Epailija, 13.4.2007 14:19:
Palvella kyllä osataan, mutta ei palvoa. ;) Toisaalta täällä ei myöskään aina osata hyödyntää sitä palvelua, mikä on tarjolla. Suomalainen peruskuluttaja on mutuna huomattavasti itsenäisempi olento kuin jenkkiläinen lajitoverinsa, missä on sekä hyvät ja huonot puolensa.
Kyllä se pääosin aika itsenäiseksi tuolla H&M:ssäkin meni - pointtina oli lähinnä se, että asiakas pääsee sisään -> sovittamaan -> kassalle -> next shop mahdollisimman nätisti ja nopeasti.
Palvelua tulee muuten useasti pyydettyä helpommin, mikäli voi olettaa saavansa miellyttävää palvelua henkilöltä, joka on tottunut palvelemaan. Suomessa ei kestohymyt rokkaa ja jengi on jöröjukkaa pääosin. Nämä yleistettävät kansalliskulttuurin henkilöityvät ominaisuudet ovat ihan jees hallinnon byrokratiaan ja insinöörihommiin, mut ei asiakaspalvelurajapintaan.
Voin tosin myöntää, että ainakin pk-seudulla monen paikan palvelu on parantunut vuosien saatossa ja osa tästä ylidramatisoidusta yleistämisestäni juontuu niiltä ajoilta kun eroja ensikertoja tarkistelin 80-loppu, 90-alku. Lamal oli ehkis jotain vaikutusta kans palvelutasoon >;)
Ei yllätä. Tätä panostusta ei toisaalta olisi tapahtunut, jos kulutuskulttuuri ei siellä olisi ollut jo valmiiksi sellaista, että normaalit pohjoismaiset metodit eivät olisi toimineet.
Olipas yllättävän turha virke sulta :D? Ei varmaan tapahdu ilman tarvetta, pakkoa, halua tjms :)
Satutko muistamaan näkyikö tämä siellä vaatteiden hinnoissa?
Ei ainakaan henkkamaukassa vaikuttanut hintataso eroavan pahemmin. Disclaimer: Olen käynyt viimeisen 10v aikana varmaan noin pari kertaa H&M:ssä ylipäätänsä, enkä muista Suomen kaupoista ikinä mitään ostaneeni. Koen kuitenkin tietäväni about missä hinnoissa liikutaan.
...ja mahdollisesti raastuvalla uhkaamalla? ;) Kuulostaa aika päättömältä. Kyllä Suomessakin saa melkeinpä missä vain tehdä reklamaation järkevin perustein kuukausia ostotapahtuman jälkeenkin, mutta palautuksethan ovat ainakin täällä ihan ylimääräinen palvelu. Millään liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa tuotteita takaisin edes viisi minuuttia ostotapahtuman jälkeen, jos asiakas sattuu muuttamaan mielensä. Joskus tämä tuntuu kuluttajilta unohtuvan ihan täysin.
Eihän laki määrää sitäkään, että palvelun pitäisi olla ystävällistä - it just happens to be good business, sometimes :) Ehkä pitää vielä sen verran toppuutella tuon esimerkkini suhteen, että kyseinen palautuskulttuuri on tosiaan huomattavan riippuvainen paikasta, ajasta ja ihmisistä. Se myös usein vaatii palauttajalta tiettyä maailmankuvaa, päättäväisyyttä, itsepäisyyttä, näyttelijäntaitoja. Esim. itse en kehtaisi tuollaista 6kk jälkikäteen palautusta edes yrittää, ellei kyse olisi jostain sosiologisesta kokeesta. Olen tosin nähnyt kuinka tämä peli toimii niin monta kertaa kun argumenteilla ei ole väliä, vain tahdolla.