Asiakas on aina oikeassa.

212 posts, 11 pages, 58,619 views

yana

Posts: 877

#41 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Norb, 1.12.2006 16:53:
Mä en tiedä pitäiskö mun uskoo? Soitin saunalahden asiakaspalv. ja olisin halunnut siirtää laskujeni eräpäivät 15 pv. Olisin sitten tehnyt suoravelotus-sopparin pankkini kanssa. Asiakaspalvelijani sanoi ettei se ole mahdollista, että kaikkien laskuissa on eräpäivä joko kuun viimeinen - ensimmäisten päivien välillä. Jotenkin tuntuu vaan niin älyttömältä, etten itse voi vaikuttaa joka kuukautisen laskun eräpäivään o_O



tai sit sa voit ihan vaan maksaa sen laskun aina 15paiva

erapaiva on katsos vain viimeinenpaiva jolloin lasku pitas maksaa. kylla sen _yllattaen_ voi maksaa ihan koska vaan aikaisemminkin.

vai eiko sun pankissa sallita suoraveloitukset kuin erapaivina? mikali nain on kannattaa antaa asiasta asiakaspalautetta koska silla on oikeasti vaikutusta tarjolla oleviin palveluihin.



"kun ei siina mikroaaltouunin ohjekirjassa lukenut ettei silla saa kuivattaa kissoja"
larzizi

Posts: 1,661

#42 • • larzizi

Dementation, 3.12.2006 13:14:
Itse oon ottanut kassalla ottanut käytännöksi, että vaikka ihminen tulis ja tilais että "kerroshampurilainen" tai "kerros" niin mä tarkistan aina että "Pelkkä hampurilainen vai ateria?" Tällä säästyn siltä kun se asiakas on siellä sitten että "En mä halunnut ranskiksia tai juomaa" tai "Missä mun ateria on? Miten niin et veloittanut sitä? No otan ne sit nyt" jonka jälkeen asiakas kaivaa 5 minuuttia lompakostaan luottokorttia, bonuskorttia ja jono seisoo ja kaikkien mielestä se on mun vika.


Toi on ihan hyvä tekniikka ja sitä kannattais mun mielestä useampienkin käyttää *joo*

Ja mainitsit myös jotain siitä, että jos asiakas haluaa isomman juoman, hän varmasti sanoo sen. No tähän pitää kommentoida sen verran, että monesti asiakas ei edes tiedä sellaisesta vaihtoehdosta, toisekseen hän ei ehkä muista sitä vaikka se olisikin aikomus ja kolmannekseen suostuttelevaa myyntiä meiltä vaaditaan ja toi harjoittelija on siis tehnyt ainakin siinä kohdassa ihan ohjesäännön mukaan.


En väitä, että myyjä olisi tehnyt väärin. Ei tietenkään. Mutta jos ihminen ei tiedä isomman juoman mahdollisuudesta, niin tuskin tietää myöskään niistä kaikista muista tilpehööreistä mitä ateriaan voi ottaa ja vaihtaa jne. Joten tuskin niitäkään sitten kaikkia aletaan erikseen kysymään, että ottaisitko sä tämmösen ja tämmösen.

Myös siihen mukin pitämiseen kädellä on voinut olla monta syytä, kuten vaikkapa mukialustan likaisuus (asiakas ei saa tahmaista mukia kun sen mukin pitää irti siitä alustasta) eikä se loppujen lopuksi kovin kauaa sieltä valu, vaikka toki sillä aikaa tehokas työntekijä ehtii tehdä vaikka mitä. Mutta harjoittelija tuskin säästää aikaa sillä jos sinkoaa siinä kohtaa toiseen suuntaan ja taas ihan kohta takaisin hakemaan sitä mukia.


Muki oli kyllä alustassa kiinni, tarkkailin sen verran hyvin sitä toimintaa. Mutta kuten sanoin aikaisemmin, niin koska kyseessä oli harjoittelija, niin hitaus annettakoon anteeksi. Mutta kyllä toi silti kieltämättä vähän kummastutti siinä jonon kasvaessa ja ajan kuluessa, että onko se nyt niin tarpeellista.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

KooKie

Posts: 4,338

#43 • • KooKie aka. Petress Pan

larzizi, 3.12.2006 15:10:
---
Dementation, 3.12.2006 13:14:
<puhetta pikaruokaravintoloista>



Kyllä ainakin Mc Donald'sissa annetaan hyvin tarkat säännöt siitä, mitä asiakkaille sanotaan, missäkin vaiheessa jne. Noi Dementationin linet on suoraan ohjekirjasta. Siksi työ tuntuukin välillä hyvin robottimaiselta. Ja tässä on ihan ilmiselvästi ollut kyseessä vittuuntunut, työtään osaamaton harjoittelija, kuten larzizi mainitsikin.

Mä en käsitä tuollaista käytöstä asiakaspalvelussa - mulla on henk. koht. ollut aivan hirveitä päiviä työssä ollessani ja sitten jotkut kp asiakkaat ovat tulleet kassalle asiattomine käytöksineen. Siltikin mä olen viileästi palvellut ne näiden annettujen sääntöjen mukaan - vaikka olisi tehnyt mieli tempaista nenään. Ylipäätänsä inttäminen on lapsellista käytöstä, mutta tässä tapauksessa jopa surkuhupaisan tyhmää. :D

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

soile

Posts: 138

#44 • • soile

Dementation,
Meillä on kyllä humalaisia asiakkaita uskomattoman paljon...



_o/
larzizi

Posts: 1,661

#45 • • larzizi

KooKie, 3.12.2006 15:24:
Mä en käsitä tuollaista käytöstä asiakaspalvelussa - mulla on henk. koht. ollut aivan hirveitä päiviä työssä ollessani ja sitten jotkut kp asiakkaat ovat tulleet kassalle asiattomine käytöksineen. Siltikin mä olen viileästi palvellut ne näiden annettujen sääntöjen mukaan - vaikka olisi tehnyt mieli tempaista nenään. Ylipäätänsä inttäminen on lapsellista käytöstä, mutta tässä tapauksessa jopa surkuhupaisan tyhmää. :D



Ihanaa, ainakin joku ymmärtää mitä olen loppuen lopuksi hakenut tässä koko ajan takaa *hihu* Elikkäs just tuo, että jos on mennyt asiakaspalvelualalle (tiedän, että monilla ei ole hirveästi ollut muita vaihtoehtoja, jos vain haluaa rahaa esim. opiskeluihin ja muuhun elämään), mutta sillon mun mielestä pitäis myös oikeasti palvella sitä asiakasta (etenkään kun kaverini ei tuossa tilanteessa ollut mitenkään törkeä. omasta mielestäni ihan asiallista toimintaa häneltä). Vaikka olisi miten huono päivä tahansa tai vituttaisi enemmän kuin koskaan, ei sen saa vaikuttaa työhön ja asiakkaiden palvelun laatuun (ei ehkä aina niin helppoa, mutta minkäs teet). Ja tuo inttäminen itseänikin ärsytti tuossa jutussa eniten, koska se ei todellakaan ole asiallista toimintaa.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Dementation

Posts: 2,892

#46 • • Edited Dementation wednesday?

KooKie, 3.12.2006 15:24:
Kyllä ainakin Mc Donald'sissa annetaan hyvin tarkat säännöt siitä, mitä asiakkaille sanotaan, missäkin vaiheessa jne. Noi Dementationin linet on suoraan ohjekirjasta. Siksi työ tuntuukin välillä hyvin robottimaiselta. Ja tässä on ihan ilmiselvästi ollut kyseessä vittuuntunut, työtään osaamaton harjoittelija, kuten larzizi mainitsikin.



Ei meillä suoraa ohjeistusta ole noista lauseista, jokaisella on vähän omansa, mutta enimmäkseen ton tahdin/järjestyksen määrää se kassakone johon asiat tulee tietyssä järjestyksessä, esim. on aivan turha kertoa että haluaa kerrosaterian, juustoaterian, 2 mega-ateriaa ja 3 punaista majoneesia, kun mun pitää lyödä juoma jokaiseen ateriaan siinä kohtaa kun lyön sen aterian sinne koneelle. Ellei asiakas välttämättä halua että lyön sille erikseen hinnat hampurilaisesta, juomasta ja ranskalaisista, jolloin hinta on kohtuu korkea.

Samoin mun pitää salaatin tai ateriaan ranskisten tilalle minisalaatin laittaessani valita kastike heti. En myöskään voi tehdä hampurilaisen tarkennetta ennen kuin se koko ateria (hampurilainen + ranskikset/minisalaatti/porkkana + juoma) on lyöty, eli en välttämättä sisäistä tietoa siitä mitä hampurilaisesta jää pois tai mitä siihen laitetaan lisäksi, kun en niitä voi lyödä koneelle ennen sen juoman tietämistä.

Eli kun tulee tilaus jossa ei kerrota juomia, joudun kysymään ne uudelleen kaikki, vaikka uskoisinkin muistavani kaikki asiakkaan tilaamat ateriat ja mahdolliset tarkenteet ja oheistuotteet.

EDIT: Tai siis että kun juomat moni kertoo viimeiseksi, tyyliin "Niin kahteen ekaan ateriaan spritet, sit kolmanteen cola, neljänteen light cola" Harvoin sentään jätetään kertomatta juomia. Joskin jotkut sanoo vaan että "limppari", se ei paljoa auta kun jokaisella juomalla on oma painike, jotta varastokirjanpito helpottuu. Eli vaikka hinta onkin sama olipa juoma mikä vaan, niin pitäis kuitenkin lyödä se mitä asiakkaalle menee.

Pitäis varmaan kirjoittaa joku sellainen ohjeistus miten hesellä kannattaa tilata.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

*Stardust*

Posts: 202

#47 • • Edited *Stardust*

Dementation, 4.12.2006 02:05:

Ei meillä suoraa ohjeistusta ole noista lauseista, jokaisella on vähän omansa, mutta enimmäkseen ton tahdin/järjestyksen määrää se kassakone johon asiat tulee tietyssä järjestyksessä, esim. on aivan turha kertoa että haluaa kerrosaterian, juustoaterian, 2 mega-ateriaa ja 3 punaista majoneesia, kun mun pitää lyödä juoma jokaiseen ateriaan siinä kohtaa kun lyön sen aterian sinne koneelle. Ellei asiakas välttämättä halua että lyön sille erikseen hinnat hampurilaisesta, juomasta ja ranskalaisista, jolloin hinta on kohtuu korkea.

Samoin mun pitää salaatin tai ateriaan ranskisten tilalle minisalaatin laittaessani valita kastike heti. En myöskään voi tehdä hampurilaisen tarkennetta ennen kuin se koko ateria (hampurilainen + ranskikset/minisalaatti/porkkana + juoma) on lyöty, eli en välttämättä sisäistä tietoa siitä mitä hampurilaisesta jää pois tai mitä siihen laitetaan lisäksi, kun en niitä voi lyödä koneelle ennen sen juoman tietämistä.

Eli kun tulee tilaus jossa ei kerrota juomia, joudun kysymään ne uudelleen kaikki, vaikka uskoisinkin muistavani kaikki asiakkaan tilaamat ateriat ja mahdolliset tarkenteet ja oheistuotteet.

EDIT: Tai siis että kun juomat moni kertoo viimeiseksi, tyyliin "Niin kahteen ekaan ateriaan spritet, sit kolmanteen cola, neljänteen light cola" Harvoin sentään jätetään kertomatta juomia. Joskin jotkut sanoo vaan että "limppari", se ei paljoa auta kun jokaisella juomalla on oma painike, jotta varastokirjanpito helpottuu. Eli vaikka hinta onkin sama olipa juoma mikä vaan, niin pitäis kuitenkin lyödä se mitä asiakkaalle menee.

Pitäis varmaan kirjoittaa joku sellainen ohjeistus miten hesellä kannattaa tilata.



Tällöin on kyse todella epäintuitiivisesta kassajärjestelmästä tai sekavaista asiakkaista. Ainakin omat kokemuksein ko. alan työstä ovat olleet hyvinkin helppoja ja vaivattomia, silloin kun asiakkaat todella tietävät mitä haluavat (viikonloppuina on tullut repeiltyä kerran jos toisenkin *hihu*). Harjoittelijat, TETiläiset tai muuten vaan hitaat nisäkkäät saavat hommat sekoitettua, mutta silloin on onneksi jonkin sortin McAsiantuntija lähellä joka selvittää tilanteen. Totta kai asiakkaan ehdoilla aina vedellään, ja joissain tilanteissa täytyy vaan nöyrtyä ja kyykistyä, silloinkin kun asiakas itse on tehnyt tilanteesta vaikean. Koko homman juju on juurikin se, että saadaan se ihminen palvetua, sitten tauolla/röökillä tai missä ikinä voidaan käydä syvempää psykoanalyyttistä pohdintaa markkinataloudessa elävien työmyyrien kulutustottumuksista ja interaktiosta palvelualan työntekijöitä kohtaan *pahis*

edit: typoja

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

Avatar
#48 • • astaroth Guest

Dementation, 3.12.2006 13:14:
Ja toistan myös yleensä aika pitkälti ne tilaukset, eli monologi menee about...


ja koko keskustelun kruunaa se, kun niitä kuutta ateriaa tilaava perheenpää valitsee jokaisen mahdollisen ateriavaihtoehdon jokaiselle perheenjäsenelle, niin ateriakokonaisuudet eteensä saatuaan päättävätkin tempaista "eiku me otettas nää mukaan"

"kyllä rouva. tehosekoitin on tiskin päässä, survokaa päänne siihen"

larzizi, 3.12.2006 15:49:
Vaikka olisi miten huono päivä tahansa tai vituttaisi enemmän kuin koskaan, ei sen saa vaikuttaa työhön ja asiakkaiden palvelun laatuun (ei ehkä aina niin helppoa, mutta minkäs teet).


julma totuus: tällainen ajatusmalli on siellä riistokapitalistipomon ja välinpitämättömien asiakkaiden pään sisällä, kun kuvitellaan paskaduunareiden olevan vain nöyhtää, osa täydellisesti optimoitua koneistoa, joista revitään mahdollisimman paljon irti huonosta vastikkeesta. jos joku kämmää niin ei sillä ole väliä, kun tuolla alalla on työvoiman rekrytointi naurettavan helppoa ja tiuhaa

ei tarvitse, kun pari sanaa asiakkaalta, ja jo selviää, että millä panoksella asiakasta kohdellaan. en pilaa päivääsi vittuilemalla, mutta turha odottaa minun pelastavani päivääsi myöskään
*Stardust*

Posts: 202

#49 • • *Stardust*

astaroth,

julma totuus: tällainen ajatusmalli on siellä riistokapitalistipomon ja välinpitämättömien asiakkaiden pään sisällä, kun kuvitellaan paskaduunareiden olevan vain nöyhtää, osa täydellisesti optimoitua koneistoa, joista revitään mahdollisimman paljon irti huonosta vastikkeesta. jos joku kämmää niin ei sillä ole väliä, kun tuolla alalla on työvoiman rekrytointi naurettavan helppoa ja tiuhaa

ei tarvitse, kun pari sanaa asiakkaalta, ja jo selviää, että millä panoksella asiakasta kohdellaan. en pilaa päivääsi vittuilemalla, mutta turha odottaa minun pelastavani päivääsi myöskään



*lmao* Tiivistit juuri useamman tuhannen ihmisen ajatukset muutamaan lauseeseen. Lisää näitä helmiä *jiihaa**aplodit*

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

snox

Posts: 26

#50 • • snox
entisessä työpaikassani esimieheni tähdensi minulle ensimmäisestä päivästä lähtien yhtä asiaa. kaiken lähtökohtaa:

asiakas on perseestä

ja niinhän se usein onkin. mutta toki hän opetti myös työhöni liittyviä kovin hyödyllisiä asioita ja asiakaspalvelua muutenkin. piti vain muistaa pitää mölyt mahassa, purra hammasta ja hoitaa tilanteet asiallisesti.
larzizi

Posts: 1,661

#51 • • larzizi

astaroth, 4.12.2006 02:50:
kun kuvitellaan paskaduunareiden olevan vain nöyhtää, osa täydellisesti optimoitua koneistoa, joista revitään mahdollisimman paljon irti huonosta vastikkeesta. jos joku kämmää niin ei sillä ole väliä, kun tuolla alalla on työvoiman rekrytointi naurettavan helppoa ja tiuhaa


En puhunut pelkästään pikaruokalatyöntekijöistä, vaan kaikista asiakaspalvelualoista.

ei tarvitse, kun pari sanaa asiakkaalta, ja jo selviää, että millä panoksella asiakasta kohdellaan. en pilaa päivääsi vittuilemalla, mutta turha odottaa minun pelastavani päivääsi myöskään


Mutta jos asiakas ei ole sanonut mitään pahaa eikä tehnyt mitään "väärää" ansaitakseen huonoa kohtelua.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

KooKie

Posts: 4,338

#52 • • KooKie aka. Petress Pan

astaroth, 4.12.2006 02:50:

ei tarvitse, kun pari sanaa asiakkaalta, ja jo selviää, että millä panoksella asiakasta kohdellaan. en pilaa päivääsi vittuilemalla, mutta turha odottaa minun pelastavani päivääsi myöskään



Tää on niin totta. Kyllä "sitä saa mitä tilaa". Vaikka mä en asiakkaille voikaan ottaa pulttia, niin kyllä sen huomaa palvelun panoksesta, että millainen asiakas on kyseessä. Parhaimmillaan heitetään läppää ja nauretaan puolin toisin, pahimmillaan mä just ja just mumisen yrmeät moimoit. Se suomalaisessa kulttuurissa tosin on karuudessaan viehättävääkin, etteivät yrmyasiakkaat edes edellytä mitään "sunshine" -palvelua, vaan sitä, että saavat asiansa hoidettua. Thank God for that.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

genki

Posts: 872

#53 • • genki
japanilaiset tietää - irashaimasen.

--
crop circles in the carpet

Dementation

Posts: 2,892

#54 • • Dementation wednesday?

larzizi, 4.12.2006 08:12:
En puhunut pelkästään pikaruokalatyöntekijöistä, vaan kaikista asiakaspalvelualoista.


Mites tää muuttaa sitä mitä Astaroth sanoi


Mutta jos asiakas ei ole sanonut mitään pahaa eikä tehnyt mitään "väärää" ansaitakseen huonoa kohtelua.



No ei se asiakaspalvelijakaan yleensä mitään pahaa tahallaan tee, esim. kiire, henkilöstömäärät, inhimilliset virheet jne on aika usein ihan olosuhteista johtuvia ja stressaa yleensä myös sitä työntekijää, varsinkin uutta todella paljon. Ja silti asiakkaat olettaa että Asiakaspalvelija on aina nöyrä ja ystävällinen ja asiakas taas aina oikeassa. Ja asiakas taas saa olla kuinka hankala tai typerä tahansa, mutta silti se on asiakaspalvelijan vika jos tulee väärinkäsityksiä tai "huonoa palvelua"

Jos mulla on huono päivä, niin en mä asiakkaille vittuile ja kyllä mä työni hoidan, mutta en mä feikkaa sille asiakkaalle olevani maailman parhaalla tuulella. Itseäni itseasiassa jopa ärsyttää asiakaspalvelijat joista paistaa läpi esitys jota ne vetää, ollakseen muka hyviä asiakaspalvelijoita, jotka on aina ystävällisen kuuloisia ja näköisiä. Imelää ja valheellista *dissaa*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

oooo

Posts: 1,249

#55 • • oooo

Dementation, 5.12.2006 10:04:
No ei se asiakaspalvelijakaan yleensä mitään pahaa tahallaan tee, esim. kiire, henkilöstömäärät, inhimilliset virheet jne on aika usein ihan olosuhteista johtuvia ja stressaa yleensä myös sitä työntekijää, varsinkin uutta todella paljon.


Niin eivät asiakaspalvelijat sanojesi mukaisesti yleensä mitään pahaa tee tahallaan, voivat tehdä kuitenkin. Kiire, henkilöstömäärät, huonot olosuhteet tai työntekijän stressi eivät ole asiakkaan asioita eikä asiakkaan tulisi saada näistä johtuen huonoa kohtelua. Asiakaspalvelijan tulee olla ystävällinen. Asiakkaankin tulisi olla ystävällinen. Inhimilliset erehdykset ovat normaaleja, näistä työntekijä tai asiakas voisi osoittaa pahoittelunsa, mikäli tarvis.


5.12.2006 10:04:
Ja silti asiakkaat olettaa että Asiakaspalvelija on aina nöyrä ja ystävällinen ja asiakas taas aina oikeassa. Ja asiakas taas saa olla kuinka hankala tai typerä tahansa, mutta silti se on asiakaspalvelijan vika jos tulee väärinkäsityksiä tai "huonoa palvelua"


Asiakkaat olettaa? Että jokainen asiakas sitten näin olettaa. Tuskinpa.
Poikkeuksia on suuntaan sekä toiseen. Et voi lähteä sanomaan, että joka tapauksessa asiakas on aina oikeassa tai joka tapauksessa asiakas on aina väärässä.


5.12.2006 10:04:
Jos mulla on huono päivä, niin en mä asiakkaille vittuile ja kyllä mä työni hoidan, mutta en mä feikkaa sille asiakkaalle olevani maailman parhaalla tuulella. Itseäni itseasiassa jopa ärsyttää asiakaspalvelijat joista paistaa läpi esitys jota ne vetää, ollakseen muka hyviä asiakaspalvelijoita, jotka on aina ystävällisen kuuloisia ja näköisiä. Imelää ja valheellista *dissaa*


Tämä olisikin se ihanne asiakaspalvelija, ei vittuilua muttei myöskään lipevää teeskentelyä. Mutta jos homma toimii, on mulle aivan sama feikkaako se asiakaspalvelija olevansa ystävällinen vai ei.
Varmaan jokunen asiakaspalvelija joutuu joskus feikkaamaan olevansa suht tyyni, vaikka oikeasti tekisikin mieli huutaa asiakkaalle, että painuu vi**uun.
Ennemmin mä katson tätä "imelää ja valheellista" asiakaspalvelijaa kun "ei valheellista törkeää kuspäätä".
Freja

Posts: 8,774

#56 • • Freja Sihteeri

satumetsä, 5.12.2006 11:16:
Asiakkaankin tulisi olla ystävällinen.



Niin.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Dementation

Posts: 2,892

#57 • • Dementation wednesday?

satumetsä, 5.12.2006 11:16:
Niin eivät asiakaspalvelijat sanojesi mukaisesti yleensä mitään pahaa tee tahallaan, voivat tehdä kuitenkin. Kiire, henkilöstömäärät, huonot olosuhteet tai työntekijän stressi eivät ole asiakkaan asioita eikä asiakkaan tulisi saada näistä johtuen huonoa kohtelua. Asiakaspalvelijan tulee olla ystävällinen. Asiakkaankin tulisi olla ystävällinen. Inhimilliset erehdykset ovat normaaleja, näistä työntekijä tai asiakas voisi osoittaa pahoittelunsa, mikäli tarvis.


Pahoittelut ovat aina hyvä asia puolin ja toisin, ikävä kyllä tuntuu että yleinen mielipide (näkyy mediassa usein) on se että asiakkaan ei tarvitse pahoitella, asiakaspalvelijan kuuluu. En pitänyt tästä ennen kuin musta tuli asiakaspalvelija, enkä pidä vieläkään. Ja toki asiakaspalvelija on todella perseestä, jos se tahallaan tekee jotain väärin tai kuluttaa aikaa turhuuksiin tms. Mutta meilläkin parhaimillaan toistakymmentä työntekijää juoksee 6-9 tuntia ilman että pidämme edes lakisääteistä ruokataukoamme tai ehdimme edes kunnolla juoda mitään (Jonka sitten huomaa päivän päätteeksi kun ääni ei kulje ja kurkku sattuu aivan mielettömästi). Ja miksikö teemme niin? Koska olemme asiakaspalvelijoita ja jos jo nyt asiakkaiden mielestä he joutuvat odottamaan liian kauan ruokiaan, jonot ovat liian pitkiä, salinsiivous tehotonta jne, niin mitä se olisi jos pitäisimme niitä taukoja.

Mutta olet oikeassa, ei se kuulu asiakkaalle, mutta ei myöskään ole väärin ymmärtää, että jos koko ajan on kolme jonoa toiselle puolelle ravintolamaailmaa ja toiselle puolelle se yksi pitkä ja väkeä käy sadoista aina tuhansiin päivässä, että me emme pysty tuottamaan sitä ruokaa yksittäiselle asiakkaalle ihan niin nopeasti kuin mitä pystyisimme jos olisit ainoa asiakas, tai mitä olimme vanhassa paikassa jossa kävi 10-100 kertaa vähemmän asiakkaita päivässä. Jos on kiire saada ruokaa, kannattaa tilata jotain mitä on tiskissä, eikä jotain erikoista pahimpaan ruuhka-aikaan. *piis*


Asiakkaat olettaa? Että jokainen asiakas sitten näin olettaa. Tuskinpa.
Poikkeuksia on suuntaan sekä toiseen. Et voi lähteä sanomaan, että joka tapauksessa asiakas on aina oikeassa tai joka tapauksessa asiakas on aina väärässä.


Siinä ei ollut että "Kaikki asiakkaat" vaan että "asiakkaat" tämä voi käsittää vain 5% asiakkaista ja termi ei silti ole väärä, vaikka toki se olisi parempi muotoilla silloin muotoon "osa asiakkaista". Tiedän hyvin että on ihan hyviä ja ymmärtäväisiä asiakkaita, mutta kuten totesin, yleinen mielipide on varsinkin median johdattamana antanut aika kurjan kuvan siitä, miten asiakaspalvelija on väärässä jos ei ole samaa mieltä asiakkaan kanssa.


Tämä olisikin se ihanne asiakaspalvelija, ei vittuilua muttei myöskään lipevää teeskentelyä. Mutta jos homma toimii, on mulle aivan sama feikkaako se asiakaspalvelija olevansa ystävällinen vai ei.
Varmaan jokunen asiakaspalvelija joutuu joskus feikkaamaan olevansa suht tyyni, vaikka oikeasti tekisikin mieli huutaa asiakkaalle, että painuu vi**uun.
Ennemmin mä katson tätä "imelää ja valheellista" asiakaspalvelijaa kun "ei valheellista törkeää kuspäätä".


Mä katselen mieluummin ihmistä kuin konetta, mutta mielipiteet on mielipiteitä. *pepsodent*
Ei mulla muuta. *piis*&*plur*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

larzizi

Posts: 1,661

#58 • • larzizi

Dementation, 5.12.2006 10:04:
Mites tää muuttaa sitä mitä Astaroth sanoi



"kun kuvitellaan paskaduunareiden olevan vain nöyhtää, osa täydellisesti optimoitua koneistoa, joista revitään mahdollisimman paljon irti huonosta vastikkeesta. jos joku kämmää niin ei sillä ole väliä, kun tuolla alalla on työvoiman rekrytointi naurettavan helppoa ja tiuhaa"

Ei se sitä välttämättä muuta, mutta koin hyväksi tarkentaa mitä ihmisiä itse tarkoitan. En usko (tai ainakin toivon ettei), että ihmiset luokittelevat kaikki asiakaspalvelualat näihin "paskaduuneihin", eikä varmasti kaikkiin asiakaspalvelualoihin työvoiman rekrytointi ole naurettavan helppoa.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

oooo

Posts: 1,249

#59 • • Edited oooo

Dementation, 5.12.2006 11:33:
Mutta olet oikeassa, ei se kuulu asiakkaalle, mutta ei myöskään ole väärin ymmärtää, että jos koko ajan on kolme jonoa toiselle puolelle ravintolamaailmaa ja toiselle puolelle se yksi pitkä ja väkeä käy sadoista aina tuhansiin päivässä, että me emme pysty tuottamaan sitä ruokaa yksittäiselle asiakkaalle ihan niin nopeasti kuin mitä pystyisimme jos olisit ainoa asiakas, tai mitä olimme vanhassa paikassa jossa kävi 10-100 kertaa vähemmän asiakkaita päivässä. Jos on kiire saada ruokaa, kannattaa tilata jotain mitä on tiskissä, eikä jotain erikoista pahimpaan ruuhka-aikaan. *piis*



Joo tää on kyllä ihan totta.
Ikävä kyllä joidenkin mielestä asiakaspalvelijan täytyy olla *super*mies ja tehdä niinku asiakas haluaa ja näissä tapauksissa asiakkaalta unohtuu se maalaisjärki tms. (tai ihan vaan järki *iloinen*)
KooKie

Posts: 4,338

#60 • • KooKie aka. Petress Pan

larzizi, 5.12.2006 15:10:
En usko (tai ainakin toivon ettei), että ihmiset luokittelevat kaikki asiakaspalvelualat näihin "paskaduuneihin"



Itseasiassa kaikki asiakaspalveluduunit ovat imo potentiaalisia "paskaduuneja", koska niiden "viihdyttävyys" nimenomaan riippuu asiakkaista ja muista duunareista, eikä esimerkiksi pelkästään sun omasta työpanoksestasi. Tosin melkein kaikki duunit voidaan lukea erinäisten mielipiteiden mukaan "paskaduuneiksi". Ylipäätänsähän työnteko on monen mielestä ihan paskaa. :DDD

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!