Asiakas on aina oikeassa.

212 posts, 11 pages, 58,641 views

laite

Posts: 2,994

#81 • • laite MastahWankah

zaler, 18.12.2006 15:59:
---
extramppa, 17.12.2006 18:27:

Minä:Hei, saisinko taksin tähän päivystyksen eteen.
Keskus:Jaa mihinkäköhän kaupunkiin??? (tylynä)
M: Turkuun.
K:Mikä sairaala? (tylympänä)
M: ...sori, mutta en nyt kyllä tiedä, kun harvemmin tulee täällä käytyä... (katselen ympärilleni, mutta ei näy ketään, jolta voisin kysyä. Kyynärsauvojen ja puhelimen kanssa on yhtäaikaa melko hankala liikkua.)
K: Kuule mä en voi tietää minkä päivystyksen edessä sä oot jos sulla ei oo osotetta.(vihaisena)
M: Tänne se taksi mut eilen yöllä toi ja myös yöllä haki, kun mä pyysin päivystykseen...(yritän pälyillä sairaalarakennuksesta jotain osoitetta tai tietoa mikä sairaala on kyseessä. Näen vain tekstin "päivystys-jour")
K: En voi tilata sulle taksia, kun et edes tiedä missä sä oot! (vihaisempana)
M: ...No..., mikähän tää nyt sitte mahtais olla, ehkä kunnallissairaala?? (...yritän jo epätoivoisesti etsiä jostain jotakuta jolta kysyä)
K: Parempi olla sitte siinä, jos mä sulle taksin nyt laitan!(vihaisimpana)
M: Joo hei kiitos HIRVEESTI!!


---

siis häh? mitäs outoa tossa muka on..? ihan ymmärettävää mun mielestä. eihän se ihminen siellä voi tietää minkä päivystyksen edessä sä seisot. ihan sama periaatteessa kun sä soittaisit sinne että moi, saisinko taksin tähän leikkipuiston eteen kiitos.. siis olettaen että turussa on enemmän kun yksi sairaala..?


onhan tuolla TYKS:ssa ja kunnallissairaalassa päivystys. Mut hei, kyllähän asiakaspalvelijan pitää antaa myötätuntoa ja toimia myös selvänäkijänä!
crissy

Posts: 1,958

#82 • • Edited crissy

laite, 18.12.2006 16:00:
---
zaler, 18.12.2006 15:59:
---
extramppa, 17.12.2006 18:27:

Minä:Hei, saisinko taksin tähän päivystyksen eteen.
Keskus:Jaa mihinkäköhän kaupunkiin??? (tylynä)
M: Turkuun.
K:Mikä sairaala? (tylympänä)
M: ...sori, mutta en nyt kyllä tiedä, kun harvemmin tulee täällä käytyä... (katselen ympärilleni, mutta ei näy ketään, jolta voisin kysyä. Kyynärsauvojen ja puhelimen kanssa on yhtäaikaa melko hankala liikkua.)
K: Kuule mä en voi tietää minkä päivystyksen edessä sä oot jos sulla ei oo osotetta.(vihaisena)
M: Tänne se taksi mut eilen yöllä toi ja myös yöllä haki, kun mä pyysin päivystykseen...(yritän pälyillä sairaalarakennuksesta jotain osoitetta tai tietoa mikä sairaala on kyseessä. Näen vain tekstin "päivystys-jour")
K: En voi tilata sulle taksia, kun et edes tiedä missä sä oot! (vihaisempana)
M: ...No..., mikähän tää nyt sitte mahtais olla, ehkä kunnallissairaala?? (...yritän jo epätoivoisesti etsiä jostain jotakuta jolta kysyä)
K: Parempi olla sitte siinä, jos mä sulle taksin nyt laitan!(vihaisimpana)
M: Joo hei kiitos HIRVEESTI!!


---

siis häh? mitäs outoa tossa muka on..? ihan ymmärettävää mun mielestä. eihän se ihminen siellä voi tietää minkä päivystyksen edessä sä seisot. ihan sama periaatteessa kun sä soittaisit sinne että moi, saisinko taksin tähän leikkipuiston eteen kiitos.. siis olettaen että turussa on enemmän kun yksi sairaala..?

---

onhan tuolla TYKS:ssa ja kunnallissairaalassa päivystys. Mut hei, kyllähän asiakaspalvelijan pitää antaa myötätuntoa ja toimia myös selvänäkijänä!



mut kuitenki sitä ei tartte lankoja pitkin tulla kuitenkaa... jos ei pysty asiallinen olemaan nii kandee oikeesti vaihtaa työpaikkaa tai jopa alaa...

se että jos sä vietät puol yötä kipeenä päivystykses ja oot väsyny jne.. nii sit sattuu tollanen mulkku puhelimeen nii kyl käy vituttaa saletisti!!

sympatiat ainaki multa extrampalle!!
oooo

Posts: 1,249

#83 • • oooo

crissy, 18.12.2006 16:18:
se että jos sä vietät puol yötä kipeenä päivystykses ja oot väsyny jne.. nii sit sattuu tollanen mulkku puhelimeen nii kyl käy vituttaa saletisti!!
sympatiat ainaki multa extrampalle!!



Niin ja sitä taksityyppiä ei saa vituttaa se, että joku "mulkku" soittaa taksin, vaikkei edes tiedä minne taksin haluaa. Entäs jos se puhelimeen vastannut henkilökin oli kipeä, väsynyt ja viettänyt koko yön töissä. Ne taksikuskit kun ei nyt ole ennustajia eivätkä automaattisesti tiedä jonkun sijaintia, niin nehän on tietenki mulkkuja.

Mahdollisesti olis voinut kysyä sieltä päivystyksestä, että missä paikassa mahtaa olla.

Ja joo, ei varmaan ole mukavaa jos joku on puhelimessa ilkeä mutta on outoa olettaa, että voi tilata taksin tietämättä sijaintiaan... niin ja suuttua siitä, että henkilö puhelimessa ei myöskään tiedä jonkun soittajan sijaintia.
extramppa

Posts: 217

#84 • • extramppa hengailija

zaler, 18.12.2006 15:59:
---
extramppa, 17.12.2006 18:27:

Okei, mä tajuan kyllä, että olis ihan jees tietää osoite, mihin taksia tilaa, mutta se oli edellisyönäkin toiminut pelkällä "päivystys"- nimellä kaksi kertaa


---

siis häh? mitäs outoa tossa muka on..? ihan ymmärettävää mun mielestä. eihän se ihminen siellä voi tietää minkä päivystyksen edessä sä seisot. ihan sama periaatteessa kun sä soittaisit sinne että moi, saisinko taksin tähän leikkipuiston eteen kiitos.. siis olettaen että turussa on enemmän kun yksi sairaala..?



Jos mulla olisi ollut tämä sama epäselvyys heti ensimmäisellä kertaa, olisin ehkä paikan jo silloin selvittänyt, enkä olisi joutunut kiusaamaan tätä mahdollisesti myös kipeää ja väsynyttä asiakaspalvelijaparkaa moisella tietämättömyydellä.

Ja sitäpaitsi tällaisena maalaistollona, en ole tottunut siihen, että kaupungissa on useampikin päivystys.
extramppa

Posts: 217

#85 • • extramppa hengailija

satumetsä, 19.12.2006 16:44:
---
---


Niin ja sitä taksityyppiä ei saa vituttaa se, että joku "mulkku" soittaa taksin, vaikkei edes tiedä minne taksin haluaa. Entäs jos se puhelimeen vastannut henkilökin oli kipeä, väsynyt ja viettänyt koko yön töissä.



Saa vituttaa, mutta asiakaspalvelijahan sitä ei saa asiakkaalle näyttää. Sehän tässä pointti olikin.


Ne taksikuskit kun ei nyt ole ennustajia eivätkä automaattisesti tiedä jonkun sijaintia, niin nehän on tietenki mulkkuja.



Itseasiassa ne taksikuskit kyllä tiesivät automaattisesti sijaintini ja olivat erityisen mukavia, keskus ei.


Mahdollisesti olis voinut kysyä sieltä päivystyksestä, että missä paikassa mahtaa olla.



Tuli mieleen kyllä, siinä kun keskuksen kanssa puhuin, mutta kuten jo ensimmäisessä kirjoituksessa totesin, kyynärsauvojen ja puhelimen kanssa ei ole helppo liikkua.


Ja joo, ei varmaan ole mukavaa jos joku on puhelimessa ilkeä mutta on outoa olettaa, että voi tilata taksin tietämättä sijaintiaan... niin ja suuttua siitä, että henkilö puhelimessa ei myöskään tiedä jonkun soittajan sijaintia.



Se ei ollut se asia, joka mua kiukutti, vaan asiakaspalvelijan epäkohteliaisuus.

Toisaaltaan, mä tarvin sen taksin siihen palvelusta riippumatta, niinkuin useimmat kyseisestä paikasta soittajat, (ja se keskus varmasti tiesi sen)niin ehkä sille keskukselle tarjoutui saumat, että "JES, nyt voi olla TYLY!"*pahis*
extramppa

Posts: 217

#86 • • extramppa hengailija

crissy, 18.12.2006 16:18:

mut kuitenki sitä ei tartte lankoja pitkin tulla kuitenkaa... jos ei pysty asiallinen olemaan nii kandee oikeesti vaihtaa työpaikkaa tai jopa alaa...

se että jos sä vietät puol yötä kipeenä päivystykses ja oot väsyny jne.. nii sit sattuu tollanen mulkku puhelimeen nii kyl käy vituttaa saletisti!!

sympatiat ainaki multa extrampalle!!



Kiitos sympatioista.

Tajusit mun pointin, että tällasia puolivaloilla toimivia idioottejakin tulisi kohdella korrektisti asiakaspalvelijan ominaisuudessa. Ja mä mietin vaan, että kuinkahan tää keskus mahtaa selvitä jostain viikonloppuyövuorosta, jos tämäkin tapaus oli hänelle hankala.

Tosin se taksikuski, joka mut kyytiinsä otti, oli sitä mieltä, että keskuksessa oli varmaan joku uusi tyttö, koska "päivystys" on kuulemma kuitenkin aika selkeä.
extramppa

Posts: 217

#87 • • extramppa hengailija

laite, 18.12.2006 16:00:
onhan tuolla TYKS:ssa ja kunnallissairaalassa päivystys. Mut hei, kyllähän asiakaspalvelijan pitää antaa myötätuntoa ja toimia myös selvänäkijänä!



Jos muuten olisin saanut nuo vaihtoehdot, niin niistä olisin kyllä tiennyt. Tuossa vaiheessa vaan välähti, että ei helvetti täällähän on varmaan vaikka kuinka paljon sairaaloita, eikä mulla ollut hajuakaan niistä.
martina

Posts: 1,875

#88 • • martina FINRG-martat, superhifistelijä
aamupäivällä kävin eräässä videovuokraamossa.

kassalla sitten myyjäneito vain juoruaa puhelimeen. noh, odottelen siinä kiltisti sitten.
myyjäneito ojentaa kohta kätensä, yhä puhuen luuriin, ottaakseen maksun minulta.

ojennan visa electronin.

myyjäneito katsoo minuun todella suivaantuneena ja hetken vielä juteltuaan, ilmoittaa luuriin loukkaantuneena, että joutuu lopettamaan puhelun.

myyjäneito katsahtaa minuun edelleen suivaantunut vire äänessään ja sanoo: "piti lopettaa puhelu kesken ku piti tätä electronia käyttää... se kato toimii noita linjoja pitkin..."

*nauru*

syvimmät pahoitteluni, myyjäneito.
typ0

Posts: 1,892

#89 • • typ0 syntax error

martina, 20.1.2007 17:43:
"piti lopettaa puhelu kesken ku piti tätä electronia käyttää... se kato toimii noita linjoja pitkin..."



haha asiaa =DDD lisää tällasta =D

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Trixie

Posts: 1,342

#90 • • Trixie

martina, 20.1.2007 17:43:
aamupäivällä kävin eräässä videovuokraamossa.

kassalla sitten myyjäneito vain juoruaa puhelimeen. noh, odottelen siinä kiltisti sitten.
myyjäneito ojentaa kohta kätensä, yhä puhuen luuriin, ottaakseen maksun minulta.

ojennan visa electronin.

myyjäneito katsoo minuun todella suivaantuneena ja hetken vielä juteltuaan, ilmoittaa luuriin loukkaantuneena, että joutuu lopettamaan puhelun.

myyjäneito katsahtaa minuun edelleen suivaantunut vire äänessään ja sanoo: "piti lopettaa puhelu kesken ku piti tätä electronia käyttää... se kato toimii noita linjoja pitkin..."

*nauru*

syvimmät pahoitteluni, myyjäneito.



Aika kauhee*nauru* päivän paras*aplodit* Kyl sua Martina ihmiset sit koettelee kaiken maailman asioilla.

--
face your fears and live your dreams

MesMeRise

Posts: 667

#91 • • MesMeRise Spinnamon

martina, 20.1.2007 17:43:
aamupäivällä kävin eräässä videovuokraamossa.

kassalla sitten myyjäneito vain juoruaa puhelimeen. noh, odottelen siinä kiltisti sitten.
myyjäneito ojentaa kohta kätensä, yhä puhuen luuriin, ottaakseen maksun minulta.

ojennan visa electronin.

myyjäneito katsoo minuun todella suivaantuneena ja hetken vielä juteltuaan, ilmoittaa luuriin loukkaantuneena, että joutuu lopettamaan puhelun.

myyjäneito katsahtaa minuun edelleen suivaantunut vire äänessään ja sanoo: "piti lopettaa puhelu kesken ku piti tätä electronia käyttää... se kato toimii noita linjoja pitkin..."

*nauru*

syvimmät pahoitteluni, myyjäneito.



Ei perkele. Se on sit sama myyjä joka oli mulla.

Puhu koko maksu yms hässäkän ajan puhelimeen, ei sanonut kiitos, ole hyvä, hei hei, mitään, ei katsonut muhun kertaakaan ja puhu vaan puhelimeen :D

Ku oli lähössä huus mun perään et; "anteeks mut sul on niin hieno laukku, et mist oot sen ostanu?"

Olin ihan että ei ole todellista *whaat*
Link

Posts: 200

#92 • • Link

extramppa, 20.12.2006 17:48:
---
zaler, 18.12.2006 15:59:
---
extramppa, 17.12.2006 18:27:

Okei, mä tajuan kyllä, että olis ihan jees tietää osoite, mihin taksia tilaa, mutta se oli edellisyönäkin toiminut pelkällä "päivystys"- nimellä kaksi kertaa


---

siis häh? mitäs outoa tossa muka on..? ihan ymmärettävää mun mielestä. eihän se ihminen siellä voi tietää minkä päivystyksen edessä sä seisot. ihan sama periaatteessa kun sä soittaisit sinne että moi, saisinko taksin tähän leikkipuiston eteen kiitos.. siis olettaen että turussa on enemmän kun yksi sairaala..?

---


Jos mulla olisi ollut tämä sama epäselvyys heti ensimmäisellä kertaa, olisin ehkä paikan jo silloin selvittänyt, enkä olisi joutunut kiusaamaan tätä mahdollisesti myös kipeää ja väsynyttä asiakaspalvelijaparkaa moisella tietämättömyydellä.

Ja sitäpaitsi tällaisena maalaistollona, en ole tottunut siihen, että kaupungissa on useampikin päivystys.



Mistä lähtien Turku on ollu kaupunki?
John

Posts: 1,384

#93 • • Edited John Lauma

extramppa, 17.12.2006 18:27:
Ja kun ei täällä turkkusessa oo niin tiuhaan tullut tuota sairaalaa käytettyä, jotta tietäisin mitä kaikkia mahdollisuuksia täällä päivystyksesksi on...


Kunnallissairaala ja TYKS. Taisi olla tädille toisessa päässä liian vaikea kertoa nämä monet vaihtoehdot... eikä tainut käydä sekään mielessä, että jos TYKS:n päivystykseen joutuu, niin harvemmin soittaa itselleen taksin muutaman tunnin päästä. *justjoo*

Link, 1.3.2007 04:22:
Mistä lähtien Turku on ollu kaupunki?


Noin vuodesta 1300. ;)

--
Fancy some cheese, Gromit?

larzizi

Posts: 1,661

#94 • • larzizi
Oli aika kummallinen tilanne tuossa viikko sitten eräässä ravintolassa. Menimme viiden hengen kaveriporukalla seitsemän aikaan katsomaan olisiko kyseisessä paikassa pöytiä vapaina. Kiersimme paikan ympäri ja varmistimme vielä tarjoilijalta olisiko jossain vapaata pöytää. Tarjoilija vastaa tylysti, että ei ole. Huomasimme onneksemme seurueen, joka oli maksamassa laskuaan joten jäimme hetkeksi odottelemaan sivummalle. Kun vihdoin saimme vapaan pöydän, kävimme ruokalistojen kimppuun ja odottelimme tarjoilijan saapuvan. Vihdoin tarjoilijan saavuttua hämmästyimme tarjoilijan kysyessä töykeästi olisiko kaikilla näyttää henkkareita (kaikki 17-vuotiaita, eli ei).

Tiedän kyllä, että kyseisessä paikassa on viikonloppuisin ikäraja kahdeksasta eteenpäin ja silloin ovellakin on jo portsari katsomassa ettei alaikäisiä myöskään tule sisälle. Mutta jos tulemme seitsemältä, ei ole portsaria (niin kuin ei kuuluisikaan), missään ei kerrota että 17-vuotias ei saa syödä seitsemältä ruokaa kyseisessä paikassa niin mitä ihmettä? Ja itseasiassa henkkareita kysynyt tarjoilija oli samainen tarjoilija, jolta kysyimme aikaisemmin vapaata pöytää, joten eikö hän olisi siinä vaiheessa voinut jo ilmoittaa, että "emme tarjoile jostain kumman syystä alaikäisille". Lisäksi vapautuvaa pöytää odotellessamme törmäsimme alaikäiseen kaveriimme, joka oli tarjoilijana kyseisessä ravintolassa, joten olisi hänenkin uskonut mainitsevan edes jotain asiasta.

Voisivat ilmoittaa kyseisestä ikärajasta jossain (joka ei kylläkään ole ollut koskaan ennen tuohon aikaan) tai vaihtoehtoisesti kertoa ystävällisesti pöytään tullessa, että "emme tarjoile siksi ja siksi alaikäisille koska ja koska". Tuosta "palvelusta" jäi sellainen fiilis, että kyseiseen paikkaan en kyllä enää ole menossa.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Freja

Posts: 8,774

#95 • • Freja Sihteeri
Lyhyesti; miksi joissain vaatekaupoissa on aina se "viethän sovittamasi vaatteet takaisin paikoilleen"-kyltti käytössä? Tuli tätä mietittyä tänään H&M:llä kun sovitin miljoonaa eri vaatetta. Sovituksen jälkeen aloin ettimään vaatteille omia paikkojaan, mutten muistanut puoliakaan, mistä olin ne ottanut. Aikani siinä etsiskelin, mutta loppujen lopuksi laitoin ne puolet vain yhteen tankoon roikkumaan, koska en vaan löytänyt niille paikkaa.
Miksi vaatekaupoissa ei voisi aina, jopa niinä hiljaisina aikoina, olla (edes sovituskopin läheisyydessä) yksi työntekijä, joka aina tarpeen tullen laittaisi sovitetut vaatteet nätisti takaisin henkariin ja vielä vieden ne omille paikoilleen?
Kun asiakkaille annetaan käsky viedä vaatteet takaisin paikoilleen, tapahtuu usein se mitä itsellenikin tänään: ei muista enää mistä on vaatteet hakenut, eikä jaksa miettiäkään niin hirveän kauaa sitä, mihin mikäkin kuuluu. Vaatteita roikkuu siellä täällä, ei ole järjestyksessä, eikä edes roiku henkarissa "hienosti", vaan repsottaa miten sattuu. Se on oikeesti hirveen ruman ja epäsiistin näköistä :/

Onko se oikeesti liian vaikee homma työntekijöiden laittaa ne vaatteet oikein päin ja oikeille paikoilleen?

(toivottavasti pointti tuli selväks, kirjotin äsken pitkän litanian esimerkkeineen yms, kunnes netti päätti tiltata ja kaikki kirjoitukset pyyhkiytyi pois. Tässä siis lyhennetty versio.)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Epailija

Posts: 5,636

#96 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Freja, 11.4.2007 17:51:
Lyhyesti; miksi joissain vaatekaupoissa on aina se "viethän sovittamasi vaatteet takaisin paikoilleen"-kyltti käytössä? Tuli tätä mietittyä tänään H&M:llä kun sovitin miljoonaa eri vaatetta. Sovituksen jälkeen aloin ettimään vaatteille omia paikkojaan, mutten muistanut puoliakaan, mistä olin ne ottanut. Aikani siinä etsiskelin, mutta loppujen lopuksi laitoin ne puolet vain yhteen tankoon roikkumaan, koska en vaan löytänyt niille paikkaa. Miksi vaatekaupoissa ei voisi aina, jopa niinä hiljaisina aikoina, olla (edes sovituskopin läheisyydessä) yksi työntekijä, joka aina tarpeen tullen laittaisi sovitetut vaatteet nätisti takaisin henkariin ja vielä vieden ne omille paikoilleen?



Tähän on kaksi lyhyttä vastausta:

1. Yksi työntekijä ei riitä kuin ehkä juuri niinä hiljaisina hetkinä (jos silloinkaan) sen vaatemäärän viemiseen paikalleen, mikä sovarille kertyisi, jos kaikki jättäisivät romppeensa siihen.
2. Työntekijät maksavat rahaa.

Se on tasan noin yksinkertaista. Eivät ne työntekijätkään etenkään isommissa liikkeissä jokaisen vaatteen paikkaa muista ulkoa, jolloin yhdenkin asiakkaan vaateröykkiön viemiseen paikoilleen menee useita minuutteja. Jos asiakas taas ottaa kohtuullisen määrän vaatteita sovitukseen (eikä esim. miljoonaa kappaletta), niin silloin on kohtuullista olettaa, että asiakas myös muistaa niiden paikan edes suurin piirtein. Itse en muista koskaan sovittaneeni sellaista määrää vaatteita, joiden paikkaa en olisi viimeistään pienen miettimisen jälkeen muistanut. Jos sitten ei muistakaan mistä vaatteet on ottanut, niin ei siihen toki maailma kaadu. Kyllä sen vaatteen joku jossain välissä siivoaa paikoilleen.

Kun asiakkaille annetaan käsky viedä vaatteet takaisin paikoilleen, tapahtuu usein se mitä itsellenikin tänään: ei muista enää mistä on vaatteet hakenut, eikä jaksa miettiäkään niin hirveän kauaa sitä, mihin mikäkin kuuluu. Vaatteita roikkuu siellä täällä, ei ole järjestyksessä, eikä edes roiku henkarissa "hienosti", vaan repsottaa miten sattuu. Se on oikeesti hirveen ruman ja epäsiistin näköistä :/



Voin pistää rahaa likoon sen puolesta, että tämä ei ole työntekijöiltä jäänyt huomaamatta. Yleensä niissä myymälöissä on ihmisiä siivoilemassa asiakkaiden jättämiä sotkuja ja siinä ei auta kuin taistella tuulimyllyjä vastaan sillä työvoimamäärällä, mikä kunkin liikkeen annetaan "yläkerrasta" lupa palkata. Kun vaatteiden hinnat ovat mitä ovat, ei voi odottaa mitään erikoisliikkeen tasoista palvelua. H&M:t ja vastaavat ovat ensisijaisesti _itsepalveluliikkeitä_.

Onko se oikeesti liian vaikee homma työntekijöiden laittaa ne vaatteet oikein päin ja oikeille paikoilleen?



Samaa voisi kysyä asiakkailta. Puhut nyt ketjusta, joka on - kuten jo sanoin - monen myymälän tavoin ensisijaisesti itsepalvelumyymälä, eikä mikään erikoistunut liike, jossa tuotteiden hinnassakin näkyy se, että jokaista asiakasta on varauduttu palvelemaan henkilökohtaisesti kymmeniäkin minuutteja. Sotkua liikkeissä syntyy jo siitä, että kaikki eivät osaa laittaa vaatteita siististi paikoilleen vaikka olisivat vain katsoneet sitä telineen vieressä sekunnin verran. Kyllähän myyjät siivota osaavat, mutta se on ainaista taistelua tyylimyllyjä vastaan ja etenkin ruuhka-aikoina sitä sotkua yksinkertaisesti syntyy enemmän kuin mitä työntekijät ehtivät siivota. Enkä ota tässä nyt edes mukaan sitä, että sovituksesta joutuu kaikesta huolimatta välillä hakemaan asiakkaiden jättämiä vaatteita pois.

Nyt ehkä mietit, että miksi ei palkata niin paljon ihmisiä, että ei tule moista ongelmaa. Tähän olenkin jo vastannut pariin otteeseen: Se maksaa. Otetaan nyt esimerkiksi tämä mainitsemasi H&M. H&M:n liikeidea on "muotia ja laatua parhaaseen hintaan". Jos palvelu olisi samaa tasoa (ja tarkoitan tällä juuri erimuotoisten palvelujen, kuten esimerkiksi kaipaamasi sovaripalvelun tarjoamista - en tarjottavan palvelun laatua) kuin erikoisliikkeissä, joissa sukkaparistakin saattaa joutua pulittamaan 20e, lukisiko niiden pellavahousujen hintalapussa 19,90e? Epäilen suuresti.

Lopuksi on sanottava, että tätä samaista ongelmaa esintyy lähinnä täällä etelässä. Kun mennään vähän pohjoisemmaksi, kuten esim. Kuopioon, ei siellä edes kysellä tarvitseeko vaatteita viedä paikoilleen. Asiakkaat tekevät tämän automaattisesti, koska se on (ainakin siellä päin) hyvien tapojen mukaista. Olisi kiva tietää mistä moinen johtuu. Välillä tulee liikkeissä asioidessa mietittyä, että miten ihmiset oikein elävät kotonaan, kun siististi viikatun pinon päällimmäistä vaatetta katsotaan ehkä kaksi sekuntia ja sitten se heitetään myttyyn pinojen päälle. Jossain OneWayssakin, joka periaatteessa on vähän enemmän palvelumyymälä kuin muut, saattaa pahimmillaan olla kiirusaikana molemmat paikalla olevat myyjät kassalla ja asiakkaat käsittelevät silti vaatteita sellaisella "täällä on työntekijät siivoamista varten asenteella". Järki käteen. On steissilläkin siivoojat, mutta ei sielläkään ole tarkoitus vapautuneesti laattailla joka nurkkaan.

P.S. Meni vähän jankkaamiseksi, pahoitteluni siitä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Freja

Posts: 8,774

#97 • • Freja Sihteeri

Epailija, 11.4.2007 18:40:
---- P.S. Meni vähän jankkaamiseksi, pahoitteluni siitä.



:D

No juu, tottahan se on että työntekijät maksavat. Tiedän.
Tänään siellä kuitenkin huiteli niin monta työntekijää, että sen takia rupesin sitten moista pohtimaan.
Tiedän, niillä kaikilla oli varmasti jotain tekemistä joka ei ehkä välity asiakkaalle (olenhan itsekin asp..), mutta silti ehkä hieman jankkaan. Mä kun taasen oon pohjosemmassa ja muissa maissa tottunut siihen, että ne vaatteet jätetään sovituskopin ulkopuolella olevalle pöydälle, jossa joku kiltti irma tai jorma sitten laittaa ne nätisti ja vie paikalleen kun ehtii.

Saako verrata siihen, että ravintoloissakaan ei lue pöydissä että "tiskaathan käyttämäsi astiat tiskihuoneessa", vaan siellä on lähes aina joku työntekijä, joka ne astiat kerää ja tiskaa? Joo, on vähän eri asia mut ei sit kuitenkaan.

Tästä on ihan turha jankata enempää ku mulla ei oo sellasta tieto- ja sanavarastoa ku sulla, mut mua vaan ärsytti se kyltti siellä H&M:llä tänään niin suuresti.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Cloud

Posts: 2,162

#98 • • Cloud Game Freak

Freja, 11.4.2007 21:14:


Saako verrata siihen, että ravintoloissakaan ei lue pöydissä että "tiskaathan käyttämäsi astiat tiskihuoneessa", vaan siellä on lähes aina joku työntekijä, joka ne astiat kerää ja tiskaa? Joo, on vähän eri asia mut ei sit kuitenkaan.




Tosin en nyt oikeasti menis vertaamaan. vaatteen korjaamista, viikkaamista ja paikalleen viemistä millään siihen blockkaamiseen tai edes oikeastaan astioiden keräämiseen. Kyllä mä kokisin "ehkä kun olen mies ja laiska viikkaamaan muutenkin" että se blockkaus ja tiskauskin sillä koneella on suht helpompaa ja vähemmän aikaa vievää kaiken kaikkiaan kuitenkin.

Ja tosiaan ravintolan koen tienaavan suhteessa tosiaan enemman kuin jonkun rättimyymälä hm:n tai sitten olevan niin paljon rauhallisempi etc että sinne se ylimääräinen työntekiä sopiikin ja sille palkan voi maksaakin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Epailija

Posts: 5,636

#99 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Freja, 11.4.2007 21:14:
Tiedän, niillä kaikilla oli varmasti jotain tekemistä joka ei ehkä välity asiakkaalle (olenhan itsekin asp..),



Pitää melkoisen varmasti paikkansa. On tietysti ikävää, että siitä helposti välittyy asiakkaalle sellainen kuva, että hänen tarpeitaan ei ole kiinnostusta huomioida.

mutta silti ehkä hieman jankkaan. Mä kun taasen oon pohjosemmassa ja muissa maissa tottunut siihen, että ne vaatteet jätetään sovituskopin ulkopuolella olevalle pöydälle, jossa joku kiltti irma tai jorma sitten laittaa ne nätisti ja vie paikalleen kun ehtii.



Pohjoisemmassa on liikkeissä myös hiljaisempaa, joka sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Ulkomailta voin aiheeseen liittyä sanoa sen verran, että Pariisissa tuli pari vuotta sitten kauhisteltua yhden liikkeen sotkua. Tiedä sitten johtuiko ranskalaisesta työmoraalista vaiko siitä, että kyseessä oli ilmeisesti ns. nuorisoliike ja asiakaskunta sitä vähemmän siistiä sorttia. Sovituskoppikäytännöistä ei sieltä ole kokemusta, kuten ei Ruotsinkaan puolelta (jossa palvelu taas muuten on toooodella hidasta oman kokemuksen mukaan).

Edit: Tuo Pariisi nyt ei oikeastaan liity mihinkään, joten sanotaan jotain muutakin. Eri firmoissa, eri maissa ja jopa eri kaupungeissa (jopa saman firman sisällä) saattavat olla eri käytännöt. Kussakin liikkeessä toimitaan yleisesti ottaen niin kuin on parhaaksi koettu, joten kannattaa aina henkisesti varautua jopa vähän ikävältä tuntuviin yllätyksiin.

Saako verrata siihen, että ravintoloissakaan ei lue pöydissä että "tiskaathan käyttämäsi astiat tiskihuoneessa", vaan siellä on lähes aina joku työntekijä, joka ne astiat kerää ja tiskaa? Joo, on vähän eri asia mut ei sit kuitenkaan.



Heti kun liikkeisiin saadaan vaatteet paikoilleen vievä laite (vrt. astianpesukone), niin saat verrata. *vink*

Tästä on ihan turha jankata enempää ku mulla ei oo sellasta tieto- ja sanavarastoa ku sulla, mut mua vaan ärsytti se kyltti siellä H&M:llä tänään niin suuresti.



Sanavarastoa. :D Noh, ymmärrän kyllä jos ärsytti. Et suinkaan ole ensimmäinen tai viimeinen jolle näin käy. Käytännön Pirkka-niksinä asiakkaalta toiselle sanon, että niitä vaatteita kannattaa ottaa sovitukseen kerrallaan maltillinen määrä. Sovituskopit tuppaavat olemaan ahtaita, joten oloa on turha tehdä itselleen tukalaksi viemällä sinne kilokaupalla kangastavaraa. Lisäksi jos liikaa alkaa ketuttaa niin kyllä siellä liikkeessä aina ollaan valmiita auttamaan, jos vain uskaltaa ystävällisesti apua pyytää. =)

Edit2: Lisäilyä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

tir

Posts: 951

#100 • • tir
tuli laitettua oma toiminimi pystyyn jonkin aikaa sitten.
ei ehtinyt kuin muutama päivä mennä, niin alkoi puhelin soida. tilitoimistot, mainostajat jnejne. tekisi mieli vaihtaa numeroa mutta sitten alkaisi luultavasti vain uudestaan..

parhaimmat jutut tuli kyllä muutaman yritysrekisteröintiin erikoistuneen firman puolelta.
puhelut meni kummallakin kerralla suht samalla tavalla. kohtelias mieshenkilö esittelee itsensä ja kysyy sitten että onko varmasti oikea numero. tämän jälkeen kysyy että pitävätkö tälläiset tiedot paikkansa (luettelee yritykseni tiedot), näihin kumpaankin vastaan myöntävästi.
lopuksi toivottavat hyvää jatkoa.

parin päivän päästä luukusta kolahtaa lasku! kiitos tilauksestanne.
*whaat**igor*

just joo. mitään en ole tilannut. enkä suostunut. sitten saa soitella jokapuolelle (tietenkään laskussa oleva asiakaspalvelunro ei ole käytössä..) että asia selviää.

siis mitä hittoa. on kyllä niiiiiin rasittavaa suoramarkkinointia että *grr* ja *dissaa*
yrittävätkö noin sitten huijata huolimattoman nuoren yrittäjän maksamaan täysin turhasta?