Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,373 views

Avatar
#121 • • J-P Guest


Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.



ahas, mites sit esim. hulkkojen jorstu (joka ei asenteen miehenä ottanu finalscratch:ia vaikka ilmaiseksi olisi saanut), koivikon sami, kempin samuli, meikäläinen ja monet muut joita en tietenkään tässä muista? :)

vaikka siitä dj-hommasta ei saa/saisikaan pääelinkeinoa, ei se sitä tarkoita etteikö se olis työtä. tai vaikka se on mukavaa ja hauskaa ja on samalla tonnin kännissä, on se SILTIKIN "työtä", jos siitä saa rahaa/promottaa itseään tai omaa musiikkiaan :)

ja kiitti terveistä! unsigded-cdr-bootlegpromot on kovin juttu musaskenessä tällä hetkellä :)

edit: yhd ys sa nat
Avatar
#122 • • Quu Guest
Proteus on Stockmannin varastolla duunissa. Orkidea tekee myös äänihommia elääkseen. Hulkkonen soittaa vinyyleitä. Plus tunnen itse muutamankin perus baarideejiin jotka soittavat myös hyvin paljon vinyyleiltä. Se on huomattavasti yleisempää kuin luulisi.

Onko näillä jutuilla mitään tekemistä minkään kanssa?

Ei?
Avatar
#123 • • Samuli Guest


Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.



Stadissa jo pelkästään esim: Käpä, Stefu, Zacce, A.Myllykoski, Spoogy ja helvetin monta muuta täyspäiväistä dj:tä, joilla about 5 keikkaa viikossa. Tapsa taitaa tehdä jotain musiikkijuttuja päiväduunina..?


(terkkuja #techno.fi-posselle ;))).



No hei kiitti sulle!
Avatar
#124 • • JussiS Guest


...täyspäiväisistä dj:stä...


Pointti tossa jutussa oli kyl ihan jossain muualla, hienoo kuitenkin et jotkut muutkin kun perus-baaripyörittelijät elättää itsensä soittamalla levyjä.

edit: Hulkkosen unohtaminen oli kyl oma mokani, sorry siitä.
Avatar
#125 • • Edited Jone Guest
-

Anti olla sittenkin.
Avatar
#126 • • Edited Gnizhak Guest


Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.

Näistäkin kahdesta (Orkidea ja Proteus) väittäisin, että taitavat soittaa jo nykyään suurimman osan CD:ltä, juurikin tässä topikissa aikaisemmin mainituista syistä (referoituina: oma tuotanto, promot ja unsigned bootleg cd-r:t (terkkuja #techno.fi-posselle ;))).


Mä oon kyl käsittäny et kummatkin noista mainitsemistas starboista tekee edelleen jotain muuta leipätyönään.

Ja Unsigned bootlegit EI oo julkasuja, se on vähän ku mä väittäsin tehneeni leffakässäreitä kun mulla on pari tekstiä tuolla pöytälaatikon alimmaisena. ;)


mainstreamimmalle dj:lle (mainstream tässä tapauksessa trance/proge -linjaa, ei lasketchuppia ja rickymartinia).


Samaa kamaa, samassa paketissa.


Vinyylilevyjen kustannukset on ikävä kyllä nykyään niin korkealla, että jokaista julkaisua joudutaan miettimään turhan paljon, levy-yhtiöt eivät uskalla ottaa riskejä uusien artistien suhteen, ja painosmäärät joudutaan laskemaan lähes muutaman kappaleen tarkkuudella. Pelivarat on niin pienet, että lafkoja kaatuu kuin heinää. Toivottavasti vinyylijulkaisut tulevat kuitenkin säilymään, vielä moniakin vuosia. Vituttaishan se, jos toi teknarikin seisois tossa tyhjänpanttina.


Tää on kyllä ihan faktaa siinä suhteessa et toi sama mietintä tehään myös CD:n kohalla, eli onko kohderyhmässä porukkaa joka ostaa julkasun cd:llä vai kannattaako luottaa pelkkään vinyyliin. Lisäks jos se julkastaan cd:llä niin kyllä edelleen sitä painosmäärää pitää vehdata aika paljon ja silti joidenkin biisien kohalla voi ampua ohi aika raakasti. Ja joo tänäpäivänä se raastaa noita pienempiä lafkoja surutta. Mut vinyylin jakelijat taitaa _kohta_ voida laskea yhen käden sormin, ja se tässä vinyylidiggailussa huolestuttaa.

Itse suosin vinyyliä sen kosketuksen takia + oon huono soittaa cd:ltä enkä oo viel nähny oikeen missään et kaikkea tota dnb:tä tulis ulos cd:llä muutaku miksattuina kokkareina. Kylhän muutama täyspitkä albumi näkyy aina vähän väliä, mut aika usein ostan noita yksittäisiä makseja, joita ei tulla albumeilla välttämättä näkemään. Tietty oishan se suhteessa halvempaa ku sais ~10 biisiä neljän hintaan.

edit: tarkennusta
Avatar
#127 • • tumpsi Guest

Proteus on Stockmannin varastolla duunissa.


Eilisen Aamulehden perusteella Proteus on lopettamassa ko. homman,
ja siirtymässä täyspäiväseks deejiiks.
(Korjatkaa jos oon väärässä, itse kun en ole ko. lehtee lukenu.
[Turhaa porttoilua joku sanomalehti. t:työtön])
Avatar
#128 • • J-P Guest

Kivaa koulukiusaus mentaliteettia havaittavissa.


kiusaamista? en nyt sanoisi. väittelyä ja päämäärätöntä inttämistä kylläkin :D


Kasvakaa nyt jo oikeasti ikävuosienne tasalla, giffianimaattorit.


animaattoreista en tiedä, mutta ite oon sitä mieltä, että vanhana ehtii olla myöhemminkin. nautitaan lapsuudesta kun vielä lapsettaa <3 :heart: :hah: :roll: :happyroll: :hearts: :excellent: :D :cool: :)
Avatar
#129 • • Samuli Guest


Pointti tossa jutussa oli kyl ihan jossain muualla, hienoo kuitenkin et jotkut muutkin kun perus-baaripyörittelijät elättää itsensä soittamalla levyjä.



no, mä en esim laske käpää (tai ketään jonka noista mainitsin) perusbarripyörittelijoihin...
Caro²

Posts: 5,301

#130 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Vallan huvittavaa kuinka porukka vertailee vinyylin ja cd:n ääntä keskenään.. Loppupeleissä. En sitten tiedä onko kyseessä ihan täyttä puurokorvaisuutta, vai mistä on kyse.

Itseltäni löytyy noin X-määrä täysin päin helvettiä prässttyjä levyjä. X²-määrä päin helvettiä prässättyjä levyjä. X²-Y määrä kelvollisia levyjä, eikä muistaakseni ainuttakaan lättyä jonka soundi tosiaan pyörittäisi sukkia jaloissa.

Myös löytyy (alkuperäisinä cd-julkaisuna) noin X-määrä täysin päin helvettiä masteroituja levyjä.
X²-määrä päin helvettiä masteroituja levyjä. X²-Y määrä kelvollisia levyjä, eikä muistaakseni ainuttakaan (konemusiikki)levyä jonka soundi tosiaan pyörittäisi sukkia jaloissa.

Miten ihmeessä vertailette cd-soittimen ja vinyylin soundia, kun tässä genressä jota kuunnellaan, ei löydy ainuttakaan julkaisua, joka pääsisi edes lähelle (esm) Telarcin julkaisuja :eek:
EDIT: Puhumattakaan siitä, että tästä "genressä" löytyy tusina-artisteja vitun iso läjä (ja tuottajia), joilla ei ole soundin käsittely hanskassa, ei sitte pätkän vertaa.

Vähän sama kun vertailisi kaverin paskaa ja omaa paskaa keskenään tökkien sitä tikulla: "Sun paska on tosta kiinteempää kun mun"..

....

Sitten muuta. Levariessa voi vaihtaa äänirasian jolla soundi tuotetaan. Sillä on jo älyttömän iso merkitys siihen millä tavoin levyt toistuu. Cd-puolella tämä ei onnistu. Vinyyli-formaatissa (ainakin aikaisemmin) on ollu selkeämpi stereokuva kuin digitaalisessa formaatissa. Ja esmes konsertteilevyjä kuunnellessa on cd-formaatissa saattanut joku soolosoitin "hyppiä" edestakaisin stereokuvassa. Moisia asioita on raportoinut (aikoinaan) useampi kuuntelija eri testeissä. Siitä en tiedä onko nykyään D/A-muuntimet sen verran parempia, että moinen asia olisi saatu hallintaan.

Siitä, kuuleeko soundin pa:n läpi. No ei varmana ainakaan sellaisen pa:n läpi, joita 95% bileissä käytetään. Sitten kun sattuu joku kunnon pa eteen, turbosound, function1, tms. Oikein prosessoituna vielä. Varmana kuulee. Siinä vaiheessa onkin mielenkiintoista, onko dj valinnut itselleen sellaisen neulan, joka tukee sitä soundia jota soittaa.. Juu-u, jotkut vievät harrastuksensa kohtuu pitkälle (En muuten kyllä tiedä ainuttakaan polkka/kiksu-dj:tä joka näin tekee.. house-dj:tä kyllä useamman :D - plur).

Se on kyllä totta, että cd:ssä on äänenlaatu paljon parempi kuin vinyylissä. Dynamiikkaakin on ihan eri tavalla. Mutta onko soundi? Se riippuu kuuntelijasta. Ihmisen korva (oli sitten kuinka teknopää tahansa), on kuitenkin sellainen, joka yleisimmin tykkää värittyneestä soundista, hi-fi:stä = luonnollisesta soundista. Kliini cd-toisto studiomonitorin läpi ei ole luonnollinen toisto. Värittynyt vinyyli sen sijaan on. Tokihan sen toiston saa "värittymään" kaiutinvalinnoilla sun muilla. Riittävän pitkälle kun mennään, tarvitaan erilaiset kaiuttimet eri musiikin toistoon - tulee se "oikea väritys" erilaiseen musaan. Vrt esm Rokkibasaria, house-basaria, tai vaikka psykebeissiä noin lennosta..

Jatkanpa tässä Gradon rasioiden kuuntelua. Niissä kuuluu muuten torvet kivasti levystä. Erottelee soundia mukavasti :)
Enkä tarvi edes 1000euron DA-muunninta saadakseni sen lopputuloksen :)
(Tosin äänivarsi pitäis teknariin vaihtaa. Se on ihan paska).
Avatar
#131 • • JussiS Guest


Tää on kyllä ihan faktaa siinä suhteessa et toi sama mietintä tehään myös CD:n kohalla, eli onko kohderyhmässä porukkaa joka ostaa julkasun cd:llä vai kannattaako luottaa pelkkään vinyyliin. Lisäks jos se julkastaan cd:llä niin kyllä edelleen sitä painosmäärää pitää vehdata aika paljon ja silti joidenkin biisien kohalla voi ampua ohi aika raakasti. Ja joo tänäpäivänä se raastaa noita pienempiä lafkoja surutta. Mut vinyylin jakelijat taitaa voida laskea yhen käden sormin, ja se tässä vinyylidiggailussa huolestuttaa.


Täysin totta, senpä takia mp3-kauppa onkin se, josta ainakin itse odotan jonkunlaista pelastajaa monellekin levy-yhtiölle. Totta on, että silloin se konkreettinen osuus julkaisusta jää puuttumaan, mutta toisaalta, se musiikki julkaistaan. Levy-yhtiöt saavat yhdestä myydystä mp3:sta saman verran rahaa kuin myydystä vinyylistä. Jotenkin luulisin että mp3:sia myytäisiin huomattavasti enemmän, kun n. 1£ hinnalla saa yhden biisin, verrattuna n. 7£ vinyyliin.
Avatar
#132 • • JussiS Guest


no, mä en esim laske käpää (tai ketään jonka noista mainitsin) perusbarripyörittelijoihin...



Mikäköhän osa tosta mun viestistäni oli epäselvää? "hienoo kuitenkin et jotkut muutkin kun perus-baaripyörittelijät elättää itsensä soittamalla levyjä".

En mäkään laske.
Avatar
#133 • • Samuli Guest


no, mä en esim laske käpää (tai ketään jonka noista mainitsin) perusbarripyörittelijoihin...



Mikäköhän osa tosta mun viestistäni oli epäselvää? "hienoo kuitenkin et jotkut muutkin kun perus-baaripyörittelijät elättää itsensä soittamalla levyjä".

En mäkään laske.



kato vittu joo, en_vaan_tajunnu.jpg..
Avatar
#134 • • Quu Guest
Ne on muuten aika kovia ne deejiit jotka käyttää kumpaakin formaattia sujuvasti keskenään ja ilman että tarvii osallistua tälläisiin trollithreadeihin.

Isona mä oon sellainen.
Avatar
#135 • • Jussi Lius Guest


no, mä en esim laske käpää (tai ketään jonka noista mainitsin) perusbarripyörittelijoihin...



Mikäköhän osa tosta mun viestistäni oli epäselvää? "hienoo kuitenkin et jotkut muutkin kun perus-baaripyörittelijät elättää itsensä soittamalla levyjä".

En mäkään laske.



Mutta tähän väliin vois heittää kyssärin:

Mitä yhteistä on Trancel, Raptoril ja Hausmyllyl ??


-> Sama kohderyhmä. :D
Avatar
#136 • • JussiS Guest


Mutta tähän väliin vois heittää kyssärin:

Mitä yhteistä on Trancel, Raptoril ja Hausmyllyl ??


-> Sama kohderyhmä. :D


Jätä hei se trollaaminen muille, kun et näköjään ees sitä osaa :panic:
Avatar
#137 • • Jussi Lius Guest


Jätä hei se trollaaminen muille, kun et näköjään ees sitä osaa :panic:



Siis asiaan..

Mun mielestä noi cd-r/mp3 poltot ei ole mitään essentiaaleja. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun tarvii 'kokeilla' esim. miten oma materiaali toimii lattialla..
Avatar
#138 • • serotonot Guest


Mun mielestä noi cd-r/mp3 poltot ei ole mitään essentiaaleja. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun tarvii 'kokeilla' esim. miten oma materiaali toimii lattialla..



Miten sä sit soitat biisin joka on julkaistu pelkästään mp3:sena? Oletuksena siis ettei oo mitää final scratch-säätöjä...

Pitääkö tinkiä musiikista mitä soittaa, jotta voi pitää kiinni mediasta?
Avatar
#139 • • Jussi Lius Guest


Mun mielestä noi cd-r/mp3 poltot ei ole mitään essentiaaleja. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun tarvii 'kokeilla' esim. miten oma materiaali toimii lattialla..



Miten sä sit soitat biisin joka on julkaistu pelkästään mp3:sena? Oletuksena siis ettei oo mitää final scratch-säätöjä...

Pitääkö tinkiä musiikista mitä soittaa, jotta voi pitää kiinni mediasta?



Tähän mennessä ei ole tullut vastaan yhtään julkaisua omalle kohdalle, joka olisi ainoastaan julkaistu cd/mp3:na ja olisi ns. PAKKOHANKINTA. Ja kyllä: en ole superstara dj. ;)
Avatar
#140 • • serotonot Guest


Tähän mennessä ei ole tullut vastaan yhtään julkaisua omalle kohdalle, joka olisi ainoastaan julkaistu cd/mp3:na ja olisi ns. PAKKOHANKINTA. Ja kyllä: en ole superstara dj. ;)



Eli koska sulle ei oo tullu sellaisia tilanteita vastaan, ni ei se voi olla yhtään sen konkreettisempi tarve muillekaan?

Hyvä ajattelumalli :cool:

mitä välii onks supastar. tärkeint kai on se musa...