Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,365 views

Avatar
#41 • • Remotion Guest

Koskakohan cd-soitin-tekniikkaan tulee aidosti jotain ihan uutta, erilaista, ja ennennäkemätöntä.. Joku samplaus-hässäkkäkin on jo "aikansa elänyt".. miulla ei mielikuvitus riitä.



Cuettaminen?
framehaku?
skippaus?
loopaus?
widepitch?
mastertempo?
autocue?
bendaus?
cuepaikkojen tallennus?
mp3 soitto?
uudelleen kirjotettavien vinyylien soitto? :D
moottorinlähtö ja hidastumisnopeuden säätö?
digital out?
efektit?
näyttö?
bpmlaskuri?
muisti?
kontrolli johto?

Tossa nyt pari hätäsesti listattua juttua joita ei tuu ikinä löyty vinyylistä...
lisäks laitteiden koko ja rakenne on kehittynyt huomattavasti.
raskasta sähkömoottoria, kaikine varsineen, neuloineen ja äänirasioineen ja mattoineen voisi verrata höyrykattilaan
kun taas lukupäätä voisi verrata tehokkaaseen bensakoneeseen.
Avatar
#42 • • Remotion Guest


PS. CDJ-1000mk2 - muut 100 - 0 ;)



Toivottavasti CDJ-1000mk2 - CDJ-800 päättyy edes 100-80 koska muuten mua harmittaa että ostin semmoset... :crybaby:

no eipä vaiskaan harmita :hearts: :excellent:
Avatar
#43 • • Darude Guest


technics cd1200 - CDJ-1000mk2 60-0. sille ei voi kukaan mitään.
jos et oo viel kokeillu, älä ees yritä väittää muuta...


Ehm... Joo, olen koittanut. Olisin luullut/toivonut että siitä olis jääny jotain hyvää ja lämmittävää käteen. Ei jäänyt. Joten yritän väittää muuta. :ivallinen ja trollaava naama:, taas...

Toi teknarin häviö mun peleissä on paljolti tietenkin kiinni siitä, että Tonninen on niin tuttu ja sen tatsi on loistava, mulle. Teknarin platteri pyörii (!!!), ei kiva... :laugh: , osa nappuloista on ihmeen pieniä ja hassuissa paikoissa. Toi Numarkkikin tuntui paljon sopivammalta käteen kuin Teknari. Btw, kuunteles skrätsisoundia ja vertaa vaikka Pioneerin ja Numarkin kesken. (ei sillä, että mä juurikaan levyjä itse raapisin, mutta eniwei)

(mun mutsi on vahvempi ku sun)
Avatar
#44 • • ken-guru Guest


Cuettaminen?



Cuettaminen aka levyn alkukohdan/biitin etsiminen. Löytyy.


framehaku?



Ei löydy. En välttämättä nyt edes tajua mikä tämä on ja mitä hyötyä tästä edes on. Tarkoitatko cd-framea mikä taisi olla 1/75 osa sekunnista?


skippaus?



... ... En nyt ymmärrä mikä tämä on.


loopaus?



Finalscratch/Serato Scratch Live :)


widepitch?



Löytyy (Vestaxeista eikö?)


mastertempo?



Numarkin/Stantonin jostain mallista löytyy eikö? En kyllä tällekään löydä älyttömän tähdellistä käyttöä. Plus pioneerin mastertempo kusee kun hidastaa tarpeeksi, bassot alkaa nykyttämään (huomasin sattumalta tän viime perjantaina kun pitchasin biisiä alaspäin _paljon_ (-7%) ja master tempo sattu olemaan päällä. Outoa).


autocue?



Meinaatko ainakin pioneereissa olevaa nappia jolla se etsii sen biisin alkupaikan automaagisesti + ei soita seuraavaa biisiä kun biisi loppuu? Ei löydy mutta jälleen kerran pystyn elämään varsin mainiosti ilmankin tätä hienoa ominaisuutta.


bendaus?



Vestaxin levareista tais löytyä joysticki jolla pysty pitchiä bendaamaan. Normaalihemmot käyttää sormea levylautasen reunalla.


cuepaikkojen tallennus?



Tätä ei ole mutta en ole juurikaan aloittanut kappaleen soittoa biisin keskeltä... Vai oliko tälle jotain mullistavampaakin käyttöä?


mp3 soitto?



Finalscratch/Serato Sratch Live



uudelleen kirjotettavien vinyylien soitto? :D



Onnistuu :-)


moottorinlähtö ja hidastumisnopeuden säätö?



Onnistuu, teknareissa vaatii hieman viitseliäisyyttä. Jälleen kerran tämä ominaisuus on mielestäni ns. turha ellei jopa erittäin turha ominaisuus.


digital out?



Löytyy numarkin joistain levarimalleista. Tämäkin on vähän niin ja näin sillä digi-sisäänmenolla varustettuja miksereitä ei juurikaan taida olla (olikohan tascamin x9:ssä digi-init?).


efektit?



Mikseri/erillinen efektiloota hakkaa cd-soittimen sisäiset efektit 100-0.


näyttö?



Isompi kuin cd:ssä (koko vinyylilevy).


bpmlaskuri?



Kuka tätä edes luulee tarvitsevansa.


muisti?



Omat aivot ? :)


kontrolli johto?



Tää on yks juttu mikä olis kiva olla vinyylissä. Olen pari kertaa nähnyt miten dj hakkaa crossin avulla cd:ltä hyvää samplea toooosi nätisti biisin sisään kontrollipiuhan ansiosta :)


Tossa nyt pari hätäsesti listattua juttua joita ei tuu ikinä löyty vinyylistä...
lisäks laitteiden koko ja rakenne on kehittynyt huomattavasti.
raskasta sähkömoottoria, kaikine varsineen, neuloineen ja äänirasioineen ja mattoineen voisi verrata höyrykattilaan
kun taas lukupäätä voisi verrata tehokkaaseen bensakoneeseen.



Aika hyvin tuo lista lyheni kun vähän kaiveli.
Avatar
#45 • • Rasse Guest



näyttö?



Isompi kuin cd:ssä (koko vinyylilevy).


bpmlaskuri?



Kuka tätä edes luulee tarvitsevansa.


kontrolli johto?



Tää on yks juttu mikä olis kiva olla vinyylissä. Olen pari kertaa nähnyt miten dj hakkaa crossin avulla cd:ltä hyvää samplea toooosi nätisti biisin sisään kontrollipiuhan ansiosta :)


Näytöt löytyvät ainakin TTX:stä ja Vestax:n kalliimmasta, Numarkissa ainakin toimittaa siis osaksi bpm-laskurin virkaa. Kontrolli-johdollekin paikka TTX:stä löytyy (mutta koska manuskassa sanotaan 'cable not included', niin sitten pakko sanoa, ettei löydy koska tässä kyse oli itse johdosta).
Caro²

Posts: 5,301

#46 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


??? nyt ei voi ymmärtää. CDJ-500 on soittotatsiltaan paskin dj-cd ikinä.
no makuja on monia ja kaikkeen tottuu, kai..
olihan se ilmestyessään hirvittävä tekninen edistysaskel, kun sitä ennen useissa yökerhoissa oli 2 hima soitinta joilla sit vedeltiin.



Itseasiassa.. Technicsiltä on tullut cd-soitinmalli tietääkseni peräti ennen denonia. Denonilta taas tuli 2000, 2000mk2, 2000mk3, 2500nen, ja sitten sellane helveti iso soitin, jota radioissa käytettiin. oliko se 1600 tai joku vastaava. Pioneerilta on myös tullut ennen 500sta (jos nyt puhutaan niistä "nykyaikaisista" 500sta, 500s:stä ja II-ltd:stä) muutama soitin:
cdj-300, cdj-500, cdj-500G..


Emmä tiedä mitä sä kaipaat, mutta useampi cue-pointti, master tempo ja pitchin tarkkuuden valinta on iha kivoja ominaisuuksia.


Mie en oikein tiedä mitä kaipaan. Sen vaan "tiedän", että nykysellä digitaalitekniikalla pystytään tekemään melko ihmeellisiä asioita. Ainoastaan ihmisen mielikuvitus hidastaa.
Onhan 80luvulla tehty sellasia syntikoita, joissa oskillaattoreita ohjataan käden liikkeillä, miksei jotain vastaavaa sekotata dj-vehkeisiin?


1 Cuettaminen?
2 framehaku?
3 skippaus?
4 loopaus?
5 widepitch?
6 mastertempo?
7 autocue?
8 bendaus?
9 cuepaikkojen tallennus?
10 mp3 soitto?
11 uudelleen kirjotettavien vinyylien soitto? :D
12 moottorinlähtö ja hidastumisnopeuden säätö?
13 digital out?
14 efektit?
15 näyttö?
16 bpmlaskuri?
17 muisti?
18 kontrolli johto?


1 Cuetus on vinyylisoittimella paljon nopeampaa kuin cd:tä.
2 Vinyylisoittimessa ei ole frameja, se on äärettömän tarkka
3 Tarkotatko skippauksella naarmusta cd-levyä?
4 Puuttuu, mutta osaavissa käsissä looppeja voi tehdä suoraan neulaa heittämällä
5 Vestax pdx-2000
6 Stanttonin "kovimmat" mallit muistaakseni sisällytti tämän
7 Vinyylillä on edelleen nopeampi cuettaa
8 Levylautasen reuna, keskitappi, levyn pinta, labelin pinta, pitch-liuku, 33/45 -kierroksen napit. Plus vielä, että levarilla voi bendata monella eri tekniikalla edellämainituista paikoista. Montako bendaustapaa/tekniikkaa löytyy cd-soittimelle?
9 Puuttuu, cue-pisteen haku keskeltä kappaletta on varmaan ainoa joka on levarilla hitaampaa, mutta onnistuu.
10 Montako mp3-soitinta on sattunut eteen (jotka toimii sulavasti)
11 no fak..
12 Vestax pdx-2000
13 täysin turha kapine levariin, ja on helposti toteutettavissa jos sellaiselle olisi jotain käyttöarvoa
14 Kerro yks dj-laite, jossa on hyvät efektit?
15 Koko vinyyli, tarkempi kuin cd-soittimessa
16 Löytyy ainakin numarkilta
17 tarvii mihin?
18 Ei pysty toteuttamaan, mutta manuaalisesti samplen heittäminen levarilta onnistuu ihan samalla tapaa.


raskasta sähkömoottoria, kaikine varsineen, neuloineen ja äänirasioineen ja mattoineen voisi verrata höyrykattilaan
kun taas lukupäätä voisi verrata tehokkaaseen bensakoneeseen.



Kolme sanaa: Nopeus, tarkkuus, toimintavarmuus.


Btw, kuunteles skrätsisoundia ja vertaa vaikka Pioneerin ja Numarkin kesken. (ei sillä, että mä juurikaan levyjä itse raapisin, mutta eniwei)


Nyt on kyse ilmeisesti teknarin skrätsi-äänestä kun pitch-lock on päällä. Olettaisin näin. Tutkippa jollakin audio-ohjelmalla mitä tapahtuu äänelle sitä skrätsätessä. Vauhdi hidastuu - taajuus laskee, vauhti nopeutuu - taajuus nousee. Minkälainen ääni tulee, kun pitch-lock on raavittaessa päällä? Kyseessä on tosiaan optio, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi niin. Skrätsin pitää kuulostaa skrätsiltä, sitä se ei tee, jos taajuus ei muutu.
Avatar
#47 • • Hege Guest

Onhan 80luvulla tehty sellasia syntikoita, joissa oskillaattoreita ohjataan käden liikkeillä, miksei jotain vastaavaa sekotata dj-vehkeisiin?



Miks ihmeessä ne kaikki efektit ja kakat pitää niihin soittimiin haluta tunkea? Jos haluat käden tai kikkelin heilutuksella muuttaa ääntä niin ostaa efektiboksin joka tukee sitä.
:D

Posts: 3,707

#48 • • :D

technics cd1200 - CDJ-1000mk2 60-0.



Etkai tarkoita tota 'uutta' teknarimallinnusta? Käyttöliittymä on
syvältä ja todella isosti. Eräällä keikalla, kesken illan vaihtui
cdj800->teknarin cd-soittimiin, soitinten taso oli mulle shokki!
Harvassa ovat ne keikat olleet, jossa olen mielummin soittanut
oikeilta teknareilta lauluja, kuin cd:lta. Toiset tykkää moisesta
multimediasta, minä en. CDJ800 - teknarin cd1200 90 - 0.

Vihoiksi kyl pistää jälkikäteen kun ajattelee. :mad:

disdis ;)
Caro²

Posts: 5,301

#49 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Onhan 80luvulla tehty sellasia syntikoita, joissa oskillaattoreita ohjataan käden liikkeillä, miksei jotain vastaavaa sekotata dj-vehkeisiin?



Miks ihmeessä ne kaikki efektit ja kakat pitää niihin soittimiin haluta tunkea? Jos haluat käden tai kikkelin heilutuksella muuttaa ääntä niin ostaa efektiboksin joka tukee sitä.



Mitäkhän helvetti. Jos olisi vaivautunut lukemaan edes hitusen enemmän asioita mitä olen tässä raapustanut cd-soittimista, niin olisit ehkä hiffannut (jopa ihan henkilökohtaisesti omilla aivoilla ajattelemalla), että olen erittäin suuresti kaiken maailman efektipaskaa, sekä yliturhia optioita vastaan joilla ei tee hevon vittua. Nimen omaan siinä vaiheessa kun ko. optioilla yritetään paikata cd-soittimen puutteita verrattuna esm levareihin.

Tuon kyseessä olevan lauseen (jonka kirjoitin, ja jonka niin tyylikkäästi ymmärsit aivan päin helvettiä) tarkoitus oli ilmaista seuraava asia:
Nykyisellä tekniikalla voitaisiin luoda ennennäkemättömiä tapoja soittaa kappaleita yleisölle. Ihmisen mielikuvitus on vaan rajoittava tekijä. Cd-soitin yrittää digitaalitekniikalla jäljentää vinyylisoitinta - ei luoda mitään uutta. Miksei digitaalitekniikkaa käytetä hyödyksi luomalla jotain aivan uutta?
Tiedätkö, on päässä sellainen "visio", että jotain niillä pystyy tekemään, mutta ei saa päähän mitä.

Efektit eivät ole uutta, eikä samplerit, ei myöskään luupit tai filtterit.

Mainitsin jo joku aika sitten, että oma mielikuvitukseni ei anna myöten keksiä jotain sellaista, mitä ei ole tehty. Mutta en todellakaan puhunut minkään efektin ohjauksesta..

Kiitos näkemiin.
Avatar
#50 • • Darude Guest


1 Cuetus on vinyylisoittimella paljon nopeampaa kuin cd:tä.
7 Vinyylillä on edelleen nopeampi cuettaa
15 Koko vinyyli, tarkempi kuin cd-soittimessa


Yhdistelmä aika (elapsed/remaining) - wave-display - progress bar - cue points... Ei ole ihan kauheasti ikävä vinyylin "näyttöä".


2 Vinyylisoittimessa ei ole frameja, se on äärettömän tarkka


Joo, muakin ärsyttää tooosi paljon toi cd:n käsittämätön epätarkkuus. Kyl sen 1/75-osan kuulee soittaessa. Vinyylin "päästäminen" biitilleen on niin paljon helpompaa ja kuin cd:n playn painaminen.


4 Puuttuu, mutta osaavissa käsissä looppeja voi tehdä suoraan neulaa heittämällä


Joo. Niinpä niin.


8 Montako bendaustapaa/tekniikkaa löytyy cd-soittimelle?


Levylautasen reuna, levyn pinta, pitch-liuku, +/- napit


17 tarvii mihin?
18 Ei pysty toteuttamaan, mutta manuaalisesti samplen heittäminen levarilta onnistuu ihan samalla tapaa.


Ai niin joo ku levareilla/vinyyleillä pystykään seivaamaan loop-pointteja ja cue-pointteja, sori. Eihän niist oo ku haittaa.


Nyt on kyse ilmeisesti teknarin skrätsi-äänestä kun pitch-lock on päällä. Olettaisin näin... ...Skrätsin pitää kuulostaa skrätsiltä, sitä se ei tee, jos taajuus ei muutu.


Älä saatana!? Totanoinniin... En sano mitään... Ei vaan, sanonpa... Kiitos vaan, on noi audiotekniikan perusteet jotenkin selvillä, jotenkin on niitä tarttunut matkan varrella vaikka olenkin vain konemuusikko ja soitankin keikoilla vain cd:itä ja läptoppia. Nyt EI ole kyse Teknarin pitch-lockista. Ei mua hirveesti kaivele skrätsäyksen soundien eri vivahteet, mutta se Teknari soi hauskan metallisesti verrattuna CDJ-1000:een tai Numarkin CDX:ään tai aitoon vinyyliin (tietenkin)

Mä olen ihan samaa mieltä tost teknarimaillinus-jutusta. Ei sen soittimen layoutin tarvis olla samanlainen kuin jonkun vanhan vaan sen takia, "että näin se on aina ollut". Oletteko miettineet miks sen platterin täytyy pyöriä? Nyt kun otsa läpsähtää suoraan uupumuksen johdosta Pioneerin lautasen päälle cdj-tilassa, niin ei tapahdu mitään ellei sitten satu kaatumaan samalla vasemmalle tai oikealle. Testaas Denonilla, Teknarilla, Numarkilla...
Avatar
#51 • • drS Guest
tää topikki on kyl :heart:
Avatar
#52 • • Hege Guest
Ihanaa kun täällä höyryää :angry:

Alkoi vaan huvittamaan sen verran tää keskustelu, että piti laittaa hellaa vähän isommalle..

On se hieno että jaksetaan jauhaa tosi oleellisista asioista, en vaan älyä miten noi cd vs vinyyli keskustelut kuuluu tänne. Kumpikin on ihan oma juttunsa ja kummatkin puolet jaksaa paahtaa toisen ylivertaisuudesta.. kiekkoahan siinä vaan veivataan ja toinen sattuu olemaan pienempi.
Caro²

Posts: 5,301

#53 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Yhdistelmä aika (elapsed/remaining) - wave-display - progress bar - cue points... Ei ole ihan kauheasti ikävä vinyylin "näyttöä".


No enhän mie sille minkään voi jos ei ole. Soittotuntuma nykysissä cd-soittimissa on melko ankea. Kuten tuossa oman viestin lopussakin totesit, miksi yritetään tehdä sellasita "Joka on aina vaan ollut".. Tätä yritin tuolla aikasemminkin jo sanoa. Miksei tehdä jotain ihan uutta ja erilaista, tai yritetä kehittyä kopioinni sijaan..

Menis varmaan liian vaikeeksi tavan ihmisille siinä vaiheessa...




2 Vinyylisoittimessa ei ole frameja, se on äärettömän tarkka


Joo, muakin ärsyttää tooosi paljon toi cd:n käsittämätön epätarkkuus. Kyl sen 1/75-osan kuulee soittaessa. Vinyylin "päästäminen" biitilleen on niin paljon helpompaa ja kuin cd:n playn painaminen.


Yritinkin tuossa selittää, että miksi moista ominaisuutta ei levarissa tarvita.. pitää varmaan tästä lähtien palata vaan parin vuoden takaiseen linjaan. Selittää omat ajatukset juurta jaksaen, tulee vähemmän väärinkäsityksiä. Framet ei ole cd-soittimen ominaisuus, vaan välttämättömyys, että sitä pystytään käyttämään ja hyödyntämään samalla tavalla kuin vinyylisoittinta, esimerkiksi cuetuksessa.



4 Puuttuu, mutta osaavissa käsissä looppeja voi tehdä suoraan neulaa heittämällä


Joo. Niinpä niin.


.. jatkan lausetta: sellaisia ei taida suomesta montaa löytyä. Cd:llä on helpompaa, juu ei siinä. Mut voiha sitä ruveta vertailemaan vaikka automaatti- / manuaalilaatikkoa autoista :)



8 Montako bendaustapaa/tekniikkaa löytyy cd-soittimelle?


Levylautasen reuna, levyn pinta, pitch-liuku, +/- napit


Jeps.. tässäkin oli kyse siitä, että yksi ihminen väitti, ettei levareilla ole bendausta.. Jos luit.



17 tarvii mihin?
18 Ei pysty toteuttamaan, mutta manuaalisesti samplen heittäminen levarilta onnistuu ihan samalla tapaa.


Ai niin joo ku levareilla/vinyyleillä pystykään seivaamaan loop-pointteja ja cue-pointteja, sori. Eihän niist oo ku haittaa.


Puhuinkin tuossa samplen heittämisestä, niinkuin muistaakseni aiemmissa viesteissä joku puhui kuinka näppärästi kontrollipiuhalla saadaan heitettyä samplea sisään. samplea voi heittää sisään sillä samaisella krossilla / liu'ulla räpläten samalla levyn pintaa.



on noi audiotekniikan perusteet jotenkin selvillä, jotenkin on niitä tarttunut matkan varrella


Älä helvetissä. Mie luulin että painat vaan nappia ja biisi syntyy ittestään..


vaikka olenkin vain konemuusikko ja soitankin keikoilla vain cd:itä ja läptoppia.


Siinäpä yksi ko. formaatin etuja, roudattavuus. Kaikki ei vaan ole isoja ja vahvoja :D


Mä olen ihan samaa mieltä tost teknarimaillinus-jutusta. Ei sen soittimen layoutin tarvis olla samanlainen kuin jonkun vanhan vaan sen takia, "että näin se on aina ollut".



Tätä yritinkin tuolla parikolme postausta sitten tuoda esille. Tekisivät jotain uutta niihin soittimiin. Siitähän tämä tais koko soppa syntyä..

Vois olla vallan mielenkiintoinen soitin sellainen jossa soittimet heijastetaan esm savuverhoon ilmaan, ja dj pukeutuu johonki hanskoihin tms, ja soittaa "ilmassa" niitä levyjä, säädöt sun muut tapahtuu ihan tuollai jotenkin.. olis ainakin vekkulin näköstä :)
Avatar
#54 • • Daniel Braun Guest

tää topikki on kyl :heart:


:hearts: Niin on...
CD-puristit ottaa herneen nenukkin kun joku uskaltaa kertoa mielipiteensä.
Onko se oikeesti vaikee tajuta et joku tykkää jostakin ja joku toisesta?
Mä henk.koht. soittelen paaaljon mieluummin vinyyliltä.
IMO soittofiilis, tuntuma biitin hallintaan jne on paljon parempi.
Teknisesti edeelleenkin vinyylillä voi tehdä paljon enemmän juttuja joita cd:llä ei voi.
Vai kuinka monella cd-llä voi esim käyttää joidenkin skrätsääjien kikkaa "soittaa levyn etikettiä" tms?
Ok, yllämainittu oli ehkä niitä kaukaa haetuimpia, mutta poitti varmaankin tulee esille.


Mä olen ihan samaa mieltä tost teknarimaillinus-jutusta. Ei sen soittimen layoutin tarvis olla samanlainen kuin jonkun vanhan vaan sen takia, "että näin se on aina ollut". Oletteko miettineet miks sen platterin täytyy pyöriä? Nyt kun otsa läpsähtää suoraan uupumuksen johdosta Pioneerin lautasen päälle cdj-tilassa, niin ei tapahdu mitään ellei sitten satu kaatumaan samalla vasemmalle tai oikealle. Testaas Denonilla, Teknarilla, Numarkilla...


Ööö... Tuota, miksi sitten ylipäätänsä cd-soittimia yritetään kokoajan kehittää lähemmäksi ja lähemmäksi vinyylisoittimia.
Ei sinänsä, en mäkään cd-soittimeen kaipaa tota levylautasen pyörimistä, mutta ymmärrän kyllä miksi Teknarin versiointiin se on laitettu.
Ainakin tuntuma, tai no ehkä enemmänkin se fiilis, on lähempä vinyylisoittoa kuin liikkumattomalla kiekolla.
Ja vaikka varsinaisesti en kaipaakkaan tuota levylautasen pyörimistä, niin kyllä mun mielestä parhaan tuntuman itse biisiin antaa se 12" joka pyörii teknarin lautasella ja sitä levyä/lautasta käsittelen käsilläni...
Ei, en ole päässyt kertaakaan leikkimään tuotta Teknarin cd-soittimella, mutta uskoisin (henk.koht. en luota paskaakaan esim. Diffáksen mielipiteeseen kyseisestä soittimesta, on kuitenkin sen verta positiivistakin palautetta siitä soittimesta kuultu) mutta voisin kuvitella että toi vaan sattuis näppeihin paremmin kuin esim pioneerin CDJ-1000 tms.
Tai ainakin tottuis sitä käyttämään paljon nopeammin.
No, turha spekuloida kun ei ole vielä ollut mahdollisuutta vertailla kyseisiä soittimia.


??? nyt ei voi ymmärtää. CDJ-500 on soittotatsiltaan paskin dj-cd ikinä.
no makuja on monia ja kaikkeen tottuu, kai..
olihan se ilmestyessään hirvittävä tekninen edistysaskel, kun sitä ennen useissa yökerhoissa oli 2 hima soitinta joilla sit vedeltiin. lähtönopeudet ihan mitä sattuu ja seinävaihdotkin oli ihan oma taiteenlajinsa. mut sen jälkeen kaikki vastaan tulleet pioneerin cd:t on ollu soitettavuudeltaan ihan toista luokkaa. mielummin vedän vaik CDJ-100:sella kuin yhdelläkään denonilla, tai CDJ-500:sella. mitä aiemmin höpisin pioneerin cd-soittimista EI päde CDJ-500seen. olin jo unohtanut moisen rakkineen olemassaolon.


En tosiaankaan voi käsittää mistä sä puhut...?
Vertaat CDJ-100 ja CDJ-500 (puhun siis siitä pienemmästä, yhdessä välissä suht standardilaitteesa useammassa paikassa...
Ainakin mun kokemusten mukaan toi CDJ-100 on erittäin riisutun oloinen versio tosta "viissatasesta".
Jotenkin vaan köyhänmiehen versio, himasoitin tms.
Ja loppupeleissä noihan on aikas lailla kiekon tms osalta aikas samaa kamaa...
Poislukien ne CDJ-100 pari hassua, erittäin huonolaatuista efua...
Avatar
#55 • • root Guest
Tuo "kontrolli piuha" löytyi aika monestakin 90-luvun alun levarista nimellä "remote (start)" ja jonkin verran sen laukaisunappia on miksereissäkin näkynyt.

Teknarissa sitä ei ole ollut.
Avatar
#56 • • ReneB Guest

tää topikki on kyl :heart:



hehe..oli pakko jopa itekkii muistella omat tunnuksensa tänne :)
tää on kyl melkein yhtä hyvää viihdettä ku dj-ibon avautuminen mr-dj.org:ssa :heart:
Avatar
#57 • • serotonot Guest

tää topikki on kyl :heart:


:hearts: Niin on...
CD-puristit ottaa herneen nenukkin kun joku uskaltaa kertoa mielipiteensä.
Onko se oikeesti vaikee tajuta et joku tykkää jostakin ja joku toisesta?
Mä henk.koht. soittelen paaaljon mieluummin vinyyliltä.
IMO soittofiilis, tuntuma biitin hallintaan jne on paljon parempi.
Teknisesti edeelleenkin vinyylillä voi tehdä paljon enemmän juttuja joita cd:llä ei voi.
Vai kuinka monella cd-llä voi esim käyttää joidenkin skrätsääjien kikkaa "soittaa levyn etikettiä" tms?
Ok, yllämainittu oli ehkä niitä kaukaa haetuimpia, mutta poitti varmaankin tulee esille.


Niin vai onko kyse siitä että vinyylipuristit haukkuu cd-soitintopicissa cd-soittimia siitä et ne ei tunnu vinyylisoittimilta? ;)




Mä olen ihan samaa mieltä tost teknarimaillinus-jutusta. Ei sen soittimen layoutin tarvis olla samanlainen kuin jonkun vanhan vaan sen takia, "että näin se on aina ollut". Oletteko miettineet miks sen platterin täytyy pyöriä? Nyt kun otsa läpsähtää suoraan uupumuksen johdosta Pioneerin lautasen päälle cdj-tilassa, niin ei tapahdu mitään ellei sitten satu kaatumaan samalla vasemmalle tai oikealle. Testaas Denonilla, Teknarilla, Numarkilla...


Ööö... Tuota, miksi sitten ylipäätänsä cd-soittimia yritetään kokoajan kehittää lähemmäksi ja lähemmäksi vinyylisoittimia.
Ei sinänsä, en mäkään cd-soittimeen kaipaa tota levylautasen pyörimistä, mutta ymmärrän kyllä miksi Teknarin versiointiin se on laitettu.
Ainakin tuntuma, tai no ehkä enemmänkin se fiilis, on lähempä vinyylisoittoa kuin liikkumattomalla kiekolla.
Ja vaikka varsinaisesti en kaipaakkaan tuota levylautasen pyörimistä, niin kyllä mun mielestä parhaan tuntuman itse biisiin antaa se 12" joka pyörii teknarin lautasella ja sitä levyä/lautasta käsittelen käsilläni...
Ei, en ole päässyt kertaakaan leikkimään tuotta Teknarin cd-soittimella, mutta uskoisin (henk.koht. en luota paskaakaan esim. Diffáksen mielipiteeseen kyseisestä soittimesta, on kuitenkin sen verta positiivistakin palautetta siitä soittimesta kuultu) mutta voisin kuvitella että toi vaan sattuis näppeihin paremmin kuin esim pioneerin CDJ-1000 tms.
Tai ainakin tottuis sitä käyttämään paljon nopeammin.
No, turha spekuloida kun ei ole vielä ollut mahdollisuutta vertailla kyseisiä soittimia.


Mitä ite oon tota teknarin cd-soitinta kokeillu, ni ei se ainakaa vinyyliltä tunnu. Itse liputan ehdottomasti ton pionerrin 1000:sen puolesta.



??? nyt ei voi ymmärtää. CDJ-500 on soittotatsiltaan paskin dj-cd ikinä.
no makuja on monia ja kaikkeen tottuu, kai..
olihan se ilmestyessään hirvittävä tekninen edistysaskel, kun sitä ennen useissa yökerhoissa oli 2 hima soitinta joilla sit vedeltiin. lähtönopeudet ihan mitä sattuu ja seinävaihdotkin oli ihan oma taiteenlajinsa. mut sen jälkeen kaikki vastaan tulleet pioneerin cd:t on ollu soitettavuudeltaan ihan toista luokkaa. mielummin vedän vaik CDJ-100:sella kuin yhdelläkään denonilla, tai CDJ-500:sella. mitä aiemmin höpisin pioneerin cd-soittimista EI päde CDJ-500seen. olin jo unohtanut moisen rakkineen olemassaolon.


En tosiaankaan voi käsittää mistä sä puhut...?
Vertaat CDJ-100 ja CDJ-500 (puhun siis siitä pienemmästä, yhdessä välissä suht standardilaitteesa useammassa paikassa...
Ainakin mun kokemusten mukaan toi CDJ-100 on erittäin riisutun oloinen versio tosta "viissatasesta".
Jotenkin vaan köyhänmiehen versio, himasoitin tms.
Ja loppupeleissä noihan on aikas lailla kiekon tms osalta aikas samaa kamaa...
Poislukien ne CDJ-100 pari hassua, erittäin huonolaatuista efua...


Mitä "riisuttua" on 100:ssa verrattuna 500:een? Itse inhoan tuota pioneerin 500:sta (molempia malleja) enemmän kuin omnitronicin yms tupladekkejä. Kiekon tuntuma on noissa 500:issa aivan kaamea.

Loopit tost 100:st puuttuu, mut eipä niit oo ikin ite tarvinnu.
Avatar
#58 • • Quu Guest


Mä olen ihan samaa mieltä tost teknarimaillinus-jutusta. Ei sen soittimen layoutin tarvis olla samanlainen kuin jonkun vanhan vaan sen takia, "että näin se on aina ollut". Oletteko miettineet miks sen platterin täytyy pyöriä? Nyt kun otsa läpsähtää suoraan uupumuksen johdosta Pioneerin lautasen päälle cdj-tilassa, niin ei tapahdu mitään ellei sitten satu kaatumaan samalla vasemmalle tai oikealle. Testaas Denonilla, Teknarilla, Numarkilla...


Ööö... Tuota, miksi sitten ylipäätänsä cd-soittimia yritetään kokoajan kehittää lähemmäksi ja lähemmäksi vinyylisoittimia.



Ehkä niillä tuhansilla dj:llä ympäri maailmaa jotka tykkäävät turntablismista ja osaavat raapia, eivätkä ole niin fanaattisia vinyylintukijoita kuin minä, voisi olla jotain sanottavaa tuohon.


Ainiin, tää on vammasin taistelu ikinä, ja te kaikki ootte VAMMASIA. :heart:
Avatar
#59 • • . Guest


Yhdistelmä aika (elapsed/remaining) - wave-display - progress bar - cue points... Ei ole ihan kauheasti ikävä vinyylin "näyttöä".



noi, ja monta muuta ominaisuutta mukaan lukien bpm-laskurit sun muut voi helposti korvata yhdellä jutulla. sitä sanotaan ammattitaidoksi...
Avatar
#60 • • . Guest



Ainakin mun kokemusten mukaan toi CDJ-100 on erittäin riisutun oloinen versio tosta "viissatasesta".
Jotenkin vaan köyhänmiehen versio, himasoitin tms.
Ja loppupeleissä noihan on aikas lailla kiekon tms osalta aikas samaa kamaa...
Poislukien ne CDJ-100 pari hassua, erittäin huonolaatuista efua...



sepäs se CDJ-100:sen kauneus onkin. efektejä lukuunottamatta siinä ei oo mitään turhaa. 1 cuepoint kerrallaan, miksaamiseen kelvollinen levyn ohjaus (toisin ku 500sessa). ainoo mitä siinä jää kaipaamaan on skrätsäys. hakkaa käyttömukavuudessa denonit sun muut.
muutaman vuoden käytön aikana ei ongelmia kestävyyden suhteen.

niistä malleista... mun muistikuvan mukaan pioneer lanseeras ensin 500sarjan (CDJ ja DJM), ja sen jälkeen alko vast ilmestyä noit muita... mut voin olla vääräski. muistelen ekan kerran nähneeni joskus -95 tai -96...

kaikkille teille jotka ootte syntyny cd kädessä saattaa parhaiten soveltua pioneerin 800 tai 1000, mut ainakin mulle ja uskon et myös monelle muulle vinyylipuristille teknarin cd:n tyyppinen käyttöliittymä tuntuu kaikkein tutuimmalle. oli se sit vanhan kopioimista tai ei. vinyyli kun kuitenkin jossain vaihees loppuu...

P.S. uudelleen kirjoittava vinyyli on keksitty jo vuosikymmeniä sitten. laajassa käytössä varsinkin jamaikalla. vinyyli siis sulatetaan ja prässätään uusix...
ekaa kertaa prässättävää vinyyliä sanotaan tietenkin "virgin vinyl":ksi