Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,377 views

Avatar
#81 • • Remotion Guest


Oleppas nyt cd-puristi... Soitatko yhtään ite muita kuin bittikiekkoja?
Ite ainakin soitan noin 30% biiseistä bittikiekoilta.. tiedä sitten olekko ajatellu itte olevasi ehkä cd-puristi..
Paljos sulla olikaan sitä ikää :scared:


olen CD puristi.
siksi en kirjoittele tuonne vinyyli osioon. paitsi että kadehdin sitä kun kaikki julkaisit tulee aina ensin vinyylinä...
22 (ja puol!!!) on ikää. :)

Itse en kirjota enää tän jälkeen yhtään offaria. I swear, I square!

Caro²

Posts: 5,301

#82 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


siksi en kirjoittele tuonne vinyyli osioon. paitsi että kadehdin sitä kun kaikki julkaisit tulee aina ensin vinyylinä...



Kannattaa olla hyvät suhtee Cd-r Records nimiseen lafkaan.. mistä tuleekin mieleeni:

Onko kukaan havainnut Denonin uusilla malleilla ongelmia cd-r:ien suhteen. Kerhon Dn4000 ei suostu soittamaan levyä oikein, mikäli se on poltettu jollakin 32kierroksella tms. Vanhemmat soittimet kyllä soittaa (pioneerit ainakin).
Avatar
#83 • • JussiS Guest


Onko kukaan havainnut Denonin uusilla malleilla ongelmia cd-r:ien suhteen. Kerhon Dn4000 ei suostu soittamaan levyä oikein, mikäli se on poltettu jollakin 32kierroksella tms. Vanhemmat soittimet kyllä soittaa (pioneerit ainakin).


Denonit on IMO aina ollu nihkeitä noitten nopeesti poltettujen levyjen suhteen, senpä takia poltankin ite max 16-kertasena noi.
Avatar
#84 • • Quu Guest

Modet hoi. Viittiskö joku jo pikku hiljaa splitata tän topikin, menee jo ohi alkuperäisen aiheen. Ja reilusti.



Done. :)
Avatar
#85 • • jUSSi Guest
Kyllä vinyylin soittotuntumasta kertoo jotain se, että cd-soittimista on yritetty tehdä mahdollisimman samanlaisia kuin levysoittimet. Cd on tietyissä tapauksissa jopa parempi media kuin vinyyli (säilyminen, omien kappaleiden soitto, paino, jne), mutta paljon saadaan tehdä, jotta niiden soittaminen olisi yhtä jouhevaa kuin vinyylin. Vinyylin manipulointi on vain käsittämättömän helppoa ja intuitiivista.

Noista useista ominaisuuksista, mitä cd-soittimissa on, useimmat löytyvät tavalla tai toisella levysoittimesta ja looppaus on ainoa konkreettinen parannus mitä cd-soittimista löytyy vinyylisoittimiin verrattuna (mutta onhan meillä looppilevyt! ;)

Mitä cd-soittimiin tulee, niin helpoiten olen sopeutunut pinohiiren malleihin, niihin oli aika helppo päästä sisään.
Avatar
#86 • • Samuli Guest
teh best topic ever!


miks cd-soittimilla pitää imitoida vinyylin soittamista? tarkoittaako se sitä, että vinyylin soittaminen on jossain määrin optimaalinen tapa soittaa tallennettua musiikkia? jos joku nyt sitä luuppaamista niissä cd-soittimissa hehkuttaa niin itse käytän keikoilla vinyylien kanssa sampleriä pikku lisänä. on muuten huomattavasti monipuolisempaa kuin cd:n loop komennot...

vaikea kuvitella etteikö voitaisi kehittää aivan uudenlaista käyttöliittymää digitaalisessa formaatissa olevan musiikin soittamiseen. no, onhan vestaxilla se kitaran ja vinyylisoittimen fuusio.. maailmassa on käytetty muotoiluarmeijoita huomattavasti vähäpätöisempienkin käyttöliittymien suunnitteluun. jos cd:lle (ja mp3, wav, jne..) saataisiin toisenlainen käyttöliittymä, saattaisi tämäkin keskustelu jo vähitellen loppua. voisko olla esim sellanen pallo, joka on 1/4 näkyvillä. pallo liikkuisi täysin vapaasti ja olisi samalla herkkä paineelle. nopeasti funtsittuna tohon saisi kaikki tärkeimmät ominaisuudet mitä nyt "unsigned bootleggien" soittamiselle tarvitaan...

mut joo, mulle vinyyli on suht monesta syystä ainoa oikea vaihtoehto. jossain vaiheessa todennäköisesti hankin ranen seraton vinyylien rinnalle, mutta uskoisin pysyväni tiukkana vinyylien suhteen. se räpsähdys mikä kuuluu kun neula nostetaan vinyylin alkuun on yksi maailman kiehtovimmista äänistä.
Avatar
#87 • • Homegrove Guest
Itse suosin soittavani musiikin formaatissa (kuten kaikissa asioissa elämässä) sekakäyttöä. :D

Se on ihmiset se musiikki ei formaatti. Jos menen katsomaan jotain DJ:tä joka soittaa ihan vitun päräyttävää musiikkia, mutta se tulee CD:ltä tai (gasp!horror!) Abbleton livellä niin en silti koe tulleeni mitenkään huijatuksi.
Avatar
#88 • • Hexe Guest
Mä ny en tiä miksi mun piti hypätä tänne isojen poikien ruoskittavaksi, mut miten käy konemusiikkiteollisuuden kun kaikki soittaa CD:llä?(jos näin kävisi)
Mä tota funtsin ja tulin siihen tulokseen et aitoja CD:itä ostaisivat vain keikoilla käyvät DJ:t. Kotisoittelijat (poikkeuksena keräilijät) soittelevat vain poltettuja levyjä itsensä iloksi, tosin tämä "halpuus" tuo lisää kotisoittelijoita, eli ehkä laajentaa keikkailevaa DJ kantaa. Ottamatta huomioon CD:iden mahdollista tulevaa hinnanlaskua.
Vinyylin hyvä puoli on ollut siinä, et kaikenmaailman kotisoittelijat ovat ostelleet vinyyleitä, ns. ainoana kunnon vaihtoehtona, tämän vuoksi varmaankin runsas myynti.
Eli, uskoisin et konemusiikin moninaisuus ja monipuolisuus häviäisi vinyylin mukana myynnin laskettua ---> mun mielestä huono juttu.
Jos musiikilla ei voi ansaita, niin monet lopettavat. Tosin live-aktit lisääntyvät varmastikin.
Tosin tuollakin on hyvät puolensa. Jos musiikkiteollisuudesta lähtee ne ketkä eivät enää saa tarpeeksi rahaa työstään, jäljelle jää vain ne ketkä tekevät musiikkia sen itsensä vuoksi, eli tapahtuisi tällaista pientä jalostumista.
Täs oli mun veikkaus. Veikkaampa et joku nyt raiskaa meitin.
Avatar
#89 • • Remotion Guest

Mä ny en tiä miksi mun piti hypätä tänne isojen poikien ruoskittavaksi, mut miten käy konemusiikkiteollisuuden kun kaikki soittaa CD:llä?(jos näin kävisi)
Mä tota funtsin ja tulin siihen tulokseen et aitoja CD:itä ostaisivat vain keikoilla käyvät DJ:t. Kotisoittelijat (poikkeuksena keräilijät) soittelevat vain poltettuja levyjä itsensä iloksi, tosin tämä "halpuus" tuo lisää kotisoittelijoita, eli ehkä laajentaa keikkailevaa DJ kantaa. Ottamatta huomioon CD:iden mahdollista tulevaa hinnanlaskua.
Vinyylin hyvä puoli on ollut siinä, et kaikenmaailman kotisoittelijat ovat ostelleet vinyyleitä, ns. ainoana kunnon vaihtoehtona, tämän vuoksi varmaankin runsas myynti.
Eli, uskoisin et konemusiikin moninaisuus ja monipuolisuus häviäisi vinyylin mukana myynnin laskettua ---> mun mielestä huono juttu.
Jos musiikilla ei voi ansaita, niin monet lopettavat. Tosin live-aktit lisääntyvät varmastikin.
Tosin tuollakin on hyvät puolensa. Jos musiikkiteollisuudesta lähtee ne ketkä eivät enää saa tarpeeksi rahaa työstään, jäljelle jää vain ne ketkä tekevät musiikkia sen itsensä vuoksi, eli tapahtuisi tällaista pientä jalostumista.
Täs oli mun veikkaus. Veikkaampa et joku nyt raiskaa meitin.



itse uskon että myynti määrät tulee kasvamaan koska cd:llä soittelijoita on enemmän kuin vinyylillä soittelijoita siinä vaiheessa. itse ostan mielummin kuin poltan koska ostamiseen palaa x määrä rahaa mutta polttaminen, imuttaminen, mp3 laatu, plus omien kansien tekoon tosi työlästä, että vinkkinä, kyllä niitä osteltaisiin kun joku vaan teksi. sapettaa kun meet streetbeatiin etkä nää hyviä levyjä lähes ollenkaan paitsi vinyyliseinällä heti joku 50kpl nopeella vilkasulla.
Avatar
#90 • • Quu Guest

sapettaa kun meet streetbeatiin etkä nää hyviä levyjä lähes ollenkaan paitsi vinyyliseinällä heti joku 50kpl nopeella vilkasulla.



Joku viisas joskus sanoi, että oikeat välineet oikeisiin harrastuksiin. Vinyylillä on vielä yliote uusien julkaisujen kanssa, joten pelkkiä cd:itä soittavien pitää tähän vain tyytyä.

Tulevaisuudessa ehkä toisin.
Avatar
#91 • • serotonot Guest

Joku viisas joskus sanoi, että oikeat välineet oikeisiin harrastuksiin. Vinyylillä on vielä yliote uusien julkaisujen kanssa, joten pelkkiä cd:itä soittavien pitää tähän vain tyytyä.

Tulevaisuudessa ehkä toisin.



No toi on kyl ihan genresidonnainen juttu. itse siirryin "pakotettuna" vinyylistä cd:hen ku sitä saundia mitä etsin ei enää vinyylille printattu.

Nykyään ostan lähinnä cd:itä ja mp3:sia.

Ainoo negatiivinen mikä cd:n soittamises itelle on aiemmin ollu, on epä tarkka pitchi mut pinukan 1000:ssa ja 200:ssa toikin asia on vahvasti jo parantumaan päin.

Nii se piti viel sanoo et mulle cd-soittimen ei tarvi tuntuu vinyylisoittimelt vaa hyvält cd-soittimelt.
Avatar
#92 • • Jussi Lius Guest
Samaa mieltä Samulin ja Hexen kanssa. :)

sapettaa kun meet streetbeatiin etkä nää hyviä levyjä lähes ollenkaan paitsi vinyyliseinällä heti joku 50kpl nopeella vilkasulla.



Joku viisas joskus sanoi, että oikeat välineet oikeisiin harrastuksiin. Vinyylillä on vielä yliote uusien julkaisujen kanssa, joten pelkkiä cd:itä soittavien pitää tähän vain tyytyä.

Tulevaisuudessa ehkä toisin.



WORD!

Ottaen huomioon vielä vinyylien prässäyksen 'kehittyminen'.. sekä tallenteen säilyminen. Naarmu kummassakin formaatissa on ikävä, mutta CD:ssä se voi aiheuttaa kokonaan CD:n toimimattomuuden jääden 'jumiin' soitettaessa. Vinyylillä samankokoista naarmua ei välttämättä edes heti huomaa..

JA SE: vinyyli vs. CD ääni. :excellent:
Avatar
#93 • • serotonot Guest



WORD!

Ottaen huomioon vielä vinyylien prässäyksen 'kehittyminen'.. sekä tallenteen säilyminen. Naarmu kummassakin formaatissa on ikävä, mutta CD:ssä se voi aiheuttaa kokonaan CD:n toimimattomuuden jääden 'jumiin' soitettaessa. Vinyylillä samankokoista naarmua ei välttämättä edes heti huomaa..

JA SE: vinyyli vs. CD ääni. :excellent:


Mut katsos cd:stä voi ottaa vaikka varmuuskopion, ettei tollaista hasardia pääse käymään.

digital music - digital media. kyl cd:ssä on mun kohtaan paljon puhtaampi ääni. Toki vinyylin rosoisuus sopii joihinki genreihin mut ainaki noi mitä ite soitan kuulostaa paremmalt cd:llä
Avatar
#94 • • Jussi Lius Guest



Mut katsos cd:stä voi ottaa vaikka varmuuskopion, ettei tollaista hasardia pääse käymään.



Niinpä,, ja siitä voi sitten oottaa muutaman kopion itelle, kaverille ja kaverin kaverille ,... jne. jne. ja jopa laittaa yleiseen jakoon nettiin. :eek:

Ok tai sitten hankkia kotio semmoisen hima 'kaivertimen' ja siihen tyhjiä aihioita. :cool:
Caro²

Posts: 5,301

#95 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tokkiihan cd:ltä voi soittaa, en näe siinä mitään ihmeellistä. Soittotuntuma on kuitenkin se, mikä vetää levarin puoleen. Ite tykkään siitä, että kädet saa tehdä oikeesti töitä (muutakin kuin aamuin, päivällä ja illoin). Ei ole semmosta pientä nappien näpertelyä se soitto, vaan ihan oikeesti tatsi on sormissa, ei napin välityksellä.

En voisi esm kuvitellakaan soittavani pianoa jonkun digitaalisen interfeissin läpitte :mad:
Avatar
#96 • • drS Guest

JA SE: vinyyli vs. CD ääni. :excellent:



jep, tuossa yksi syy miksi en taatusti ala koskaan soittamaan vinyyleitä.
Avatar
#97 • • . Guest


Cd on tietyissä tapauksissa jopa parempi media kuin vinyyli (säilyminen, omien kappaleiden soitto, paino, jne)



CD:llä olevan informaation säilyminen parempaa??.... anna mun nauraa, ja paskaisesti räkättäen, ja pitkään. RAHRAHRAHRAHRAH!!!!!!!

CD:t, siis prässätyt, säilyy n.30v. sen jälkeen alkaa rapistua..
poltetut n.7v ja sit mennään.. sen kuulee semmoisena digitaalisena särönä joka alkaa pikku hiljaa tunkeutua musan päälle. ennen pitkää cd on käyttökelvoton. kelaa mikä duuni CD:n keräilijöillä tulee olemaan tos muutaman vuoden päästä kun ne tajuu et ne joutuu backuppaamaan KOKO musakirjastonsa. ja nää tyypit, mitkä nyt soittaa VAAN CDr-promoja... niille ei jää MITÄÄN jos ne ei tajuu tota ajoissa.

RAHRAHRAH!!!!

mulla sensijaan on vinyyli vuodelt 1957, soi ihan minttinä edelleen eikä tuu menee miksikään varmaan vuosikymmeniin, jos ei tuu jotain murha-neulaa vastaan.

tiedättekö mikä on dj:n eläke??? se on se vinyylin määrä joka aktiivi-uran jälkeen vaihtaa omistajaa. cd-dj:n eläke??? rahrahrah....

mikään ei ole ikuista, tietenkään. ei varmaan edes vinyylin paremmuus formaattina..
Avatar
#98 • • jUSSi Guest

CD:t, siis prässätyt, säilyy n.30v. sen jälkeen alkaa rapistua..
poltetut n.7v ja sit mennään.. sen kuulee semmoisena digitaalisena särönä joka alkaa pikku hiljaa tunkeutua musan päälle. ennen pitkää cd on käyttökelvoton. kelaa mikä duuni CD:n keräilijöillä tulee olemaan tos muutaman vuoden päästä kun ne tajuu et ne joutuu backuppaamaan KOKO musakirjastonsa. ja nää tyypit, mitkä nyt soittaa VAAN CDr-promoja... niille ei jää MITÄÄN jos ne ei tajuu tota ajoissa.

RAHRAHRAH!!!!

mulla sensijaan on vinyyli vuodelt 1957, soi ihan minttinä edelleen eikä tuu menee miksikään varmaan vuosikymmeniin, jos ei tuu jotain murha-neulaa vastaan.

tiedättekö mikä on dj:n eläke??? se on se vinyylin määrä joka aktiivi-uran jälkeen vaihtaa omistajaa. cd-dj:n eläke??? rahrahrah....

mikään ei ole ikuista, tietenkään. ei varmaan edes vinyylin paremmuus formaattina..



Aktiivikäytössä vinyyli kyllä kuluu aivan varmasti puhki nopeammin kuin cd. Jos väität muuta niin kaipaan kyllä aikamoisia perusteita. Pöly, rasva, neulan fyysinen kosketus levyn uraan jne. syövät vinyyliä. Quottaan tähän sinua aikasemmasta postaukseta:

ja kun se superstara soittaa niitä samoja puhkikuluneita klassikoita cdltä niin syy ei todellakaan oo se et niitä ei olis julkastu vaan se, et sen oma vinyyli k.o. klassikosta on myös puhkikulunut.

Avatar
#99 • • Hexe Guest

Soittotuntuma on kuitenkin se, mikä vetää levarin puoleen. Ite tykkään siitä, että kädet saa tehdä oikeesti töitä. Ei ole semmosta pientä nappien näpertelyä se soitto, vaan ihan oikeesti tatsi on sormissa, ei napin välityksellä.
En voisi esm kuvitellakaan soittavani pianoa jonkun digitaalisen interfeissin läpitte :mad:


Aivan oikein, musiikki tulee konkreettiseksi vinyylillä.
Ja mitä ääneen tulee niin vinyylin äänenlaatu on aika paskaa, mutta saundi todella paljo parempi kun CD:llä...
Avatar
#100 • • markedman Guest
Hieman aiheen vierestä, on mielenkiintoista huomata että kaikilla elektronisen musiikin foorumeilla ympäri Eurooppaa joita tulee seurattua, on meneillään tulinen keskustelu tasan samasta aiheesta. Mietin vähän aikaa sitten oman suhtautumiseni muuttumista asiaan vuosien varrella - kun ensimmäisiä DJ CD-soittimia alkoi bileisiin ilmestymään ja itse oli henkeen ja vereen vinyylipuristi, kuinka tuli kusipäänä dissattua CD:itä soittavia DJ:tä, ja kuinka nykyään itse on tullut ostettua yhä useammin CD:itä ja MP3:sia, enkä nykyään juuri enää välitä mille medialle musiikki on tungettu kunhan se on hyvää _musiikkia_. Ymmärrän että tästä aiheesta saa hyvät keskustelutappelut aikaiseksi, mutta outoa että juuri nyt kaikkialla tunnutaan puhuttavan samasta asiasta.

Olisiko tämä tulkittava siten, että aihe osuu juuri tällä hetkellä hyvin kaikkien hermoon? Luulisi olevan kunkin oma asia miten musiikkia soittaa/kuuntelee, tuskin tästä näin antoisaa tappelua syntyisi ellei kukin osapuoli kokisi olevansa pikkusen uhattuna. Vinyylinmyynti on takkuillut viime vuosina useilla lafkoilla, siistejä uusia CD-soittimia on ilmestynyt markkinoille ja MP3-myynti (kuten myös piratisointi :|) ovat tulleet uusimpina tekijöinä kuvioihin. Kaipa tässä pakostikin alitajuisesti miettii, että mitä ostamalleni musiikille tapahtuu vuosien päästä ja teenkö nyt fiksun valinnan jos ostan tässä formaatissa musaa.

Itselläni pyörii mielessä myös se, että aiemmin melkein täysin vinyylipainotteiset genret ovat myös sen edessä, että laajennetaanko pelikenttää. Jos mietitään kuinka isoja painoksia keskiverto levymerkki tekee, ja kuinka suuri prosentti ostajista on (bedroom-)DJ:tä, niin onhan meininki ollut aika rajoittunutta - eikö musiikista diggaava henkilö, jolla ei ole vinyylisoitinta himassa, saisi hankkia tätä musiikkia himaan kuunneltavaksi? Ei varmaankaan esim. P2P-verkoissa pyörisi vinyylirippauksia, jos myös lailliselle MP3-kaupalle ei olisi tarvetta nyt ja varsinkin jatkossa.

Eli mun pointti: teknologia kehittyy ja maailma muuttuu, kaiken ajan jonka käyttää sitä vastaan tappelemiseen voisi myös käyttää elektronisen musiikin ympärillä tapahtuvan julkaisutoiminnan ja DJ-meiningin edistämiseen. Vinyylit on siistejä, mutta haittaako jotain oikeasti jos joku toinen päättää soittaa saman biisin CD:ltä tai ostaa sen MP3-kaupasta? Monimuotoisuutta kiitos.