Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,360 views

Avatar
#241 • • OSC8 Guest
Heh no tosta nyt oli jääny vielä se ;) -hymiö perästä, mut meinasin että ihan juupas-eipäs läpänderiin ei varmaan kande ryhtyy.
Avatar
#242 • • nipa Guest
lauantai-illan kännipostaus mut:
vinyylilla soitat levyä, cd:llä soitinta, tähän ei liene heti tulossa muutosta :confused:
Avatar
#243 • • root Guest
Soitan vinyyliä niin kauan kun sitä prässätään riittävästi. Viikonloppuisin aivan loistavaa ajanvietettä eli fiilispohjalta soittelen. Keikoilla on jokunen cd-r/cd-sinkku ollut mukana mutta kyllä miksailen mieluiten vinyylillä.
Avatar
#244 • • nipa Guest

fiilispohjalta soittelen.



vinyylinsoitossa on sitä fiilistä mitä ei cd:stä saa, näin on homma ainakin mun
kohdalla..vaikka en montaa vuotta olekaan soittanut...mut kuitenki
Caro²

Posts: 5,301

#245 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2


Niin,.. ja CD:n laser säde 'polttaa' noita ykkösiä levyltä. Samalla korruptoiden sitä.. :eek:


Trolli.. joo.. mutta ettei nyt JOKU usko tuota:


HDCDB.GIF

Tuossa on nyt cd:n pinnasta "close up". Ykköset ja nollat erotetaan toisistaan poltetun jäljen pituudella...

Tämän perusteella en niele missään vaiheessa tarinoita, kuinka cd:n soundi heikkenee vuosien varrella, tai että se kuluu soittamalla.
Mikäli "prässi" on onnistunut oikein, ja cd:n pinnat ovat ehjät (tuo datahan sijaitsee cd-levyssä nimenomaan maalatulla puolella), ei soundi muutu mihinkään. Siellä on kahta tietoa 1 ja 0. Jos 1 muuttuu 0:ksi ja 0 muuttuu 1:ksi, niin silloin levyssä on jo muutakin vikaa, kuin useat soittokerrat.

Se, että joku studiossa nuppeja vääntävä kaveri sanoo cd:n säröytyvän, voi kertoa jo siitä, että ko. kaveri ei oikeasti edes tiedä miten cd on tehty. Mitä enemmän on kaveri alalla ollut, sitä enemmän hänellä on omia uskomuksia..
Avatar
#246 • • MikkiHiiri Guest
Joo no jos tähän nyt jotain kantaa itsekin ottaa niin vinyyli se rulaa klubimusiikissa eniten. Paitsi ruuvatut teknarit vois polttaa helvetissä.. CD:ltä taasen on kivempi kuunnella jotain dynaamisempaa musiikkia, vaiks ambientia tai klassista.
Caro²

Posts: 5,301

#247 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

ruuvatut teknarit vois polttaa helvetissä..



Voitte antaa miulle ne ruuvatut teknarit... Vaikka kerholle kaluiksi :)
Avatar
#248 • • Daniel Braun Guest

CD:ltä taasen on kivempi kuunnella jotain dynaamisempaa musiikkia, vaiks ambientia tai klassista.


Itseasiassa tuosta tulikin mieleen sellainen juttu että miksi osa klassisen musiikin puristeista vannoo 100% vinyylinen nimeen?
Ainakin mä oon kuullu perusteina "ääni on paljon luonnollisempi ja pehmeämpi, cd:llä akustiset soittimet muuttuvat liian särmikkään kuuloiseksi" jne jne.
Ok, ehkä osa on ihan samaa "fiilisjuttua" mikä konemusiikin puolella on, mutta niin...
Avatar
#249 • • Hege Guest
No ne puristit kuulee eron kaiuttimen piuhoissakin.. nuff said ;)
Avatar
#250 • • Daniel Braun Guest

No ne puristit kuulee eron kaiuttimen piuhoissakin.. nuff said ;)


Totta :D
Puristi on aina puristi...

Muuten, niissä piuhoissa on joissakin olosuhteissa eroa joka vaikuttaa soundiin ;)
Avatar
#251 • • Roz Guest
Edustamani mielipide on varmaan jo tullut sanotuksi monta kertaa tämän topikin aikana mutta sanonpa silti...

Perskohtaisesti minulle on ihan sama millä, mitä ja miten kukin soittaa. Vinyylissä on munaa, myönnettäköön, mutta bileissä kovinkaan moni ei kuitenkaan taida juuri välittää että mistä se kama tulee, niin pitkään kun musiikki on hyvää. Sinänsä on mielestäni ihan turhaa dissata dj:tä joka soittaa cd:itä jos hän soittaa niitä hyvin.
Avatar
#252 • • Jussi Lius Guest

Sinänsä on mielestäni ihan turhaa dissata dj:tä joka soittaa cd:itä jos hän soittaa niitä hyvin.



..hmm... ei täällä nyt ainakaan tässä topicissa mielestäni olla ns. 'dissailtu' dj:tä kuka soittaa cd:itä.. :)
Caro²

Posts: 5,301

#253 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

CD:ltä taasen on kivempi kuunnella jotain dynaamisempaa musiikkia, vaiks ambientia tai klassista.


Itseasiassa tuosta tulikin mieleen sellainen juttu että miksi osa klassisen musiikin puristeista vannoo 100% vinyylinen nimeen?
Ainakin mä oon kuullu perusteina "ääni on paljon luonnollisempi ja pehmeämpi, cd:llä akustiset soittimet muuttuvat liian särmikkään kuuloiseksi" jne jne.



Sama laulu jatkuu. Kerrataan nyt taas kerran ihmisen "psykologiaa" äänen kannalta katsottuna. Ihminen tykkää värittyneestä soundista. Ihan samalla tavalla kuin värittyneistä valokuvista. Jos valokuvista puhutaan, niin "lämmin keltainen", syvä vihreä on sellaisia mitkä pistää ihmis-eläimen silmään kauniina tai hienona, tyylikkäänä. Sama asia pätee ääneen. Jos ääni on liian kliini ja erotteleva, on sitä ärsyttävä ja rasittava kuunnella; se ei ole luonnollinen.

Luonnollisuutta saadaan ääneen lisää värittämällä sitä jotenkin. Sutataan kliiniä toistoa, nostetaan vaikka keskibassoja ylöspäin, ei ole enää flätti - kuulostaa paremmalta. Nyt puhutaan siis ihan muutaman hassun desibelin nostoista, ei mistään "+12dB / 120hz - oon amis"-säädöistä.

Naurattaa kun porukka lässyttää ja vannoo vinyylin soundin nimeen, joka on todistetusti, tunnustetusti, ja tutkitusti paskempi laadultaan kuin mihin cd pystyy. Näin se vaan on, uskokaa nyt. Mutta sen soundi on usein liian kliini, se mättää.. Jos äänitys on tehty hyvin, ja väri on saatu kohdalleen jo miksausvaiheessa, se kuulostaa cd:n läpi ihan perkeleen hyvältä, mutta niin se kuulostaa myös vinyyliltä. Tarvii vaan sen pohjan kuntoon.

Ne jotka niin vannoo vinyylin soundin olevan parempi - verratkaa edes satoja kappaleita äänitteitä niin, että omistatte sekä vinyyli- ja cd-painokset. Erotelkaa sieltä vielä ne, jotka on selkeesti prässätty / masteroitu päin helvettiä ko. formaatille (niitä ei siis tehdä samasta muotista).
Erotelkaa myös se, onko "paskemmin soiva cd" kenties joku "Re-master" alkuperäisestä lp-painoksesta. Jos näin, niin selvittäkää onko alkuperäiset master-nauhat kenties kadonneet. Jos on, on cd-painos tehty heikompilaatuisista varmuuskopioista tms.

Sitten lopuksi. Toivottavasti teidän vinyylisoitin ja cd-soitin on tasoltaan sekä laadultaan samaa kauraa. Ettei vedetä 20ke:n SME:n levarilla ja 80e:n cd-soittimella vertailua..

Mutta siltikin, oli miten oli, itse kallistun vinyyliin. En soundin, enkä minkään muun takia, vaan sen tatsin. En kallistuisi myöskään cd:n puoleen soundin takia, vaan ehkä helpon roudattavuuden.

EDIT: Mitä tulee cd:ltä soittavan dj:n dissaukseen.. ihmettelen.. Itse ainakin toimitan sen itse soittamisvaiheen mikseristä? Mistä te muut soitatte?
Avatar
#254 • • Jussi Lius Guest

--clip: koko stoory...--



Go Caro² Go ... vielä menee... jaksaa, jaksaa,... purista perseellä... ! :hah:

:
:
:
;)
Caro²

Posts: 5,301

#255 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Go Caro² Go ... vielä menee... jaksaa, jaksaa,... purista perseellä... ! :hah:


Joku minua fiksumpi vois varmaan selventää.. mikä tän postauksen pointti oli?
Avatar
#256 • • Roz Guest

Sinänsä on mielestäni ihan turhaa dissata dj:tä joka soittaa cd:itä jos hän soittaa niitä hyvin.



..hmm... ei täällä nyt ainakaan tässä topicissa mielestäni olla ns. 'dissailtu' dj:tä kuka soittaa cd:itä.. :)



Okei, yllättävää jopa :) Mutta noin foorumin ulkopuolella olen ollut ymmärtävinäni että osa jengistä katselee cd-dj:tä nenänvarttaan pitkin. Saati sitten jos soittaa mp3:ja.
Avatar
#257 • • Jussi Lius Guest



Okei, yllättävää jopa :) Mutta noin foorumin ulkopuolella olen ollut ymmärtävinäni että osa jengistä katselee cd-dj:tä nenänvarttaan pitkin. Saati sitten jos soittaa mp3:ja.



No mun mielipide asiasta on se, joka sanottiin tuolla aikaisemmin:

Vinyylillä soitat levyjä ja cd:llä itse CD soitinta. :cool:

..aika hyvin kuvastaa mun mielipidettä. Itseasiassa KYLLÄ arvostan enemmän dj:tä joka soittaa vinyyliltä.. -> "vaikeampaa", kuin cd:ltä soittaminen. Enkä haluaisi nähdä 'raaputtelijaa', joka raaputtelee cd:ltä... tähänasti olen siltä säästynyt. :)
Avatar
#259 • • Roz Guest



Okei, yllättävää jopa :) Mutta noin foorumin ulkopuolella olen ollut ymmärtävinäni että osa jengistä katselee cd-dj:tä nenänvarttaan pitkin. Saati sitten jos soittaa mp3:ja.


Enkä haluaisi nähdä 'raaputtelijaa', joka raaputtelee cd:ltä... tähänasti olen siltä säästynyt. :)



Infekto on muuten aika haka raapimaan cd:itä. Suorastaan ilmiömäinen :)
Avatar
#260 • • jorkki Guest


-


Enkä haluaisi nähdä 'raaputtelijaa', joka raaputtelee cd:ltä... tähänasti olen siltä säästynyt. :)



Infekto on muuten aika haka raapimaan cd:itä. Suorastaan ilmiömäinen :)


Jep, piti saanoo just aivan samaa :heart: