Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,363 views

Avatar
#101 • • Moonloop Guest
Aika hurjaa vuodatusta sai näköjään aikaan toi mun pienessä punardipäissään kirjoitettu lausahdus vinyyli vs cd-kommentti. :hah:

Mutta on hyvä että porukalla on sentään vahvoja mielipiteitä, ettei oo sellasta "kaikki käy mulle ja vaihdan mielipiteeni keskustelukumppanin mukaan".

Fakta on edelleen se, että cd ei tule koskaan ohittamaan vinyyliä kun puhutaan käyttömukavuudesta, tuntumasta, cuettamisen nopeudesta ja biisin rakenteen seuraamisesta ja tätä kautta miksauspaikkojen hakemisessa.

Tästä on mun mielestä kenenkään turha suuttua. Formaatit on vaan yksinkertaisesti niin erilaisia, ettei niitä voi verrata näissä asioissa keskenään. Vinyyli on niin paljon parempi.

Sitten tulee äänenlaatu ja muut tekniset hienoudet. Näissä luonnollisesti cd lyö vinyylin yhtä selvällä marginaalilla kuin vinyyli edellisessä kategoriassa cd:n.

Minulla ei ole mitään cd:tä vastaan. Dj-cd soitin on oiva lisä tuoda mukaan esim. tutun tuottajan matskua vinyylien sekaan.

Vinyyli on vaan niin hemmetin hyvä dj-formaatti että en toivo sen ikinä katoavan pois vaikka kustannukset olisivatkin korkeammat kuin cd:llä.

Numark CDX ja Teknarin dj-cd: hyviä yrityksiä, mutta eiväthän nekään ole sama asia kuin vinyyli. Ainoa joka pääsee lähelle "oikeaa" tuntumaa on Final Scratch. Mutta ei sekään ole sama kuin vinyyliltä soittaminen. (biisin rakenteen seuranta/nopea cuettaminen ei onnistu)

Nämä on sit vaan mun mielipiteet eikä mitään absoluuttisia totuuksia. :)
Avatar
#102 • • akir0 Guest



Joku viisas joskus sanoi, että oikeat välineet oikeisiin harrastuksiin. Vinyylillä on vielä yliote uusien julkaisujen kanssa, joten pelkkiä cd:itä soittavien pitää tähän vain tyytyä.

Tulevaisuudessa ehkä toisin.



Mä oon tästä ainakin jo nyt erimieltä. Moni hyvä trance-veisu jäis varmaan julkaisematta, jos sitä ei tulis ulos mp3-muodossa. Omat levyhankinnat on ainakin siirtyneet pitkälti siihen, että ostan mp3-muodossa uudet biisit. Ja ne pari hyvää vinyyliä, sitten kun ne vihdoin ja viimein ovat kaupassa.

Jajoo, medialla ei oo munkaanmielestä mitään merkitystä, musiikki on se, jota soitetaan.
Avatar
#103 • • Daniel Braun Guest


itse ostan mielummin kuin poltan koska ostamiseen palaa x määrä rahaa mutta polttaminen, imuttaminen, mp3 laatu, plus omien kansien tekoon tosi työlästä, että vinkkinä, kyllä niitä osteltaisiin kun joku vaan teksi.


Niin, hyvä että sä olet rehellinen ja ostat.
Mutta moni ja taas moni muu cd:tä soittavista ei ole ostanut yhtäkään niistä levyistä joita soittelee.
Onhan se pirun siistiä sanoa että "mulla on tää ja tää klassikko tai sit mul kaikki noi hypehype biisit" jos warettaa ne... :mad:
Näin ei saisi olla mutta ikävä kyllä näitä, anteeksi ruma kielenkäyttöni, vitun naurettavia idiootteja joiden älykkyysosamäärä ei riitä ymmärtämään että musiikki jonka he laittomasti warettavat vertaisverkoista tms on se mitä monet ovat tehneet antaumuksella ja kovan työn ja tuskan jälkeen ovat saaneet julkaistua ja odottavat että heidän kova työnsä tuottaisi edes hieman rahallista hyötyä.

Ainakin mulle levyjensoitto, olkoot se sitten miltä tahansa formaatilta, on enemmänkin siitä fiiliksestä kii mikä tulee "uusista levyistä" jne.
Mä juoksen postista silmät kiiluen ja sormenpäät kutisten uuden levypaketin kanssa himaan soittelemaan...
Vain se että saa sen kauan metsästämänsä klassikon tai sen uuden kovasti odottamansa julkaisun näpäihinsä on jo sellainen juttu joka aiheuttaa mulle äärettömän kovat fiilikset.
Koko levyjensoiton viehätystä mulle on just toi levyjen etsiminen ja postipakettien odottaminen.
Koko juttu menettäis mielenkiintonsa jos vaan istuisin koneella ja parilla hakusanalla hakisin kaikki mahdolliset jutut.
Samallahan voisin antaa tietokoneeni hoitaa miksaamisen mun puolesta...

sapettaa kun meet streetbeatiin etkä nää hyviä levyjä lähes ollenkaan paitsi vinyyliseinällä heti joku 50kpl nopeella vilkasulla.


Tuo on tosiaankin ongelma.
Mutta, toisaalta tuskinpa tuo kauaa kestää.
Vaikak vinyyli onkin mulle henk.koht. se "paras" formaatti, niin kyllä multa (vaikka siltä ei näytä) löytyy ymmärrystä cd:ltä soittaville.
Kunhan vaan se asenne on oikea.
Avatar
#104 • • J-P Guest
Mulle on aivan sama, millä dj:t musaa soittavat, mutta itselleni ainoa formaatti on vielä ehta vinyylii. Tietty kaikenmaailman fainölskrätsit yms humpuuki-laitteet vaikuttavat houkuttelevilta, mutta kyllä se 12" on vaan niin iiiihana.
jonkin verran joutunut cd:llä soittamaan ja onhan se kyllä niin kamalaa puuhaa.

ja vielä varoituksen sana: waretettuja mp3-bootlegpromoja soittavat dj:t palaa helvetin tulessa pitkään ja hartaasti (sen jälkeen, kun ne on hirtetty sukuelimistään korppikotkien ruuaksi/ruoaksi).

:)
Avatar
#105 • • Homegrove Guest

ja vielä varoituksen sana: waretettuja mp3-bootlegpromoja soittavat dj:t palaa helvetin tulessa pitkään ja hartaasti (sen jälkeen, kun ne on hirtetty sukuelimistään korppikotkien ruuaksi/ruoaksi).

:)



Sana!
Avatar
#106 • • serotonot Guest


Vaikak vinyyli onkin mulle henk.koht. se "paras" formaatti, niin kyllä multa (vaikka siltä ei näytä) löytyy ymmärrystä cd:ltä soittaville.
Kunhan vaan se asenne on oikea.


Mikä se oikee asenne on? Sellanen "anteeks et soitan cd:lt vaik vinyyli on parempi ja tiedän sen"?
Avatar
#107 • • Tapsa Guest
Voi vitalis :D

CD -> Rokkaa !
Vinyyli -> Rokkaa ~95.75% enemmän !!
Avatar
#108 • • Daniel Braun Guest


Vaikak vinyyli onkin mulle henk.koht. se "paras" formaatti, niin kyllä multa (vaikka siltä ei näytä) löytyy ymmärrystä cd:ltä soittaville.
Kunhan vaan se asenne on oikea.


Mikä se oikee asenne on? Sellanen "anteeks et soitan cd:lt vaik vinyyli on parempi ja tiedän sen"?


Joo-o.
Väännetään sitten rautalangasta.
Oikealla asenteella tarkoitin sitä että on OIKEESTI täydellä sydämmellä mukana siinä mitä tekee.
Jos mielenkiinto levyjensoittoa kohtaan on yhtä kuin "waretan biisit netistä ja soitan levyjä sen takia koska se on cool" niin en voi sanoa asenne olis kohdillaan.
Ikävä kyllä näitäkin bedroom dj:tä löytyy ja pelottavan paljon.
Mikäs siinä, jokainen tekee tyylillään.
Mutta turha siinävaiheessa on päteä "cd on paras" jos koskaan ei ole koskenutkaan muuhun kuin äiskän vanhalla philipsin jenkkahumppa soittimeen ja soittaa himassa vain waretettuja biiseäjä.
Avatar
#109 • • Axel^ Guest
voi voi pojat ja nuorimmat Dj:t erityisesti kuuntelisitte mitä vanhat parrat asiasta puhuu ja eivät ihan syyttä (ei ole mitään uhoa)..Vinyyliä pitää kunnioittaa se on työväline niinkuin levari/cd soitin & mixeri jne...ja kun sen käytön omaksut ja löydät ne jutut siitä miten se/ne eri tilanteissa käyttäytyy olet askeleen lähempänä ammatti Dj:n uraa..DJ:n homma on työtä ei siihen että pyritään mahdollisimman helpolla hoitaa homma (laitteet/tekniikka)aloittakaa nuoret sieltä ruohonjuuri tasolta..ehditte niitten cd:tten kanssa kyllä säheltää ihan tarpeeksi myöhemminkin/siinä sivussa..cd on uusi media ja vain välimuoto bisnesmiesten kehitellessä uusia juttuja "että bisnes pyöris"jatkossakin heillä.Vinyylit tulee säilymään vuosikymmeniä vielä DJ:n työvälineenä.Siitä pitää huolen ne jotka myös menestyy jatkossakin alalla :hearts:
Long live Vinyl! ..ja sehän kestää :D
Avatar
#110 • • Edited serotonot Guest


joo-o.
Väännetään sitten rautalangasta.
Oikealla asenteella tarkoitin sitä että on OIKEESTI täydellä sydämmellä mukana siinä mitä tekee.
Jos mielenkiinto levyjensoittoa kohtaan on yhtä kuin "waretan biisit netistä ja soitan levyjä sen takia koska se on cool" niin en voi sanoa asenne olis kohdillaan.
Ikävä kyllä näitäkin bedroom dj:tä löytyy ja pelottavan paljon.
Mikäs siinä, jokainen tekee tyylillään.
Mutta turha siinävaiheessa on päteä "cd on paras" jos koskaan ei ole koskenutkaan muuhun kuin äiskän vanhalla philipsin jenkkahumppa soittimeen ja soittaa himassa vain waretettuja biiseäjä.


nomut voihan sitä nykyään soittaa warensa final scratchillakin, et en mä laskis tota mediasidonnaiseks kysymykseks. Mut samoilla linjoilla oon sun kanssa tossa waretushommassa, niinku tosin varmaan kutakuinkin kaikki muutkin tähän topiciin kirjoittaneet. Mä en vaan ymmärrä sitä miks cd tekis erityisen warealttiiks. Itse en näe loogisena ajatusmallia, jossa varastetaan niiltä ihmisiltä joiden tuotoksista pidetään ja muuta taas ei tiemmä kukaan soita, kuin musiikkia josta pitää, joten...

moraalista se on kiinni, ei mediasta :)

edit. pistetääs se metsuriläppä takas ku axel^ ehti vastaamaan jo eli:

vaik pokasahalla puita kaadettii ni nykyää tuntuu metsurit käyttävän moottorisahaa..
Avatar
#111 • • Axel^ Guest
vinyyliä ei voi warettaa..kaikki kunnia vanhoille metsureille :D
Avatar
#112 • • serotonot Guest

vinyyliä ei voi warettaa..kaikki kunnia vanhoille metsureille :D



kylhän noita ripattuja vinyylejä tuntuu netistä löytyvän helpohkosti, et eipä toi tilannetta auta. ja ne voi tosiaan soittaa sil final scratchil

niinku sanoin. moraali ratkaisee, ei media
Avatar
#113 • • Axel^ Guest
mihin tilanteeseen sä nyt tarvit apua..siihen että et osaa vinyyleillä soittaa vai siihen että vinyylit on pelissä vielä pitkään riesanasi? minulle molemmat niin cd kuin vinyyli on tasavertasia työvälineitä...mikä hankaluus on elää molempien kanssa?
Avatar
#114 • • serotonot Guest

mihin tilanteeseen sä nyt tarvit apua..siihen että et osaa vinyyleillä soittaa vai siihen että vinyylit on pelissä vielä pitkään riesanasi? minulle molemmat niin cd kuin vinyyli on tasavertasia työvälineitä...mikä hankaluus on elää molempien kanssa?



en mä tarvi apua mihinkään, mut koitin vaa sitä selittää et ei se vinyyli formaattina ole mikään automaattinen kopiosuoja.

mua ei vinyylit tallennusmediana stressaa yhtään. Jonkun verran, joskin nykyään melkomoisen harvoin, tulee soitettua itsekin vinyyliltä ja ymmärrän kyllä ihmisten mieltymyksen niihin.

Se mitä en ymmärrä on monien vinyylinsoittajien tietynlainen cd:ltä soittamisen dissailu, sillä itseasiassa mun mielestä se on jopa noilla epätarkoilla (+/- 0,1%) pitcheillä hitusen verran vaikeampaa, koska biittejä o pakko korjailla ku portaattomasti ei voi säätää pitchiä ihan kohdalleen.

Mut siis mun mielestä molemmat mediat on ihan käyttökelpoisia.
Avatar
#115 • • Axel^ Guest
Kuulostaa jo ihan hyvältä tuo vastauksesi..juu tarkkuus on mitä on mutta biitit saa treenaamalla kohilleen...ei kukaan ole luvannut mixaamista helpoksi...dissailu on ihan turhaa loppujenlopuksi..kokemus on valttia tässäkin ammatissa.. :happyroll: :cool:
Avatar
#116 • • serotonot Guest

Kuulostaa jo ihan hyvältä tuo vastauksesi..juu tarkkuus on mitä on mutta biitit saa treenaamalla kohilleen...ei kukaan ole luvannut mixaamista helpoksi...dissailu on ihan turhaa loppujenlopuksi..kokemus on valttia tässäkin ammatissa.. :happyroll: :cool:



Joo kyl noi nyt viimeiset vuodet o jotenkuten biitissä pysyny. Ja onpahan jotai tekemistä ku joutuu korjailee varsinki pitemmis vaihdois :)

Ammatiks tätä en tosin viel tohtis kutsuu.. Ja varmaan aika harva tälkään forumilla pitempään soittaneist nii tekee.
Avatar
#117 • • Daniel Braun Guest


nomut voihan sitä nykyään soittaa warensa final scratchillakin, et en mä laskis tota mediasidonnaiseks kysymykseks.


Voi voi.
En sitä kiistäkkään.
Mutta suurinosa näistä waren soittajista ei halua sijoittaa 1,5k euroa vinyylisoittimiin & FS:ään. Sekä tietyst mikseriin jne.
Ja onhan se tietokonekin oltava...
CD-soittimia saa halvimmillaan 200e pintaan.
Ja halpisbehringerin sekoittimia satasella.
Helposti joku aloitteleva makkaridj voi ostaa tuollaisen setin...
Ja soitella niitä cd-r:ä kun "olis tyhmää maksaa levyistä" :(
Avatar
#118 • • serotonot Guest


En sitä kiistäkkään.
Mutta suurinosa näistä waren soittajista ei halua sijoittaa 1,5k euroa vinyylisoittimiin & FS:ään. Sekä tietyst mikseriin jne.
Ja onhan se tietokonekin oltava...
CD-soittimia saa halvimmillaan 200e pintaan.
Ja halpisbehringerin sekoittimia satasella.
Helposti joku aloitteleva makkaridj voi ostaa tuollaisen setin...
Ja soitella niitä cd-r:ä kun "olis tyhmää maksaa levyistä" :(



Jäbä pääsis varmaan fbi:lle töihin tekee rikollisista profilointeja :D

sita paitsi jos kelpaa paska cd-soitin waren soittoon ni miksei voi ostaa kahta hihnavetost levarii ja tota behringerin mikserii? Eihän niihinkää mee välttämättä tota 1,5k euroo ;)


Ja onhan se tietokone oltava silläkin joka imee niitä mp3:sia mitä se sit soittaa :D
Avatar
#119 • • osenoko Guest

CD:t, siis prässätyt, säilyy n.30v. sen jälkeen alkaa rapistua..
poltetut n.7v ja sit mennään.. sen kuulee semmoisena digitaalisena särönä joka alkaa pikku hiljaa tunkeutua musan päälle. ennen pitkää cd on käyttökelvoton.



Ei ole fyysisesti mahdollista että audio-CD:n ääneen syntyy "pikku hiljaa digitaalinen särö" joka voimistuu kunnes levy on käyttökelvoton.

Audio-CD:n PCM -dataan on koodattu sisään virheenkorjaus joka takaa sen että levy soi aina puhtaasti. Mikäli levyssä on fyysinen vika niin lukukelvottomat sektorit hypätään yli, mutta se ääni mikä toistuu on aina tasalaatuinen.

30 -vuotiasta prässättyä CD:tä ei ole vielä olemassa joten nähtäväksi jää miten hyvin nuo kestävyysennusteet pitävät kutinsa. Itselläni tosin on yli seitsemän vuotta vanhoja CD-R -levyjä jotka toimivat yhä moitteetta.
Avatar
#120 • • JussiS Guest

voi voi pojat ja nuorimmat Dj:t erityisesti kuuntelisitte mitä vanhat parrat asiasta puhuu ja eivät ihan syyttä (ei ole mitään uhoa)..


Minkä ikäinen tarvii olla, että saa puhua? Mä oon nyt 26,13-vuotias, saaks mulla olla mielipide? Vai onks mun pappani (99-vuotias muuten) edelleen oikeassa, koska se on sitä mieltä että kaikki musiikki joka ei tuu kirkkouruista on syntiä? Se on meinaan saleen vanhempi ku sinä, tai yksikään muu tähän topikkiin vastanneista.

Vinyyliä pitää kunnioittaa se on työväline niinkuin levari/cd soitin & mixeri jne...ja kun sen käytön omaksut ja löydät ne jutut siitä miten se/ne eri tilanteissa käyttäytyy olet askeleen lähempänä ammatti Dj:n uraa..DJ:n homma on työtä ei siihen että pyritään mahdollisimman helpolla hoitaa homma (laitteet/tekniikka)aloittakaa nuoret sieltä ruohonjuuri tasolta..ehditte niitten cd:tten kanssa kyllä säheltää ihan tarpeeksi myöhemminkin/siinä sivussa..


Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.

Näistäkin kahdesta (Orkidea ja Proteus) väittäisin, että taitavat soittaa jo nykyään suurimman osan CD:ltä, juurikin tässä topikissa aikaisemmin mainituista syistä (referoituina: oma tuotanto, promot ja unsigned bootleg cd-r:t (terkkuja #techno.fi-posselle ;))).

Sen lisäksi vielä haluisin tarkennusta tohon, että miten muka dj:n hommasta pitäis tehdä mahdollisimman raskasta ja vaikeeta? Pitäiskö keikkamatkatkin kulkee polkupyörällä (kesällä hiihtäen)? Juoda 20 litraa kahvia, eikä perkele käydä kusella vaikka kuinka vituttais?

cd on uusi media ja vain välimuoto bisnesmiesten kehitellessä uusia juttuja "että bisnes pyöris"jatkossakin heillä.Vinyylit tulee säilymään vuosikymmeniä vielä DJ:n työvälineenä.Siitä pitää huolen ne jotka myös menestyy jatkossakin alalla :hearts:
Long live Vinyl! ..ja sehän kestää :D



CD sinällään (julkaistuna materiaalina) on mulle täysin yhdentekevä juttu, ennemmin melkein ostaisin vinyylin kun CD:n. Nykyaikana (kuten tässä topikissa on aika monta kertaa aikasemmin todettu) kuitenkin mp3-webbikauppa, ja lailliset poltetut CD:t on lähes essentiaaleja kaikille hiemankin mainstreamimmalle dj:lle (mainstream tässä tapauksessa trance/proge -linjaa, ei lasketchuppia ja rickymartinia).

Vinyylilevyjen kustannukset on ikävä kyllä nykyään niin korkealla, että jokaista julkaisua joudutaan miettimään turhan paljon, levy-yhtiöt eivät uskalla ottaa riskejä uusien artistien suhteen, ja painosmäärät joudutaan laskemaan lähes muutaman kappaleen tarkkuudella. Pelivarat on niin pienet, että lafkoja kaatuu kuin heinää. Toivottavasti vinyylijulkaisut tulevat kuitenkin säilymään, vielä moniakin vuosia. Vituttaishan se, jos toi teknarikin seisois tossa tyhjänpanttina.