Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,366 views

Avatar
#261 • • Jussi Lius Guest

http://hege.li/dead_pioneer.avi :D



Jep... tulihan se nyt sitten nähtyä toikin oikein kisois. :D

Joo.. siis mulle on henk. tärkeämpää et mä nään et miten toinen esim. 'kikkailee' levareitten ja mikserin kanssa.. ei se, että mä nään oho; nyt se paino tota nappia ja sitten tota -> mulle toi nappien painelu on hieman sama, kuin painelis näppäimistöltä nappuloita ja tekis jotain koulun 'pakkopulla' tehtäviä, että pääsee kurssista läpi... asenteella et 'hei tähän mä kirjoitan mun nimen... Jussi Lius'. :)
Avatar
#262 • • Jussi Lius Guest


-


Enkä haluaisi nähdä 'raaputtelijaa', joka raaputtelee cd:ltä... tähänasti olen siltä säästynyt. :)



Infekto on muuten aika haka raapimaan cd:itä. Suorastaan ilmiömäinen :)


Jep, piti saanoo just aivan samaa :heart:



Jep,,.. ehkä sen takia Infekto ei ole tehnyt ainakaan meikäläiseen vaikutusta soittotaidoillaan tai muutenkaan dj:nä. :cool:
Avatar
#263 • • bulk Guest
Eka kerta kun aloin lukea tätä threadia ja pakko myöntää, että nimerkki Jussi Lius on kyllä nyt hieman yössä noiden teorioidensa kanssa.

16 bitistä täytyy jättää yksi bitti ns. headroom vara -> emmehän halua, että DA-muunnin 'napsuu' tappiin!! Toiselta nimeltään clippaus vara. -> Signaali ei saa missään tapauksessa siis tavoittaa maksimiarvoaan (1111 1111 1111 1111 bin).



Tämä väite on ihan tuubaa. 16 bitillä voidaan osoittaa 65536 eri voimakkuutta. Kaikki nämä voidaan käyttää hyväksi. Lisäksi, jos halutaaan välttää dynamiikan ottaminen "kattoon", on jäljellä vielä 65535 eri vaihtoehtoa, EI 32768 kuten Jussi väittää 15-bitillään. Olisi aika karkeaa hukata puolet dynamiikasta headroomiin?

Jotta CD:llä olevat heikoimmatkin signaalit tulisi puhtaasti läpi DA-muuntimen tarvitaan lisää varaa. KOSKA taustakohinaa analogiatekniikassa on aina!! Johtaa tämä siihen, että signaali pitää nostaa yli DA-muuntimessa syntyvän taustakohinan ettei ne 'heikot' signaalit katoaisi kohinaan ja lopulta tulisi filteröityä pois. -> Tähän annetaan varaa 2 alinta bitti arvoa.



Digitaalista dynamiikkaa ei hukata taustakohinaan lainkaan, koska dynamiikka on olemassa ennen D/A-muunninta. Vaikka DA-muunnin kohisisi samalla -96dB tasolla kuin itse tallenteen noise floor, niiden suummautumisestakin tulisi kohinan pohjaksi -93dB. Käytännössä DA-muuntimien signaali-kohinataso on yli 100dB, joten sen vaikutus kokonaiskohinatasoon on <0,1dB.
Avatar
#264 • • Jussi Lius Guest

Eka kerta kun aloin lukea tätä threadia ja pakko myöntää, että nimerkki Jussi Lius on kyllä nyt hieman yössä noiden teorioidensa kanssa.



Kysymksessähän oli yksi teoria mitä en ole väittänyt paikkaansa pitäväksi.. enhän ole mikään einstein, mutta silti en lähtisi suorastaan sanomaan, että täyttä tuubaa..

Antaa Jussin sitten nukkua vai mitä... :D
Avatar
#265 • • bulk Guest


Kysymksessähän oli yksi teoria mitä en ole väittänyt paikkaansa pitäväksi.. enhän ole mikään einstein, mutta silti en lähtisi suorastaan sanomaan, että täyttä tuubaa.



Voihan sitä lämpimikseen jutustella toki mielipiteistään, mutta tällaisissa faktapitoisissa asioissa olisi aina hyvä tarkastaa lähteet ennen mutuilua.

Täältä kannattaa käydä imaisemassa perusfaktat:

http://www.epanorama.net/links/audiodigital.html

Muutenkin suosittelisin digitaalitekniikan peruskäsitteiden kertaamista ennen teorioiden esittämistä, joiden paikkansapitävyyteen ei edes esittäjä itse usko. ;)
Avatar
#266 • • Jussi Lius Guest



Voihan sitä lämpimikseen jutustella toki mielipiteistään, mutta tällaisissa faktapitoisissa asioissa olisi aina hyvä tarkastaa lähteet ennen mutuilua.

Täältä kannattaa käydä imaisemassa perusfaktat:

http://www.epanorama.net/links/audiodigital.html

Muutenkin suosittelisin digitaalitekniikan peruskäsitteiden kertaamista ennen teorioiden esittämistä, joiden paikkansapitävyyteen ei edes esittäjä itse usko. ;)



Niin, kuinkakohan moni täällä on nyt alkujaan keskustellut faktapitoisesti koko asiasta.. ehkä muutama, jos seuraat keskustelua alusta lähtien. Hmm-.- ja minkäs takia tämä topic syntyikään... ? :)

Digitaalitekniikan peruskäsitteet pitäisi kyllä olla hyvin hallussa TAI sitten olen valinnut väärän alan... ;)

Ja.. kiitos linkistä... mielenkiintoinen. :)

ps. asiahan oli fakta, mutta kysymys kuuluu, että miltä vuosikymmeneltä?? ;)
Avatar
#267 • • bulk Guest


ps. asiahan oli fakta, mutta kysymys kuuluu, että miltä vuosikymmeneltä?? ;)



Laitatko vielä viitteen tuohon faktaan? Epäilen, että olet sekoittanut nyt DA- ja AD-muuntimen toimintaperiaatteet.

AD-puolella on perusteltua jättää jonkin verran headroomia, mutta DA-suuntaan ei ole mitään syytä jättää bittejä "käyttämättä".
Avatar
#268 • • Jussi Lius Guest



Laitatko vielä viitteen tuohon faktaan? Epäilen, että olet sekoittanut nyt DA- ja AD-muuntimen toimintaperiaatteet.

AD-puolella on perusteltua jättää jonkin verran headroomia, mutta DA-suuntaan ei ole mitään syytä jättää bittejä "käyttämättä".



Jep.. en ole sekoittanut asiaa AD-puolelle.. ja viitettä on hieman paha laittaa näin tietotekniikan aikana. Mutta se perustuu tai paremminkin perustui CD:lle tallentamisen koko prosessiin.. :)
Avatar
#269 • • bulk Guest

Jep.. en ole sekoittanut asiaa AD-puolelle.. ja viitettä on hieman paha laittaa näin tietotekniikan aikana. Mutta se perustuu tai paremminkin perustui CD:lle tallentamisen koko prosessiin.. :)



Krhm. Milloinkas se on ollut helpompi niitä lähteitä esittää kuin nyt, tietotekniikan aikakaudella?

Ja CD:lle tallentamisprosessissa ei käytetä kuin muunnoksia AD-suuntaan, joten nyt olen varma, että olet sekoittanut nuo kaksi asiaa.
Avatar
#270 • • Jussi Lius Guest


Krhm. Milloinkas se on ollut helpompi niitä lähteitä esittää kuin nyt, tietotekniikan aikakaudella?

Ja CD:lle tallentamisprosessissa ei käytetä kuin muunnoksia AD-suuntaan, joten nyt olen varma, että olet sekoittanut nuo kaksi asiaa.



Ihan miten vaan, mutta onkos juolahtanut mieleen, että internettiä ei ehkä ole ollut ikuisesti?? Ja kirjallisuutta on saattanut olla aikaisemmin sitä.. :eek:

Ja en ole edelleenkään sekoittanut noita kahta asiaa..

ps. kuitenkin loppupelissä tästä on kyse mulle dj toiminnassa cd:n kanssa:


http://hege.li/dead_pioneer.avi :D

:cool:
Avatar
#271 • • Quu Guest

Infekto on muuten aika haka raapimaan cd:itä. Suorastaan ilmiömäinen :)


Jep,,.. ehkä sen takia Infekto ei ole tehnyt ainakaan meikäläiseen vaikutusta soittotaidoillaan tai muutenkaan dj:nä. :cool:



Ai et arvosta Infektoa DJ:nä, koska hän osaa raapia myös cd:llä?. :D

(Riku on ihan vitun luova turntablisti vinyylien kanssa, ja soittaa ehdottomasti suomen kovimpia junkkasettejä. IMHO)
Avatar
#272 • • Jussi Lius Guest


Ai et arvosta Infektoa DJ:nä, koska hän osaa raapia myös cd:llä?. :D

(Riku on ihan vitun luova turntablisti vinyylien kanssa, ja soittaa ehdottomasti suomen kovimpia junkkasettejä. IMHO)



Jep,... ei ole mies ainakaan minuun tehnyt vaikutusta. :cool:

Vaikka soittaa myös CD:tä.. niinhän moni muukin 'superstara'. :D

Mutta tämä kaikkihan on vain makuasia.. Quu herraseni. :happyroll:
Avatar
#273 • • Quu Guest
Ai, jostain kumman syystä hämäsi vain tuo "ehkä sen takia" -osa tuosta lauseesta ;)
Avatar
#274 • • Jussi Lius Guest

Ai, jostain kumman syystä hämäsi vain tuo "ehkä sen takia" -osa tuosta lauseesta ;)



Jep,.. olet oikeassa... hieman väärin aseteltu.. ja antaa väärän kuvan siitä mitä tarkoitan. :)
Avatar
#275 • • ShapeShifter Guest



Luonnollisuutta saadaan ääneen lisää värittämällä sitä jotenkin. Sutataan kliiniä toistoa, nostetaan vaikka keskibassoja ylöspäin, ei ole enää flätti - kuulostaa paremmalta. Nyt puhutaan siis ihan muutaman hassun desibelin nostoista, ei mistään "+12dB / 120hz - oon amis"-säädöistä.

Naurattaa kun porukka lässyttää ja vannoo vinyylin soundin nimeen, joka on todistetusti, tunnustetusti, ja tutkitusti paskempi laadultaan kuin mihin cd pystyy. Näin se vaan on, uskokaa nyt. Mutta sen soundi on usein liian kliini, se mättää.. Jos äänitys on tehty hyvin, ja väri on saatu kohdalleen jo miksausvaiheessa, se kuulostaa cd:n läpi ihan perkeleen hyvältä, mutta niin se kuulostaa myös vinyyliltä. Tarvii vaan sen pohjan kuntoon.



eli periaatteessa hyvällä masterequtuksella voi saada "vinyylisoundin" ulos "väärin" äänitetyltä cdltä? :D

:happyroll:
Avatar
#276 • • R24 Guest


ps. asiahan oli fakta, mutta kysymys kuuluu, että miltä vuosikymmeneltä?? ;)



AD-puolella on perusteltua jättää jonkin verran headroomia, mutta DA-suuntaan ei ole mitään syytä jättää bittejä "käyttämättä".



Itseasiassa levyjä harvoin masteroidaan tasan 0db vaan pelivaraa jätetään 0.1-0.5db. Toi siksi että osa cd soittimista ei haldaa 0dbtä ja alkaa säröttämään soundia. se johtunee halvempiem cd soittimien paskoista da muuntimista.

eipä toi 0.1db paljoa ole mutta ei se silloin ole ihan tasan 16bittistä.
Avatar
#277 • • bulk Guest

Itseasiassa levyjä harvoin masteroidaan tasan 0db vaan pelivaraa jätetään 0.1-0.5db. Toi siksi että osa cd soittimista ei haldaa 0dbtä ja alkaa säröttämään soundia. se johtunee halvempiem cd soittimien paskoista da muuntimista.

eipä toi 0.1db paljoa ole mutta ei se silloin ole ihan tasan 16bittistä.



Joo tämä voi pitää paikkaansa, mutta 0,1dB on vain 4,3% koko 16-bittisestä dynamiikasta, eli edelleenkään ei ole tarkoitus poistaa dynamiikasta kuin aivan murto-osa, ja sekin vain varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi, huonojen laitteiden aiheuttamien virheiden välttämiseksi. Ei siis edelleenkään yhtä kokonaista bittiä ja 50% dynamiikasta.

Ainoastaan AD-puolella on järkeä hukata kokonainen tai kokonaisia bittejä siksi, ettei tule yliohjausta. Ja dynamiikan pieneneminen estetään sitten sillä, että lisätään niitä bittejä. 24 bitillä saadaan dynamiikkaa jo niin paljon, että ei haittaa, vaikka tuhlattaisi vaikka 48dB dynamiikasta varmuusvaraan, vieläkin päästään 16-bittisen PCM audion dynamiikkaan.

Ja digitiskien dynamiikka on jo 32-bit floating point-laskennalla >200dB. Tästä dynamiikastakin saadaan osa piilotettua 16-bittiseen audioon ditheroimalla, joten tuo CD-levyn 96dB dynamiikka on vain "worst case scenario", käytännössä päästään vielä useampaa desibeliä parempaan lukuun teknisiä apuvälineitä käyttämällä.
Avatar
#278 • • Remotion Guest

No ne puristit kuulee eron kaiuttimen piuhoissakin.. nuff said ;)


Totta :D
Puristi on aina puristi...

Muuten, niissä piuhoissa on joissakin olosuhteissa eroa joka vaikuttaa soundiin ;)

ohi aiheen, minäkin kuulen hyvillä laitteilla eron jos piuhat o pitkät ja tosi paukkulankaa ja kulkee sähköjohtojen seassa ottamassa häiriöö vs että lyhyet ja jotain super hopeeta. idiotismi on vaan siinä et 4neliömillin OCF kuparin ja tuon tuhatekii/m hopean välillä en kuule eroa...
Avatar
#279 • • Hege Guest

No ne puristit kuulee eron kaiuttimen piuhoissakin.. nuff said ;)


Totta :D
Puristi on aina puristi...

Muuten, niissä piuhoissa on joissakin olosuhteissa eroa joka vaikuttaa soundiin ;)

ohi aiheen, minäkin kuulen hyvillä laitteilla eron jos piuhat o pitkät ja tosi paukkulankaa ja kulkee sähköjohtojen seassa ottamassa häiriöö vs että lyhyet ja jotain super hopeeta. idiotismi on vaan siinä et 4neliömillin OCF kuparin ja tuon tuhatekii/m hopean välillä en kuule eroa...



Jeps tottakai piuhan tarpeeksi paksua pitää olla.. turha varmaan aiheesta enempää jatkaa :)
Avatar
#280 • • gerry Guest
No onko täällä ratkennu kumpi se "voittaja" on;)

Voisi joitakin omiakin mietteitä kirjoitella kun kerran viime aikoina on tullu soiteltua melkein kaikkia formaatteja...

Mäkin tykkään kyllä vinyylistä... En sen takia että ääni olisi jotenkin lämpösemppi tai että dynaamikka olis "rajaton" tms hifistelyä vaan yksinkertaisesti soittotuntuman takia. Mielestäni vinyyliä on jopa helpomppi soitta kun CD:tä sillä tatsi musiikkiin on koko ajan sormenpäässä eikä tarvitse veivata muovinamiskoja... Mut nää on niitä makukysymyksiä joista ei voi kiistellä.

CD soitin on tosi hyvä kaveri (melkein välttämätön) vinyylille... On helppoa heittä muitten/omia CD-r promoja setin sekaan. Olen tehnyt kokeiluja myös läppärillä... Ja se onkin melko kätevä mikäli on montaa gigaa musaa soitettavana... Mut mikäli ei, niin helpomppi on kantaa mukana se muutama ceedeärrä kun koko läptopi... Itse käytän kannettava omien/muitten promobiisien soittamiseen, tosin soittotuntuma on pikkasen nihkeä kontrollerista huolimatta...


Mutta yhteenvetona, DJ:lla ei saisi olla mitään ennokkasenteita mitään formaatteja kohtaan... Mielestäni kaikki formatit täydentävät hyvin toisiaan.

Siinä joitakin itsestäänselvyyksiä :happyroll: