Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.
Näistäkin kahdesta (Orkidea ja Proteus) väittäisin, että taitavat soittaa jo nykyään suurimman osan CD:ltä, juurikin tässä topikissa aikaisemmin mainituista syistä (referoituina: oma tuotanto, promot ja unsigned bootleg cd-r:t (terkkuja #techno.fi-posselle ;))).
Mä oon kyl käsittäny et kummatkin noista mainitsemistas starboista tekee edelleen jotain muuta leipätyönään.
Ja Unsigned bootlegit EI oo julkasuja, se on vähän ku mä väittäsin tehneeni leffakässäreitä kun mulla on pari tekstiä tuolla pöytälaatikon alimmaisena. ;)
mainstreamimmalle dj:lle (mainstream tässä tapauksessa trance/proge -linjaa, ei lasketchuppia ja rickymartinia).
Samaa kamaa, samassa paketissa.
Vinyylilevyjen kustannukset on ikävä kyllä nykyään niin korkealla, että jokaista julkaisua joudutaan miettimään turhan paljon, levy-yhtiöt eivät uskalla ottaa riskejä uusien artistien suhteen, ja painosmäärät joudutaan laskemaan lähes muutaman kappaleen tarkkuudella. Pelivarat on niin pienet, että lafkoja kaatuu kuin heinää. Toivottavasti vinyylijulkaisut tulevat kuitenkin säilymään, vielä moniakin vuosia. Vituttaishan se, jos toi teknarikin seisois tossa tyhjänpanttina.
Tää on kyllä ihan faktaa siinä suhteessa et toi sama mietintä tehään myös CD:n kohalla, eli onko kohderyhmässä porukkaa joka ostaa julkasun cd:llä vai kannattaako luottaa pelkkään vinyyliin. Lisäks jos se julkastaan cd:llä niin kyllä edelleen sitä painosmäärää pitää vehdata aika paljon ja silti joidenkin biisien kohalla voi ampua ohi aika raakasti. Ja joo tänäpäivänä se raastaa noita pienempiä lafkoja surutta. Mut vinyylin jakelijat taitaa _kohta_ voida laskea yhen käden sormin, ja se tässä vinyylidiggailussa huolestuttaa.
Itse suosin vinyyliä sen kosketuksen takia + oon huono soittaa cd:ltä enkä oo viel nähny oikeen missään et kaikkea tota dnb:tä tulis ulos cd:llä muutaku miksattuina kokkareina. Kylhän muutama täyspitkä albumi näkyy aina vähän väliä, mut aika usein ostan noita yksittäisiä makseja, joita ei tulla albumeilla välttämättä näkemään. Tietty oishan se suhteessa halvempaa ku sais ~10 biisiä neljän hintaan.
edit: tarkennusta