Kun rahat on loppu, mistä tingit?

263 posts, 14 pages, 83,869 views

S-T

Posts: 1,195

#181 • • S-T Pieni

vaavu:
Normaalisti me ollaan totuttu syömään leivan päällä tuorejuustoja tyyliin Creme Bonjour. Nämä ovat kuitenkin aika kalliita, ja lisäksi niiden rasva on pääosin eläinperäistä (eli huonoa rasvaa). Erään kerran huomasin, että esimerkiksi Keijun tuorejuustot tehdään rahkasta ja kasvimargariinista. Eksperimentoin kotona tämän pohjalta, ja sekoitin maitorahkaa ja kasvipohjaista kevytmargariinia sekä erilaisia mausteita. Lopputuloksena oli levite, joka oli hinnaltaan noin neljäsosa valmiista tuorejuustosta, ja voitti maullaan monet kaupan tuorejuustot.


Tätä pitääkin koittaa *joo*
Millaisessa suhteessa suurinpiirtein olet sekoittanut rahkaa ja margariinia?

Epailija:
Soijarouhetta voisi mielenkiinnosta kokeilla - kerran.


Kokeile ihmeessä - ihan syötävää se on. Ei sitä pelkkänään kykene syömään (ainakaan en minä), vaan täytyy maustaa hyvin tai syödä rahkan/viilin/jogurtin kanssa.

--
Pieni on kaunista.

vaavu

Posts: 1,324

#182 • • vaavu vara-vana

Exlex:
Rainbow tonnikalaa paloina öljyssä itse tonnikalan kilohinta ilman liemiä on
6,5714285714285714285714285714286 euroa.

Tarjousjauhelihan tai tarjouskanankoipien hintaa en tiedä, kun en niitä käytä.



Ostin tarjouksesta viime lauantaina naudan paistijauhelihaa 5,90e/kg. Nauta-sikaa saa jo alle viidellä eurolla aika helpostikin. Normaalihintaisena tuo paistijauheliha on toki kalliimpaa.

Mun oma suosikkini pienen budjetin proteiiniruoista on chili con carne. Kun sen tekee tarjouksessa olevasta paistijauhelihasta ja käyttää kuivattuja papuja (esim pintopapuja), saa todella budjettihintaan hyvää, vähärasvaista ja täyttävää ruokaa.


S-T:
<juttua itse tehdystä levitteestä>
Tätä pitääkin koittaa
Millaisessa suhteessa suurinpiirtein olet sekoittanut rahkaa ja margariinia?



Silmämääräisesti olen laittanut noin puolet ja puolet, mutta en tiedä onko toi optimaalinen suhde. (Riippuu ehkä myös sen margariinin rasvaprosentista.) Toi levite ei säily jääkaapissa mitenkään hirveän pitkään, joten sitä kannattaa tehdä joko pieni määrä kerrallaan, tai sitten pakastaa pienissä rasioissa myöhempää käyttöä varten. Mausteiden suhteen voi sitten soveltaa omaa makuaan, itse tein esim. tomaattiyrttilevitettä laittamalla yrttejä, ketsuppia (pyre varmaan kävisi myös), mustapippuria, valkosipulia ja suolaa.
vaavu

Posts: 1,324

#183 • • vaavu vara-vana

Epailija:
Papuja en kyllä ala popsimaan ennen kuin on ihan pakko. Soijarouhetta voisi mielenkiinnosta kokeilla - kerran. *hih*



Äläs nyt, pavut ja linssit on hyviä, erityisesti aasialaiset ja väliamerikkalaiset papureseptit on usein oikein hyviä. Tässä on yksi hyvin edullinen, kohtalaisen proteiinipitoinen ja hyvänmakuinen keitto, jossa maistuu aika voimakkaana intialaiset mausteet. Tätä on myöskin tullut usein syötyä, kun on vähän rahaa tilillä.

Porkkana-linssikeitto

2 dl punaisia linsseja
500 g porkkanoita
1 sipuli
1-2 valkosipulinkyntta
oljya
kasvislienta (sen verran että kasvikset peittyvät kattilassa juuri ja juuri)
1-2 tl kurkumaa
2 tl jeeraa
2 tl korianteria
1/2 tl chiliä
1-2 tl sokeria
(suolaa)
mustapippuria
1 dl ruokakermaa

Huuhdo tai liota linssejä hetki. Kuullota sipulit oljyssa. Lisaa mausteet ja porkkanat, kaantele hetki. Lisaa linssit ja kasvisliemi. Keita pehmeaksi. Soseuta keitto. Lisaa halutessasi kermaa.
Epailija

Posts: 5,636

#184 • • Epailija Physicist, 2nd class.

vaavu:
*Snip*



Paljon kiitoksia reseptistä, mutta olen aivan liian laiska kokkaillakseni, vaikka em. ohje onkin varsin vähätöinen. Lisäksi maustetut ruoat eivät yleisesti ole se ensimmäinen valinta minulle. Ruokkailutottumukseni ovat tällä hetkellä enimmäkseen seuraavan sorttisia (valitse yksi per päivä):

1.
Vettä vedenkeittimeen ja laite päälle.
Lisää vesi nuudeleihin ja anna hautua.
Avaa tonnikalapurkki.
Nauti molemmat mehulasillisen kera.

2.
Uuni päälle 225:een asteeseen.
Kun uuni on lämmin, lykkää pitsa sisälle ja odota n. 12 min.
Ota pitsa ulos, anna jäähtyä tovi ja nauti mehulasillisen kera.

3.
Uuni päälle 225:een asteeseen.
Kun uuni on lämmin, laita ranskalaiset sisälle (älä unohda suolaa!) ja odota n. 8 min.
Lisää pellille kalapuikot ja odota n. 10 min lisää.
Ota koko roska ulos uunista, anna jäähtyä tovi ja nauti kokonaisuus mehulasillisen kera.

Jos oikein innostun, niin lisukkeena nuudeleiden kanssa nautin vaaleata leipää, juustoa ja raejuustoa. Terveet elämäntavat kunniaan! x)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

phanatic

Posts: 1,123

#185 • • phanatic

Epailija:

Tyyristä? *ding* Kyllähän ne tosiaan maksavat sen viitisen euroa kilo (siis tuo merkki, mitä minä popsin), mutta minusta se on jo varsin halpaa.



Makaroni maksaa alle euron kilo, ja mausteet eivät paljon mitään.

S-T:
Kokeile ihmeessä - ihan syötävää se on. Ei sitä pelkkänään kykene syömään (ainakaan en minä), vaan täytyy maustaa hyvin tai syödä rahkan/viilin/jogurtin kanssa.



Soijarouhetta jugurttiin? Itse olen kyllä käyttänyt ihan jauhelihan tapaan ruokaan kuin ruokaan, eikä maussa ole mitään vikaa kun osaa valmistaa sen oikein:
Liota soijarouhetta öljy+vesi+mausteseoksessa (suola + mustapippuri ainakin). Laita nestettä vain sen verran että se imeytyy kokonaan rouheeseen. Anna muhia 20min-1h ja käytä sitten kuten jauhelihaa.
sapeli

Posts: 11,768

#186 • • sapeli jokukukamikä?

S-T:
---
Epailija:
Soijarouhetta voisi mielenkiinnosta kokeilla - kerran.
---
Kokeile ihmeessä - ihan syötävää se on. Ei sitä pelkkänään kykene syömään (ainakaan en minä), vaan täytyy maustaa hyvin tai syödä rahkan/viilin/jogurtin kanssa.



Suosittelen myös. *joo* Vähän riippuen merkistä, jos sen soijarouheen liottaa etukäteen kunnolla vedessä missä on lihaliemikuutio niin se maistuu (imo ainakin) ihan jauhelihalta, ja jopa tuntuu samalta suussa. *slurps*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Bellezaaa

Posts: 573

#187 • • Edited Bellezaaa Afrodite*
Rahat on kyl aina loppu ku opiskelee *grr* mut jos oikein tiukkaa tulee niin vaatteista ja ruoasta (ruoka haetaan silloin lidlistä). Niin ja sit pysytään visusti kotosalla eikä pörrätä bilettämässä *uuh*
Hansu

Posts: 481

#188 • • Hansu
Jos ikuinen makaronin puputus kyllästyttää, suosittelen siirtymään perunoihin, joita talvella saa halvimmillaan n. 40 snt / kg. Edullisuutensa lisäksi ne täyttävät paljon paremmin kuin makaronit ja ovat sitä paitsi terveellisempiäkin. Ja perunoistahan saa monenlaista herkkua joko pelkästään syötäväksi tai sitten muun ruuan lisäksi: keitettyjä perunoita, muussia (johon voi lisätä esim. keitettyjä porkkanoita, kasvisliemikuution, yrttejä, mausteita, valkosipulia, persiljaa, pakastepinaattia yms.), uuniperunoita (täytteeksi pelkkä voisilmä tai sitten jokin kermaviilipohjainen kastike, johon voi ostaa vaikka edullisia savusilakoita), lohkoperunoita, pyttipannua...

Oma perunasuosikkini on seuraava: huuhdotaan perunat huolella ja harjataan hieman juuresharjalla, että hiekka ja multa irtoavat. Ne voi kuoria jos haluaa, mutta mielestäni juuri paistuneet rapeat kuoret ovat koko ruokalajin paras juttu. Leikataan perunat n. puolen sentin paksuisiksi siivuiksi, päälle sivellään öljyä (rypsiöljy on paljon edullisempaa kuin oliiviöljy) pullasudilla ja ripotellaan mausteita. Timjami sopii erityisen hyvin, samoin ihan perusmausteet kuten suola ja pippuri. Paistetaan uunin keskitasossa 200 asteessa n. 30 min. Hyvää on ja tuoksukin on mitä herkullisin!
Bio

Posts: 4,429

#189 • • Bio The Bullies / Pinky

Hansu:
Oma perunasuosikkini on seuraava: huuhdotaan perunat huolella ja harjataan hieman juuresharjalla, että hiekka ja multa irtoavat. Ne voi kuoria jos haluaa, mutta mielestäni juuri paistuneet rapeat kuoret ovat koko ruokalajin paras juttu. Leikataan perunat n. puolen sentin paksuisiksi siivuiksi, päälle sivellään öljyä (rypsiöljy on paljon edullisempaa kuin oliiviöljy) pullasudilla ja ripotellaan mausteita. Timjami sopii erityisen hyvin, samoin ihan perusmausteet kuten suola ja pippuri. Paistetaan uunin keskitasossa 200 asteessa n. 30 min. Hyvää on ja tuoksukin on mitä herkullisin!



täytyy koklata.. mulla löytyy jopa kaikki noi ainekset
typ0

Posts: 1,892

#190 • • typ0 syntax error

vaavu:
2 tl jeeraa
.



ikinä kuullukkaa 0_o mitähän mahtaa tuo mauste olla?

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Nacu

Posts: 1,293

#191 • • Edited Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside

Hansu:
Ja perunoistahan saa monenlaista herkkua joko pelkästään syötäväksi tai sitten muun ruuan lisäksi: keitettyjä perunoita, muussia (johon voi lisätä esim. keitettyjä porkkanoita, kasvisliemikuution, yrttejä, mausteita, valkosipulia, persiljaa, pakastepinaattia yms.), uuniperunoita (täytteeksi pelkkä voisilmä tai sitten jokin kermaviilipohjainen kastike, johon voi ostaa vaikka edullisia savusilakoita),



Niin siis.. näin köyhänä ei tulisi mieleenikään ostaa kyseisiä elintarvikkeita. Ja yrteissä fiilistelen niitä tuoreita. *plur*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Hansu

Posts: 481

#192 • • Hansu

Nacu:
---
Hansu:
...yrttejä... persiljaa, pakastepinaattia... voisilmä... kermaviilipohjainen... savusilakoita

---
Niin siis.. näin köyhänä ei tulisi mieleenikään ostaa kyseisiä elintarvikkeita. Ja yrteissä fiilistelen niitä tuoreita. *plur*


Oletkos koskaan vilkaissut esim. pakastepinaatin tai kermaviilin hintaa, eivät ne kovin paljon maksa (n. 50 snt). Tietysti jos tuo hinta on ylivoimainen, niin sitten on jo aika vaikea keksiä mitään muuta kuin se kilo perunoita *vink*
Ja mitä tulee esim. savusilakoihin ja varsinkin tuoreisiin fileisiin, niitä saa usein oikeasti ihan pilkkahintaan. Ja kuten joku tuossa jo sanoi, yrttejähän voi kasvattaa itse, eivätkä ne kuivatutkaan nyt hullumpia ole ja tavallisimmat (oregano, basilika, paprikajauhe jne.) eivät todellakaan hinnoilla koreile, jos kelpuuttaa merkikseen vaikkapa Pirkan. Kannattaa muuten tsekata Lidlin maustehylly, siellä on hinnat kohdallaan.
S-T

Posts: 1,195

#193 • • S-T Pieni

phanatic:
Soijarouhetta jugurttiin? Itse olen kyllä käyttänyt ihan jauhelihan tapaan ruokaan kuin ruokaan, eikä maussa ole mitään vikaa kun osaa valmistaa sen oikein:
Liota soijarouhetta öljy+vesi+mausteseoksessa (suola + mustapippuri ainakin). Laita nestettä vain sen verran että se imeytyy kokonaan rouheeseen. Anna muhia 20min-1h ja käytä sitten kuten jauhelihaa.


Juu tiedän, että voi käyttää jauhelihan tavoinkin.. Mä vaan olen mieltynyt käyttämään soijarouhetta mysliä/muroja terveellisempänä vaihtoehtona *hymy* ei maistu noin maustamatta oikein millekään :]

--
Pieni on kaunista.

vaavu

Posts: 1,324

#194 • • vaavu vara-vana

typ0:
---
vaavu:
2 tl jeeraa
---
ikinä kuullukkaa 0_o mitähän mahtaa tuo mauste olla?



Juustokumina eli jeera. Sitä käytetään esim. intialaisissa, pohjois-afrikkalaisissa ja lähi-idän ruoissa; lisäksi se sopii esimerkiksi cajun- ja texmex-ruokaan. Jeera on mun top5-maustelistalla kyllä ihan kirkkaasti, niin monipuolinen mauste se on: sitä voi käyttää esimerkiksi lihan, kanan, kasvisten, popcornin ja leivän maustamiseen. Jeeraa saa ihan tavallisesta maustehyllystä (ainakin mccormickilla on), mutta myös esim. rajahilla ja muilla etnisillä brändeillä on jeeraa myynnissä, sekä kokonaisina siemeninä että valmiiksi jauhettuna.

Topikkiin palaten: halpoja mausteita kannattaa metsästää stockan hulluilta päiviltä, sillä perinteisesti silloin mccormickin maustepullot maksaa jotain yhden euron päälle. Hyvä juttu tässä on se, että tarjolla on myös vähän erikoisempiakin mausteita (esim. vaikka tota jeeraa). Mausteet säilyvät kohtuu pitkään, ja ovat pitkällä tähtäimellä erittäin halpa tapa saada ruokaan makua.
kAiStA

Posts: 229

#195 • • kAiStA
Tietysti muutenkin tulee elettyä pienellä budjetilla, mutta kyllä se ruoka on mistä viimeisenä tulee tingittyä, mutta siitäkin harmillisen usein. Tonnikala ja makaronimössö on tuttua, kuten euroshopper ja hyvä ostos. Ensimmäisenä tulee vähennettyä turhaa ulkona kahvilla/kaljalla juoksemista, sitten muut kuten kampaajat jne. Alle kerran vuoteen kampaajalla käynti on ihan ok mielestäni. Tietysti myös leffojen lainaaminen jne. jää ensimmäisten joukossa. Onhan sentään waretus.

--
Let the music be your only God..

Avatar
#196 • • RINY Guest
Turhasta shoppailemisesta ja muusta rahanmenosta kuten ulos syömään menosta tai elokuvista. *hymy* Hyvin sitä pärjää pari viikkoa ilman erikoisempia itsensä hemmottelimisia. *iloinen*
Jazmine

Posts: 1,009

#197 • • Jazmine Pösilö
Safkasta... sitä nyt saa aina halvalla. Makaroonit ja potut, go go!
Kuhan perjantai-pulloon on rahaa, ni se on jees *vink*

--
Polcca on parasta *sydän*

Avatar
#198 • • Juzba Guest

Jazmine:
Safkasta... sitä nyt saa aina halvalla. Makaroonit ja potut, go go!
Kuhan perjantai-pulloon on rahaa, ni se on jees *vink*


Samat sanat.. Safkasta mäkin aina luovun! Makaroonit ja ruskee kastike, go go! *slurps*
typ0

Posts: 1,892

#199 • • typ0 syntax error

vaavu:
Juustokumina eli jeera. Sitä käytetään esim. intialaisissa, pohjois-afrikkalaisissa ja lähi-idän ruoissa; lisäksi se sopii esimerkiksi cajun- ja texmex-ruokaan. Jeera on mun top5-maustelistalla kyllä ihan kirkkaasti, niin monipuolinen mauste se on: sitä voi käyttää esimerkiksi lihan, kanan, kasvisten, popcornin ja leivän maustamiseen. Jeeraa saa ihan tavallisesta maustehyllystä (ainakin mccormickilla on), mutta myös esim. rajahilla ja muilla etnisillä brändeillä on jeeraa myynnissä, sekä kokonaisina siemeninä että valmiiksi jauhettuna.



nyt tiedän =)

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

hKt

Posts: 121

#200 • • hKt hökötti
En mistään. Lainaan. *nauru* (bad bad thing)

--
*sydän*