voi voi pojat ja nuorimmat Dj:t erityisesti kuuntelisitte mitä vanhat parrat asiasta puhuu ja eivät ihan syyttä (ei ole mitään uhoa)..
Minkä ikäinen tarvii olla, että saa puhua? Mä oon nyt 26,13-vuotias, saaks mulla olla mielipide? Vai onks mun pappani (99-vuotias muuten) edelleen oikeassa, koska se on sitä mieltä että kaikki musiikki joka ei tuu kirkkouruista on syntiä? Se on meinaan saleen vanhempi ku sinä, tai yksikään muu tähän topikkiin vastanneista.
Vinyyliä pitää kunnioittaa se on työväline niinkuin levari/cd soitin & mixeri jne...ja kun sen käytön omaksut ja löydät ne jutut siitä miten se/ne eri tilanteissa käyttäytyy olet askeleen lähempänä ammatti Dj:n uraa..DJ:n homma on työtä ei siihen että pyritään mahdollisimman helpolla hoitaa homma (laitteet/tekniikka)aloittakaa nuoret sieltä ruohonjuuri tasolta..ehditte niitten cd:tten kanssa kyllä säheltää ihan tarpeeksi myöhemminkin/siinä sivussa..
Levyjen soittaminen on työtä? Kenelle? Mä väittäisin että Suomessa on n. 5 ihmistä jotka soittavat työkseen vinyylilevyjä. Näistä 2 soittaa jotain vanhaa rokkia nurkkabaarissa, 2 on Orkidea ja Proteus (ainoat joiden tiedän tekevän päivätyökseen dj-hommia), ja yhden paikan jätin varmuuden vuoksi sille random-jäbälle jonka sä varmaan löydät jostain utsjoen vinyylidiskosta.
Näistäkin kahdesta (Orkidea ja Proteus) väittäisin, että taitavat soittaa jo nykyään suurimman osan CD:ltä, juurikin tässä topikissa aikaisemmin mainituista syistä (referoituina: oma tuotanto, promot ja unsigned bootleg cd-r:t (terkkuja #techno.fi-posselle ;))).
Sen lisäksi vielä haluisin tarkennusta tohon, että miten muka dj:n hommasta pitäis tehdä mahdollisimman raskasta ja vaikeeta? Pitäiskö keikkamatkatkin kulkee polkupyörällä (kesällä hiihtäen)? Juoda 20 litraa kahvia, eikä perkele käydä kusella vaikka kuinka vituttais?
cd on uusi media ja vain välimuoto bisnesmiesten kehitellessä uusia juttuja "että bisnes pyöris"jatkossakin heillä.Vinyylit tulee säilymään vuosikymmeniä vielä DJ:n työvälineenä.Siitä pitää huolen ne jotka myös menestyy jatkossakin alalla :hearts:
Long live Vinyl! ..ja sehän kestää :D
CD sinällään (julkaistuna materiaalina) on mulle täysin yhdentekevä juttu, ennemmin melkein ostaisin vinyylin kun CD:n. Nykyaikana (kuten tässä topikissa on aika monta kertaa aikasemmin todettu) kuitenkin mp3-webbikauppa, ja
lailliset poltetut CD:t on lähes essentiaaleja kaikille hiemankin mainstreamimmalle dj:lle (mainstream tässä tapauksessa trance/proge -linjaa, ei lasketchuppia ja rickymartinia).
Vinyylilevyjen kustannukset on ikävä kyllä nykyään niin korkealla, että jokaista julkaisua joudutaan miettimään turhan paljon, levy-yhtiöt eivät uskalla ottaa riskejä uusien artistien suhteen, ja painosmäärät joudutaan laskemaan lähes muutaman kappaleen tarkkuudella. Pelivarat on niin pienet, että lafkoja kaatuu kuin heinää. Toivottavasti vinyylijulkaisut tulevat kuitenkin säilymään, vielä moniakin vuosia. Vituttaishan se, jos toi teknarikin seisois tossa tyhjänpanttina.