Vinyyli vs. Cd (splitattu cd -topicista)

290 posts, 15 pages, 56,355 views

Avatar
#21 • • Daniel Braun Guest


Mun kokemukset Pioneerin osalta perustuu lähinnä CDJ-500-sarjaan, jotka on osottautunu helposti särkyviksi ja epäluotettaviksi.
Tiedän yhden Denonin 2600F:n, joka on käyny huollossa kahesti 4 vuodessa. Ekan kerran muistaakseni lukupää vaan putsattiin ja taas pelas, muuta ei sillon löytyny. Tokalla kerralla lukupään siirtäjän moottori vaihdettiin. Siinä ne. CDJ 500set onki sit ravannu huollossa (melkeen jokainen niistä jonka tiedän) vähän väliä.


Ok, kyllähän se on sanottava että Denonin soittimet kestävät käytössä erittäin hyvin.
Mutta toisaalta kyllä noi Pinohiirenkin vehkeet kestävät.
Tiedätkin varmaan kuinka kovassa rääkissä ovat olleet erään paikallisen ketjuravintolan Pioneerit, ja silti ne toimivat.
Huoltoa tosin on välillä tarvittu, mutta aikas hyvin ne olosuhteisiin nähden ovat toimineet.

Mut IMO Pioneerin käytettävyys hakkaa Denonin 10-0.
Lähtönopeus, korjaustekniikka jne on Pioneerissa toteutettu mun mielestä paljon paremmin.
Tosin, on niitäkin soittajia jotka mieluummin jorjaavat pitch pend namiskoista kuin kiekosta...
Silloin ymmärrän vallan hyvin miks tykkää enemmän Denonista.

Räkkilaitteet ovat omallatavallaan vittumaisia...
Jos toinen pesä menee rikki, on koko laite pistettävä huoltoon.
Yksittäisten soittimien kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Varsinkin kun Pioneerin CDJ-500:sessa on tämä ikävä ominaisuus ilmoittaa satunnaisesti error:ia johon ei mikään muu auta kuin "virrat pois" meininki.
Tuplapesäisessä toi olis vittumainen tilanne.
Ja toinen mikä mättä, ainakin tuossa Pinohiiren CMX-3000 on se kelkaton cd-pesä.
IMO se on todella rasittava.
Varsinkin jos se tikku millä jumittavan levyn saa ulos on kadoksissa.
Rafla/clubisoittossa jossa soittajia juoksee useampia per viikko/ilta, ei tuollainen onneton tikku kauaa pysy tallessa.
Kuitenkin se pitää olla lähellä silloin kun tarvitaan...

Mut joo, makunsa kullakin.
Denonin vehkeillä on oma kannattajakuntansa, niin kuin on monilla muillakin.
Tiedän että löytyy myös näitä "halpismerkkien" suosioitakin.
Siis soittotatsin kannalta mietittynä.
Kestävyys niissä onkin toinen juttu....
Avatar
#22 • • poet Guest


Herää kysymys, että ootko sä soittanut ikinä kunnolla vinyylejä? Jos levy ollaan prässätty oikeaoppisesti - niinkuin suurin osa on, niin uria on hyvinkin helppo tulkita soiton aikana ja tracklightin ansiosta ne erottuvat suht' selkeästi pimeässäkin tilassa. Jos tuntee soivan biisin ja on tahdissa mukana, niin biisin seuraaminen sujuu vinyyliltä ihan naurettavan helposti.



herää kysymys ootko SÄ soittanu ikinä missään. tiedätkö kuinka monessa käytössä olevassa teknarissa on tracklight paskana??



Noh, tuskin se tracklight ainut saatavilla oleva valo on... No joo, sori offtopic
:D

Posts: 3,707

#23 • • :D


Mut IMO Pioneerin käytettävyys hakkaa Denonin 10-0.
Lähtönopeus, korjaustekniikka jne on Pioneerissa toteutettu mun mielestä paljon paremmin.


Lähtönopeus? Onhan siinä tietenkin selkeä ero, 0.01sek vs. 0.02sek!
Ymmärrän! Korjaustekniikka? Soitinko se korjaa vai soittaja???
Hyvin hämmentävää, sanoisin. Enmä tajua. :|



Tosin, on niitäkin soittajia jotka mieluummin jorjaavat pitch pend namiskoista kuin kiekosta...
Silloin ymmärrän vallan hyvin miks tykkää enemmän Denonista.



Et ole tainnut koskea denoneihin sitten vuoden 97 jälkeen varmaan?
Ainakaan yhdessäkään uudessa mallissa, ei ole ollut pelkästään
mainitsemaasi pendaus nappuloita. :|

Tietenkin, jos vertaa esim. denonin 2000 soittimeen, se voi tuntua hieman
kömpelöltä pinohiirten jälkeen. Itselläni on dn1800 soitin ja imo parempi
sillä on soitella kuin pioneereillä. Tuntuu työkalulta eikä muoviselta lelulta.
Kestäväkin on. Muutaman kerran pudonnut kovaan lattiaan kaiuttimien
päältä, yli metristä. Rungon paksu metalli vaan hieman lommolla!

Tosin...

Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman huolestunut Denonin suunnasta,
nuo uudet isommat mallit alkavat olemaan tuskallisen multimediaa.
En pidä yhtään! Olen vähän harmistunut kun tätä 1800 mallia ei enään
tehdä. Melko suora kopio vanhasta 2000:sta päivitettynä.

Nojoo makuasioita. Mut tästä takas kiven alle>
Avatar
#24 • • Remotion Guest

Pitäisköhän perustaa joku "vinyyli vs. digitaaliset formaatit" -hiekkalaatikko, ettei nää perusthreadit sekoittuisi tähän angstiseen makuasiakiukutteluun?



Itse en tulis sinne kirjottelee, mutta voisihan se olla hyväniin tosiaan pysyis tämä puhtaana, jos oisin halunnut lietsoa tällästä keskustelua niin olisin postannut tuon kuvan levaritopiciin mutta mustia vinyylikiekkoja pitää näköjään pelastaa missä vaan vaika vertailtais perunalaatikkoa ja lanttulaatikkoa.
Avatar
#25 • • Remotion Guest

No ehkä noin sata kertaa paremmin kuin mustaa kymmenesosa millin uraa mustasta vinyylistä.


Herää kysymys, että ootko sä soittanut ikinä kunnolla vinyylejä? Jos levy ollaan prässätty oikeaoppisesti - niinkuin suurin osa on, niin uria on hyvinkin helppo tulkita soiton aikana ja tracklightin ansiosta ne erottuvat suht' selkeästi pimeässäkin tilassa. Jos tuntee soivan biisin ja on tahdissa mukana, niin biisin seuraaminen sujuu vinyyliltä ihan naurettavan helposti.



Luen tätä forumiakin mielummin hyvältä näytöltä kuin mustan kiekon pinnalta. sama pätee siihen kuvaajaan.
tjeu:
mk2_top_blowup.jpg :happyroll:
Avatar
#26 • • Keba Guest
On siinä kolmetonnisessakin toi palkisto, joutu tarkistaa vaikka keikkaa tulee heitettyy sillä pari krt /kk, niin tärkeä se on..
Avatar
#27 • • Daniel Braun Guest


Lähtönopeus? Onhan siinä tietenkin selkeä ero, 0.01sek vs. 0.02sek!
Ymmärrän! Korjaustekniikka? Soitinko se korjaa vai soittaja???
Hyvin hämmentävää, sanoisin. Enmä tajua. :|


Kyllä, mun mielestä Pioneerin lähtönpeus hakkaa Denonin 10-0.
Joko se on vaan fiiliskysymys tai sit täyttä todellisuutta.
Korjaustekniikka siinäsuhteessa, sallinette virheeni mahdollisesta väärästä sanavirheestä, että mieluummin mä pendailen Pioneerin kiekolla ku Denonin vastaavilla...
No, tottumiskysymyshän toi varmaankin on...

Sä et varmaankaan tajua ellet halua tajuta.
Ainakin mun mielestä sun viestistä paistaa erittäin pahasti läpi puhdas näsäviisastelu. ;)
Ymmärsit varmaankin hyvin todennäköisesti sen mitä tarkoitin...
:D

Posts: 3,707

#28 • • :D

mieluummin mä pendailen Pioneerin kiekolla ku Denonin vastaavilla...



No onhan tuo toki tottumiskysymys, ja pioneerilla on kyl ihan fiksuja
pendattavia nuo 800/1000 soittimet ja diggaan myös pioneerin
5000:sta. Tuo 5000 olis oikein optimaalinen mulle, jos siitä sais ton
automix featuren veks...sit olis aika lähelle samaa luokkaa kuin tää
denonin 1800. Ihmettelen kummasti kyllä nykysin kun ei ole pelkistettyjä
soittimia, jota ainaki itse kaipaan. Pelkistetyillä malleilla saataisiin imo
kyllä hinnatkin alas, vrt. denonin 1800 maksoi 500-700e uutena
(viimeiset erät taisi maksaa uutena jopa siinä 400e paikkeil).

Monelle on iso kynnys maksaa iso raha ekaksi soittimeksi. En tiedä
sitten niin, voisin tosin kuvitella, että löytyy kannattajia moiselle.


Ainakin mun mielestä sun viestistä paistaa erittäin pahasti läpi puhdas näsäviisastelu. ;)



No jos oikeasti erotat näppituntumalla 0.01sekunnin ja 0.02 sekunnin
eron, niin ymmärrän kyllä. :) Mä en tosin usko, että erotat, siksi en
ymmärrä väittämääsi. japadidaa. Mut joo ;)
Avatar
#29 • • Daniel Braun Guest

No onhan tuo toki tottumiskysymys, ja pioneerilla on kyl ihan fiksuja
pendattavia nuo 800/1000 soittimet ja diggaan myös pioneerin
5000:sta. Tuo 5000 olis oikein optimaalinen mulle, jos siitä sais ton
automix featuren veks...


Mun soittoon istuu enemmän toi CDJ-500.
Ja siitäkin varsinkin se pienempi versio.
Se vaan jotenkin tuntuu niin kotoiselta.
Ok, kys soittimella on tullut soitettua erittäin paljon mutta on sitä tullut vuosien varrella soitettu esim Denonin 2000 ja 2500 varsin paljon.
Mutta esim kumpakaan noilla edellämainistuista ei oikein ole omiin hyppysiin tuntunu hyvältä.
Kuten ei ole myöskään esim halpismerkkien (kuten Omnitronic tms) toimineet mun soittotyyliin.
Jotenkin vaan toi CDJ-500 kiekko on ollu mulle se kaikista mieluisin.
Ei sinänsä, ei esim CMX-3000 paskalta tuntunut.
Ei lainkaan, jopa ehkä parempi kuin ton CDJ-500 tuntuma.
Mutta noi tuplapesäiset ei vaan oo mun suosikkeja...
Liikaa nappela liian lähekkäin. :(


Monelle on iso kynnys maksaa iso raha ekaksi soittimeksi. En tiedä
sitten niin, voisin tosin kuvitella, että löytyy kannattajia moiselle.


Totta.
Ja siksi monet aloittelevat soittajat ostavat sen halvimman mahdollisen soittimen ja lopettavat soittamisen kun alla on paska soitin.
Tosin, huonolla soittimella soittaminen opettaa mielestäni enemmän kuin hyvällä.
Mutta myös kasvattaa joissakin tapauksissa soittamaan väärin tms...
Onhan sitä pirun ikävä hypätä esim. Pioneerin cd-soittimien kanssa soittamaan jos alla on ollu laite jonka lähtönopeus on "play napin painamisen jälkeen kerkeää polttaa röökin" nopeutta :D


No jos oikeasti erotat näppituntumalla 0.01sekunnin ja 0.02 sekunnin
eron, niin ymmärrän kyllä. :) Mä en tosin usko, että erotat, siksi en
ymmärrä väittämääsi. japadidaa. Mut joo ;)


En voi sanoa että erottaisin.
Se käytännössä noin pienillä eroilla on lähes mahdotonta.
Mutta ainakin mun fiilikset Denonin soittimien kanssa soittaessa ei oo ollu niin positiiviset kuin Pioneerilla soittaessa.
Caro²

Posts: 5,301

#30 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Luen tätä forumiakin mielummin hyvältä näytöltä kuin mustan kiekon pinnalta. sama pätee siihen kuvaajaan.


Näetkö suoraan cd-levyn pinnasta sitä ostaessasi, onko siinä voimakkaat haitsut, alku/loppumiksauspätkät, vaihtuuko esm loppumiksauspätkässä vielä joku elementti pois tai missä tulee vähän tuhdimpaa soundia, ja missä ohuempaa..

Vinyylin pinnasta voi aikuisten oikeesti lukea vaikka mitä, jopa iltasatuja (jota tuo äskeinen ei suinkaan ollu).

PS: Tuon "sitä ostaessasi" kohdan voit vaikka vaihtaa "sitä soittaessasi".
Avatar
#31 • • Quu Guest


Luen tätä forumiakin mielummin hyvältä näytöltä kuin mustan kiekon pinnalta. sama pätee siihen kuvaajaan.


Näetkö suoraan cd-levyn pinnasta sitä ostaessasi, onko siinä voimakkaat haitsut, alku/loppumiksauspätkät, vaihtuuko esm loppumiksauspätkässä vielä joku elementti pois tai missä tulee vähän tuhdimpaa soundia, ja missä ohuempaa..



Mä yleensä kuuntelen levyt ennen ostamista.
Caro²

Posts: 5,301

#32 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Mä yleensä kuuntelen levyt ennen ostamista.


Missasiks kohdan "ps". Vai meniks koko miun kirjotuksen pointti ihan ohi (taas)?
Avatar
#33 • • Remotion Guest


No jos oikeasti erotat näppituntumalla 0.01sekunnin ja 0.02 sekunnin
eron, niin ymmärrän kyllä. :) Mä en tosin usko, että erotat, siksi en
ymmärrä väittämääsi. japadidaa. Mut joo ;)



Veikkaan et ero on aikeasti hieman isompi ollut vanhemmissa laitteissa, Pioneerilla taitaa lähteä kaikissa malleissa cue napista painalluksen jälkeen puskurimuistiin cuetettua aluetta vastaava pätkä jolloin nappia painamalla musiikki alkaa ihan heti, jos denalla on sitten ollut niin että cuettaminen pistäävaan aikamerkin talteen josta lukupään olisi lähdettävä lukemaan ja erohan on silloin iso.
Avatar
#34 • • Remotion Guest


Mä yleensä kuuntelen levyt ennen ostamista.


Missasiks kohdan "ps". Vai meniks koko miun kirjotuksen pointti ihan ohi (taas)?



Ja mä taas tykkään siitä musasta mitä soitan niin paljon että biisin rakenne jää yleensä hyvinkin tarkkaan tonne aivokuoreen...
Ja sitäpaitsi, bedroom dj:nä mulle ei toi homma oo niin tarkkaa, pää asia että saa vieraat viihtymään hyvän musiikin parissa ja mieluiten tanssimaan itsensä läpimäriksi... :)
Avatar
#35 • • . Guest



Jotenkin vaan toi CDJ-500 kiekko on ollu mulle se kaikista mieluisin.



??? nyt ei voi ymmärtää. CDJ-500 on soittotatsiltaan paskin dj-cd ikinä.
no makuja on monia ja kaikkeen tottuu, kai..
olihan se ilmestyessään hirvittävä tekninen edistysaskel, kun sitä ennen useissa yökerhoissa oli 2 hima soitinta joilla sit vedeltiin. lähtönopeudet ihan mitä sattuu ja seinävaihdotkin oli ihan oma taiteenlajinsa. mut sen jälkeen kaikki vastaan tulleet pioneerin cd:t on ollu soitettavuudeltaan ihan toista luokkaa. mielummin vedän vaik CDJ-100:sella kuin yhdelläkään denonilla, tai CDJ-500:sella. mitä aiemmin höpisin pioneerin cd-soittimista EI päde CDJ-500seen. olin jo unohtanut moisen rakkineen olemassaolon.
Avatar
#36 • • drS Guest


Mä yleensä kuuntelen levyt ennen ostamista.


Missasiks kohdan "ps". Vai meniks koko miun kirjotuksen pointti ihan ohi (taas)?



Mä yleensä kuuntelen levyn ennen soittamista.
Caro²

Posts: 5,301

#37 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Ja mä taas tykkään siitä musasta mitä soitan niin paljon että biisin rakenne jää yleensä hyvinkin tarkkaan tonne aivokuoreen...


Mie taas olen niin lahopää, etten muista yhtn. mittään... Mutta jotta nyt taas takaisin ihan asiaan, niin vinyylin pinnasta kyllä näkee samat asiat kuin siitä pioneerin näytöstä. On se hauskaa, että useimmat cd-soittimien featuret on suoria väännöksiä levareista..

Koskakohan cd-soitin-tekniikkaan tulee aidosti jotain ihan uutta, erilaista, ja ennennäkemätöntä.. Joku samplaus-hässäkkäkin on jo "aikansa elänyt".. miulla ei mielikuvitus riitä.
Avatar
#38 • • akir0 Guest


Koskakohan cd-soitin-tekniikkaan tulee aidosti jotain ihan uutta, erilaista, ja ennennäkemätöntä.. Joku samplaus-hässäkkäkin on jo "aikansa elänyt".. miulla ei mielikuvitus riitä.



Emmä tiedä mitä sä kaipaat, mutta useampi cue-pointti, master tempo ja pitchin tarkkuuden valinta on iha kivoja ominaisuuksia.

Tokihan soittimet tarjoaa auto-mixiä ja auto-looppiakin. Käsittääkseni kaikki automatiikka on vaan sellasta, ettei semmoista kukaan itseään deejiiksi tituleeraava suostu käyttämään.
Avatar
#39 • • Darude Guest
Hei nipottajat! :ivallinen ja trollaava naama:

Oletteko koittaneet Numarkin CDX:ää?
Luulis, että siinä olis vahanhimoiselle hyvä cd-pyöritin. Tosin ei näy uraa... Eikä waveform-näyttöä... Eikä kahden desimaalin pitch%-näyttöä, vaikka se yhtä desimaalia tarkempi onkin.

Jos visuaalisesta palautteesta puhutaan, niin MIKÄÄN ei voita Traktoria/Final Scratchia. Myös kannettavuus kohdillaan, IMO.

Ville/Darude

PS. CDJ-1000mk2 - muut 100 - 0 ;)
Avatar
#40 • • . Guest


PS. CDJ-1000mk2 - muut 100 - 0 ;)



technics cd1200 - CDJ-1000mk2 60-0. sille ei voi kukaan mitään.
jos et oo viel kokeillu, älä ees yritä väittää muuta...