Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):
Keväistä vapaapäivää viettäessä on täsä tullut kaivettua valmiiksi multia ruukkuja ja siemeniä.
Sain tädin kamoista hirveen määrän erinäisiä kasvien siemeniä. Suuri osa on avomaalle tarkotettuja ja mulla on vaan partsi käytössä, mutta pitää katella tossa mitä saan aikaseksi laittaa pihalle
siemeniä löytyy suipposalaatti, lehtisalaatti, rucola, basilika(punanen), "sweet basil"(), sitruunamelissa, sarviapila, paprika, suippopaprika(), tomaatti, Kirsikkatomaatti(), kesäkurpitsa(vaatii ehkä liikaa tilaa), parsakaali(yök), porkkana(2vuotinen, joten en rupee kavattamaan partsilla), valkolupiini ja päivänpuna.
Pari tossa onkin koristekasveja vaan. Pitää tarkistaa mihin suuntaan meiän partsi on.
Tän vuoden tavotteena on yrittää kasvattaa paljon torjunta-aineettomia vihanneksia. Epäilen, että ei ton kokosella partsilla mitään ihmeitä saa aikaan
Mitä ihmiset meinaa kasvatella tänä vuonna pihoillaan/partseillaan?
Mun parvekekaan ei ole iso (pikkunen funkkisparveke 1,5m x 1m) mutta kyllä sinne sai ison kasan kasvamaan, jotain tyyliin 10:ntä eri lajia ollut parhaimmillaan jo useampana kesänä
salaisuus on kapeat mutta syvät astiat (paljon juuritilaa alaspäin), kuten ne neliömäiset muoviroskakorit joita saa keittiön alakaappeihin. Reikiä vaan pitää muistaa tökkiä pohjaan ettei vesi seiso.
Täksi kesäksi on jo ikkunalaudalla kirsikkatomaattia ja chili "bolivian rainbow" (pitäis olla tosi nätti ja monivärinen). Myöhemmin aion laittaa porkkanoita, ehkä retiisiä (tai sit en koska nämä veti puoleensa perhosentoukkia tms. pahiksia syömaan kaiken vihreen, yks aamu kaikki retiisit vaan oli kadonneet ja tilalla oli paksuja tyytyväisen näkösiä toukkia ja lehtiruodot *grrr* ). Tietty yrttejä: basilikaa, sitruunamelissaa (mojitooo! tykkään enemmän ko mintusta), rucolaa voisin kokeilla tänä kesänä. Ruohosipulia ja metsämansikoita, toivottavasti nämä kaksi on talvehtineet hyvin eikä kuolleet pakkasilla, parvekkeella siis nytkin
Ajattelin kokeilla ehkä myös jääkaapissa idätettyjä valkosipuleita, jos nää pitäis otuksia loitolla. Herneenversojakin vois harkita. >:q Auringonkukkien kans oon luovuttanut, kun en oo saanu kukkimaan ennen pakkasia ja vetävät puoleensa niin paljo ötököitä.
Porkkana kyllä kasvaa "porkkanaksi" yhdessä vuodessa ihan niistä pikkusiemenistä, oon monena vuonna kasvattanut tavan ämpärissä pikkusadon parvekkeella :) se on "kaksivuotinen" kasviluokitukseltaan siksi, että jos haluaisi saada sen kukkimaan ja tekemään siemeniä, se tapahtuu vasta seuraavana vuonna juurimukulasta, joka on talvehtinut :)
Oispa jo kevät pidemmällä!