Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,806 views

Amuck

Posts: 2,396

#81 • • Amuck dub-i-dub

Jone, 11.9.2007 06:55:
Suosittelen mahdollisimman valoisaa paikkaa ja todella aktiivista kastelua, niin todennäköisyys sille että sulla on kohta enemmän basilikaa kun saat ruoanlaitossa käytettyä on aika suuri. Mulla oli keittiön ikkunalla (sisäpuolella siis kuitenkin) sellainen kasvamassa puolisen vuotta ja se saavutti todella massiiviset mittasuhteet koska en raaskinut käyttää sitä yhtään. *nauru*


Ai pärjäisikö se talvisaikaankin? :o


Mun chilintaimeni kuoli liian pitkän yksinolon seurauksena. :( Avokado porskuttaa tosin, korkeutta on kolmisenkymmentä senttimetriä ja lehdet isoja ja kauniita. ^___^ (lälälää ana)

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Jone

Posts: 8,258

#82 • • Jone Archibald Haddock

2la, 11.9.2007 09:11:
Ai pärjäisikö se talvisaikaankin? :o



Joo, ei mitään ongelmia. Takaan et jos mun kaltainen tupelo saa kasvamaan jotain muutakin kuin hometta, niin toi onnistuu helposti muiltakin. *joo*
Jago

Posts: 4,039

#83 • • Jago un-trained monkee

keisha, 11.9.2007 04:37:
Vihannespunkkeja. Liika kuivuus tai sit vaan ulkoa tulleet pöpöt. En muista onko mäntysuovasta hyötyä, kun se tepsii vain pehmeänahkaisiin tuholaisiin, mutta punkkiin tais tepsiä.. Joka tapauksessa käsittely pitää uusia ainakin muutaman kerran, koska sillä ei ole pitkäaikaisvaikutusta. Jos ei auta, kukkaraidia kaupasta.


Katoo noi hetkeks, mutta pitää tosiaan uusia ja tosi vaikee saada kaikki paikat kauttaaltaan otettua tolla, kun kasvi on vehree

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

MiMoSa

Posts: 1,664

#84 • • MiMoSa

pirpeli, 11.9.2007 09:09:
---
MiMoSa, 21.8.2007 21:16:
Mulla on tuolla parvekkeella pari chiliä (en tiiä ees mitä lajiketta) ja mulla on sellanen ongelma, että en yhtään tiiä millon ne hedelmät on kypsiä ja voi ottaa pois. Mistäs sen sit niinkun tietää? Mulla ei oo ollu noita koskaan aiemmin, enkä tajunnu kysyä tosta sieltä kaupasta. Sit joidenkin pinta on alkanu mustumaan silleen jännästi, mistäs se johtuu?

---


Jos sulla on ne siis vielä parvekkeella(onks lasitettu?vai ei), niin saattaapi olla, että ovat paleltuneet ne.


Ei ne oo ollu enää pariin viikkoon parvekkeella. Ne on mun ikkunalaudalla nyt mut lehdet on alkanu kyl vähän jo kellastumaan kun ne ei saa enää tarpeeks valoa. Eikä ne hedelmät taida olla vieläkään kypsiä, joten taidan joutua luovuttamaan niiden kanssa.*nyyh* Ens kesänä sit paremmalla menestyksellä.

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

DiamonDie

Posts: 676

#85 • • DiamonDie mediahippi

Jago, 29.8.2007 21:17:
Kesän ulkona ollut kumipuu toi tuliaisena jotain hyvin pieniä eluiöitä jotka tekevät seittiä kasvin päälle ja tuntuvat elävän siellä joukkona.

Mitä ne on ja miten ne voi hävittää?



En tiedä tuosta nimenomaisesta tuholaisesta, mutta kaikki(?) kasvista jotain imevät saa hävitettyä "tableteilla", jotka pistetään multaan. Niistä imeytyy kasviin sille vaaratonta ainetta, jota ötökät imevät ja kuolevat siihen. En muista merkkiä, mutta saa ainakin Prismasta sieltä mistä muitakin viherkasvien tuholaismyrkkyjä, sellainen litteä paketti jossa on tusinan verran tablettimaisia puikkoja. Varmaan myös hyvinvarustetuista kukkakaupoista.
Jago

Posts: 4,039

#86 • • Jago un-trained monkee

DiamonDie, 27.9.2007 13:37:
---
Jago, 29.8.2007 21:17:
Kesän ulkona ollut kumipuu toi tuliaisena jotain hyvin pieniä eluiöitä jotka tekevät seittiä kasvin päälle ja tuntuvat elävän siellä joukkona.

Mitä ne on ja miten ne voi hävittää?

---


En tiedä tuosta nimenomaisesta tuholaisesta, mutta kaikki(?) kasvista jotain imevät saa hävitettyä "tableteilla", jotka pistetään multaan. Niistä imeytyy kasviin sille vaaratonta ainetta, jota ötökät imevät ja kuolevat siihen. En muista merkkiä, mutta saa ainakin Prismasta sieltä mistä muitakin viherkasvien tuholaismyrkkyjä, sellainen litteä paketti jossa on tusinan verran tablettimaisia puikkoja. Varmaan myös hyvinvarustetuista kukkakaupoista.


Pitääpä muuten kokeilla, kun oon miettinyt että voisin ennaltaehkästä sitä että noi levii muihin, viellä hienoihin, kasveihin

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Lost-Soul

Posts: 3,107

#87 • • Lost-Soul los pallos
Tullu jo vähän aikaa hoidettuu seuraavan näköstä kasvia. Ei mitään havaintoo ton nimestä, enkä kyl enää muista hoito-ohjettakaan. Jos joku tunnistaa kasvin, niin voisi vaikka privalla laittaa nimen mulle.

Kaktus01.jpg

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jinx

Posts: 2,615

#88 • • Jinx Superfeminine
Jukkapalmu ja vehka löytyy. Sitten välillä kukkakimppu piristeenä.

--
Pyllykkä

Avatar
#89 • • Edited Rujo Mutantti Guest

Rujo Mutantti, 10.8.2007 14:28:
En oo yhtään varma lajimääristä mutta jotain 20 tienoilla se taitaa olla, monista on tuplat ja triplat.

Rahapuu
2 erilaista viikunaa
Huonekuusi
Unelma
Aasinkorva
Nukkumatti
Reunustraakki x5-6
Rönsyliljasta tollanen kierteelle kasvava versio
Tulitikkukaktus tms.
Nukkatyräkki
St.Paulia x2
Joku kämmekkä (2 kukkavartta, 16 kukkaa!)
Käenkaaleja
3 jotain mistä ei oo mitään hajua
Marjakanerva, vaaleanpunainen ja valkoinen
Koivu
2x mänty
Terijoen salava
Säleikkövilliviini
+ verhon takaa 2kpl lomalla kuolleita kasveja jotain palmun tapasia nekin

Sallakat

Posts: 2,220

#90 • • Edited Sallakat jungle, baby !
kauhee surku päällä kun mun palmuvehka nyt otti ja kuoli. Niin kovasti intoiltiin kesällä kuin kituuttamisen jälkeen puski uuden kokonaisen oksan. Toinen kissoista pisti sen oksan poikki syksyllä, joten kai toi toinenkin kuoli sitte yksinäisyyteen *nauru* perin harmillista.

Yksi mikä on ilostuttanut on parvekkeelta talvea karkuun tuotu ruusupuska (mullissa). Se oli ehtiny tiputtaa kaikki lehdet, mutt virkosi siitä aika nopeasti kun toi sisään ja hoiti. Kiitollisena hoidosta se on nyt alkanut puskemaan ruusunnuppua! Tälleen talvella vaan jo pelkästään nupun kasvattaminen tuntuu imevän koko kasvin voimat koska se on pudottanut melkein kaikki lehdet *uuh* eikä se nuppukaan meinaa avautua.

Kookospalmukin ilmeisesti aivan sekaisin vuoden ajoista koska sekin pukkaa uutta lehtiparia *ding* vielä niinkin vaikea kasvi niin aika ihmehän tuo on!

edit: Ainii! hyi hitto. Se ruusupuska mistä tuossa mainitsin niin kerran kun kastelin sitä, huomasin sen varsilla olevan varsinainen kirva-armeijan, yök. Kai ne oli siinä syksyn viileydessä niiden munat olleet horroksessa tms ja sitte sisällä kasvaneet. joutu hommaamaan raidia, että saa ne tapettua. inhan näköisiä pikku ötököitä.
Jago

Posts: 4,039

#91 • • Jago un-trained monkee

Sallakat, 6.12.2007 14:52:
edit: Ainii! hyi hitto. Se ruusupuska mistä tuossa mainitsin niin kerran kun kastelin sitä, huomasin sen varsilla olevan varsinainen kirva-armeijan, yök. Kai ne oli siinä syksyn viileydessä niiden munat olleet horroksessa tms ja sitte sisällä kasvaneet. joutu hommaamaan raidia, että saa ne tapettua. inhan näköisiä pikku ötököitä.


Onko toi raidi kukkaystävällistä? Ajattelin vaan, että jos on pudottanut sen takia lehtensä


Talvi on kyllä kauheeta aikaa, kun mikään ei kasva valonpuutteentakia. Oon miettinyt kokoajan kukkalamppujen ostamista, mutta ei oo viellä ainakaan tullut tehtyä.
Varsinkin toi kumipuu tulee näyttämään tavenjäljiltä kauheelta, kun se pudottelee lehtiänsä kokoajan ja osa oksista on jo täysin lehdettömiä*uuh*

uutena lisäyksenä kasvilistaan on huonearaalia

oon vihdoin saanu myös pitkälehtiviikunan pistokkaat juurtumaan. Ajattelin, että voin sitten antaa niitä tutuille, jos jotkut niitä haluu(tosin noihan on tietty niin pieniä, että kestää tosikauan ennenkun noi on hienoja*justjoo*)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Lyylikki

Posts: 2,975

#92 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Mun nukkis otti vähän nokkiinsa muutosta ja pudotti yli puolet lehdistään *hmph*

No onneksi se on ollu kyllä sitkee kaveri puskemaan lehtiä ja pärjäämään pitkäänkin ilman vettä, että eiköhän se tuosta vielä virkisty. Näyttää vaan niin hontelolta, kun varressa ei oo ollenkaan lehtiä, muutamat sitkeet sojottaa vaan siellä nupissa.

Pitäis ryövätä joltain kaverilta jotain juorun tai muun "riippuvan" kukan pistokkaita. Sais nyt kivasti tonne kirjahyllyn päälle. Tulis semmonen vihreä näköeste sitten siihen
vesqhu

Posts: 24

#93 • • vesqhu
---


Onko toi raidi kukkaystävällistä? Ajattelin vaan, että jos on pudottanut sen takia lehtensä



joo mut kato kuin kaukaa suihkutat sit..tulee kylmävaurioo jo liian lähelt ruiskit..ja jos pöpöö ni raidi voi olla liian myöhään ruiskittu...ennemmin mäntysuopa + suihku, nikotiini vesi toimii...hirveest riippuu pöpöst


Talvi on kyllä kauheeta aikaa, kun mikään ei kasva valonpuutteentakia. Oon miettinyt kokoajan kukkalamppujen ostamista, mutta ei oo viellä ainakaan tullut tehtyä.
Varsinkin toi kumipuu tulee näyttämään tavenjäljiltä kauheelta, kun se pudottelee lehtiänsä kokoajan ja osa oksista on jo täysin lehdettömiä*uuh*



merileväuute auttaa paljon

uutena lisäyksenä kasvilistaan on huonearaalia



herkkä vedolle ja kylmälle, tulee lehdet mustaks ja tippuu

oon vihdoin saanu myös pitkälehtiviikunan pistokkaat juurtumaan. Ajattelin, että voin sitten antaa niitä tutuille, jos jotkut niitä haluu(tosin noihan on tietty niin pieniä, että kestää tosikauan ennenkun noi on hienoja*justjoo*)



se on helppohoitonen mut aikaa se ky ottaa...kestää ilman kasteluu pitkii aikoja niiku fiikukset yleensä...talvell voi mennä vähä rönttöseks mut kesä korjaa (=
vesqhu

Posts: 24

#94 • • vesqhu
meill koton kukki esikot joulukuussa ja hortensia pukkas lehtee...mintut on ihan virheitä ja kasvaa..tää nyky ilmasto alkaa olee tosi kummaa....joo vähä offtopic *blush*
Avatar
#95 • • Annakins Guest
Oon onnistunu pitämään kaksi jukkapalmua hengissä ja oikein hyvissä voimissa jo melkein vuoden ja äidiltä pari vuotta sitten saatu kaktuskin on puskenut neljä uutta minikaktusta. Ilmeisesti mun kasvit siis tykkää asua Kurvissa :D Vielä vuosi sitten toi kaktus oli vaan piikikäs varsi, mutta kun muutin ja laitoin kasvit itää kohti olevalle ikkunalle niin kaktuksen lehdet kasvo samantien ja on pysyny siitä lähtien.

Ehkä mä kohta uskallan taas yrittää uuden orkidean kanssa :D
Kon-tiki

Posts: 1,936

#96 • • Kon-tiki The Unsinkable

Tontsi5,
Mäntysuopaliuos ei tuhoa kasvia mitenkään,



Teinköhän mä jollain lailla väärin viime kesänä, kun juhannuksen jälkeen mun parvekkeen seinän peittänyt kelloköynnös oli latvastaan ihan kirvoissa? Suihkin siihen mäntysuopaliuosta, jolla kirvat ja niiden munat kuolivat. Köynnöksen lehtiin jäi semmonen kiiltävä kalvo josta luulin, että se olis ollut niiden kirvojen eritettä, mutta sitten suurin osa kasvin lehdistä kellastui ja koko kasvi tuotti vain yhden kukan, lokakuun lopulla.

Eli tarviiko mäntysuopaliuos huuhtoa pois jotenkin?
Jutu

Posts: 3,054

#97 • • Jutu Blondi
Viherpeukalo taas vauhdissa *igor* Osaako kukaan kertoa mikä mun vattuvittupensaassa on vikana? Oikeastaan kummassakin. Ensin se isompi tiputti lehdet ja sit alko pukkaamaan uutta tilalle ja nyt se pienempi seuraa perässä. Onks tää ihan normaalia vai oonko oikeesti stressannut niitä mun käsittelyllä? *nauru*. Ukon äiti käski leikata sen isomman vatun latvan, niin se kuulema sitten haarottuu. Noh, jos ei kesällä mitään tapahdu niin saa ainakin tilaa keittiön ikkunalaudalle :P Niin tosiaan. Noi oli ensin olkkarissa kesällä ja sitten siirsin ne keittiöön kun siellä oli valosampaa ja ne oli näyttäneet niin nuutuneilta.

Ja muutenkin musta tuntuu, että kaikki kukat kuolee paitsi orkidea ja joku palmu. Kaktuksetkin on ihan nuutuneet. Ei ne edes kukkineet vaikka joku niin väitti, että kun ne on kesän pihalla niin sitten syksyllä kukkii sisällä *igor* Huijarit.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Jago

Posts: 4,039

#98 • • Jago un-trained monkee

vesqhu, 18.1.2008 04:51:
se on helppohoitonen mut aikaa se ky ottaa...kestää ilman kasteluu pitkii aikoja niiku fiikukset yleensä...talvell voi mennä vähä rönttöseks mut kesä korjaa (=

Pistokkaat kuoli. Ne pudottaa aina lehtensä ennen juurien muodostumista, mutta eipä sillä niin väliä, kun on toi iso pensas. Pistokkaita oon ottanu vaan, että saisin annettua eteenpäin*nauru*
Toi iso kasvi viihtyy kyllä mulla hyvin

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Kon-tiki

Posts: 1,936

#99 • • Kon-tiki The Unsinkable

Tontsi5, 18.1.2008 15:07:
---
Kon-tiki, 18.1.2008 12:12:
---
Tontsi5,
Mäntysuopaliuos ei tuhoa kasvia mitenkään,

---


tarviiko mäntysuopaliuos huuhtoa pois jotenkin?

---


Mäntysuopaliuoshan on käytännössä saippuaa ja se varmaan vaikeuttaa lehtien hengittämistä? Itsekin pesin puuni suihkun alla vähän käsittelyn jälkeen.




Vaikea olisi ollut mun irrottaa koko parvekkeen korkuista kelloköynnöstä kanaverkosta, jossa se oli kiinni sadoilla ja taas sadoilla pikku rönsyillään, roudata se kylppäriin, huuhdella mäntysuopaliuokset pois ja ripustaa takas kanaverkkoon. Mutta ehkä olisin voinut suihkia sen pelkällä vedellä.
W_Gekko

Posts: 146

#100 • • W_Gekko
Itse kun vielä äidin luona lymyilen niin ei paljoa kasveja, tosin niistä tykkään eli oman kämpän tullessa niitä tulee enempi :)

Tällä hetkellä huoneessa Muratti ja Orkidea. Muratilla on sinänsä historiaa, että sain sen vanhalta ystävältä n. 4-5 vuotta sitten, niin että hän leikkasi omastaan pienen palan vartta pois. Toin varren himaan ja juurrutin lasillisessa vettä, nyt on muratti istutettu ja voi hyvin, kokoa on n. 50cm korkea mutta se nyt kiemurtelee tossa kepin ympärillä paljon eli todellinen koko on mysteeri :D

Orkidean äiti osti mulle kun himoitsin sellasta, se on ihan lähiaikoina tullut.

Orkideaa koitan kastella ohjeiden mukaan kun on kuulemma joillekkin ainakin hankala hoitaa, parin viikon välein kunnolla vettä ja sit annetaan olla :) Murattia kastelen vähän miten sattuu ja milllon muistan, jos huomaa että multa kuivaa ja osa lehdistä ohkasia niin annan vettä ja taas voi paremmin.

--
O.o