Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,814 views

-Santtu-

Posts: 1,965

#121 • • -Santtu- ananas bananas coconuts
Mitään muuta en saa pysymään hengissä kun Ikean "bambuja" (oikeasti traakkipuuta tai whatever). Ne meinaan kestää sen viikonkin ilman vettä jos vähän kesälomareissuilla unohtaa kastella*nauru*
Jutu

Posts: 3,054

#122 • • Jutu Blondi
Mun orkidea on tehnyt monta nuppua ja kohta ne aukeaa *plur*. Samoin aloe vera ja herttaköynnös näyttää kasvavan hyvää vauhtia. Näköjään orkidea oli mustis muista kukista kun heti kun sen jätti anopinhampaan kanssa kaksistaan tohon ikkunalaudalle niin se rupes kasvattamaan nuppuja *nauru*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Takyon

Posts: 2,945

#123 • • Takyon Möwkö
Pitäis nyt lähiaioina varmaan lähes kaikki kämpän kasvit siirtää isompiin ruukkuihin ja muutenkin mullat vaihtaa, joten ruukkuostoksille. Ongelma on siinä että siellä on monenlaisia ruukkuja ja mä en tiedä mitä mun kannattais hommata :D

Eli minkälaista ruukkua tollaset perus viherkasvit kaipaa? Umpinaisia? Altakasteltavia? Itsekastelevia (tjsp, siis sellanen mis on se putki ja mittatikku ja plaa)? Olis traakkipuuta, palmuvehkaa, jotain muita nimettömiä viherkasveja sekä St. Paulia.

Ja mitäs noille vanhoille ruukuille sitten keksis, kun osa on varsin kivoja ulkonäöltään?

En jaksa lukea läpi josko kyssäriin olis jo vastaus aiemmin.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#124 • • Edited Rujo Mutantti Guest

Takyon, 20.8.2008 19:11:
Pitäis nyt lähiaioina varmaan lähes kaikki kämpän kasvit siirtää isompiin ruukkuihin ja muutenkin mullat vaihtaa, joten ruukkuostoksille. Ongelma on siinä että siellä on monenlaisia ruukkuja ja mä en tiedä mitä mun kannattais hommata :D

Eli minkälaista ruukkua tollaset perus viherkasvit kaipaa? Umpinaisia? Altakasteltavia? Itsekastelevia (tjsp, siis sellanen mis on se putki ja mittatikku ja plaa)? Olis traakkipuuta, palmuvehkaa, jotain muita nimettömiä viherkasveja sekä St. Paulia.

Ja mitäs noille vanhoille ruukuille sitten keksis, kun osa on varsin kivoja ulkonäöltään?

En jaksa lukea läpi josko kyssäriin olis jo vastaus aiemmin.



Traakille perusruukku ja kastelu

Saintpaulialle ruukku jota voi kastella aluslautasen kautta seisottamalla vedessä n.10-15min tai muussa astiassa.

Palmuvehka sietää kuivuutta paremmin kuin märkyyttä joten perusruukku/saviruukku ja pikkusen pitempi kasteluväli. Liika kastelu -> lehdet kellastuu ja putoilee

Perusruukku = pohjareiällinen

Nimettömät viherkasvit kannattaa tunnistaa :D/

Vanhoihin ruukkuihin pistokkaita tai kaupan basilika/muu yrtti ja vaikka lahjaks jos ei mahdu.

+ omat hehkutukset:
Dendrobiumit tekee uutta versoa melkosella tarmolla
Gardenia kukkii vieläkin
Bonsaimännyt kasvaa
Takyon

Posts: 2,945

#125 • • Takyon Möwkö

Rujo Mutantti, 20.8.2008 19:27:
---
Takyon, 20.8.2008 19:11:
---


Nimettömät viherkasvit kannattaa tunnistaa :D/



Olen yrittänyt etsiä netin kukkakaupoista ja muista kuvien perusteella vastaavia. Ei ole osunut kohdalle, saa yrittää:
kukka1.jpg
kukka2.jpg

(saa nyt olla kukkajiipeggejä vaikkei kukkia olekaan)


Vanhoihin ruukkuihin pistokkaita tai kaupan basilika/muu yrtti ja vaikka lahjaks jos ei mahdu.



Juu ei tänne kovin montaa enempää mahdu, mut en haluis luopuakaan noista ruukuista jos joskus jotain uutta pistäis :D

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#126 • • Edited Rujo Mutantti Guest

Takyon, 20.8.2008 19:47:
---
Rujo Mutantti, 20.8.2008 19:27:
---
Takyon, 20.8.2008 19:11:
---


Nimettömät viherkasvit kannattaa tunnistaa :D/

---


Olen yrittänyt etsiä netin kukkakaupoista ja muista kuvien perusteella vastaavia. Ei ole osunut kohdalle, saa yrittää:
kukka1.jpg
kukka2.jpg

(saa nyt olla kukkajiipeggejä vaikkei kukkia olekaan)


---

Vanhoihin ruukkuihin pistokkaita tai kaupan basilika/muu yrtti ja vaikka lahjaks jos ei mahdu.

---


Juu ei tänne kovin montaa enempää mahdu, mut en haluis luopuakaan noista ruukuista jos joskus jotain uutta pistäis :D



Eka on Ficus benjamina - limoviikuna
ootas, etin toisen kirjasta ja editoin...

E(3): En löyä, ollu samanlainen rehu itelläni ja pikkusen jää kaivelemaan... Pienikokoinen supputraakki?

Dracaena deremensis 'Janet craig compacta' - supputraakin 'Janet craig compacta'-lajike mutta en oo varma...
Takyon

Posts: 2,945

#127 • • Takyon Möwkö

Rujo Mutantti, 20.8.2008 20:18:
---
Takyon, 20.8.2008 19:47:
---
Rujo Mutantti, 20.8.2008 19:27:
---
Takyon, 20.8.2008 19:11:
---

Eka on Ficus benjamina - limoviikuna
ootas, etin toisen kirjasta ja editoin...

E(3): En löyä, ollu samanlainen rehu itelläni ja pikkusen jää kaivelemaan... Pienikokoinen supputraakki?

Dracaena deremensis 'Janet craig compacta' - supputraakin 'Janet craig compacta'-lajike mutta en oo varma...



Kyllähän nuo molemmat osui, kiitoksia :)

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

remotion

Posts: 5,283

#128 • • remotion nostatus guru
mun juccapalamu on kasvanu hurjasti kesän aikana... olen tosin harkinnut sen poistamista monesti, mutta toisaalta on niin pitkä yhteinen taival jo takana että sen korvaaminen jollain hienommalla mutta luonnottomammalla keinotekoisella ruukkuasetelmalla on jäänyt taka-alalle.
Jutu

Posts: 3,054

#129 • • Edited Jutu Blondi
Joku viherpeukalo voi varmaan auttaa mua :P Eli mulla kun on toi anopinhammas, niin se on nyt alkanut tekemään kahta uutta öö mitä ne nyt onkaan pistokkaita(?) ja vähän vaikuttaa, että nyt tää varsinainen puska ei meinaa kasvaa. Noh, aattelin että mäpäs otan ne pois ja laitan ne omiin ruukkuihin, mutta sitten kun kävin tuumasta toimeen niin ne ei lähtenytkään irti. Joten, tekeekö toi puska koko ajan noita ja pitääkö ne vaan ronskisti repiä irti vai voiko tuo puska kasvaa noista huolimatta ja voiko ne "jälkeläiset" jättää siihen? Kuten huomaatte, en tiiä oikein mitään tästä hommasta :D


no joo, olisin laittanut orkideasta kuvan mut oli vähän isohko kuva :/

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Janisa

Posts: 2,226

#130 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Jutu, 20.8.2008 23:00:
Joku viherpeukalo voi varmaan auttaa mua :P Eli mulla kun on toi anopinhammas, niin se on nyt alkanut tekemään kahta uutta öö mitä ne nyt onkaan pistokkaita(?) ja vähän vaikuttaa, että nyt tää varsinainen puska ei meinaa kasvaa. Noh, aattelin että mäpäs otan ne pois ja laitan ne omiin ruukkuihin, mutta sitten kun kävin tuumasta toimeen niin ne ei lähtenytkään irti. Joten, tekeekö toi puska koko ajan noita ja pitääkö ne vaan ronskisti repiä irti vai voiko tuo puska kasvaa noista huolimatta ja voiko ne "jälkeläiset" jättää siihen? Kuten huomaatte, en tiiä oikein mitään tästä hommasta :D


no joo, olisin laittanut orkideasta kuvan mut oli vähän isohko kuva :/



En sun kukkasestas tieda mitaan, mutta toi "jalkelaiset" -sana oli aika hieno. *tirsk*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

noemi

Posts: 535

#131 • • noemi
Ainoa "kasvi" joka on selvinnyt hengissä paahteisella ikkunalaudallani...
Ikean Statist :/

--
Oikeutta koneille!

Avatar
#132 • • Muussika Guest
Mä olen nyt kauniin fuksianlilahtavan orkidean omistaja. *plur*

Mua kovasti huolettaa, että miten saan vauvelini pysymään hengissä. Äsken se pääsi kylpemään, tiedän siis kerran viikossa uppokastelun, mutta kuinkas on noiden ''multien'' vaihdon kanssa? Mistä ihmiset hankitte orkideoillenne nuo puuhakkeet, turpeet sun muut ruukkuihin? Saako kukkakaupoista, vai luonnostako keräilette? Kuinka usein vaihdatte ''mullat''?

Muitakin niksejä otetaan vastaan, olen meinaan ihan nyyppä näiden kasvien kanssa (kun ne eivät sijaitse ruokalautasellani). :)
Avatar
#133 • • Rujo Mutantti Guest

Jutu, 20.8.2008 23:00:
Joku viherpeukalo voi varmaan auttaa mua :P Eli mulla kun on toi anopinhammas, niin se on nyt alkanut tekemään kahta uutta öö mitä ne nyt onkaan pistokkaita(?) ja vähän vaikuttaa, että nyt tää varsinainen puska ei meinaa kasvaa. Noh, aattelin että mäpäs otan ne pois ja laitan ne omiin ruukkuihin, mutta sitten kun kävin tuumasta toimeen niin ne ei lähtenytkään irti. Joten, tekeekö toi puska koko ajan noita ja pitääkö ne vaan ronskisti repiä irti vai voiko tuo puska kasvaa noista huolimatta ja voiko ne "jälkeläiset" jättää siihen? Kuten huomaatte, en tiiä oikein mitään tästä hommasta :D


no joo, olisin laittanut orkideasta kuvan mut oli vähän isohko kuva :/


Sansevieria trifasciata 'Hahnii'
Jakamalla keväällä tai lehtipistokkaasta milloin vaan. Eli keväällä ronskisti puukolla jälkeläiset irti ja istutus jos on juuret ja juurettomat hiekkaiseen turvemultaan ja vaikka muovimuki kasvihuoneeksi.
Avatar
#134 • • Rujo Mutantti Guest

Vampyrella, 21.8.2008 02:01:
Mä olen nyt kauniin fuksianlilahtavan orkidean omistaja. *plur*

Mua kovasti huolettaa, että miten saan vauvelini pysymään hengissä. Äsken se pääsi kylpemään, tiedän siis kerran viikossa uppokastelun, mutta kuinkas on noiden ''multien'' vaihdon kanssa? Mistä ihmiset hankitte orkideoillenne nuo puuhakkeet, turpeet sun muut ruukkuihin? Saako kukkakaupoista, vai luonnostako keräilette? Kuinka usein vaihdatte ''mullat''?

Muitakin niksejä otetaan vastaan, olen meinaan ihan nyyppä näiden kasvien kanssa (kun ne eivät sijaitse ruokalautasellani). :)



Hyvin harvoin meillä vaihdellaan, ei olla kai kolmeen vuoteen koskettukkaan juuristoalueelle. Läpinäkyvä ruukku on hyvä koska siitä näkee milloin juuret alkaa kiertymään rullalle ruukun pohjalle ja tietää että vaihtoa voi pikkuhiljaa suunnitella.

"Orkideamullan" voi tehdä itse murskatusta kaarnasta, muista jokamiehenoikeudet keräyksen yhteydessä.
Oletan että tuo on perhoskämmekkä joten ei multavaa/hiekkaista vaan karkeita kaarnan paloja 1x2cm tms. Pellille kaarnat ja uuniin desinfioitumaan, viilennys, kastelu ja uuteen ruukkuun.
Avatar
#135 • • Edited Muussika Guest

Rujo Mutantti, 21.8.2008 10:16:

Hyvin harvoin meillä vaihdellaan, ei olla kai kolmeen vuoteen koskettukkaan juuristoalueelle. Läpinäkyvä ruukku on hyvä koska siitä näkee milloin juuret alkaa kiertymään rullalle ruukun pohjalle ja tietää että vaihtoa voi pikkuhiljaa suunnitella.

"Orkideamullan" voi tehdä itse murskatusta kaarnasta, muista jokamiehenoikeudet keräyksen yhteydessä.
Oletan että tuo on perhoskämmekkä joten ei multavaa/hiekkaista vaan karkeita kaarnan paloja 1x2cm tms. Pellille kaarnat ja uuniin desinfioitumaan, viilennys, kastelu ja uuteen ruukkuun.



Kiitos vinkeistä!

Mulla on tosiaan phalaenopsis-lajia tämä mun orkideani, eli perhosorkidea. Läpinäkyvä ruukku löytyy, ja ''orkideamulta'' näyttää olevan juurikin noita kaarnanapaloja, ja joukossa näyttäisi olevan myös turvetta / sammalta. Olen kuullut, että jotkut orkideat ovat kuolleet kun kasvualustaa on lähdetty vaihtamaan, joten en ihan lähiaikoina uskalla moiseen ryhtyä. Lieneekö sitten urbaania legendaa, who knows.

Tämmöinen kaunokainen meikäläiseltä löytyy:
DiamonDie

Posts: 676

#136 • • DiamonDie mediahippi
Oman perhosorkidean eka kukkasatsi vetelee nyt viimeisiään, toiseksi viimeinen kukka on kuolemassa. Mutta hyvin se on kestänyt, saatu tuparilahjaksi toukokuun puolivälissä jolloin suurin osa 20 kukasta oli jo auki. Ei tuota kyllä voisi kerran viikossa kastella, se varmaan mätänisi. Olen kastellut vain 10-12 päivän välein eikä se silloinkaan ole vielä kokonaan kuiva (ja olen ymmärtänyt että sen pitäisi mielellään kuivahtaa). Ei se ainakaan liian harvoin voi mitenkään olla kun kukat kuitenkin kestäneet kuukausia (ja uutta lehteäkin puskee nyt).

Partsilla verenpisara jaksaa edelleen kukkia hullun lailla (n. 30-50 kukkaa kerralla auki). Ehdottoman kiva kasvi kyllä, nyt jo neljä kuukautta kukkinut täysillä. Tomaatitkin (keltaiset kirsikkatomaatit) alkavat vähitellen kypsyä, mutta tuskin niistä kovin maukkaita tulee kun on ollut lähinnä pimeää ja sadetta. Chilejä tulee myös tosi reipasta tahtia.

Sisällä on nyt joku varmaan 70 kasvia, parvekekukkia (joita on tusinan verran) en ole siihen laskenut.
onni3mk

Posts: 3,973

#137 • • onni3mk Onni on.

noemi, 21.8.2008 00:11:
Ainoa "kasvi" joka on selvinnyt hengissä paahteisella ikkunalaudallani...
Ikean Statist :/



Mä oon tässä koittanu ettiä omalle etelään antavalle paahteiselle ikkunalle kasvia ja törmäsin isokirjopeippiin (värinokkonen ilmeisesti toiselta nimeltään) ja kirjoaaloeen. En tiedä onko nuo nyt kovin kauniita kasveja, mutta ainakin vähän eloa ikkunalle sais. Kunhan pääsen kukkakauppaan ja saan kasvin/kasvit laudalle niin nähdään pärjääkö ne *hihu*

--
Onni on.

noemi

Posts: 535

#138 • • noemi

onni3mk, 3.9.2008 21:39:
Mä oon tässä koittanu ettiä omalle etelään antavalle paahteiselle ikkunalle kasvia ja törmäsin isokirjopeippiin (värinokkonen ilmeisesti toiselta nimeltään) ja kirjoaaloeen. En tiedä onko nuo nyt kovin kauniita kasveja, mutta ainakin vähän eloa ikkunalle sais. Kunhan pääsen kukkakauppaan ja saan kasvin/kasvit laudalle niin nähdään pärjääkö ne *hihu*



Juu, mulla ainakin on oikein hyviä kokemuksia mehikasveista (joihin siis myös noi aaloet kuuluu); helppohoitosia, yleensä pitkäikäsiä (omani tosin kuolivat edellisessä asunnossa jossa aurinko ei paistanut ikkunalle edes keskikesällä) ja hauskan näkösiä..kokeile ihmeessä esim elävää kiveä tai rahapuuta.
Ehkä pitäis itsekin pitkästä aikaa asioida kukkakaupassa *joo*

--
Oikeutta koneille!

onni3mk

Posts: 3,973

#139 • • onni3mk Onni on.

noemi, 3.9.2008 22:21:
kokeile ihmeessä esim elävää kiveä tai rahapuuta.



Millanen on elävä kivi?

--
Onni on.