Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,783 views

remotion

Posts: 5,283

#142 • • Edited remotion nostatus guru
Hei, sanokaas viisaammat, kun mulla on toi kylppärin lattia duunattu jokikivistä, ja ajattelin tehdä siitä sellasen luonnonmukaisen teemalla saniaisia ja sammakoita.

Oisko jotain vekkulia saniaisen tyylistä kasvia joka viihtyy paljon huonossa valaistuksessa ja kosteassa tilassa?
Mulla on toi jucca palmu olkkarissa mutta voisin pistää parempaan käyttöön tuon viherastiani ja kylppärissä en oo ikinä kellään mitään kasvia nähnyt joten se ois aika uniikkikin samalla :)

tommoset kivikukat ois hullun siistejä mutta ne ei sais tietenkään lainkaan riittävästi valoa saatikka että kosteus vois olla niille liikaa.
Avatar
#143 • • Edited Rujo Mutantti Guest

remotion, 9.9.2008 17:25:
Hei, sanokaas viisaammat, kun mulla on toi kylppärin lattia duunattu jokikivistä, ja ajattelin tehdä siitä sellasen luonnonmukaisen teemalla saniaisia ja sammakoita.

Oisko jotain vekkulia saniaisen tyylistä kasvia joka viihtyy paljon huonossa valaistuksessa ja kosteassa tilassa?
Mulla on toi jucca palmu olkkarissa mutta voisin pistää parempaan käyttöön tuon viherastiani ja kylppärissä en oo ikinä kellään mitään kasvia nähnyt joten se ois aika uniikkikin samalla :)

tommoset kivikukat ois hullun siistejä mutta ne ei sais tietenkään lainkaan riittävästi valoa saatikka että kosteus vois olla niille liikaa.



Pimeessä mikään ei kasva tai edes pysy hengissä.
Joku pieni kasvivalo/koteloitu loisteputki ajastimella 12h päällä/pois. Saniaisista monet tykkää varjosta/puolivarjosta, kaiva vaikka luonnosta mahdollisimman varjoisella paikalla kasvava yksilö (syksy on parasta aikaa saniaisten nostamiselle) ja koita kotona onneasi, ei maksa mitään.

Sammalen kasvattamista oon miettyny. Hyvin minimalistisen vihersisustuksen saa kun käy jostain hautakiviliikkeestä kyselemässä kulmikkaita paloja ja alkaa kasvattaa niiden päällä sammalta tai vaikka vanhojen katukivien.
Silputtua sammalta ja piimää kun sivelee siihen kiven päälle niin sammal alkaa siinä kasvamaan. Saman voi varmaan tehdä eri esineillä, vaikka kumisaappaalla.

Sammalta voi nostaa suoraan muovikassin ja pistää vaikka irtonaisten kivien päälle kasvamaan, kosteasta varjoisesta paikasta yllättäen. Tuleepahan samalla kivipuutarha tehtyä.

Nyt tulee niin härskiä ideaa aiheesta että.
Tekeleen nimi tulee olemaan Vinyl is dead. Vanhan levysoittimen slipmatille sammalta kasvamaan ja pyörimään. :D
Avatar
#144 • • Edited Rujo Mutantti Guest
Älä päästä puutarhapervoa kukkatukkuun. :D
Tuparilahjaks kavereille Billbergia x windii/papinkaura
Kotiin:
Hibiscus /kiinanruusu
Medinilla magnifica
Medinillaa oonkin metsästäny viime keväästä ja nyt vasta osui vastaan, toisiks viimenen koko tukussa.
Vaaleanpuna-valkoiset n. 20x7cm kukinnot, ei voi olla tykkäämättä...
Metz^^

Posts: 264

#145 • • Metz^^
Olen haalinut jotain mystisiä kasveja tänne kämppään, en tiedä mitä ne on mutta siistiltä näyttää. Sisustus tavaraa. Yks kuukahti jo ja toista tuhoo kissa joka on kova puutarhuri!

Tammikuussa idätetää chilit ! omnomnom

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#146 • • Lost-Soul los pallos
Nyt tarvitaa viherpeukalon apuja!!!

Mun aivan ihana kaktus on päättänyt tässä 24h aikana kaatua niin, että runko on löysä ja katki (ei siis irti vaan "murtunut"). Ensi alkuu laitoin sen syvemmälle multaan ja tuin sitä niin ettei pääsisi enää valahtamaan, mutta onko toivo jo menetetty?

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

RainChild

Posts: 909

#147 • • RainChild

Lost-Soul, 9.1.2009 21:29:
Nyt tarvitaa viherpeukalon apuja!!!

Mun aivan ihana kaktus on päättänyt tässä 24h aikana kaatua niin, että runko on löysä ja katki (ei siis irti vaan "murtunut"). Ensi alkuu laitoin sen syvemmälle multaan ja tuin sitä niin ettei pääsisi enää valahtamaan, mutta onko toivo jo menetetty?



Toi kuulostaa vähän siltä, kuin se olisi mädäntynyt. Mul on pari kaktusta tehny sillee. Menee vähän huonon värisiksi vähittelen, myös nahistuu vähän ja on pehmeitä ja sit kallistuu mahdollisesti johonkin suuntaan.

--
Rainchild is back home

Nauskiss

Posts: 532

#148 • • Nauskiss
Mulle kerääntyy kukkasia, vaikka yritän liikoja huonekasveja välttää, koska en niitä kovin ahkerasti jaksaisi hoitaa.

Mutta yhden kasviksen haluaisin: ison kultapalmun.

Löysin Stockalta pikkuruisia, mutta jos joku näkee jossain myytävän kunnollisen kokoisia, niin saa kertoa mulle!

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#149 • • Lost-Soul los pallos

RainChild, 9.1.2009 21:35:
---
Lost-Soul, 9.1.2009 21:29:
Nyt tarvitaa viherpeukalon apuja!!!

Mun aivan ihana kaktus on päättänyt tässä 24h aikana kaatua niin, että runko on löysä ja katki (ei siis irti vaan "murtunut"). Ensi alkuu laitoin sen syvemmälle multaan ja tuin sitä niin ettei pääsisi enää valahtamaan, mutta onko toivo jo menetetty?

---


Toi kuulostaa vähän siltä, kuin se olisi mädäntynyt. Mul on pari kaktusta tehny sillee. Menee vähän huonon värisiksi vähittelen, myös nahistuu vähän ja on pehmeitä ja sit kallistuu mahdollisesti johonkin suuntaan.


Eli kuollu on?

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Hitchhiker

Posts: 1,754

#150 • • Hitchhiker
Uusin kasvi on traakkipuu, ollut jo kotosalla sen kaksi kuukautta. Chilit voivat hyvin (ilman mitään erikoisuuksia), tosin jonkinlaisen lampun niille voisi hommata kun ei oikein valomäärä meinaa riittää. Seuraavaksi lähtee habaneroja idätykseen syksyllä kuivatuista siemenistä ja toivottavasti niistäkin saa satoa jo ensi kesänä *pepsodent*.
tomo

Posts: 286

#151 • • tomo ¤ motaOy ¤
-"muita lukematta.." -tomo:

elämä on parasta huumetta ja kukka on ainoa lääke.
minä olen aina tykännyt noista hipeistä, jotka jaksavat
innokkaasti kasvatella kotonaan kukkia. kauniita ovat ja
paljon niistä on muutenkin iloa. ja pimeän aikaan kukkien
lamput ovat mukavia kun antavat lisävaloa talven oloihin.
kyllä se vain näin on.

-motaoy
Avatar
#152 • • Norb Guest

remotion, 9.9.2008 17:25:
Hei, sanokaas viisaammat, kun mulla on toi kylppärin lattia duunattu jokikivistä, ja ajattelin tehdä siitä sellasen luonnonmukaisen teemalla saniaisia ja sammakoita.


Laittaisin tekokasveja. Nykyään niitäkin saa tosi aidon näköisiä *joo*
remotion

Posts: 5,283

#153 • • Edited remotion nostatus guru

Norb, 10.1.2009 12:50:
---
remotion, 9.9.2008 17:25:
Hei, sanokaas viisaammat, kun mulla on toi kylppärin lattia duunattu jokikivistä, ja ajattelin tehdä siitä sellasen luonnonmukaisen teemalla saniaisia ja sammakoita.

---

Laittaisin tekokasveja. Nykyään niitäkin saa tosi aidon näköisiä *joo*



Pitäs melkee laittaa joo. mutta mistä?
niin ja tuo mun palmu once more time näyttää pahoinvoivalta. tää on vaa liian synkkä mesta sille.

edit: dumppasin palmun. Kävin ostaa tilalle mansikkakaktuksia.
remotion

Posts: 5,283

#154 • • remotion nostatus guru
ja tuolta ne sitten näyttävät, jäivät vähän alhaalle ruukkuun mutta aina ei voi voittaa...

[img]http://remotion.1g.fi/kuvat/asunto/mansikkakaktus_small.jpg/full[/img]
wiwi

Posts: 1,575

#155 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

remotion, 10.1.2009 20:08:
ja tuolta ne sitten näyttävät, jäivät vähän alhaalle ruukkuun mutta aina ei voi voittaa...


Hämmentävän näköisiä kavereita.

Osaako joku kertoa, mikä mun rahapuuta vaivaa. Siitä irtoilee tollasia pikku härpäkkeitä kun niihin vähän koskee. Muuten ei näytä kovin pahoinvoivalta (kellerrä tms.), joskin pikkuhiljaa aika toispuoleiselta kun noita pieniä alkuja ja oksia on hävinnyt jonkun verran. Oon yrittänyt törppiä niitä takaisin multaan, mutta tuntuu ettei niihin oikein tule juuria. Pitäiskö sitä jotenkin...trimmata? Miks se ei tykkää musta? Onko kaikki turhaa?

:(

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Tytti

Posts: 126

#156 • • Tytti

wiwi, 11.1.2009 16:11:

Osaako joku kertoa, mikä mun rahapuuta vaivaa. Siitä irtoilee tollasia pikku härpäkkeitä kun niihin vähän koskee. Muuten ei näytä kovin pahoinvoivalta (kellerrä tms.), joskin pikkuhiljaa aika toispuoleiselta kun noita pieniä alkuja ja oksia on hävinnyt jonkun verran. Oon yrittänyt törppiä niitä takaisin multaan, mutta tuntuu ettei niihin oikein tule juuria. Pitäiskö sitä jotenkin...trimmata? Miks se ei tykkää musta? Onko kaikki turhaa?

:(



En lähtisi trimmaamaan ehkä ihan vielä, odottaisin tuonne helmi-maaliskuuhun, kun auringonvaloa riittää enemmän ja kasvukausi alkaa. Luultavasti parasta olisi antaa kasvin vaan olla, ilman liikaa kastelua. Joskus talvisin kai veto tai kuuman patterin päällä oleskelu voi tiputtaa lehtiä.

Tuosta juurruttamisesta; itse en ole kertaakaan saanut rahapuuta juurtumaan suoraan lehden kappaleesta, vaikka se sen pitäisi kuulemma tehdä. Olen siis tökännyt suoraan vesilasiin kokonaisen, keväällä leikatun pienen oksan. Näin juurien kasvamista on helpompi seuratakin kuin mullan läpi ;)
Fakiiri

Posts: 462

#157 • • Fakiiri Herra rauhallisuus / Gone fishing.

wiwi, 11.1.2009 16:11:
Osaako joku kertoa, mikä mun rahapuuta vaivaa. Siitä irtoilee tollasia pikku härpäkkeitä kun niihin vähän koskee. Muuten ei näytä kovin pahoinvoivalta (kellerrä tms.), joskin pikkuhiljaa aika toispuoleiselta kun noita pieniä alkuja ja oksia on hävinnyt jonkun verran. Oon yrittänyt törppiä niitä takaisin multaan, mutta tuntuu ettei niihin oikein tule juuria. Pitäiskö sitä jotenkin...trimmata? Miks se ei tykkää musta? Onko kaikki turhaa?

:(



Kuinka usein kastelet?
Oma rahapuu oireili kun kastelin liikaa. Kerran kuukaudessa niitä pitäisi kuulemma kastella, kuivassa maassa kun viihtyvät.

--
Prohibition goes beyond the bounds of reason in that it attempts to control a mans appetite by legislation and makes crimes out of things that are not crimes.

wiwi

Posts: 1,575

#158 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Fakiiri, 11.1.2009 19:20:
---
wiwi, 11.1.2009 16:11:

Osaako joku kertoa, mikä mun rahapuuta vaivaa...
---
Kuinka usein kastelet?
Oma rahapuu oireili kun kastelin liikaa. Kerran kuukaudessa niitä pitäisi kuulemma kastella, kuivassa maassa kun viihtyvät.


Ohoo. No tuota, silleen säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta reilusti useemmin kuin kerran kuukaudessa. Ilmeisen liikaa siis. Pitää varmaan antaa sen olla nyt sitten kevääseen asti ja katsoa mitä tapahtuu. Sain puun mun viherpeukalo-mammalta, joka ei koskaan osaa antaa mitään hoito-ohjeita koska ei omien sanojensa mukaan mitenkään erityisesti hoida kukkiaan. Ja sen koti on ku viidakko! Aina se väittää, että tätä kukkaa et voi saada hengiltä...*justjoo*

Kiitos vinkistä, samoin Tytille.

Mun lempparikasvi on jo pitkään ollut koristenokkonen. Se on niin kovin kiitollinen seuralainen! Aina se "kuolee" kun ei saa tarpeeksi vettä ja herää heti henkiin kun taas kastelee. Ihanan suoraviivaista. :)

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

wiwi

Posts: 1,575

#159 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Huu, sain eilen lahjaksi bonsai-puun! Se on kaunis ja mielenkiintoinen sekä hoito-ohjeiden perusteella "vähän" haastava. En uskalla arvailla, kauanko se tulee elämään vaikka meinaan kyllä yrittää parhaani.

Onko jollain täällä kokemusta bonsai-puun hoidosta? Onko se tällaiselle viherurpolle mahdoton tehtävä?

Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten mullat kukille. Tulos: koristenokkonen kuoli ja jukkapalmu (saattaa olla joku muukin palmu) näyttää vetelevän viimeisiään. Nokkonen lähtee jo runsaasti juuria kasvattaneista pistokkaista varmasti uuteen nousuun, mutta palmu harmittaa kovasti. Sen lehdet on käpristyneet ja alimmat muuttuneet ruskeiksi. Elvytysvinkkejä otetaan vastaan.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Avatar
#160 • • opmdevil Guest
Ostin pari viikkoa sitten jukkapalmun. Ajattelin että olisi ihan kiva. No, kissakin funtsi että jukkapalmu on ihan kiva ja sitten kun kotiin tulin töistä ensimmäinen kerran niin kissa istui sängyllä varsin viattoman näköisenä ja jukkapalmusta oli kaikki lehdet revitty irti ja vissiin osa syöty. Nyt minulla olisi myynnissä noin 30 cm pitkä suorahko puukeppi joka on ruukussa kiinni.