Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,724 views

Lauruska

Posts: 821

#162 • • Lauruska nihkee

Wert, 12.3.2009 10:17:
Mulla pieni Bonsai-puu.. saa nähdä kauanko pysyy hengissä..



Omani tapoin liialla/väärään aikaan leikkaamisella. Varisti kaikki lehdet pois eikä enää ikinä toipunut :(
wiwi

Posts: 1,575

#163 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

opmdevil, 12.3.2009 10:14:
Ostin pari viikkoa sitten jukkapalmun. Ajattelin että olisi ihan kiva. No, kissakin funtsi että jukkapalmu on ihan kiva ja sitten kun kotiin tulin töistä ensimmäinen kerran niin kissa istui sängyllä varsin viattoman näköisenä ja jukkapalmusta oli kaikki lehdet revitty irti ja vissiin osa syöty. Nyt minulla olisi myynnissä noin 30 cm pitkä suorahko puukeppi joka on ruukussa kiinni.


Oijoi! :D
Sun kannattaa olla tarkkana ettet osta myrkyllisiä kasveja kotiin.

Mä voin vaihtaa sen sun puukepin kuolleeseen jasmiiniin joka on tököttäny zombina olkkarissa noin vuoden.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Lauruska

Posts: 821

#165 • • Edited Lauruska nihkee

Wert, 12.3.2009 10:23:
---
Lauruska, 12.3.2009 10:20:
---
Wert, 12.3.2009 10:17:
Mulla pieni Bonsai-puu.. saa nähdä kauanko pysyy hengissä..

---


Omani tapoin liialla/väärään aikaan leikkaamisella. Varisti kaikki lehdet pois eikä enää ikinä toipunut :(

---

Kuin usein ja miten paljo sä sitä leikkelit?
Kastelitko tarpeeks tai liikaa?



Mä annoin sen aina kuivahtaa kokonaan, ja sit laitoin keittiön tiskialtaaseen veteen pitkäks aikaa. Tykkäsi siitä muuten, kasvoi pirusti ja rehotti, mutta sitten kun halusin siitä taas siistin näköisen ja leikkasin sitä, niin loukkaantu raukka ja varisti kaikki lehdet ja kuivahti kokonaan. :D

Niin tosiaan, leikkasin sitä sen verran, että se oli taas pyöreän muotonen, ja se oli ilmeisesti sitten liikaa. Eli suurimman osan niistä uusista harottavista oksista leikkelin surutta pois.
wiwi

Posts: 1,575

#166 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Lauruska, 12.3.2009 12:11:
---
Wert, 12.3.2009 10:23:
---
Lauruska, 12.3.2009 10:20:
---
Wert, 12.3.2009 10:17:
Mulla pieni Bonsai-puu.. saa nähdä kauanko pysyy hengissä..

---
Omani tapoin liialla/väärään aikaan leikkaamisella. Varisti kaikki lehdet pois eikä enää ikinä toipunut :(

---

Kuin usein ja miten paljo sä sitä leikkelit?
Kastelitko tarpeeks tai liikaa?
---

Mä annoin sen aina kuivahtaa kokonaan, ja sit laitoin keittiön tiskialtaaseen veteen pitkäks aikaa. Tykkäsi siitä muuten, kasvoi pirusti ja rehotti, mutta sitten kun halusin siitä taas siistin näköisen ja leikkasin sitä, niin loukkaantu raukka ja varisti kaikki lehdet ja kuivahti kokonaan. :D


Höh, ja monissa ohjeissa taas sanotaan että ei missään nimessä saa antaa kuivahtaa kokonaan. Vaikuttaa jokseenkin riskaabelilta koko touhu.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

tir

Posts: 951

#167 • • tir
mites kun miulla on pari tuollaista 30-50cm korkeaa fiikusta, jotka jo kaupasta kotiin tuodessa näytti suht pystyyn kuolleilta (maksoivat huimat 1e/kpl niin tietysti piti kotiin raahata), mutta virkosivat sen verran että kasvattavat nyt ihan latvaan uusia lehtiä/vartta. niin uskaltaako noita alempia, lehdettömiä oksia karsia miten paljon vai kärsiikö kasvi siitä? näyttävät kuitenkin suht ikäviltä kun risuja törröttää koko alaosa..
tir

Posts: 951

#168 • • tir
lisää ihmettelyä.
missä vaiheessa uskaltaa sisäkukkia nostaa parvekkeen puolelle? yölämpötilat näyttäisi pyörivän 5-10 asteen välillä. pitäisikö ensin yrittää muistaa nostaa yöksi sisälle vai pärjäisivätkö jo?
blastic

Posts: 930

#169 • • blastic ballistic ballstick

tir, 28.5.2009 17:42:
missä vaiheessa uskaltaa sisäkukkia nostaa parvekkeen puolelle? yölämpötilat näyttäisi pyörivän 5-10 asteen välillä. pitäisikö ensin yrittää muistaa nostaa yöksi sisälle vai pärjäisivätkö jo?



Ainakin lasitetulla parvekkeella lämpötila pysyy ihan hyvissä lukemissa. Meikäläisen chilit (jotka kovasti tykkäävät reippaasta lämmöstä) ovat viihtyneet ihan mukavasti vaikka viime yökin taisi olla hieman viileähkö. Vähän olen pitänyt parvekkeen ovea rakosellaan ja päästänyt varsin kuumaksi käyvästä olohuoneesta ylimääräisiä lämpöjä parvekkeen puolelle. Lämpömittarin mukaan lämpötila on pysynyt selvästi päälle 15 asteen.

Avonainen parveke onkin sitten toinen juttu. En nyt hirveästi tosta kukkapuolesta tiedä, mutta kai se riippuu ihan lajista miten ne viileyttä sietää.
Ober

Posts: 587

#170 • • Ober Dog shit taco
Jotain halpaa ja mielellään myös sisustuselementtinä toimivaa pientä n:6-10 kasvin vesiviljelyjärjestelmää hakusessa.

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=1774

Tätä oon kuolannu pitkän aikaa jo eikä periaattees oo (kai?) ees pahanhintanen.
Toisaalta omakyhy tulis varmaan halvemmaks mutta ois myös rumempi.

Kellään parempii ideoita? Tai kokemuksii vastaavanlaisista laitteista?
Avatar
#171 • • Reivaaja Guest

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Ober, 22.10.2009 18:48:
Jotain halpaa ja mielellään myös sisustuselementtinä toimivaa pientä n:6-10 kasvin vesiviljelyjärjestelmää hakusessa.

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=1774

Tätä oon kuolannu pitkän aikaa jo eikä periaattees oo (kai?) ees pahanhintanen.
Toisaalta omakyhy tulis varmaan halvemmaks mutta ois myös rumempi.

Kellään parempii ideoita? Tai kokemuksii vastaavanlaisista laitteista?



http://www.viherpeukku.fi/catalog/index.php?cPath=114 Kattele - älä välttämättä osta - mitä tarviit. Pumppu pitää ilkeätä surinaa sitten, joten sille joku laatikko ois jeez.

VAlitset kato sellasen sisustuksellisen ruukun ku haluut ja laitat kasvi sinne. saat ne siihen roikkuu neljällä rimalla, jotka muodostaa keskelle verkkoruukun mentävän reiän. Helppoa kuin heinänteko. Tosin en ole tehnyt. Kasveille spekatut spektrit lamppuun (violetti, nyt ei kukaan kasvata 'chiliä')
Ne letkut voit piilottaa ruukun taakse. Ainoa ongelma on veden vaihto, ec ja ph ei ole ihan niin simppeleitä ongelmia kuin video ontaa ymmärtää. Hydroon saisit ostettua bakteerifiman joka pidentäisi veden vaihtoväliä. Enpä lähde nyt tässä enempää turinoimaan.
Ober

Posts: 587

#172 • • Edited Ober Dog shit taco

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Reivaaja, 22.10.2009 19:05:
---
Ober, 22.10.2009 18:48:
Jotain halpaa ja mielellään myös sisustuselementtinä toimivaa pientä n:6-10 kasvin vesiviljelyjärjestelmää hakusessa.

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=1774

Tätä oon kuolannu pitkän aikaa jo eikä periaattees oo (kai?) ees pahanhintanen.
Toisaalta omakyhy tulis varmaan halvemmaks mutta ois myös rumempi.

Kellään parempii ideoita? Tai kokemuksii vastaavanlaisista laitteista?

---


http://www.viherpeukku.fi/catalog/index.php?cPath=114 Kattele - älä välttämättä osta - mitä tarviit. Pumppu pitää ilkeätä surinaa sitten, joten sille joku laatikko ois jeez.

VAlitset kato sellasen sisustuksellisen ruukun ku haluut ja laitat kasvi sinne. saat ne siihen roikkuu neljällä rimalla, jotka muodostaa keskelle verkkoruukun mentävän reiän. Helppoa kuin heinänteko. Tosin en ole tehnyt. Kasveille spekatut spektrit lamppuun (violetti, nyt ei kukaan kasvata 'chiliä')
Ne letkut voit piilottaa ruukun taakse. Ainoa ongelma on veden vaihto, ec ja ph ei ole ihan niin simppeleitä ongelmia kuin video ontaa ymmärtää. Hydroon saisit ostettua bakteerifiman joka pidentäisi veden vaihtoväliä. Enpä lähde nyt tässä enempää turinoimaan.


Joo mut hakuses ois just tommonen aerogardenin tapanen hieno näppärä laite ja bonarina vielä ilmeisesti kertoo about mitä sille kasville pitää tehä.
Toi ois parihunttii ja ku vertaa et siin on vissiin kaikki mitä noitte yrttien ja chilien talvikasvatukseen "tarvii" (siis järjestelmä, lamput, KESKUSTIETOKONE!! jne) ni ton tapaselle laitteelle etin lähinnä vertailua etenkin hintapuolelta.

Oon noita ite duunattuja järjestelmiä kattonu myös mutta ne on melkee poikkeuksetta ollu sen näkösii et en välttämättä tähä pikkuseen yksiöön semmosta rumilusta haluis ku muutenki alkaa tila loppumaan kesken.

(mitenkään nikkarointia epäarvostaen)
Fakiiri

Posts: 462

#173 • • Edited Fakiiri Herra rauhallisuus / Gone fishing.

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

gone with the wind...

--
Prohibition goes beyond the bounds of reason in that it attempts to control a mans appetite by legislation and makes crimes out of things that are not crimes.

Avatar
#174 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Ober, 22.10.2009 19:31:
Joo mut hakuses ois just tommonen aerogardenin tapanen hieno näppärä laite ja bonarina vielä ilmeisesti kertoo about mitä sille kasville pitää tehä.
Toi ois parihunttii ja ku vertaa et siin on vissiin kaikki mitä noitte yrttien ja chilien talvikasvatukseen "tarvii" (siis järjestelmä, lamput, KESKUSTIETOKONE!! jne) ni ton tapaselle laitteelle etin lähinnä vertailua etenkin hintapuolelta.

Oon noita ite duunattuja järjestelmiä kattonu myös mutta ne on melkee poikkeuksetta ollu sen näkösii et en välttämättä tähä pikkuseen yksiöön semmosta rumilusta haluis ku muutenki alkaa tila loppumaan kesken.

(mitenkään nikkarointia epäarvostaen)


No jos haluat hurisevan hökötyksen niin sitten, mutta
esim. http://www.himajama.fi/cat/product_details.php?p=164
Sopii niin sisustukseen kuin aloittelijallekkin.

En kyllä oikeen tajunnut miten tostakaan hökötyksestä saa suoloveden poistettua. Tulee vaan huonoja ideoita mieleen.
pinkie_

Posts: 138

#175 • • pinkie_

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Ober, 22.10.2009 18:48:
Jotain halpaa ja mielellään myös sisustuselementtinä toimivaa pientä n:6-10 kasvin vesiviljelyjärjestelmää hakusessa.

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=1774

Tätä oon kuolannu pitkän aikaa jo eikä periaattees oo (kai?) ees pahanhintanen.
Toisaalta omakyhy tulis varmaan halvemmaks mutta ois myös rumempi.

Kellään parempii ideoita? Tai kokemuksii vastaavanlaisista laitteista?



Tällanen kotimainen versio olis myös: http://shop.zengrow.com/.
lohikarme

Posts: 1,730

#177 • • Edited lohikarme RitariVittupää
Sain joululahjaksi "grow your own Venus Fly Trap"-setin :) Saas nähä saanko kärpäsloukun kasvamaan.

--
Qualis artifex pereo

yertle

Posts: 421

#178 • • yertle
Saako mistään ihan oikeeta bambua ostettua? Kaikkialla on aina ruokotraakkipuita bambuina, mutta minä haluan ihan oikean!
Sallakat

Posts: 2,220

#179 • • Sallakat jungle, baby !
Oon nyt alkanut vasta tajuamaan, että olen aivan tajuttoman huono hoitamaan kaikkia vähän kastelua tarvitsevia kasveja. Kaikki mehikasvit ja rahapuut onnistun tappamaan ihan saletisti, samoin nyt tuo Aloe Vera kylppärissä alkaa vetelemään viimeisiä. En käsitä miksi näin on, koska kuitenkin kaikkia lehteviä kasveja osaan kasvattaa suht hyvin, niin että ne jatkuvasti puskee uutta lehteä ja varsinkin kesäaikaan voi erittäin hyvin. Oon veikannut liikakastelua mutt oon kyllä testaillu tätä kastelujuttua noilla mulle vaikeilla kasveilla vaikka kuinka paljon; kastelen vähän ja harvoin, kastelen vähän enemmän mutta harvoin, kastelen vähän mutta useammin jne jne jne.
Prkl?
Jussi Soro

Posts: 6,385

#180 • • Jussi Soro choon!

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Ober, 22.10.2009 18:48:
http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=1774

Tätä oon kuolannu pitkän aikaa jo eikä periaattees oo (kai?) ees pahanhintanen.
Toisaalta omakyhy tulis varmaan halvemmaks mutta ois myös rumempi.


Hankitko koskaan tätä? Löytyiskö jollain käyttökokemuksia? Toimiiko esim chilien kasvattamiseen? Periaatteessa ihan tyylikkään näköinen ja ainakin idealtaan toimiva - käytännön kokemuksia olis kiva saada.