Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,820 views

SyndroDome

Posts: 1,103

#21 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Limo viikuna nakottaa tossa mun tietokone pöydän vieressä jo neljättä vuotta *hymy* pituutta tälle komistukselle on kertynyt noin 170cm, aika jäpikkä siis :)

Sitä en tiedä miten vanha toi jo on.. Aikanaan kun exän kanssa muutettiin saman katon alle niin edellinen asukki oli jättänyt sen asuuntoon ja siitä lähtien se on mukana kulkenut <3

Tual keittiös on sit viel pari jotain kukkasta, mut ei mitään hajua mitä ne on =) Kunhan vettä antaa välillä niin hyvä on ja toinen kukkii ihan kivasti just parasta aikaa *hih*

--
Life is full of choises.

Nefertete

Posts: 665

#22 • • Nefertete pile-eläin

Lyylikki, 13.7.2007 15:16:
...nukkista eli mun rakasta nukkatyräkkiä oon hoitanut ilmeisen hyvin, koska se on nyt ollut mulla jo pitkälti yli vuoden ja voi hyvin.



Minäkin ilmeisesti olen lahjakas tuhmien poikien kasvattaja - kaksilehtisistä pikkupuskista on kasvanut melkoiset puskat ja poikasia tulee :) ite annan noille vettä aina kun muistan (ehkä 3-4 kertaa viikossa, talvella harvemmin). Kertaakaan en oo lannoittanut. Ovat saaneet myös paljon aurinkoa.

Jotain muitakin puskia löytyy, harvemman nimi(=laji) on tiedossa. Anopinkieleksi yhden tunnistan sentään, sitten isoin puska on joku traakki/lohikäärmepuu (yellow coast, 3-väriset lehdet). Sitten tänään iskin multaan sellasen onnenbambun (sekin on ilmeisesti joku traakkipuulajike?), saa nähdä miten lähtee kasvamaan. Se on asustellut siinä koeputkessa vähän reilun vuoden ja juuria oli jo aika paljon.

3 muuta puskaa on Plantagen 'vihermixejä' (1e / kasvi), joista yksi on ilmeisestikin myöskin traakkipuu (pitkät punareunaiset lehdet), yksi on joku sydänlehtinen köynnös ja kolmas on puun näköinen puska, joka heti alkuun tiputti yli puolet lehdistään, muttei vielä ole kuollut.

Pitää varmaan lannoitetta hommata ainakin tuolle isolle lohikäärmepuulle, sillä yhden sellaisen perus-traakkipuun onnistuin tappamaan, minkä sain synttärilahjaksi. Vielähän tuo näyttäisi ihan hengissä olevan, lehdet vaan menee vähän "rullalle". Harmittais jos sille kävis jotain :/

--
Toiset tykkää muhkummasta.

ninscu

Posts: 635

#23 • • ninscu candydelic
Johoo, täältä onkin hyvä poimia tipsejä uuden kämpän hankintoihin. Soon-to-be-ex-kämppiksen kasveja järsivä katti on pian historian lehtien havinaa!
Pieni Bonsai ainakin tulee *joo*

--
.. grooving with the eternal now ..

Sphyxia

Posts: 3,308

#24 • • Sphyxia Maracujá!

r2d2, 13.7.2007 21:07:
Kaksi kasvia joista toinen on jokin sitrushedelmän siemenestä kasvatettu.



Niin, vielä: paha juttu noitten siemenistä kasvatettujen sitruskasvien kanssa on tietty se, ettei yleensä rupea kasvamaan hedelmiä (poikkeuksina ehkä ekologisten hedelmien siemenet). Jos kuitenkin käy tuuri, niin siihen vie normaalisti about 2-4 vuotta (esim. sitruunapuitten kanssa). Parasta olisi silti kasvattaa hedelmiä tuottavan puun oksasta ...

Ja sitten joutuu tietysti odottamaan aika monta vuotta, kunnes nuo sitruskasvit oikeasti rupeavat näyttämään puilta: vähintään 5-10 vuotta, jos koskaan. *hih*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#25 • • Lost-Soul los pallos
Täältä löytyy yksi (1) ikea bambu ja aina kukkiva orkidea. Eli aika säälittävästi vihreetä kotosalla. Tarkoitus olisi nyt hankkia jostain jokin kiva kasvi ja katsoa jos vaikka se eläisi vähän pidempää.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Chatte

Posts: 4,085

#26 • • Edited Chatte Team Teknolipat :)
Minulla on yksi iso kaktus tms., joka on melkoisen pitkä, sitä pitää jo tukea. Se on selvinnyt kaikesta. Sain sen 18-vuotissynttärilahjaksi. En oikeastaan edes yritä elättää mitään muuta, koska reissut venyvät usein viikkoihin, ja normikasveille tarvitsisi silloin jo kastelijan.

Kyllä minulla välillä on ruukussa esim. basilikaa hetken aikaa, mutta viimeistään kesän tultua se kärsii reissujen takia vähästä kastelusta pahasti, vaikka yleensä elääkin altakasteluruukussa.

edit: Basilika ei taida olla ihan huonekasvi. *nauru*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Jago

Posts: 4,039

#27 • • Jago un-trained monkee

Sphyxia, 13.7.2007 21:57:
Ja sitten joutuu tietysti odottamaan aika monta vuotta, kunnes nuo sitruskasvit oikeasti rupeavat näyttämään puilta: vähintään 5-10 vuotta, jos koskaan. *hih*


Toi on kyl ärsyttävintä siinä kun ostaa jotain josta toivoo kasvattavansa puun

Ostin pari vuotta sitten ton kumipuun. Ekana vuonna se kasvo pituutta, tokana vuonna se sentään teki pari haaraa, kolmantena(eli tän kyseisenä vuonna) kyllästyin totaalisesti ja silpuin osan niistä oksista ja myöhemmin heitin sen partsille. Siellä se nyt on alkanut tehä oksia siihen tyyliin että parin kolmen vuoden päästä se voi jopa näyttää joltain.. mutta en mä tiiä jaksanko odottaa niin kauan*hmph*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#28 • • Jago un-trained monkee

hane, 13.7.2007 21:21:
miten sitä hoidetaan?
--snip--


Mulla ainakin toi on pitkään ollu vaan valoisessa paikassa ilman lannotteita.
Tänävuonna alotin lannottamaan ja laitoin suoraan aurinkoon ja lehdet muuttuikin oikeen tumman vihreiksi. Mä oon kanssa kastellu tätä tosi usein, ilmeisesti tykkää siitä.
Toisen ruukun laitoin vähän aikaa sitten ulos ja siinä osa lehdistä muuttui valkoseksi. Epäilisin että kyse on siitä että se on saanut enemmän aurinkoa(onko se suorassa auringossa?), kun mihin se on tottunut, mutta seuraavat lehdet on luultavasti sitten paljon tummempia
Noilla on ilmesesti luontaisesti ihan mini juuret, tolla yli metsin pitusella yksilöllä on about teemukin kokonen juuripaakku

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

blastic

Posts: 930

#29 • • blastic ballistic ballstick
Chilit täyttävät tätä kämppää uhkaavaa vauhtia *pepsodent*

Nyt on 15 kasvia Lemon Droppi, Rocoto Rojoo, Aji Goldenia ja Long Chocolate Habaneroo kasvamassa. Ja maallakotona vielä 8 lisää. Kyl tästä vielä viidakko saadaan aikaseks jos vaikka lisää innostuis viljelemään *hihu*
Inferno@Tre

Posts: 678

#30 • • Inferno@Tre Hervanta UG

blastic, 14.7.2007 14:41:
Nyt on 15 kasvia Lemon Droppi, Rocoto Rojoo, Aji Goldenia ja Long Chocolate Habaneroo kasvamassa. Ja maallakotona vielä 8 lisää. Kyl tästä vielä viidakko saadaan aikaseks jos vaikka lisää innostuis viljelemään *hihu*



Ja mää kun tyhmä luulin et ne on VAAN chilejä

--
Ihmisen luonnollinen vihollinen on ihminen itse.

Sphyxia

Posts: 3,308

#31 • • Edited Sphyxia Maracujá!

Jago, 13.7.2007 23:28:
---
hane, 13.7.2007 21:21:
miten sitä hoidetaan?
--snip--

---

Mulla ainakin toi on pitkään ollu vaan valoisessa paikassa ilman lannotteita.
Tänävuonna alotin lannottamaan ja laitoin suoraan aurinkoon ja lehdet muuttuikin oikeen tumman vihreiksi. Mä oon kanssa kastellu tätä tosi usein, ilmeisesti tykkää siitä.
Toisen ruukun laitoin vähän aikaa sitten ulos ja siinä osa lehdistä muuttui valkoseksi. Epäilisin että kyse on siitä että se on saanut enemmän aurinkoa(onko se suorassa auringossa?), kun mihin se on tottunut, mutta seuraavat lehdet on luultavasti sitten paljon tummempia
Noilla on ilmesesti luontaisesti ihan mini juuret, tolla yli metsin pitusella yksilöllä on about teemukin kokonen juuripaakku



Ja tummanvihreätkin pitää olla. *hihu* Ja tosiaan, jos osa toisen kappaleen lehdistä muuttuivat valkoisiksi/vaaleanvihreiksi, niin se johtunee mitä ilmeisin siitä, että on saanut aivan liikaa, suoraa auringonvaloa. Sehän pätee kai aika yleisestikin? *ding* Sattui juuri ym. sitruunapuulleni viime kesänä, kun se seisoi suorassa auringonvalossa eteläikkunan ikkunalaudalla. Sitruunapuukaan ei oikein tykännyt siitä, vaikka onkin kotoisin lämpimämmistä maista.
Fyrisch

Posts: 4,525

#32 • • Fyrisch
mul on yks palmu, 2 bambutikkuu tms ja sit yks outo kasvi joka kasvaa alaspäin, näyttää melkee samalt ku toi piuhahelvetti tv-tason takana. :D
nammo

Posts: 163

#33 • • nammo the bestest
Täältä löytyy:
- noin kahdeksan rönsyliljaa kissan nakerrettavaksi
- kolme pientä jukkapalmua
- lääkeaaloe
- kolme murattia
- riutuva random-chili
- juoru
- fiikus
- aasinkorva
- lihansyöjäkasvi Nepenthes, luultavasti fusca http://s183.photobucket.com/albums/x182/nammonen/
Tuon jälkimmäisen hoidosta olen ollut tosi kiinnostunut viimeaikoina, piti säätää terraariot ja kaikkee. Kiehtova kasvi. Sen kasvualustaan on pesiytynyt kukkakärpäsiä, joten kasvi ruokkii tavallaan itse itsensä.

--
schnii schnaa schnappi

DiamonDie

Posts: 676

#34 • • DiamonDie mediahippi
Minulta löytyy aika monta kasvia, tällä hetkellä

-kaksi värinokkosta
-pieni jukkapalmu
-iso jukkapalmu (+ viisi palmuvauvaa samassa ruukussa)
-kaksi rönsyliljaa
-kaksi aasinkorvaa
-stevia
-tuntematon köynnös
-kaksi muorinkukkaa
-ananas (kaupan ananaksesta kasvatettu)
-kliivia
-kaksi ananaskirsikkaa
-kaksi granaattiomenaa
-heimia
-rahapuu
-kaksi chiliä
-murraija
-viisi pitahaijantaimea
-kolme australialaisen puun taimea
-viisi annoonan (cherimoyan) taimea
-kuusi pyhäbasilikan taimea
-kolme yön kuningattaren taimea
-yksi kärsimyskukan(?) taimi
-kasa sitruunaruohon taimia
-kolme isompaa kaktusta ja yksi itse kasvatettu kaksivuotias "vauva"

Lisäksi itämässä on (mutta ei ole itänyt vielä, eikä näytä siltä, että itäisi ollenkaan) echinocereus-kaktuksia, albitsiaa, teepensasta ja rohtokoisiota eli ashwagandhaa.

Suurin osa on itse siemenestä tai pistokkaasta kasvatettu ja lopuistakin suurin osa esim. mummin tai poikaystävän kasvattamia, vain muutaman olen ostanut. Määrästä voinee päätellä, että kyllähän ne jotain merkitsevät, aika paljonkin. En voi väittää olevani synnynnäinen viherpeukalo, kyllähän noita joskus kuoleekin, enkä hoida tarpeeksi hyvin (en esim. vaihda multia juuri koskaan, ellei joudu ruukkua vaihtamaan, ja usein ovat liian pienissä ruukuissa). Noita taimia on ihan liikaa, voisin kyllä osasta luopua, mutta eivät ole ehkä tarpeeksi vanhoja vielä.


Kaikki siis 28m^2 yksiössä. :->
hane

Posts: 242

#35 • • hane

Sphyxia, 14.7.2007 15:12:
---
Jago, 13.7.2007 23:28:
---
hane, 13.7.2007 21:21:
miten sitä hoidetaan?
--snip--

---

Mulla ainakin toi on pitkään ollu vaan valoisessa paikassa ilman lannotteita.
Tänävuonna alotin lannottamaan ja laitoin suoraan aurinkoon ja lehdet muuttuikin oikeen tumman vihreiksi. Mä oon kanssa kastellu tätä tosi usein, ilmeisesti tykkää siitä.
Toisen ruukun laitoin vähän aikaa sitten ulos ja siinä osa lehdistä muuttui valkoseksi. Epäilisin että kyse on siitä että se on saanut enemmän aurinkoa(onko se suorassa auringossa?), kun mihin se on tottunut, mutta seuraavat lehdet on luultavasti sitten paljon tummempia
Noilla on ilmesesti luontaisesti ihan mini juuret, tolla yli metsin pitusella yksilöllä on about teemukin kokonen juuripaakku

---


Ja tummanvihreätkin pitää olla. *hihu* Ja tosiaan, jos osa toisen kappaleen lehdistä muuttuivat valkoisiksi/vaaleanvihreiksi, niin se johtunee mitä ilmeisin siitä, että on saanut aivan liikaa, suoraa auringonvaloa. Sehän pätee kai aika yleisestikin?



Kyl, harva rehu tykkää suorasta paisteesta. Ihmettelen kyl omaa nukkatyräkkiäni kun se on ollu just ikkunalaudalla ja on saanu suoraakin paistetta ja lehdet on pysyny tosi hyvinä. Mä oon antanu sille vähä kevyttä lannoitetta silloin tällöin kasvukautena nyt. Ehkä pitää vain vaihtaa mullat jne että se piristyy. Ois viel kiva saada tuo kasvamaan kun niin moni sanoo, että siitä tulee iso jne. (ja että tekee jotain poksahtelevia siemenkotiakin?!?) Kumma ettei oo tähän mennes viel kasvanu kun on kuitenkin jo 4-5 vuotta vanha.

--
- Luulotauti paranee tiedolla -

Tytti

Posts: 126

#36 • • Edited Tytti
Kunhan tämä kahden kaupungin välillä ravaaminen loppuu, tarkoitus olisi täydentää tällä hetkellä aika mehikasvipitoista huonekasvivalikoimaani mm. kauniisti kukkivilla kiinanruusuilla.

Viime kesän reissuiluiden takia viidakossani kävi kauhea kato ja menetin autuaammille kasvimaille monta kasvia: joskus syntymäpäivälahjoiksi saamani traakkipuun sekä kiinanruusun, lukioikäisestä asti kasvatetun muratin sekä isohkon laskuvarjolyhdyn, josta pienen varrenpätkän sain onneksi pelastettua vesilasiin.

Tänä keväänä pääsin vihdoin altakastelevien ruukkujen inhostani ja älysin laittaa (kuin ihmeen kaupalla viime kesästä selvinneen) hienohelman moiseen ruukkuun ja huomaa kyllä miten se tykkää :) Olen ymmärtänyt, että hiehohelma puhdistaisi erityisen tehokkaasti huoneilmaa?

Asunnossani on noin 5 erikokoista rahapuuta (kaikki "sukua" keskenään), kolme anopinkieltä, viisi kaktusta, iso hienohelma ja jälleen elonmerkkejä osoittava laskuvarjolyhty. Kaktuksista kaksi vanhinta on pelastettu surkeannäköisinä rääpäleinä, 50 sentillä/kpl, marketin viherosaston poistopisteestä, josta niiden matka olisi luultavasti suuntautunut roskalavalle. Äidillisen hoivan (= yritin muistaa olla kastelematta niitä koko ajan) ansiosta ne kohoavat nyt mahtipontisen fallosmaisesti ikkunalaudalla :)

hane, 13.7.2007 21:21:
ja rahapuun alku pitäs istuttaa, millaseenkoha ruukkuun...


Mulla rahapuut ovat viihtyneet punasaviruukuissa, mutta ilmeisesti niille sopii myös umpinainen kaktusruukku, joka kannattaa salaojittaa (kevytsoraa pohjalle siis ennen multaa). Multa saa olla kaupasta saatavaa kaktusmultaa tai sitten voit sekoittaa tavalliseen kukkamultaan hiekkaa. Itse tein näin viime keväänä ja kävin pihistämässä laatikollisen hiekkaa asuintaloni lasten hiekkalaatikolta :>

Edit: Muistinkin juuri, että menetin myös kaunislehtisen liuska-aralian :(
lunake

Posts: 800

#37 • • lunake Helppo.Hankala.Napanöyhtä
Kotoolta löytyypi:

- Kahvipensas (papuja parin vuoden päästä pitäisi mahd. tulla, kahtellaan)
- Posliinikukka (majailee pitkässä maljakossa)
- Tulilatva (pääsiäiseltä jäänyt eloon)
- Rehu (ei rotua tiedossa)
- Bambuja maljakossa (kasvattaneet vajaan metrin verran lehtiä, hianoja)
- Kuivattuja ruusuja (olleet joskus elossa)

--
Hedelmällisyys on påp!

KriiKS

Posts: 108

#38 • • KriiKS
Tälläistä kukkavalikoimaa löytyy kotoani:

3 perhosorkideaa+ 1 orkidea, jonka nimeä en muista
3 viirivehkaa
malakanvehka
palmuvehka
rönsylilja
kultaköynös
tulitikkukaktus
pilleriviikuna
viherviikuna
joulutähti
rahapuu
unimatti
posliinikukka

Murateista luovuin(kuolivat), kun en päässyt yhteisymmärrykseen niiten kanssa miten muratteja tulisi hoitaa.
Sallakat

Posts: 2,220

#39 • • Sallakat jungle, baby !
mä ooon todella onnellinen: mun kookospalmun uudet lehdet on OIKEASTI kasvanut tosi paljon ja palmuvehka (minkä luulin kuolevan pian) on puskenut kokonaisen uuden, elinvoimaisen oksan pienessä ajassa esille *jiihaa* Voiko olla hienompaa?? jotain tässä on näköjään tehty oikeihn! *jiihaa*

Nii ja mun henkilökohtainen lisäys itse tämän topicin sisällön kehittymiseen: mun mielestä ei ole mitään järkeä, että täällä lueteltaisiin mitä kaikkia kasveja kenenkin kodissa kasvaa. Mielenkiintoista olisi oikeasti sen lisäksi tietää esim suhde itse kasvatustoimenpiteisiin, syyt minkä takia niitä ylipäätään on kenenkin himassa (esim sisustukselliset tai hortonomipoliittiset jne jne) tai vaikka antaa jotain vinkkejä itse kasvatustoimenpiteisiin?

Ettei tästäkin topicista tulisi vain yksi niistä missä jengi luettelee jotain ominaisuuksia ilman kummempaa selitystä/merkitystä/tarkoitusta, niin olisi mielenkiintoista mielummin keskutella vaikka, että onko orkideat tarkoitettu kasvamaan läpinäkyvässä vai läpinäkymättömässä ruukussa *hih* get it`?
Jago

Posts: 4,039

#40 • • Edited Jago un-trained monkee

Sallakat, 25.7.2007 23:13:
--snip--


Kyllä ihmiset on jonkin verran sitäkin puolta onneks laittanut(sitähän miekin haikailin aloituspostauksessa)


Kysymys:Koska mun pitäis ottaa kumipuu partsilta takaisin sisään? En yhtään tiiä mimmosia lämpötiloja se kestää ja nyt vaikuttaa olevan jo aika viileet yöt*uuh*


Päläpälä:Kohta ois tarkotus lähtee viherpajaan, saa nähä mitä kaikkee sieltä lähtee mukaan. Jotain araaliaa ainakin haikailen. Oikeestaan kokoajan suunnittelen murtokeikkaa mutsin kämpille. Siellä on tosi kivan näkönen ja kokonen araalia joka on suoraan oikeen kokonen ja muotonen siihen minne tota suunnittelen*joo*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe