Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista )

202 posts, 11 pages, 138,722 views

Sallakat

Posts: 2,220

#181 • • Edited Sallakat jungle, baby !

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

yertle, 5.1.2010 10:25:
Saako mistään ihan oikeeta bambua ostettua? Kaikkialla on aina ruokotraakkipuita bambuina, mutta minä haluan ihan oikean!



Kookospalmuja saa kukkakaupoista. Eli kookoksesta (siitä pallukasta) kasvatettu kasvi. Kookospalmu.jpg
Ei maksa ees paljoa mutta pitää olla tarkka sen kastelussa, ruukun koossa ja suihkuttelussa. Nii ja valossa.

edit:muokkail*
Amuck

Posts: 2,396

#182 • • Amuck dub-i-dub

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

yertle, 5.1.2010 10:25:
Saako mistään ihan oikeeta bambua ostettua? Kaikkialla on aina ruokotraakkipuita bambuina, mutta minä haluan ihan oikean!


Tuolta on ainakin saanut joskus. kauppila.fi

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Spanks

Posts: 789

#183 • • Spanks Löysä P***a
mistäs tsadin suunnalta löytäis bonsaita. Ihan hurahtanu niihin.

--
Täällä ei menneitä muistella, kiire on hautoja kaivella, johtaja määrää kaiva pois. Ajan henki, henki pois. Narua, narua, narua kansalle.

Sallakat

Posts: 2,220

#184 • • Sallakat jungle, baby !

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Spanks, 5.1.2010 10:39:
mistäs tsadin suunnalta löytäis bonsaita. Ihan hurahtanu niihin.



Bauhaus (noh vantaalla mutt silti) ainakin hyvä valikoima, tainnu olla Kaivokukassakin (vai mikälie) siinä steissillä Kotikontua vastapäätä. Ainii ja muistaakseni Vantaan Ikeassa näin sellasen jättibonsain, tosi makee!
Spanks

Posts: 789

#185 • • Spanks Löysä P***a

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Sallakat, 5.1.2010 10:41:
---
Spanks, 5.1.2010 10:39:
mistäs tsadin suunnalta löytäis bonsaita. Ihan hurahtanu niihin.

---


Bauhaus (noh vantaalla mutt silti) ainakin hyvä valikoima, tainnu olla Kaivokukassakin (vai mikälie) siinä steissillä Kotikontua vastapäätä. Ainii ja muistaakseni Vantaan Ikeassa näin sellasen jättibonsain, tosi makee!



Kettu kuittaa.

--
Täällä ei menneitä muistella, kiire on hautoja kaivella, johtaja määrää kaiva pois. Ajan henki, henki pois. Narua, narua, narua kansalle.

yertle

Posts: 421

#186 • • Edited yertle

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Sallakat, 5.1.2010 10:35:

Kookospalmuja saa kukkakaupoista. Eli kookoksesta (siitä pallukasta) kasvatettu kasvi. Kookospalmu.jpg
Ei maksa ees paljoa mutta pitää olla tarkka sen kastelussa, ruukun koossa ja suihkuttelussa. Nii ja valossa.

edit:muokkail*



Mutta se on palmu eikä bambu :D ja hän kuulostaa liian vaativalta mulle. Käsittääkseni bambu ois semisti helppohoitonen, ni en ehkä ihan heti sais tapettua sitä :D


2la, 5.1.2010 10:38:

Tuolta on ainakin saanut joskus. kauppila.fi



Kuulosti hyvältä, mutta liike on Turussa ja olen malttamaton. Eli haluan sen HETI! Mutta sitten kun en löydä bambuani mistään muualta niin toi linkki on kyllä kovin auttava. Eli kiitos.
hane

Posts: 242

#187 • • hane
Nyt tuli sitten kirjovehka kotiin, eli tarkemmin Dieffenbachia, siis täpläkirjovehka. Nätti on (vielä :D), mutta onko kellään jotain hyviä vinkkejä sen hoitoon? Pääasiallisesti kai aika helppo hoitaa; ei suoraa valoa eikä liikaa vettä? Kaupan muoviruukussa on nyt jotain vaaleaa ja kuivaa maa-ainesta, ehkä jotain turvesekoitusta... Mitähän kukka sanoisi tavallisesta, mustasta kasvimullasta joka siis on nykyistä kuitenkin tiiviimpää, hmm. Toki tietoa löytyy etsimällä, on sen verran yleinen kasvi, mutta pikkuvinkit/kokemusperäinen tieto näissä kukka-asioissa on aina mieleen :) jos jollain on siis hyviä/huonoja kokemuksia, kiitos.

--
- Luulotauti paranee tiedolla -

Jago

Posts: 4,039

#188 • • Edited Jago un-trained monkee
En oo tullut kirjoitelleeksi pitkään aikaan. Jonkin verran on muuttunu kämpän kukkavalikoimat n. vuodessa. Raporttia :

Palmu, kärsimyskukka, 1 perhosorkidea ja pari muutakin taisi lentää kompostiin. Pitkälehtiviikuna ja ylikassvanyt 'natasha'viikuna on leikattu kesäkuntoon, sekä se ja huonearalia laitettu isompiin ruukkuihin.

Tulin ostaneeksi yhden uuden perhosorkidean ja ilmeisesti vanha perhosorkidea on alottamassa kukkavanan tekemistä. Sitä odotan innolla, koska se oli todella hienon oranssin ja vihreän kirjava
Dendrobium ei tuntunut tykkäävän kotireissustaan syksyllä ja talvella pudotti pari lehteä ja bulbit nahistui jonkin verran. Nyt tuo on tehnyt jonkinlaisen alun tyvestään. Toivottavasti tulee uusi bulbi.

Oranssitähdikin sipulin iskin talvella pitkälehden multaan ajatellen, että se tuskin tekee mitään, mutta nyt näyttäisi siltä, että se saattaa ryhtyä tekemään lehteä. Sen sain kai viime alkukeväästä

Laitoin myös tomaattia ja paprikaa kasvamaan ja toivottavasti pihalle saan laitettua jotain vihanneksia kasvamaan. Olisi kiva saada itsekasvatettuja rehuja ruuaksi. Ainakin mansikkaa olisi kiva saada.

Tykkään sademetsämäisistä kotimaisemista, joten pitänee yrittää löytää lisää hienoja kasveja.
Varsinkin tän kämpän yläkerta on haasteellinen, koska sinne ehdottomasti tarvitaan vihreyttä, mutta siellä ei ole oikeastaan yhtään valoa. Onko teillä tietoa millaiset sopisivat sinne varjoisiin oloihin?

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#189 • • Jago un-trained monkee
Keväistä vapaapäivää viettäessä on täsä tullut kaivettua valmiiksi multia ruukkuja ja siemeniä.

Sain tädin kamoista hirveen määrän erinäisiä kasvien siemeniä. Suuri osa on avomaalle tarkotettuja ja mulla on vaan partsi käytössä, mutta pitää katella tossa mitä saan aikaseksi laittaa pihalle

siemeniä löytyy suipposalaatti, lehtisalaatti, rucola, basilika(punanen), "sweet basil"(*kuolaa*), sitruunamelissa, sarviapila, paprika, suippopaprika(*kuolaa*), tomaatti, Kirsikkatomaatti(*slurps*), kesäkurpitsa(vaatii ehkä liikaa tilaa), parsakaali(yök), porkkana(2vuotinen, joten en rupee kavattamaan partsilla), valkolupiini ja päivänpuna.
Pari tossa onkin koristekasveja vaan. Pitää tarkistaa mihin suuntaan meiän partsi on.

Tän vuoden tavotteena on yrittää kasvattaa paljon torjunta-aineettomia vihanneksia. Epäilen, että ei ton kokosella partsilla mitään ihmeitä saa aikaan *hihu*

Mitä ihmiset meinaa kasvatella tänä vuonna pihoillaan/partseillaan?

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Freja

Posts: 8,774

#190 • • Freja Sihteeri
Innoissani uudesta kämpästä ostin sinne hienosti kookospalmun (eilen). Tämä postaus siksi, että voin sitten tarkastaa täältä kuinka monta päivää se eli/kauanko meni että luovutin.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#191 • • Muussika Guest

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Innoissani uudesta kämpästä ostin sinne hienosti kookospalmun (eilen). Tämä postaus siksi, että voin sitten tarkastaa täältä kuinka monta päivää se eli/kauanko meni että luovutin.



:D

Vaiks muutoin on mieli ollunna jokseenkin apeana, niin iloa neljän seinän sisällä potemiseen tuo mun eliaksenkukka, jonka siis luulin vaan muistuttavan lähinnä jotain kivaa pinkkiä ananaskasvia sellaisenaan ja that's it, mutta siihen pinkkivihreeseen osioon putkahtelee violetteja kukkia öisin. <3

Kaikki kukat ei kuole mun käsittelyssä, osa alkaa kukoistamaan! I has hope! Myöskin mun vehka kukoistaa kun oon oppinut puhumaan sen kanssa samaa kieltä. :)
Morrowe

Posts: 865

#192 • • Morrowe

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Keväistä vapaapäivää viettäessä on täsä tullut kaivettua valmiiksi multia ruukkuja ja siemeniä.

Sain tädin kamoista hirveen määrän erinäisiä kasvien siemeniä. Suuri osa on avomaalle tarkotettuja ja mulla on vaan partsi käytössä, mutta pitää katella tossa mitä saan aikaseksi laittaa pihalle

siemeniä löytyy suipposalaatti, lehtisalaatti, rucola, basilika(punanen), "sweet basil"(*kuolaa*), sitruunamelissa, sarviapila, paprika, suippopaprika(*kuolaa*), tomaatti, Kirsikkatomaatti(*slurps*), kesäkurpitsa(vaatii ehkä liikaa tilaa), parsakaali(yök), porkkana(2vuotinen, joten en rupee kavattamaan partsilla), valkolupiini ja päivänpuna.
Pari tossa onkin koristekasveja vaan. Pitää tarkistaa mihin suuntaan meiän partsi on.

Tän vuoden tavotteena on yrittää kasvattaa paljon torjunta-aineettomia vihanneksia. Epäilen, että ei ton kokosella partsilla mitään ihmeitä saa aikaan *hihu*

Mitä ihmiset meinaa kasvatella tänä vuonna pihoillaan/partseillaan?



Mun parvekekaan ei ole iso (pikkunen funkkisparveke 1,5m x 1m) mutta kyllä sinne sai ison kasan kasvamaan, jotain tyyliin 10:ntä eri lajia ollut parhaimmillaan jo useampana kesänä *sydän* salaisuus on kapeat mutta syvät astiat (paljon juuritilaa alaspäin), kuten ne neliömäiset muoviroskakorit joita saa keittiön alakaappeihin. Reikiä vaan pitää muistaa tökkiä pohjaan ettei vesi seiso.

Täksi kesäksi on jo ikkunalaudalla kirsikkatomaattia ja chili "bolivian rainbow" (pitäis olla tosi nätti ja monivärinen). Myöhemmin aion laittaa porkkanoita, ehkä retiisiä (tai sit en koska nämä veti puoleensa perhosentoukkia tms. pahiksia syömaan kaiken vihreen, yks aamu kaikki retiisit vaan oli kadonneet ja tilalla oli paksuja tyytyväisen näkösiä toukkia ja lehtiruodot *grrr* ). Tietty yrttejä: basilikaa, sitruunamelissaa (mojitooo! tykkään enemmän ko mintusta), rucolaa voisin kokeilla tänä kesänä. Ruohosipulia ja metsämansikoita, toivottavasti nämä kaksi on talvehtineet hyvin eikä kuolleet pakkasilla, parvekkeella siis nytkin *hihu* Ajattelin kokeilla ehkä myös jääkaapissa idätettyjä valkosipuleita, jos nää pitäis otuksia loitolla. Herneenversojakin vois harkita. >:q Auringonkukkien kans oon luovuttanut, kun en oo saanu kukkimaan ennen pakkasia ja vetävät puoleensa niin paljo ötököitä.

Porkkana kyllä kasvaa "porkkanaksi" yhdessä vuodessa ihan niistä pikkusiemenistä, oon monena vuonna kasvattanut tavan ämpärissä pikkusadon parvekkeella :) se on "kaksivuotinen" kasviluokitukseltaan siksi, että jos haluaisi saada sen kukkimaan ja tekemään siemeniä, se tapahtuu vasta seuraavana vuonna juurimukulasta, joka on talvehtinut :)

Oispa jo kevät pidemmällä! *purr*

--
not really

sapeli

Posts: 11,768

#193 • • sapeli jokukukamikä?
Jee! Oon saanu pidettyä mun koristepaprikan hengissä, ja nyt siinä on neljä kaunista, valkoista kukkaa! *plur*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Freja

Posts: 8,774

#194 • • Freja Sihteeri

Replying to Suuri kukkakeskustelu ( keskustelua huonekasveista ):

Innoissani uudesta kämpästä ostin sinne hienosti kookospalmun (eilen). Tämä postaus siksi, että voin sitten tarkastaa täältä kuinka monta päivää se eli/kauanko meni että luovutin.



Tjoo no on se täs varmaa jo viikon verran ollu suht dööd. Ihan kuivat lehdet ja menettäneet värinsä. Että se siitä kookoksesta :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Freja

Posts: 8,774

#195 • • Edited Freja Sihteeri
Moi, tulin leveileen avokadollani.

muoks. lol kirjaimellisesti myös kuvan koolla. Sori en jaksa pienentää enää.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Aztee

Posts: 686

#196 • • Aztee
Joo pappa osti meikäläiselle tollasen "lihansyöjä"kasvin *nauru*
En tiiä si kasvie hoidosta mitää mut kyllähän tää tästä *hymy* Dionaea o lajike ja ihan "valmiiks kasvaneena" sain tän yksilö. Mikäs siinä *hymy* söpö kasvi on ja nappas heti ekana päivänä kärpäse *nauru*
aivomassa

Posts: 230

#197 • • aivomassa are you ready to lose control ?
Ostin orkidean keväällä. Siitä asti kukkinut kauniisti ja yllättävän runsaasti (18 kukkaa ja puskee nuppua yhä.) Yleensä nähnyt semmoisia missä on vain pari hassua kukkasta. Ihan perus hoito eli tasan viikon välein vedessä uitto ja valutus . Kerran kuukaudessa orkidea lannotteet. Kunhan kukat tippuvat niin leikkaan varren. Tarkoituksenani on ollut hankkia lähiaikoina kukkaperheeseen myös ananastähti. Kerran kävin jo metsästämässä. En löytänyt *ding* Keltaisena se olisi haaveissa.

--
Dont expect us to be quiet !

hiphei

Posts: 493

#198 • • hiphei
Sain ystävältäni avocadon, puuhan siitä pitäis tulla, mut melko huonolta näyttää :(
Hoitanut olen ohjeiden mukaan, mutta aina kun mulla jokin erikoinen kasvi, ei tuu mitään
ja kaktukset onnistun aina tappamaan.
Kasvit mitä rielusti kastellaan ja mistä helposti näkee veden tarpeen on parhaiten menestyneet.
Viherkasvit tekevät kodista kodin, täällä niitä asustaa 15 kpl ja partsilla on auringonkukkaa, yrttejä ja chilli puska jo hyvin lähteneet kasvamaan! :))
Jutu

Posts: 3,054

#199 • • Jutu Blondi
Mikähän olis sellanen kasvi mikä viihtyis auringossa ja lämmössä päivät pitkät, mutta joita ei tarvis kastella kovin usein? Kaktukset, aloeverat?

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.