Ongelmia tekniikan kanssa

291 posts, 15 pages, 79,648 views

Apo

Posts: 1,574

#261 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

alek szahala, 17.8.2009 15:36:
Tää ehtii sammua ennen kun ruudulle tulee ensimmäistäkään tekstiriviä. Myöskää piippausta ei ehdi tulla.



Piippaukset suoritetaan ennen mitään tulostusta, bios käy läpi matalan tason tarkistukset ennenkuin alkaa edes tulostelemaan. Normaalinkin käynnistyksen pitäisi piipata kerran.

http://www.5starsupport.com/info/beep_codes.htm

Onko emoon kytketty minikaiutinta?

edit. Joskus joutunut itse selvittelemään tuollaista ongelmaa, ihmettelin että "Mikä on kun mistään ei selviä mikä on hätänä". Minikaiuttimen piuhan kiinnittämisen jälkeen piipityksistä selvisi että kyseessä oli muistivika.
ETJ

Posts: 1,229

#262 • • ETJ Failed specimen

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

alek szahala, 17.8.2009 15:36:
---
ETJ, 17.8.2009 15:15:

Tuleeko minkälaisia piippauksia startatessa (POST:n bios power-on self test) aikana? Ootko kattonut event vieweristä onko jotain vialla?

---


Tää ehtii sammua ennen kun ruudulle tulee ensimmäistäkään tekstiriviä. Myöskää piippausta ei ehdi tulla.



No jos se ei ehdi bios-testiä tehdä, ni veikkaisin että poweri on paskana. Jos emolevy olis paskana, niin se ehtisi piippailla sentäs jotain.
xybo

Posts: 1,100

#263 • • xybo meeple!

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

alek szahala, 17.8.2009 15:04:
Mielenkiintoinen ja vittumainen ongelma koneen kanssa.

Onko mitään hajua missä toi vika vois olla? En viittis sokkona lähtee ostelemaan uutta poweria, emolevyä yms.



Just töissä boottailin vastaavanlaisen ongelman saanutta konetta. Testailin vaihtaa muistit ja powerin. Ei vaikutusta. Itse toimin niin että tilasin uuden emon (takuu huoltoon menee joten jos sekään ei auta nin eipä haittaa).

-- xybo
liikkuva muna

Posts: 2,652

#264 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Apo, 17.8.2009 15:44:
---
alek szahala, 17.8.2009 15:36:
Tää ehtii sammua ennen kun ruudulle tulee ensimmäistäkään tekstiriviä. Myöskää piippausta ei ehdi tulla.

---


Piippaukset suoritetaan ennen mitään tulostusta, bios käy läpi matalan tason tarkistukset ennenkuin alkaa edes tulostelemaan. Normaalinkin käynnistyksen pitäisi piipata kerran.

http://www.5starsupport.com/info/beep_codes.htm

Onko emoon kytketty minikaiutinta?

edit. Joskus joutunut itse selvittelemään tuollaista ongelmaa, ihmettelin että "Mikä on kun mistään ei selviä mikä on hätänä". Minikaiuttimen piuhan kiinnittämisen jälkeen piipityksistä selvisi että kyseessä oli muistivika.



Hmmm näyttäis toi olevan kiinni muttei sieltä mitään kuulu. Mahdollisesti biossin kautta disabloitu. Ongelma on vaan se, että jos nyt yritän bootata tätä päästäkseni biossiin, ei oo mitään takeita meneeks tää mylly enää koskaan päälle.

Tossa parit foorumit luettuani kävi ilmi semmonenkin vaihtoehto, että toi startuppi keskeytyy jos prossun tuuletin ei saa tiettyjä kierroksia tietyssä ajassa. Kuulostais vähän, että toi tuuletin kävis jokseenkin epätasasesti.

Onks mitään softaa millä tota rpm:ää pystyis windowsissa mittaamaan lennossa?

Edit. Vielä sen verran, että mullon tässä toi awardbiossi, joka ei näemmä hirveen tarkkaa infoa virhetilanteissa anna. Eli tuskin tää tolla pc-spiikkerillä ratkee.

Edit 2. Nonii googlasin SpeedFan-nimisen softan, sen mukaan toi tuuletin sahaa 3080 ja 3150 välillä.
xybo

Posts: 1,100

#265 • • Edited xybo meeple!

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

xybo, 17.8.2009 15:47:
---
alek szahala, 17.8.2009 15:04:
Mielenkiintoinen ja vittumainen ongelma koneen kanssa.

Onko mitään hajua missä toi vika vois olla? En viittis sokkona lähtee ostelemaan uutta poweria, emolevyä yms.

---


Just töissä boottailin vastaavanlaisen ongelman saanutta konetta. Testailin vaihtaa muistit ja powerin. Ei vaikutusta. Itse toimin niin että tilasin uuden emon (takuu huoltoon menee joten jos sekään ei auta nin eipä haittaa).

-- xybo



Tutkiessani enemmän huomasin, että ilman näytönohjainta kone lähtee liikkelle ja piippaa normaalisti. Nyt pitää metsästää jostain ehkä näytönohjain. Oli myös hilpeetä, että tuossa "serveriboxissa" oli Radeon X1800... noh. Shaders 3.0 onkin olleellista.

Edit: Vaihdoin näytönohjaimen ja nyt kone käynnistyy eikä kuole heti.
Takyon

Posts: 2,945

#266 • • Takyon Möwkö
Mikä helvetti mun nettiä/konetta vaivaa. Koko päivänä ei ole saanu adsl:n kautta yhteyttä, enkä ole tehny mitään muutoksia pitkään aikaan. Pääsen adsl-boksin asetussivulle joten yhteydessä koneen ja boksin välillä ei ole mitään vikaa. Samoin asetussivun mukaan yhteys nettiinkin on ok mutta ei vaan toimi.

Ja vielä omituisempaa on että kun mä käytän kännykällä wlanin kautta samaa yhteyttä niin se toimii ihan täydellisesti. Siis wtf?

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

akir0

Posts: 2,554

#267 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 29.11.2009 19:54:
Mikä helvetti mun nettiä/konetta vaivaa. Koko päivänä ei ole saanu adsl:n kautta yhteyttä, enkä ole tehny mitään muutoksia pitkään aikaan. Pääsen adsl-boksin asetussivulle joten yhteydessä koneen ja boksin välillä ei ole mitään vikaa. Samoin asetussivun mukaan yhteys nettiinkin on ok mutta ei vaan toimi.

Ja vielä omituisempaa on että kun mä käytän kännykällä wlanin kautta samaa yhteyttä niin se toimii ihan täydellisesti. Siis wtf?



Ettei olis vaan koneestas menny dns-asetukset vituralleen. Semmosta haittaohjelmaa on ollu tässä liikenteessä.

eli start -> cmd -> ipconfig /all ja katellaan sitten miltä näyttää..
deviq

Posts: 77

#268 • • Edited deviq
Tämähän kiva topic.
Toivottavasti joku fiksu keksii mikäs mahtaa olla homman nimi omassa tapauksessani.

Eli käytössä on pian vuoden vanha tietokone, käyttöjärjestelmänä Vista Home Premium SP2. Äänikorttina koneessa M-Audion Audiophile 2496, emona Asus P5Q. (Lisää tietoa saa tarvittaessa)
Alusta saakka päivittäistä käyttöä on häirinnyt hieman epämukava "ominaisuus". Kone tykkää kaatuilla itsekseen, joko laittamalla BSODia tai vaihtoehtoisesti kone vain nalkkaa kiinni (mitään ei tapahdu muuta kuin virtanapista. Lisäksi kuvaruutu muuttuu ehkä asteen verran epätarkaksi). Usein ohjelmat kaatuilevat itsestään tätä ennen.

Koneen nalkkaamisen/blue screenin saa estettyä käyttämällä äänikorttia (=kuuntelemella musiikkia, katsomalla leffaa, pelailemalla pelejä...). Elikä kone toimii mukavasti, kunhan käynnistyksen jälkeen muistaa laittaa iTunesista vain musiikkia soimaan (ja kaiuttimista virran pois mikäli musiikin kuuntelu ei maistu).
Joka tapauksessa kyseinen vika häiritsee jonkun verran päivittäistä käyttöä, joten mikäli joku keksii mikä hommassa voisi olla vialla, niin ystävällisesti vain viestiä.

Blue Screenistä vielä sen verran, että sen ilmoittama virhe vaihtelee (IRQL not less or equal on aika yleinen, viimeksi virhettä tarjosi tcpip.sys). Kone kaatuilee about kerran tunnissa, mikäli äänikortti ei ole käytössä. Kone kaatuilee tällöin myös ilman rasitusta (=eli jos vaikka vain käynnistän tietokoneen, kaatuu kone jonkun ajan päästä). Lisäksi kone ei myöskään käynnisty virransäästötilasta normaalisti, vaan boottaa. Tämä bootaus nyt ei häiritse millään lailla, mutta näillä saattaa jonkun näköistä yhteyttä olla.

Seuraavanlaisia kikkoja on jo kokeiltu:
- Päivitysten kanssa on kikkailtu (äänikortin ajureita on testattu puolen tusinan verran, lisäksi muutkin softat on pyritty pitämään ajantasalla)
- Emoon integroitu äänikortti poissa käytöstä (niin Winukan kuin BIOSin kautta)
- Äänikortin PCI-paikkaa vaihdettu koneessa
- Muistit testattu (kunnossa)
- Vista asennettu muutamaan kertaan uudelleen

Ilmeisemmin jonkun näköisestä yhteensopivuusongelmasta homma kuitenkin kiikasta? Voiko emossa olla jotain vikaa, tai äänikortissa? Luulisi ettei virtalähteessä ainakaan noitten ongelmien perustella. Harkinnassa on ollut myös käyttöjärjestelmän päivitys 7:aan, mutta 200 euron kokeilu ongelman poistamiseksi on hieman kallista leikkiä.

Edit: hieman lisäystä:
Mikäli kone nalkkaa (ei BSOD), kuuluu koneesta hiljainen naks-ääni. Sitä en ole paikallistanut, mistä tuo ääni tarkalleen tulee.
Takyon

Posts: 2,945

#269 • • Edited Takyon Möwkö

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

akir0, 29.11.2009 20:08:
---
Takyon, 29.11.2009 19:54:
Mikä helvetti mun nettiä/konetta vaivaa. Koko päivänä ei ole saanu adsl:n kautta yhteyttä, enkä ole tehny mitään muutoksia pitkään aikaan. Pääsen adsl-boksin asetussivulle joten yhteydessä koneen ja boksin välillä ei ole mitään vikaa. Samoin asetussivun mukaan yhteys nettiinkin on ok mutta ei vaan toimi.

Ja vielä omituisempaa on että kun mä käytän kännykällä wlanin kautta samaa yhteyttä niin se toimii ihan täydellisesti. Siis wtf?

---


Ettei olis vaan koneestas menny dns-asetukset vituralleen. Semmosta haittaohjelmaa on ollu tässä liikenteessä.

eli start -> cmd -> ipconfig /all ja katellaan sitten miltä näyttää..



Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-19-66-63-15-CC
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 217.112.252.215
82.118.211.204
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 29. marraskuuta 2009 22:02:39
Lease Expires . . . . . . . . . . : 2. joulukuuta 2009 22:02:39

Lisäisinpä vielä että toi vaihtoehto kuulostaa vähän erikoiselta, koska tällä hetkellä mä käytän kännykän kautta nettiä mutta samalla koneella kuin oon yrittäny tuon adsl:n kautta, eli eikös tuollainen ongelma blokkais ihan yhtälailla tän 3g-yhteydenki?

Okei, tällä hetkellä näyttää siltä että boksi ei saa yhteyttä verkkoon (kokeilin myös toista boksia) joten ehkä vika sittenkin on Elisalla..

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

akir0

Posts: 2,554

#270 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 29.11.2009 22:10:
Lisäisinpä vielä että toi vaihtoehto kuulostaa vähän erikoiselta, koska tällä hetkellä mä käytän kännykän kautta nettiä mutta samalla koneella kuin oon yrittäny tuon adsl:n kautta, eli eikös tuollainen ongelma blokkais ihan yhtälailla tän 3g-yhteydenki?



No ei tietenkään blokkaisi, eri yhteyksistähän on kyse ja dns-asetukset on (yleensä) paikallisia. Mutta joo, ongelma näemmä jo onneksi ratkesikin.
akir0

Posts: 2,554

#271 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

deviq, 29.11.2009 22:02:
Seuraavanlaisia kikkoja on jo kokeiltu:
- Päivitysten kanssa on kikkailtu (äänikortin ajureita on testattu puolen tusinan verran, lisäksi muutkin softat on pyritty pitämään ajantasalla)
- Emoon integroitu äänikortti poissa käytöstä (niin Winukan kuin BIOSin kautta)
- Äänikortin PCI-paikkaa vaihdettu koneessa
- Muistit testattu (kunnossa)
- Vista asennettu muutamaan kertaan uudelleen

Ilmeisemmin jonkun näköisestä yhteensopivuusongelmasta homma kuitenkin kiikasta? Voiko emossa olla jotain vikaa, tai äänikortissa? Luulisi ettei virtalähteessä ainakaan noitten ongelmien perustella. Harkinnassa on ollut myös käyttöjärjestelmän päivitys 7:aan, mutta 200 euron kokeilu ongelman poistamiseksi on hieman kallista leikkiä.



Kyllä mä nyt ekana heivaisin ton erillisen äänikortin mäkeen ja käyttäisin sillä konetta viikon jos toisenkin. Jos kaatuilu loppuu niin vika on joko siinä tai sen yhteensopivuudessa emolevyyn (tai johonkin muuhun komponenttiin).
Avatar
#272 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 29.11.2009 22:10:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-19-66-63-15-CC
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 217.112.252.215
82.118.211.204
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 29. marraskuuta 2009 22:02:39
Lease Expires . . . . . . . . . . : 2. joulukuuta 2009 22:02:39

Lisäisinpä vielä että toi vaihtoehto kuulostaa vähän erikoiselta, koska tällä hetkellä mä käytän kännykän kautta nettiä mutta samalla koneella kuin oon yrittäny tuon adsl:n kautta, eli eikös tuollainen ongelma blokkais ihan yhtälailla tän 3g-yhteydenki?

Okei, tällä hetkellä näyttää siltä että boksi ei saa yhteyttä verkkoon (kokeilin myös toista boksia) joten ehkä vika sittenkin on Elisalla..


Älä sano, et sun boxis käyttäjänimi on Takyon?

..Meinaa oot viittä vaille keyloggerin onnellinen omistaja *hihu*

Tai oikeestaan mun pitäis kysyä, et ei kai sul oo sen ja sen merkkinen adsl-boxi ja sit et kai sun käyttäjätunnuksessas on aakkonen ekana merkkinä ja et kai oot salannu wlanin ja ei kai sul oo sama käyttäjätunnus käytössä myös palomuurissa ja et kai käytä windowssin muuria ja onko salasana varmasti boxin ollessa mallia x vähintään 4 merkkiä pitkä ja sit et ei kai sun puhelinnumeros oo julkinen ja...
Takyon

Posts: 2,945

#273 • • Takyon Möwkö

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Reivaaja, 30.11.2009 11:07:
..Meinaa oot viittä vaille keyloggerin onnellinen omistaja *hihu*

Tai oikeestaan mun pitäis kysyä, et ei kai sul oo sen ja sen merkkinen adsl-boxi ja sit et kai sun käyttäjätunnuksessas on aakkonen ekana merkkinä ja et kai oot salannu wlanin ja ei kai sul oo sama käyttäjätunnus käytössä myös palomuurissa ja et kai käytä windowssin muuria ja onko salasana varmasti boxin ollessa mallia x vähintään 4 merkkiä pitkä ja sit et ei kai sun puhelinnumeros oo julkinen ja...



Kuule senkus yrität vaan *nauru*

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#274 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 30.11.2009 12:33:
---
Reivaaja, 30.11.2009 11:07:
..Meinaa oot viittä vaille keyloggerin onnellinen omistaja *hihu*

Tai oikeestaan mun pitäis kysyä, et ei kai sul oo sen ja sen merkkinen adsl-boxi ja sit et kai sun käyttäjätunnuksessas on aakkonen ekana merkkinä ja et kai oot salannu wlanin ja ei kai sul oo sama käyttäjätunnus käytössä myös palomuurissa ja et kai käytä windowssin muuria ja onko salasana varmasti boxin ollessa mallia x vähintään 4 merkkiä pitkä ja sit et ei kai sun puhelinnumeros oo julkinen ja...

---


Kuule senkus yrität vaan *nauru*



No enhän minä osaa ku sosiaalista hakkerointia, mutta noi Kiinalaiset.. Ne on ahkeria poikia.

Juuh, ainakin makroilla voi vittuilla Antti sulle.. kjähkjäh.

..Ei mut sä missasit pointin..
Avatar
#275 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 30.11.2009 12:33:
Kuule senkus yrität vaan *nauru*



Kyllä nyt hymy hyytyy. Luvallasi murtauduin boxiis. Onnistuin alle minuutissa *huoh* Kerron sulle muutaman neuvon yksityisviestinä, kuhan nyt vaan oot paikalla. Olettaen että toi virnuilu loppuu.

Jos et usko, niin teen sen uudestaan ja nappaan kuvan sulle.

Tai pistän paskan remonttiin ja otan oikeudet. Luvalla siis tietenkin...
Takyon

Posts: 2,945

#276 • • Takyon Möwkö

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Reivaaja, 30.11.2009 14:21:
---
Takyon, 30.11.2009 12:33:
Kuule senkus yrität vaan *nauru*

---


Kyllä nyt hymy hyytyy. Luvallasi murtauduin boxiis. Onnistuin alle minuutissa *huoh* Kerron sulle muutaman neuvon yksityisviestinä, kuhan nyt vaan oot paikalla. Olettaen että toi virnuilu loppuu.

Jos et usko, niin teen sen uudestaan ja nappaan kuvan sulle.

Tai pistän paskan remonttiin ja otan oikeudet. Luvalla siis tietenkin...



Aika superhaxori oot kun tosta boksista on ollu virrat pois tuon mun edellisen viestin jälkeen tähän hetkeen saakka :D

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#277 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Takyon, 30.11.2009 18:11:
Aika superhaxori oot kun tosta boksista on ollu virrat pois tuon mun edellisen viestin jälkeen tähän hetkeen saakka :D



Hahaha! Mix?

Ei mut pointti oli et ei se oikeesti vaadi paljoakaan tollasen paljastuksen jälkeen murtautua. kaiken lisäx annoit luvan.
akir0

Posts: 2,554

#278 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Reivaaja, 30.11.2009 11:07:
---
Takyon, 29.11.2009 22:10:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-19-66-63-15-CC
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 217.112.252.215
82.118.211.204
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 29. marraskuuta 2009 22:02:39
Lease Expires . . . . . . . . . . : 2. joulukuuta 2009 22:02:39

Lisäisinpä vielä että toi vaihtoehto kuulostaa vähän erikoiselta, koska tällä hetkellä mä käytän kännykän kautta nettiä mutta samalla koneella kuin oon yrittäny tuon adsl:n kautta, eli eikös tuollainen ongelma blokkais ihan yhtälailla tän 3g-yhteydenki?

Okei, tällä hetkellä näyttää siltä että boksi ei saa yhteyttä verkkoon (kokeilin myös toista boksia) joten ehkä vika sittenkin on Elisalla..

---

Älä sano, et sun boxis käyttäjänimi on Takyon?

..Meinaa oot viittä vaille keyloggerin onnellinen omistaja *hihu*

Tai oikeestaan mun pitäis kysyä, et ei kai sul oo sen ja sen merkkinen adsl-boxi ja sit et kai sun käyttäjätunnuksessas on aakkonen ekana merkkinä ja et kai oot salannu wlanin ja ei kai sul oo sama käyttäjätunnus käytössä myös palomuurissa ja et kai käytä windowssin muuria ja onko salasana varmasti boxin ollessa mallia x vähintään 4 merkkiä pitkä ja sit et ei kai sun puhelinnumeros oo julkinen ja...



Oot sä kyllä armottoman kova jätkä kun sisäverkon ip:n perusteella murtaudut koneelle.
Avatar
#279 • • Reivaaja Guest

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

akir0, 30.11.2009 18:32:
Oot sä kyllä armottoman kova jätkä kun sisäverkon ip:n perusteella murtaudut koneelle.



Ei kyse ookkaa koneelle tunkeutumisesta vaan sinne päästämisestä.
akir0

Posts: 2,554

#280 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Ongelmia tekniikan kanssa:

Reivaaja, 30.11.2009 18:33:
---
akir0, 30.11.2009 18:32:
Oot sä kyllä armottoman kova jätkä kun sisäverkon ip:n perusteella murtaudut koneelle.

---


Ei kyse ookkaa koneelle tunkeutumisesta vaan sinne päästämisestä.



No kerro nyt mitä Takyon tossa postauksessaan muka paljasti? Ei yhtään mitään muuta kuin käyttämänsä DNS-serverit. Kaikki muut sen tiedot on olleet jaossa jo iät ja ajat.

[edit] Joo, on siellä peräti koneen mac-osoite, jolla ei tee mitään.