Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 715,003 views

ezzy

Posts: 8,060

#561 • • ezzy Droid-pappa
Asiakaspalveluduunissa joutuu kyllä pitämään niin paljon mölyjä mahassaan, että ihan hyvä vaan, että pääsee päästämään niitä täällä ulos. Ehkä joku jopa oppii jotain toiselta palvelualan duunarilta.
AnderS

Posts: 470

#562 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

Jone,

Miksi ihmeessä? Duuni on yleensä raskasta - henkisesti, fyysisesti tai molempia. Tossa ei liene mitään ihmeellistä ja musta onkin jotenkin erikoista, että jonkun tietyn ammattikunnan pitää itkeä kymmeniä sivuja kovaa kohtaloaan, joka ei todennäköisesti ole yhtään sen kovempi kuin naapurin Pekalla, joka tekee ihan erilaista hommaa ja saa kokemastaan erilaisesta rasituksesta myös rahallisen korvauksen siinä missä sinäkin. Pekalla kuitenkin nuppi toimii ja se tietää että duuni on duunia ja muut jutut on sit erikseen.

Niin kauan kuin työstä saatava rahallinen korvaus vastaa sen tekijän mielestä sen aiheuttamaan rasitusta ja ajan menetystä on kaikki ihan kohdillaan ja mitään syytä tihkua sitä sydänverta ja paatostella omasta ihmisyydestään ja älykkyydensä väheksymisestä ei ole. Jos rahallinen korvaus taas koetaan riittämättömäksi, niin.... a) pitää pyytää lisää liksaa, b) vaatia rasituksen vähentämiseen tähtääviä toimia työnantajaosapuolelta tai c) etsiä itselleen uusi duunipaikka ja duuni, jossa tämä yksinkertainen yhtälö täyttyy.



Kaikessa lyhykäisyydessään. Kukaan ei toki aliarvioi
kenenkään työtä. Jokaisessa duunissa on omat raskautensa
ja vittumaisuutensa, sitä ei voi kukaan kieltää.

Mun mielestäni saan työstäni vähintäänkin tyydyttävän
rahallisen korvauksen.

Syy miksi mä avaudun täällä on yksinkertainen.
Mä en ole ikinä tykännyt nimittelystä, haukkumisesta,
vittuilusta, kiusaamisesta, jne.
Mutta kun sitä joutuu töissä aina välillä kestämään.
Olo on ku sais turpaan kädet sidottuina selän taakse,
vailla mahdollisuutta puolustautua. Se vituttaa välillä.
Kyllä! Ammatinvalinta kysymys! Mun työssäni on kuitenkin niin
paljon enemmän hyviä puolia että mä en aio työtäni vaihtaa näitten
epämiellyttävien kokemusten takia.

Mutta jos joku perustaa topicin missä mä voin anonyymisti itkeä työni
epäkohdista, niin mähän piru vie itken. Keneltä se on pois?
Jone

Posts: 8,258

#563 • • Edited Jone Archibald Haddock

Apo, 9.6.2005 12:44:
Tää on vissiin sarkasmia? Oon vähän sokee sen suhteen niin pitää kysyä.



Jees.

Apo, 9.6.2005 12:44:
Muissa ammateissa? Nykyisessä markkinataloudessa on mun mielestä aika vähän työssäkäyviä ihmisiä jotka eivät olisi jossain suhteessa asiakaspalvelijoita. Eipä tule oikeastaan yhtään ammattia mieleen missä työntekijä välttyisi ihmiskontakteilta koska tavallinen työsuhdekin voidaan nähdä asiakaspalveluna jossa työntekijä palvelee vähintäänkin pomoaan. Olisi kiva kuullakin mitä ammatteja tarkoitat?



Noihan on täysin tapauskohtaisia juttuja? On varmasti paljon ihan perinteisesti asiakaspalvelutehtäviksi laskettavia ammattinimikkeitä, joissa ei joudu ottamaan juuri mitään sosiaalista kontaktia keneenkään työpäivänsä aikana ja vastaavasti ei erityisesti asiakaspalvelutehtäviltä kuullostavia juttuja, joissa joutuu olemaan asiakkaiden kanssakäymisessä useinkin.

Jos siis pistän tähän sulle listan ammattinimikkeitä, niin voit aina sanoa että sun kummisi kaima ainakin joutuu tietyn nimikkeen alla palvelemaan asiakkaita vaikka mun kummini kaima ei joutuisikaan. Moisen listan tekeminen on siis täysin silkkaa ajanhaaskuuta, mutta esim. mun kesäduunissani (keräilijä pakkasvarastolla) ei ole pakko joutua vaihtamaan sanaakaan kenenkään kanssa koko päivänä jos ei huvita (mua itseasiassa jopa häiritsee se liki täydellinen turvan kiinni pitäminen).

Apo, 9.6.2005 12:44:
Ja sitäpaitsi, mitä vikaa tuossa sydänverenvuodatuksessa on?



Ei mitään sinänsä ellei se vuodatus oli juuri tollaista surkuhupaista "mullakin on niinq aivot!!11oneone"-schaibaa.

mayah, 9.6.2005 12:47:
Mä nyt tälleen ihan yksinkertaiseen klubbarilaiseen tyyliin kysyn; onko se sulta pois, jos joku haluaa kitistä tyypillisistä asiakastilanteista jotka toistuu työssä useesti?



Ei ole. Se ei ole multa mitenkään pois, mutta mun on vaan vaikea pitää mölyjä mahassani kun ihmiset vuodattavat mölyjä omistaan ämpäritolkulla. Siitä lähteekin sitten liikkeelle kiva "voi neitsyt Maria Jeesuksen Kristuksen äiti ja kymmenen pientä frakkipukuista sirkusapinaa"-hämmästely. *nauru*

mayah, 9.6.2005 12:47:
Joillekin tää threadi on pelkkää viihdettä, toiset taas "oppii" jonkun jutun, jonka avulla ne voi tehdä jonkun asiakaspalvelijan päivästä paremman. Jos sä et tee asiakaspalvelutyötä tai ole kiinnostunut siitä mitä asiakaspalvelijat asiakkaiden toimintamalleista ajattelee, älä avaa tätä threadia. Jos ei sua kiinnosta ketä seukkaa ja ketä ei, älä lue sinkku- ja seukkausluukkuja. Jos tää threadi vaivaa sua uudet-laatikossa niin mä voin mielelläni siirtää sen alueelle, joka ei sun uudet-laatikossa näy. Tätä samaa vänkäämistä on jo käyty tyyliin sivulla 5, joten pointti tuli selväks jo sillon viimeksi.



Jees, mulle tää on nimenomaan viihdettä. *joo*

Saan sellaista OMFG, LOLLERSKATES!-huumoria irti näistä jutuista, tosin varmaan toisesta näkökulmasta kuin useimmat ja siksi luen tätä ihan mielelläni.

...ja olen itsekin toiminut erilaisissa asiakaspalveluammateissa ja teen toisena duuninani tälläkin hetkellä hommia, joissa joudun olemaan asiakkaiden kanssa hyvin läheisissä tekemisissä. Silti en itke kauniin sieluni ikuista turmeltumista asiakkaideni toimesta, koska siinä on ne ihmiset joiden rahoilla mun leipäni päälle kinkku tulee.
innae

Posts: 1,377

#564 • • innae PaskaJätkä

Jone, 9.6.2005 12:59:



---
mayah, 9.6.2005 12:47:
Mä nyt tälleen ihan yksinkertaiseen klubbarilaiseen tyyliin kysyn; onko se sulta pois, jos joku haluaa kitistä tyypillisistä asiakastilanteista jotka toistuu työssä useesti?
---


Ei ole. Se ei ole multa mitenkään pois, mutta mun on vaan vaikea pitää mölyjä mahassani kun ihmiset vuodattavat mölyjä omistaan ämpäritolkulla. Siitä lähteekin sitten liikkeelle kiva "voi neitsyt Maria Jeesuksen Kristuksen äiti ja kymmenen pientä frakkipukuista sirkusapinaa"-hämmästely. *nauru*


---
mayah, 9.6.2005 12:47:
Joillekin tää threadi on pelkkää viihdettä, toiset taas "oppii" jonkun jutun, jonka avulla ne voi tehdä jonkun asiakaspalvelijan päivästä paremman. Jos sä et tee asiakaspalvelutyötä tai ole kiinnostunut siitä mitä asiakaspalvelijat asiakkaiden toimintamalleista ajattelee, älä avaa tätä threadia. Jos ei sua kiinnosta ketä seukkaa ja ketä ei, älä lue sinkku- ja seukkausluukkuja. Jos tää threadi vaivaa sua uudet-laatikossa niin mä voin mielelläni siirtää sen alueelle, joka ei sun uudet-laatikossa näy. Tätä samaa vänkäämistä on jo käyty tyyliin sivulla 5, joten pointti tuli selväks jo sillon viimeksi.

---


Jees, mulle tää on nimenomaan viihdettä. *joo*

Saan sellaista OMFG, LOLLERSKATES!-huumoria irti näistä jutuista, tosin varmaan toisesta näkökulmasta kuin useimmat ja siksi luen tätä ihan mielelläni.

...ja olen itsekin toiminut erilaisissa asiakaspalveluammateissa ja teen toisena duuninani tälläkin hetkellä hommia, joissa joudun olemaan asiakkaiden kanssa hyvin läheisissä tekemisissä. Silti en itke kauniin sieluni ikuista turmeltumista asiakkaideni toimesta, koska siinä on ne ihmiset joiden rahoilla mun leipäni päälle kinkku tulee.



Haukkuvatko asiakkaasi sinut harvase päivä? Tai vittuilevatko?
Tiedän ettei sitä pidä ottaa henk.koht. mutta välillä se on ihan hiton vaikeeta.
Ruinataanko sinulta ilmaista _mitä-ikinä-työksesi-teetkään_, koska "kaikkialla muuallakin saa"?
Tullaanko työpaikallesi riehumaan ja oksentelemaan, koska he ovat asiakkaita ja heillä on siihen oikeus. Tai vetävät paikkoja paskaksi, koska heillä on oikeus toimia niin.

Itsehän alani olen valinnut, mutta rajansa kaikella vittuiluilla/paskalla jota niskaani sataa.
Vaikka olen asiakaspalveluammatissa, ei minun työhöni kuulu sirkustemppujen teko, enkä myöskään niitä tee.
Yritän olla kaikille se hymyilevä ja iloinen baaritäti, joten en mielestäni ole oikeutettu ottamaan vastaan kaikkea paskaa jota ihmiset juovuspäissään minulle laukovat. Vai olenko?
Maksaahan se asiakas palkkani ja on oikeutettu saamaan hyvää palvelua, mutta samalla on asiakkaallakin "velvollisuuksia", esim. yrittää käyttäytyä hieman kohteliaasti (koska olet toisen työpaikalla).
Eikä ne "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" maksa kummallekkaan (asiakas&palvelija), mutta hyvin moni jättää nuo pienet sanat jättämättä.

(ajatus katkesi monta kertaa, joten teksti on hyvin epäselvää ja poukkoilevaa, nöyrimmät pahoitteluni siitä)

--
PaskaJätkä

Jone

Posts: 8,258

#566 • • Edited Jone Archibald Haddock

innae, 9.6.2005 17:04:
Haukkuvatko asiakkaasi sinut harvase päivä? Tai vittuilevatko?
Ruinataanko sinulta ilmaista _mitä-ikinä-työksesi-teetkään_, koska "kaikkialla muuallakin saa"?
Tullaanko työpaikallesi riehumaan ja oksentelemaan, koska he ovat asiakkaita ja heillä on siihen oikeus. Tai vetävät paikkoja paskaksi, koska heillä on oikeus toimia niin.



Ei, mitään edellämainituista ei juurikaan tapahdu mun asiakkaideni toimesta. Vastaavasti voisin sanoa ison liudan sellaisia riesoja, joita mun asiakkaani mulle aiheuttavat, mutta joita sä et joudu työssäsi kokemaan. Edellämainitut riesat ovat kuitenkin "comes with the territory"-tavaraa ja jos mua hatuttaa kohtuuttomasti, niin se näkyy sitten tuotetun palvelun hinnassa - ei sen laadussa.

innae, 9.6.2005 17:04:
Itsehän alani olen valinnut, mutta rajansa kaikella vittuiluilla/paskalla jota niskaani sataa.
Vaikka olen asiakaspalveluammatissa, ei minun työhöni kuulu sirkustemppujen teko, enkä myöskään niitä tee.
Yritän olla kaikille se hymyilevä ja iloinen baaritäti, joten en mielestäni ole oikeutettu ottamaan vastaan kaikkea paskaa jota ihmiset juovuspäissään minulle laukovat. Vai olenko?



Olet töissä baarissa. Baari saa tuottonsa siitä, että siellä juodaan viinaa. Pitäisikö asiakkaiden nyt siis juoda paljon viinaa (jotta baari olisi kannattava), mutta olla päihtymättä? Mielenkiintoinen ajatus sinänsä, joskin melko hankala toteuttaa. Voiskin sanoa että valittavissa olevat vaihtoehdot ovat a) asiakkaat eivät juo viinaa, eivät päihdy, käyttäytyvät hyvin, baari ei tuota ja sinä joudut etsimään itsellesi uuden työpaikan tai b) asiakkaat juovat viinaa, päihtyvät viinanjuonnin seurauksena, käyttäytyvät huonosti päissään, baari tuottaa ja työpaikkasi pysyy.

Kyllä mä ymmärrän, että baarihenkilökuntaakaan ei saa kohdella miten sattuu ja että jossain vaiheessa se pinna kärähtää kärsivälliseltäkin ihmiseltä, mutta silti toi sun puheesi kuullostaa musta melkolailla samalta kuin jos joku menisi Damissa coffee shoppiin duuniin ja alkaisi sitten webissä tilittämään, että "voitteko uskoa, mutta suurin osa mun asiakkaistani on ihan hatseissa?!!11"

innae, 9.6.2005 17:04:
Maksaahan se asiakas palkkani ja on oikeutettu saamaan hyvää palvelua, mutta samalla on asiakkaallakin "velvollisuuksia", esim. yrittää käyttäytyä hieman kohteliaasti (koska olet toisen työpaikalla).
Eikä ne "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" maksa kummallekkaan (asiakas&palvelija), mutta hyvin moni jättää nuo pienet sanat jättämättä.



Oliskohan tällä mitään tekemistä juuri sen kanssa, että nämä asiakkaat ovat tukeneet sunkin työpaikkasi pysyvyyttä kippaamalla sitä viinaa ja ovat ns. "nuppi turvoksissa?" Tai ovat mahdollisesti jossain sosiaalisessa tilanteessa (käyvät keskustelua jonkun muun tai joidenkin muiden kanssa), jossa et ole huomion keskipisteenä? Tai muuten vaan syventyneet omalla vapaa-ajallaan (jota voi olla vähemmän kuin uskotkaan) johonkin ihan muuhun kuin juuri sen miettimiseen millä jalalla olet tänään sängystä noussut?

Aika harvat ihmiset ovat suorastaan tarkoituksellisesti törkeitä ja jättävät suunnitelmallisesti kaiken huomaavaisuuden sivuun. Kuitenkin on noin biljoona ihan validia syytä siihen ettei asiakkaan huomio ole täysin keskittynyt tarjoilijaan tai baarimikkoon vaan johonkin ihan muuhun vaikka palvelutilanne olisikin päällä.
Jone

Posts: 8,258

#568 • • Jone Archibald Haddock

ezzy, 10.6.2005 08:00:
jee "tämä topic on vääryyttä"-keskustelu *ding*



Missä täällä sellaista käydään? Ottaisin mielelläni osaa.
AnderS

Posts: 470

#569 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

Jone

tai b) asiakkaat juovat viinaa, päihtyvät viinanjuonnin seurauksena, käyttäytyvät huonosti päissään


... jonka jälkeen he joutuvat poistetuksi ravintolasta*vink*
Jone

Posts: 8,258

#570 • • Jone Archibald Haddock

AnderS, 10.6.2005 08:57:
... jonka jälkeen he joutuvat poistetuksi ravintolasta*vink*



Jos kaikki huonostikäyttäytyvät (arkkipäiväisten normien mukaan siis) ihmiset poistettais ravintoloista, niin niissä olis aikasta tyhjää. "Normaalin raflakäytöksen" piiriin kun menee paljon sellaista, jota muissa tilanteissa itse kukin katsoisi harvinaisen pitkään.
bates

Posts: 707

#571 • • bates Tirehtööri
Ihan hauska topicci, hyvää viihdettä itselle, mut yks sellanen ihan ot-ajatus tuli tossa mieleen..

Täällä aika moni ravintola-alan työntekijä kertoo omista kokemuksistaan huonosti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa, mut eikös ravintoloissa ole järjestyksenvalvojat sitä varten, et nimenomaan ne pitää yllä sitä järjestystä ja turvaa henksan työympäristön?

Pientä vittuilua yms scheissea saa varmasti osakseen jokainen asiakaspalveluammatissa oleva, mut jos baariympäristössä joku alkaa pöllii pulloja tiskin takaa, vittuilemaan kybällä tarjoilijalle, hajottaan mestoja, laattailemaan jne, ni eiks se oo samantien -> poke -> neuvottelu/ei neuvottelua -> ulos?

--
The best way to predict the future is to invent it.

Freja

Posts: 8,775

#572 • • Freja Sihteeri

bates, 10.6.2005 09:57:
eikös ravintoloissa ole järjestyksenvalvojat sitä varten, et nimenomaan ne pitää yllä sitä järjestystä ja turvaa henksan työympäristön?



Totta, mutta aina ei kaikissa ravintoloissa ole sitä portsaria. Ite oon töissä semmosessa paikas mis on vaan viikonloppusin poke omalla ovella klo 20 lähtien ja ma-to se on kiertävä, eli käy myös muissa firman lähiravintoloissa klo 19 alkaen. Eli sitä ennen olemme oman onnemme varassa.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

AnderS

Posts: 470

#573 • • Edited AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

bates, 10.6.2005 09:57:

Täällä aika moni ravintola-alan työntekijä kertoo omista kokemuksistaan huonosti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa, mut eikös ravintoloissa ole järjestyksenvalvojat sitä varten, et nimenomaan ne pitää yllä sitä järjestystä ja turvaa henksan työympäristön?



Juu kyllähän nämä tehtävät kuuluu jv:lle.
Aina silloin tällöin joudutaan roudaamaan ulos
asiakkaita,jotka ovat vittuilleet tai häirinneet tiskillä
työskenteleviä. Kaikkiin vain ei ehdi
puuttumaan heti.

Että tämä juttu palautuisi jotenkin
topicin tarkoitukseen, niin paljon parempi
täällä on tyydyttää kitisemisen tarve työnsä
vittumaisista puolista kuin tehdä sitä kavereille tai
perheelleen.

Ja laitetaan vielä selvennykseksi että näitä
asiakkaita jotka saa mun paskasaavista rivan
katkeamaan on kaikista asiakkaista n.5%
Sitä vittuilua ja pään aukomista jaksaa viikkoja
jopa kuukausia mutta välillä napsahtaa.

Nyt on paskasaavi tyhjillään, mutta täyttymään
päin. Sitten ku se on täynnä niin mä tuun
kaatamaan sen tänne. Silloin saa näppis kyytiä,
muutama onnellinen saa viihdepläjäyksensä
ja kaikki ovat tyytyväisiä*hih*
KooKie

Posts: 4,338

#574 • • KooKie aka. Petress Pan
Useammin asiakkaat pelastaa mun päivän, kuin pilaa sen, koska muutamaa vinkuvonku asiakasta kohden yks, joka on hyvällä tuulella ja jakaa sitä iloa mullekin, ni riittää.

Hauskin tapahtuma oli, kun minut kerran alottelijana laitettiin Mäkin DT:lle (autokaistalle) ja kun sanoin, etten tule siinä takuulla pärjäämään, niin mulle lupailtiin, että apua kyllä tulee, älä huoli. Jotenkin se autojono kuitenkin venyi sen 10 kappaleen mittaseksi ja kassat oli täynnä, ei niistä voinut repiä mulle apua, ja meidän vuoropäällikkö päätti pitää pienen herkän hetken puhelimessa tyttöystävänsä kanssa! Siis se oli uskomattominta ikinä, pistää alottelija DT:lle ja pitää vähän omaa vapaata työajalla koska hänhän on herra isokiho verrattuna meihin muihin. *grr*
Tää asia liittyy topicciin siten, että kun siihen sitten tuli auto n. 10 minuutin odottamisen jälkeen, niin tää herra sisällä alkoi valittamaan, että on ollut mäkissä 5 vuotta hommissa ja sanoi, että tietää, ettei meillä saisi kestää niin kauaa. Sanoin, että tiedän itsekin varsin hyvin, mutta että henkilöitä on rajallinen määrä ja ne pystyy rajallisesti tehdä vain parhaansa siellä, niin tää alkoi kitistä, että ihmisiä tarvittais enemmän sitten. Siinä sitten en pystynyt pitämään mölyjä mahassani, niin tokaisin - kohteliaaseen sävyyn tietenkin (ts. sarkastisesti) - että jos herra kerran on itse ollut meillä duunissa, niin hänen pitäisi hyvin tietää, ettei me itse siihen työntekijämäärään pystytä vaikuttamaan. Siinä meni asiakas aika hiljaiseksi ja maksoi kiltisti ja siirtyi parkkiin odottamaan tilaustaan. Kun sitten vein hänen tilauksensa, ja täytyy sanoa, että mahdottoman kauan asiakas kyllä joutui odottaa, niin hän tokaisi sovittelevaan sävyyn, että pitää sitten kai johtajiin ottaa yhteyttä, mihin vastasin, että kiitos, tekisitte meillekin palveluksen, jos asiakkaat ilmoittaisi, että työntekijöitä on vähemmän kuin ruuhkat edellyttäisivät. Ja kyllä sekin mies lähti loppujen lopuksi hymy huulillaan kun tokaisin reippaasti hyvää päivänjatkoa, ja toivotin vilpittömästi, että loput päivän toimet sujuisivat sutjakkaammin.

Siis tässä ihmettelen sitä, että jos herra kert itse on ollut mun paikallani, niin pitäisi sen kai helvetti osata eläytyä mun asemaan, vaikka onkin jo keski-ikäinen ja kai paremmassa paikassa töissä.
Itse ainakin osaan nykyään yrittää osaltani helpottaa muiden asiakaspalvelijoiden työpäivää; Tämän topicin kokonaan läpikäytyäni vielä hieman paremmin *piis* *hihu*

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

AndyE

Posts: 129

#575 • • AndyE
Asiakaspalvelutyössä alkaa muuten ihan oikeasti vihaamaan ihmisiä. Itsellä on melko moneen otteeseen ollut sellaneinen fiilis että kun vaan saisi kk:n siihen tiskille niin tulisi niiiin upea olo kun saisi pyyhkäistä sen meluavan ja huonosti käyttäytyvän massan joka tottunut saamaan kaiken ja heti lakoamaan *pahis* . Enkä edes sanoisi että olisin luonteeltani sellainen että en sopisi asiakaspalvelijaksi. Olen sosiaalinen ja iloinen vapaa-ajalla ja työtäkin kestänyt jo pari vuotta. jotenkin alkaa vain rusentua sen asiakkaiden negatiivisuuden alle.

Noh, onneksi kohta ei enää tarvitse näytellä hymyä *hymy*

--
It's not about the size of the dog in the
fight, it's about the size of the fight
in the dog.

innae

Posts: 1,377

#576 • • innae PaskaJätkä

Jone, 10.6.2005 07:58:
---
innae, 9.6.2005 17:04:
Haukkuvatko asiakkaasi sinut harvase päivä? Tai vittuilevatko?
Ruinataanko sinulta ilmaista _mitä-ikinä-työksesi-teetkään_, koska "kaikkialla muuallakin saa"?
Tullaanko työpaikallesi riehumaan ja oksentelemaan, koska he ovat asiakkaita ja heillä on siihen oikeus. Tai vetävät paikkoja paskaksi, koska heillä on oikeus toimia niin.

---


Ei, mitään edellämainituista ei juurikaan tapahdu mun asiakkaideni toimesta. Vastaavasti voisin sanoa ison liudan sellaisia riesoja, joita mun asiakkaani mulle aiheuttavat, mutta joita sä et joudu työssäsi kokemaan. Edellämainitut riesat ovat kuitenkin "comes with the territory"-tavaraa ja jos mua hatuttaa kohtuuttomasti, niin se näkyy sitten tuotetun palvelun hinnassa - ei sen laadussa.



Ei se asiakkaiden huono käytös näy minunkaan työni laadussa, eikä valitettavasti hinnassakaan. :(

---

innae, 9.6.2005 17:04:
Itsehän alani olen valinnut, mutta rajansa kaikella vittuiluilla/paskalla jota niskaani sataa.
Vaikka olen asiakaspalveluammatissa, ei minun työhöni kuulu sirkustemppujen teko, enkä myöskään niitä tee.
Yritän olla kaikille se hymyilevä ja iloinen baaritäti, joten en mielestäni ole oikeutettu ottamaan vastaan kaikkea paskaa jota ihmiset juovuspäissään minulle laukovat. Vai olenko?

---


Olet töissä baarissa. Baari saa tuottonsa siitä, että siellä juodaan viinaa. Pitäisikö asiakkaiden nyt siis juoda paljon viinaa (jotta baari olisi kannattava), mutta olla päihtymättä? Mielenkiintoinen ajatus sinänsä, joskin melko hankala toteuttaa. Voiskin sanoa että valittavissa olevat vaihtoehdot ovat a) asiakkaat eivät juo viinaa, eivät päihdy, käyttäytyvät hyvin, baari ei tuota ja sinä joudut etsimään itsellesi uuden työpaikan tai b) asiakkaat juovat viinaa, päihtyvät viinanjuonnin seurauksena, käyttäytyvät huonosti päissään, baari tuottaa ja työpaikkasi pysyy.

Kyllä mä ymmärrän, että baarihenkilökuntaakaan ei saa kohdella miten sattuu ja että jossain vaiheessa se pinna kärähtää kärsivälliseltäkin ihmiseltä, mutta silti toi sun puheesi kuullostaa musta melkolailla samalta kuin jos joku menisi Damissa coffee shoppiin duuniin ja alkaisi sitten webissä tilittämään, että "voitteko uskoa, mutta suurin osa mun asiakkaistani on ihan hatseissa?!!11"


---
innae, 9.6.2005 17:04:
Maksaahan se asiakas palkkani ja on oikeutettu saamaan hyvää palvelua, mutta samalla on asiakkaallakin "velvollisuuksia", esim. yrittää käyttäytyä hieman kohteliaasti (koska olet toisen työpaikalla).
Eikä ne "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" maksa kummallekkaan (asiakas&palvelija), mutta hyvin moni jättää nuo pienet sanat jättämättä.

---


Oliskohan tällä mitään tekemistä juuri sen kanssa, että nämä asiakkaat ovat tukeneet sunkin työpaikkasi pysyvyyttä kippaamalla sitä viinaa ja ovat ns. "nuppi turvoksissa?" Tai ovat mahdollisesti jossain sosiaalisessa tilanteessa (käyvät keskustelua jonkun muun tai joidenkin muiden kanssa), jossa et ole huomion keskipisteenä? Tai muuten vaan syventyneet omalla vapaa-ajallaan (jota voi olla vähemmän kuin uskotkaan) johonkin ihan muuhun kuin juuri sen miettimiseen millä jalalla olet tänään sängystä noussut?

Aika harvat ihmiset ovat suorastaan tarkoituksellisesti törkeitä ja jättävät suunnitelmallisesti kaiken huomaavaisuuden sivuun. Kuitenkin on noin biljoona ihan validia syytä siihen ettei asiakkaan huomio ole täysin keskittynyt tarjoilijaan tai baarimikkoon vaan johonkin ihan muuhun vaikka palvelutilanne olisikin päällä.



Ruokapuolella tämä tapahtuu valitettavan usein ja yleensä asiakkaat eivät ole vielä niin humalassa (eli ei kiitetä yms.).
Vai onko suomalaiset niin tuppisuu-kansaa, etteivät saa pakerrettua mitään suustaan ulos? Jotain pientä mumistaan, ja kun kysyn kohteliaasti "anteeksi mitä?" tulee vastaukseksi ei mitään. Mistäs minä muuten tiedän oliko ruoka hyvää, jos ei ollut mikä siinä kusi, yms (perässä tulevasta reklamaatiosta, kuinka oli kaikki päin persettä). En osaa lukea toisten ihmisten ajatuksia ;)

Kyllä, eilen oli _hieman_ bad day, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että monikaan ei ajattele baaria jonkun työpaikkana koska baarissa pidetään kivaa ja dokataan ihan sairaasti ja siellä saa tehä ihan mitä vaan (näin on minulle yksi asiakas sanonut). Onhan toki ravintolat asiakkaita varten, mutta ei siellä nyt ihan mitä tahansa saa tehdä (paitsi jos kyseessä on mikado :D).
Vaikka takki jätetään narikkaan, ei niitä aivoja tarvitse sinne myös laittaa.
Suurin osa ihmisistä on mukavia humalassa, mutta löytyy myös se osa joka ei ole (yleensä tavataan ravintolassa 2 krt. vuodessa, vappuna ja pikkujouluissa, mutta tavataaan myös muulloinkin). Ne ovat just näitä jotka vievät pulloja rännistä, lähmivät hedelmiä/jäitä sormin, vetevät omasta pullosta (koska on niin kallista, miksi he lähtevät alkujaankaan baariin?), oksentelevat/kusevat minne tahansa, vetävät paikat paskaksi, haukkuvat ulkonäkösi/puhetapasi/työtekniikkasi/kaikki vaan mitä keksivät,yrittävät viedä kassasta rahaa,yms.
(Nyt katkesi ajatus, ööh)
En sano, etteikö saisi pitää hauskaa ja dokata, kunhan vaan muistaisi hieman edes käyttäytyä. Ei tarvitse olla tikku perseessä, muttei se perse siinä tiskillä.
Työssäni olen baarissa sekä salissa (ja sali ei todellakaan ole vahvempi laji, mutta silti sieltä on tullut paljon positiivista kehua, eli en taida asiakkaille olla hirveä mulkku mikä normaalisti olen :D).
Hymyillään kun tavataan tiskillä, ja vaikken hymyilisi vika ei välttämättä ole sinun vaan saatan kuormittaa aivojani ajattelulla :)

--
PaskaJätkä

mekaanikko

Posts: 1,176

#577 • • mekaanikko don selecta
Jos kaikki ihmiset omassa työssään suhtautuisivat asiakkaisiin ja vastaavasti asiakkaat vapaa-ajallaan töissä oleviin normaalilla huomaavaisuudella (tervehditään ja sanotaan kiitos, pyritään ilmaisemaan negatiivisetkin asiat neutraaliin sävyyn ja yritetään ottaa huomioon myös toisen osapuolen tilanne), tällaista threadia tuskin tarvittaisiinkaan. Kun kuitenkaan useimmiten todellisuudessa näitä empatiavajauksesta kärsiviä ihmisiä on olemassa jotka eivät osaa yhtään asettautua toisen osapuolen asemaan, ristiriitoja syntyy.

Fiksu ihminen ei täräytä samalla mitalla takaisin päin naamaa ja toisaalta useimmiten työnantajakaan ei sellaista hyvällä katso (esim. omassa työpaikassani (mainostoimisto) on nimenomaisesti kielletty erikseen valittamasta asiakkaalle esim. kiirettä, muiden oman firman duunareiden tekemiä virheitä tai muuta joka voisi antaa sellaisen mielikuvan että emme olekaan täydellisiä =D) joten syntyy helposti paineita jotka on sitten hyvä purkaa sopivassa tilanteessa avautumalla, esim. kavereiden kesken baarissa tai sit vaikka täällä inttar webissä.

Väittäisin, että vaikka en itse varsinaisessa perinteisessä asiakaspalvelussa työskentelekään, että tulen erinomaisen hyvin toimeen hankalienkin asiakkaiden kanssa. Silti itsellänikin silloin tällöin tulee vastustamaton tarve nillittää siitä millainen ääliö se ja sekin asiakas on. Vastaavia kokemuksia on myös useista omista kolleegoista. Tästä pienen ekstrapoloinnin kautta pääsen siihen rohkeaan väitteeseen, että melko suurella todennäköisyydellä suurin osa täälläkään asiakkaiden kelvottomuudesta valittaneista ei todellisuudessa ole sen asennevammaisempia tai huonompia asiakaspalvelijoita kuin ne, jotka ovat moista valittamista kauhistelleet.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#578 • • Aziz Combat Fighter

mekaanikko, 10.6.2005 16:19:
Väittäisin, että vaikka en itse varsinaisessa perinteisessä asiakaspalvelussa työskentelekään, että tulen erinomaisen hyvin toimeen hankalienkin asiakkaiden kanssa.



No, se millanen on "hankala asiakas" riippuu varmaan aika paljon alasta. Musta tuntuu et esim. sun ja mun hankalat asiakkaat on vähän erilaisia :)
Freja

Posts: 8,775

#579 • • Freja Sihteeri
Ihanaa mun ei tarvi kestää hankalia ja ärsyttäviä ja eiminkääntietäviä asiakkaita viel 4.5 viikkoon *jiihaa*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

mekaanikko

Posts: 1,176

#580 • • mekaanikko don selecta

Ana-5000, 11.6.2005 08:09:
No, se millanen on "hankala asiakas" riippuu varmaan aika paljon alasta. Musta tuntuu et esim. sun ja mun hankalat asiakkaat on vähän erilaisia :)



Tru enuff, mut sit toisaalta onks se enää ees teidän alan newspeakissa "asiakaspalevelutilanne" kun jäbä painii hankalan asiakkaan kanssa? =D

Mut joo. Mun hankalat asiakkaat on esim. pikkupomoja jotka ei oikeesti saa päättää mitään isoa joten ne haluaa päteä viilaamalla jotain epäolennaisuuksia, tietenkin just silloin kun reprotyöntekijät on jäämässä lomalle ja duuni pitäis saada painoon samana päivänä. Suht pientä mut kylhän tossakin alkaa uloke vähitellen kasvaa otsaan kun sama jatkuu ja jatkuu.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia