Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 713,456 views

henkka

Posts: 4,973

#541 • • henkka

AnderS, 9.6.2005 10:26:
---
jUSSi
Te olette siellä asiakasta varten.

---


Pyh! Liksan takia siellä ollaan. Loppu
onkin vain teeskentelyä ja mielistelyä.



Mut kuka sen litin maksaa hä?
AnderS

Posts: 470

#542 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

Jone

Kenellä täällä oli illuusio siitä, että joku esim. istuis kaupan kassalla ihan kutsumuksen eikä rahan takia? Se raha kuitenkin maksetaan siitä asiakkaiden palvelemisesta, oli se sitten "teeskentelyä ja mielistelyä" tai ei. Mua ei erityisemmin kiinnosta teeskenteleekö kassa mua palvellessaan. Enemmän mua huolettais jos se kehittäis jotain ihan ihka aitoja emootioita jokaiseen palvelutilanteeseen.



"asiakaspalvelija on asiakasta varten". Yleinen lausahdus,
ei kenenkään illuusio. Se joka sanoo mulle, tai mun kuullen
tämän lauseen, saa mussa aikaan reaktion jonka sanon tai
ajattelen ääneen.

Ei tästä kannata sen viiltävämpiä analyyseja alkaa vetämään.
Jone

Posts: 8,258

#545 • • Edited Jone Archibald Haddock

AnderS, 9.6.2005 10:52:
"asiakaspalvelija on asiakasta varten". Yleinen lausahdus,
ei kenenkään illuusio.



No tollahan nyt taas ei ole mitään tekemistä rahan tai kutsumuksen kanssa. Asiakaspalveluammateissa oleville maksetaan palkkaa asiakkaiden palvelemisesta = "asiakaspalvelija on asiakasta varten" ja piste.

AnderS, 9.6.2005 10:52:
Se joka sanoo mulle, tai mun kuullen
tämän lauseen, saa mussa aikaan reaktion jonka sanon tai
ajattelen ääneen.

Ei tästä kannata sen viiltävämpiä analyyseja alkaa vetämään.



Sun asenteesi asiaa kohtaa viittaa taas juuri siihen mistä aikaisemmin mainitsin - kuvittelet mitä ilmeisimmin olevasi vähän hienompi ihminen kuin asiakkaasi jos sulla on varaa lähteä niille avautumaan siitä, että osoittavat sulle paikkasi.
Saara

Posts: 1,954

#546 • • Edited Saara #2970

Tontsis, 9.6.2005 10:57:
Se asiakashan on ollut fiksu, kun on saanut puhuttua sut myymään sixpackin vaikkei ollut sun työaika eikä liike edes auki. En mä menis dissaamaan sitä siitä, että se ei muka osais lukea aukioloaikaa. Sinähän ne bisset myit palkatta :)



Yhtähyvin olisin voinut sanoa sille että tulee puolentoista tunnin päästä, mutta ajattelin kuitenkin päästää senkin pahasta. Ja kyllä olen siellä omalla ajalla aamuisin noin puoli tuntia. Onko siinä muka jotain pahaa? Pitäähän hommat saada hoidettua kyökissä ennen kuin ensimmäiset asiakkaat tulevat sisään (eli siinä 8.30).

edit. eikä missään vaiheessa ollut ylipuhumista. kysyin itse että mitä sen pitäis saada.

edit2. ja jutun pointti: olisiko tullut jotain mahdollista valitusta jos olisin tullut sinne vasta 7.30 jolloin muin työaika vasta alkaa?

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

kap-pu

Posts: 1,167

#547 • • kap-pu the amazing suction cup boy
Palvelutiskillä sattunutta ja tapahtunutta:

"Onko teillä sellofaania tomaattikastikkeessa?" - 3 tyyppiä katsoo asiakasta hiljaa, joltakulta meinaa päästä jo "Anteek..." "Aha no ei mitään, mä etin ite!"

Kasvatettu merilohi, tuo Norjan toiseksi kuuluisin vientituote villapaitojen jälkeen, oli tarjouksessa. Mummo tulee paikalle ja pyytää kollegalta 100 grammaa siivuina. Kollega hämmentyy ja näyttää abt 100 g:n palaa (joka siis oli hieman siivumainen johtuen kalan suuresta koosta). Mummo tähän "Ei, kuin ohuina siivuina!" "Aiotteko mihin tarkoitukseen käyttää...?" "No LEIVÄN PÄÄLLE, tietenkin! Kyllä K-Marketista on aina saanut siivuina! Teiltä ei taida saada! Unohtakaa koko juttu!"
Ja kysymyksessähän oli tosiaan tuore filé, ei suinkaan graavattu.

Näitä pikku juttuja tulee kyl sitä tahtia, ettei kaikkia voi ees muistaa. Hyvä vaan et tulee, alkaa lihan pilkkominen jo noin muuten hienoisesti tympiä. ;)

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

Saara

Posts: 1,954

#548 • • Saara #2970

kap-pu, 9.6.2005 11:31:
"Onko teillä sellofaania tomaattikastikkeessa?" - 3 tyyppiä katsoo asiakasta hiljaa, joltakulta meinaa päästä jo "Anteek..." "Aha no ei mitään, mä etin ite!"



Ai, meiän kaupasta saa vaikka sellofaania tomaattikastikkeessa jos vaan pyytää :D. Eiköhän sillekkin herkulle löydy ihan neuvoteltavissa oleva hinta :DD.

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

extramppa

Posts: 217

#549 • • extramppa hengailija

Jone, 9.6.2005 10:40:
---
AnderS, 9.6.2005 10:26:
Pyh! Liksan takia siellä ollaan. Loppu
onkin vain teeskentelyä ja mielistelyä.

---


Kenellä täällä oli illuusio siitä, että joku esim. istuis kaupan kassalla ihan kutsumuksen eikä rahan takia? Se raha kuitenkin maksetaan siitä asiakkaiden palvelemisesta, oli se sitten "teeskentelyä ja mielistelyä" tai ei. Mua ei erityisemmin kiinnosta teeskenteleekö kassa mua palvellessaan. Enemmän mua huolettais jos se kehittäis jotain ihan ihka aitoja emootioita jokaiseen palvelutilanteeseen.



On totta, että itse on jokainen (tai ainakin melkein jokainen) valinnut työpaikkansa ja kärsiköön siitä jos on kärsiäkseen.
Luulisin silti, että monelle palveluammatti ja asiakkaiden kanssa tekemisissä oleminen on todella kutsumus ja useimmiten ne asiakkaat on ihania ja mukavia ja hyvinkäyttäytyviä.

Mun nähdäkseni tässä topicissa purnataan niiden asiakkaiden takia, jotka eivät osaa käyttäytyä ikänsä edellyttämällä tavalla.
Lisäksi mä luulen myös, että tää topikki on täynnä hyviä asiakaspalvelijoita, jotka purkavat tuon turhautumisensa mielummin tänne kuin asiakkaille, joille näytetään edelleen sitä hymynaamaa.

Palkka tosiaan maksetaan mm. siitä, että kassa käytöksellään saa asiakkaan tulemaan uudestaan ja siihen tehtävään tulisi jokainen uusi työntekijä kouluttaa, koska kaikki asiakaspalvelijat eivät välttämättä sitä syntyessään ole. En myöskään minä ollut, mutta olen oppinut.
kap-pu

Posts: 1,167

#550 • • kap-pu the amazing suction cup boy

Saara,
Ai, meiän kaupasta saa vaikka sellofaania tomaattikastikkeessa jos vaan pyytää :D



Hmm! Kai saa maistiaiset, jotta voi todeta sen olevan ehtaa tavaraa?

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

Saara

Posts: 1,954

#551 • • Edited Saara #2970

Tontsis, 9.6.2005 11:32:
Sun ilmaiseksi tekemä työ on aina ilmaiseksi tehtyä työtä. Se on poissa sun vapaa-ajasta, se menee työnantajan pussiin, valtiolle ei kerry palkasta verotuloja, sulle ei kerry eläkettä ja lisäks poljet omaa hintaasi alas. Työnantajalle pitäisi tehdä selväksi, että sun tarvitsee olla siellä aiemmin tai muuten ei tule kaikki työt tehdyksi ajallaan. Jos näin on, sä saat jatkossa palkkaa tästä puolituntisesta per päivä. Onhan se jo kuukaudessa 10x tuntipalkka. Luulis kelpaavan.



Tulen sinne ihan omasta halustani puolisen tuntia etukäteen. Kukaan ei pakota mua sinne. Voin tulla sinne vasta 7.30, mutta silloin pitää toimia hiukan rivakammin. Joten, en jaksa alkaa tästä enempää tapella kanssas, se on täysin mun asia mitä teen. Ja ei varmaan olis valittanut.

ja ps. se on vaan aamuvuoro milloin tämä on ei joka päivä.

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

Saara

Posts: 1,954

#552 • • Saara #2970

Tontsis, 9.6.2005 11:44:
Ei siitä tapella tarvikaan :) Kunhan ihmettelin, mikset pyydä palkkaa tekemästäs työstä. Mutta sittenhän tää onkin jo toinen juttu, jos tosiaan pystyt hoitamaan hommat ajallaankin. Mä en kyl viitsis tuhlata vapaa-aikaani sellaseen, mut mä oonkin vaan mä :)



joo, se herääminen on se hankalin, mut saanpahan kyydin lähikulmalle josta sitten kävelee, eip tartte bussilla tulla <3.

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

extramppa

Posts: 217

#553 • • extramppa hengailija

Saara, 9.6.2005 11:37:



Tulen sinne ihan omasta halustani puolisen tuntia etukäteen. Kukaan ei pakota mua sinne. Voin tulla sinne vasta 7.30, mutta silloin pitää toimia hiukan rivakammin. Joten, en jaksa alkaa tästä enempää tapella kanssas, se on täysin mun asia mitä teen. Ja ei varmaan olis valittanut.

ja ps. se on vaan aamuvuoro milloin tämä on ei joka päivä.



Mä ymmärrän kyllä tän, koska tuun itsekkin ajoissa aamuvuoroon. Oon stressailija tyyppiä ja vähennän omaa stressiäni, kun saan hommat tehtyä hyvissä ajoin ja rauhassa. Mulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että käytän omaa aikaani oman oloni parantamiseksi.
AnderS

Posts: 470

#554 • • Edited AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

jUSSi

Ja työntantaja saa rahansa paskomalla?



ei nyt sentään! Meillä ansaitaan raha ihan
rehdillä työllä...

Nyt on ihan pakko selventää,
ja puhun nyt vain itsestäni, eli
nää on niinqu mun ajatelmia.

Mä edustan yritystäni ja itseäni. Ennenkaikkea mä annan kuvaa
yrityksestä. Koska mä olen vain anonyymi asiakaspalvelija.
Plus mun täytyy turvata asiakkaiden turvallisuutta,
mä teen poken hommia... Ja uskokaa pois, se on asiakaspalvelutyötä...
Jos mun työpanos aiheuttaa valituksia niin se on tod.näk. heippa sille työpaikalle.
Koska asiakaspalvelu on yksi tärkeitä kilpailun mittareita.

Mä haluan tehdä työni hyvin, koska mun elanto riippuu
siitä työstä. Se merkkaa! Hyvä palvelu, tyytyväisiä asiakkaita,
mä saan liksaa. Kertaakaan mä en ole ajatellut meneväni
töihin asiakasta varten. Mä kuitenkin palvelen parhaan kykyni
mukaan, koska mä haluan että mulla on töitä jatkossakin.

Mua ärsyttää henk.koht. ne ihmiset jotka viljelevät tuota
olet asiakasta varten lausetta. Heillä on tapana juuri siihen vedoten
kävellä asiakaspalvelijan yli.

Mä ymmärrän näitä ihmisiä jotka täällä
avautuvat. Se tuntuu välillä helvetin alentavalta
kun joutuu vastaamaan suoraan vittuiluun pelkällä
hymyllä tai jollakin ulkoa opetetulla fraasilla.

Totta kai tämä on ammatinvalinta kysymys. Mutta ei se sitä
tarkoita että pitäis sulattaa nielemättä kaiken vittuilun.

Tämä topic on juuri sitä varten että täällä saa purkaa
paskaa oloa niin jaksaa sitten hymyillä asiakas on aina
oikeassa tyypeille.

Ja jos joku ammattiryhmä tuntee suurta kateutta tätä topicia kohtaan
niin perustakaa ihmeessä omanne. Kertokaa siellä oman työnne raskaudesta
ja vittumaisuudesta niin muut voivat taas puolestaan tulla nillittämään
"ammatinvalinta kysymyksestä" ja siihen liittyvästä työmoraalista sekä
työetiikasta.
Saara

Posts: 1,954

#555 • • Saara #2970

extramppa, 9.6.2005 11:52:
Mä ymmärrän kyllä tän, koska tuun itsekkin ajoissa aamuvuoroon. Oon stressailija tyyppiä ja vähennän omaa stressiäni, kun saan hommat tehtyä hyvissä ajoin ja rauhassa. Mulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että käytän omaa aikaani oman oloni parantamiseksi.



Ymmärsit asian niin kuin se onkin. Ei mua kiinnosta laitella aamulla kauheessa paineessa mitään, joten sen takia on kiva jos voi olla hieman aikasemmin. Vähemmän stressiä heti aamusta, mukavempi päivä tulossa :).

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

jUSSi

Posts: 1,377

#556 • • jUSSi äkäinen vanhus

AnderS, 9.6.2005 11:56:
ei nyt sentään! Meillä ansaitaan raha ihan rehdillä työllä...



jonka asiakas maksaa.

AnderS, 9.6.2005 11:56:
Kertaakaan mä en ole ajatellut meneväni töihin asiakasta varten.



Mutta sinä olet siellä asiakasta varten.

AnderS, 9.6.2005 11:56:
Mua ärsyttää henk.koht. ne ihmiset jotka viljelevät tuota
olet asiakasta varten lausetta. Heillä on tapana juuri siihen vedoten
kävellä asiakaspalvelijan yli.



Rajansa kaikella tietenkin, mutta asiakaspalveluun kuuluu toimia parhaansa mukaan asiakkaan parhaaksi työnkuvansa rajaamissa tehtävissä. Jotkut asiakkaat ovat hankalia, mutta se kuuluu työhön.

AnderS, 9.6.2005 11:56:
Totta kai tämä on ammatinvalinta kysymys. Mutta ei se sitä
tarkoita että pitäis sulattaa nielemättä kaiken vittuilun.



Kaiken voi kuitenkin hoitaa tyylillä.
Jone

Posts: 8,258

#557 • • Jone Archibald Haddock

AnderS, 9.6.2005 11:56:
Ja jos joku ammattiryhmä tuntee suurta kateutta tätä topicia kohtaan
niin perustakaa ihmeessä omanne. Kertokaa siellä oman työnne raskaudesta
ja vittumaisuudesta niin muut voivat taas puolestaan tulla nillittämään
"ammatinvalinta kysymyksestä" ja siihen liittyvästä työmoraalista sekä
työetiikasta.



Miksi ihmeessä? Duuni on yleensä raskasta - henkisesti, fyysisesti tai molempia. Tossa ei liene mitään ihmeellistä ja musta onkin jotenkin erikoista, että jonkun tietyn ammattikunnan pitää itkeä kymmeniä sivuja kovaa kohtaloaan, joka ei todennäköisesti ole yhtään sen kovempi kuin naapurin Pekalla, joka tekee ihan erilaista hommaa ja saa kokemastaan erilaisesta rasituksesta myös rahallisen korvauksen siinä missä sinäkin. Pekalla kuitenkin nuppi toimii ja se tietää että duuni on duunia ja muut jutut on sit erikseen.

Niin kauan kuin työstä saatava rahallinen korvaus vastaa sen tekijän mielestä sen aiheuttamaan rasitusta ja ajan menetystä on kaikki ihan kohdillaan ja mitään syytä tihkua sitä sydänverta ja paatostella omasta ihmisyydestään ja älykkyydensä väheksymisestä ei ole. Jos rahallinen korvaus taas koetaan riittämättömäksi, niin.... a) pitää pyytää lisää liksaa, b) vaatia rasituksen vähentämiseen tähtääviä toimia työnantajaosapuolelta tai c) etsiä itselleen uusi duunipaikka ja duuni, jossa tämä yksinkertainen yhtälö täyttyy.
Juhgu

Posts: 7,921

#558 • • Juhgu Virnistelijä

Jone, 9.6.2005 12:15:
---
Miksi ihmeessä? Duuni on yleensä raskasta - henkisesti, fyysisesti tai molempia. Tossa ei liene mitään ihmeellistä ja musta onkin jotenkin erikoista, että jonkun tietyn ammattikunnan pitää itkeä kymmeniä sivuja kovaa kohtaloaan, joka ei todennäköisesti ole yhtään sen kovempi kuin naapurin Pekalla.



"Itkeä kymmeniä sivuja kovaa kohtaloaan", no, voi sen kai noinkin nähdä.

Asiakkaat osaavat kyllä joskus olla aivan kertakaikkisen käsittämättömiä tapauksia, ja IMO on ihan hyvää viihdettä lukea niistä kauheimmista. Kirjoittaessaan voi samalla purkaa höyryjä joita ei viitsi asiakkaan naamaan päästellä. Eli varsin hauska ja hyödyllinen ketju, ja mikäänhän ei tosiaan estä muiden ammattialojen edustajia perustamasta omaansa.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Apo

Posts: 1,574

#559 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Jone, 9.6.2005 08:49:
OMFG, että tähän topikkiin palaaminen kerta toisensa jälkeen aiheuttaa mussa suurta hämmästystä ja kummastusta.

... <nips> ...

Kyllä se asiakaspalvelu on näköjään oikeasti ihan hirmuisen rankkaa.



On se. Mayahin aloitusviestistä lainaten: "Asiakaspalvelutyössä mukavasta ja kivasta ihmisestä tulee ihmisvihaaja." Kun keskustelun sävy & aihe määritellään niinkin hyvin kuin aloitusviestissä, niin en ymmärrä miten se on hämmästyttävää ja kummastuttavaa että sen sävyisiä viestejä tulee keskustelu täyteen?

Sinänsä hyvä pointti kyllä tuosta ihmisten tasa-arvoisuudesta, mutta keskustelun aiheen suhteen nähdäkseni aika selvästi offtopic. Ja, vaikken ole virallisissa asiakaspalveluhommissa ollut viiteen vuoteen (silloinkin asiantuntijana mikrotukihommissa) niin ei vaadi kovin suurta ponnistusta asettua kirjoittajien kenkiin ja ymmärtää kirjoitusten takana olevien ihmisten motiiveja ja tilanteiden konteksteja.


Suuret sympatiani kaikille teille työn raskaan raatajille.



Tää on vissiin sarkasmia? Oon vähän sokee sen suhteen niin pitää kysyä.


Onneksi kaikissa muissa ammateissa on hirvittävän paljon helpompaa kuin teillä ja siksi niissä työskentelevien ei tarvitse tihkua tänne sydänvertaan.



Muissa ammateissa? Nykyisessä markkinataloudessa on mun mielestä aika vähän työssäkäyviä ihmisiä jotka eivät olisi jossain suhteessa asiakaspalvelijoita. Eipä tule oikeastaan yhtään ammattia mieleen missä työntekijä välttyisi ihmiskontakteilta koska tavallinen työsuhdekin voidaan nähdä asiakaspalveluna jossa työntekijä palvelee vähintäänkin pomoaan. Olisi kiva kuullakin mitä ammatteja tarkoitat?

Ja sitäpaitsi, mitä vikaa tuossa sydänverenvuodatuksessa on?
MaSari

Posts: 1,986

#560 • • MaSari space jammer
Musta tää on aivan ihan topic. Saa purkaa ja tilittää niin paljon kun haluaa. Ja kiva kun se herättää keskustelua :D

Ei mutta oikeesti, musta ainakin tuntuu että asiakaspalveluihmiset saa harvemmin purkaa omaa ahdistustaan mitä se työ aiheuttaa. Juuri tästä duunista oon oppinut että mä vihaan kaupallista alaa, jonka takia mä sit vissiin valitanki niin että kukaan ei jaksa enää kuunnella :D Viihdyn kyllä asiakaspalvelutehtävissä, mutta en kaupallisella alalla. Pikemminkin odotan innolla, että valmistun ja mulla on sit oma ihana ammatti, jossa mä tapaan ihmisiä ja autan niitä aivan erilailla kun nyt. Vitsi kun oliskin varaa valita vaan et "hei tohon päiväkotiin mä meen töihin", kun ei se oo niin helppoo kun on vasta käyny ekan vuoden. Mistään et sitten saa muuta kun kaupallisen alan duunia tai siivoushommia, joista kumpaakin oon jo tehnyt paljon. Harmi vaan että mulla ei kestä kädet siivouksessa niden aineiden takia, eli ainoo vaihtoehto on vaan tyytyä tohon kassatätinä olemiseen.

Ja tottahan tuo, asiakaspalvelija on asiakasta varten. Täytyy vaan muistaa, että asiakaspalvelijakin on vain ihminen eikä välttämättä niin tyhmä kun asiakas luulee. Tämän takia varmaan monet asiakaspalvelijat purkaa angstia vapaa-ajallaan.

Duuni ku duuni. Pääasia että rahaa tulee. Ja mitä enemmän, sen parempi.

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*