2,204 posts, 111 pages, 742,476 views
Jone,
Miksi ihmeessä? Duuni on yleensä raskasta - henkisesti, fyysisesti tai molempia. Tossa ei liene mitään ihmeellistä ja musta onkin jotenkin erikoista, että jonkun tietyn ammattikunnan pitää itkeä kymmeniä sivuja kovaa kohtaloaan, joka ei todennäköisesti ole yhtään sen kovempi kuin naapurin Pekalla, joka tekee ihan erilaista hommaa ja saa kokemastaan erilaisesta rasituksesta myös rahallisen korvauksen siinä missä sinäkin. Pekalla kuitenkin nuppi toimii ja se tietää että duuni on duunia ja muut jutut on sit erikseen.
Niin kauan kuin työstä saatava rahallinen korvaus vastaa sen tekijän mielestä sen aiheuttamaan rasitusta ja ajan menetystä on kaikki ihan kohdillaan ja mitään syytä tihkua sitä sydänverta ja paatostella omasta ihmisyydestään ja älykkyydensä väheksymisestä ei ole. Jos rahallinen korvaus taas koetaan riittämättömäksi, niin.... a) pitää pyytää lisää liksaa, b) vaatia rasituksen vähentämiseen tähtääviä toimia työnantajaosapuolelta tai c) etsiä itselleen uusi duunipaikka ja duuni, jossa tämä yksinkertainen yhtälö täyttyy.
Apo, 9.6.2005 12:44:
Tää on vissiin sarkasmia? Oon vähän sokee sen suhteen niin pitää kysyä.
Muissa ammateissa? Nykyisessä markkinataloudessa on mun mielestä aika vähän työssäkäyviä ihmisiä jotka eivät olisi jossain suhteessa asiakaspalvelijoita. Eipä tule oikeastaan yhtään ammattia mieleen missä työntekijä välttyisi ihmiskontakteilta koska tavallinen työsuhdekin voidaan nähdä asiakaspalveluna jossa työntekijä palvelee vähintäänkin pomoaan. Olisi kiva kuullakin mitä ammatteja tarkoitat?
Ja sitäpaitsi, mitä vikaa tuossa sydänverenvuodatuksessa on?
mayah, 9.6.2005 12:47:
Mä nyt tälleen ihan yksinkertaiseen klubbarilaiseen tyyliin kysyn; onko se sulta pois, jos joku haluaa kitistä tyypillisistä asiakastilanteista jotka toistuu työssä useesti?
Joillekin tää threadi on pelkkää viihdettä, toiset taas "oppii" jonkun jutun, jonka avulla ne voi tehdä jonkun asiakaspalvelijan päivästä paremman. Jos sä et tee asiakaspalvelutyötä tai ole kiinnostunut siitä mitä asiakaspalvelijat asiakkaiden toimintamalleista ajattelee, älä avaa tätä threadia. Jos ei sua kiinnosta ketä seukkaa ja ketä ei, älä lue sinkku- ja seukkausluukkuja. Jos tää threadi vaivaa sua uudet-laatikossa niin mä voin mielelläni siirtää sen alueelle, joka ei sun uudet-laatikossa näy. Tätä samaa vänkäämistä on jo käyty tyyliin sivulla 5, joten pointti tuli selväks jo sillon viimeksi.
Jone, 9.6.2005 12:59:
---
Mä nyt tälleen ihan yksinkertaiseen klubbarilaiseen tyyliin kysyn; onko se sulta pois, jos joku haluaa kitistä tyypillisistä asiakastilanteista jotka toistuu työssä useesti?
---
Ei ole. Se ei ole multa mitenkään pois, mutta mun on vaan vaikea pitää mölyjä mahassani kun ihmiset vuodattavat mölyjä omistaan ämpäritolkulla. Siitä lähteekin sitten liikkeelle kiva "voi neitsyt Maria Jeesuksen Kristuksen äiti ja kymmenen pientä frakkipukuista sirkusapinaa"-hämmästely.
---
Joillekin tää threadi on pelkkää viihdettä, toiset taas "oppii" jonkun jutun, jonka avulla ne voi tehdä jonkun asiakaspalvelijan päivästä paremman. Jos sä et tee asiakaspalvelutyötä tai ole kiinnostunut siitä mitä asiakaspalvelijat asiakkaiden toimintamalleista ajattelee, älä avaa tätä threadia. Jos ei sua kiinnosta ketä seukkaa ja ketä ei, älä lue sinkku- ja seukkausluukkuja. Jos tää threadi vaivaa sua uudet-laatikossa niin mä voin mielelläni siirtää sen alueelle, joka ei sun uudet-laatikossa näy. Tätä samaa vänkäämistä on jo käyty tyyliin sivulla 5, joten pointti tuli selväks jo sillon viimeksi.
---
Jees, mulle tää on nimenomaan viihdettä.
Saan sellaista OMFG, LOLLERSKATES!-huumoria irti näistä jutuista, tosin varmaan toisesta näkökulmasta kuin useimmat ja siksi luen tätä ihan mielelläni.
...ja olen itsekin toiminut erilaisissa asiakaspalveluammateissa ja teen toisena duuninani tälläkin hetkellä hommia, joissa joudun olemaan asiakkaiden kanssa hyvin läheisissä tekemisissä. Silti en itke kauniin sieluni ikuista turmeltumista asiakkaideni toimesta, koska siinä on ne ihmiset joiden rahoilla mun leipäni päälle kinkku tulee.
innae, 9.6.2005 17:04:
Haukkuvatko asiakkaasi sinut harvase päivä? Tai vittuilevatko?
Ruinataanko sinulta ilmaista _mitä-ikinä-työksesi-teetkään_, koska "kaikkialla muuallakin saa"?
Tullaanko työpaikallesi riehumaan ja oksentelemaan, koska he ovat asiakkaita ja heillä on siihen oikeus. Tai vetävät paikkoja paskaksi, koska heillä on oikeus toimia niin.
Itsehän alani olen valinnut, mutta rajansa kaikella vittuiluilla/paskalla jota niskaani sataa.
Vaikka olen asiakaspalveluammatissa, ei minun työhöni kuulu sirkustemppujen teko, enkä myöskään niitä tee.
Yritän olla kaikille se hymyilevä ja iloinen baaritäti, joten en mielestäni ole oikeutettu ottamaan vastaan kaikkea paskaa jota ihmiset juovuspäissään minulle laukovat. Vai olenko?
Maksaahan se asiakas palkkani ja on oikeutettu saamaan hyvää palvelua, mutta samalla on asiakkaallakin "velvollisuuksia", esim. yrittää käyttäytyä hieman kohteliaasti (koska olet toisen työpaikalla).
Eikä ne "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" maksa kummallekkaan (asiakas&palvelija), mutta hyvin moni jättää nuo pienet sanat jättämättä.
ezzy, 10.6.2005 08:00:
jee "tämä topic on vääryyttä"-keskustelu
AnderS, 10.6.2005 08:57:
... jonka jälkeen he joutuvat poistetuksi ravintolasta*vink*
bates, 10.6.2005 09:57:
eikös ravintoloissa ole järjestyksenvalvojat sitä varten, et nimenomaan ne pitää yllä sitä järjestystä ja turvaa henksan työympäristön?
bates, 10.6.2005 09:57:
Täällä aika moni ravintola-alan työntekijä kertoo omista kokemuksistaan huonosti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa, mut eikös ravintoloissa ole järjestyksenvalvojat sitä varten, et nimenomaan ne pitää yllä sitä järjestystä ja turvaa henksan työympäristön?
Jone, 10.6.2005 07:58:
---
Haukkuvatko asiakkaasi sinut harvase päivä? Tai vittuilevatko?
Ruinataanko sinulta ilmaista _mitä-ikinä-työksesi-teetkään_, koska "kaikkialla muuallakin saa"?
Tullaanko työpaikallesi riehumaan ja oksentelemaan, koska he ovat asiakkaita ja heillä on siihen oikeus. Tai vetävät paikkoja paskaksi, koska heillä on oikeus toimia niin.
---
Ei, mitään edellämainituista ei juurikaan tapahdu mun asiakkaideni toimesta. Vastaavasti voisin sanoa ison liudan sellaisia riesoja, joita mun asiakkaani mulle aiheuttavat, mutta joita sä et joudu työssäsi kokemaan. Edellämainitut riesat ovat kuitenkin "comes with the territory"-tavaraa ja jos mua hatuttaa kohtuuttomasti, niin se näkyy sitten tuotetun palvelun hinnassa - ei sen laadussa.
Itsehän alani olen valinnut, mutta rajansa kaikella vittuiluilla/paskalla jota niskaani sataa.
Vaikka olen asiakaspalveluammatissa, ei minun työhöni kuulu sirkustemppujen teko, enkä myöskään niitä tee.
Yritän olla kaikille se hymyilevä ja iloinen baaritäti, joten en mielestäni ole oikeutettu ottamaan vastaan kaikkea paskaa jota ihmiset juovuspäissään minulle laukovat. Vai olenko?
---
Olet töissä baarissa. Baari saa tuottonsa siitä, että siellä juodaan viinaa. Pitäisikö asiakkaiden nyt siis juoda paljon viinaa (jotta baari olisi kannattava), mutta olla päihtymättä? Mielenkiintoinen ajatus sinänsä, joskin melko hankala toteuttaa. Voiskin sanoa että valittavissa olevat vaihtoehdot ovat a) asiakkaat eivät juo viinaa, eivät päihdy, käyttäytyvät hyvin, baari ei tuota ja sinä joudut etsimään itsellesi uuden työpaikan tai b) asiakkaat juovat viinaa, päihtyvät viinanjuonnin seurauksena, käyttäytyvät huonosti päissään, baari tuottaa ja työpaikkasi pysyy.
Kyllä mä ymmärrän, että baarihenkilökuntaakaan ei saa kohdella miten sattuu ja että jossain vaiheessa se pinna kärähtää kärsivälliseltäkin ihmiseltä, mutta silti toi sun puheesi kuullostaa musta melkolailla samalta kuin jos joku menisi Damissa coffee shoppiin duuniin ja alkaisi sitten webissä tilittämään, että "voitteko uskoa, mutta suurin osa mun asiakkaistani on ihan hatseissa?!!11"
---
Maksaahan se asiakas palkkani ja on oikeutettu saamaan hyvää palvelua, mutta samalla on asiakkaallakin "velvollisuuksia", esim. yrittää käyttäytyä hieman kohteliaasti (koska olet toisen työpaikalla).
Eikä ne "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" maksa kummallekkaan (asiakas&palvelija), mutta hyvin moni jättää nuo pienet sanat jättämättä.
---
Oliskohan tällä mitään tekemistä juuri sen kanssa, että nämä asiakkaat ovat tukeneet sunkin työpaikkasi pysyvyyttä kippaamalla sitä viinaa ja ovat ns. "nuppi turvoksissa?" Tai ovat mahdollisesti jossain sosiaalisessa tilanteessa (käyvät keskustelua jonkun muun tai joidenkin muiden kanssa), jossa et ole huomion keskipisteenä? Tai muuten vaan syventyneet omalla vapaa-ajallaan (jota voi olla vähemmän kuin uskotkaan) johonkin ihan muuhun kuin juuri sen miettimiseen millä jalalla olet tänään sängystä noussut?
Aika harvat ihmiset ovat suorastaan tarkoituksellisesti törkeitä ja jättävät suunnitelmallisesti kaiken huomaavaisuuden sivuun. Kuitenkin on noin biljoona ihan validia syytä siihen ettei asiakkaan huomio ole täysin keskittynyt tarjoilijaan tai baarimikkoon vaan johonkin ihan muuhun vaikka palvelutilanne olisikin päällä.
mekaanikko, 10.6.2005 16:19:
Väittäisin, että vaikka en itse varsinaisessa perinteisessä asiakaspalvelussa työskentelekään, että tulen erinomaisen hyvin toimeen hankalienkin asiakkaiden kanssa.
Ana-5000, 11.6.2005 08:09:
No, se millanen on "hankala asiakas" riippuu varmaan aika paljon alasta. Musta tuntuu et esim. sun ja mun hankalat asiakkaat on vähän erilaisia :)