J-Gear, 26.6.2007 17:28:
*snip*
Itse ajan taksia kans täällä pk-seudulla ja kyllä niitä kaikenmaailman alennuksen mankujia riittää.
Pahimpia on kyllä ne asiakkaat jotka tulevat taksiin ja rupeavat vittuilemaan kuljettajalle. Ei pysty käsittämään, että tullaan toisen työpaikalle ja ruvetaan aukomaan suoraan päätään.
Tyypillisiä tapauksia mihin täällä törmää:
- Kysyn asiakkaalta, että mitä reittiä mennään, kun yleensä on tarjolla moottoritietä ja pikkutietä. Asiakas vastaa, että hänelle on ihan sama ja saan itse valita -> noh tietty mennään sitten moottoritietä kun se on nopeampi -> tämän jälkeen alkaa ÄLYTÖN valitus, että mitä helvettiä yritän ryöstää ja viedä pitempää reittiä pitkin?! Miksi ihmeessä kerrotaan kuljettajalle, että reitti on ihan sama jos kuitenkin halutaan menevän jokaisen liikennevalon kautta?!
- Känniset (ja varsinkin keski-ikäiset) naiset. ;) Ne on ehdottomasti pahimpia asiakkaita, koska jos ne päättää, että jokin asia on vähän huonosti, niin voi jumalauta sitä valituksen määrää. Eräs tälläinen tapaus oli menossa Tapiolasta skattalle. Kun päästiin länsiväylälle, niin alkoi varkaaksi ja kusipääksi haukkuminen, kun olin menossa ihan väärään suuntaan. Ennenkuin päästiin ruoholahteen olin kuulemma avutonta naista hyväksikäyttävä kusipää roisto, mutta kun tultiin ruoholahteen niin asiakas menikin aivan noloks ja hiljaiseksi. ;)
- Sitten oli myös tapaus, että auto oltiin tilattu erääseen paikalliseen räkälään. Taksin mittari on tietenkin käynnissä siitä hetkestä kun taksi saapuu tilattuun osoitteeseen. Olin ihan baarin oven edessä ja sisältä näki hyvin, että seisoin siinä ulkona, mutta asiakkailla kesti tovi tulla sieltä ulos ja tänä aikana mittariin oli jo kertynyt melkein 3 euron edestä taksaa. Sitten kun asiakkaat saavat itsensä vihdoin autoon, alkaa karmea valitus, että mitä helvettiä mittarissa on jo näin paljon rahaa, vaikka he menevät tuohon kilometrin päähän! Puolimatkassa asiakkaat haluavat jäädä pois bussipysäkillä ja kieltäytyvät maksamasta tälläistä ryöstöhintaa. (Ei sit helvetti tilata sitä autoa jossei olla valmiita lähtemään?) Lopulta tosin maksavat kun saavat kuulla, että voivat vaikka tehdä rikosilmoituksen jos huvittaa ja kuitissa on kaikki tarpeellinen tieto.
- Ehdottomasti pahin tapaus on kuitenkin eräs vanha pappa joka kulkee erään kaupungin antamalla kortilla. (sirukortti jolla voi maksaa taksimatkan, myönnetään liikuntarajoitteisille jne.)
Olen kuskannut tämän papan kaksi kertaa ja molemilla kerroilla se on tuputtanut jumalan sanaa minulle. Ekalla kerralla ei jaksanu kuunnella tahi reagoida, senkun vei nopeasti perille. Mutta tokalla kerralla se oli helvetin töykeä ja lupaa kysymättään tunki auton kasettisoittimeen (Avensiksessa on vielä kasettisoitin! :) jonkun helvetin hihhulikasetin. Nykäsin tosin sen pihalle sieltä heti ja totesin, että tässä autossa ei moista kuunnella. Tämän jälkeen se alkaa huutamaan mulle, että miksei ja onko tämä joku pahoilaisen auto. Tämän jälkeen vetäsen auton melkein hätäjarrutuksella pysähdyksiin ja totean, että hiljaa tai kävelette loppu matkan. Hiljensi aika tehokkaasti tämän tyypin, mutta perillä hän manaa mut helvettiin ja olen kuulemma kusipää.
Tällä tyypillä ei ollut minkäänlaista kunnioitusta mun työpaikkaa kohtaan tai mua kohtaan. Ottaa ihan tajuttomasti päähän ne asiakkaat jotka ei tajua, että se auto on mun työpaikka ja, että mä en oo siellä huvikseni niitä kuskaamassa, enkä hyväntekeväisyyttä tekemässä. Olen vain tarjoamassa heille turvallisen, mukavan ja laadukkaan (ainakin muutama asiakas on mukavasti kiittänyt ja kehunut. Kiitoksia heille vain. :) kyydin paikasta A paikkaan B josta odotan saavani mittarin mukaisen korvauksen.
edit:
Ainiin, käyttäkää taksissa turvavyötä jooko. Vituttaa muistuttaa asiakkalle siitä, varsinkin kun takseissa on turvavyöpakko ja etupenkillä on ärsyttävä vyömuistutin. Sitäpaitti se on halpa henkivakuutus.
Mut näitä tarinoita on lisääkin, voin jossain vaiheessa lisää kertoa.