Klubit ja pukukoodit

236 posts, 12 pages, 151,622 views

Avatar
#21 • • *Mirri* Guest
Ite pukeudun aina ihan fiiliksen mukaan ja harvemmin nykyään jaksaa enää liiemmin ”panostaa” siihen pukeutumiseen. Mutta kyllä mä silti kaipaan niitä aikoja kun Turussa Feenixissä oli Millenniumin bileissä aina dresscode ja ihmiset jopa suurin osa noudattivat sitä.. Silloin tuli aina mietittyä se asustus viimesen päälle ja vaatteita metsästettiin/väsättiin yötä myöten. Se bilefiilis lähti jo siitä.. *plur*
sapeli

Posts: 11,768

#22 • • sapeli jokukukamikä?
Ehkä tää meno on sitten vähän muuttunut viime vuosien aikana, tai ehkä mulle oli vaan jäänyt Helsingin sceneistä vähän värittynyt mielikuva. Mä muistan aikanani (eli noin 3-4 vuotta sitten) panostaneeni aina klubiin kuin klubiin ulkonäön suhteen ja se oli aina ollut ihan nappiin - samannäköisiä ihmisiä oli pilvin pimein ja olin oikein kotonani.

Oka: yleensä en ole laumasielu, mutta mulle on jostain syystä erityisen tärkeää klubbaajien yhteishenki, ja mua ainakin lämmittää jos muut on jaksanut panostaa ulkonäköön - se lisää tunnelmaa joskus enemmänkin kuin klubin decot. Missään muussa yhteydessä mä en vois vähempää välittää mitä mulla on päällä. (En esim. omista kravatteja, solmioita, pukuja, jne. - enkä farkkuja.) Itke/naura pois. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

-P

Posts: 4,972

#23 • • -P

sapeli:
Kyllähän siis klubbaajat on erittäin avoimia kaikenlaisille hörhöille, mutta esim. Moistissa tänä keskiviikkona kaikki piti kyllä varsin matalaa profiilia. Luulen että se johtui isoks osaks siitä että se oli Helsinki Clubilla, ja sinne sitten tuli kaikenmaailman bisnes-miehiä jotka ei edes tiennyt että siellä oli mitään klubia. Siellä jos ois ollut mitään vähänkään erikoisempaa niin olis kyllä selkeästi erottunut joukosta, eikä välttämättä hyvällä tavalla.

Vähän sama oli Kermassa useimmiten (may she rest in peace); sielläkään ei kovin extremeä asustusta näkynyt, eikä siellä niitä UV-valojakaan useimmissa klubeissa tainnut olla.

Eli onko niin että ihmiset panostaa eniten pukeutumiseen kun on kyse jostain mega-konemusiikki-festarista kuten Koneisto?



Niin, itse luulisin oikeastaan asian olevan näin, minkä takia moistissa ei ollu ketään erottuvissa vermeissä olevan siitä syystä, että Moist 'Eau De Clubhan on house/breaks/electro -tyylisten genreiden päälle perustuva clubi, kuten samoin oli Kermakin (onhan tosin Kermassa pidetty bileitä hardimmasta psykeen). House -tyyli käsittää omasta mielestäni enemmän sellaista tiukkaa, kuumaa, sielukasta rytmiä, josta huomaa hyvin paljon erilaisia etelän vivahteita à la South America & España, eikä se käsitä kiksukarvoja tai muita vastaavia. Tuo olisi ainakin oma selitykseni minkä takia house -bileissä yleensä mennään kui mennään :)

Lukiessaan tätä postausta niin kyllä on huomannut että muutamalla olisi kyllä hieman korjattavaa asenteissaan. Eipä ole se dresscode millä ne bileet tulevat, vaan sillä musiikilla, mutta viitaten T0mbstonen postaukseen niin on sillä kyllä väliä, että minkä genreen bileistä on kyse. esim harvoin tulet näkemään house -bileissä ketään sonnustauteneena kiksukarvaan tai johonkin yli-imelään, räikeääseen ihqplur vaatetukseen.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

sapeli

Posts: 11,768

#24 • • sapeli jokukukamikä?

Angelus:
Niin, itse luulisin oikeastaan asian olevan näin, minkä takia moistissa ei ollu ketään erottuvissa vermeissä olevan siitä syystä, että Moist 'Eau De Clubhan on house/breaks/electro -tyylisten genreiden päälle perustuva clubi, kuten samoin oli Kermakin (onhan tosin Kermassa pidetty bileitä hardimmasta psykeen).

*snip*

Lukiessaan tätä postausta niin kyllä on huomannut että muutamalla olisi kyllä hieman korjattavaa asenteissaan. Eipä ole se dresscode millä ne bileet tulevat, vaan sillä musiikilla, mutta viitaten T0mbstonen postaukseen niin on sillä kyllä väliä, että minkä genreen bileistä on kyse. esim harvoin tulet näkemään house -bileissä ketään sonnustauteneena kiksukarvaan tai johonkin yli-imelään, räikeääseen ihqplur vaatetukseen.



Eiköhän tää ala hiljalleen selvitä - aiemmin kun ei ole koskaan kiinnittänyt turhemmin huomiota siihen minkä genren klubista on kysymys, kun olen suht kaikkiruokainen konemusiikin suhteen.

Entäs sitten ne tapahtumat mihin on listattu toistakymmentä genreä? *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

-P

Posts: 4,972

#25 • • -P

sapeli:
Entäs sitten ne tapahtumat mihin on listattu toistakymmentä genreä? *hihu*



Taitavat tuollaiset bileet olla sitten enemmän Koneisto/Konemetsä yms. isoja bileitä, joissa on jokaiselle jotakin

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

sapeli

Posts: 11,768

#26 • • sapeli jokukukamikä?

Angelus:
---
sapeli:
Entäs sitten ne tapahtumat mihin on listattu toistakymmentä genreä? *hihu*

---

Taitavat tuollaiset bileet olla sitten enemmän Koneisto/Konemetsä yms. isoja bileitä, joissa on jokaiselle jotakin



Kyllähän noita löytyy muitakin kun kalenteria kattoo, esim http://klubitus.org/tapahtuma.php?id=5259 ja http://klubitus.org/tapahtuma.php?id=5217 - silloin kun on enemmän genrejä listattu kuin DJ:tä soittamassa niin vähän ihmettelee että mitähän sillisalaattia tuoltakin tulee.

No, tää on nyt jo vähän saivartelua - viesti on mennyt perille: vaatteet ei ole mitenkään päin se pääasia, ja genrestä näkee mitä muut pistää (ehkä) päälle. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

pupuankka

Posts: 869

#27 • • pupuankka poly-wtf?!
Ainoa oikea pukukoodi on Roska-klubilla *plur*

Ja tämän Pukeutumiskoodin rikkojia rangaistakoon ankarasti! *grr*
ville

Posts: 3,780

#28 • • ville olen oikeasti ujo
Pukeutumisen määrään mielestäni neljä asiaa: klubin genre, klubin historia, kävijöiden keskimääräinen ikä ja paikka.

Suurien genrejen pukeutuminen on jotain tämänsuuntaista (HUOM: tässä käsitellään ns pukeutujia, ei farkkupossea). Psyke, goa, tekno, junkka tmv genreistä en sano mitään, sillä en näy niissä bileissä tarpeeksi)

Polkka: Mitä näyttävämpää sitä parempaa. Piikit, PVC, maalit, UV jne jne.

Kiksu: Hieman rauhallisempaa kuin polkkabileissä, mutta selvästi näyttävää. Karvaa näkyy edelleen vaikka se ei ole ollut huudossa varmaan vuoteen. Teemapukeutuminen porukassa näyttää olevan ihan kiva juttu, mutta tätä varmaan on myös polkkabileissä.

Proge / house: Selvästi edellisiä rauhallisempi. Pukeutuminen suosittua, mutta se näkyy eri tavalla: Naisilla enemmän korkkaria ja koruja, miehillä skenehyväksyttyjä printtipaitoja (DJ, Acid jne). Tarkoitus ei ole näyttäytyä (kato mitä mulla on päällä) vaan pukeutua hyvällä maulla niin, että asukokonaisuus sopii yhteen.

Klubin historia vaikuttaa myös. Esim Hallmark on aina halunnut profiloitua näyttäväksi kiksubileeksi kun taas pussy hakee housempaa ja hieman intiimimpää linjaa. Hallmarkissa on siis kautta aikojen vedetty ne top-kiksureleet päälle, joten sitä tullaan varmasti tekemään myös jatkossa.

Kävijöiden keskimääräinen ikä vaikuttaa suoraan niin, että mitä vanhempaa sitä rauhallisempaa. Jos siis kysessä on esim Unity (joka sattuu akselille kiksu-proge/house) jossa keski-ikä on selvästi kiksubileitä vanhempaa (esim hallmark) niin pukeutuminen on paljon rauhallisempaa. Käytännössä Unityssä ei siis paljoa karvaa näy ja vilkkuvat t-paidat ei ole kovin huudossa.

Ja sitten on se paikka. Kerma ympäristönä ei oikein kiksukarvalle sovi, vaikka siellä open the floodgates soisikin. Nosturi taas on paikkana aivan toisenlainen ja siten pukeutuminen on myös erilaista.

----

Eniten ottaa päähän valittajat: ”eikö musiikki ole pääasia” ja ”te ootte ihan pellen näköisiä” ... tollaiset voisi oikeesti mennä jonnekin muualle valittamaan. Se, että joku jaksaa pukeutua ei tee hänestä yhtään sen enempää/vähempää musadiggaria kuin siitä joka ei jaksa pukeutua. Esim omalla kohdalla jaksoin vielä pari vuotta sitten vetäistä vaikka mitä karvaa päälle, kun taas nykyisin pukeutuminen on aika paljon rauhallisempaa. Kuitenkin se musiikki on ollut aina yhtä tärkeää ja niin tulee olemaan myös jatkossa.

Lisäksi pukeutuminen ei ole keneltäkään pois. Jos tuntuu siltä että kiksukarva tai piikit vihloo silmiä niin ole hyvä ja katso poispäin.

Antaa kaikkien kukkien kukkia: sekä niiden jotka väkertää asua koko edellisyön että niiden jotka pistää puvun päälle bileisiin.
Avatar
#29 • • niomic Guest
Vaikka ville tuon nyt kohtuu hyvin jo summasikin, niin aattelin vielä omat o.o2 antaa.

Itselleni on ainakin ollu kauttaa aikojen tärkeää tunnistaa etukäteen onko menossa tanssimaan vai kuuntelemaan.

Tanssimista varten tuen aina rennompaa ja isompaa tyyliä housujen suhteen, koska farkut jne rajoittaa ainakin omaa tanssikokemustani aika huolella. Paidat, letit jne tulee sit enemmän villen perustan mukaisesti.

Kuuntelemista / ”pousailua” varten tulee päälle ihan mitä sattuu, eikä se siinä vaiheessa mahdollisia pieniä tanssipyrähdyksiäkään häiritse.

Oikeastaan oli ihan kiva käydä esim. Säde HC:n viimeinen tunti polccaamassa ihan farkut + t-paita -linjalla.

Itselläni taas ei erikoisemmin ole koskaan ollut laumasielumentaliteettia pukeutumisen suhteen, vaan ihan omakohtaisesti kattonut, että viihdynkö ”näin” tulevissa bileissä ja on oikeastaan ollut ihan rentouttavaa käydä välillä ihan OKA-tyylillä puvut ja rensselit päällä =)

ps. suorat housutkaan ei erikoisemmin rajoita tanssimista >;)
Oliwer

Posts: 799

#30 • • Oliwer
Kyllä mä itse arvostan ihmisiä jotka panostaa kledjuihin, tehden itse, hankkien uniikkeja yksittäis kappaleita jne. Tuohan nuo mielenkiintoiset kuteet aina lisä säväyksen klubi ilmeeseen ja estetiikkaan. Itselleni vaatteiden mukavuus on no.1, kun useimmiten reissut menee tanssien. Jos omais itsekin enemmän pokkaa, taitoo tehdä ja tyylitajua, vois satsata vaatteisiin hieman enemmän.. *joo*
sapeli

Posts: 11,768

#31 • • sapeli jokukukamikä?
Iso kiitos Villelle - kyllähän mä tiesin että just tollasia säännönmukasuuksia löytyy pukeutumisen puolelta, mutta tässä nyt oli hyvää selostusta missä mitäkin. Kun ei Suomen klubitus-piireissä ole paljoa pyörinyt niin tämä on oleellista infoa minkä keräämiseen olisi muuten mennyt pitemmän aikaa, usein mahdollisesti erehdyksen kautta oppimalla.

(Nyt kun joku vielä kertois mitä on \”polkka\”... *blush* onks se jotain hard-housea?)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

florx

Posts: 532

#32 • • florx

sapeli:
(Nyt kun joku vielä kertois mitä on ”polkka”... *blush* onks se jotain hard-housea?)


o
Avatar
#33 • • teculi Guest
Siis mitä helevetin väliä sillä loppupeleissä on mitä rytkyä päälleen pistää? Jos toiset kyttää vinoon niin ongelma on niiden päässä, ei sun päällä...*poks* Mä en esim. koskaan edes viitsi vastata jos kamu kysyy multa että mitä pistät päälle. Jos se ei kehtaa liikkuu mun kanssa, se ei oo mun kamu...

Sellainen \”toi on kyl vähän väärin pukeutunut\” -kommentointi ja kyräily on silkkaa vallankäyttöä, ja juuri sellaista vastaan kannattaa kasvattaa resistenttiä. Ja näyttää keskisormea *vink*
sapeli

Posts: 11,768

#34 • • sapeli jokukukamikä?
teculi: ei se ehkä niinkään se ”toi on väärin pukeutunut”-mentaliteetti, vaan se että on positiivinen lisä siihen klubin ambienssiin. Ei mua esim. haittaa jos jossain klubilla on joukko poikia farkut ja joku normaali t-paita päällä, mutta jos niillä olis asialliset kuteet niin se lisäis mun omia fiiliksiä. Ja samalla lailla oletan että moni (tai ainakin muutama) kokee asian.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#36 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

sapeli:
Ei mua esim. haittaa jos jossain klubilla on joukko poikia farkut ja joku normaali t-paita päällä, mutta jos niillä olis asialliset kuteet niin se lisäis mun omia fiiliksiä.



samoin *plur*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Jone

Posts: 8,258

#37 • • Jone Archibald Haddock
Oli bileet kuin bileet tai mihin tahansa muualle meno kyseessä, niin mulla on käytännössä kuitenkin samat vaatteet päällä. Käyn esim. koulussa ihan niissä samoissa vaatteissa, joissa käyn pippaloissakin ja hyvä niin. Ehkis sitä vielä joskus kerran jaksaa vanhakin vetää kunnon kiksuvermeet (tm) päälle, mutta silloin saa kyllä olla naamiaiset tmv. Kaikki hameetkin on jo myyty pois kaapista, mutta kaipa sitä vois jossain vaiheessa huvikseen suunnitella vaikkapa yhden uuden.

[muokattu 7.6.2004 16:23]
Dementation

Posts: 2,892

#38 • • Dementation wednesday?
Itselläni homma toimii seuraavasti:

Tiedän meneväni bileisiin tanssimaan, musaa voin kuunnella kotonakin, eli vaatteiden
pitää olla tanssimisen kannalta kelpuulliset. (viileät, liikkuvat, ei tiellä etc.)

Toisekseen olen hedonisti, joten vaatteiden pitää tuntua mukavilta ja saada oloni hyväksi.

Kolmannekseen haluan näyttää tyylikkäältä/hyvältä. Tämä taas johtuu siitä että oloni on paljon parempi ja rennompi jos voin katsoa peiiliin ja todeta, että olen tyytyväinen ulkonäkööni. Sama se mitä muut ajattelevat.

Neljäs kohta on sitten meikkaaminen, vilkkuvat valot etc koristeet. Nämä valitsen aika pitkälti fiiliksen mukaan, sekä bileiden. Eli tässä kohtaa katson dresscodea, jos sellainen on väreistä, sitten katson bileiden genreä vähän, ja sitten ehkä kavereiden lookia aina joskus jos mennään porukka teemana (harvinaista mun kohdalla)

Koko tämän vuoden olen bilettänyt samoissa housuissa. Ne on tuollaiset hopeiset thai-silkkiset kietaisuhousut, joissa on periaatteessa loputtomasti tilaa liikuttaa jalkoja, jotka tuntuvat hyvältä ihoa vasten, joissa on hyvin viileä kun ne on laidoista auki, jotka näyttävät hyviltä eri valoissa ja sopivat hyvin lähes bileisiin kuin bileisiin. Sen lisäksi toisia saman laisia en ole nähnyt.

Paita on sitten vuoden aikana vaihdellut eri kauluspaitojen välillä, sekä välillä olen bilettänyt ilman paitaa. (Esim. Millenium Conquest jossa selkääni oli piirretty koko selän kokoisena valkoiset liekkireunaiset siivet koristeeksi.) Kauluspaidat yleensä silkkiä, thai-silkkiä tai sitten satiinia. Mukavan tuntuista, hienoa, housujen kanssa yhteensopivaa sekä viileää ja joskus erikoista.

Kengät on koko vuoden olleet mustat, varrettomien maiharien näköiset. Hiukan kehnot kyllä, koska niiden paino sekä varsinkin tukevuuden puute tappaa jalkoja tehokkaasti, mutta kohta ajattelin ostaa uudet kun on rahaa.

Hiukset annan yleensä olla ihan sellaisenaan tai sitten mulla on ollut mun psykepipo (hyvin monivärinen viileä villapipo) päässä.

Yhteenvetona siis, käytän aikaa pukeutumiseen ja haluan näyttää hyvältä itseäni varten. Mutta toisaalta olen huomion kipeä ja haluan siis herättää huomiota myös muissa. Loppujen lopuksi minua ei kiinnosta jos joku on sitä mieltä että näytän tyhmältä tai pukeutumiseni ei sovi niihin bileisiin missä olen. Se on silloin hänen ongelmansa, ei minun. Että sellaista täällä päin.

PS. lukiko joku tän tosissaan kokonaan? *plur*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Avatar
#39 • • ALIEN Guest

Jone:
Oli bileet kuin bileet tai mihin tahansa muualle meno kyseessä, niin mulla on käytännössä kuitenkin samat vaatteet päällä. Käyn esim. koulussa ihan niissä samoissa vaatteissa, joissa käyn pippaloissakin ja hyvä niin. Ehkis sitä vielä joskus kerran jaksaa vanhakin vetää kunnon kiksuvermeet (tm) päälle, mutta silloin saa kyllä olla naamiaiset tmv. Kaikki hameetkin on jo myyty pois kaapista, mutta kaipa sitä vois jossain vaiheessa huvikseen suunnitella vaikkapa yhden uuden.



Sama täällä. Ajattelin (ehkä) kuitenkin tuleviin kaapelitehtaan Trinityihin panostaa. Olihan siellä vuonna 2000 kuitenkin Fuse, Frantic ja Sundissential mihin mun piti joskus silloin laittaa jotain mageeta *iloinen*

aliens HH Back 2 back @ kaapelitehdas *jiihaa*

[muokattu 7.6.2004 17:25]
sapeli

Posts: 11,768

#40 • • sapeli jokukukamikä?

Dementation:
PS. lukiko joku tän tosissaan kokonaan? *plur*



Minä luin! *hihu* Eri ihmisillä on niin eri asenteet klubipukeutumista kohtaan, mun mielestä tää on kovin mielenkiintoista.

[muokattu 7.6.2004 17:06]

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.