Klubit ja pukukoodit

236 posts, 12 pages, 150,837 views

sapeli

Posts: 11,768

#1 • • sapeli jokukukamikä?
Olen huomannut että eri klubeissa on ihmisillä erilaisia vaatteita päällä, enkä ole ihan varma mistä tämä johtuu... Olisi kiva tietää etukäteen pitäisikö olla päällä jotain puolitrendikästä siviilivaatetta, voiko laittaa kiksukarvaa ja UV-läväreitä, vai pitäisikö olla jotain siltä väliltä.

Elikkä, mihin teidän mielestä perustuu eri klubien pukukoodit - missä olette nähneet minkälaisia vaatteita? Johtuuko se sisäänpääsymaksusta (eli kalliisiin klubeihin ei tule amatöörejä), paikasta missä klubi järjestetään (eli esim. Hesarissa on kaiken maailman business-miehiä), musiikkigenrestä, vai jostain ihan muusta?

(Ja PS: sivukysymyksenä, mihin klubeihin/paikkoihin voi laittaa esim. UV-meikkejä tai hiusgeeliä - voiko mistään tietää etukäteen onko UV-valoja edes paikalla?)

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Uhuu

Posts: 844

#2 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
aina tykännyt tämän musatyylin bileistä, kun voi pukeutua miten haluaa eikä koskaan tunne oloaan ulkopuoliseksi... tosin en mä ole kyl koskaan käyttänyt mitään avaruussukkapukuja tai muita vastaavia, joten en tiedä voiko sillä tavalla tuntea olevansa ”ylipukeutunut”...

-uhuunakkenakinvoisklubbailla

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

sapeli

Posts: 11,768

#3 • • sapeli jokukukamikä?

Uhuu:
aina tykännyt tämän musatyylin bileistä, kun voi pukeutua miten haluaa eikä koskaan tunne oloaan ulkopuoliseksi... tosin en mä ole kyl koskaan käyttänyt mitään avaruussukkapukuja tai muita vastaavia, joten en tiedä voiko sillä tavalla tuntea olevansa ”ylipukeutunut”...



Kyllähän siis klubbaajat on erittäin avoimia kaikenlaisille hörhöille, mutta esim. Moistissa tänä keskiviikkona kaikki piti kyllä varsin matalaa profiilia. Luulen että se johtui isoks osaks siitä että se oli Helsinki Clubilla, ja sinne sitten tuli kaikenmaailman bisnes-miehiä jotka ei edes tiennyt että siellä oli mitään klubia. Siellä jos ois ollut mitään vähänkään erikoisempaa niin olis kyllä selkeästi erottunut joukosta, eikä välttämättä hyvällä tavalla.

Vähän sama oli Kermassa useimmiten (may she rest in peace); sielläkään ei kovin extremeä asustusta näkynyt, eikä siellä niitä UV-valojakaan useimmissa klubeissa tainnut olla.

Eli onko niin että ihmiset panostaa eniten pukeutumiseen kun on kyse jostain mega-konemusiikki-festarista kuten Koneisto?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

T0mbstone

Posts: 728

#4 • • T0mbstone The Process.
Pukukoodit muutamaan genreen yleisluontoisesti:

Polkkabileet: PVC:tä, ja piikkejä joka paikassa. Tarkoituksena luoda agressiivinen ulkonäkö. Mallia voi ottaa gootti/punk ihmisiltä.

Kixxubileet: Paljon kixxukarvaa, uv-väriä ja vilkkuvaloja. Vaatteiden värit mielellään kirkkaita ja yli-imeliä. Ihq & Plur yleisilme.

Proge/House bileet: Farkut ja t-paita.

Psykebileet: Mitä psykedeelisemmän väriset/kuvioiset vaatteet, sen parempi.

Pukukoodia voi toki myös inspiroida ja käyttää eri genren elementtejä toisessa genressä. Rajana on vaan mielikuvitus ja ihmisten suvaitsevaisuus.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

diezel

Posts: 430

#5 • • diezel -

sapeli:
Olen huomannut että eri klubeissa on ihmisillä erilaisia vaatteita päällä, enkä ole ihan varma mistä tämä johtuu... Olisi kiva tietää etukäteen pitäisikö olla päällä jotain puolitrendikästä siviilivaatetta, voiko laittaa kiksukarvaa ja UV-läväreitä, vai pitäisikö olla jotain siltä väliltä.



Oma pukeutuminen kyllä riippuu vähän kyllä klubista mihin menee.. mutta jos ei haittaa erottuminen joukosta niin voihan sitä aina pukeutua hienosti ja panostaen, Saa ainakin itse hyvän fiiliksen. Mutta ei sitä kuittailua paljon jaksa varmaan kuunnella jos menee fetish-kamoissa esim. Ale Pubiin *hih*

Mun mielestä tytöt voisi bileissä esim. näyttää about tältä aina :D :
http://www.industrialbitch.co.uk/pages/snarl_shoot/picture10.jpg

Aina voi ajatella, että muut on alipukeutuneita *heiii*
Viltsu

Posts: 2,010

#6 • • Viltsu noname

sapeli:
... Olisi kiva tietää etukäteen pitäisikö olla päällä jotain puolitrendikästä siviilivaatetta, voiko laittaa kiksukarvaa ja UV-läväreitä, vai pitäisikö olla jotain siltä väliltä.



herranjumala 8D
laitat ittes just sen näköiseksi missä tuntuu hyvältä.
Toi touhu menee just sillon naurettavaksi kun jengi pistää esim. meikit naamalle
vain sen takia kun muillakin on...

innovate - do not imitate

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

sapeli

Posts: 11,768

#8 • • sapeli jokukukamikä?

Viltsu:
laitat ittes just sen näköiseksi missä tuntuu hyvältä.



No se taas riippuu siitä mitä muilla on päällä. Kyllä mä tiedän että se on pinnallista ja jotenkin ”epäaitoa”, mutta se on raaka totuus. Jos mä en välittäis mitään siitä miten muut mut näkee niin mähän kävelisin alastomana aina kun tarkenee... Realiteetti on kuitenkin se että yhteiskunta (tai ainakin mun osuuteni siitä) pyörii eteenpäin jouhevammin kun sopii porukkaan (omista mielipiteistä tai ajatuksista ei tietenkään tingitä).

Mulla on mukavaa silloin kun mulla on samantyyliset kuteet kuin muillakin, mutta jotain omaa huomiotaherättävää siinä mausteena.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

sapeli

Posts: 11,768

#10 • • sapeli jokukukamikä?

diezel:
Oma pukeutuminen kyllä riippuu vähän kyllä klubista mihin menee.. mutta jos ei haittaa erottuminen joukosta niin voihan sitä aina pukeutua hienosti ja panostaen, Saa ainakin itse hyvän fiiliksen. Mutta ei sitä kuittailua paljon jaksa varmaan kuunnella jos menee fetish-kamoissa esim. Ale Pubiin *hih*

Mun mielestä tytöt voisi bileissä esim. näyttää about tältä aina :D :
http://www.industrialbitch.co.uk/pages/snarl_shoot/picture10.jpg

Aina voi ajatella, että muut on alipukeutuneita *heiii*



Asiaa puhut. Mutta eikö se ole myös niin että jos on kova itsetunto ja pitää itsestään niin silloin voi olla vaikka mitkä vaatteet päällä ja on hyvä fiilis? Jos itsetunto on heikompi ja kaipaa yhteisön hyväksyntää, niin silloin ei välttämättä tule hyvä fiilis jos näyttää ihan friikiltä.

Itsetunnosta ja ulkonäöstä voi olla montaa mieltä mutta harva voi sanoa etteivätkö nuo kaksi olisi olennaisesti kytköksissä toisiinsa. Ihailen niitä jotka uskaltaa olla oma itsensä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta toisaalta uskon myös siihen että kaikki vetää rooleja tilanteesta riippuen. En mäkään UV-kiksukuteissa menis linnanjuhliin.

No, tää nyt meni vähän asian vierestä... *blush* Asian ytimessä ollaan kuitenkin, ja tämä lausahduksesi osui naulan kantaan:

diezel:
Oma pukeutuminen kyllä riippuu vähän kyllä klubista mihin menee.. mutta jos ei haittaa erottuminen joukosta niin voihan sitä aina pukeutua hienosti ja panostaen



Eli ehkä pitäisi tarkentaa alkuperäistä kysymystä: mitä pitäisi laittaa päälle mihinkin bileisiin ettei erottuisi joukosta? *hihu* Sitten siitä voi lähteä rakentamaan omaa lookkia...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#11 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

sapeli:
Luulen että se johtui isoks osaks siitä että se oli Helsinki Clubilla, ja sinne sitten tuli kaikenmaailman bisnes-miehiä jotka ei edes tiennyt että siellä oli mitään klubia. Siellä jos ois ollut mitään vähänkään erikoisempaa niin olis kyllä selkeästi erottunut joukosta, eikä välttämättä hyvällä tavalla.



No toi nyt ei ainakaan pidä paikkaansa, olihan hesperiankin aikana halluissa aina yhtä sun toista turistia (siis kirjaimellisesti) ja silti puolet porukasta tuntui olevan kiksukarvoissa. Oikeastaan ehkä tilanne, jossa itse tykkään erottua joukosta, on juuri tuollainen *nauru*

Noin yleensä tykkään itse eniten vetää avaruushaalarit päälle bileisiin, mutta kyllä sen jossain housebileissä huomaa, että erottuu liikaa joukosta ja tuntee sitten olonsa epämukavaksi. Samoin tuntisin oloni todennäköisesti epämukavaksi, jos lähtisin ihan arkisen näköisenä säteeseen. Mukavuuteen vaikuttaa myös mieliala mulla, ei sitä viitsi lähteä mitkään kalsarit päällä bilettämään jos on kaino olo *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

sapeli

Posts: 11,768

#12 • • sapeli jokukukamikä?

Hyzenthlay:
No toi nyt ei ainakaan pidä paikkaansa, olihan hesperiankin aikana halluissa aina yhtä sun toista turistia (siis kirjaimellisesti) ja silti puolet porukasta tuntui olevan kiksukarvoissa. Oikeastaan ehkä tilanne, jossa itse tykkään erottua joukosta, on juuri tuollainen *nauru*



Hmm... No sitten se oli silkkaa sattumaa. Se oikeastaan tuo alkuperäisen kysymykseni uudelleen esille: mistä sitten pukukoodit johtuvat? Onko Moistilla sellainen maine ettei sinne pistetä päälle mitään kovin eksoottista?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#13 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Oiskohan niin, että eri genren bileissä käy ainakin suurilta osin eri porukka, joka tykkää pukeutua tietyllä lailla. Ainahan näitäkin on, jotka käy käytännössä kaikkien genrejen bileissä (kuten minä :). Kaipa sitä vaan haluaa jotenkin sulautua yleisnäkymään.

[muokattu 4.6.2004 18:18]

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

sapeli

Posts: 11,768

#14 • • sapeli jokukukamikä?
Viltsu ja muut: anteeksi aiemmasta paasauksestani - tajusin vasta jälkeenpäin että omissa asenteissakin oli vähän korjaamisen varaa. Viltsu olit oikeassa siinä että oikeastaan on hyvin vähän väliä sillä mitä on päällä kunhan tuntee itsensä itsekseen. Sitten sitä viihtyy paikassa kuin paikassa. Ja eiköhän useimmat klubbaajat ole sen verran avoinmielisiä että jos johonkin klubiin ei jaksa kovasti pukeutua niin ei kuitenkaan buuata ulos tai mitään. (Joissain paikoissa olen kyllä kuullut että sisäänkään ei pääse jollei ole tietynlaista tasoa...)

Silti, olis mielenkiintoista jos joku voisi jatkaa/täydentää T0mbstonen aloittamaa listaa siitä missä bileissä on mitäkin ihmisillä päällä (ja saa käyttää maallikkotermejäkin niin että me aloittelijatkin tajutaan... esim. kixxu/polkka?)

Tänään menin Reclaim the Streetsiin ja siellä oli about 80% ihmisistä hippejä tai kovasti hipin näköisiä, ja vaikka useimmat ”trance-vaatteisiin” pukeutuneet ei oikein sopineetkaan katukuvaan niin yhdellä tytöllä oli vaaleanpunaista, violettia ja valkoista vaatetta päällä oikein maukkaasti - siitä kyllä teki mieli mennä sanomaan että nyt on kuule tyttö kaikki muut alipukeutuneita. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#15 • • Dorka Guest
huoh. ei tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa. ei pahalla.
pukeutuminen ylipäätänsä pitäisi omasta mielestä jotenkin omaa identiteettiin sopiva. itse olen muutaman kerran tullu bileisiin puku päällä ja mulle on aivan sama mitä muut ajattelee. muutenkin en harrasta lainkaan bilepukeutumista vaan pidän aika tiukasti omasta linjasta kiinni ellei ole yksinkertaisesti pakko pukeutua jolloin muullatavalla esim. jossain ug bileissä missä on tarkat pukukoodit (jolloin ei pääse yksinkertaisesti sisälle).

nykyään monesti bilepukeutiminen on myös niiden ”arkipukeutumista”, en tiedä jos olet huomannu katukuvastakin miten ihmisillä on kaupungillakin aikalailla bilevaatteita jos nyt ei lasketa meikkaamista, neon valoja ja kixukarvoja.

enemmän tästä kaikesta tuli mieleen et oletko oman elämäsi suhteen mistään varma vai kaikki asiat mitä teet / ajattelet tms. mietit aina, että onkohan se ”korrektia” tai et ajatteletkohan ihan varmasti miten ”suurinosa” muutkin ajattelevat?

itse en myöskään IKINÄ kiinnitä huomita pukeutumiseen vaikka joku olisi ns. tapahtumaan nähden pukeutunu aivan muullalailla massavirrasta poiketen. ainoa asia mihin kiinnitän oli genre tms. tahansa, että onko se pukeutuminen tehty tyylillä tai ei. itse en tykkää pvc / nahka lookista, mutta jos joku tyttö on tyylikkäästi pukeutunu niihin niin en kyllä valita eikä harmita, mutta sitten kun näkee näitä yleensä teinejä joilla on tyyli hakusessa niin silloin kyl tekis mieli mennä itse sanomaan et ”hei, nyt käydään ostamaan sinulle vaatteet” *nauru* ... tosin taas jokainen joutuu hakemaan omaa tyyliä, luonnetta ja elämää muutenkin aina ”kokeilemalla” joten en kyllä ikinä menis oikesti sanomaan kenellekkään mitä mitenkin pitäisi tehdä. jokaisella on oikeus kummiskin olla se mitä on, jos muut ei hyväksy niin se on heidän ongelmansa - ei sinun.
Avatar
#16 • • greenie Guest
Hmm, vaikka dresscodet saattaisivatkin parantaa bileiden ulkonäköä, en mä niistä ole koskaan erityisemmin välittänyt. Yleensä mun vaatteet on aika pitkälti sen tulosta, että kuinka paljon olen jaksanut silittää. Ja koska vihaan silittämistä, on se usein ihan perus t-paita ja farkut meininkiä, vaikka käynkin muissa kuin proge,- ja housebileissä.

Kummallista sinänsä, että mä näytän varsin tylsältä, vaikka rakastan muotia - ja erityisesti kauniita naisia ... :)

diezel:
http://www.industrialbitch.co.uk/pages/snarl_shoot/picture10.jpg



... joista tämä ei ole yksi.

Parempia ja reilusti nätimpiä löytyy lähempääkin;

http://www.klubitus.org/kuva.php?id=3384

Niin - ja hyvää huomenta aamiaisen äärestä. Aurinkokin jo yrittää vähän paistaa :)
Individual

Posts: 10,942

#17 • • Individual HYPNO!
Farkut ja kauluspaita / t-paita on meikäläisen bile dresscode ( silitysrautaa kehiin, siistit vaatteet ylle, tukka pystyyn ja menox... *nauru* ) ja jos se jonkun mielestä sotii sen bileitten henkeä vastaan mihin on menossa, niin voi tulla ihan rauhassa keskustelemaan.
Ja jos bilejärjestäjät puolestaan haluaa valita asiakkaansa kaikilla ihme dresscode vaatimuksilla, niin sopii mulle. Kyllä mä sen kaljan voin juoda muuallakin ja dj:tä kuunnella. Ei nää bileet kuitenkaan Suomessa ihan heti lopu. En välttämättä ole kuiteskaan ihan kaikkien bileitten kohderyhmää...
Tottakai mulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa pukeutua erilaisiin bilekuteisiin, mutta silloin kun se alkaa menemään musiikin ja tanssimisen ohi tärkeysjärjestyksessä, ollaan hakoteillä.

Mun juttu se ei kuiteskaan ole, että menisin ostamaan jotain pimeässä vilkkuvia t-paitoja ja töhrisin naamani sormiväreillä vain ja ainostaan sen takia, kun se kuuluu niiden bileitten luonteeseen mihin on menossa, ei omaan luonteeseen.

Ja mitä bilekuteisiin tulee, niin tän kokoluokan kaverin ei niihin tarvi paljoo tutustua...
*nauru*

[muokattu 6.6.2004 11:39]
Dives

Posts: 536

#18 • • Dives I see the light
psykebileissä on melkein aina uv valot..

kiksukarvaa laitetaan yleensä kiksubileisiin jne...

jos meinaa mennä kuuntelee acidia niin ne tavis vaatteet käy hyvin.. tai hengaa chillin puolelle
Individual

Posts: 10,942

#19 • • Individual HYPNO!

Dives:
psykebileissä on melkein aina uv valot..

kiksukarvaa laitetaan yleensä kiksubileisiin jne...

jos meinaa mennä kuuntelee acidia niin ne tavis vaatteet käy hyvin.. tai hengaa chillin puolelle



Niillä vaatteillako sitä musiikkia kuunnellaan, mä kun luulin että korvilla...
Saara

Posts: 1,954

#20 • • Saara #2970
En näe mitään syytä miksi ei vain voi olla normaaleissa vaatteissa. On ihan kiva joskus pukeutua, mutta mun kohdalla se nykyään harvemmin enää luonnistuu.

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.