Kaksi (lisä)syytä vihata ulkomaalaisia..

192 posts, 10 pages, 44,239 views

serotonot

Posts: 3,137

#101 • • serotonot Paul Easy

Annakins:
Tässä ko. tekstissä kaikki (eli minä tipuin kärryiltä) alkoi siitä, että ensin tullaan kovaa tilanteisiin ettei maalivahtiin satu ja yht'äkkiä joku lyökin jotakin.



selvennettäköön siis että jalkapallomaalivahti tulee tilanteisiin itse kovaa, jotta maalivahtia itseään ei sattuisi, sillä jalkapallon säännöt suojelevat noissa tilanteissa maalivahtia ja siksipä hyökkääjä joutuu niissä väistämään/varomaan.

Hyökkääjä sitten suuttui siitä että maalivahti tuli tilanteeseen niin rajusti ja löi tätä, jonka jälkeen kys. hyökkääjä ajettiin kentältä punaisella kortilla.
shaderna

Posts: 157

#102 • • shaderna

serotonot:
---
shAderNa:
Noh, sen oon oppinu ett mua ei enää vittuakaa kiinnosta mitä muut musta kelaa, ja lopuks mä aina nauran ku ei teit oikeesti vaa jotenki pysty ottaa tosissaa :) te ootte maailman epapyhinta ja epauskottavinta jengii mita maailmas on :) Siks ma nauran lopussa! Mut mä en enää häiritse teijän tärkeetä keskustelua.

---


Ja selitäs ennen kuin pakenet tätä keskustelua, että mikä mun jutuissa on epäpyhää ja mikä epäuskottavaa?



Eipähän nyt eksytä aiheesta. Emmä minnekkää karkaa, tää kone flippaa. Noh, jatkakaa jatkakaa.

--
just tryin` not to give a fuck

Avatar
#103 • • astaroth Guest

shAderNa:
Noh, sen oon oppinu ett mua ei enää vittuakaa kiinnosta mitä muut musta kelaa, ja lopuks mä aina nauran ku ei teit oikeesti vaa jotenki pysty ottaa tosissaa :)


Joka johtaa siihen, ettei kukaan ota sinuakaan. Ja on hyvä, jos voi olla välittämästä muiden mielipiteistä. Mutta jos käyttäytyy paskamaisesti muita kohtaan täysin muista välittämättä, niin se ei ole fiksua.

te ootte maailman epapyhinta ja epauskottavinta jengii mita maailmas on :)


Ja syy on...?
serotonot

Posts: 3,137

#104 • • serotonot Paul Easy

shAderNa:
Eipähän nyt eksytä aiheesta. Emmä minnekkää karkaa, tää kone flippaa. Noh, jatkakaa jatkakaa.



pyritään siihen. toistan siis kysymykseni, koska haluaisin perusteluja sun syytöksiin. Missä mielessä mun jutut on epäpyhiä tai epäuskottavia?
Avatar
#105 • • Annakins Guest

serotonot:
---
Annakins:
Tässä ko. tekstissä kaikki (eli minä tipuin kärryiltä) alkoi siitä, että ensin tullaan kovaa tilanteisiin ettei maalivahtiin satu ja yht'äkkiä joku lyökin jotakin.

---


selvennettäköön siis että jalkapallomaalivahti tulee tilanteisiin itse kovaa, jotta maalivahtia itseään ei sattuisi, sillä jalkapallon säännöt suojelevat noissa tilanteissa maalivahtia ja siksipä hyökkääjä joutuu niissä väistämään/varomaan.

Hyökkääjä sitten suuttui siitä että maalivahti tuli tilanteeseen niin rajusti ja löi tätä, jonka jälkeen kys. hyökkääjä ajettiin kentältä punaisella kortilla.



Kyl mie sen hiffasin sit ku vähän funtsin :)
shaderna

Posts: 157

#106 • • shaderna
Okei, ma perun mun syytokset. Kyl te oikeesti ootte uskottavii, oikeesti....... *hahjust*

--
just tryin` not to give a fuck

serotonot

Posts: 3,137

#107 • • serotonot Paul Easy

shAderNa:
Okei, ma perun mun syytokset. Kyl te oikeesti ootte uskottavii, oikeesti....... *hahjust*


No ihan miten haluat ajatella. Mutta koska tämä aihe on mielestäni hyvinkin tärkeä, jotta ihmisten epäluulot ja ennakko-oletukset häviäisivat, olisi hauska kuulla sinulta selitystä tuohon aiemmin esittämääni kysymykseen.

serotonot:
itse aiheeseen takaisin mennessä voisin kysyä sulta, että mitä luulet sun käytöksen tuolla käytöstapoja bileissä koskevassa topicissa vaikuttaneen monen ihmisen näkemykseen maahanmuuttajista?

En tarkoita tällä sitä että minulla olisi rasistisia ennakko-oletuksia, vaan sitä että siinä missä suomalaisten pitäisi pyrkiä niistä eroon, pitäisi mielestäni maahanmuuttajien pyrkiä omalla panoksellaan hälventämään niitä ennakkoluuloja, sen sijaan että niitä kaikin mahdollisin käytössääntöjen rikkomisin tuotetaan lisää.

Avatar
#108 • • Annakins Guest

shAderNa:
te ootte maailman epapyhinta ja epauskottavinta jengii mita maailmas on :) Siks ma nauran lopussa!



En voi olla epäpyhä, koska en ole koskaan väittänytkään olevani pyhä. Jos väittäisin olevani pyhä, voisin lähestulkoon suoraan väittää olevani jumala ja sepäs nyt vaan olisi jo itsekästä.

Ja ainakin omasta mielestäni olen uskottava!
shaderna

Posts: 157

#109 • • shaderna

serotonot:
---
shAderNa:
Okei, ma perun mun syytokset. Kyl te oikeesti ootte uskottavii, oikeesti....... *hahjust*

---

No ihan miten haluat ajatella. Mutta koska tämä aihe on mielestäni hyvinkin tärkeä, jotta ihmisten epäluulot ja ennakko-oletukset häviäisivat, olisi hauska kuulla sinulta selitystä tuohon aiemmin esittämääni kysymykseen.


---
serotonot:
itse aiheeseen takaisin mennessä voisin kysyä sulta, että mitä luulet sun käytöksen tuolla käytöstapoja bileissä koskevassa topicissa vaikuttaneen monen ihmisen näkemykseen maahanmuuttajista?

En tarkoita tällä sitä että minulla olisi rasistisia ennakko-oletuksia, vaan sitä että siinä missä suomalaisten pitäisi pyrkiä niistä eroon, pitäisi mielestäni maahanmuuttajien pyrkiä omalla panoksellaan hälventämään niitä ennakkoluuloja, sen sijaan että niitä kaikin mahdollisin käytössääntöjen rikkomisin tuotetaan lisää.

---



Ogei, luulis ett jengi ei yleistä siel topicis olevii läppii kaikkii ulkomaalaisii kohtaa, se joka sai ennakkoluuloj siit topicist ulkomaalaisii kohtaa ni kertokoo sit mulle ett minkä maalainen mä oon, ei kannata yleistää ellei tiedä. Vai onks kaikki ulkomaalaiset samanlaisii? Vaa tyhmä uskois tohon.

--
just tryin` not to give a fuck

serotonot

Posts: 3,137

#110 • • serotonot Paul Easy

shAderNa:
Ogei, luulis ett jengi ei yleistä siel topicis olevii läppii kaikkii ulkomaalaisii kohtaa, se joka sai ennakkoluuloj siit topicist ulkomaalaisii kohtaa ni kertokoo sit mulle ett minkä maalainen mä oon, ei kannata yleistää ellei tiedä. Vai onks kaikki ulkomaalaiset samanlaisii? Vaa tyhmä uskois tohon.



Ikävä kyllä niitä tyhmiä on paljon... Ennakkoluulothan syntyvät juuri, siten että pieni osa jostain väestöryhmästä käyttäytyy tietyllä tavalla ja sitä kautta joku saa käsityksen, että koko ryhmä käyttäytyy samalla tavalla.

Enkä nyt tarkoita pelkkiä maahanmuuttajia vaan esim sitä että moni luulee, että kaikki jotka kuuntelevat konemusiikkia käyttävät huumeita.

Itse pyrin olemaan muodostamatta minkäänlaisia laajempia oletuksia mistään ihmisryhmästä, vaan suhtautua jokaiseen yksilönä, mutta ikävä kyllä monet tekevät nopeita johtopäätöksiä ja siksipä jokainen voikin ainoastaan omalta osaltaan pyrkiä toimimaan, siten etteivät tuollaiset ennakkokäsitykset saisi valtaa.

Minusta tyhmää on myös alkaa riehumaan ja haukkumaan ihmisiä kesken keskustelun, ainoastaan sen takia ettei keksi mitään sanottavaa.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#111 • • Aziz Combat Fighter

kuilu ja ponivarkaat:
---
Ana-5000:
tsk. Übermensch-käsite ei liittynyt rotuoppiin tai mihinkään "herrakansa"-ajatukseen..
---

Liittyipäs. Se, että Nietzsceä tulkittiin omien tarkoitusperien mukaan ja virheellisesti, ei tarkoita sitä, että "übermensch"-käsite ei olisi liittynyt natsien ideologiaan. Jo se, että Nietzscheä tulkitaan jollain tavalla kertoo yhteydestä. Et taida osata englantia, "equivalent"? Tai "related"? Nietzschen yli-ihmisajattelu ei ole "sukua" natsismille, mutta natsismi on sukua yli-ihmisajattelulle, ne teki siitä vain riippuvaisen rodusta.

Huomaatko, googlettaminen petti sut jälleen...



Tarkotin lähinnä sitä, ettei nietszche übermenschistä puhuessaan tarkoittanut arjalaista herrakansaa. Natsit tosin väänsivät Nietzschen ajatuksista omat perversionsa. No, ehkä hieman huonosti ilmaistu.


kuilu ja ponivarkaat:
---
Onko sun mielestä rotujen välillä biologisia eroja, eli jakautuuko ihmislaji eri rotuihin?



Taksonomisesti ei voida puhua ihmisroduista, sillä eri 'rotujen' väliset erot eivät täytä biologian edellyttämiä määritelmiä. Se, että ulkomuoto eroaa eri maanosien populaatioden välillä graduaalisesti ei vielä erottele ihmisiä eri rotuihin. Vastaavaa geneettistä yhteneväisyyttä ei olla havaittu mm. verityyppien tai muiden biologisten tekijöiden kohdalla.

Eli ei, mun mielestä ihmiskunta ei jakaannu rotuihin vaan populaatioihin ja kulttuureihin. Rotuajattelu on vanhentunut tapa käsitellä asiaa. Useimmat "rotuun" liitetyt ominaisuudet tai ennakkoluulot ovat oikeastaan kulttuuri-ennakkoluuloja, mm. "neekerit ei kunnioita naisia", tjsp.

kuilu ja ponivarkaat:
Sun kuvaukses rasismista on itsetarkoituksellisesti mustavalkoinen, esittelet rasismia ja syrjintää kärjistetysti. Pahempaa on rakenteellinen rasismi, joka yleensä vielä on piilevää... ;)



Mä heitin tollasen tyypillisen "Mä en oo rasisti mut vittu mä vihaan xxxxxx"-esimerkin, mikä on aika tyypillinen asenne ihmisillä. Yleensä se perustuu joko yksittäiseen anekdoottiin tai muutamaan vastaavaan, sekä hirveään määrään kuulopuheita. Tyypillisesti just "manneviha" on tällasta, suurin osa ihmisistä jotka vihaa romaneja ei oo oikeestaan tavannu mokomia kuin kerran pari, ja sillonkin yksi ryöstöyritys otetaan esimerkkinä siitä, miten koko kansanosa on pohjimmiltaan mätä.

Sen sijaan valtaväestön sikailuun ei kiinnitetä mitään huomiota, joten siitä ei vedetä teennäisiä "kaikki valkoset on tollasia vitun sikoja"-johtopäätöksiä. Vähemmistön leimaaminen muutaman yksilön käytöksen perusteella on vaan niin hirmu helppoa, ja varsinkin kun jo olemassaoleva asenneilmasto tukee tällasta ajattelua, niin ei oo ihme et ihmiset ryhtyy perinpohjasesti rasisteiks ja vaahtoo suupielet roiskuen miten "mannet on paskarotua niinku muutki romanialaiset ja neekerit".
Avatar
#112 • • capa Guest
Okej, en jaksanut lukea koko ketjua läpi, koska jo ensimmäinen viesti oli liikaa. Koko vähemmistöryhmän leimaaminen muutaman yksilön perusteella on lapsellista ja todella dorkaa. Surullista että sitä tapahtuu täällä, luulin sen jäävän "maamme toivojen" siniristilippua pilotissaan kantavien skinheadien "harrastukseksi" Heidän esittämänäänhän se on ollut tasoa "Neekerit vie kaikki työpaikat"> Syy löytyy leimaajasta itsestään, nämä "skinheadit" ovat normaalisti(kyllä, itsekin yleistän) huonosti koulussa pärjänneitä/sen kesken jättäneitä joten en ihmettele miksi mieluummin palkataan kouluttautunut maahanmuuttaja kun sivistymätön luuseri.

Raiskaajia, varkaita, pahoinpitelijöitä, kusipäitä yms. löytyy kaikista "roduista" ja kaikkien kulttuurien edustajista. Itselle 22vuoden aikana eniten harmia ovat aiheuttaneet suomalaiset känniset miehenalut jotka baari illan päätteeksi haluavat koitella voimiaan. Yläasteelta alkaen on tullut flaidattua ihan tarpeeksi ja 90% tapauksissa syy on ollut suomalaisen miehen vittumaisen luonteen. Kerran ovat romanit vieneet rahani, mutta sekin oli omaa tyhmyyttä kun kännipäissäni lähdin heidän "reissuunsa", no hard feelings. Olen myös pitänyt teininä "kotimme raiskattiin" bileet, jolloin vanhempieni talosta hävisi/särkyi hieman enemmän tavaraa kuin muutaman bilelipun verran> muistaakseni bileissä ei ollut ulkomaalaisia joten olisiko pitänyt alkaa vihaamaan omaa valkoista ihoani ja sinisiä silmiäni? Olen tietoinen "steissillä" pyörivästä somalijengistä joka aiheuttaa ongelmia, mutta en kuitenkaan leimaa somaleita varkaiksi/puukottajiksi. Tähän syynä on järkevä ajattelu> valtaosa somaleista ei riehu "steissillä" ja myös se että tunnen kys. etnisen ryhmän edustajia jotka opiskelevat/työskentelevät ja ovat kaiken kaikkiaan hyviä tyyppejä.

Toivon että ketjun aloittaja käyttää nyt järkeä ja ymmärtää että on olemassa ihmisiä jotka eivät ole luottamuksemme arvoisia. Eikä heitä voi määrittää iän, sukupuolen, ihonvärin, uskonnon tai seksuaalisen suuntauksen perusteella. Tiedän omasta kokemuksesta että sinulle sattuneen vääryyden kohtaaminen vituttaa ja pistää vihaksi. Pitää vain pystyä ajattelemaan rationaalisesti; vihaa/sääli(>hänellä on varmasti vaikeaa) kys. yksilöä, mutta älä ajaudu syyttämään koko vähemmistöryhmää.

Peace&love 4 all
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#113 • • Aziz Combat Fighter

mayah:
Tää ulkomaalaisten vihaaminen on vähän sama juttu ku euron hintojen nostaminen. Jostain yksittäisestä ihmisestä/tuotteesta on jäänyt tietty mielikuva, mut kuitenkin kun katsoo tutkittua tietoa ja heittää kehiin konkreettisia prosentteja, todellisuus on toinen.

Näytä mulle se tutkimus, jossa maahanmuuttajat/pakolaiset (=ei syntyperältään suomalainen) tekee prosentuaalisesti enemmän rikoksia, niin mä näytän sulle sen tutkimuksen, jossa pelkästään euron käyttöönotto on nostanut hintoja.

Edit: säätäjämaija



Tost oli hyvä esimerkki, et Suomessa asuvista (jostain pienestä afrikan maasta tulleista) tilastojen mukaan 80% istuu vankilassa vakavista rikoksista. Sitä sit aikamme siin kauhisteltiin, kunnes tää henkilö kerto myös et niit on Suomessa viis joista neljä on linnassa :D
hrdkvr

Posts: 3,929

#114 • • hrdkvr KURGO
meillä kävi tossa vähä aikaa sit ukko luennoimassa noista ulkomaalaisten tai ulkomailta muuttaneiden rikostilastoista...

se on totta että ulkomailta muuttaneet tekevät hivenen nativeja enemmän rikoksia prosentualisesti, mutta rikoksen laadut ovat huomattavasti laimeempia.

ulkomaalaiset näpistelee, varastaa ja tekee petoksia kun taas suomalaiset tekee enemmän henkirikoksia ja pahoinpiteilyitä
(tilastoissa siis vain rikosilmoitukset) ..eli whos the bad guy??

tilastoista vielä sen verran että suurin rikollis allto tulee idästä..ö eli venäläiset ja virolaiset kakkosena.. itseasiassa somalit ja mannet ei tee läheskään niin plajon rikoksia kun yleensä mielletään

eli turha osotella kattokaa peiliin

piis

--
-keep it hard-

Avatar
#115 • • ALIEN Guest

shAderNa:
Ogei, luulis ett jengi ei yleistä siel topicis olevii läppii kaikkii ulkomaalaisii kohtaa, se joka sai ennakkoluuloj siit topicist ulkomaalaisii kohtaa ni kertokoo sit mulle ett minkä maalainen mä oon, ei kannata yleistää ellei tiedä. Vai onks kaikki ulkomaalaiset samanlaisii? Vaa tyhmä uskois tohon.



niillä asioilla mitä sieltä luin ei pitäisi olla mitään tekemistä ulkomaalaisuuden kanssa, mut sä taidat olla juuriltasi Egyptistä?

Annakins, joo olisit quotannut ton flamien aikaisemman tekstin myös siihen maalivahti-viestiin niin ei olisi tarvinnut alkaa vääntää rautalangasta. Mut joo oot ihan oikeassa, vaikka asenteesi ei mielestäni olis tarvinnutkaan olla niin hyökkäävä varsinkaan, kun jälkeenpäin myös totesit, että Flamie mahdollisesti erehtyi kirjoittamaan ajattelemattomasti.
I´ll rest my stupid case *piis*
Avatar
#116 • • Annakins Guest

ALIEN:
Annakins, joo olisit quotannut ton flamien aikaisemman tekstin myös siihen maalivahti-viestiin niin ei olisi tarvinnut alkaa vääntää rautalangasta. Mut joo oot ihan oikeassa, vaikka asenteesi ei mielestäni olis tarvinnutkaan olla niin hyökkäävä varsinkaan, kun jälkeenpäin myös totesit, että Flamie mahdollisesti erehtyi kirjoittamaan ajattelemattomasti.
I´ll rest my stupid case *piis*



Myönnän ihan auliisti, että olin liian hyökkäävä, se on niin helppoa täällä internjetissä. Mut olinhan mä hyökkäävä suakin kohtaan siinä toisessa ketjussa, et kaikille tasapuolisesti sama kohtelu *vink*

Ens kerralla kun mulla palaa käämit kielioppivirheistä, mä yritän olla tahdikkaampi :)
Avatar
#117 • • greenie Guest

mayah:
Näytä mulle se tutkimus, jossa maahanmuuttajat/pakolaiset (=ei syntyperältään suomalainen) tekee prosentuaalisesti enemmän rikoksia, niin mä näytän sulle sen tutkimuksen, jossa pelkästään euron käyttöönotto on nostanut hintoja.



Hmm, tuollaisten tutkimusten tekeminen on lain mukaan kielletty.

Sen sijaan se tutkimus euron vaikutuksista voisi olla poikaa, koska itse ainakin järkytyin kun mun kuluttamien elintarvikkeiden hinnat nousi :)
Avatar
#118 • • ALIEN Guest

Annakins:
Ens kerralla kun mulla palaa käämit kielioppivirheistä, mä yritän olla tahdikkaampi :)



Kehitys on hienoa! :)
FreeFall

Posts: 2,256

#119 • • FreeFall music addict
Tälläset topicit SAKS ÄÄS!

ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä ett kaikki me olemme ihmisiä.
Joka maasta ja joka rodusta löytyy ruusuja ja risuja!

Jokainen ihminen on erilainen, ( <- miettikääpä paljonko meitä IHMISIÄ on) eli siis meistä on moneksi ja monenlaisiksikin!
Get My Point!?!

--
Lintuperspektiivi

mekaanikko

Posts: 1,176

#120 • • Edited mekaanikko don selecta

greenie:
Hmm, tuollaisten tutkimusten tekeminen on lain mukaan kielletty.



No tuskinpa on. Itse asiassa, sellainen tutkimus on tehtykin: Ulkomaalaisten tekemät ja heihin kohdistuneet rikokset pääkaupunkiseudulla. Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 1998:18. Löytyi aikaisemmin webistäkin, mutta nyt en enää onnistunut löytämään toimivaa linkkiä siihen.

(edit: Niin, oletin siis että tarkoitit, että ulkomaalaisten rikollisuuden tutkiminen on kielletty, eikä että sellaisten tutkimusten tekeminen on kielletty jotka osoittaisivat heidät valtaväestöä rikollisemmaksi, mikä olisi aika absurdi väite.)

Tutkimuksessa analysoidaan vuosien 1996-1997 rikostilastoja, joista tehdään mm. seuraavia johtopäätöksiä:

Mielenkiintoisena seikkana voidaan pitää sitä, että kaikista tuomituista ulkomaalaisista vain vajaalla 13 prosentilla oli asuinpaikka Suomessa.

- -

Liikennerikokset olivat tyypillisimpiä ulkomaalaisten tekemiä rikoksia vuonna 1996. Niiden osuus oli 51 prosenttia, kun seuraavaksi yleisimpien rikostyyppien - varkausrikosten - - ja ulkomaalaisrikkomusten - - osuus oli yhteensä 27 prosenttia.

Kaiken kaikkiaan Suomessa asuvien ulkomaalaisten tuomiot ovat lisääntyneet 90-luvulla, mutta ulkomaalaisten määrään suhteutettuna rikollisuus on kuitenkin pysynyt lähes muuttumattomana, joinakin vuosina jopa laskenut. Ainakin eurooppalaisittain arvioiden ulkomaalaisten rikosluvut ovat hyvin vähäisiä. Esimerkiksi Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan siirtolaisten osuus oli 15,4 prosenttia kaikista rikoksista - - Ulkomaalaisväestön määrään suhteutettuna ulkomaalaisten rikollisuus on Suomessa vähäistä.

- -

Ulkomaalaiset tekevät rikoksia, erityisesti pahoinpitelyjä ja varkauksia, etupäässä Helsingin ydinkeskustassa.

- - ulkomaalaisten osuus rikostilastoissa jää jopa alle heidän väestömääränsä. Vakaviksi katsottavissa teoissa, kuten huumausainerikoksissa, ryöstöissä ja varkauksissa ulkomaalaisten osuus on suurempi kuin heidän väestömääränsä. - - Mainittakoon, että Helsingissä vuonna 1996 varkaus- ja huumerikoksista tuomituista ulkomaalaisista vain noin puolella oli asuinpaikka Suomessa. Toisaalta pahoinpitelyissä ja liikennerikoksissa osuudet ovat korkeammat. Rikostyyppien välisiä eroja voidaan ainakin osittain selittää tietyillä muuttujilla. Esimerkiksi huumerikoksista tuomittujen joukossa on vain läpikulkumatkalla kiinni jääneitä kuriireja. Lisäksi huumerikokset mielletään vakaviksi rikoksiksi, jolloin prosessiekonomisista syistä ei luovuta niin helposti rikostutkinnasta ja asian saattamisesta tuomioistuinkäsittelyyn kuin monissa muissa tapauksissa.

- - rikosaktiivisin elämänvaihe sijoittuu - - erityisesti 18-20-vuotiaiden ikäryhmään. - - Suomessa ei ole tiettävästi kattavia tilastoja ulkomaalaisten ikärakenteesta, mutta voisi hyvin otaksua, että ulkomaalaisväestö on suomalaisiin verrattuna nuorempaa ja siten tilastollisesti "rikosalttiimpaa". Tätä otaksumaa vasten ulkomaalaisten rikollisuus näyttää vähäiseltä.

- -

[Tilastoista ei näy], milloin rikoksessa on ollut useampia osapuolia: ulkomaalainenhan on voinut joutua tappeluun itsepuolustuksena suomalaisen tai toisen ulkomaalaisen kanssa.


--

Ja vielä rasistisiin ennakkoluuloihin taipuvaisille pieni pähkinä purtavaksi: millä selitätte sen, että Ruotsissa asuvat suomalaiset tekevät 2,5 kertaa enemmän rikoksia per capita kuin Suomessa asuvat ja ruotsalainen kantaväestö (1993)? Varmaan suomalaisten geenien rikollisuuteen altistavalla vaikutuksella? Tai ehkä se on meidän rikollisuutta suosiva kulttuurimme?

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia