Sori etten vastaa tällä erää ihan kaikkiin. duunissa on vähä kiire.. Koitan ehtiä noihin muihin myöhemmin.. Ei vaan viitsi toistaa omia virheitään ja kirjoittaa jälleen ilman parempaa taustatietoa virheellisesti, niinq viimeks :)
kuilu ja ponivarkaat:
---
niinno. mun mielestä voi puhua ihan vaan ihmisistä ja tarvittaessa antaa sille tarkempia visuaalisia määreitä.
---
Niin munki mielestä vois. Mutta juuri edellä itsekin peräänkuulutat "sääntöjä", yhdenmukaisuutta kielen käytössä, ja tässä sitten vetoatkin oman subjektisi tekemään määrittelyyn.
Niin mutta mikä tossa on sun mielestä ristiriitaista? Ihminenhän on käsitteenä kuitenkin ymmärreettävissä melko yhdenmukaisesti?
kuilu ja ponivarkaat:
AIVAN! Samasta asiasta puhumme, sä sanot "ihmistyyppi", mä sanon "rotu". Mua kiinnostaa, miksi, ei perusteet, vaan syyt, koet niiden käyttämiemme sanojen tarkoittavan eri asioita. Mä esitin tossa edellä omat epäilyni asiasta.
Siksi että minulle on elämän varrella opetettu noiden sanojen ero ja pyrin mielelläni niitä siksi siten käyttämään.
kuilu ja ponivarkaat:
:D Mut ku ymmärrä nyt: me käytämme täsmälleen samasta asiasta eri sanoja, ollaan opittu ne niin! Mitä jos mä mä olisin Hugabuga-maasta ja käyttäisin sanaa "tsingaduida", joka olis hugabuga-kielen sana, jolla tarkoitetaan samaa asiaa, ku sun sanoessas "ihmistyyppi", oletko sitä mieltä, että "tsingaduida" olisi väärä sana tässä yhteydessä?
En. Jos se "tsingaduida" on sen kyseisen kielen määre ihmistyypille, niin siinähän tapauksessa sä käytät ihan oikeaa sen kielen sanaa. Miks mä siihen puuttuisin? Ihmettelisin vaan, että miks et käytä kotimaista versiota sanasta helpottaaksesi viestin perille menoa, vaikka molemmat puhutaan kuitenkin sitä äidinkielenämme :D (ainakin käsittääkseni)
kuilu ja ponivarkaat:Sille mä taas en voi mitään jos sun mielestä korrekti kielenkäyttö tässä tilanteessa johtaa jonkinlaiseen "anti-rasistiseen jeesusteluun" tms.
---
Huokaus... Luepa uudestaan Kirjoitin kylläkin: "Enkä tässä nyt todellakaan väitä sua sellaiseksi." Eli en sinusta puhunut. Mutta. Väität nyt "rotu" sanaa jo epäkorrektiksi!? =D
Huokaus takas... Luepa säkin uudestaan. En mä mielestäni tossa kirjoittanut, että tarkoitin nimenomaan itseäni. Puhuin kyseisestä asiasta yleisellä tasolla. En mä väitä sanaa 'rotu' epäkorrektiksi edelleenkään. Mielestäni se on vain tarkoitukseltaan "väärä" kuvaamaan tuota kyseistä asiaa (ihmistyyppi). En mä näe sen käytössä moraalista ongelmaa, vaan kielellisen.
kuilu ja ponivarkaat:
Kaikilla ulkoisilla merkeillä voi yrittää peittää jotain sisällä. Yleensä olen havainnut opponentin taipuessa ristiriitaiseen argumentointiin, niin hänellä on joko alitajuisesti piilevä arvosidonnaisuus tai sitten hän aktiivisesti yrittää peitellä jotain. Mutta onneksi on olemassa logiikka piilossa olevien taustaolettamuksien esille saamiseksi! :P
HUOM: "korrekti" on eettinen käsite, "pätevä" looginen.
hmm. jos mulla tuollaisia taustaolettamuksia tai piileviä arvosidonnaisuuksia on, ni kaiva ne ihmeessä esille, beibe! Mun mielestä ois enemmän ku siistiä, että jos itsessä sellaisia on, joku voisi osoittaa ne mulle, etten vastaaviin enää sen jälkeen sortuisi.
Mun mielestä suurin ero tässä on, se että sä teet tästä arvokeskustelua ja mä taas olen pyrkinyt ainoastaan kielellisen epätarkkuuden korjaamiseen. Sä haluat väkisin olettaa mun pitävän sisälläni jotain ennakko-oletuksia eri etnistä alkuperää olevia ihmisiä kohtaan, sen takia että en kirjoita tuon "eri etninen alkuperä"-määreen tilalle "mutiainen" tai "pakolainen" tms. Onko sulla itsellä pakkomielle näyttää olevasi asian kanssa niin sinut, että voit käyttää noita joillekin moraalisesti arveluttavia ilmauksia osoittaakseni niiden käytön vilpittömyydellä oman moraalisen paremmuutesi? :D
kuilu ja ponivarkaat:En vain näe järkeä käyttää tuossa tilanteessa muuta sanaa, kuin sitä mikä siihen kielellisesti parhaiten sopii.
---
Se sopii siihen SUN mielestä parhaiten, ja se miksi näin on, on siis mun utelun aiheena. Mun mielestä "ihmistyyppi" sana sopii kans eri hyvin, mut ei se mun mielestä sen fiinimpi sanana oo ku "rotu". Miksi olet "sanarasisti"? Huomaatko? Jotkut sanat ovat korrektimpeja, ymmärrän sen, "vittu" on kovinki brutsku sanana, ainakin joidenkin mielestä, ja yhä tässä toistan itseäni: mikä tekee rotu sanasta epäkorrektin? (Eikä enää siis kelpaa se, ettei rotuja ole olemassa, sillä jos se on jonkun biologin mielestä epäpätevä, se ei riitä, sillä kyseisen kannan ottaessaan pitää olla myös valmis todentamaan rotujen olemassa olo samoin taksonomisin perustein)
No se sopii myös esim opetushallituksen mukaan parhaiten kuvaamaan kys. asiaa, koska tuolla sanalla sitä koulussa opetetaan. Ei 'ihmistyyppi' ole sen fiinimpi tai poliittisesti korrektimpi sana kuin 'rotu'. Se on kielellisesti korrektimpi.
Millä tavalla mä olen sanarasisisti? Samalla tavalla kuin firman toimitusjohtaja joka palkkaa työhön pätevimmän vaihtoehdon?
Mä puhun siis kielellisestä korrektiudesta edelleenkin, en käytössäännöllisesti. Mulle on ihan sama kuinka paljon sä käytät 'vittu'-sanaa. Mä en vaan ymmärrä itse kiroilun pointtia.
Siinä nyt alkuun. Palaan iltapäivällä jos kiire hellittää. Viimeistään ku noi MPY:n penteleet saa mun kotona sen netin auki (toivottavasti tällä viikolla)