kuilu ja ponivarkaat:
---
Ana-5000:
tsk. Übermensch-käsite ei liittynyt rotuoppiin tai mihinkään "herrakansa"-ajatukseen..
---
Liittyipäs. Se, että Nietzsceä tulkittiin omien tarkoitusperien mukaan ja virheellisesti, ei tarkoita sitä, että "übermensch"-käsite ei olisi liittynyt natsien ideologiaan. Jo se, että Nietzscheä tulkitaan jollain tavalla kertoo yhteydestä. Et taida osata englantia, "equivalent"? Tai "related"? Nietzschen yli-ihmisajattelu ei ole "sukua" natsismille, mutta natsismi on sukua yli-ihmisajattelulle, ne teki siitä vain riippuvaisen rodusta.
Huomaatko, googlettaminen petti sut jälleen...
Tarkotin lähinnä sitä, ettei nietszche übermenschistä puhuessaan tarkoittanut arjalaista herrakansaa. Natsit tosin väänsivät Nietzschen ajatuksista omat perversionsa. No, ehkä hieman huonosti ilmaistu.
kuilu ja ponivarkaat:
---
Onko sun mielestä rotujen välillä biologisia eroja, eli jakautuuko ihmislaji eri rotuihin?
Taksonomisesti ei voida puhua ihmisroduista, sillä eri 'rotujen' väliset erot eivät täytä biologian edellyttämiä määritelmiä. Se, että ulkomuoto eroaa eri maanosien populaatioden välillä graduaalisesti ei vielä erottele ihmisiä eri rotuihin. Vastaavaa geneettistä yhteneväisyyttä ei olla havaittu mm. verityyppien tai muiden biologisten tekijöiden kohdalla.
Eli ei, mun mielestä ihmiskunta ei jakaannu rotuihin vaan populaatioihin ja kulttuureihin. Rotuajattelu on vanhentunut tapa käsitellä asiaa. Useimmat "rotuun" liitetyt ominaisuudet tai ennakkoluulot ovat oikeastaan kulttuuri-ennakkoluuloja, mm. "neekerit ei kunnioita naisia", tjsp.
kuilu ja ponivarkaat:
Sun kuvaukses rasismista on itsetarkoituksellisesti mustavalkoinen, esittelet rasismia ja syrjintää kärjistetysti. Pahempaa on rakenteellinen rasismi, joka yleensä vielä on piilevää... ;)
Mä heitin tollasen tyypillisen "Mä en oo rasisti mut vittu mä vihaan xxxxxx"-esimerkin, mikä on aika tyypillinen asenne ihmisillä. Yleensä se perustuu joko yksittäiseen anekdoottiin tai muutamaan vastaavaan, sekä hirveään määrään kuulopuheita. Tyypillisesti just "manneviha" on tällasta, suurin osa ihmisistä jotka vihaa romaneja ei oo oikeestaan tavannu mokomia kuin kerran pari, ja sillonkin yksi ryöstöyritys otetaan esimerkkinä siitä, miten koko kansanosa on pohjimmiltaan mätä.
Sen sijaan valtaväestön sikailuun ei kiinnitetä mitään huomiota, joten siitä ei vedetä teennäisiä "kaikki valkoset on tollasia vitun sikoja"-johtopäätöksiä. Vähemmistön leimaaminen muutaman yksilön käytöksen perusteella on vaan niin hirmu helppoa, ja varsinkin kun jo olemassaoleva asenneilmasto tukee tällasta ajattelua, niin ei oo ihme et ihmiset ryhtyy perinpohjasesti rasisteiks ja vaahtoo suupielet roiskuen miten "mannet on paskarotua niinku muutki romanialaiset ja neekerit".