kuilu ja ponivarkaat:
Miten rodut jaettiin ennen mikroskooppia? Mitkä eläimet eroavat toisistaan perimänsä mukaan sen verran, että roduista voidaan puhua?
En lähde luettelemaa, koska lista kasvaisi tolkuttomasti. Esim biologiassa latinankielisissä rotumäärittelyssä ihmistä
homoon vain yhtä rotua
homo sapiens, kun taas esim. koiria
canis on useampia.
kuilu ja ponivarkaat:
Hmmm... vetoatpa epämääräiseen auktoriteettiin! :D Kuitenkin haet syyt taksonomiasta, jossa myös opetetaan "rodulla määritetään lajin alempi taso", siis silloin kun puhutaan hierarkisesta taksonomiasta.
No mutta hierarkisessa taksonomiassa nykyihmistä on vain yhtä rotua
homo sapiens ja tästä syystä nimenomaan käytän mieluummin sanaa 'ihmistyyppi' kuin 'rotu', sillä käyttäessäni 'rotu'-sanaa johdan tietyllä tavalla harhaan. ks. ylempänä esimerkkini taksonomiasta.. Sitä paitsi en osaa kyllä pitää äidinkieltä epämääräisenä auktoriteettina, koska sille on luotu melko selvät säännöt. Ja kyllä, toki niitä sääntöjäkin muokataan, mutta sitten pitää taas elää muokattujen sääntöjen mukaan. Yhteiset säännöt kielellisessä ilmaisussa vaa helpottavat asian perille menoa kummasti :)
kuilu ja ponivarkaat:
Ja "ihmistyyppi" taas imo pirstoo keskustelua syrjinnästä ihan liikaa, suomalaisiaki on sit 3 eri tyyppii, ikäänkuin takaperoinen unifikaatio! :D
niinno. mun mielestä voi puhua ihan vaan ihmisistä ja tarvittaessa antaa sille tarkempia visuaalisia määreitä.
kuilu ja ponivarkaat:Selvä. Eli kysymys on sanasta! =) Ei sen merkityksestä, ei sen määrittelemästä asiasta! Nyt esittämäsi peruste tuon sanan valinnalle ei ole looginen, mutta uskon primaarisen perusteen olevan saman: asia itse on opetettu meille eri sanoilla. Mä käytän "rotu" sanaa ihan samasta asiasta, ku sä "ihmistyyppi" sanaa. Mut sul on myös muita perusteita käyttää "ihmistyyppi" sanaa: se, että se sisältää jo ikäänkuin taustaolettamuksena, et "mä en oo sit rasisti", se toimii ikäänkuin "antirasistisena" ulkoisena symbolina. ;) Eikä siinäkään ole mitään vikaa. Mutta pelkkä ulkoisten merkkien käyttö ei vielä tee suvaitsevaisuuden kesää. Enkä tässä nyt todellakaan väitä sua sellaiseksi. Ja molempien syyt eri sanojen käytölle ovat ikuisesti verhotut. Mut tarkennetaan: miks sun mielestä musta tuntuu ihan helpolta käyttää myös sanaa "ihmistyyppi" "rotu" sanan ohella?
Sä luuppaat nyt mun mielestä samaa asiaa sen eri kanteilta. Koko ajanhan mä oon puhunut nimenomaan tuon sanan käytön ongelmasta nimenomaan sen takia että sen merkitys on toinen kuin esim. se tarkoitus mihin sä sitä tässä olet käyttänyt. Sille mä taas en voi mitään jos sun mielestä korrekti kielenkäyttö tässä tilanteessa johtaa jonkinlaiseen "anti-rasistiseen jeesusteluun" tms. En vain näe järkeä käyttää tuossa tilanteessa muuta sanaa, kuin sitä mikä siihen kielellisesti parhaiten sopii.
Hmm. miks musta ei tuntuis luonnolliselta käyttää 'ihmistyyppi'-sanaa siinä missä käytän 'rotu'-sanaakin silloin kun se aiheellista on? Mä lähden itse siitä että vaikka ihminen sanois 'neekeri' tai 'nekru' se ei välttämättä tee siitä rasistia, vaan se miten hän kohtelee tummaihoisia kanssaihmisiä ja miten hän heihin suhtautuu.
kuilu ja ponivarkaat:
Mul on sellanen kutina, et ton rodun kieltämisen ideologian perimmäisenä johtopäätelmänä on: olemme eri lajeja. Kelatkaapa toista geenitieteen lausetta rakennelmanne viereen: afrikkalaisen ihmisen biodiversiteetti on suurempaa kuin muualla. Voisiko sanoa, että pelkkä geeneihin tuijottaminen ei ratkaise käytännön ongelmia?
Ja mites sit koirarodut? Emmä usko, ei kai niittenkää dna's kauheesti eroi on, pitäskö puhuu mielummin koiratyypeistä? Vai peräti koiralajeista..? :D (itseasias mä oon aina kysyny, et "mitä lajia se on?":D)
Kyllä koirarotujen dna riittävästi eroaa, siihen nähden, että ne on voitu määritellä eri roduiksi taksonomiassa.
Sun olettamus lähtee siis siitä että rodun kieltämisen ideologian perimmäisen johtopäätelmän ajava voima on ollut rasismi? Mistä moinen ennakko-oletus?