Caro², 10.2.2009 21:11:
Nykytuotanto tuntuu olevan lähinnä sitä, että viisastellaan teknisellä toteutuksella ja jätetään itse sisältö toisarvoiseksi.
Totta, tosin IMO ko. viisastelua ihan-minkä-tahansa toteutuksesta näkee lähinnä interwebzfoorumeilla ja alottelevien tuottajien kesken
(ihan hyvä juttu oppimismielessä varmasti), ei pitkään ja hartaasti musaa tehneet jäärät jaksa
(ellei sitten joku ole tehny jotain omaperäistä). Ainakaan mun kokemuksien perusteella. Lisäksi toi ilmiö näkyy kaikkialla muuallakin, omasta mielestäni esimerkiksi valokuvauksessa.
"Tää kuva on f8 / 1,5 nikoncanonjeebus 5 ö8 48 ab: 12 ja sisältö: 0"
edit: liittyiskö tää myös siihen että tekniikasta on paljon helpompi keskustella kuin sisällöstä?
Tohon rauta vs. softa vääntöön on aika turha osallistua, rautaakin kun on niin erilaista. Kyllä vanhoissa isoissa
analogihirviöissä (cs-80, jupiter 8, moogit jne) tai joissakin näköradiomiehen mainitsemissa nauhakaiuissa on yksilöllinen ja erittäin vaikeasti emuloitava soundi. Toisaalta,
jos vertauskohde on joku upouusi digihärpäke niin eroa ei varmasti huomaa tai ole.
Introvert
Musan pitäs kuulostaa siltä että kone ei pelkästään oo tehny biisiä vaan siellä koneen takana on ihminen. Sitä lämpöä saa niin softalla ku raudallakin osaavissa käsissä. Niin, ja ne luovat virheet biiseissä on monesti hyvästä!
Samaa mieltä. Pieni inhimillisyysfaktori on erittäin hyvästä. Joku mainitsi tykkäävänsä ysärimenosta, ehkä syy tuohon löytyy sieltä "epätarkkuudesta"
(loopit laukkas, samplerit teki soundiin omat temppunsa jne.). Itse kyllä pidän vaihtoehdosta tehdä myös tarkasti taimaavia juttuja, mutta ei varmaan olisi pahitteeksi välistä vähän hellittää ja jättää
kvantisoimatta. En tiiä onko kaikki menossa sitten oikeasti geneerisempään suuntaan vai onko vaan niin että geneerisen musan määrä suhteessa siihen idearikkaaseen matskuun on niin iso että jälkimmäinen jää jalkoihin... monelle varsinkin alottelevalle lafkalle kuitenkin tuntuu riittävän pelkkä "tasapainoinen" tuotanto.
Tuotantotekniikka on kuitenkin aina toissijaista musan teossa. BT sano joskus kivasti haastattelussa että jos hänelle annetaan 2 puupalikkaa ja konkkamikki eikä hän saa niillä aikaan jotain mikä kuulostaa BT:ltä on hänen ura ollut turhaa tjsp.
Vielä sitten orgaanisista(??) soundeista. Itse tykkään soitella esim. fonia kontrastina
"koneiden" päälle, joskin tuo kontrasti on ennenkaikkea henk.kohtainen. Sen soundia pidän silti soundina muiden joukossa. Nauhottamalla
(ei oikeita tai vääriä) instrumenttejä voi saada tuotantoon hiukan syvyyttä jo pelkästään siksi että toimintatavat muuttuu. Itsellä ainakin ongelmana vst:n kanssa on
kaavoihin kangistuminen jonka jälkeen kaikki kuulostaa samalta. Sama varmasti tapahtuisi toisinpäin, jos nauhottaisin kaikki.
Eli pointti olkoon että mikään ei ole ihan niin yksiselitteistä :)