Orgaaniset soundit takasin konemusaan!!!

200 posts, 10 pages, 49,329 views

Saarre

Posts: 1,151

#161 • • Saarre

Tyranoid, 14.2.2009 00:40:

---
Biisissä, joka soitetaan normibileissä normiäänentoistolla normisekiksissä olevalle yleisölle, ei ole paskankaan väliä niillä nyansseilla joita syntyy siitä, onko johonkin soundiin käytetty syna analoginen vaiko digitaalinen.
---



+1 *joo*

--
*tähti* Full hearts cant lose

Timce

Posts: 5,381

#162 • • Timce
Se oli a98 ovela, mutta minäpä en mennyt halpaan. Noihan on kaikki raudalla tehtyjä. Eli oikea rivi on seuraava:

1. Rauta
2. Rauta
3. Rauta
4. Rauta
5. Rauta
6. Rauta
7. Rauta
8. Rauta
9. Rauta

Oliko palkintoja? :)

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

speukka

Posts: 335

#164 • • speukka

Caro², 13.2.2009 13:02:
---
speukka, 13.2.2009 12:39:
En yleensä luovuta asioissa, joista olen aivan varma. :)

---

Eikös varmuuden taso ole hieman subjektiivista. Asiat joista on "varma" on vaan sellasia mihin oma ymmärrys ja tietotaso juuri sillä hetkellä riittää. Parin vuoden päästä varmat asiat onkin ihan jotain muuta :)



No se riippuu vähän onko se varmuus sitä, että joku vuoden musaa tehny tulee väittämään että rauta ja softa on sama asia, vai semmonen joka on pelannu asioiden kanssa vuosikymmeniä ja perustaa varmuutensa siihen :)

Mutta joo, asiat ilmeisimmin tulikin jo juteltua. Ei siitä sen enempiä :)
a98

Posts: 871

#166 • • a98

Timce, 14.2.2009 08:44:
Noihan on kaikki raudalla tehtyjä.



ei kyllä tossa on softaakin, niinkuin sanoin jopa 3xOscia

Chantola, 14.2.2009 09:38:
9 x softa



äää not... sanoin ettei ole kompa että molempia löytyy. yritä nyt edes kerran kauppaat sun kultakorvia muillekkin, äläkä edes yritä kitistä paskoista soundeista. koska tässä keskustelussa ei ollu missään vaiheessa kyse siitä et mikä syna soundaa parhaimmalle parhaimman soundi ohjelmoitsijan käsissä, vaan pelkästään yleissoundista. noistaki ainaki yks soundi on erään tunnetun hardissynan presetti.
Chantola

Posts: 769

#167 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

a98, 14.2.2009 13:08:
---
Timce, 14.2.2009 08:44:
Noihan on kaikki raudalla tehtyjä.

---


ei kyllä tossa on softaakin, niinkuin sanoin jopa 3xOscia


---
Chantola, 14.2.2009 09:38:
9 x softa

---


äää not... sanoin ettei ole kompa että molempia löytyy. yritä nyt edes kerran kauppaat sun kultakorvia muillekkin, äläkä edes yritä kitistä paskoista soundeista. koska tässä keskustelussa ei ollu missään vaiheessa kyse siitä et mikä syna soundaa parhaimmalle parhaimman soundi ohjelmoitsijan käsissä, vaan pelkästään yleissoundista. noistaki ainaki yks soundi on erään tunnetun hardissynan presetti.



oli mitä oli ni softalta kuulosti jokanen. =) täällä on todettu et kyllä raudastakin saa paskoja soundeja. ja myös on todettu et softastaki on amhis saada hyvii osundeja. Ei tost arpomisesta oo mitään hyötyä =)

että silleen. Hauskaa ystävänpäivää Kotkaan!
a98

Posts: 871

#168 • • Edited a98

Chantola, 14.2.2009 16:46:
oli mitä oli ni softalta kuulosti jokanen. =) täällä on todettu et kyllä raudastakin saa paskoja soundeja.



eli toisin sanoen sun mielestä paskoja soundeja kaikki? juuri tuollaista ylimielistä asennetta aiemmin tarkoitin. anna kun arvaan sun mielestä sun omissa biiseissä on loistavat ja läskit soundit.

helppo haukkua soundit paskaksi jos omat korvat ei tunne eroa. sanoin jo itsekkin aikaisemmin että tärkeämpää on taito ohjelmoida hyviä soundeja kun se mistä vehkeestä se soundi tulee. mutta se mitä olet kivenkovaan väittänyt on että softa soundin tunnistaa helposti raudasta, eikä sillä ole mitään tekemistä ite soundien hyvyyden kanssa. niin ja sanotaan nyt vielä että omasta mielestäni kaikki nuo klipit on käyttökelposia hyviä soundeja..
Chantola

Posts: 769

#169 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

a98, 14.2.2009 19:01:
---
Chantola, 14.2.2009 16:46:
oli mitä oli ni softalta kuulosti jokanen. =) täällä on todettu et kyllä raudastakin saa paskoja soundeja.

---


eli toisin sanoen sun mielestä paskoja soundeja kaikki? juuri tuollaista ylimielistä asennetta aiemmin tarkoitin. anna kun arvaan sun mielestä sun omissa biiseissä on loistavat ja läskit soundit.

helppo haukkua soundit paskaksi jos omat korvat ei tunne eroa. sanoin jo itsekkin aikaisemmin että tärkeämpää on taito ohjelmoida hyviä soundeja kun se mistä vehkeestä se soundi tulee. mutta se mitä olet kivenkovaan väittänyt on että softa soundin tunnistaa helposti raudasta, eikä sillä ole mitään tekemistä ite soundien hyvyyden kanssa. niin ja sanotaan nyt vielä että omasta mielestäni kaikki nuo klipit on käyttökelposia hyviä soundeja..



Joo siis en kyl allekirjoita et kaikki olis käyttökelposia. SIT NUMERO 1. Ei täällä oo puhuttu kenenkään omista biiseistä?! vai ollaanko. Ite pyrin saamaan semmosii soundeja mitkä on musta hyviä. Nä on mielipide kysymyksiä loppupeleissä kuitenkin.
Thomas JC

Posts: 2

#170 • • Thomas JC
Lukasin koko threadin läpi ja onhan melkolailla lähtenyt lapasesta koko keskustelu. Kuten chantola tuossa mainitsi, aika pitkälti softa-analogi -sodaksi tämä on mennyt. Itse en ajatellut teilata ketään enkä mennä henkilökohtaisuuksiin. Täällä hyökkäillään kovasti ketjun avaajaa vastaan ja syytetään vähäisistä perusteluista. Softan puolestapuhujat taas käyttävät perusteluina mm. julkaisujen määrää ja jotain yhtä epäolennaista. painotetaan että sisältö on tärkein ja menestyä voi muovinenkin biisi. Okei. niin voikin. sitä ei ketjun aloittaja edes yrittänyt kiistää. Jos taas jollekulle ei ole tärkeää yksittäiset soundit, voisi kai rauhassa jättää postaamatta threadiin. Selvästikin ketjun aloittajalle (ja myös allekirjoittaneelle) yksittäiset soundit ovat tärkeitä.

Ite käytän biiseissä nykysellään lähinnä rautaa. Softaa pienin varauksin, tiettyjen elementtien luomiseen. Mua on aina ärsyttänyt softassa kuin softassa esim. ne ylätaajuudet. En oo edes onnistunut saamaan raudasta (ok, VA-SYNASTA!) yhtä hirveitä ylätaajuuksia kuin parhaistakaan tekemistäni softasaundeista. Ehken vain osaa käyttää softaa, mutta siinä tapauksessa ei osaa moni kymmeniä julkaisuja teettänytkään. Paljon on tullut vastaan kaupallisia biisejä, joista kuulee softan kilometrin päähän. Se ärsyttää henk. kohtaisesti hyvin paljon. Saatan siitä huolimatta tykätä kyseisestä biisistä, mutta tykkäisin siitä paljon enemmän jos soundit tehtäisiin uudestaan. Jos itse käytän softaa niin pidän katson että filtterit ovat kiinni ja huolella. Tässä on vain yksi esimerkki. Nyt tietenkin joku tulee ja kommentoi että ei pidä paikkaansa. Edelleen: softalla voi tehdä hyvää ja raudalla paskaa. Jotkut jutut, esim juuri ylätaajuudet, vain tulevat raudasta (=lue, edes VA-synista) yksinkertaisesti sata kertaa puhtaampina ja elävämmän kuuloisina kuin niistä albiinoista. En osaa perustella tarkasti miksi, enkä myöskään tiedä tarkalleen missä menee ero raudan ja softan välillä.

Jokainen saa puolestani luottaa omiin korviinsa. Jollekin se, onko soundi viimeisen päälle lämmin ja äänenväri juuri sopiva, ei ole tärkeää. Toisille taas on ja ne jatkakoot keskustelua jos siltä tuntuu.
Omat kokemukset sanovat että paljon vähemmällä säätämisellä raudasta saa irti lämmintä ja puhdasta soundia. Softastakin voi joku saada hyvää soundia, mutta silloin kun tullaan softan kanssa tänne lesomaan että eikö kuulostakin raudalta, mennään vikaan ja pahasti.
a98

Posts: 871

#171 • • Edited a98
no joo ihan miten vaan, jokaisella on selvästi oma vahva mielipide tästä eikä ees taas jankkaus näytä muuttavaan mitään. kuitenkin toivoisin että chantola ja ylempi postaaja yrittäisi tuosta mun testistä arvata edes sen yhden rauta ja yhden softa soundin jos ei koko testiä ole pokkaa tehdä. toi kaikki on softaa koska kuulostaa niin paskalle, on vaan jotenkin niin raukkamainen vastaus, ettei vaan tunnistaisi mitään väärin. joku ammattimaisempi tuottaja voi toki tehdä paremman testin jos toi mun testi on laadultaan kerran niin paska.

mun mielestä toi 'digirauta soundaa paremmalle' juttu on osittain paljon myös psykologista, soundi kun tulee käsin kosketeltavasta kapistuksesta missä voit itse fyysisesti rassata nappeja ja muuttaa soundia, saattaa siitä tulla pienoinen placebo efekti. ja jos mä oisin itte tunkenu 10 000 euroa rautaan ni totta helvetissä puolustelisin myös sitä sokeana loppuun asti.

sanotaan vielä lopuksi, että enemmänki mä jakaisin synat kategorioihin 'hyvät synat' ja 'huonot synat', hyvä hardis soundaa tottakai paremmalle kuin joku albino (minkä itse lasken huonoksi, joskin siitäkin osaava saa hyvää soundia) samoin kuin hyvä softa soundaa paremmalle kuin huono rauta. jokaisessa synassa on omat ominaissoundinsa ja osa sopii paremmin tietyn tyylisiin soundeihin kuin toiset.
Daniel Braun

Posts: 1,626

#172 • • Daniel Braun wednesday?

a98, 15.2.2009 00:52:

mun mielestä toi 'digirauta soundaa paremmalle' juttu on osittain paljon myös psykologista, soundi kun tulee käsin kosketeltavasta kapistuksesta missä voit itse fyysisesti rassata nappeja ja muuttaa soundia, saattaa siitä tulla pienoinen placebo efekti. ja jos mä oisin itte tunkenu 10 000 euroa rautaan ni totta helvetissä puolustelisin myös sitä sokeana loppuun asti.

sanotaan vielä lopuksi, että enemmänki mä jakaisin synat kategorioihin 'hyvät synat' ja 'huonot synat', hyvä hardis soundaa tottakai paremmalle kuin joku albino (minkä itse lasken huonoksi, joskin siitäkin osaava saa hyvää soundia) samoin kuin hyvä softa soundaa paremmalle kuin huono rauta. jokaisessa synassa on omat ominaissoundinsa ja osa sopii paremmin tietyn tyylisiin soundeihin kuin toiset.


Samaa mieltä.
Edelleenkin, vaikkain toistona, se va-syna on samallatavoin softaa kuin vst/au synat.
Se että rautasyna soundaa paremmalta voi jo johtua vertailukohdista.
Johonkin Virukseen on varmasti panostettu kaikinpuolin enemmän aikaa, rahaa ja tekniikkaa koodatessa synteesimellinnus kuin taas kohtuuhyvissä softasynissa.

Mä itte diggailen raudasta ja siitä että potikat, kontrollit ja kaikki on ns kädenulottuvilla ilman kontrollien konfausta ja midikontrollereilla leikkimistä.
Mut en mä vois sanoa että perushyvä digirauta olis parempaa kuin se perushyvä vst/au.
Eniten ihmetyttää että miks tätä keskustelua käydään synista, miksi ei muusta raudasta esim efuista etc?
Ainii, rautaefut on liian kankeita käyttää, softalla skulaa paremmin :D

Rautaa on niin paljon halpispaskaa, samoin vst puolella, mutta molemmissa on niitä hyviäkin.
Ei ne munanjatkeet vaan se miten niitä käyttää...
Ennemmin jaottelisin tätä synakeskustelua va-synien ja analogi synien väliin.
Mut sitäkin aihetta on käytännössä turha puida, samaa jauhantaa on aina käyty.
Ja se ei pääty kuin riitaan...

Näiden muutamien tahojen, jotka suunapäänä täällä ny vannottavat raudan puoleen, olis kiva tietää mitä ja miten pitkään olette rautaa käyttäneet?
Onko se yks/kaks va-synaa nyt se meriitti millä softa teilataan?
Ei se digisyna niissä kuorissa tee soundista yhtään sen orgaanisempaa.
Eikä sillä rautasynalla saa pillua ja mainetta yhtään yhtään sen enempää.
Daniel Braun

Posts: 1,626

#173 • • Daniel Braun wednesday?

Chantola, 14.2.2009 16:46:
oli mitä oli ni softalta kuulosti jokanen. =) täällä on todettu et kyllä raudastakin saa paskoja soundeja. ja myös on todettu et softastaki on amhis saada hyvii osundeja. Ei tost arpomisesta oo mitään hyötyä =)


niin, kerro toki miten esimerkiksi toi sun profiilikuvassa käsissä pitämäsi microkorg soundaa?
Softalta?
Ainii, se on muovikuorissa olevaa softaa!
Kerroppa toki millaisella rautasetupilla väännän musiikkia, kerran olet noin etevä löytämään muovista soundia nykybiiseistä...

Jäbä puhuu itseään melkoisesti pussiin, kun lausahdat: "ja myös on todettu et softastaki on amhis saada hyvii osundeja."
Jos ton typotuksen ohitan ja yritän ny käsittää ton lauseen sisällön oikein, niin eikös sitten parempi tuottaja pysty softasta repimään vieläkin parempia soundeja kun vain "hyviä"?
Thomas JC

Posts: 2

#174 • • Edited Thomas JC

Näiden muutamien tahojen, jotka suunapäänä täällä ny vannottavat raudan puoleen, olis kiva tietää mitä ja miten pitkään olette rautaa käyttäneet?
Onko se yks/kaks va-synaa nyt se meriitti millä softa teilataan?
Ei se digisyna niissä kuorissa tee soundista yhtään sen orgaanisempaa.

Eikä sillä rautasynalla saa pillua ja mainetta yhtään yhtään sen enempää.



Itse oon rautaa käyttänyt pidempään kuin softaa. Aloitin softalla, ja sitä tuli käytettyä pari vuotta. Sen jälkeen kun hommasin ekan VA:n, ei ole huvittanut enää softaa käyttää : soundissa jää pahasti jälkeen. Ei huvita nykyään säätää soundeja softalla koska se soundi ei miellytä yhtä paljon kuin esim. se viruksen vastaava. Siinä ei oo kyseessä asenne, ei ollenkaan. Kyllä korva erottaa hyvän ja paskan (muovisen / kylmän) soundin. Voi tietenkin olla etten oo parhaisiin softasyniin koskenut, mutten sen pahemmin kyl parhaisiin rautasyniinkaan. OMIIN KOKEMUMSIIN perustuen raudasta saa paaaaljon parempiaa soundia irti kuin softasta, vaikka soundin ruuvaamisen pitäisi olla yhtä helppoa softalla ja raudalla.

Mitenköhän moni "suunapäänä softan puoleen vannovista" täällä on koskenutkaan rautasyniin?

Ja alleviivasin vielä tuon kaikkein olennaisimman. Just siitähän tässä koko ajan onkin puhuttu kuka "menestyy" parhaiten niillä biiseillään. Vaan kun ei ole siitä kyse :)

Tästä threadista tuskin kukaan kostuu mitään.
Chantola

Posts: 769

#175 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

Daniel Braun, 15.2.2009 01:35:
---
Chantola, 14.2.2009 16:46:
oli mitä oli ni softalta kuulosti jokanen. =) täällä on todettu et kyllä raudastakin saa paskoja soundeja. ja myös on todettu et softastaki on amhis saada hyvii osundeja. Ei tost arpomisesta oo mitään hyötyä =)

---

niin, kerro toki miten esimerkiksi toi sun profiilikuvassa käsissä pitämäsi microkorg soundaa?
Softalta?
Ainii, se on muovikuorissa olevaa softaa!
Kerroppa toki millaisella rautasetupilla väännän musiikkia, kerran olet noin etevä löytämään muovista soundia nykybiiseistä...

Jäbä puhuu itseään melkoisesti pussiin, kun lausahdat: "ja myös on todettu et softastaki on amhis saada hyvii osundeja."
Jos ton typotuksen ohitan ja yritän ny käsittää ton lauseen sisällön oikein, niin eikös sitten parempi tuottaja pysty softasta repimään vieläkin parempia soundeja kun vain "hyviä"?



Kerro sää kuinka kauan oot ite duunannu rautasynilla musaa ja sit siirtyny softaan ku kuulostaa paremmalta kaikki?

et ihan rauhas vaan...Kerron heti mitä kamaa on käytös ku sä kerrot millä raudalla oot vääntäny ja todennu softan sit paremmaks.

Tän keskustelun piti olla avoin mielipiteille. mulle valitetaan et miten en kuuntele muita...No softapojat ei ainakaan taivu milliäkään. Pitäiskö mun nyt sit vaan myöntyä siihen et softaa soundaa "vähintään" yhtähyvältä.

A98 osaa varmasti säätää soundeja. Eikä oo siitä nyt missään vaiheessa ollu kysymys. Kävin eilen djdownloadin uusia biisejä läpi (40 sivua) ja ostin 4 biisiä, koska laatu on nykyään niin paskaa. Se et onko mun biiseissä hyvät vai huonot soundit on ihan asia erikseen. Se on jokaisen henk koht mielipide.

Tän keskustelun pointti oli orgaanisissa soundeissa! joten jos jotain tänne postaa ni mielummin jotain nauhotettua kattilanhakkausta kun omia softaviritelmiä?!

Peace & Love!

PS. Toi microkorg juttu *jiihaa*
Daniel Braun

Posts: 1,626

#176 • • Daniel Braun wednesday?
mä en jaksa veivata ja takoa päätä seinään ihmisen kanssa jonka idiotismi on tota luokkaa.
Jos lukutaito ei riitä ymmärtämään postausten sisältöjä, mielipiteet yhtä turhilla perusteilla varustettuja niin mulle on aivan sama jatkuuko tää keskustelu vai ei...

Omista setupeista sen verran että aina oon digannu vääntää samplepohjalta, on löytyny hw samplereita pari, on pöydällä levänny Mfb:n analogista rumpukonetta, analogibassosynaa, e-mun xl-7 oli aikanaan taas soundi ja sekkaroinnissa pääjuhta...
Miksaus kulki olennaisesti hw mikserin läpi ja piuhahelvetti oli typerän sotkuinen.
Ableton taas ollut softapohjana,5,6,7 versiot historiana...
softasynia mm fm8, albino3, muutamalta firmalta 808/909/303 emulaattoreita, sampleja ja aaltomuotoja riittävästi...
Mike Cale

Posts: 67

#177 • • Mike Cale

Daniel Braun, 15.2.2009 01:19:
---
a98, 15.2.2009 00:52:

mun mielestä toi 'digirauta soundaa paremmalle' juttu on osittain paljon myös psykologista, soundi kun tulee käsin kosketeltavasta kapistuksesta missä voit itse fyysisesti rassata nappeja ja muuttaa soundia, saattaa siitä tulla pienoinen placebo efekti. ja jos mä oisin itte tunkenu 10 000 euroa rautaan ni totta helvetissä puolustelisin myös sitä sokeana loppuun asti.

sanotaan vielä lopuksi, että enemmänki mä jakaisin synat kategorioihin 'hyvät synat' ja 'huonot synat', hyvä hardis soundaa tottakai paremmalle kuin joku albino (minkä itse lasken huonoksi, joskin siitäkin osaava saa hyvää soundia) samoin kuin hyvä softa soundaa paremmalle kuin huono rauta. jokaisessa synassa on omat ominaissoundinsa ja osa sopii paremmin tietyn tyylisiin soundeihin kuin toiset.

---


Näiden muutamien tahojen, jotka suunapäänä täällä ny vannottavat raudan puoleen, olis kiva tietää mitä ja miten pitkään olette rautaa käyttäneet?



Itse en ole rautaa käyttänyt vasta kun nelisen vuotta. Sitä ennen toki väännettiin softalla, pääasiassa ilmaisilla synilla. Mutta voin pistää tähän listan synista, mitkä olen omistanut tässä 4 vuoden aikana (* merkityt omistan tällä hetkellä):

Access Virus A*
Akai SG-01-V
Akai VX-90
Alesis Micron
E-MU ESI-4000
Korg 01R/W
Korg EX-8000
Korg M1R EX
Korg MS-2000R
Korg Wavestation EX
Korg X50*
Kurzweil K1000*
Novation Nova
Novation Bass-Station
Oberheim Matrix-1000
Roland Alpha Juno-2
Roland D-20
Roland JD-800*
Roland JD-990 Super JD
Roland JP-8000
Roland Juno-6*
Roland Juno-106
Roland Jupiter-6*
Roland JV-1080*
Roland JX-8P*
Roland MP-600
Roland Pro-E
Roland SH-5*
Roland SH-2000
Sequential Circuits Six-Trak
Siel DK70
Siel LX.49*
Yamaha CS1x
Yamaha CS-5
Yamaha CS-15
Yamaha DX7*
Yamaha SK-20
Waldorf Micro Q

Miten niin tykkään Rolandeista? :)
kosmo

Posts: 759

#178 • • Edited kosmo TJH87
Vakuuttava lista. Mitä effuja sulta löytyy, ja minkä läpi ajat noita?

edit: VOI HERRANJUMALA, pojalla on jupiter6 jne ja ajaa ne phonicin mikserin ja emun 0404 kortin läpi... vois katkeroitua kun mun isi ei oo ostanu mulle analogia jonka päälle vois tollee paskoa.
Daniel Braun

Posts: 1,626

#179 • • Daniel Braun wednesday?

kosmo, 15.2.2009 12:24:

edit: VOI HERRANJUMALA, pojalla on jupiter6 jne ja ajaa ne phonicin mikserin ja emun 0404 kortin läpi... vois katkeroitua kun mun isi ei oo ostanu mulle analogia jonka päälle vois tollee paskoa.


*nauru**nauru*
Kato, se on se kun ne synat vaan soundaa niin hemmetin hyvältä ni muilla kamoilla ei o väliä...

Mun mielest on hauskaa että parikymppiset jannut pätee gearilla, disauttelee softaa ja hehuttaa rautaa mut monet pitkänlinjan tuottajat suomessa ja maailmalla jotka ovat vuosia sitten siirtyneet raudasta softan puolelle eivät jauha paskaa kummankaan paremmuudesta...
Ei se komee lista niitä kamoja tee yhtään sen paremmaksi muusikoksi.
kosmo

Posts: 759

#180 • • Edited kosmo TJH87

Daniel Braun, 15.2.2009 16:41:
---
kosmo, 15.2.2009 12:24:

edit: VOI HERRANJUMALA, pojalla on jupiter6 jne ja ajaa ne phonicin mikserin ja emun 0404 kortin läpi... vois katkeroitua kun mun isi ei oo ostanu mulle analogia jonka päälle vois tollee paskoa.


---

*nauru**nauru*
Kato, se on se kun ne synat vaan soundaa niin hemmetin hyvältä ni muilla kamoilla ei o väliä...



Ilmeisesti.

Jos analogilaitteilla leikitään pitäis tietää vähän enemmän ku että mistä niitä voi ostaa... :P

...tai onhan noi vissiin ihan kivoja koristeinakin.