Orgaaniset soundit takasin konemusaan!!!

200 posts, 10 pages, 49,313 views

Juhgu

Posts: 7,921

#41 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Ajat muuttuu. Vanhoja biisejä fiilistellään, koska aika kultaa muistot, tai koska vanhoista biiseistä muutamaa eniten kolahtanutta verrataan koko nykytuotantoon. Kammottavaa jörssiä suurin osa popista oli aiemminkin.

Tässä ketjussa on äänessä aika moni musiikintekijä. Jos kaavamaisuus ja sieluttomuus kyrsii, ja teillä on selkeä kuva siitä mitä se luonnollinen fiilis musiikissa on, niin laittakaapa seuraavassa biisissä ideat sanoista teoiksi. :) Aika tuttujen kaavojen mukaan teidänkin useat biisit menee. (No offense, menee omatkin.)


Edit: Kaavamaisuutta kuvastaa hyvin sekin, että puhutaan tehdäänkö supersaha sillä vai tällä syntikalla. Se on kaavamaista, että yleensäkään ajatellaan että tarvitaan joku supersaha, että yhtä tarkoitusta varten on joku tietty soundi johon pitää pyrkiä. Supersaha on kuultu jo, kokeilkaa mielummin jotain ihan muuta. :) Ja eiks se supersaha ole myös aika "epäorgaanisen" kuuloinen.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

speukka

Posts: 335

#42 • • Edited speukka

Hila, 11.2.2009 12:25:
---



Erinomainen postaus. +1

Ehkä voisin lisätä tuohon digital vs analog -jutskaan, että digitaalisuuden ongelma on juurikin siinä äänen muodostamisen tarkkuudessa. Jokainen äänen välikäsittely tekee äänestä epätarkempaa. Digitaalista ääntä pitäisi käsitellä huomattavasti suuremmalla tarkkuudella, kuin 32- tai 64-bittiset liukuluvut, joilla ei voi laskea edes kaikkia laskujen väliarvoja tarkasti -> ääni menee kuultavasti rosoksi melko nopeasti. Paremmat algoritmit syövätkin sitten jumalattomasti tehoa.
Apo

Posts: 1,574

#43 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

speukka, 11.2.2009 13:42:
Digitaalista ääntä pitäisi käsitellä huomattavasti suuremmalla tarkkuudella, kuin 32- tai 64-bittiset liukuluvut, joilla ei voi laskea edes kaikkia laskujen väliarvoja tarkasti -> ääni menee kuultavasti rosoksi melko nopeasti. Paremmat algoritmit syövätkin sitten jumalattomasti tehoa.



Nykyisin käytetään yleensä liukulukuja, joilla tuo bittisyys ei oikeastaan ole enää ongelma. Äänenlaadullisesti paljon isompi juttu on näytteenottotaajuus ja siihen liittyvät ongelmat (aliasointi).
Chantola

Posts: 769

#44 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

JussiS, 10.2.2009 18:58:
Joopajoo, sillä ei kyl oo nykyaikana just vitunkaan väliä et onko se VST-syna millä duunaat vai rautasyna. Oikeet soittimet (erityisesti kielisoittimet, kitarat jne) kuulostaa parhaalta oikeina ja samplattuna, koska niitä on hirveen vaikee mallintaa kunnolla, mutta kaikki synasoundit on nykyaikana 1:1 raudan ja VST:n välillä.

Ennemmin mä väittäisin, et nykyaikana on hirveesti hyvin tuotettua matskua, jossa ei oo mitään sielua, ideaa tai koukkua.

edit: jos toi sun rantti lähti tosta 16 Bit Lolitaksen miksauksesta, niin kun niitten studion kuvia katsoo, ni aika paljon on tota rautaa näkyvil... :P

Tsekiditsek




Joo Jussi..osuit naulankantaan. Juuri siitä se lähti. Ainut vaan et en kyl siltikään nää tos kuvas paljoo rautaa!? joku virus polari siin taitaa olla mut se iso möhkylä on vaan vitullinen MIKSERI ja sil ei plajon soundei mun käsittääkseni väännellä?! *nauru*

Ihmiset älkää ottako näitä keskusteluja liian vakavasti...Tää on vähän sama ku AUDI VS: LADA. kummassaki on moottori ja kummalakin saattaa päästä yhtälailla perille. AUDILLA vaan kyyti sattuu olemaan parempaa. TOKI LADAAKIN voi virittää ja tuunata. Kuitenkin väärinkäytettynä kumpi tahansa saattaa hajota. Jonkun käsissä kumpikin voi ola peto - täys susi
Chantola

Posts: 769

#45 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

JussiS, 10.2.2009 20:10:
---
Individual, 10.2.2009 19:55:
Mutta en tiedä sitten, että pelastaako hyvätkään musiikilliset ideat jos biisi on soundeiltaan ihan kakkaa ainakaan nykyaikana jolloin suht järjellisen kuuloisten soundien pitäisi olla lähtötilanne kaikessa tekemisessä, kun kaikki tuntuu olevan niin kliinistä.

---

Ei IMO pelasta. Tietynlainen hallittu lo-fi tuotanto toki ruleksoi kympillä, mutta huono tuotanto on huonoa tuotantoa vaikka voissa paistaisi. Tosi iso osa vanhasta kiksusta tai housesta ei kestä tarkastelua enää nykyaikana, mutta jotkut biisit toimii ihan yhtä hienosti nykyään kuin silloin -99. Tai -92.




samaa mieltä. hyvä pointti!
Chantola

Posts: 769

#46 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

näköradiomies, 10.2.2009 20:36:
mä tykkään analogeista.

mut sekkaroin softalla mitä nyt nykyään tuntus kaikki käyttävän..itselleni rautasyntikat ja efektit on saundiltaan, käytettävyydeltään _minulle itselleni_ toimivampi ratkasu kuin softasyntikat.

oon varmaan sitte iha friikki, outo ja vastarannankiiski.

tottakai varmasti täällä softasynilla säätäjät tekis munkin biisien saundit tostanoin vaan ja sais kaikuihinkin sellasta eloa mitä esim. nauha tai jousikaiku tuottaa..

ite en sitä osaa tehdä softalla, mutta siitä tykkään ni siks mulla on semmosia vempeleitä.



Voiko sitä paremmin enää sanoa?!

HASSU juttu jos kaikki on emuloitavissa ni miks ne soundaa paskalle silti?

aivan: soundi on just niin hyvä ku kaveri on synaa vääntämään.
herra tassu

Posts: 282

#48 • • herra tassu

Chantola, 10.2.2009 17:00:
Vaikka elektroninen musiikki käsitteenä antaa ymmärtää on se sähköistä, niin kaipaan todella takaisin niitä aikoja kun biiseissä oli oikeitakin soittimia..Kitarat, pianot, viulut..just name it! Supersahat vedettiin jostain oikeista syntikoista...eikä väännetty jollain rob papenin albinolla =(

Mihin nää on hävinny? harvaan enää kuulee oikeasti laadukkaasti tuotetua kamaa missä ois panostettu soundeihin. Kertokaa mitä mieltä te olette?

ei tää oo mitään purnausta. kertokaa rehellinen mielipiteenne!?


kyllä tota todella laadukasta soundia tulee edelleen ihan siinä missä ennenkin, tai jopa enemmän, ongelma on vain se että nykyään joudut ensin kaivamaan paljon paksumman paskakerroksen läpi löytääksesi sitä. vaatii vaivannäköä, mutta kyllä se sitten palkitaan.
Chantola

Posts: 769

#49 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

herra tassu, 11.2.2009 18:01:
---
Chantola, 10.2.2009 17:00:
Vaikka elektroninen musiikki käsitteenä antaa ymmärtää on se sähköistä, niin kaipaan todella takaisin niitä aikoja kun biiseissä oli oikeitakin soittimia..Kitarat, pianot, viulut..just name it! Supersahat vedettiin jostain oikeista syntikoista...eikä väännetty jollain rob papenin albinolla =(

Mihin nää on hävinny? harvaan enää kuulee oikeasti laadukkaasti tuotetua kamaa missä ois panostettu soundeihin. Kertokaa mitä mieltä te olette?

ei tää oo mitään purnausta. kertokaa rehellinen mielipiteenne!?

---

kyllä tota todella laadukasta soundia tulee edelleen ihan siinä missä ennenkin, tai jopa enemmän, ongelma on vain se että nykyään joudut ensin kaivamaan paljon paksumman paskakerroksen läpi löytääksesi sitä. vaatii vaivannäköä, mutta kyllä se sitten palkitaan.



toi pitää kyllä 150 prosenttisesti paikkaansa.
Chantola

Posts: 769

#50 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

JussiS, 10.2.2009 18:58:
Joopajoo, sillä ei kyl oo nykyaikana just vitunkaan väliä et onko se VST-syna millä duunaat vai rautasyna. Oikeet soittimet (erityisesti kielisoittimet, kitarat jne) kuulostaa parhaalta oikeina ja samplattuna, koska niitä on hirveen vaikee mallintaa kunnolla, mutta kaikki synasoundit on nykyaikana 1:1 raudan ja VST:n välillä.



ööö. BULLSHIT! kerro mulle sit miks kuulen et esim. sun biisit on yleisesti ottaen varpaista päähän 100 % softaa? hmm..jos ei eroo muka kuule...toi puoltais vähän sitä vastaan taas...*nauru*

PS. Tää opn vaan keskustelua...ei kannata vetää mitään herneitä! oot varmaan vitusti parempi duunaa musaa ku mä.*piis*
a98

Posts: 871

#51 • • a98

Chantola, 11.2.2009 18:08:

ööö. BULLSHIT! kerro mulle sit miks kuulen et esim. sun biisit on yleisesti ottaen varpaista päähän 100 % softaa? hmm..jos ei eroo muka kuule...toi puoltais vähän sitä vastaan taas...*nauru*



öö noh se on vaan yks tuottaja, jussi ei taida (vielä) olla mikää skenen suurin nimi kuitenkaan (plus eiks noi soundit tule reasonista, ei siis vst:tä mistä oli puhe :P)

mut esim sander van doornilla on about kaikki soundit täysin softaa, ja sen biisit soundaa läskimmälle ku mitkää vanhat hardware viritelmät.
Chantola

Posts: 769

#52 • • Chantola Black Hole / Spinnin / Club86 / Baroque / Bonzai

a98, 11.2.2009 18:13:
---
Chantola, 11.2.2009 18:08:

ööö. BULLSHIT! kerro mulle sit miks kuulen et esim. sun biisit on yleisesti ottaen varpaista päähän 100 % softaa? hmm..jos ei eroo muka kuule...toi puoltais vähän sitä vastaan taas...*nauru*

---


öö noh se on vaan yks tuottaja, jussi ei taida (vielä) olla mikää skenen suurin nimi kuitenkaan (plus eiks noi soundit tule reasonista, ei siis vst:tä mistä oli puhe :P)

mut esim sander van doornilla on about kaikki soundit täysin softaa, ja sen biisit soundaa läskimmälle ku mitkää vanhat hardware viritelmät.




JEH!
Mike Cale

Posts: 67

#53 • • Mike Cale
Joo-o. Olishan se mukava nähdä ja kuulla kun herrat Loopy ja JussiS täräyttäs tiskiin softalla väännetyt Minimoogin bassot ja Yamaha CS-80 liidit ja padit. Niitä odotellessa!

Ja ihan täytyy nyt vielä kysyä että onko kummallakaan herroista koskaan ollut edes yhtään rautasynaa?
Caro²

Posts: 5,301

#54 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

kosmo, 11.2.2009 09:21:
Totta, tosin IMO ko. viisastelua ihan-minkä-tahansa toteutuksesta näkee lähinnä interwebzfoorumeilla ja alottelevien tuottajien kesken (ihan hyvä juttu oppimismielessä varmasti), ei pitkään ja hartaasti musaa tehneet jäärät jaksa (ellei sitten joku ole tehny jotain omaperäistä). Ainakaan mun kokemuksien perusteella. Lisäksi toi ilmiö näkyy kaikkialla muuallakin, omasta mielestäni esimerkiksi valokuvauksessa. "Tää kuva on f8 / 1,5 nikoncanonjeebus 5 ö8 48 ab: 12 ja sisältö: 0"

edit: liittyiskö tää myös siihen että tekniikasta on paljon helpompi keskustella kuin sisällöstä?



Se on ihan täysin totta, sanomasi tuo. Tekniikasta on helppo keskustella ja sen kautta on helppo ymmärtää näkemäänsä / kuulemaansa. Mutta tuossakin kameravertauksessa, niin kameran asetusten ilmottamisesta ei ole mitään iloa, jos ei ymmärrä / näe sitä valoa jota sillä kameralla on taltioitu - sama pätee lienee varmaan tohon musajuttuun. Tekniikkapuolella voi kikkailla minkä pystyy, mutta se on aika hyödytöntä jos sitä teknistä osaamista ei saa sidottua sisältöön :)
näköradiomies

Posts: 491

#55 • • näköradiomies

Ja ihan täytyy nyt vielä kysyä että onko kummallakaan herroista koskaan ollut edes yhtään rautasynaa?



hah täytyy kyl komppaa tätä, ettei olis kateellisten panettelua moinen biteistä huutelu;) :P
Jussi Soro

Posts: 6,385

#56 • • Edited Jussi Soro choon!

Mike H., 11.2.2009 21:57:
Joo-o. Olishan se mukava nähdä ja kuulla kun herrat Loopy ja JussiS täräyttäs tiskiin softalla väännetyt Minimoogin bassot ja Yamaha CS-80 liidit ja padit. Niitä odotellessa!

Ja ihan täytyy nyt vielä kysyä että onko kummallakaan herroista koskaan ollut edes yhtään rautasynaa?


Arturialta löytyy hyvät VST:t molempiin.

http://www.arturia.com/evolution/en/products/cs-80v/media.html#audio
http://www.arturia.com/evolution/en/products/minimoogv/media.html#audio

Noissa vanhoissa analogilaitteissa on toki ihan omaa fiilistä. Mä oon muuten ollu pari vuotta sitten viikon verran saksassa faijan ja broidipuolen kanssa etsimässä hyväkuntoista minimoogia, joita tarttui kaksi matkaan. Edellinen omistamani syna oli yamahan cs2x, jota käyttelin lähinnä midikiipparina. Nyt oon fiilistelly viruksen ostoa.
Mike Cale

Posts: 67

#57 • • Mike Cale

JussiS, 11.2.2009 22:11:
---
Mike H., 11.2.2009 21:57:
Joo-o. Olishan se mukava nähdä ja kuulla kun herrat Loopy ja JussiS täräyttäs tiskiin softalla väännetyt Minimoogin bassot ja Yamaha CS-80 liidit ja padit. Niitä odotellessa!

Ja ihan täytyy nyt vielä kysyä että onko kummallakaan herroista koskaan ollut edes yhtään rautasynaa?

---

Arturialta löytyy hyvät VST:t molempiin.

http://www.arturia.com/evolution/en/products/cs-80v/media.html#audio
http://www.arturia.com/evolution/en/products/minimoogv/media.html#audio

Noissa vanhoissa analogilaitteissa on toki ihan omaa fiilistä. Mä oon muuten ollu pari vuotta sitten viikon verran saksassa faijan ja broidipuolen kanssa etsimässä hyväkuntoista minimoogia, joita tarttui kaksi matkaan. Edellinen omistamani syna oli yamahan cs2x, jota käyttelin lähinnä midikiipparina. Nyt oon fiilistelly viruksen ostoa.



Joo, löytyyhän Arturialta tosiaan noita mallintavia, eivät vaan todellakaan soundaa siltä miltä oikea tavara. Itse asiassa ilmainen Minimogue VA:kin soundaa paremmalta kun Arturian Mini, ei silti sekään aidolta.

Tuon CS2x:n kohdalla en kyllä ihmettele jos softakin kuulostaa samalta.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#58 • • Edited Jussi Soro choon!

Mike H., 11.2.2009 22:23:
Tuon CS2x:n kohdalla en kyllä ihmettele jos softakin kuulostaa samalta.


Sehän mun alkuperäinen väitteeni olikin. On nykyaikana ihan sama, laskeeko synan prossu vai tietokoneen prossu noita laskelmia. Analogilaitteissa puhutaan kuitenkin ihan erilaisesta äänenmuodostustekniikasta.

edit: mihin sun tuottajaprofiilista katos pari biisiä, aika mielenkiintosta matskua...
Mike Cale

Posts: 67

#59 • • Edited Mike Cale

JussiS, 11.2.2009 22:26:
---
Mike H., 11.2.2009 22:23:
Tuon CS2x:n kohdalla en kyllä ihmettele jos softakin kuulostaa samalta.

---

Sehän mun alkuperäinen väitteeni olikin. On nykyaikana ihan sama, laskeeko synan prossu vai tietokoneen prossu noita laskelmia. Analogilaitteissa puhutaan kuitenkin ihan erilaisesta äänenmuodostustekniikasta.



Aikasemmin et vaan tarkentanut että minkälaisia synia saat täsmälleen mallinnettua softalla. Totta kai softalla saa parempaa soundia kun tollasilla CS1x ja CS2x rotiskoilla, mutta aitoa analogia et varmasti saa täydellisesti mallinnettua. Se oli mun pointti.


edit: mihin sun tuottajaprofiilista katos pari biisiä, aika mielenkiintosta matskua...



Kyseisiä biisejä ei ollut enää ladattavissa.
Tapi

Posts: 1,437

#60 • • Tapi Dreamstate

kosmo, 11.2.2009 09:21:
---
Caro², 10.2.2009 21:11:
Nykytuotanto tuntuu olevan lähinnä sitä, että viisastellaan teknisellä toteutuksella ja jätetään itse sisältö toisarvoiseksi.
---
Totta, tosin IMO ko. viisastelua ihan-minkä-tahansa toteutuksesta näkee lähinnä interwebzfoorumeilla ja alottelevien tuottajien kesken (ihan hyvä juttu oppimismielessä varmasti), ei pitkään ja hartaasti musaa tehneet jäärät jaksa (ellei sitten joku ole tehny jotain omaperäistä). Ainakaan mun kokemuksien perusteella.


Caro²:lta ja kosmolta ihan veikeät huomiot. Olisi mielenkiintoista tietää millä eväin Lupituksen kovimmat rautamiehet Chantola ja Mike H. käyvät tätä keskustelua? Molemmilta löytynee vuosien kokemus ja perehtyminen aiheeseen?

En tiedä mitään tuottamisesta, mutta ymmärrän oikein hyvin raudan puolestapuhujia, sillä raudassa on huomattavasti enemmän tunnelmaa ja pioneerimeininkiä (vrt. vinyyli vs. cd). Jos tekisin itse musiikkia, niin pyrkisin todennäköisesti juuri em. syistä hankkimaan kammottavan läjän rautaa.

Mutta sitä en ymmärrä miksei nykytekniikan avulla softalla voi simuloida rautaa 1:1?