a98, 15.2.2009 00:52:
mun mielestä toi 'digirauta soundaa paremmalle' juttu on osittain paljon myös psykologista, soundi kun tulee käsin kosketeltavasta kapistuksesta missä voit itse fyysisesti rassata nappeja ja muuttaa soundia, saattaa siitä tulla pienoinen placebo efekti. ja jos mä oisin itte tunkenu 10 000 euroa rautaan ni totta helvetissä puolustelisin myös sitä sokeana loppuun asti.
sanotaan vielä lopuksi, että enemmänki mä jakaisin synat kategorioihin 'hyvät synat' ja 'huonot synat', hyvä hardis soundaa tottakai paremmalle kuin joku albino (minkä itse lasken huonoksi, joskin siitäkin osaava saa hyvää soundia) samoin kuin hyvä softa soundaa paremmalle kuin huono rauta. jokaisessa synassa on omat ominaissoundinsa ja osa sopii paremmin tietyn tyylisiin soundeihin kuin toiset.
Samaa mieltä.
Edelleenkin, vaikkain toistona, se va-syna on samallatavoin softaa kuin vst/au synat.
Se että rautasyna soundaa paremmalta voi jo johtua vertailukohdista.
Johonkin Virukseen on varmasti panostettu kaikinpuolin enemmän aikaa, rahaa ja tekniikkaa koodatessa synteesimellinnus kuin taas kohtuuhyvissä softasynissa.
Mä itte diggailen raudasta ja siitä että potikat, kontrollit ja kaikki on ns kädenulottuvilla ilman kontrollien konfausta ja midikontrollereilla leikkimistä.
Mut en mä vois sanoa että perushyvä digirauta olis parempaa kuin se perushyvä vst/au.
Eniten ihmetyttää että miks tätä keskustelua käydään synista, miksi ei muusta raudasta esim efuista etc?
Ainii, rautaefut on liian kankeita käyttää, softalla skulaa paremmin :D
Rautaa on niin paljon halpispaskaa, samoin vst puolella, mutta molemmissa on niitä hyviäkin.
Ei ne munanjatkeet vaan se miten niitä käyttää...
Ennemmin jaottelisin tätä synakeskustelua va-synien ja analogi synien väliin.
Mut sitäkin aihetta on käytännössä turha puida, samaa jauhantaa on aina käyty.
Ja se ei pääty kuin riitaan...
Näiden muutamien tahojen, jotka suunapäänä täällä ny vannottavat raudan puoleen, olis kiva tietää mitä ja miten pitkään olette rautaa käyttäneet?
Onko se yks/kaks va-synaa nyt se meriitti millä softa teilataan?
Ei se digisyna niissä kuorissa tee soundista yhtään sen orgaanisempaa.
Eikä sillä rautasynalla saa pillua ja mainetta yhtään yhtään sen enempää.