Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;)

222 posts, 12 pages, 58,959 views

$

Posts: 1,802

#161 • • $ Destination weekend!
Mun eräs hyvä suomalainen ystävä joka hankki urheiluauton, ihmetteli miksi Virossa jalankulkijat meinaavat aina kävellä auton alle suojatiellä.

Vittu että paloi hermo siitä kommentista.

Tässä maassa nimittäin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä oikeasti kunnioitetaan (liikenteessä).

Nyt Suomi-visiiteillä kävelen suojateille niin kuin Virossa. Aika usein autoilija on olettanut että jalankulkija väistää automaattisesti. Toki en suoraa päätä painele kovaa ajavan auton alle, vaan teen eleistä selväksi, että ylitän nyt tien.
remotion

Posts: 5,283

#162 • • remotion nostatus guru
Suomessa vaan suurin osa kävelijöistä esittää jotain arvuuttelijaa siinä metri suojatienlaidasta, viheltelee ja katsoo muuhun suuntaan ihan liikkumatta ja hengittämättä. Sitten jos pysäytät siihen eteen niin ne viittilöi että mene vaan ensin. Oikeasti mitä vittua? Jos joku on kävelemässä suojatielle niin tottakai sitä pysäyttää ja antaa tietä.
Kolera

Posts: 4,256

#163 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

remotion, 23.9.2009 12:22:
Suomessa vaan suurin osa kävelijöistä esittää jotain arvuuttelijaa siinä metri suojatienlaidasta, viheltelee ja katsoo muuhun suuntaan ihan liikkumatta ja hengittämättä.


Olisko tää joku vinkki et jalankulkija aikoo antaa autoilijan mennä ensin? =P

Sitten jos pysäytät siihen eteen niin ne viittilöi että mene vaan ensin. Oikeasti mitä vittua? Jos joku on kävelemässä suojatielle niin tottakai sitä pysäyttää ja antaa tietä.


Niin koska jalankulkija on aikonut antaa auton mennä ensin ja antaa sen mennä ensin =P
Niin tässä tapauksessahan se EI ollut aikonut kävellä suojatielle(ainakaan ennenku sinä ajat ohi) =P

Mun mielestä toi varovaisuus jalankulkijoilla on vaan hyvästä. Se varovaisuus siirtyy automaattisesti sit pimeihin aikoihin. Jos sä oot tottunu vetää ihan aivot narikas suojatien yli koska sulla on oikeus niin pimeillä säillä ku oot muutenki aivot narikassa ni rojautat vaan suoraan suojatielle ja päässä soi ajatus "kyllä se väistää ku mulla on oikeus". Toki väistää, jos sen ihmisen näkee aikasemmin ku 5m ennen suojatietä =P

Itsekin usein annan autojen ihan suosiolla mennä ensin ja usein jos en ole mönkimäs sen tien yli ennen autoja niin myös jään sinne vähän kauemmaksi seisomaan ihan vain siksi ettei autoiljan tarvitse vainoilla kun jäätkin seisomaan siihen 10cm päähän suojatiestä mutta et menekään. Sit oottelet siinä etkä menekään ja autoilija sit tietysti pysäyttää ja sit lopulta menet ja kumpiki vaan ootellu ihan vitun turhaan kun ei joko menty heti suoraa läpi tai ei jääty seisomaan kauemmaksi vaan jäätiin siihen vitun puolitiehen.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Lauruska

Posts: 821

#164 • • Lauruska nihkee
Hyvä topic.

Itse vedän rundia pyörällä Kalliosta Otaniemeen joka päivä (reittinä takatöölö-Kuusisaari-Lehtisaari). Välillä tulee kyllä sellaisia läheltä piti -tilanteita, että täytyy myöntää että oon ruvennut törkeäksi? ja alkanut näyttämään käsimerkkejä sokeille ja tyhmille autoilijoille (joita täällä siis ainakin riittää).

Pyöräiijöitä/kävelijöitä/muita kevyen liikenteen käyttäjiä voi aina herätellä soittamalla kelloa ja huutamalla varokaa/anteeksi, mutta autoilijaan on vaikea saada minkäänlaista kontaktia. Mun eteen on ajettu suoraan porttikongista ja sisäpihalta katsomatta eteen, on jopa käännytty vasemmalle ja ylitetty kevyen liikenteen väylä sellaisella vauhdilla, että oli parista sentistä kiinni ettei tullut suoraan minua päin. Viimeviikolla kävi jo hieman pahemmin, kun parkkiluolasta kadulle noussut auto ei katsonut yhtään eteensä, ja ajoi suoraan minua päin ja pyörä paskaksi.

En väitä, että itse ajaisin aina oikein, mutta kyllä mä helvetti silti aina oikealle ja vasemmalle katson, kun ylitän teitä. Todella moni autoilija ei tee edes sitä.

Suomessa on todellakin vallallaan tämä "autoilijaa aina väistetään" -ajatusmaailma, joka kyllä ärsyttää mua aivan suunnattomasti. En siis tarkoita, että KAIKKI autoilijat olisivat sokeita ja tyhmiä, mutta kyllä ne liikennetajuiset kuskit ovat yhä harvemmassa.

No okei, kiitti tästä avautumismahdollisuudesta :D
remotion

Posts: 5,283

#165 • • remotion nostatus guru

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

Kolera, 23.9.2009 13:21:
---
remotion, 23.9.2009 12:22:
Suomessa vaan suurin osa kävelijöistä esittää jotain arvuuttelijaa siinä metri suojatienlaidasta, viheltelee ja katsoo muuhun suuntaan ihan liikkumatta ja hengittämättä.

---

Olisko tää joku vinkki et jalankulkija aikoo antaa autoilijan mennä ensin? =P


---
Sitten jos pysäytät siihen eteen niin ne viittilöi että mene vaan ensin. Oikeasti mitä vittua? Jos joku on kävelemässä suojatielle niin tottakai sitä pysäyttää ja antaa tietä.
---

Niin koska jalankulkija on aikonut antaa auton mennä ensin ja antaa sen mennä ensin =P
Niin tässä tapauksessahan se EI ollut aikonut kävellä suojatielle(ainakaan ennenku sinä ajat ohi) =P
Itsekin usein annan autojen ihan suosiolla mennä ensin ja usein jos en ole mönkimäs sen tien yli ennen autoja niin myös jään sinne vähän kauemmaksi seisomaan ihan vain siksi ettei autoiljan tarvitse vainoilla kun jäätkin seisomaan siihen 10cm päähän suojatiestä mutta et menekään. Sit oottelet siinä etkä menekään ja autoilija sit tietysti pysäyttää ja sit lopulta menet ja kumpiki vaan ootellu ihan vitun turhaan kun ei joko menty heti suoraa läpi tai ei jääty seisomaan kauemmaksi vaan jäätiin siihen vitun puolitiehen.



tahallinen väärinymmärrys vai mun sekavaa kirjotusta.. hmm
no siis ite tarkotin just tälläsiä noilla viittilöijillä jotka ensin harppoo siihen suojatien reunalle päättäväisesti ja sitten jäävätkin siihen itse antamaan "tietä"

Ite yritän kanssa päättäväisesti osoittaa autoilijoille mitä olen tekemässä, jään tien toiseen laitaan ja luon katsekontaktia autoilijaan päin jos minulla ei ole kiire. Jos taasen haluan suojatiellä hyppiä ni en pysähtele kävellessäni vaan kävelen siihen suojatielle ihan normaalisti.
FreeFall

Posts: 2,256

#166 • • FreeFall music addict

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

domi, 7.8.2007 20:34:
Miksi helvetissä talvi aina YLLÄTTÄÄ autoilijat? Miksei autoilija voi yllättää talvea vaihtamalla talvikumeja jo hyvissä ajoin ennen tosiliukkaita :D Kertokaa te kehäteiden sisäpuolella asuvat, otsikoiden mukaan talvi yllättää teidät joka kerta.



repesin kuin tais hesarissa olla tällänen


*lmao*

--
Lintuperspektiivi

Cloud

Posts: 2,162

#167 • • Cloud Game Freak
Itse olen niitä varovaisempia kävelijöitä yms. Ihan vain periaatteesta. oikeudet ja muut ei auta kun peltihevot ja lehmät ja muut linjurit tulee päälle. ne korvaukset ei paljoa lämmitä kun ollaan halvaantuneita tai pyörätuolissa loppu elämä. Tämä sis ihan yleisesti mitenkään kantaa ottamatta siihen sikailevatko ajajat vai eivät ja mikä olisi oikein ja mikä ei.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

epicuros

Posts: 7,734

#168 • • epicuros

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

Cloud, 23.9.2009 13:46:
Itse olen niitä varovaisempia kävelijöitä yms. Ihan vain periaatteesta. oikeudet ja muut ei auta kun peltihevot ja lehmät ja muut linjurit tulee päälle. ne korvaukset ei paljoa lämmitä kun ollaan halvaantuneita tai pyörätuolissa loppu elämä. Tämä sis ihan yleisesti mitenkään kantaa ottamatta siihen sikailevatko ajajat vai eivät ja mikä olisi oikein ja mikä ei.



Word. Siinäpä loppuelämänsä selittelevät oikeuksiaan ja vaativat huomiota pyörätuolissa, kun pitää TAAS olettaa et kaikki kuskit toimivat virheettömästi... Mieluiten pysähdyn ja katson, et minkälainen kuski sieltä tulee ja millä vaihdilla, kuin nenä pystyssä itsetuhonhaluisena diivailen, kuin maailman keskipiste.

--
Valid criticism does you a favor.

ezzy

Posts: 8,060

#169 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

$, 23.9.2009 12:16:
Mun eräs hyvä suomalainen ystävä joka hankki urheiluauton, ihmetteli miksi Virossa jalankulkijat meinaavat aina kävellä auton alle suojatiellä.

Vittu että paloi hermo siitä kommentista.

Tässä maassa nimittäin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä oikeasti kunnioitetaan (liikenteessä).



Hupenemaan päin on kyllä toi "kunnioitus" samoin kuin autoilijoiden kunnioitus. Jengillä ei vaan ole mitään itsesuojeluvaistoa (kävellään päin punaisia katsomatta minnekään luurit päässä) ja autoja potkitaan ja naarmutetaan jne.
Itsekeskeisyys liikenteessä on vaan kaikille kuolemaksi.

Itse ajan ns. "kovaa" mutta en yleensä taajamissa ylinopeutta, vaan lähinnä reippaasti liikehtien (reipas kiihdytys tavoitenopeuteen ihan siks, että vituttaa sellaset jotka kuhnii vihreissä valoissa vaihteita räpläten 20 sek ja sitten kiihdytetään 30 sek 0-40 kmh.) Ja sitten ihmetellään mistä ruuhkat johtuvat...
Katson aina kääntyessä ja kaistaa vaihtaessa fillarit jne. (tämä tulee aika pitkälti selkärangasta, kun itse ajelee prätkällä/skootterilla/polkupyörällä jonkin verran) eikä ole onneksi sattunut muistini mukaan kuin ehkä pari läheltä-piti tilannetta ja nekin yleensä, kun joku tulee punaisia päin tai ylittää tietä ihan missä sattuu tai hyppää bussin takaa ajoradalle (pahin moka mitä voi tehdä by far).

Toi Lauruskan juttu oli kyllä tuskallista luettavaa, koska se on vaan niin realistinen kuva siitä millanen viidakko liikenne on. Itse kämmäsin joskus ajamalla fillarilla jalkakäytävällä Porissa tien yli. Auto tuli ko. valottomaan risteykseen ja oli liian liukasta eikä saanut pysäytettyä ja päädyin keulakoristeeksi. Enpä edes tajunnut sillon, että kyseessä oli jalkakäytävä, koska kaikki ajoivat sillä fillarilla...
remotion

Posts: 5,283

#170 • • remotion nostatus guru

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

FreeFall, 23.9.2009 13:39:
---
domi, 7.8.2007 20:34:
Miksi helvetissä talvi aina YLLÄTTÄÄ autoilijat? Miksei autoilija voi yllättää talvea vaihtamalla talvikumeja jo hyvissä ajoin ennen tosiliukkaita :D Kertokaa te kehäteiden sisäpuolella asuvat, otsikoiden mukaan talvi yllättää teidät joka kerta.

---


repesin kuin tais hesarissa olla tällänen


*lmao*



Näin just äsken ensimmäisen saabistin nastarenkailla liikenteessä, oikeesti wtf! EI NÄIN :D tokihan liukkaat yllättää jo 2kk päästä varmasti :D
ezzy

Posts: 8,060

#171 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

remotion, 23.9.2009 14:30:
---
FreeFall, 23.9.2009 13:39:
---
domi, 7.8.2007 20:34:
Miksi helvetissä talvi aina YLLÄTTÄÄ autoilijat? Miksei autoilija voi yllättää talvea vaihtamalla talvikumeja jo hyvissä ajoin ennen tosiliukkaita :D Kertokaa te kehäteiden sisäpuolella asuvat, otsikoiden mukaan talvi yllättää teidät joka kerta.

---


repesin kuin tais hesarissa olla tällänen


*lmao*

---


Näin just äsken ensimmäisen saabistin nastarenkailla liikenteessä, oikeesti wtf! EI NÄIN :D tokihan liukkaat yllättää jo 2kk päästä varmasti :D



Tuossa edellisellä sivulla mainitsin, että luultavasti liikuttelee talviautoa tms.
Tuskin kukaan laittaa tahallisesti nastoja vielä. Itsellä on kans kakkosautossa nastat alla ja auto parkkiruudussa (ei o ollu käyttöä puoleen vuoteen)
domi

Posts: 7,069

#172 • • Edited domi Työn sankari.

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

ezzy, 23.9.2009 14:32:
---
remotion, 23.9.2009 14:30:
---
FreeFall, 23.9.2009 13:39:
---
domi, 7.8.2007 20:34:
Miksi helvetissä talvi aina YLLÄTTÄÄ autoilijat? Miksei autoilija voi yllättää talvea vaihtamalla talvikumeja jo hyvissä ajoin ennen tosiliukkaita :D Kertokaa te kehäteiden sisäpuolella asuvat, otsikoiden mukaan talvi yllättää teidät joka kerta.

---


repesin kuin tais hesarissa olla tällänen


*lmao*

---


Näin just äsken ensimmäisen saabistin nastarenkailla liikenteessä, oikeesti wtf! EI NÄIN :D tokihan liukkaat yllättää jo 2kk päästä varmasti :D

---


Tuossa edellisellä sivulla mainitsin, että luultavasti liikuttelee talviautoa tms.
Tuskin kukaan laittaa tahallisesti nastoja vielä. Itsellä on kans kakkosautossa nastat alla ja auto parkkiruudussa (ei o ollu käyttöä puoleen vuoteen)


Koko homman suurin ":D" on siinä, että joku viitsii lainata mun kaksi vuotta vanhaa viestiä.
Toiseksi suurin ":D" on siinä, että mikään ei ole muuttunut.
Amma

Posts: 2,383

#173 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

Lauruska, 23.9.2009 13:25:
Hyvä topic.
....
No okei, kiitti tästä avautumismahdollisuudesta :D


Yhdyn siihen, että liikenteessä riittää kaikenlaisia idiotteeja (meikäläinen mukaan lukien) - ajavat liian lujaa, eivät katso ympärilleen tai näytä aikeitaan ajoissa jne. Toisaalta ihmisten pitäisi myös joskus pystyä asettumaan toisen tiellä liikkujan asemaan. Kun liikkuu vuorotellen mm. jalan, fillarilla, mopolla, potkulaudalla, autolla, hevosella ja koirien kanssa, se antanee aika hyvän käsityksen erilaisten liikkumamuotojen hyvistä ja huonoista puolista ja opettaa kenties ottamaan muut tienkäyttäjät paremmin huomioon.

Näkyvyys porttikongeista tai parkkihalleista tielle tullessa voi olla todella huono. Pusikoita, parkeerattuja autoja, voimakas kontrasti (pimeä parkkihalli - kirkas auringonvalo ulkona) ja ties mitä. Varsinkin jos ajoluiska on jyrkkä ja nousee kadulle, voi näkyvyys olla olematon. Tokihan silloin pitää sovittaa auton nopeus ja yrittää ottaa muut tielläliikkujat mahdollisimman hyvin huomioon, mutta välillä se on silti hankalaa.

Pyöräilijät ovat pieniä, äänettömiä ja liikkuvat nopeasti. Auton rakenteiden (esim. tuulilasin ja sivuikkunan yhdistävän palkin) taakse piiloon saa helposti mahdutettua rekan, joten myöskään pyöräilijän jääminen näkymättömiin ei ole mikään ihme. Sitä mitä ei nää, on hemmetin hankala väistää.

Voi jestas etten voi muuten sietää sitä, kun seistään tiellä liikennevaloissa, niin autojen lomassa puikkelehtivat fillarit, mopot ja moottoripyörät. Se jos mikä on silkkaa hengellään leikkimistä. Tulis nyt kunnon talvi, niin saatas ainakin kaikki motskarit taas pois liikenteestä...

Suomessa vallitsee jälleen hämärät/pimeät olosuhteet yhdistettynä näkyvyyttä heikentäviin vesisateisiin ja katulamppujen luomiin varjoihin, joten pääsemmekin lempiaiheeseeni, joka on tietysti HEIJASTIMET. Heijastimet kuuluvat myös katulamppujen valoissa liikkuville ihmisille ja ulkoilutettaville eläimille. Ne katulamput nimittäin eivät tee ihmisistä tai eläimistä yhtään näkyvämpiä ilman heijastimia - oli vaatteiden väri sitten musta tai kirkkaankeltainen.

Lisäksi fillarissa kuuluu erinäisten eteen-, taakse- ja sivullepäin näkyvien heijastinten lisäksi olla eteenpäin valkoinen tai vaaleankeltainen VALO ihan jo lainkin mukaan. Kuinkas monessa on? Mielestäni jokainen fillaroitsija ja miksei jalankulkijakin saisi käyttää heijastinliiviä (ja sillä tavalla, ettei siinä ole esim. reppua päällä niin kuin usein näkee) sekä käsissä ja jaloissa raajojen ympäri meneviä heijastinnauhoja.

--
*etsiskel*

tbo

Posts: 935

#174 • • tbo budhisattva

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

remotion, 23.9.2009 12:22:
Suomessa vaan suurin osa kävelijöistä esittää jotain arvuuttelijaa siinä metri suojatienlaidasta, viheltelee ja katsoo muuhun suuntaan ihan liikkumatta ja hengittämättä.



Johtunee siitä että kokemus on opettanut että jos aikoo pitää oikeuksistaan kiinni ja kävellä sen suojatien yli ja antaa sen auton odottaa, ottaa kyllä riskin jossa leikkii hengellään. Joo joo, sä varmaan olet niin hyvä jätkä et annat sitä tietä mut ne tuhat muuta autoilijaa ei välttis oo, eikä siinä kovin monen auton alle tarvii jäädä ennen kuin jalankulkijalle käy heikosti.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

ValaX

Posts: 3,891

#177 • • ValaX
Joillekkin autoilioille tuntuu olevan aika vaikeaa huomioida jalankulkiota. Kyllähän kun jalankulkijalle palaa vihreä valo, pitää kääntyvien autojen väistä sitä. Siinä vaiheessa kun varpaiden päältä ajetaan tossa tilanteessa, rupeen mä kyllä takomaan sitä autoa joko kylkeen tai ikkunaan.
Jutu

Posts: 3,054

#178 • • Edited Jutu Blondi
Mua on tällä hetkellä eniten nyppinyt se, että jos mä olen jo suojatien yli mennyt, niin sitten tavan idiootti päättää fillarilla vetää siitä keulan edestä (mikä siis ei enää ole edes suojatietä) tien toiselle puolelle. Kerran tönäsin yhtä pyöräilijää kun olin siis tällä tavoin menossa sinne tielle ja se tuli melkosella hötäkällä sieltä. Onneks itellä tosiaan vauhti oli sitä luokkaa, että auto just nytkähti liikkeelle. Tän jälkeen pari päivää myöhemmin kävi taas niin, että pyöräilijä tuli siitä keulan edestä. Siinä vaiheessa rupesin kyllä miettimään, että onko mussa joku vika vai eikö ne vaan tajua, että keulan ohi ei todellakaan tarvii lähtee kiertää jos oon jo suojatien yli mennyt? Itelle ei tulis mieleenkään ylittää katua siitä keulan ohi jos se auto on jo puoliks menny siitä kohasta.

Samoin linkusta kun jää pois, niin mikä vitun pakko sinne tielle on lähteä hampparoimaan jos ei nää sen perkeleen linkun takaa onko sieltä tulossa autoja vai ei?!

Ja mitä tulee noihin parkkihalleihin/porttikongeihin, niin anteeks nyt vaan, mutta mun mielestä se on sen jalankulkijan/pyöräilijän oma moka jos sattuu auto jyrää päälle. Itelle on ainakin sen verran itsesuojeluvaistoa, että mä kyllä kuuntelen ja katon, että tuleeko sieltä autoa vai ei. Silkkaa itsemurhaa vaan painattaa sata lasissa siitä.

Ja saatanan jalankulkijat/pyöräilijät jotka vittu huudattaa sitä musiikkia niistä saatanan kuulokkeista eikä kuule eikä nää yhtään mitä tapahtuu ympärillä. Helvetin mulkvistit. Musiikin kuuntelun sais kieltää lailla siltä joka lähtee ihmisten ilmoille. Ei se oikeesti voi olla niin vitun vaikeeta olla sen aikaa ilman musiikkia. Oikeesti. Tylsää ehkä, mutta ainakin ois joku tolkku. Ite joskus yritin kuunnella koulumatkat musiikkia, mutta ei siitä tullut mitään. Pidin niitä niin hiljasella, että kuulin ainoastaan liikenteen pauhun. Sitten kun laitoin ääntä, niin tulin niin vainoharhaseksi siitä kun en taas kuullut sitä liikennettä, että jätin sen homman sikseen. Ja kovalla musiikinkuuntelu koskee kyllä ihan autoilijoitakin. Hälytysajoneuvoja on melko pirun vaikee kuulla, jos huudattaa musiikkia. Ja ei sen tarvii ees kovin kovalla olla, kun ei tajuu sitä.

Sitten tähän suojatiellä kulkeviin jalankulkijoihin joilla on vihreet. Mä ainakin ihan törkeesti vedän siitä autolla, jos se jalankulkija on vasta siinä keskikorokkeella tai siellä toisella kaistalla. Ensinnäkin, mikä pakko se on ruveta hidastelemaan siinä suojatiellä?! Herranjumala, siitä saa kävellä reippaasti vaikka ne vihreät palaa!

No niin, eiköhän tää ollut tässä taas vaihteeks. Terveisin nimim, juuriruuhkassahermonsapolttanut.

Jos en tarvis työssä autoa, niin mä en kyllä ajais ollenkaan. Ehkä. Mut sitten taas kun meet kävellen, niin sitten rupee vituttaa entisestään ne toiset kävelijät. Ja pyöräilijät jotka vetää mutkat suoriksi. Miten vaikeeta niidenkin on kattoa ympärilleen + hiljentää sitä nopeutta?!


Ai niin, tuosta Viron autoilijoista. Olihan se tosi näppärää kun ite olit jalankulkijana niin sai mennä koska vaan siitä tien yli, mutta se ei ollut hauskaa kun ruuhkabussissa kuski vetää jarrut pohjaa ja sitten taas pelattiin ihmisflipperiä ja mammat on siellä ketarat ojossa. Tai kuten kerran kävi, että yhellä nuorella äiteellä oli suht pieni lapsi sylissä ja sitten kävi just niin kun kerroin ja se mamma oli siellä rappusilla ihanasti selällään. Onneks ei käynyt sille eikä lapselle pahemmin, mutta varmaan kivat mustelmat tuli.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

$

Posts: 1,802

#179 • • $ Destination weekend!
Joo, todella järkeä saa käyttää liikenteessä ihan jokainen. Ei ole mielekästä pitää kiinni oikeuksistaan jos riskinä on onnettomuus. Itse katsonkin autoilijaa aina silmiin ennen suojatien ylittämistä.

Pyörän päällä tiedostan "alinopeuteni" ja yritän antaa tietä autoille. Tosin jos punaisiin pysähtyessä auto kiilaa eteeni (itse siis jo pysähtyneenä), muistan tämän kyllä ja hivuttaudun nokalle. Fiksihipstereissä vituttaa niiden ainainen itku kuinka autoijat törppöilevät liikenteessä, itse samalla piittaamatta liikennesäännöistä ml. krooninen punaisia päin ajo. T. Lainkuuliainen fiksihipsteri

Autoa ajoin taas pitkästä aikaa viimeksi kesällä ehkä n. 10km. Käyttöä ei ole vaan ole tullut. Voi kuitenkin olla, että ostan maasturin jo ensi vuonna (edullisia Virossa) ensi-autokseni. Täytyy silloin pitää mielessä kaikki mistä on keuhkonnut tässä vuosien varrella autoista ja autoilijoista.

Kysyin parilta virolaiselta miksi täällä päästetään -aina- jalankulkijat ylitse. Vastaus oli se, että jos niin ei tee inssissä, niin sen feilaa automaattisesti. Eikö näin ole myös Suomessa? En mielestäni saanut tyhjentävää vastausta.

Jalankulkija Virossa voi saada 600 kroonin sakon jos ei käytä heijastinta pimeällä. Tarton linja-autoasemalla näkyy usein(=aina) rähjäisiä spurguja joilla kuitenkin on etenkin talvella uutuuttaan kiiltelevä heijastin.
Amma

Posts: 2,383

#180 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Replying to Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;):

Jutu, 23.9.2009 17:19:
Ei se oikeesti voi olla niin vitun vaikeeta olla sen aikaa ilman musiikkia. Oikeesti.


Kyl se voi olla. Oikeesti. Jossei musa soi, tulee paniikki ja ahdistus. Tosin kun musiikki soi, pidän silmät apposen ammollaan ja kääntelen päätä - en kulje ihan zombiena.

Jos en tarvis työssä autoa, niin mä en kyllä ajais ollenkaan. Ehkä. Mut sitten taas kun meet kävellen, niin sitten rupee vituttaa entisestään ne toiset kävelijät. Ja pyöräilijät jotka vetää mutkat suoriksi. Miten vaikeeta niidenkin on kattoa ympärilleen + hiljentää sitä nopeutta?!


Vaikka autolla(kin) liikenteessä välillä potuttaa, niin silti vaihtoehdoista auto, fillari vai kävellen se auto vie voiton. Jalankulkijat ei sentään ihan samaan malliin tee äkkipysähdyksiä tai kävele keskellä autotietä kuin pyöräteillä ja jalkakäytävillä.

--
*etsiskel*