Liikennekäyttäytyminen jne (meniks jo oikein ;)

222 posts, 12 pages, 58,970 views

[Nuclear]

Posts: 5,855

#61 • • [Nuclear] el aprendiz

Juhgu,
Nopeuden vähentäminen hyödyttää sitä, että se puskurissa roikkuva idiootti joko ymmärtää olla roikkumatta (todennäköisyydet lienevät pienet), tai ainakin menee ohi, jolloin se ei enää aiheuta itselle vaaratilannetta. Nii, ja lisäks sen typerää käytöstä ei tarvitse katsella.


Kuten sanoit niin todennäköisyydet et perässäroikkuja vähentää nopeuttaa on pienet, se että se aiheuttaa itselleen vaaratilannetta niin pidän aika pienenä todennäköisyytenä myös. Jos se tulee perseeseen niin se ei omaa jarrutusmatkaa äkkitilanteen tapahtuessa hirveesti lisää tai aiheuta suurta whip flash efektiä jos se on perseessä kiinni. Toki se onnettomuusriskiä lisää (marginaalisesti) mut jos jokaista pientä asiaa pelkää niin kannattaa istua kotona tai jos ulos pitää kauppaan lähteä niin pistään vähintään se komposiittikypärä päähän ettei meteori osu. ;)

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

[Nuclear]

Posts: 5,855

#62 • • [Nuclear] el aprendiz

Juhgu,
Ei se alinopeus montaa minuuttia sun aikaasi lopulta kuitenkaan vie. Jos vaan mahdollista, niin kantsii lähteä sen verran ajoissa ettei tarvitse niiden 5 tai 10 minuutin takia liikenteessä menettää hermojaan.


Mun mielestä alinopeus on myös vaarantava tekijä liikenteessä. Ylipäätänsä nopeus joka poikkeaa massavirrasta on vaaraa aiheuttava. Omasta mielestä nopeusrajoituksen ei pitäis olla "suurin sallittu nopeus" vaan "sallittu nopeus". Yli- tai alinopeus ois molemmat rangaistavia tekoja.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Takyon

Posts: 2,945

#63 • • Takyon Möwkö

[Nuclear], 20.8.2007 23:11:
---
Juhgu,
Nopeuden vähentäminen hyödyttää sitä, että se puskurissa roikkuva idiootti joko ymmärtää olla roikkumatta (todennäköisyydet lienevät pienet), tai ainakin menee ohi, jolloin se ei enää aiheuta itselle vaaratilannetta. Nii, ja lisäks sen typerää käytöstä ei tarvitse katsella.
---

Kuten sanoit niin todennäköisyydet et perässäroikkuja vähentää nopeuttaa on pienet, se että se aiheuttaa itselleen vaaratilannetta niin pidän aika pienenä todennäköisyytenä myös. Jos se tulee perseeseen niin se ei omaa jarrutusmatkaa äkkitilanteen tapahtuessa hirveesti lisää tai aiheuta suurta whip flash efektiä jos se on perseessä kiinni. Toki se onnettomuusriskiä lisää (marginaalisesti) mut jos jokaista pientä asiaa pelkää niin kannattaa istua kotona tai jos ulos pitää kauppaan lähteä niin pistään vähintään se komposiittikypärä päähän ettei meteori osu. ;)



Itseasiassa se vaaratilanne on nimenomaan sillä jonka perään ajetaan, koska siitä tulee raju odottamaton liike jossa niska vääntyy hyvinkin helposti. Peräänajajalle harvemmin käy mitään, ellei sitten ilman turvavyötä ole ja onnistu lyömään omaa päätään rattiin (kiäh kiäh)

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

duvin

Posts: 582

#64 • • duvin Jay v/d Veen

Takyon, 20.8.2007 21:11:
Hyvin yleinen tapaus on että kun on monta kaistaa eri suuntiin ja jokaiselle omat valonsa niin miksi helvetissä oikealle kääntyvillä on edelleen punainen valo vaikka suoraan meneville on vihreä? Sieltä ei yksinkertaisesti voi kukaan muu tulla väliin mistään suunnasta.



Olisko siksi että jalankulkijoilla on vihreä samaan aikaan kun suoraan menevillä? (vihreä nuolivalohan tarkoittaa meillä ettei mitään risteävää liikennettä ole)

Oikealle kääntymisen helpottamiseksi on paikoitellen asennettu joihinkin valoihin pahvinen "vihreä nuolivalo" ("Grünpfeil") oikealle kääntyville. Ideana on sama kun jenkeissä/kanadassa, että punasilla oikealle kääntyvät joutuvat pysähtymään risteyksessä, mutta saavat kääntyä oikealle häiritsemättä risteävää liikennettä tai jalankulkijoita.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)
Snaggo

Posts: 1,147

#65 • • Edited Snaggo ;__;
Liikenteenohjaushommia tehneenä olen päättynyt sellaiseen johtopäätökseen että

Ihminen muuttuu eläimeksi ratin takana.

Tota ei voi oikein edes tarkemmin selittää. ihmisten käytös parkkipaikalla on välillä semmoista vittuilua ja säännöistä piittaamattomuutta, että oksat pois.

Uskaltaakohan sitä edes hankkia ajokorttia.

--
bojoing.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#66 • • [Nuclear] el aprendiz

Takyon, 21.8.2007 00:04:
Itseasiassa se vaaratilanne on nimenomaan sillä jonka perään ajetaan, koska siitä tulee raju odottamaton liike jossa niska vääntyy hyvinkin helposti. Peräänajajalle harvemmin käy mitään, ellei sitten ilman turvavyötä ole ja onnistu lyömään omaa päätään rattiin (kiäh kiäh)


En ole insinööri enkä osaa laskea kuinka suuri toi törmäysvoima on jos toinen on perseessä kiinni ja edellä oleva lyö liinat tiskiin, mutta _uskon_ (ehkä jopa väitän ;) että toi voima ei ole kovin iso koska etäisyys edellä olevaan on pieni joten nopeuserokaan ei ole kovin järkyttävä kun törmäys tapahtuu.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Samu81

Posts: 1,224

#67 • • Samu81 kokolihaa

[Nuclear], 21.8.2007 11:13:
---
Takyon, 21.8.2007 00:04:
Itseasiassa se vaaratilanne on nimenomaan sillä jonka perään ajetaan, koska siitä tulee raju odottamaton liike jossa niska vääntyy hyvinkin helposti. Peräänajajalle harvemmin käy mitään, ellei sitten ilman turvavyötä ole ja onnistu lyömään omaa päätään rattiin (kiäh kiäh)
---

En ole insinööri enkä osaa laskea kuinka suuri toi törmäysvoima on jos toinen on perseessä kiinni ja edellä oleva lyö liinat tiskiin, mutta _uskon_ (ehkä jopa väitän ;) että toi voima ei ole kovin iso koska etäisyys edellä olevaan on pieni joten nopeuserokaan ei ole kovin järkyttävä kun törmäys tapahtuu.




Hieman OT:

En ole minäkään insinööri, mutta pari asiaa sulta ehkäpä unohtui :)
Peräänajaja pystyy aina varautumaan tilanteeseen, peräänajettava ei juuri koskaan. Samoin johtuen autojen teknisistä ratkaisuista ja tätämyöden pituussuuntaisesta painopisteestä (tjsp joku insinööri kertoo hienot nimet) (lähinnä moottori, vaihdelaatikko) ja ties mistä fysiikan ilmiöistä, tuppaa about yhtäsuuren massan & muodon omaavien ajoneuvojen yhteentörmäyksessä peräänajettu auto lentämään aika holtittomasti minne milloinkin (ja sen hallittavuus tilanteen yllätyksellisyydestä johtuen on aika mahdotonta), kun puolestaan peräänajajan auto jää hyvin usein törmäyskohtaan tai hyvin liki sitä, tai jatkaa matkaansa loogisesti "suoralla" linjalla.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

[Nuclear]

Posts: 5,855

#68 • • [Nuclear] el aprendiz

Samu*, 21.8.2007 11:38:
Hieman OT:

En ole minäkään insinööri, mutta pari asiaa sulta ehkäpä unohtui :)
Peräänajaja pystyy aina varautumaan tilanteeseen, peräänajettava ei juuri koskaan. Samoin johtuen autojen teknisistä ratkaisuista ja tätämyöden pituussuuntaisesta painopisteestä (tjsp joku insinööri kertoo hienot nimet) (lähinnä moottori, vaihdelaatikko) ja ties mistä fysiikan ilmiöistä, tuppaa about yhtäsuuren massan & muodon omaavien ajoneuvojen yhteentörmäyksessä peräänajettu auto lentämään aika holtittomasti minne milloinkin (ja sen hallittavuus tilanteen yllätyksellisyydestä johtuen on aika mahdotonta), kun puolestaan peräänajajan auto jää hyvin usein törmäyskohtaan tai hyvin liki sitä, tai jatkaa matkaansa loogisesti "suoralla" linjalla.


Enpä moista miettiny, toki näin voi käydä. Toisaalta ne kuvat joita ite oon nähny muutamien autojen ketjukolareista niin autot on ollu aika nätissä nipussa eikä autoja oo sinkoillu sinne tänne. Sit taas suuremmissa kolareissa niitä nyt on ympäri koko pitäjää :D. Myös tohon yllätyksellisyyteen et jos tiedostan et joku on perseessä kiinni ja joudun vetää liinat tiskiin niin en yllättyis et se takana oleva tulis takaluukusta sisään kurkkailee. Tosin se mitä se tietoisuus siitä sit vaikuttaa onnettomuuden lopputulokseen, niin...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Samu81

Posts: 1,224

#69 • • Samu81 kokolihaa

[Nuclear], 21.8.2007 11:45:
---

Enpä moista miettiny, toki näin voi käydä. Toisaalta ne kuvat joita ite oon nähny muutamien autojen ketjukolareista niin autot on ollu aika nätissä nipussa eikä autoja oo sinkoillu sinne tänne. Sit taas suuremmissa kolareissa niitä nyt on ympäri koko pitäjää :D. Myös tohon yllätyksellisyyteen et jos tiedostan et joku on perseessä kiinni ja joudun vetää liinat tiskiin niin en yllättyis et se takana oleva tulis takaluukusta sisään kurkkailee. Tosin se mitä se tietoisuus siitä sit vaikuttaa onnettomuuden lopputulokseen, niin...



Nii, ketjukolareissa kaiketi tuollai koska siinä heti edessä on jotain johon osua.. Itse kuvittelin tilannetta, jossa edessä ajava lyö liinat kiinni jonkin oravan vuoksi ja takaa tulee joku jarruttamatta perään.. -> liinat kiinni lyönyt voi hyvinkin paiskautua vaikkapa vastaantulevan liikenteen eteen *ding*

Ja totta, ei tuo tietoisuus vaikuta, mutta peräänajettava pelästyy niin perkeleesti ;) ..Tosin jos joku seisoo vaikkapa valoissa juurikaan jarrua painamatta ja vaihde silmässä ja PAM - toinen tulee perään, niin tuo edes alitajuinen tietoisuus / tiedottomuus tulevasta tällistä voi vaikuttaa onnettomuuden kulkuun hyvinkin paljon.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Rinik

Posts: 647

#70 • • Rinik I solemnly swear that I am up to no good.

Snaggo, 21.8.2007 02:03:
Liikenteenohjaushommia tehneenä olen päättynyt sellaiseen johtopäätökseen että

Ihminen muuttuu eläimeksi ratin takana.

Tota ei voi oikein edes tarkemmin selittää. ihmisten käytös parkkipaikalla on välillä semmoista vittuilua ja säännöistä piittaamattomuutta, että oksat pois.

Uskaltaakohan sitä edes hankkia ajokorttia.



Totta. Ihmisestä tulee mielenkiintoinen petoeläin kun saa ratin ja polkimet. Tässä tapauksessa täytyy vielä erikseen huomauttaa että se voi myöskin olla se tanko. Koska olen huomannut ainakin pääkaupunkiseudulla moottoripyöräilijöiltä jonkin verran piittaamattomuutta liikenteessä. Varsinkin kun kyse on pysähtyminen punaisiin valoihin jonon hännille... Kas kummaa kun ne sattuu vihreiden vaihtuessa olla jonon ensimmäisinä. (En tietysti nyt tarkoita että tätä kaikki tekee).


Toinen asia mikä aiheuttaa suurta suuttumista on polkupyöräilijöiden melkeimpä itsemurha hakuinen toiminta keskustan liikenteessä keskellä autoja. Vieläkin huvittaa suunnattomasti kuinka polkupyörä vaihtuu liikenne valojen mukaan autosta jalankulkijaksi kumpi nyt sattuu sillä hetkellä olevan sopivampaa valojen suhteen.

Tätä voisi melkeen jatkaa loputtomiin... *hihu*

--
...people find it far easier to forgive others for being wrong than being right.

Juhgu

Posts: 7,921

#71 • • Juhgu Virnistelijä

[Nuclear], 21.8.2007 11:13:
---
En ole insinööri enkä osaa laskea kuinka suuri toi törmäysvoima on jos toinen on perseessä kiinni ja edellä oleva lyö liinat tiskiin, mutta _uskon_ (ehkä jopa väitän ;) että toi voima ei ole kovin iso koska etäisyys edellä olevaan on pieni joten nopeuserokaan ei ole kovin järkyttävä kun törmäys tapahtuu.



No joo joo, mut on se silti siistimpää että jarrutustilanteessa se takanaoleva on jossain muualla kuin takapuskurissa roikkumassa. Sit se ehtii reagoida eikä tarvi mennä vaihdattamaan takapuskuria eikä tule niskalihaksiin jomotusta, edes sitä pientäkään.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Bio

Posts: 4,429

#72 • • Bio The Bullies / Pinky
Tälläistä tulee työmatkalla nähtyä päivittäin ja ihmeteltyä:

- Miks jotkut urpot kääntyy risteyksestä eteen ja sit ei osaa painaa sitä kaasupoljinta vaan jää siihen eteen hidastelemaan, jolloin joudun painaa jarrupoljinta. Luulis ny tajuavan et mulla on se etuoikeus ja niiden odottaa et meen ohi. Tai sit on näitä jotka tulevat kauheel vauhdil eteen ja luulevat et kerkevät kaasuttaa, mut kuitenkin niiden takia joutuu jarruttamaan. Yleensä kyl annan torven soida jos joudun jarruttamaan kunnolla.

- Kun pysähdytään liikennevaloihin niin onko pakko laittaa vaihde vapaalle ja käsijarru päälle. Mitä ihmeen hyötyä siitä on? Sit kun se valo vaihtuu vihreälle ni sit paniikissa otetaan käsijarru pois ja ykköstä päälle. Ei se kytkin nyt varmasti kulu siinä! Ja mitä se käsijarru siin auttaa? Et saa sit siin odottaes vetää lonkkaa about 30 sek? *toktok*
Pätkis

Posts: 1,038

#73 • • Edited Pätkis Pikkis

[Nuclear], 21.8.2007 11:13:
---
Takyon, 21.8.2007 00:04:
Itseasiassa se vaaratilanne on nimenomaan sillä jonka perään ajetaan, koska siitä tulee raju odottamaton liike jossa niska vääntyy hyvinkin helposti. Peräänajajalle harvemmin käy mitään, ellei sitten ilman turvavyötä ole ja onnistu lyömään omaa päätään rattiin (kiäh kiäh)
---

En ole insinööri enkä osaa laskea kuinka suuri toi törmäysvoima on jos toinen on perseessä kiinni ja edellä oleva lyö liinat tiskiin, mutta _uskon_ (ehkä jopa väitän ;) että toi voima ei ole kovin iso koska etäisyys edellä olevaan on pieni joten nopeuserokaan ei ole kovin järkyttävä kun törmäys tapahtuu.


Eiks se takana tulevan auton massa nyt kuitenkin jotain merkitse, vaikkei se pitkältä etäisyydeltä sun takapuskuriin tömähtäisikään? Vai miten se oli, ne turvavyöttömät kaverit (50-80kg) takapenkillä joista tuli norsuja jo kasikympin vauhdissa. Samalla logiikalla ei se takana tuleva autokaan ihan kevyt ole, saati sitten kun se pysähtyy sun selkänojaan*ding*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Karski

Posts: 6,049

#74 • • Karski Pomon kätyri

Bio, 21.8.2007 13:24:
- Kun pysähdytään liikennevaloihin niin onko pakko laittaa vaihde vapaalle ja käsijarru päälle. Mitä ihmeen hyötyä siitä on? Sit kun se valo vaihtuu vihreälle ni sit paniikissa otetaan käsijarru pois ja ykköstä päälle. Ei se kytkin nyt varmasti kulu siinä! Ja mitä se käsijarru siin auttaa? Et saa sit siin odottaes vetää lonkkaa about 30 sek? *toktok*



itseasiassa kytkin nimenomaan kuluu,
tota käsijarrua onki sit jo hankalampi
perustella millään.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Pätkis

Posts: 1,038

#75 • • Edited Pätkis Pikkis
Aiheeseen liittyen: mä en muutenkaan ymmärrä ihan aina näitä jotka ajaa motarilla nenä kiinni mun takalasissa, jos hetken viivyn vasemmalla kaistalla päästäkseni jonkun rekan ohi. Et tyyliin vetelen Nurmijärveltä stadiin päin motaria, 120 tai 130 lasissa, siirryn rekan vasemmalle puolelle ja löydän kohta perseestäni Audin joka tulee 140-150 kyytiä huuteleen mun taakse, et josko menisin vittuun sen edestä. Menenhän minä, jahka ehdin. Hetki vaan, se ohitustilanne vie noin 20 sekuntia jos sitäkään.

Sitten päästään tohon varikon kohdalle punasiin valoihin, ja mä löydän sen ohi kaahanneen Audin seisomasta viereiseltä kaistalta. SIIS MITÄ AUTTOI PERÄSSÄ ROIKKUMINEN ajallisesti taas? Joku mummoparka sais helposti sydärin siitä Audimerkistä peruutuspeilissä, eikä ne rekatkaan varsinaisesti arvosta urpoja jotka liittyy oikealle kaistalle just niiden eturenkaan vierestä vaan päästäkseen näitä audeja "pakoon".

En tarkota etteikö liikenteessä olis joskus kiire itse kullakin, mut ku ei se sählääminen sielläkään auta mitään.

edit: lisätty pari pilkkua. Joku ei taas vetänyt henkeä välissä...

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Bio

Posts: 4,429

#76 • • Bio The Bullies / Pinky

Karski, 21.8.2007 13:40:
---
Bio, 21.8.2007 13:24:
- Kun pysähdytään liikennevaloihin niin onko pakko laittaa vaihde vapaalle ja käsijarru päälle. Mitä ihmeen hyötyä siitä on? Sit kun se valo vaihtuu vihreälle ni sit paniikissa otetaan käsijarru pois ja ykköstä päälle. Ei se kytkin nyt varmasti kulu siinä! Ja mitä se käsijarru siin auttaa? Et saa sit siin odottaes vetää lonkkaa about 30 sek? *toktok*

---


itseasiassa kytkin nimenomaan kuluu,
tota käsijarrua onki sit jo hankalampi
perustella millään.



Nosiis joo.. kyllähän se kuluu.. mut kuinkahan monta tuntia/päivää lisäaikaa se antaa kytkinlevyille et sen laittais vapaalle joka valoissa? Eikä siin mitään jos handlaa sen niin et pääsee jatkaa suht nopeasti valojen vaihtumisen jälkeen. Harmittaa vaan sellanen sähläys kun valot on vihreällä ja edessä oleva kuski säätää vaihteiden kanssa.
Samu81

Posts: 1,224

#77 • • Edited Samu81 kokolihaa
IMO kyllähän se hieman on sellainen sujuvan liikkumisen kirjoittamaton sääntö motareilla, ettei siinä vasemmalla kaistalla tarvitse junnata sitä 120-130 mittarinopeutta (=todellinen nopeus auton iästä, renkaista ja hintaluokasta riippuen 6 - jopa 15km/h VÄHEMMÄN) .. vaan kyllä siksi mainituksi 20-25 sekunniksi voi, saa ja pitäisi uskaltaa kiihdyttää sitä rotjaketta .. varsinkin jos takaa tulee muita. Eipä siinä muuta, mutta se vasemman kaistan about 130-140 todellista nopeutta etenevä letka vilkuttelee jarruvaloja ja syntyy täysin turhaa ns. pumppausliikettä, joka vasta vaarallista onkin.
Yleensä samat (nysvärit) nysvää ohituskaistateillä rekoista ohitse sen 10km/h yli rajoituksen mittarinopeutta, jolloin vaikkapa 1,5km pituisella ohituskaistalla ehkä 4 autoa ehtii rekan tai parin ohitse.

Joskus ihan oikeasti olisi hyvä ajatella tuolla liikenteessä enempi sujuvuuden ja muiden ihmisten näkökulmasta kuin murehtia sitä, mitä joku byrokraatti on kaikessa suuressa viisaudessaan päättänyt tien poskeen lätkäistä / tiehen maalata... Ja muistaa se kirjoittamaton fakta, että pääsääntöisesti kyttien puuttumiskynnys on se n.16km/h todellista ylinopeutta, riippuen paikasta, nopeusrajoituksesta ja vuorokaudenajasta. Tällöin on täysin turvallista ajaa esim. maantiellä 80 -alueella viisaria vaille satasta vaikka tulisi kolonna kyttiä vastaan. Tätä ei vain kovin moni sunnuntaiautoilija tunnu ymmärtävän, ja sitten ne jarruvalot vilkkuu ja jono jumittaa......... Ihan sama asia nopeusvalvontakameroiden kanssa.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Pätkis

Posts: 1,038

#78 • • Edited Pätkis Pikkis

Samu*, 21.8.2007 14:00:
IMO kyllähän se hieman on sellainen sujuvan liikkumisen kirjoittamaton sääntö motareilla, ettei siinä vasemmalla kaistalla tarvitse junnata sitä 120-130 mittarinopeutta (=todellinen nopeus auton iästä, renkaista ja hintaluokasta riippuen 6 - jopa 15km/h VÄHEMMÄN) .. vaan kyllä siksi mainituksi 20-25 sekunniksi voi, saa ja pitäisi uskaltaa kiihdyttää sitä rotjaketta .. varsinkin jos takaa tulee muita. Eipä siinä muuta, mutta se vasemman kaistan about 130-140 todellista nopeutta etenevä letka vilkuttelee jarruvaloja ja syntyy täysin turhaa ns. pumppausliikettä, joka vasta vaarallista onkin.


Joskus ihan oikeasti olisi hyvä ajatella tuolla liikenteessä enempi sujuvuuden ja muiden ihmisten näkökulmasta kuin murehtia sitä, mitä joku byrokraatti on kaikessa suuressa viisaudessaan päättänyt tien poskeen lätkäistä / tiehen maalata...



Nii, jos mä näkisin että sieltä tulee oikeesti kovaa mun takaa letka, ni en kai mä nyt sinne väliin tai sen eteen tunge rekkaa ohittamaan :D kyse on nyt näistä yksittäisistä autoista, jotka on ihan hyvän matkan päässä kun mun ohitustilanne alkaa, mutta jotka ei vaan viitsi painaa laisinkaan jarrua tai kytkeä nopeudensäädintä hetkeksi pois päältä jotta mä ehdin alta pois. Iha samalla tavalla mun mielestä vois miettiä sitä sujuvuutta ja muiden ihmisten näkökulmaa, kun kuitenkin ylinopeutta ajaa*hymy*

En ole alinopeuden puolustaja tai ylinopeuden kauhistelija, mutta kun noi byrokraatit on tonne lätkät laittanu ja mä ajan pauttiarallaa niiden mukaan tai nopeemmin, ni en tasan rupee juoksee karkuun jonkun urpon alta joka väkisin haluu ajaa mun yli.

Faktahan nimittäin on, että kovaa ajavat haluaa aina muiden ajattelevan sujuvuutta ja joustavuutta, mutta ne itse pystyy siihen vain jos NIIDEN ei tarviste laisinkaan joustaa, eli nostaa jalkaa kaasulta. Sit puhutaan mittarinopeuksista ja todellisista nopeuksista, joilla sinänsä on tärkeä merkitys, mutta jotka ei liity mitenkään siihen tosiasiaan että kyllä niitä rekkoja saa hetkellisesti motarilla ohittaa oma mittari sadassa kolmessa kympissä. Sen sijaan oon nähnyt tossa tien varsilla tosi paljon sellasia autoja, jotka poliisin mukaan ei saanu ajaa sataa viittäkymppiä :D

Mä yritän oikeesti ite olla mahd kiva liikenteessä, kaasutella alta pois välillä ja näin. En roiku perseessä ja annan tilaa. Siks en diggaakaan siitä tyylistä mikä eräillä on tosi vahvassa, että vaan hitaammat joustaa. "Että kun MÄ ajan MUN nopeutta, ni SÄ kuule, SÄ oot nyt mun tiellä."

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#79 • • [Nuclear] el aprendiz

Samu*,
Nii, ketjukolareissa kaiketi tuollai koska siinä heti edessä on jotain johon osua.. Itse kuvittelin tilannetta, jossa edessä ajava lyö liinat kiinni jonkin oravan vuoksi ja takaa tulee joku jarruttamatta perään.. -> liinat kiinni lyönyt voi hyvinkin paiskautua vaikkapa vastaantulevan liikenteen eteen *ding*


Juu tarkotin muutaman auton ketjukolaria jossa se ensimmäinenkin auto (joka tässä nyt simuloi parhaiten sitä onnetonta kuskia jonka perään perässäroikkuja pamauttaa) oli aina nätisti jonossa. Toki tää riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka lähellä se perässäroikkuja on, jos on metrin päässä niin en usko et se törmäysvoima on järkyttävän suuri mut kuten sanoin niin enhän mä näistä mitään tiedä. :P

Ja totta, ei tuo tietoisuus vaikuta, mutta peräänajettava pelästyy niin perkeleesti ;) ..Tosin jos joku seisoo vaikkapa valoissa juurikaan jarrua painamatta ja vaihde silmässä ja PAM - toinen tulee perään, niin tuo edes alitajuinen tietoisuus / tiedottomuus tulevasta tällistä voi vaikuttaa onnettomuuden kulkuun hyvinkin paljon.


Joten mitä tästä opimme, älä seiso valoissa vaihde silmässä jarrua painamatta. :D

Juhgu, 21.8.2007 13:20:
No joo joo, mut on se silti siistimpää että jarrutustilanteessa se takanaoleva on jossain muualla kuin takapuskurissa roikkumassa. Sit se ehtii reagoida eikä tarvi mennä vaihdattamaan takapuskuria eikä tule niskalihaksiin jomotusta, edes sitä pientäkään.


Toki se on siistimpää mut en ite vaan jaksa alkaa hidastaa omaa vauhtiani ja ottaa vakionopeudensäädintä pois sen takia et vähän väliä joku sankari tulee puskuriin kiinni, niitä kun Suomessa riittää. :)

Pätkis, 21.8.2007 13:32:
Eiks se takana tulevan auton massa nyt kuitenkin jotain merkitse, vaikkei se pitkältä etäisyydeltä sun takapuskuriin tömähtäisikään? Vai miten se oli, ne turvavyöttömät kaverit (50-80kg) takapenkillä joista tuli norsuja jo kasikympin vauhdissa. Samalla logiikalla ei se takana tuleva autokaan ihan kevyt ole, saati sitten kun se pysähtyy sun selkänojaan*ding*


Tietääkseni nää turvavyöttömät 80kg kavereiden muuttuminen sotanorsuiks perustuu äkkipysähdykseen, ei siihen et edessä oleva menee jokusen kilsan hitaammin. Mut kuten sanoin niin en mä näitä osaa laskea, kunhan spekuloin.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Tarsu

Posts: 2,449

#80 • • Tarsu
harmittaa ku jengi tunaa liikentees, onneks oon ite hyvä kuski!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham