Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 627,535 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#321 • • Aziz Combat Fighter

Annakins, 17.10.2008 13:29:
---
Ana-5000, 16.10.2008 22:25:
Itse vaan koen, että kansalaisuuden myöntäminen pitäisi olla palkinto onnistuneesta integraatiosta yhteiskuntaan, ja tämän pitäisi mielestäni edellyttää jonkinlaisten kriteerien täyttämistä, kuten työ- tai opiskelupaikan sekä riittävän kielitaidon hankinta. Jos maahanmuuttajille ei anna mitään ilmaiseksi ja automaattisesti, heidän on pakko joko a) yrittää itse pärjätä b) mennä muualle, missä sosiaalituen verkkoon on mukava jäädä loikoilemaan.

---


Onko noissa sun postaamissa tilastoissa eritelty sitä kuinka moni Suomen vankilassa istuva ulkomaalaistaustainen on Suomen kansalainen ja kuinka moni ei?

Ei Suomen kansalaisuutta myönnetä automaattisesti jokaiselle Suomeen saapuvalle maahanmuuttajalle tai pakolaiselle. Siihen sisältyy mm. nuhteettomuusedellytys, eli hakija ei ole syyllistynyt rangaistavaan tekoon, lisäksi on osoitettava vähintään tyydyttävä suomen tai ruotsin kielen taito sekä luotettava selvitys siitä, miten hakija saa toimeentulonsa. Lisksi hakijan varsinaisen asunnnon ja kodin on pitänyt olla Suomessa keskeytyksettä viimeksi kuluneet kuusi vuotta tai yhteensä kahdeksan vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen (joista viimeksi kuluneet kaksi vuotta keskeytyksettä). (Lähde: maahanmuuttovirasto)

Kansalaisuus ja oleskelulupa on kaksi eri asiaa, kuten varmasti tiedät.



Mjoo. Tosiaan, mulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Tarkoitin kansalaisuuden lisäksi myös pysyvää oleskelulupaa.

Pitäisi varmaan keskittyä enemmän kun kirjottaa :P
Zet4

Posts: 1,135

#322 • • Edited Zet4 n00b

REivaaja, 17.10.2008 11:36:
joo mä kyllä ny jätän tän keskustelun koska eka pitäis saada muutamat tajuamaan kannattavansa puhdasta fasismia ja jos he eivät siä itsekkään tajua, on turhaa edes keskustella.



Sulla on kyllä joku ihan oma määritelmä fasismille, jos Ana-5jne:tä fasistiksi kutsut. Vähän niinku Analla on oma määritelmä rasismille.

REivaaja, 17.10.2008 11:36:
Kukaan ei voi pakottaa mua sellaiseksi Suomalaiseksi kuin he sen itse määrittelevät. Tosi asia kuitenkin on että olen Suomalainen jos niin sanon. Se riittää.



No, mites jos päätät kutsua itseäs vaikka belgialaiseksi, tai saamelaiseksi? Riittääkö pelkkä sinun oma päätös siihen? Vaikka minä olenkin suomen kansalainen, suomi on äidinkieleni, ja olen syntynyt ja asunut suomessa, pidän itseäni silti saamelaisena, koska se on verenperintöni.
Nää on vähän kimurantteja juttuja, ja jonkin maan kansalaisuus on minusta lähinnä lakitekninen homma.

Ps. Ollaanx me jotai samaa tiimii, ku oot laittanu saman sigin ku minä?




Kopsataanpa tähän nyt sit vielä sitä tilastokritiikkiä mekaanikolta, ku ei viitsi omin sanoin alkaa toisen ajatuksia kirjotteleen.


Seuran ilmoittamat luvut vaikuttavat hieman omituisilta. Ainakin Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan (www.optula.om.fi/uploads/i9oum887.pdf) vuonna 2000 ulkomaalaisten tekemien raiskausten osuus oli vain 6 % tietoon tulleista tapauksista, ja tässä olivat mukana ulkomaan kansalaisten lisäksi kaikki muutkin ulkomaalaistaustaiset henkilöt (Raportissa "ulkomaalaiseksi" tai ”maahanmuuttajataustaiseksi” määriteltiin henkilöt, jotka olivat syntyneet jossakin muussa maassa kuin Suomessa tai joiden kansalaisuus oli jokin muu kuin Suomi sekä henkilöt, joilta puuttui tieto kansalaisuudesta ja syntymämaasta mutta joiden maahanmuuttajatausta oli selvinnyt heidän nimestään tai jostakin muusta seikasta.). Tähän nähden Seuran ilmoittamat luvut tuntuvat suurilta. Yksi mahdollinen selitys on, että Seura on tilastoinut myös ne ulkomaalaiset, joilla ei ole kotipaikkaa Suomessa, siis turistit, vaihto-opiskelijat ym. Näiden osuus tilastoiduista rikoksista on huomattavan suuri, n. 45 % ulkomaalaisten tekemistä rikoksista.

Kokonaan huomiotta jää maahanmuuttajien erilainen sosioekonominen jakauma "kantasuomalaisiin" verrattuna. Tyypillisestihän rikoksiin syyllistyvät Suomessa nuoret, huonosti koulutetut ja pienituloiset miehet, joiden osuus maahanmuuttajista on huomattavasti suurempi kuin väestöstä keskimäärin. Esimerkiksi 20-40-vuotiaiden miesten osuus maahanmuuttajista on melkein kaksinkertainen koko väestöön nähden (www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_08_04_nieminen_001.gif).

Lisäksi otos on todella pieni, koska raiskauksista ilmoitetaan poliisille niin pieni osa (739 poliisille ilmoitettua tapausta arvioidusta n. 15 000 tapauksesta). Seura itsekin mainitsee artikkelissaan: Yksi syy on tilastoissa itsessään. Oikeastaan ne eivät kerro paljoakaan todellisuudesta. Ainakin omaisuus- ja väkivaltarikoksissa on todettu, että ilmoitusherkkyys on suurempi ulkomaalaisten tekemissä rikoksissa, joten voi olla, että tuossa pienessä ilmi tulevassa osassa raiskauksistakin ulkomaalaisten osuus korostuu.



Sanoisin, että nuo ko. tilastot ei syystä tai toisesta vastaa täysin totuutta. Seuran nettisivulla ei mainittu mitään lähdettä noille, onko joku lukenut itse lehden artikkelin?
Itse en kehtais käyttää noita tilastoja vielä perusteluna mihinkään, ennenkuin asiasta on parempi selvyys.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Avatar
#323 • • Edited REivaaja Guest

Zet4, 17.10.2008 15:26:
Sulla on kyllä joku ihan oma määritelmä fasismille, jos Ana-5jne:tä fasistiksi kutsut. Vähän niinku Analla on oma määritelmä rasismille.



Mun mielestä se on kansallissosialismia/fasismia jos välitetään vain oman maan kansalaista ja väheksytään muita, myös oman maan vähemmistöjä. Sen lisäksi vaaditaan myös patrioottista asennetta ja häpeää halveksuttavia juuriaan kohtaan...

Wiki: Fasismissa kansallisuusaate oli äärimmilleen vietyä ja se tarkoitti oman kansan ja valtion ihannoimista ja parempana pitämistä sekä muiden kansojen halveksimista. Kun fasismi pyrki kohdistamaan ihmisten huomion omaan erinomaisuuteen ja kansalliseen yhteyteen, onnistuttiin kansalaisten ajatukset kääntämään pois oman yhteiskunnan epäkohdista.

Tiedä sitten.. Ehkä olen väärässä.

Toi tilasto on vähän sama kuin konemusiikkiin yhdistettävä huumausaine-rikollisuus. Ei ole mikään ihme musta että se käyttö on normia suurempaa kun kuuntelijatkin ovat keskimääräistä nuorempaa sakkia. Tämän luulisin tasoittuvan 10-20 vuoden kuluessa. Tosin mutua vaan. Ehkä se onkin se psykede.. Eiku siis jumputtava basso..

Ja voidaan me olla samiksia :D

Edit100:Niin ja mä en jaksa vääntää kansalaisuudestani kun se nyt menee mun mielestä saivarteluksi. Jos sä et sitten pidä mua Suomalaisena niin sitten en sitä sulle ole. Eri asia on sitten maahanmuuttajat. Laki ei mielestäni tosin siinä kohtaa ole suuntaan tai toiseen millään tavoin kohtuuton, joten sekin on mulle turha aihe.
Avatar
#324 • • Annakins Guest
Haluaisin vielä huomauttaa, että kansallisuus ja kansalaisuus on kaksi eri asiaa. Kansallisuus tarkoittaa kuulumista tiettyyn etniseen ryhmään, kansalaisuus taas on jäsenyys tietyssä valtiossa (eli valtion ja yksityisen henkilön välinen laillinen suhde).
Zet4

Posts: 1,135

#325 • • Edited Zet4 n00b
Kieltämättä tarpeellinen huomautus, ainakin minulle.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Lauruska

Posts: 821

#328 • • Edited Lauruska nihkee

josbe, 20.10.2008 12:43:
---
Lauruska, 20.10.2008 12:28:
http://www.halla-aho.com/scripta/nagot_att_grubbla_pa_for_tante_astrid.html

Tässä on hienosti kiteytetty asia, jota itse pelkään.

---

Vai oikein kiteytetty ja vielä "hienosti"?

Keskustelufoorumilla kannattaa myös itse kiteyttää, eikä vain viitata. Jos voisit kertoa lyhyesti, mikä tuossa tekstissä on nimenomaisesti se, mitä pelkäät? Näin olisi helpompi vastata kommenttiisi.



En pysty referoimaan sen enempää, sillä jäisi merkittäviä asioita pois joihin heti tartuttaisiin täällä. Lähinnä linkkivinkkinä muille tuo siis.

Lyhyesti sanottuna jutussa vastataan tähän maahanmuutto- ja eurooppaminister Astrid Thorsin syytökseen, että perussuomalaiset ovat maahanmuuttajavastaisia.
Avatar
#329 • • Annakins Guest

Lauruska, 20.10.2008 12:45:
---
josbe, 20.10.2008 12:43:
---
Lauruska, 20.10.2008 12:28:
http://www.halla-aho.com/scripta/nagot_att_grubbla_pa_for_tante_astrid.html

Tässä on hienosti kiteytetty asia, jota itse pelkään.

---

Vai oikein kiteytetty ja vielä "hienosti"?

Keskustelufoorumilla kannattaa myös itse kiteyttää, eikä vain viitata. Jos voisit kertoa lyhyesti, mikä tuossa tekstissä on nimenomaisesti se, mitä pelkäät? Näin olisi helpompi vastata kommenttiisi.

---


En pysty referoimaan sen enempää, sillä jäisi merkittäviä asioita pois joihin heti tartuttaisiin täällä. Lähinnä linkkivinkkinä muille tuo siis.

Lyhyesti sanottuna jutussa vastataan tähän maahanmuutto- ja eurooppaminister Astrid Thorsin syytökseen, että perussuomalaiset ovat maahanmuuttajavastaisia.



Siis pelottaako sua perussuomalaisten maahanmuuttajavastaisuus, Astrid Thors vai RKP?
Lauruska

Posts: 821

#330 • • Lauruska nihkee

Annakins, 20.10.2008 13:15:

---


Siis pelottaako sua perussuomalaisten maahanmuuttajavastaisuus, Astrid Thors vai RKP?



Siis Halla-Ahon perustelut tuossa jutussa kiteyttävät hyvin pitkälti omat pelkoni koko maahanmuuttoasiassa yleisesti. Pelottaa kyllä myös Astrid Thorsin jutut ja teot :D
josbe

Posts: 1,982

#331 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Lauruska, 20.10.2008 13:21:
---
Siis Halla-Ahon perustelut tuossa jutussa kiteyttävät hyvin pitkälti omat pelkoni koko maahanmuuttoasiassa yleisesti. Pelottaa kyllä myös Astrid Thorsin jutut ja teot :D


Hyvä hyvä! Kiitos perustellusta kannanotostasi, se oli varsin valaiseva.

Tunnetko muuten monta perussuomalaista? Oletko ihan varma, etteivät he ole "maahanmuuttajavastaisia"? Ai niin, sori unohdin, että Halla-ahohan jo vastasi tähän(kin) kysymykseen teidän kaikkien puolesta. Nyt ei enää tarvitsekaan muuta kuin (taas kerran) viitata hänen teksteihinsä. Way to go!
Lauruska

Posts: 821

#332 • • Lauruska nihkee

josbe, 20.10.2008 13:36:
---
Lauruska, 20.10.2008 13:21:
---
Siis Halla-Ahon perustelut tuossa jutussa kiteyttävät hyvin pitkälti omat pelkoni koko maahanmuuttoasiassa yleisesti. Pelottaa kyllä myös Astrid Thorsin jutut ja teot :D

---

Hyvä hyvä! Kiitos perustellusta kannanotostasi, se oli varsin valaiseva.

Tunnetko muuten monta perussuomalaista? Oletko ihan varma, etteivät he ole "maahanmuuttajavastaisia"? Ai niin, sori unohdin, että Halla-ahohan jo vastasi tähän(kin) kysymykseen teidän kaikkien puolesta. Nyt ei enää tarvitsekaan muuta kuin (taas kerran) viitata hänen teksteihinsä. Way to go!



Missä vaiheessa sanoin, että perussuomalaiset eivät olisi maahanmuuttajavastaisia? Sanoin vain, että Halla-Aho vastasi tuohon syytökseen kirjoituksellaan. Hehe, vääristele sinä vain lisää sanomisiani.
Anselmi

Posts: 2,578

#333 • • Edited Anselmi And sell me
Pelko. Sitä kylvetään ja populismilla niitetään.

Ei ihan tempuista uusin, mutta aina yhtä toimiva.

--
sen pituinen se

josbe

Posts: 1,982

#334 • • josbe suomalainen juhlakinkku

josbe, 20.10.2008 12:43:
Keskustelufoorumilla kannattaa myös itse kiteyttää, eikä vain viitata. Jos voisit kertoa lyhyesti, mikä tuossa tekstissä on nimenomaisesti se, mitä pelkäät? Näin olisi helpompi vastata kommenttiisi.



Lauruska, 20.10.2008 12:45:

Lyhyesti sanottuna jutussa vastataan tähän maahanmuutto- ja eurooppaminister Astrid Thorsin syytökseen, että perussuomalaiset ovat maahanmuuttajavastaisia.



Lauruska, 20.10.2008 13:40:
Missä vaiheessa sanoin, että perussuomalaiset eivät olisi maahanmuuttajavastaisia? Sanoin vain, että Halla-Aho vastasi tuohon syytökseen kirjoituksellaan.



OOOPS, taisin saada vallan vääristyneen kuvan siitä mitä sanoit tai mihin viittasit. *justjoo* Et tainnut sinäkään siis vastata siihen, mitä alunperin kysyin vaan johonkin ihan muuhun?

Hehe, vääristele sinä vain lisää sanomisiani.



Toisaalta näin voi kyllä päästä tapahtumaan, kun ottaa huomioon, miten epäselvästi ja vähäsanaisesti tuot mielipiteesi julki. Toisaalta taas, jos pitäydyt pelkässä linkkien postailussa, niin se varmasti pienentää omien sanojesi "vääristelyn" mahdollisuutta.
Tyranoid

Posts: 1,552

#335 • • Edited Tyranoid FINRG

Anselmi, 20.10.2008 13:48:
Ei ihan tempuista uusin, mutta aina yhtä toimiva.



Jep. Hallis tulee menemään heittämällä läpi Helsingissä. Ja Teemu Lahtinen Espoossa Soinin imussa tai mahdollisesti ilman apujakin.

Hassua että nämä ehdokkaat on profiloituneet sellaisilla asioilla, joihin kunnanvaltuustoilla ei ole juuri minkäänlaista sananvaltaa. Kuinkahan moni Halliksen äänestäjä tietää, mitä mieltä mies on muista kuin mono/monikulttuurisuusasioista? Siis niistä jutuista, joista 99,8% kunnanvaltuuston käsittelemistä asioista koostuu.
Tyranoid

Posts: 1,552

#336 • • Tyranoid FINRG

foobar, 20.10.2008 22:54:



Varma merkki lähestyvistä vaaleista: foobar aktivoituu klubbarissa.

Foobar, käytkö sä bileissä tai kuunteletko konemusiikkia? Et ole kirjoittanut sanaakaan niihin liittyen ainakaan niissä viesteissä mitä haulla löytyy.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#338 • • Edited Aziz Combat Fighter

Anselmi, 20.10.2008 13:48:
Pelko. Sitä kylvetään ja populismilla niitetään.

Ei ihan tempuista uusin, mutta aina yhtä toimiva.



Totta. Sopii toki kysyä, kuka sitä pelkoa kylvää, ja kuka sadon niittää.

Euroopan esimerkin mukaisesti runsas maahanmuutto köyhistä kolmannen maailman maista aiheuttaa paljon rikollisuutta, turvattomuutta (sekä sen tunnetta että oikeaa turvattomuutta), yhteiskunnan jakautumista "meihin" ja "heihin", lisääntyvää vieraan pelkoa (joko siksi että vieraat tekevät pelottavia asioita tai se, ettei vieraita ymmärretä), rasismin ja oikeiston nousua, tavallisten ihmisten antipatioiden kasvua, etc.

Näistä asioista ei päästä eroon millään. Ihmiset pelkäävät, kun heidän keskuuteensa laskeutuu kulttuuri- ja käytöstavoiltaan täysin vastakkainen barbaarilauma, joka kunnostautuu sosiaalitukien pumppaamisessa ja rikoksissa, ja jonka pientä työssäkäyvää osaa jatkuvasti ylistetään mittaamattomaksi voimavaraksi.

Ihmiset pelkäävät sitä, että ministeritasolla tehdään täysin hourupäistä maahanmuuttopolitiikkaa kysymättä kansalta mitään, pyritään lisäämään esim. Helsingin maahanmuuttoprosentti 25% ja koko maan 10% laisinkaan välittämättä siitä, millaisia järkyttäviä ja ahdistavia ongelmia samankaltainen muutos on tuonut mukanaan kaikkiin sitä harjoittaneisiin länsimaihin.

Kyllä. Minua ainakin pelottaa. Minä pelkään sellaisia ihmisiä, joiden eleitä ja ilmeitä en ymmärrä ja jotka tekevät minun mielestäni täysin käsittämättömiä asioita. Pelkään sellaisia ihmisiä, jotka Allahin nimeen vannoen heittävät pommeja busseihin ja puukottavat elokuvaohjaajia. Pelkään isiä, joiden ajattelumaailma on sellainen, että perheen kunnia loukkaava tyttö pitää tappaa, koko perheen ja suvun avustuksella. Totta helvetissä pelkään, etkö sinä pelkää?

Ei pelko ole heikkoutta. Pelko on ihmisen varoitustila siitä, että nyt ollaan jännän äärellä. Tähän jännään värinään ei käytännössä kukaan tarjoa mitään muuta lääkettä kuin lisää jännää ja mielipuolisia artikkeleita lehtiin siitä, miten jokainen maahanmuuttaja tuo suomelle 350.000 euroa nettotuloja. Minä pelkään myös Astrid Thorsia ja muita etupäässä naisista koostuvia monikulttuurihulluja, jotka eivät joko millään hahmota mitä ovat tekemässä (jolloin ovat liian tyhmiä tekemään näitä päätöksiä) tai tietoisesti valehtelevat kansalle maahanmuuton seurauksista (jolloin ovat ilkeitä paskoja ja sopimattomia tehtäviinsä).

Eli joo. Minua pelottaa. Minua pelottaa se, että huolella rakennettu ja omasta mielestäni varsin lempeä ja hyvä sivistysvaltio altistetaan niille aivan samoille virheille kuin muutkin euroopan maat, ja tämä tehdään tarkoituksella.
josbe

Posts: 1,982

#339 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Tämä topikki alkaa IMO pikku hiljaa olla tiensä päässä. *haukottel*
->