Annakins, 17.10.2008 13:29:
---
Ana-5000, 16.10.2008 22:25:
Itse vaan koen, että kansalaisuuden myöntäminen pitäisi olla palkinto onnistuneesta integraatiosta yhteiskuntaan, ja tämän pitäisi mielestäni edellyttää jonkinlaisten kriteerien täyttämistä, kuten työ- tai opiskelupaikan sekä riittävän kielitaidon hankinta. Jos maahanmuuttajille ei anna mitään ilmaiseksi ja automaattisesti, heidän on pakko joko a) yrittää itse pärjätä b) mennä muualle, missä sosiaalituen verkkoon on mukava jäädä loikoilemaan.
---
Onko noissa sun postaamissa tilastoissa eritelty sitä kuinka moni Suomen vankilassa istuva ulkomaalaistaustainen on Suomen kansalainen ja kuinka moni ei?
Ei Suomen kansalaisuutta myönnetä automaattisesti jokaiselle Suomeen saapuvalle maahanmuuttajalle tai pakolaiselle. Siihen sisältyy mm. nuhteettomuusedellytys, eli hakija ei ole syyllistynyt rangaistavaan tekoon, lisäksi on osoitettava vähintään tyydyttävä suomen tai ruotsin kielen taito sekä luotettava selvitys siitä, miten hakija saa toimeentulonsa. Lisksi hakijan varsinaisen asunnnon ja kodin on pitänyt olla Suomessa keskeytyksettä viimeksi kuluneet kuusi vuotta tai yhteensä kahdeksan vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen (joista viimeksi kuluneet kaksi vuotta keskeytyksettä). (Lähde: maahanmuuttovirasto)
Kansalaisuus ja oleskelulupa on kaksi eri asiaa, kuten varmasti tiedät.
Mjoo. Tosiaan, mulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Tarkoitin kansalaisuuden lisäksi myös pysyvää oleskelulupaa.
Pitäisi varmaan keskittyä enemmän kun kirjottaa :P