Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,614 views

Samu81

Posts: 1,224

#281 • • Edited Samu81 kokolihaa
Pyydän anteeksi, en vain osaa lainailla tätä dialogia oikein, joten tyydyn kursivoimaan Anan ja Anselmin keskustelua edelliseltä sivulta:


Kutsunkin jokaisen maahanmuuttajia tänne vaativan ihmisen viettämään hieman aikaa iltaisin ja viikonloppuisin kampin, rautatieaseman ja kaisaniemen puiston nurkilla. Pankaa iPodi kaulaan roikkumaan ja lompakko törröttämään takataskusta. Katsokaa mitä käy.

---

Mä halusin itse kutsua kaikki jotka väittää ettei Suomi ole rasistinen maa, pyytämään tummaihoisen ystävänsä
kävelemään Esim. Seinäjoen keskustan läpi perjantai iltana. Katsokaa mitä käy.

---


Niin siis jäin odottamaan sinun ratkaisuasi ym. ongelmaan. Ikinä en ole yhtä paljon pelännyt kävellä yksin myöhään esim. juurikin steissin seutuvilla, Kaisaniemen puistossa, Espoon Keskuksen liepeillä, tietyillä metriksillä ym. kuin mitä nykyään. Lisäksi muutamat tutuille sattuneet välikohtaukset ovat olleet poikkeuksetta juurikin näiden kulttuuriamme rikastamaan, työvoimapulaamme paikkaamaan otettujen mamujen kanssa.


Jos esim. työvoimapula odotetaan ratkaistavan joillain täydellisillä maahanmuuttajilla joita ei ole olemassa eikä tulossa niin eipä hyvä hirveästi heilu senkään jälkeen. Tai hei tehän voitte homma meille parempia? Jos voitte niin kyllä mulle sopii.

Halla-Aho & kerho ei oo tuonut minkäänlaista vastausta esim. työvoimapulan kaltaisiin ongelmiin. Joten olisikohan parempi että antaisivat niiden joilta onnistuu ja kiinnostaa muukin kuin junttipopulismi jossa vahdataan pelkkiä miinuksia kokonaisuuden sijaan, yrittää ratkaista tulevaisuuden kiperiä ongelmia.

Ei noita lukuja pidä unohtaa, mutta pitää myös muistaa mistä ne tulee, eikä ottaa agendaksi sitä että kyllä "aasialaiset kelpaa mut kaikki tummemmat tai muslimit ootte samaa kastia kun steissin somalit". Vai löytyiks niitä tilastoja Irakilaisten ja Afganistanilaisten rikoksista jotta voisin syödä sanani tuon suhteen?

---


Niin, siis edelleen. Siitä lähtien kun tänne on noita maahanmuuttajia enemmissä määrin otettu, about viimeiset 13 vuotta, heidän työllisyys tahi koulutustilanne ei ole parantunut nimeksikään. Missä vika? Heitä ei edelleenkään näe enemmissä määrin ns. perustason duuneissa, pl. bussikuskit, siivoojat... Uskotko tosissasi, että asiassa tapahtuu äkkinäinen käänne parempaan sitä mukaan, mitä enemmän niitä tänne otetaan "paikkaamaan tulevaisuuden työllisyysvajetta". Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.
Sulta ei oikein tunnu löytyvän muuta perustavaa laatuista olevaa teesiä kuin työvoimapula, jonka verukkeella tänne pitäisi rahdata kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia Afrikan nälkää näkeviä, peruskouluakaan käymättömiä maahanmuuttajia elelemään veronmaksajien rahoilla.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla. Sitten kun noususuhdanteessa kotimaan työttömyyn on jotain parin prosentin luokkaa, voidaan ottaa miettiä mistä ja millaista työvoimaa tänne tarvitaan / saadaan. Sitä ennen tuo on pelkkää kaunista puhetta vailla mitään todellista tarvetta.


Kansalaisuuskoe, johon kuuluu kielitesti. Tämä pitää suorittaa. Pitää myös saada määräajassa työ- ja opiskelupaikka, tai ainakin toinen näistä. Rikoksiin syyllistyvät ulkomaalaiset pitää välittömästi karkottaa lähtömaahansa ilman lupaa paluuseen.

---

Täytyy kiittä onnea ettei yhtä viisaat ajatukset olleet valloillaan kun satoja tuhansia suomalaisia meni pakolaisina Ruotsiin aikanaan. "Nyt lapset läpäisette ruotsinkokeen tai menette takaisin tykinruuaksi Karjalaan".


---

Aikamoista liioittelua :D Onko sinulla mitään faktaa sen lisäksi, että sinne lähetettiin jotain 80 000 sotalasta ilman perheitään. Ei sinne todellakaan ollut mitään massamaahanmuuttoa. Lisäksi Ruotsalaiset itse halusivat auttaa kaikin tavoin naapurimaataan. Minusta tämän päivän maahanmuuton ja tuon 1940 -luvun tilanteen toisiinsa vertaaminen lähinnä osoittaa sen, ettei sinulla ole fiksumpaa argumentoitavaa. Kerrassaan naurettava vertauskuva!

Mm. "Talvisodan aikana Ruotsissa oli tunnuslause Finlands sak är vår! Maa tarjosi heti turvapaikkaa Suomen lapsille. Suomi olisi halunnut auttamisen tapahtuvan ensisijaisesti Suomessa, ja kieltäytyi aluksi."


Mitä tulee kielen osaamiseen, pl. ne jo mainitut Nokian insinöörit joiden työ ei edes vaadi suomen kielen osaamista. Itse en ainakaan halua että minua hoitaa terveyskeskuksessa jokin lääkäri joka ei ymmärrä kaikkea mitä sanon. Ja tästä oli ihan faktaa eräässä kotimaisessa dokkarissa / A-Studiossa / whatever.


Se on arvokysymys. Itse olen sitä mieltä että näin pieni maa kuin suomi ei pysty elättämään koko afrikan manteretta, mutta se on toki makuasia. Jotkut hyvinvointikrapulasta kärsivät kansankynttilät toki solidaarisuuden vuoksi ajaisivat kaikki niihin samoihin savimajoihin missä siellä eletään, mutta itse ainakin arvostan hyvinvointivaltion luomia mahdollisuuksia ja turvallisuutta enemmän kuin sitä, että keskenään edelleen äärimmäisen verisesti sotivat somalit ovat turvassa ja saavat valtion täyden ylläpidon.

---

Se ei ole arvokysymys, vaan on kysmys ihmisarvojen puuttumisesta.Mä itse näen hyvinvointivaltion sellaisena joka kasvattaa fiksuja ihmisiä joilla on hyvä tahto ja hyvä olla. Me ollaan aika helvetin kaukana siitä.



Käsityksesi hyvinvointivaltiosta on täyttä utopiaa, jos perustat sen sille kuinka monella on hyvä tahto sekä hyvä olla :D Minusta hyvinvointivaltion (/ -valtioiden) tehtävä ei ole elättää kansantuotteellaan 90%:a maailman köyhistä. Ylipäätään koko käsitys jonka mukaan kaikilla maapallon päälle 6 miljardista ihmisestä olisi yhtäläinen, länsimainen elintaso, on täyttä utopiaa. Maapallo ei edes kestäisi sen kaltaista kuormitusta.

Muutenkin argumentointisi, mm. juntiksi leimaaminen ym. kertoo lähinnä siitä, miten suvaitsevainen itse olet niitä ihmisiä kohtaan, joilla on eriävä mielipide. Ei muuta, jatka toki samaan malliin.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

AnderS

Posts: 470

#282 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

Anselmi, 15.10.2008 20:44:
---
Ana-5000, 15.10.2008 17:47:

Mä halusin itse kutsua kaikki jotka väittää ettei Suomi ole rasistinen maa, pyytämään tummaihoisen ystävänsä
kävelemään Esim. Seinäjoen keskustan läpi perjantai iltana. Katsokaa mitä käy.



Mitä on käynyt? Voin Seinäjoella 8 vuotta asuneena sanoa että mä en ole törmännyt rasismiin. Voin hälventää ennakkoluuloja ettei tää seinäjoki ole mikään takapajula jossa tummaihoinen on nähtävyys*nauru* Työskentelin neljä vuotta portsarina seinäjoen keskustassa sijaitsevassa yökerhossa, joka ilta asiakaskuntaan kuului tummaihoisia, turkkilaisia,virolaisia ja venäläisiä. Koskaan ei ollut mitään ongelmia ns. "valtaväestön" ja maahanmuuttajien kesken. Täällä eri kulttuurin edustajat saa liikkua rauhassa. Totta kai muutama idiootti sekaan mahtuu mutta tuskin ne muutamat pystyy heittää rasismin varjon koko maan ylle, vai?:D

Ehkä lievä OT mutta kuitenkin.
Avatar
#283 • • Annakins Guest

Samu*, 16.10.2008 10:50:
Ikinä en ole yhtä paljon pelännyt kävellä yksin myöhään esim. juurikin steissin seutuvilla, Kaisaniemen puistossa, Espoon Keskuksen liepeillä, tietyillä metriksillä ym. kuin mitä nykyään. Lisäksi muutamat tutuille sattuneet välikohtaukset ovat olleet poikkeuksetta juurikin näiden kulttuuriamme rikastamaan, työvoimapulaamme paikkaamaan otettujen mamujen kanssa.



Mua taas ei juurikaan pelota Steissillä ja Kaisaniemen puistossa näyttää lähinnä olevan kännisiä suomalaisia (Anan määritelmän mukaan) teinejä kun siitä kesäisin polkee läpi tsygällä klo 4 aamulla. Mua ei oo koskaan pelottanut metrossa, sen sijaan paikallisjunat ahdistaa ja kauhistuttaa enkä halua matkustaa sellaisella klo 9 jälkeen illalla. Tämäkin johtuu aivan varmasti siitä, että olen asunut metron varrella >20 vuotta ja se on tuttu, junaa joudun käyttämään todella harvoin. Mulla ei myöskään itselläni ole kokemuksia välikohtauksista maahanmuuttajien kanssa, ei myöskään mun ystävillä. Itä-Helsingin bussikuskeista kaikista rennoimmipia ja ystävällisimpiä on usein olleet nimenomaan maahanmuuttajat, mutta ei mulla niistä suomalaisistakaan (jälleen Anan määritelmän mukaan) ole paljoa valitettavaa.

Samu*, 16.10.2008 10:50:
Siitä lähtien kun tänne on noita maahanmuuttajia enemmissä määrin otettu, about viimeiset 13 vuotta, heidän työllisyys tahi koulutustilanne ei ole parantunut nimeksikään. Missä vika? Heitä ei edelleenkään näe enemmissä määrin ns. perustason duuneissa, pl. bussikuskit, siivoojat...


Mä väitän edelleen, että tässä on myös se kolikon toinen puoli, eli koulutetut maahanmuuttajat eivät saa koulutustaan vastaavaa työtä työnantajien asenteellisuuden takia.

Samu*, 16.10.2008 10:50:
Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla.



Ja musta taas me ei voida keskittyä pelkästään kotimaan ongelmiin vaan meilläkin on parempi olla jos muilla menee hyvin.
Wolverine

Posts: 1,860

#284 • • Wolverine

AnderS, 16.10.2008 11:08:
---
Anselmi, 15.10.2008 20:44:
---
Ana-5000, 15.10.2008 17:47:

Mä halusin itse kutsua kaikki jotka väittää ettei Suomi ole rasistinen maa, pyytämään tummaihoisen ystävänsä
kävelemään Esim. Seinäjoen keskustan läpi perjantai iltana. Katsokaa mitä käy.


---


Mitä on käynyt? Voin Seinäjoella 8 vuotta asuneena sanoa että mä en ole törmännyt rasismiin. Voin hälventää ennakkoluuloja ettei tää seinäjoki ole mikään takapajula jossa tummaihoinen on nähtävyys*nauru* Työskentelin neljä vuotta portsarina seinäjoen keskustassa sijaitsevassa yökerhossa, joka ilta asiakaskuntaan kuului tummaihoisia, turkkilaisia,virolaisia ja venäläisiä. Koskaan ei ollut mitään ongelmia ns. "valtaväestön" ja maahanmuuttajien kesken. Täällä eri kulttuurin edustajat saa liikkua rauhassa. Totta kai muutama idiootti sekaan mahtuu mutta tuskin ne muutamat pystyy heittää rasismin varjon koko maan ylle, vai?:D

Ehkä lievä OT mutta kuitenkin.



joo nyt meni kyllä paikat sekasin kyseisellä henkilöllä, mutta kyseinen testi olisi hyvä suorittaa Joensuun keskustassa.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#285 • • Aziz Combat Fighter

josbe, 15.10.2008 20:12:
---
Ana-5000, 15.10.2008 19:48:
Vastaavanlainen käytäntö on mm. USA:ssa, jossa kansalaisuuden saa vasta osoitettuaan hallitsevansa olennaiset kansalaistaidot ja -tiedot.

---

Mikä onkin aika kaksinaismoralistista, kun miettii, miten miljoonat kielitaidottomat, laittomasti maassa oleskelevat latinot, tekee niitten paskaduunit.


---
Vallalla oleva ajatusmalli siitä, että jokaisella maailman kansalaisella olisi joko sisäsyntyinen oikeus suomalaisuuteen ja suomalaisen yhteiskunnan tukeen on hieman erikoinen.



Missä mielessä kaksinaismoralistista? Amerikka haluaa laittomat maahanmuuttajat ulos. Ei se systeemi niin pyöri, että sinne on syntynyt joku laittomien latinoiden alaluokka, joka pyyhkii herrojen perseet vastoin tahtoaan. Sen sijaan maahan on paljon enemmän pyrkijöitä kun halutaan ottaa, minkä johdosta köyhästä naapurimaasta ängetään sinne väkipakolla laittomasti töihin.


On olemassa maita, joihin ei ketään periaatesyistä käännytetä tai edes törkeistä rikoksista kiinni jäätyään karkoiteta, muunmuassa Somalia. Vaikka henkilö ei pakolaisstatusta saisikaan, hän saa käytännössä jäädä kuitenkin maahan oleskelemaan.

---

Nyt sä tartut lillukan varsiin, vaikka äsken vielä puhuit jokaisesta maailman kansalaisesta. Tää ei oo uutta - sä yleistät silloin, kun se sopii sulle ja alat puhua yksittäistapauksista perustellaksesi hienoja teorioitasi.



Itse tartuit yhteen yksittäiseen sanaan ja olet tyylikkäästi sivuuttanut kaiken mitä olen sanonut euroopan esimerkeistä, kotouttamisen hankaluudesta, pariisin mellakoista, jo maassa olevien integraatio-ongelmista sun muista "pikkuasioista" jotka muuten ah niin auvoisasti sujuvaa suomen monikulttuuristamista jostain syystä (varmaan suomalaisten omasta syystä tms päätöntä) hidastaa.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#286 • • Aziz Combat Fighter

Wolverine, 16.10.2008 11:13:
---
AnderS, 16.10.2008 11:08:
---
Anselmi, 15.10.2008 20:44:
---
Ana-5000, 15.10.2008 17:47:

Mä halusin itse kutsua kaikki jotka väittää ettei Suomi ole rasistinen maa, pyytämään tummaihoisen ystävänsä
kävelemään Esim. Seinäjoen keskustan läpi perjantai iltana. Katsokaa mitä käy.


---


Mitä on käynyt? Voin Seinäjoella 8 vuotta asuneena sanoa että mä en ole törmännyt rasismiin. Voin hälventää ennakkoluuloja ettei tää seinäjoki ole mikään takapajula jossa tummaihoinen on nähtävyys*nauru* Työskentelin neljä vuotta portsarina seinäjoen keskustassa sijaitsevassa yökerhossa, joka ilta asiakaskuntaan kuului tummaihoisia, turkkilaisia,virolaisia ja venäläisiä. Koskaan ei ollut mitään ongelmia ns. "valtaväestön" ja maahanmuuttajien kesken. Täällä eri kulttuurin edustajat saa liikkua rauhassa. Totta kai muutama idiootti sekaan mahtuu mutta tuskin ne muutamat pystyy heittää rasismin varjon koko maan ylle, vai?:D

Ehkä lievä OT mutta kuitenkin.

---


joo nyt meni kyllä paikat sekasin kyseisellä henkilöllä, mutta kyseinen testi olisi hyvä suorittaa Joensuun keskustassa.



Ja mitäs tää testi osoittaa? Joensuulla on muutama kiljuskini jotka ovat ottaneet agendakseen kiusata ulkomaalaisia. Rasistinen rikollisuus suomessa on äärimmäisen marginaalista jos verrataan ulkomaalaisten kantaväestöön kohdistamaam rikollisuuteen.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#287 • • Edited Aziz Combat Fighter

Annakins, 16.10.2008 11:10:
---
Mua taas ei juurikaan pelota Steissillä ja Kaisaniemen puistossa näyttää lähinnä olevan kännisiä suomalaisia (Anan määritelmän mukaan) teinejä kun siitä kesäisin polkee läpi tsygällä klo 4 aamulla. Mua ei oo koskaan pelottanut metrossa, sen sijaan paikallisjunat ahdistaa ja kauhistuttaa enkä halua matkustaa sellaisella klo 9 jälkeen illalla. Tämäkin johtuu aivan varmasti siitä, että olen asunut metron varrella >20 vuotta ja se on tuttu, junaa joudun käyttämään todella harvoin. Mulla ei myöskään itselläni ole kokemuksia välikohtauksista maahanmuuttajien kanssa, ei myöskään mun ystävillä. Itä-Helsingin bussikuskeista kaikista rennoimmipia ja ystävällisimpiä on usein olleet nimenomaan maahanmuuttajat, mutta ei mulla niistä suomalaisistakaan (jälleen Anan määritelmän mukaan) ole paljoa valitettavaa.



Me käytetään näemmä ihan eri helsingin rautatieasemia, tai sitten sä et vaan jostain syystä uskalla nostaa katsettas jaloista pois. Steissi on ollut jo pitkään mamulaumojen kansoittamaa aluetta, ja näkyy sitä myöten poliisin väkivalta- ja ryöstörikostilastoissa ns. "kuumana" alueena.


---
Samu*, 16.10.2008 10:50:
Siitä lähtien kun tänne on noita maahanmuuttajia enemmissä määrin otettu, about viimeiset 13 vuotta, heidän työllisyys tahi koulutustilanne ei ole parantunut nimeksikään. Missä vika? Heitä ei edelleenkään näe enemmissä määrin ns. perustason duuneissa, pl. bussikuskit, siivoojat...
---

Mä väitän edelleen, että tässä on myös se kolikon toinen puoli, eli koulutetut maahanmuuttajat eivät saa koulutustaan vastaavaa työtä työnantajien asenteellisuuden takia.



Tuokin on varmaan totta, että koulutetun ihmisen on vaikea löytää töitä, mutta tässä törmätään usein siihen, ettei kehitysmaasta saapuvan ihmisen koulutus vastaa suomen standardeja ja puutteellisen kielitaidon vuoksi on mahdotonta työllistää vaikka somalialaista lääkäriä, ellei tämä opettele kunnolla sitä kieltä, minkä avulla suomessa asioidaan. Ei jokaiselle lääkärille voida palkata tulkkia mukaan.

Tämän lisäksi esim. koulutetut sairaanhoitajat kohtaavat suomessa ongelmia, kun eivät voi "siveyssyistä" paljastaa ranteitaan ja täten esim. pestä käsiään kunnolla - saatikka että voisivat toimia tasapuolisesti miespotilaitten kanssa, etc.

Kyseessä on monimutkaisempi ongelma kuin se, että suomalainen ilkeä rasistityönantaja ei silkkaa rasistisuuttaan ota huippulahjakasta maahanmuuttaja töihin siksi, että sillä on erivärinen iho.

Tämän lisäksi kun vielä tunnustetaan se tosiasia että suurin osa näistä ongelmatulijoista (ryhmän määrittelin jo aikaisemmin) on vailla mitään koulutusta (osa jopa luku- ja kirjoitustaidottomia) ei maahanmuuttajien työllistymisongelmaa ilman hirvittävää vääntelyä ja kikkailua voida sälyttää penseiden suomalaisten syyksi.


---
Samu*, 16.10.2008 10:50:
Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla.
---


Ja musta taas me ei voida keskittyä pelkästään kotimaan ongelmiin vaan meilläkin on parempi olla jos muilla menee hyvin.



Toki, mutta miten tämä liittyy maahanmuuttoon? Ratkaistaanko muiden maailman ongelmat pohjolan kuusimiljoonaisen maan toimesta ja sitä odotellessa otetaan huonosta omastatunnosta johtuen kaikki vähäosaiset tänne elelemään?
Avatar
#288 • • Annakins Guest

Ana-5000, 16.10.2008 11:21:
---
Annakins, 16.10.2008 11:10:
---
Mua taas ei juurikaan pelota Steissillä ...


Me käytetään näemmä ihan eri helsingin rautatieasemia, tai sitten sä et vaan jostain syystä uskalla nostaa katsettas jaloista pois. Steissi on ollut jo pitkään mamulaumojen kansoittamaa aluetta, ja näkyy sitä myöten poliisin väkivalta- ja ryöstörikostilastoissa ns. "kuumana" alueena.



Ei kyse ole siitä ettenkö näkisi keitä Steissillä hengaa, itse vaan en ole koskaan kokenut sitä uhkaavaksi tai joutunut uhkaavaan tilanteeseen.

Ana-5000, 16.10.2008 11:21:

Samu*, 16.10.2008 10:50:
Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla.
---


Ja musta taas me ei voida keskittyä pelkästään kotimaan ongelmiin vaan meilläkin on parempi olla jos muilla menee hyvin.

---


Toki, mutta miten tämä liittyy maahanmuuttoon? Ratkaistaanko muiden maailman ongelmat pohjolan kuusimiljoonaisen maan toimesta ja sitä odotellessa otetaan huonosta omastatunnosta johtuen kaikki vähäosaiset tänne elelemään?



Kommentoin Samu*n "oman maan ongelmat ensin" -asennetta. En väittänyt, että ongelmat ratkeaisivat ottamalla kaikki vähäosaiset Suomeen tai että Suomi voisi ratkaista kaikki maailman ongelmat.
sapeli

Posts: 11,768

#289 • • sapeli jokukukamikä?

Samu*, 16.10.2008 10:50: Käsityksesi hyvinvointivaltiosta on täyttä utopiaa, jos perustat sen sille kuinka monella on hyvä tahto sekä hyvä olla :D Minusta hyvinvointivaltion (/ -valtioiden) tehtävä ei ole elättää kansantuotteellaan 90%:a maailman köyhistä.



Eli jos ei pysty auttamaan kaikkia niin ei pitäisi auttaa ketään?

Täytyy myöntää, mulla ei ole tähän ongelmaan ratkaisua, mutta tiedän että meistä jokainen selviäisi aika paljon vähemmillä luksuksilla, ja ympäri maailmaa ihmisiä elää äärimmäisessä köyhyydessä ja kurjuudessa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#290 • • Edited Aziz Combat Fighter

Annakins, 16.10.2008 11:26:
---
Ei kyse ole siitä ettenkö näkisi keitä Steissillä hengaa, itse vaan en ole koskaan kokenut sitä uhkaavaksi tai joutunut uhkaavaan tilanteeseen.



No, onnittelut siitä. Omat aistinvaraiset havaintoni ovat sinun havainnoistasi varsin poikkeavat, ja poliisin sekä muiden tahojen viralliset ja epäviralliset raportit tukevat paljon tehokkaammin minun näkemystäni asianlaidasta kuin sinun.

Se, ettet sinä pelkää kännipäissään asemalla pyöriviä somali- ja arabilaumoja on tavallaan ihan kiva juttu, mutta kehotan silti varovaisuuteen ettet joudu sinisilmäisyyttäsi turhaan rikoksen uhriksi.


Kommentoin Samu*n "oman maan ongelmat ensin" -asennetta. En väittänyt, että ongelmat ratkeaisivat ottamalla kaikki vähäosaiset Suomeen tai että Suomi voisi ratkaista kaikki maailman ongelmat.



Jep. Minäkin olin itse sitä mieltä, että Suomen hallituksen ja kansan tehtävänä on ensisijaisesti hoitaa omat asiat kuntoon; purkaa leikkausjonot, parantaa poliisin resursseja ja arjen turvallisuutta, kitkeä perheväkivaltaa ja tehostaa nuorten mielenterveyshoitoa sekä hoitaa muita akuutteja ongelmia. Sitten kun nämä kaikki asiat ja ne monet muut asiat mitkä vaativat rahaa ja panostusta on hoidettu, sen jälkeen voidaan alkaa oman kantokykymme puitteissa alkaa pelastamaan Afrikkaa.

Tällä hetkellä monikulttuurisuustavoite syö resursseja ja aiheuttaa yhteiskunnan koheesion heikkenemistä.

Edelleen, toivoisin että joku tarttuisi esimerkkeihini muualta euroopasta ja kertoisi mitä siellä tehdään väärin minkä me teemme oikein.
dj upi

Posts: 1,835

#291 • • dj upi

Annakins, 16.10.2008 11:26:
---
Ana-5000, 16.10.2008 11:21:
---
Annakins, 16.10.2008 11:10:
---
Mua taas ei juurikaan pelota Steissillä ...


Me käytetään näemmä ihan eri helsingin rautatieasemia, tai sitten sä et vaan jostain syystä uskalla nostaa katsettas jaloista pois. Steissi on ollut jo pitkään mamulaumojen kansoittamaa aluetta, ja näkyy sitä myöten poliisin väkivalta- ja ryöstörikostilastoissa ns. "kuumana" alueena.
---


Ei kyse ole siitä ettenkö näkisi keitä Steissillä hengaa, itse vaan en ole koskaan kokenut sitä uhkaavaksi tai joutunut uhkaavaan tilanteeseen.


---
Ana-5000, 16.10.2008 11:21:

Samu*, 16.10.2008 10:50:
Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla.
---


Ja musta taas me ei voida keskittyä pelkästään kotimaan ongelmiin vaan meilläkin on parempi olla jos muilla menee hyvin.

---


Toki, mutta miten tämä liittyy maahanmuuttoon? Ratkaistaanko muiden maailman ongelmat pohjolan kuusimiljoonaisen maan toimesta ja sitä odotellessa otetaan huonosta omastatunnosta johtuen kaikki vähäosaiset tänne elelemään?

---


Kommentoin Samu*n "oman maan ongelmat ensin" -asennetta. En väittänyt, että ongelmat ratkeaisivat ottamalla kaikki vähäosaiset Suomeen tai että Suomi voisi ratkaista kaikki maailman ongelmat.



Nyt tullaankin siihen, että Suomesta ei löydy jengiä tietyille aloille. Eikö ainakin niille aloille voisi ottaa niitä ulkomaalaisia? Ja vaikka nyt onkin vielä liikatarjontaa työvoimasta keskimäärin, niin kohta asia ei ole niin ja siihen tulee valmistautua ajoissa. Ei ne ulkomaalaisetkaan sekunnissa esim. Suomen kieltä opi.

Sit mietin kanssa seuraavaa ajatusleikkiä: Otetaan ulkomaalainen Suomeen. Ulkomaalainen ryhtyy siivoojaksi, koska ei saa muuta duunia. Suomalaiset valittavat että "se vie mun duunit", vaikka saa lainsäädännön mukaisesti samaa palkkaa kuin muutkin jne.
Vaihtoehtoskenaariona on se, että ulkomaalainen tietää suomalaisten reaktion ja toteaa: Enpäs työtä sitten teekkään. Suomalaiset reagoivat tähänkin: "se tuli tänne vaan sossupummeilemaan ja tuhoamaan meidän verorahoja!"

Miten päin sitten olisi hyvä?

Muakin ärsyttää se, että jengi ei osaa ajatella globaalisti asioita yleensäkään. Hyvänä esimerkkinä tää ruuhkamaksujuttu. Monet Espoolaiset kun tuntuu kelaavan, että haitat tulee "vain Helsinkiläisille". Paskanmarjat. Jos autoilee, saastetta tulee kyllä koko maailmalle ihan tarpeeksi. Naurettavaa, että Helsingissä on näin paljon ruuhkia, vaikka täällä asuu vain puoli miljoonaa ihmistä.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#292 • • Kon-tiki The Unsinkable
Näyttääpä keskustelu vaan kuumenneen sit viime näkemän. Tuntuu myös ärsyttävältä, että tietyt kärjistävät niin älyttömästi. Esimerkkinä tämä kuva

Samu*,
15.10.2008 13:22:
erilaisuusij7.jpg



jonka kanssa olen muuten ihan samoilla linjoilla. Käsi ylös, ketkä haluaa hypätä burkhaan ja kieltää musiikin? Mutta kuvan alakulma menee taas ihan perseelleen. Mua (useimmiten) vihreitä äänestäneenä ja <huuuu> Faces Etno Festivalillakin vierailleena feministi-puolihippinä <huuuu> rasittaa välillä ihan vitusti se, että jotkut tositärähtäneet tahot yrittävät leimata vihreät joksikin maahanmuuttajien rakastajapuolue number one'ksi.

Nythän on niin, että jos vihreä liike ei olisi syntyhetkestään saakka toitottanut vaihtoehtoisten energiamuotojen sanomaa, maailma olisi vielä pahemmin riippuvainen öljystä (lue: lähinnä muslimimaista) kuin se tälläkään hetkellä on. Paljon on vielä tekemättä, eikä talebanien pääpesä Afganistan ole öljyntuotannon ykkösmaita, mutta viimein muukin länsimaailma on alkanut vihreiden ja esim. kuvernööri Schwarzeneggerin ehdotuksista kehittää energiatalouttaan siihen suuntaan, että öljymaiden vaikutusvalta vähenisi. Tämä voi olla länsimaiselle demokratialle vain hyvä asia, koska se vähentää islamimaiden vaikutusvaltaa.

Toisekseen. Vihreillä on kiinnostusta ruohonjuuritason aktiviteettiin, myös kehitysmaissa tapahtuvaan. Oletan ja toivon, että vihreät myös kannattavat kehitysapumäärärahojen kasvattamista.

Tärkein resepti maailman köyhien maiden ja ympäristön auttamiseksi on nimittäin se, että vähennetään väestönkasvua. Tässä avainasemassa ovat naiset ja tyttöjen koulutus! Muutos on hidasta ja asenteet sitkeässä varsinkin siellä talebaniturbaanin alla (jossa muutos kieltämättä saattaa tapahtua vain ns. saunan takana hirvikiväärillä), mutta pienin askelin edetään. Mieluiten toki autetaan ihmisiä heidän kotimaissaan, joista niillä kaikista köyhimmillä/lisääntyvimmillä ei joka tapauksessa ole minkäänlaista kapasiteettia muuttaa mihinkään.

Sitten Ana. Välillä sieltä tulee ihan valaisevaa tilastotietoa ja sitten taas tätä osastoa

Ana-5000, 15.10.2008 17:47:
Kumpaa osapuolta tarkoitat, monikulttuurin nimeen vannovia tärähtäneitä fanaatikkoja, vai monikulttuurin ongelmia käsitteleviä ihmisiä?

Koska jos tarkoitat tuolla niitä ihmisiä jotka sumeilematta syöttävät läheisensä susille vaatimalla ja äänestämällä valtaan ihmisiä, jotka haluavat kasvattaa suomen etnodiversiteetin kymmeneen prosenttiin, niin olen ihan samaa mieltä. Kusipäistä ja rappiollista.



"nimeen vannovia"? "tärähtäneitä"? "fanaatikkoja"? "ihmisiä jotka sumeilematta syöttävät läheisensä susille"? Ei semmosia monikulttuurisuusmyönteisiä Suomessa olekaan! Vaikka uskon että susta on hauskaa vähän päästää ankean duunisi aiheuttamia höyryjä ulos kirjoittamalla tollasta liioitteluläppää, niin se läppä pitempään toistettuna syö sun rauhallisempien argumenttiesi tehoa, niiden joihin ehdottomasti kuuluu kansalaisuustesti. Hell, olisin itse valmis ehdottaa sitä testiä myös kaikille täysi-ikäisille syvien rivien suomalaisille, kuten itselleni. Meitä ei tietenkään voisi maasta karkottaa, koska ollaan kansalaisia, mutta perustietojen kertaus/päivitys olisi paikallaan monelle *aplodit*
Jinx

Posts: 2,615

#293 • • Jinx Superfeminine
Kyllähän noi ympärileikkaukset on aika sairaita.

--
Pyllykkä

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#294 • • Aziz Combat Fighter

Tyranoid, 15.10.2008 21:06:
---
Ana-5000, 15.10.2008 19:45:
Varmasti haluavat, mutta tulijat tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, kulttuurin joka on tuhonnut jo sen lähtömaankin.

---


Aika rankka yksinkertaistus. Somalian sisällissota johtuu somalien kulttuurista? Johtuiko myös Suomen, Yhdysvaltain, Venäjän, Kiinan, Englannin, Kreikan, Japanin, Ranskan, Ruotsin, Norjan, Vietnamin ja Libanonin sisällissodat näiden maiden kulttuureista?



Joo, oli ehkä jopa asiaton yksinkertaistus.

En ihan tarkkaan tiedä, mistä somalian sisällissota johtuu (islamistiseparatistit siellä ainakin riehuvat), mutta somalit siellä taistelevat somaleita vastaan sodassa, joka on jatkunut kohta 20 vuotta.

Tarttumatta sodan tarkempiin yksityiskohtiin voidaan kuitenkin varmaan todeta että somalian kansan ongelmanratkaisukyvyssä on ehkä hieman parantamisen varaa.
Anselmi

Posts: 2,578

#295 • • Anselmi And sell me

Samu*, 16.10.2008 10:50:
-Klip-


Samu*, 15.10.2008 14:50:
Mutta tiedätkös Anselmi, jätän tämän keskustelun tähän :)


Eikö se nyt jäänytkään?



Pakko vielä lisätä eräs esimerkki, joka on pistänyt silmään. En tiedä oletko sinä, Anselmi, ikinä työskennellyt ns. perustason duuneissa raksoilla, telakoilla tai vastaavilla työpaikoilla.


Olen.

--
sen pituinen se

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#296 • • Edited Aziz Combat Fighter

Kon-tiki, 16.10.2008 11:39:
"nimeen vannovia"? "tärähtäneitä"? "fanaatikkoja"? "ihmisiä jotka sumeilematta syöttävät läheisensä susille"? Ei semmosia monikulttuurisuusmyönteisiä Suomessa olekaan!



Eikö? No se on kiva. Itse olen käsittänyt, että aika monelle monikulttuurisuus on pelkästään positiivisia latauksia sisältävä termi, ja jokainen joka kehtaa kritisoida monikulttuurin ihannetta on natsi tai rasisti. Itse en ole kumpaakaan.

Musta on kiva välillä vähän vahvistaa omia sanojani adjektiivein provosoimalla vastapuolta, koska minun mielestäni jokainen ihminen joka ummistaa silmänsä maahanmuuton ongelmilta ja toistelee monikulttuuristien heille päähäntakomia mantroja "huippuosaajista" ovat osasyyllisiä siihen kaikkeen paskaan, mitä tulijat mukanaan tuovat. Tämän lisäksi kukaan monikulttuurin puolustaja ei uskalla edes kommentoida rikostilastoja tai euroopan esimerkkejä.

Vaikka uskon että susta on hauskaa vähän päästää ankean duunisi aiheuttamia höyryjä ulos kirjoittamalla tollasta liioitteluläppää, niin se läppä pitempään toistettuna syö sun rauhallisempien argumenttiesi tehoa, niiden joihin ehdottomasti kuuluu kansalaisuustesti. Hell, olisin itse valmis ehdottaa sitä testiä myös kaikille täysi-ikäisille syvien rivien suomalaisille, kuten itselleni. Meitä ei tietenkään voisi maasta karkottaa, koska ollaan kansalaisia, mutta perustietojen kertaus/päivitys olisi paikallaan monelle *aplodit*



Mulle on ihan sama mitä tehoa mun argumenteillani on. Yksikään nettikeskustelu tuskin muuttaa kenenkään tapaa ajatella maailman asioita. Toivon vaan sen, että nämäkin ihmiset jotka äänestävät ihmisiä jotka haluavat tänne lisää tulijoita kehitysmaista avaavat silmänsä ja ihan oikeasti TUTKIVAT millainen vaikutus tulijoilla on euroopan kaikissa muissa maissa ollut. Se, mikä siellä on nyt arkea, on täällä arkea 10-15 vuoden päästä. Juuri sen verran olemme muuta eurooppaa maahanmuutossa jäljessä, ja päätä pahkaa ollaan samaan suuntaan menossa, ellei asialle tehdä jotain NYT.

Siksi minä äänestän Halla-ahoa. En siksi, että haluaisin tukea perussuomalaisten junttipoppoota tai kannattaisin edes oikeistolaisia arvoja, vaan siksi, että tällä hetkellä monikulttuurikriittisyys (joka on yleisempää kuin 'tiedostajat' arvaavatkaan) henkilöityy Helsingissä tasan yhteen ihmiseen, jolla on kanttia kritisoida ääneen näitä asioita. Asioita, joita minä pidän olennaisina kaikkien tässä maassa asuvien hyvinvoinnin kannalta.

edit: Ja joo, en mä koe duuniani ankeaksi. Täälläkin tosin näkee hyvin selkeästi mikä kansanosa eniten mellastaa. Tervetuloa monikulttuuriselle piknikille ensi lauantaina, tapaaminen Kampin Keskuksen pääovilla kello 21:00. Omat juomat ja teräaseet mukaan!
Avatar
#297 • • Annakins Guest

Ana-5000, 16.10.2008 11:33:
---
Annakins, 16.10.2008 11:26:
---
Ei kyse ole siitä ettenkö näkisi keitä Steissillä hengaa, itse vaan en ole koskaan kokenut sitä uhkaavaksi tai joutunut uhkaavaan tilanteeseen.

---


No, onnittelut siitä. Omat aistinvaraiset havaintoni ovat sinun havainnoistasi varsin poikkeavat, ja poliisin sekä muiden tahojen viralliset ja epäviralliset raportit tukevat paljon tehokkaammin minun näkemystäni asianlaidasta kuin sinun.

Se, ettet sinä pelkää kännipäissään asemalla pyöriviä somali- ja arabilaumoja on tavallaan ihan kiva juttu, mutta kehotan silti varovaisuuteen ettet joudu sinisilmäisyyttäsi turhaan rikoksen uhriksi.



Sä ehkä myös katsot väkijoukkoja hieman eri silmällä kuin minä. Eikä se, etten tunne oloani uhatuksia steissillä tai muualla tarkoita sitä, että olisin turhan sinisilmäinen. Mä en vaan koe sitä erityisenä uhkana, mutta tietysti pidän järjen kädessä aina kun liikun kaupungilla.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#298 • • Aziz Combat Fighter

Annakins, 16.10.2008 12:01:
---
Sä ehkä myös katsot väkijoukkoja hieman eri silmällä kuin minä. Eikä se, etten tunne oloani uhatuksia steissillä tai muualla tarkoita sitä, että olisin turhan sinisilmäinen. Mä en vaan koe sitä erityisenä uhkana, mutta tietysti pidän järjen kädessä aina kun liikun kaupungilla.



Totta helvetissä katson, kun oon viis vuotta työkseni niitä uhkatilanteita väkimassoista poiminut, ratkonut ja ennaltaehkäissyt. Siinä kummasti silmä harjaantuu erottamaan saalistusmatkalla olevat petoeläimet tavallisista lampaista.
Worin

Posts: 526

#299 • • Worin

Ana-5000, 16.10.2008 11:55:


Siksi minä äänestän Halla-ahoa.



Sillä on kyllä erittäin hyvin perusteltuja näkemyksiä. Jos lukee sen scriptaa, niin on se kyllä melkosen älykäs kaveri. En tiedä onko se sitten rasisti, joka vaan kirjottaa tarkotuksella miedon asiallisesti. En kuitenkaan tunne Halla-ahoo sen kirjotuksia tarkemmin, joten en ala itse leimaa sitä rasistiks. Taitava kirjottaja se on ja se puhuu asioista niiden oikeilla nimillä. Hallitsematon maahanmuutto ja suomalainen sosiaaliturva on kyllä huono yhdistelmä. Täällä saa ilmatteeks sen elintason, johon monet maahanmuuttajat on kotimaassaan tehny hikipäissään töitä joka päivä.

Kulttuurien välisistä eroista sen verran, että mun mielestä länsimaisella kulttuurilla on erittäin vähän opittavaa muilta kulttuureilta. Jos joltain kultturilta ois opittavaa niin sanoisin, että se ois varmaan aasialaiset kulttuurit. Mun mielestä meidän oma kulttuuri on moninverroin parempi ja tasa-veroisempi kun lähi-idän tai afrikan kulttuurit ja niiltä meidän ei kannata kyllä oppia mitään. Kaikille suomeen tulijoille on oltava selvää, että maassa maan tavalla ja täällä ei muokata hyvin suurimmalle osalla väestöä toimia systeemejä pienten vähemmistöjen tarpeiden takia. Onhan suomessakin isoina vähemmistöinä ainakin venäläiset ja virolaiset, eikä niiden kanssa taida olla paljon ongelmia. Tosin ei venäläisten ja virolaisten kulttuurit suomalaisesta taida kovin paljon erota.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#300 • • Aziz Combat Fighter

Worin, 16.10.2008 12:30:
---
Sillä on kyllä erittäin hyvin perusteltuja näkemyksiä. Jos lukee sen scriptaa, niin on se kyllä melkosen älykäs kaveri. En tiedä onko se sitten rasisti, joka vaan kirjottaa tarkotuksella miedon asiallisesti. En kuitenkaan tunne Halla-ahoo sen kirjotuksia tarkemmin, joten en ala itse leimaa sitä rasistiks. Taitava kirjottaja se on ja se puhuu asioista niiden oikeilla nimillä.



Itse olen toki lukenut myös halla-ahon kirjoitukset asiasta koska aion k.o. tyyppiä äänestää. Mitä tähän rasismiin tulee, niin kyseessä on hitler-korttiin verrattava vyön alle lyönti. Rasismi perustuu oppiin rotujen biologisesta ja synnynnäisestä eriarvoisuudesta, ja suomalainen rasisti kuvittelee erheellisesti, että tummaihoinen ihminen on jotenkin geneettisesti heikompilahjainen kuin valkoihoinen. Samalla tavoin muslimit saarnaavat ihan suoraa rasistista rotuvihaa juutalaisia ja länsimaalaisia kohtaan muun muassa brittien moskeijoissa.

Parhaiten rasismia ehkäistään mielestäni rajoittamalla niitä tekijöitä jotka rasismia ruokkivat, kuten eri kansanryhmien väkivaltaisia yhteentörmäyksiä. Ei Halla-ahokaan rasisti ole, hyvin harva sivistynyt ihminen on.

Esimerkiksi minun haukkumiseni rasistiksi on epärehellistä siksi, että minulle ihmisen ihonvärillä tai kallonmuodolla ei ole mitään merkitystä - sen sijaan kulttuuritaustalla ja uskonnolla on suurestikin merkitystä, mutta tämäkään ei mielestäni minulla heijastu kovinkaan vahvasti yksilötason kohtaamisissa. Ennemminkin kyse on ryhmäilmiöistä ja isommista kokonaisuuksista. En minä katso kieroon Solin univormussa töitä tekevää maahanmuuttajaa, eriväristä vartijaa, kiinalaista ravintolanpitäjää tai intialaista insinööriopiskelijaa. Ei sellaisessa ole tietenkään mitään tolkkua. Se olisi rasismia.

Sen sijaan steissin ympäristöä terrorisoivat laumat ajaisin mielelläni takaisin hiekka-aavikolle kameleita kasvattamaan, elleivät he itse edes yritä menestyä Suomessa meidän pelisäännöillämme. Jos sekin on nykyään rasismia, niin minun on sitten varmaan mietittävä uudelleen, millä termeillä itseni määrittelen.