Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,575 views

Avatar
#261 • • Annakins Guest

Lauruska, 15.10.2008 15:10:

Oletko tullut ajatelleeksi, että samalla kun me "pelastetaan" maailman huono-osaisempia verovarojemme syleilyyn, romutetaan samalla omaa hyvinvointivaltiota.



Olen. Ja olen tullut siihen tulokseen, että Suomella menee paremmin ja me eletään turvallisemmassa maailmassa (jossa ihmisten ei tarvitse paeta omasta maastaan muualle) jos kehityksen epäkohtia poistetaan ja kehitysmaiden omaa kapasiteettia vahvistetaan niin, että ne lopulta pärjäävät omillaan ilman avunantajien tukea.

Mä en yksinkertaisesti usko siihen, että nykyisenkaltaisessa globaalissa maailmassa isolationismi ja avun epääminen muilta toimisi. Maailmassa asuu 870 miljoonaa ihmistä hauraissa valtioissa. Valtioissa, kuten Afganistan, Jemen tai Somalia, joissa keskushallinnolla on käytännössä valtaa ainoastaan pääkaupungissa, jos sielläkään. Onko mitenkään ihme, että näissä maissa asuvat ihmiset haluavata jonnekin muualle, missä et joudu jatkuvasti elämään kuoleman uhan alla ja jossa sun lapsilla olis paremmat mahdollisuudet elää?

Miettikää kuinka paljon enemmän niitä kamalia, laiskoja maahanmuuttajia tänne tulisi jos kehitysyhteistyötä ei tehtäisi? Mä en uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos avunantajat lopettaisi avun antamisen, mutta veikkaan, että ihmisvirrat pois kehitysmaista sen kun kiihtyis.
Avatar
#262 • • Annakins Guest

Ana-5000, 15.10.2008 17:34:
Ongelmahan on lähinnä siihen, että tänne rahdataan ammatti- ja kielitaidottomia elintasopakolaisia kolmannen maailman kehitysmaista...



Rahdataan? Moneen muuhun maahan verrattuna Suomi ottaa vastaan vähän pakolaisia. Kukaan ei myöskään käsittääkseni pakota ketään tänne (vrt. rahdata-verbin käyttö), suurimmalla osalla on ihan todellinen tarve paeta omasta maastaan.

Mua ärsyttää tässä keskustelussa se, että pakolaisista puhutaan ikäänkuin kukkahattutädit olis menny Somaliaan, pakottanu ihmiset bussiin ja sanonu et tulkaa Suomeen elää meidän rahoilla. Miksi ihminen lähtee kotoaan jossei siihen ole pakkoa?
josbe

Posts: 1,982

#263 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Tyranoid, 15.10.2008 17:55:
Täällä tuntuu menevän molemmilla osapuolilla työperäinen maahanmuutto ja pakolaisten ottaminen iloisesti sekaisin.


Totta. Mut ei siinä mitään, pistetään maahan pyrkivät pakolaiset kielitestiin, niin ei tarvi ottaa sitäkään vähää, mitä Suomi tällä hetkellä ottaa. :D

Kuulostaa yhtä hullulta kuin laittaa vaikkapa kaikki Nokian ulkomaalaiset huippuinsinöörit kielitestiin. Vois tulla hätä käteen, kun puolet väestä sais lähtöpassit. :D

Halla-ahon opitko muka mustavalkoisia?
Avatar
#264 • • REivaaja Guest

Lauruska, 15.10.2008 15:10:
Oletko tullut ajatelleeksi, että samalla kun me "pelastetaan" maailman huono-osaisempia verovarojemme syleilyyn, romutetaan samalla omaa hyvinvointivaltiota.

Itse ehdottomasi ottaisin ammattitaitoisia maahanmuuttajia, jotka ovat valmiita tekemään töitä ja ennen kaikkea oppimaan meidän kielen ja sopeutumaan MEIDÄN KULTTUURIIN. Jos ja kun tällaisille ei saada töitä Suomesta, niin pitää todellakin tuijottaa omaa napaa ja ihmetellä että mitä helvettiä, ja tehdä jotain.

Mutta todellisuus on vain se, että tällaisia maahanmuuttajia ei kovinkaan paljon ole eikä ole tulossakaan.


Oletko sä tullut ajatelleeksi että avoimet rajat ehkäisevät epä-oikeudenmukaisuutta antamalla ihmisille oikeuden lähteä kun asiat alkavat mennä puihin?
Avatar
#265 • • REivaaja Guest
harmi ettei me olla saatu tänne yhtään ''mamua'' agitoitua. Nyt oppositiolle on liian helppoa maalata muita kukkahattutädeiksi (jotka ovat suurelta osin kyllä oppositiota)

Kielitaidottomuuden, masennuksen ja tunteen että ei voi asialle mitään kun ei edes yritetä ymmärtää takia varmasti... takia veikkaisin.
josbe

Posts: 1,982

#266 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Ana-5000, 15.10.2008 17:53:
Vallalla oleva ajatusmalli siitä, että jokaisella maailman kansalaisella olisi joko sisäsyntyinen oikeus suomalaisuuteen ja suomalaisen yhteiskunnan tukeen on hieman erikoinen.


*justjoo*

Luuletsä ihan tosissasi, että Suomeen pääsee noin vain? Että kunhan tulee vaan, niin raja on avoinna, oleskelulupa heltiää, sossun katkeamaton rahavirta alkaa kulkea pankkitilille ja kansalaisuuden saa pikimmiten? En tajunnutkaan, että olet noin tietämätön asioista.
Avatar
#267 • • Edited REivaaja Guest

Ana-5000, 15.10.2008 17:53:
Tämä on ainoa mahdollinen tapa säilyttää hyvinvointivaltion perusrakenteet, sillä tulijoitahan riittää miljoonia. Jokainenko pitäisi ottaa, ja toivoa, että hommat jotenkin maagisesti menisivät täällä parhain päin?



Ei muuten riitä. Suomeen tulee ne jotka ei muualle pääse. Tolleen niiku globaalisti Suomea pidetään perseenreikänä jossa ei ulkomaalaisille ole mitään.

Vallalla oleva ajatusmalli siitä, että jokaisella maailman kansalaisella olisi joko sisäsyntyinen oikeus suomalaisuuteen ja suomalaisen yhteiskunnan tukeen on hieman erikoinen.

Vittu sä oot täynnä itteas. Jopa niin täynnä että en usko sun kehittyvän ihmisenä lainkaan. Ja sit kehtaat vaatia sitä muilta LOL rasisti.

Maagisesti :D:D:D:D:D :,(

(niin ja kyllä olen ihan täynnä itsekkin. Täynnä omaa vajaavaisuuttani... Ihan pienille antireivaajille)
josbe

Posts: 1,982

#268 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Anselmi, 15.10.2008 16:12:
Ai niin ja tätiä ja sen perhettä kun Norjasta ovat tänne tulleet noin tekemään.


Onks sul SEMMONEN täti?? Hyi yöks. :DD
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#269 • • Aziz Combat Fighter

Annakins, 15.10.2008 18:49:
---
Olen. Ja olen tullut siihen tulokseen, että Suomella menee paremmin ja me eletään turvallisemmassa maailmassa (jossa ihmisten ei tarvitse paeta omasta maastaan muualle) jos kehityksen epäkohtia poistetaan ja kehitysmaiden omaa kapasiteettia vahvistetaan niin, että ne lopulta pärjäävät omillaan ilman avunantajien tukea.



Aiemmin tähän ketjuun postaamani rikosluvut kertovat mielestäni kyllä huomattavasti turvattomammasta Suomesta kuin 90-luvun alussa. Ne rikokset, joissa ulkomaalaiset ovat hurjasti yliedustettuina, ovat lisääntyneet runsaasti.

Toki täydellisessä maailmassa jokaisella on hyvä olla omassa kotimaassaan, mutta kehitysavun rahavirtojen kulkuja en tunne niin hyvin, että osaisin sanoa auttavatko afrikkaan syydetyt miljoonat keskenään sotivien ryhmien aseistamista vai nälkäisten ruokkimista.

Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että kehitysapua pitää lisätä ja maahanmuuttoa rajoittaa.


Mä en yksinkertaisesti usko siihen, että nykyisenkaltaisessa globaalissa maailmassa isolationismi ja avun epääminen muilta toimisi. Maailmassa asuu 870 miljoonaa ihmistä hauraissa valtioissa. Valtioissa, kuten Afganistan, Jemen tai Somalia, joissa keskushallinnolla on käytännössä valtaa ainoastaan pääkaupungissa, jos sielläkään. Onko mitenkään ihme, että näissä maissa asuvat ihmiset haluavata jonnekin muualle, missä et joudu jatkuvasti elämään kuoleman uhan alla ja jossa sun lapsilla olis paremmat mahdollisuudet elää?



Varmasti haluavat, mutta tulijat tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, kulttuurin joka on tuhonnut jo sen lähtömaankin. Somaliassa taistelevat somalit, ja suomeen tullessaan he tuovat ylivoimaisen taitavat ongelmanratkaisukyvyt mukanaan, kuten rikostilastoista voi tarkkanäköisempi lukija luntata. Osa tietenkin kotoutuu ja työllistyy ja elää täysin mallikasta elämää, eikä näitä ihmisiä vastaan kenelläkään uusnatseja sun muita asennevammaisia lukuunottamatta varmasti ole yhtään mitään.


Miettikää kuinka paljon enemmän niitä kamalia, laiskoja maahanmuuttajia tänne tulisi jos kehitysyhteistyötä ei tehtäisi? Mä en uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos avunantajat lopettaisi avun antamisen, mutta veikkaan, että ihmisvirrat pois kehitysmaista sen kun kiihtyis.



Jep, kohdemaiden olojen parantamiseksi pitää tehdä kansainvälistä yhteistyötä. Holtiton siirtolaisuus länsimaihin ei millään tavalla auta kehitysmaita, kun kynnelle kykenevät työikäiset terveet ihmiset pakenevat maasta.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#270 • • Aziz Combat Fighter

josbe, 15.10.2008 18:55:
---
Tyranoid, 15.10.2008 17:55:
Täällä tuntuu menevän molemmilla osapuolilla työperäinen maahanmuutto ja pakolaisten ottaminen iloisesti sekaisin.

---

Totta. Mut ei siinä mitään, pistetään maahan pyrkivät pakolaiset kielitestiin, niin ei tarvi ottaa sitäkään vähää, mitä Suomi tällä hetkellä ottaa. :D

Kuulostaa yhtä hullulta kuin laittaa vaikkapa kaikki Nokian ulkomaalaiset huippuinsinöörit kielitestiin. Vois tulla hätä käteen, kun puolet väestä sais lähtöpassit. :D

Halla-ahon opitko muka mustavalkoisia?



Jos vaikka lukisit uudelleen mitä kirjoitin. Maahan tulevat ja maassa pysyvästi oleskelevat ihmiset pitäisi mielestäni velvoittaa opiskelemaan kieli ja järkevän määräajan puitteissa pistettävä osoittamaan, että he ovat omaksuneet ja ymmärtävät suomen lainsäädännön sekä kielen. Tämä olisi käytännön integraatiotyötä, eikä mitään tolkutonta syrjintää.

Tällä ei muuten ole mitään tekemistä Halla-ahon "oppien" kanssa. Vastaavanlainen käytäntö on mm. USA:ssa, jossa kansalaisuuden saa vasta osoitettuaan hallitsevansa olennaiset kansalaistaidot ja -tiedot.

josbe, 15.10.2008 19:20:
---
Ana-5000, 15.10.2008 17:53:
Vallalla oleva ajatusmalli siitä, että jokaisella maailman kansalaisella olisi joko sisäsyntyinen oikeus suomalaisuuteen ja suomalaisen yhteiskunnan tukeen on hieman erikoinen.

---

*justjoo*

Luuletsä ihan tosissasi, että Suomeen pääsee noin vain? Että kunhan tulee vaan, niin raja on avoinna, oleskelulupa heltiää, sossun katkeamaton rahavirta alkaa kulkea pankkitilille ja kansalaisuuden saa pikimmiten? En tajunnutkaan, että olet noin tietämätön asioista.



On olemassa maita, joihin ei ketään periaatesyistä käännytetä tai edes törkeistä rikoksista kiinni jäätyään karkoiteta, muunmuassa Somalia. Vaikka henkilö ei pakolaisstatusta saisikaan, hän saa käytännössä jäädä kuitenkin maahan oleskelemaan.
Avatar
#271 • • REivaaja Guest

Ana-5000, 15.10.2008 17:47:
---
`Ԡի, 15.10.2008 16:03:
No, esim. tää topic on aika sairas, ja kertoo ihmisten kusipäisyydestä. Ja rappiosta.

---


Kumpaa osapuolta tarkoitat, monikulttuurin nimeen vannovia tärähtäneitä fanaatikkoja, vai monikulttuurin ongelmia käsitteleviä ihmisiä?

Koska jos tarkoitat tuolla niitä ihmisiä jotka sumeilematta syöttävät läheisensä susille vaatimalla ja äänestämällä valtaan ihmisiä, jotka haluavat kasvattaa suomen etnodiversiteetin kymmeneen prosenttiin, niin olen ihan samaa mieltä. Kusipäistä ja rappiollista.

Kutsunkin jokaisen maahanmuuttajia tänne vaativan ihmisen viettämään hieman aikaa iltaisin ja viikonloppuisin kampin, rautatieaseman ja kaisaniemen puiston nurkilla. Pankaa iPodi kaulaan roikkumaan ja lompakko törröttämään takataskusta. Katsokaa mitä käy.

Jos luvut ryöstörikoksista, raiskauksista, työttömyydestä tai muusta ohitetaan olankohautuksella ja toistellaan käsittämättömyyksiin asti mantroja työvoimapulasta ja monikulttuurin pelastavasta enkelistä, niin hetken kuluttua täällä on ihan todellinen helvetti valloillaan.

Niinkuin Pariisissa, hollannissa, englannissa, ruotsissa, tanskassa ja norjassa. Mitä suomessa ollaan tekemässä eri tavalla kuin näissä maissa, kun voidaan aivan selvästi todeta, että monikulttuuriksi nimetty epäinhimillinen kokeilu on räikeästi epäonnistunut? Miksi juuri ME onnistuisimme siinä, missä kukaan muu ei ole onnistunut? Varsinkin kun monikulttuuristit jaksavat muistuttaa siitä, miten hirveän rasistinen ja umpimielinen maa suomi on?

Itse tuossa ehdotinkin jo omia puitteitani asialle, joihin kukaan ei kuitenkaan viitsinyt tarttua:

Kansalaisuuskoe, johon kuuluu kielitesti. Tämä pitää suorittaa. Pitää myös saada määräajassa työ- ja opiskelupaikka, tai ainakin toinen näistä. Rikoksiin syyllistyvät ulkomaalaiset pitää välittömästi karkottaa lähtömaahansa ilman lupaa paluuseen.

Mikä tässä on niin jäätävän epäreilua, ellei maahanmuuton todellisena tarkoituksena olekin pelastaa afrikan kaikki ihmiset? Jos asia on näin, niin SANOKAA SITTEN NIIN, älkääkä jauhako paskaa työvoimapulan pelastamisesta. Se on arvokysymys. Itse olen sitä mieltä että näin pieni maa kuin suomi ei pysty elättämään koko afrikan manteretta, mutta se on toki makuasia. Jotkut hyvinvointikrapulasta kärsivät kansankynttilät toki solidaarisuuden vuoksi ajaisivat kaikki niihin samoihin savimajoihin missä siellä eletään, mutta itse ainakin arvostan hyvinvointivaltion luomia mahdollisuuksia ja turvallisuutta enemmän kuin sitä, että keskenään edelleen äärimmäisen verisesti sotivat somalit ovat turvassa ja saavat valtion täyden ylläpidon.



Vitun fasisti.
josbe

Posts: 1,982

#272 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Ana-5000, 15.10.2008 19:48:
Vastaavanlainen käytäntö on mm. USA:ssa, jossa kansalaisuuden saa vasta osoitettuaan hallitsevansa olennaiset kansalaistaidot ja -tiedot.


Mikä onkin aika kaksinaismoralistista, kun miettii, miten miljoonat kielitaidottomat, laittomasti maassa oleskelevat latinot, tekee niitten paskaduunit.

Vallalla oleva ajatusmalli siitä, että jokaisella maailman kansalaisella olisi joko sisäsyntyinen oikeus suomalaisuuteen ja suomalaisen yhteiskunnan tukeen on hieman erikoinen.



On olemassa maita, joihin ei ketään periaatesyistä käännytetä tai edes törkeistä rikoksista kiinni jäätyään karkoiteta, muunmuassa Somalia. Vaikka henkilö ei pakolaisstatusta saisikaan, hän saa käytännössä jäädä kuitenkin maahan oleskelemaan.


Nyt sä tartut lillukan varsiin, vaikka äsken vielä puhuit jokaisesta maailman kansalaisesta. Tää ei oo uutta - sä yleistät silloin, kun se sopii sulle ja alat puhua yksittäistapauksista perustellaksesi hienoja teorioitasi.
Anselmi

Posts: 2,578

#273 • • Edited Anselmi And sell me

Ana-5000, 15.10.2008 17:47:
Kutsunkin jokaisen maahanmuuttajia tänne vaativan ihmisen viettämään hieman aikaa iltaisin ja viikonloppuisin kampin, rautatieaseman ja kaisaniemen puiston nurkilla. Pankaa iPodi kaulaan roikkumaan ja lompakko törröttämään takataskusta. Katsokaa mitä käy.


Mä halusin itse kutsua kaikki jotka väittää ettei Suomi ole rasistinen maa, pyytämään tummaihoisen ystävänsä
kävelemään Esim. Seinäjoen keskustan läpi perjantai iltana. Katsokaa mitä käy.


Jos luvut ryöstörikoksista, raiskauksista, työttömyydestä tai muusta ohitetaan olankohautuksella ja toistellaan käsittämättömyyksiin asti mantroja työvoimapulasta ja monikulttuurin pelastavasta enkelistä, niin hetken kuluttua täällä on ihan todellinen helvetti valloillaan.


Jos esim. työvoimapula odotetaan ratkaistavan joillain täydellisillä maahanmuuttajilla joita ei ole olemassa
eikä tulossa niin eipä hyvä hirveästi heilu senkään jälkeen. Tai hei tehän voitte homma meille parempia? Jos voitte niin kyllä mulle sopii.

Halla-Aho & kerho ei oo tuonut minkäänlaista vastausta esim. työvoimapulan kaltaisiin ongelmiin. Joten olisikohan parempi että antaisivat niiden joilta onnistuu ja kiinnostaa muukin kuin junttipopulismi jossa vahdataan pelkkiä miinuksia kokonaisuuden sijaan, yrittää ratkaista tulevaisuuden kiperiä ongelmia.

Ei noita lukuja pidä unohtaa, mutta pitää myös muistaa mistä ne tulee, eikä ottaa agendaksi sitä että kyllä "aasialaiset kelpaa mut kaikki tummemmat tai muslimit ootte samaa kastia kun steissin somalit". Vai löytyiks niitä tilastoja Irakilaisten ja Afganistanilaisten rikoksista jotta voisin syödä sanani tuon suhteen?


Kansalaisuuskoe, johon kuuluu kielitesti. Tämä pitää suorittaa. Pitää myös saada määräajassa työ- ja opiskelupaikka, tai ainakin toinen näistä. Rikoksiin syyllistyvät ulkomaalaiset pitää välittömästi karkottaa lähtömaahansa ilman lupaa paluuseen.


Täytyy kiittä onnea ettei yhtä viisaat ajatukset olleet valloillaan kun satoja tuhansia suomalaisia meni pakolaisina Ruotsiin aikanaan. "Nyt lapset läpäisette ruotsinkokeen tai menette takaisin tykinruuaksi Karjalaan".


Mikä tässä on niin jäätävän epäreilua, ellei maahanmuuton todellisena tarkoituksena olekin pelastaa afrikan kaikki ihmiset? Jos asia on näin, niin SANOKAA SITTEN NIIN, älkääkä jauhako paskaa työvoimapulan pelastamisesta.


Ihmisten pelastaminen Afrikasta ja työvoimapulan pelastaminen ei voi olla sama asia tai sitä ei voi yhdistää?


Se on arvokysymys. Itse olen sitä mieltä että näin pieni maa kuin suomi ei pysty elättämään koko afrikan manteretta, mutta se on toki makuasia. Jotkut hyvinvointikrapulasta kärsivät kansankynttilät toki solidaarisuuden vuoksi ajaisivat kaikki niihin samoihin savimajoihin missä siellä eletään, mutta itse ainakin arvostan hyvinvointivaltion luomia mahdollisuuksia ja turvallisuutta enemmän kuin sitä, että keskenään edelleen äärimmäisen verisesti sotivat somalit ovat turvassa ja saavat valtion täyden ylläpidon.


Se ei ole arvokysymys, vaan on kysmys ihmisarvojen puuttumisesta.Mä itse näen hyvinvointivaltion sellaisena joka kasvattaa fiksuja ihmisiä joilla on hyvä tahto ja hyvä olla. Me ollaan aika helvetin kaukana siitä.

--
sen pituinen se

Avatar
#274 • • Annakins Guest

Ana-5000, 15.10.2008 19:45:
tulijat tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, kulttuurin joka on tuhonnut jo sen lähtömaankin.



Kulttuuri, joka on tuhonnut lähtömaan? Mä kyllä väittäisin, että länsimaiden intresseillä on ollut aika paljon tekemistä mm. Afrikan nykytilanteen kanssa. Summamutikassa vedelty viivottimella rajoja ottamatta huomioon kansojen/heimojen asuinalueita ja tuettu yhtä heimoa/kansaa toista vastaan (vrt. Ruanda tai vaikka Irak nyt).

Ana-5000, 15.10.2008 19:45:
Somaliassa taistelevat somalit...



Ja Etiopia. Ja vähän Jenkitkin siinä sivussa. Valitettavasti mikään näistä konflikteista ei oo yksinkertainen ja kuten tossa aiemmin mainitsin, niin länsimailla on ollut sormensa pelissä aika monessa mm. Afrikan konfliktissa.
Kimbou

Posts: 608

#275 • • Kimbou
asian vierestä nyt fst5

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Tyranoid

Posts: 1,552

#276 • • Tyranoid FINRG

Ana-5000, 15.10.2008 19:45:
Varmasti haluavat, mutta tulijat tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, kulttuurin joka on tuhonnut jo sen lähtömaankin.



Aika rankka yksinkertaistus. Somalian sisällissota johtuu somalien kulttuurista? Johtuiko myös Suomen, Yhdysvaltain, Venäjän, Kiinan, Englannin, Kreikan, Japanin, Ranskan, Ruotsin, Norjan, Vietnamin ja Libanonin sisällissodat näiden maiden kulttuureista?
whispering

Posts: 871

#277 • • whispering Super Juusto

Annakins, 15.10.2008 18:53:
Rahdataan? Moneen muuhun maahan verrattuna Suomi ottaa vastaan vähän pakolaisia. Kukaan ei myöskään käsittääkseni pakota ketään tänne (vrt. rahdata-verbin käyttö), suurimmalla osalla on ihan todellinen tarve paeta omasta maastaan.


Jeps suurin osa maailman pakolaisista on maailman kyöhimmissä maissa.

http://www.refugees.org/uploadedFiles/Investigate/Publications_&_Archives/WRS_Archives/2007/Table2.pdf

Mun mielestä pitäis vakavasti ruveta miettimään sitä että voiko länsimaat pakottaa toisen maan rauhaan.
duvin

Posts: 582

#278 • • duvin Jay v/d Veen

Ana-5000, 15.10.2008 13:26:
Suomessa syntyneet romanit ovat mielestäni suomalaisia siinä missä kuka tahansa muukin suomessa syntynyt suomen kansalainen, ja näihin sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muihinkin suomalaisiin.



Miks sä tartut tohon suomessa syntymiseen? Miten synnyinpaikka tekee ihmisestä yhteiskuntakelpoisen? Vai oliks tossa kyseessä vaan kiireessä tapahtuneesta aivopierusta?
siveys

Posts: 2,492

#279 • • siveys lovely
Minusta sellaiset toimet kulttuuri-integraation edistämiseksi, joita Ana ehdottaa (kielen ja lain taitaminen) ovat varsin perusteltuja täysi-ikäisiltä maahanmuuttajilta tietyn siirtymäajan puitteissa. Henkilökohtaisesti kuitenkin laajentaisin tällaiset edellytykset kattamaan kaikki täysi-ikäiset kansalaiset, joille ei ole nimetty erillistä huoltajaa erityissyistä. (Samalla tavoin kuin haluaisin jokaiselle lapsen hankkimista harkitsevalle toimitettavan vastaavankaltaisen selvityksen kuin tänä päivänä adoptiota harkitseville ihmisille.)

Isoimmat ongelmat tällaisessa nousee kuitenkin siitä, että mitä tehdään ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta kykene noudattamaan vallitsevaa "yhteiskuntasopimusta" tai kokevat oikeudekseen rikkoa sitä räikeästi. Jonkinlainen vankeinhoidon kaltainen, mutta huomattavasti kustannustehokkaampi järjestelmä tarvittaisiin siihen, että ihmisiä voisi laittaa "jäähylle" miettimään asioita uudelleen. Mielestäni tällaiseen laitokseen siirtymisen pitäisi rangaistuslaitoksena toimimisen lisäksi olla jokaiselle ihmiselle valinnanvarainen vaihtoehto yhteiskuntaan integroitumisen sijaan.

Jos nyt nopeasti mietitään vankeinhoitojärjestelmää resurssitalouden näkökulmasta niin merkittävin tekijä on ehdottomasti "vartiointiin" kuluvat ihmisresurssit. Ruoka, juoma, vaatetus ja internet eivät maksa nykypäivän taloudessa käytännössä mitään ja yhdistettynä majoitukseen tarjoavat täydet mahdollisuudet kehittyä ja kasvaa ihmisenä yhteiskuntakelpoiseksi. Jos vartioinnin voisi koneellistaa niin ei lienisi hirveän vaikea yhtälö saada tällaista järjestelmää lähes maksamaan omat kulunsa asukkaiden työpanoksella kunhan tilat on ensin rakennettu.

Homma voisi toimia vaikkapa niin, että nämä "siirtolat" toimisivat autonomisina saarekkeina, joissa jokaisella asukkaalla olisi omat sisä- ja ulkopuolelta lukitut asuintilat. Kaikki "in person" tapaamiset laitoksen asukkien välillä järjestettäisiin kaikkien osallistujien yhteisestä suostumuksesta koneellisesti ovia availlen ja tarvittaessa kaikki kommunikaatio huoneen ulkopuolelle voitaisiin hoitaa netin välityksellä. Tilat olisivat jatkuvassa tallentavassa videovalvonnassa, jota käytettäisiin ongelmatilanteiden ratkomiseen jälkikäteen, mutta jota kukaan ei aktiivisesti valvoisi.

"Peruspakettiin" kuuluisi automaattisesti paikalle koneellisesti toimitettava perusruokavalio, vaatteet, hygieniatarvikkeet ja huollettu elektroniikka (tietokone + webcam), joita voisi sitten omaa yleishyödyllistä työtään/panostaan vastaan paranta tai täydentää. Eräs yleishyödyllisen panostuksen muoto voisi hyvin olla hoitaa osa siirtolan herkkujen valmistuksesta, vaatteiden huollosta ja jopa hygieniatarvikkeiden valmistuksesta. Huoneeseen voitaisiin lisäksi toimittaa koneellisesti esimerkiksi elektronisia laitteita kasattavaksi tai vaatteita ommeltavaksi (ja erillisiä tiloja saattaisi olla saatavilla muunlaiseen työskentelyyn) joiden parissa tehtävällä työllä asukas voisi ensin maksaa oman peruspakettinsa hinnan ja tämän jälkeen alkaa kartuttamaan itselleen varakkuutta tai elintasojensa korotusta.

Keskeinen ero nykypäivän vankeinhoitojärjestelmään (koneellisesti hoidetun kulunvalvonnan, sosiaalikontaktien järjestämisen ja päivittäislogistiikan lisäksi) olisi se, että tietokoneen ja internetin (web, videokonferenssit, tv, pelit) käyttö olisi asukkaille lähes rajoittamatonta. Ainoa rajoitus, jonka itse kokisin tarpeelliseksi olisi se, että muut yhteiskunnan jäsenet saisivat tietää olevansa tekemisissä siirtolassa asuvan ihmisen kanssa kun ovat yhteydessä näihin ihmisiin. Tämän tekninen toteutus on luonnollisesti hyvin vaikeata ilman aika vahvoja rajoituksia käytölle ja parempi vaihtoehto varmaan olisikin taata käytön haitattomuus siten, että kaikki käyttö monitoroidaan ja tallennetaan ja ongelmatilanteisiin voidaan puuttua niitä havaittaessa sanktioilla.

Hmm.. Tämä nyt menisi varmaan paremmin johonkin vankeinhoitotopicciin, mutta mitä ajatuksia tämä teidän mielessänne herättää tai ongelmakohtia te tällaisten saarekkeiden rakentamisessa näkisitte? Eipä tällaisia mestoja hirveän montaa sillä vuotuisella vähän yli sadan miljoonan euron vankeinhoitoon menevällä potilla bygättäisiä, mutta vähitellen kokeilujen kautta tällaisiin järjestelmiin siirtymistä voisi mielestäni pohtia ihan nyky-yhteiskunnankin vankeinhoitojärjestelmän korvaajaksi.

Tällaisen helpon, mutta inhimillisen yhteiskunnasta eristäytymismahdollisuuden kautta voitaisiin mielestäni itse yhteiskunnassa ylläpitää jonkin verran tiukempia ja tasapuolisempia vaatimuksia ja säädöksiä ilman, että niiden yleensä mukanaan tuomat negatiiviset vastareaktiot olisivat hyötyjä suuremmat.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#280 • • Aziz Combat Fighter

duvin, 15.10.2008 23:08:
---
Ana-5000, 15.10.2008 13:26:
Suomessa syntyneet romanit ovat mielestäni suomalaisia siinä missä kuka tahansa muukin suomessa syntynyt suomen kansalainen, ja näihin sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muihinkin suomalaisiin.

---


Miks sä tartut tohon suomessa syntymiseen? Miten synnyinpaikka tekee ihmisestä yhteiskuntakelpoisen? Vai oliks tossa kyseessä vaan kiireessä tapahtuneesta aivopierusta?



No avataanpa ajatusta: Mun mielestä suomalainen ihminen on sellainen, joka on syntynyt ja kasvanut suomessa ja jolle suomalainen kulttuuri, s.o. tapa hoitaa asioita on selkeä. Suomalainen, joka kommunikoi tai elää suomalaisen kanssa jakaa paljon yhteisiä sanattomia kulttuuriviitteitä ja -tapoja, joka tekee suomalaisten välisestä yhteiselosta varsin kitkatonta. Muualta tullut ei jaa meidän kanssamme samoja arvoja tai kulttuuritekijöitä, joten kommunikointi on lähtökohtaisesti hankalaa ja rajoitettua, elleivät kulttuuritaustat ole muista syistä samankaltaisia.

Sen lisäki kun puhutaan suomen valtiosta ja suomalaisista, niin johonkin se raja pitää vetää. Pelkkä suomen passi ei tee ihmisestä suomalaista. Se tekee ihmisestä suomen kansalaisen, mutta rajanveto esim. suomessa 10 vuotta asuneen intialaisen joka on suomen kansalainen ja suomessa syntyneen suomalaisen välillä ei ole varmaan kovin vaikea.

Vastailen muihin kysymyksiin myöhemmin, koska nyt nukuttaa, mutta hyvää keskustelua ollaan saatu aikaiseksi :)