-Minkälainen isä tai äiti haluaisit olla tai olet?
Mulla on kolme lasta (5v, 1v ja 2kk). Omasta mielestä (tietenkin) olen hyvä äiti.
Mutta aina löytyy tietysti parantamisen varaa, ei tässä täydellisiä kukaan olla...
-Minkälaisia kokemuksia sinulla on omista vanhemmistasi?
Pääasiassa hyviä. Äitin kanssa tosin otettiin mun murkkuiässä paljon yhteen, se kun ei ymmärtänyt kun menin 14-vuotiaana kihloihin ja pian muutin pois kotoa. Nii, ai miksköhän ei ymmärtäny?
Ajan myötä tosin välit lämpeni ja sekin hyväksyi suhteemme. Nykyään on tosi hyvät välit.
Iskä on aina ollu tosi reilu, semmonen joka tekee kaikkensa lapsien hyvinvoinnin eteen. Ja nykyään tietty lapsenlapset on sille kaikki kaikessa.
-Tuletko toistamaan vanhempiesi virheet tai huomaatko toistavasi niitä jo nyt?
Lapset on senverran pieniä vielä, että en osaa sanoa, millasia mun vanhemmat on ollu silloin ku ite olin 5v tai alle. Myöhemmin varmasti tulen tekemään samoja virheitä kun omatkin vanhemmat.
-Uskotko sopivasi vanhemmaksi?
Kyllä
kai sen olis huomannu jo ekan lapsen jälkeen jos homma ei mulle sopis. Joidenkin muiden mielestä en kyllä välttämättä sovi äidiksi, koska en omista koko elämääni lapsille. Pidän kiinni siitä, että on myös omat menot, kohtuullisessa määrin tietenkin. Mutta tuntuu että toisten mielestä äidin pitää olla vaan 24/7 äiti eikä mitään muuta
-Toivotko vanhemmuutta vai onko lapsettomuus tie onneen?
Kyllä mä ymmärrän ettei kaikki halua lapsia ja uskovat olevansa niin onnellisempia. Mutta mulle lapset on ainakin tuonu niin paljon iloa ja sisältöä elämään että en vois kuvitella elämää ilman niitä. Mutta ehkä ihmiselle, jolle raha merkitsee paljon, on lapseton elämä toivotumpi, koska kyllähän lapsiin palaa rahaa, ja paljon
-Minkälainen elämäntilanne on mielestäsi sopiva lapsen hankintaan?
No jos sitä sopivaa elämäntilannetta jää liian pitkäks aikaa odottamaan, voi olla ettei lasten saaminen enää onnistu. Sopiva hetki on silloin kun itsestä tuntuu, että on valmis vanhemmuuteen. Mutta rahastahan se useimmiten on kiinni. toivoisinkin parannusta vanhempainetuuksiin siten, että minimiäitiyspäiväraha olis samalla tasolla työttömyyspäivärahan kanssa. Moni joutuu turhaan venyttää lastenhankintaa siksi että ei ole työpaikkaa ja jos hankkisi lapsen, niin tulot tippuisi huomattavasti. Itse en ole onneksi joutunut odottelemaan*hymy*
-Pitäisikö vanhemmuutta pyrkiä säätelemään nykyistä tarkemmin?
-Onko kaksi isiä parempi kuin kaksi äitiä?
No jos oletetaan, että lapsi olis jo sen verran iso ettei sitä tarvi imettää, niin mun mielestä isät ja äidit on samalla viivalla. Mun vanhin lapsi on mun edellisestä suhteesta ja meillä on tyttö ollut yhtä paljon sekä minulla että isällään. Eikä mulla ole ollut valittamista siitä, miten isä on tyttöä kasvattanut. Siksi mulle isä on ihan yhtä hyvä vanhempi kuin äitikin
-Kuinka selvitä yksinhuoltajuudesta kunnialla?
Kaikki on itsestä kiinni. Pitää tuntea omat voimavaransa ja pyytää apua, jos tuntuu, että ei yksin pärjää aina.
-Ovatko yksinhuoltajaisät huonompia vanhempia kuin yksinhuoltajaäidit?
Aikasemmin tohon jo vastasinkin, että ei ole. Tapauskohtaista tietenkin. Mutta mun kokemus on osoittanut, että isä voi myös olla ihan yhtä hyvä vanhempi kuin äitikin.
-Onko lapsen adoptointi parempi vaihtoehto kuin lisääntyminen perinteisellä tavalla (eli vahingossa?)?
Kyllähän maailmassa olis kotia tarvitsevia lapsia vaikka kuinka paljon ja hyvä niille, ketkä eivät voi saada omia lapsia. Mutta on raskaus ja synnytys kuitenkin jotain niin omaa luokkaansa että suosittelen niille, jotka lapsia voivat saada. Vaikka sitten vahingossakin, kyllä siihen vanhemmuuteen joutuu kasvamaan raskauden ja lapsen myötä vaikka olisikin ihan toivottu lapsi
-Saako lasta kurittaa fyysisesti?
Ei