Jone, 23.4.2006 22:26:
---
Sunflower, 23.4.2006 21:20:
Yleensä ne rajoille paskat haistattavat lapset ovat juuri niitä samoja, joita on kuritettu fyysisesti. Ehkä ne sitten ovat aina niitä vaikeimpia lapsia.... Vai voisiko ehkä jotkut toiset tavat olla tehokkaampia? Tähän on vaikea sanoa, mutta epäilykset mullakin toki on...
---
Nyt teit kyllä sellaisen väitteen, että sulla on varmaan olemassa tolle joku lähde? Jos ei ole, niin saat myöntää koittaneesi hyväksyttää omia puheitasi faktoina keskustelussa.
Lisäksi mä haluaisin nyt melkeinpä faktana väittää, että lapsi kuin lapsi haistattaa paskat annetuille ja sanelluille rajoille satunnaisesti. Oletko tästä eri mieltä ja jos et ole (koska tuskin olet) niin miksi ihmeessä sitten kirjoittelit mitä kirjoittelit?
Tietynlainen rajojen kyseenalaistaminen ja aikuisten uhmaaminen kuuluu ihmisen kasvuun, mutta tästä jokapäiväiseen elämään liittyvästä tosiasiastahan ei nyt ollut kyse. Itse olet koko ajan jankuttanut, että tämä fyysinen kuritus kuuluu erikoistilannteisiin ja näistä samoista erikoistilanteista mäkin puhuin.
Ja noista faktoista, en ihan oikeasti rupea käyttämään aamupäivääni siihen, että etsin lähteitä puheilleni. Nämä puheeni pohjautuvat niihin lukuisiin tutkimuksiin ja artikkeleihin, joita on pitkin vuosia ollut lehdissä, alan kirjoissa, netissä ym. Jos Sä olet onnistunut kaikilta noilta silmäsi sulkemaan, niin hiton hyvää kieltämistä olet tehnyt. Samalla määrätietoisuudella kun kasvatat lapsesi, niin kaikenlainen väkivalta jää turhaksi.
Ja tämänhän voi kääntää toisinkin päin. Kerropa Sinä omat lähteesi, miten perustelet sen, ettei lapsen fyysisellä kurituksella ole mitään pahoja seurauksia? Tällaiseen artikkeliin en ikinä ole törmännyt, joten uteliaisuudesta mielelläni lukisin sellaisen. VAlitettavan usein olen kuitenkin nähnyt tutkimuksia ongelmanuorista, väkivaltarikollisista ym. ja näiden taustalla on usein se yhdistävä tekijä: perheväkivalta. Tämä ei tarkoita, että jokaisesta tukistetusta tulisi rikollinen, mutta surullista kieltä se mun mielestä silti kertoo.
Sanopa ne perusteet vielä. Mikä teko oikeuttaa fyysiseen kuritukseen? Mihin te sen rajan piirrätte?
---
Ne perusteet on sulle kerrottu niin moneen otteeseen, että jos ei lukemalla löydy, niin olen pahoillani puolestasi.
Sellaisista teoista, jotka antavat oikeutuksen fyysiseen kuritukseen ei voi eikä pidäkään voida kirjoittaa listaa. Tätä kuten muitakin toimintapoja tulee harkita tapauskohtaisesti. Tuskin sinunkaan käyttäytymisesi ja lapsillesi antama kasvatus on täysin riippumatonta kuhunkin asiaan vaikuttaneista osatekijöistä ja lopullisesta tilanteesta? Jos on, niin luoja lapsiasi varjelkoon äidiltään.
Juu, ei ole olemassa olosuhteista riippumattomia sääntöjä, tietenkään. Ilmeisesti olen tyhmä, sillä en vain ymmärrä, mikä tilanne on sellainen, jossa toisen satuttamisella voi saavuttaa jotain hyvää. On muitakin tapoja. Mutta nyt siis tyhmyyden lisäksi olen vieläpä lukutaidoton, just. Mä oon nähnyt Sun vain jankuttavan, että tietyissä tilanteissa fyysisyys on ainoa tapa laittaa rajat. Mä varmaan kaipaisin jonkinlaista esimerkkiä siitä, missä tilanteessa tuolla saadaan jotain hyvää aikaiseksi?
Väkivallan raja mulle: Toisen satuttaminen. On se sitten fyysistä, seksuaalista, henkistä tai mitä tahansa, niin silloin se on väkivaltaa. Vanhemman lasta kohtaan käyttämän väkivallan tarkoitus on lytistää toista henkisesti, mikä tekee mun mielestä siitä huomattavasti pahempaa kuin se, että joku kundi vetää toista vaikka tuopilla päähän ravintolassa.
---
Eli aina kun satutan jotakuta tai minua satutetaan on kyse väkivallasta? Mä olen kyllä elämäni aikana satuttanut ihmisiä ja ihmiset ovat satuttaneet minua itseäni moneen otteeseen mitä erinäisimmissä tilanteissa, joista ainoastaan hyvin marginaalisella osalla on mitään tekemistä väkivallan kanssa. Olen mm. satuttanut toista henkilöä pyynnöstä (esim. makkarin puolella), antanut vapaaehtoisesti satuttaa itseäni (esim. hammaslääkärissä), tullut satutetuksi ja itse satuttanut vitsinä (esim. kavereiden kesken painiessa) ja kun nyt mietit asiaa itsekin tarkemmin niin ihminen joutuu tai pääsee eläessään muiden satuttamaksi monituisia kertoja ilman että siitä ketään tulee tuomita mihinkään.
Onko joku erityinen syy siihen miksi kipu on sulle siitä aiheutuvaa haittaa suurempi asia? Haluaisin myöskin jälleen lähteitä väitteelle lasta kohtaan käytetyn fyysisen kuristuksen tarkoituksesta, koska olen varma ettei toi väitteesi ole kotoisin mistään vakavasti otettavista kirjoista ja kansista vaan ihan omaa mutuiluasi.
Mun näkemykseni mukaan vanhemman lasta kohtaan käyttämän fyysisen kurituksen tarkoitus ei suinkaan ole "lytistää toista henkisesti" (kuka terve aikuinen haluaa tehdä niin lapselleen?) vaan saada lapsi ymmärtää kuritukseen johtaneen tilanteen vakavuuden aste. Pienelle lapselle voi kertoa vaikka kuinka tarkasti, että kuumalle liedelle ei pidä laittaa sormiaan, mutta edelleen ja vastaisuudessakin moni lapsi oppii sen tekemällä niin kuitenkin. Siitä harvemmin on mitään haittaa, mutta näppinsä polttanut lapsi ei polta näppejään uudelleen tarkoituksella, koska muistaa siitä seuranneen kivun.
Selittäisitkö mulle vielä mitä lapselle käy esim. luunapista? Tarkastin tässä juuri kalloni ja eheältä tuntui.
Nyt Sä sorrut helvetin pahaan saivarteluun. Toisen satuttamisella en tarkoittanut hammaslääkäriä tai teidän makuuhuoneleikkejä. Ihminen määrittelee omat rajansa ja tiettyihin asioihin tulee antaa lupa oman hyvinvoinnin takia (hammaslääkäri) ja tiettyihin asioihin ihminen haluaa antaa luvan (vaikka teidän makuuhuneleikit) saadakseen mielihyvää. Onhan seksikin luvalla mitä ihaninta, mutta ilman lupaa raiskaus. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
Lapsi ei saa mielihyvää kurituksesta, sen sijaan vanhempi saa purettua turhautumistaan. Lapsen hyvinvoinnilla tätä tietysti perustellaan usein, mutta yhä edelleen haluaisin esimerkin siitä, millaisessa tilanteessa tällaisella käytöksellä saadaan oikeasti jotain hyvää aikaiseksi. Luunapista ei ehkä tullut mitään pahaa, mutta mitä ihmeen hyvääkään Sä sillä saavutit? Nautitko tuosta napautuksesta? Ehkäpä kouluissakin pitäisi ruveta käyttämään kipua opetuksen tukena. Jokaisesta väärästä vastauksesta sähköisku ja voimakkuutta nostettaisiin koko ajan. Varmasti tulisi tehokkaita tuloksia...
Seuraavaan hengenvetoon Sä varmaan alat kertoa, että kipu on tehokas tapa lastenkasvatukseen ja kaikki lapsiturvallisuusjutut pitäisi kieltää? Että niin se lapsi oppii, kun kerran lyö päänsä johonkin kulmaan kipeästi. Tämä on nyt näitä asioita, että jutellaanpa uudestaan sitten, kun Sulla on kokemusta lapsista.
---
Tottakai oikeudet ja vastuut ovat erilaisia, mutta silti näiden ainakin _pitäisi_ olla tasa-arvoisia. Ihmisoikeudet koskevat molempia. Henk. koht. määrittelen lasta kohtaan osoitetun rikkomuksen pahempana kuin aikuista kohtaan tehdyn, mutta tämä on vain mun mielipide.
---
Miten tämä on nyt yhtäkkiä "totta kai" kun se ei sitä vielä äsken mielestäsi ollut? Tasa-arvo on sitä kun oikeudet ja velvollisuudet ovat samat. Lasten ja aikuisten välillä näin ei ole. Lapset ja aikuiset eivät siis ole keskenään tasa-arvoisia. Yksinkertaista, eikö totta?
Luonnollisesti ihmisoikeudet koskevat molempia. Ne kun koskevat kaikkia ihmisiä, mutta mitä tekemistä sillä on tasa-arvoisuuden kanssa? Myös minä koen lasta kohtaan tehdyn rikkomuksen vakavammaksi kuin aikuista kohtaan tehdyn, mutta kun en pysty näkemään järjen kanssa toteutettua fyysistä kurittamista rikkomuksena vaan hyväksi havaittuna ja toimivana kasvatusmenetelmänä.
Tasa-arvo sisältää muutakin kuin nuo oikeudet ja velvollisuudet. Ja ihmisoikeuksiin kuuluu tosiaan oikeus koskemattomuuteen.