Vanhemmuus ja vanhemmat

279 posts, 14 pages, 63,104 views

Sunflower

Posts: 363

#101 • • Sunflower

India, 24.4.2006 13:42:
Tässä paljon puhutaan vanhempien lasten kurittamisesta, mutta muistuttaisin ja kysyisinkin mitäs kun se lapsi on vuoden ikäinen ja innolla tunkemassa kaikkea suuhun ja sormia joka paikkaan. Se että sä silloin painokkaalla ja matalalla äänellä sanot "EI" toimii ehkä sen hetken kun se tenava arvioi tilannetta. Mutta melko varmasti se tunkee ne sormet sinne pistorasiaan/laatikon väliin tai stereoihin vielä kymmenen kertaa uudestaan. Silloi sille pienelle on napautettava sormille (fyysinen kajoaminen tämäkin) että se myös tajuaa sen Ein tarkoituksen.



Juu, mä sanon sen ein tuhat kertaa ja pari kertaa päälle ja siirrän sen pennun aina pois kielletystä. Tuloksia ei tule tosiaankaan heti, sillä eihän tuon ikäinen lapsi välttämättä tiedä tekevänsä pahojaan. Tässä se ei on varmasti aivan yhtä tehokas kuin luunappi. Vaikka se kipu säikäyttäisi lapsen jostain pois, on tuon ikäisen muisti vielä niin lyhyt, että se koittaa sitä kohta uudestaan. Sitä paitsi lapsi ei välttämättä edes ymmärrä, miksi äiti tuli ja satutti.

Tuon ikäiset osaavat olla jo pirun kovapäisiä ja omaatahtoa (myös pientä uhmailua) näkyy jo, mutta tämä asia ei luunapeilla muutu miksikään.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#102 • • Aziz Combat Fighter

Sunflower, 24.4.2006 13:51:
---
India, 24.4.2006 13:42:
Tässä paljon puhutaan vanhempien lasten kurittamisesta, mutta muistuttaisin ja kysyisinkin mitäs kun se lapsi on vuoden ikäinen ja innolla tunkemassa kaikkea suuhun ja sormia joka paikkaan. Se että sä silloin painokkaalla ja matalalla äänellä sanot "EI" toimii ehkä sen hetken kun se tenava arvioi tilannetta. Mutta melko varmasti se tunkee ne sormet sinne pistorasiaan/laatikon väliin tai stereoihin vielä kymmenen kertaa uudestaan. Silloi sille pienelle on napautettava sormille (fyysinen kajoaminen tämäkin) että se myös tajuaa sen Ein tarkoituksen.

---


Juu, mä sanon sen ein tuhat kertaa ja pari kertaa päälle ja siirrän sen pennun aina pois kielletystä. Tuloksia ei tule tosiaankaan heti, sillä eihän tuon ikäinen lapsi välttämättä tiedä tekevänsä pahojaan. Tässä se ei on varmasti aivan yhtä tehokas kuin luunappi. Vaikka se kipu säikäyttäisi lapsen jostain pois, on tuon ikäisen muisti vielä niin lyhyt, että se koittaa sitä kohta uudestaan. Sitä paitsi lapsi ei välttämättä edes ymmärrä, miksi äiti tuli ja satutti.



Eli siis lapsi ei tajua lukuisan "Ei":n jälkeistä luunappia, mutta kuitenkin tajuaa sen että äiti sanoo "Ei"? Mitä jos se lapsi on tunkemassa haarukkaa pistorasiaan, eikä "ei" mene perille?

Mä en nyt ihan ymmärrä. Minkä ikänen kersa sulla on kotona?


Tuon ikäiset osaavat olla jo pirun kovapäisiä ja omaatahtoa (myös pientä uhmailua) näkyy jo, mutta tämä asia ei luunapeilla muutu miksikään.



eiPÄ.
koo

Posts: 379

#103 • • koo

India, 24.4.2006 13:42:
Tässä paljon puhutaan vanhempien lasten kurittamisesta, mutta muistuttaisin ja kysyisinkin mitäs kun se lapsi on vuoden ikäinen ja innolla tunkemassa kaikkea suuhun ja sormia joka paikkaan. Se että sä silloin painokkaalla ja matalalla äänellä sanot "EI" toimii ehkä sen hetken kun se tenava arvioi tilannetta. Mutta melko varmasti se tunkee ne sormet sinne pistorasiaan/laatikon väliin tai stereoihin vielä kymmenen kertaa uudestaan. Silloi sille pienelle on napautettava sormille (fyysinen kajoaminen tämäkin) että se myös tajuaa sen Ein tarkoituksen.



Tähän moderniin ja hienoon maailmaan on kehitelty niin monenlaisia lapsilukkoja sun muita, että en jaksa uskoa, että tuollaisia tilanteita pääsee syntymään, jos vähänkään panostaa ko asiaan.

Kun vanhemmat tekevät lapsia tähän maailmaan he voisivat myös miettiä, että tulee vielä se aika kun lapsi oppii kävelemään ja työntämään sormia oven väliin jne, silloin häntä pitää vahtia koko ajan. Sellaista se on.

Etkä sä rupea kaksi vuotiaalle muksulle selittämään miksi tämä asia on väärin meidän yhteiskunnassa, se ei siitä tajua vielä yhtään mitään. Niinkuin Ana tossa mainitsi mun mielestä tosi osuvasti - Ei:ltä menee merkitys, jos sitä ei missään vaiheessa osoteta, että mitä "ei" tarkoittaa.



Mitä 'ei' tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että kohta joku satuttaa? Tekeekö kaksivuotias ilkeyttään pahaa?

--
Backstagella on paratiisi.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#104 • • Aziz Combat Fighter

koo, 24.4.2006 13:55:
Mitä 'ei' tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että kohta joku satuttaa? Tekeekö kaksivuotias ilkeyttään pahaa?



Lapsi on esimoraalinen olento. Lapsi ei välttämättä ymmärrä tekevänsä pahaa, ihan samalla tavalla kun lapsi ei ymmärrä mitä "Ei saa" tarkoittaa. Äiti on tyhmä pissapää kun kieltää, ja lapsi tekee kuitenkin. Joskus lapsen pitää ymmärtää myös se, että "Ei":n rikkominen tietää sanktiota, koska muuten koko sanalta menee merkitys. Jos "Ei" on pelkkää sanahelinää, joka tarkoittaa että saa tehdä mutta äiti mökeltää vastaan kunnes teet, jonka jälkeen ei välttämättä seuraakaan mitään, niin miten lapsi oppii siitä?

Tuolla tapaa töissäkin kuitenkin aika paljon lapsia, jotka ei ymmärrä sitä että kun kielletään ja silti tehdään, niin siitä seuraa jotain. Aika moni esiteini on ihan aidon pöllämystynyt siitä, että vartija vie niskasta ulos kun sana ei kuulu.

Pitääks tää opettaminen sitten ulkoistaa poliisille ja vartiointiliikkeiden kaljupäille, kun kotona saa elää kuin pellossa samalla matriarkka hokee ponnetonta kieltosanaa?
Tripla-T

Posts: 373

#105 • • Tripla-T Räntämäen Lataamo


Mitä 'ei' tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että kohta joku satuttaa? Tekeekö kaksivuotias ilkeyttään pahaa?



'Ei' tarkoittaa sitä, että jos kyseinen aktiviteetti jatkuu niin saattaa sattua tavalla tai toisella (siis joko lapsi lopettaa kiukuttelun tai äiti/isä tukistaa). Ja kaksi vuotias lapsi ei välttämättä ilkeyttään tee asioita mutta kyllä se jo osaa kiusoitella, kiukutella ja uhmata.

Tässä nyt on sellainen väärinkäsitys monella että lasta tulisi hakata jokaisen 'Ei' -sanan jälkeen ja hakata vielä oikein kunnolla. En ymmärrä mistä moinen on tullut mieleen... saattaa olla että näillä ihmisillä on omasta lapsuudesta kokemuksia väkivallan kanssa joka ei liittynyt mitenkään kasvatukseen ja rangaistuksiin.

Lapset ovat joka tapauksessa aina hieman erilaisia. Saatan uskoa, että yksi miljoonasta lapsesta uskoo sen 'Ei' -sanan jokaisella yrityksellä, mutta hyvin harva lapsi kunnioittaa pelkkää vanhemman sanaa.

--
Crom ! - Conan Barbaari

koo

Posts: 379

#106 • • koo

Ana-5000, 24.4.2006 13:49:
Siinäpä on sitten hyvä opettaa lapselle ruumiillisen koskemattomuuden rajoja, jos lapsi saa lyödä sua nyrkillä, mutta sä et anna sille edes tukkapöllyä. Kuka teidän talossa on sen jälkeen perheen pää?



Siinäpä on hyvä osoittaa lapselle turvallisuutta ja rakkautta, jos häntä samalla tukistetaan. Kyllä se auktoriteetti ja kunnioitus on ansaittava ihan muilla keinoin.

Lene, 24.4.2006 13:52:

Entä jos se ei irrota hampaitaan naapurin koivesta? *nauru*



Sit haetaan nahkaruoska kaapista. *igor*

--
Backstagella on paratiisi.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#107 • • Aziz Combat Fighter

koo, 24.4.2006 14:01:
---
Ana-5000, 24.4.2006 13:49:
Siinäpä on sitten hyvä opettaa lapselle ruumiillisen koskemattomuuden rajoja, jos lapsi saa lyödä sua nyrkillä, mutta sä et anna sille edes tukkapöllyä. Kuka teidän talossa on sen jälkeen perheen pää?

---


Siinäpä on hyvä osoittaa lapselle turvallisuutta ja rakkautta, jos häntä samalla tukistetaan. Kyllä se auktoriteetti ja kunnioitus on ansaittava ihan muilla keinoin.



Turvallisuus ja rakkaus sisältää rajojen asettamisen. Lasta ei IKINÄ saa rangaista niin, että lapsi epäilee ettei häntä rakasteta. Sylin pitää aina olla lapselle avoin, varsinkin rangaistuksen jälkeen. Edelleen hoen termiä "johdonmukaisuus". Mitä itse nuoruudestani muistelen, holtittomimpia oli ne kakarat joille ei asetettu rajoja kotona. Ne, joille "kotiaresti" tarkotti sitä että saa mennä ja tulla niinkuin huvittaa. Muistan edelleen elävästi, kun teini-ikäinen tuttuni lukitsi äitinsä vessaan jotta hän voisi viedä siltä kaljat, ja äiti yritti JÄRKEILLÄ nuorelle miehelle miksi tällainen käytös on asiatonta. Jos talossa olisi ollut isä paikalla joka vetää tollasesta korville, ois jääny varmaan viimeiseksi kerraksi.

Mutta siinä talossa tunnuttiin uskovan siihen, että lapsen kanssa pitää aina neuvotella. Tietenkin äärimmäinen esimerkki, mutta näin se tuntui menevän.
India

Posts: 475

#108 • • India

koo, 24.4.2006 13:55:

Tähän moderniin ja hienoon maailmaan on kehitelty niin monenlaisia lapsilukkoja sun muita, että en jaksa uskoa, että tuollaisia tilanteita pääsee syntymään, jos vähänkään panostaa ko asiaan.


Kuule vaikka sä vuoraisit sun kämpän pumpulilla, se mukula löytää sieltä sen jonkun tekemisen mikä on kiellettyä ja vaarallista.


Kun vanhemmat tekevät lapsia tähän maailmaan he voisivat myös miettiä, että tulee vielä se aika kun lapsi oppii kävelemään ja työntämään sormia oven väliin jne, silloin häntä pitää vahtia koko ajan. Sellaista se on.



Tottakai sä vahdit sun muksua, mutta silti vaikka sä seuraisit sitä sun kakaraa kouluun saakka ja istuisit sen vierellä et sä voi suojella sitä kaikelta pahalta ja ympäristöltä. Tottakai yks ratkasu on että sä pistät sen mukulan leikkikehään istumaan yhden pallon kanssa, mutta aika kohtuutonta rajoittamista. Ja silloin kun sulla on kolme muksua sun kotona niin kerropa mulle kuinka sä vahdit niitä jokaista koko ajan silmä kovana? Vähän nyt järkeistetään tätä hommaa.

Onko sun ratkasu se että sä istut sen muksun vieressä 24/7 ?




Mitä 'ei' tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että kohta joku satuttaa? Tekeekö kaksivuotias ilkeyttään pahaa?




Kyllä kaksi vuotias muuten osaa tehdä ilkeyttään pahaa ja jäynää. Voit tulla meille seuraamaan jos et usko. Ei , ei tarkoita satuttamista vaan kiellettyä asiaa.
Sunflower

Posts: 363

#109 • • Sunflower

Ana-5000, 24.4.2006 13:41:


Millä tavalla sä sitten pystyt opettamaan lapselle asioita, jos et usko minkäänlaisiin rangaistuksiin? Mitä teet, jos lapsi on ollut erittäin tuhma, eikä näytä hahmottavan että samaa käytöstä ei voi jatkaa? Mitä jos lapsesi jää esim. kiinni kaupasta varastelemisesta, tai naapurin kaninpentujen rääkkäämisestä?

Mä haluaisin vaan kuulla sun metodejas, jos et usko edes kotiarestiin.



En usko en.. Tai siis miten tuonkin määrittelee. Älä nyt ymmärrä tuota niin, että jos lapsi tekee jotain väärin, niin mä sanon ei, silitän päätä ja päästän jatkamaan leikkejä. Näitä "viikko arestia" jne juttuja en ymmärrä.. Tämäkin kotoa opittuja malleja, en ole kertaakaan ollut arestissa.

Uskon puheeseen hyvinkin pitkälti. Ja siihen, että luottamus on asia, johon voi vaikuttaa omilla tekemisillään. Jos lapsi/nuori käyttäytyy hyvin ja luottamus pelaa, on tietenkin myös vapaudet suuremmat kuin törttöillessä. Niinkin yksinkertainen juttu, että jos käyttäytyy hyvin, äiti/isi/mummo/kukaikinä paremmalla tuulella ja kaikilla on mukavaa. Varsinaisia rangaistuksia en osaa luetella (vaikkakin en siis ole kaikkia näitä vastaan), sillä ne ovat kyllä tilannekohtaisia.

Noissa antamissasi tilanteissa varmaan aika tehokas olisi tiukkasanainen keskustelu ja anteeksipyyntö. Siis se, että omista töppäilyistään kannetaan vastuu muillekin kuin äidille. Se onkn sitten lapsesta kiinni, tarvitseeko tuota tehostaa jollain.
India

Posts: 475

#110 • • Edited India
Mä haluaisin Koo kysästä sulta , että onko sulla itselläs lapsia? Mä en tarkoita/vihjaa sitä etteikö lapsettomalla voisi olla hyviä ohjeita ja kokemuksia.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#111 • • Aziz Combat Fighter

Sunflower, 24.4.2006 14:06:
---
Ana-5000, 24.4.2006 13:41:


Millä tavalla sä sitten pystyt opettamaan lapselle asioita, jos et usko minkäänlaisiin rangaistuksiin? Mitä teet, jos lapsi on ollut erittäin tuhma, eikä näytä hahmottavan että samaa käytöstä ei voi jatkaa? Mitä jos lapsesi jää esim. kiinni kaupasta varastelemisesta, tai naapurin kaninpentujen rääkkäämisestä?

Mä haluaisin vaan kuulla sun metodejas, jos et usko edes kotiarestiin.

---


En usko en.. Tai siis miten tuonkin määrittelee. Älä nyt ymmärrä tuota niin, että jos lapsi tekee jotain väärin, niin mä sanon ei, silitän päätä ja päästän jatkamaan leikkejä. Näitä "viikko arestia" jne juttuja en ymmärrä.. Tämäkin kotoa opittuja malleja, en ole kertaakaan ollut arestissa.

Uskon puheeseen hyvinkin pitkälti. Ja siihen, että luottamus on asia, johon voi vaikuttaa omilla tekemisillään. Jos lapsi/nuori käyttäytyy hyvin ja luottamus pelaa, on tietenkin myös vapaudet suuremmat kuin törttöillessä. Niinkin yksinkertainen juttu, että jos käyttäytyy hyvin, äiti/isi/mummo/kukaikinä paremmalla tuulella ja kaikilla on mukavaa. Varsinaisia rangaistuksia en osaa luetella (vaikkakin en siis ole kaikkia näitä vastaan), sillä ne ovat kyllä tilannekohtaisia.

Noissa antamissasi tilanteissa varmaan aika tehokas olisi tiukkasanainen keskustelu ja anteeksipyyntö. Siis se, että omista töppäilyistään kannetaan vastuu muillekin kuin äidille. Se onkn sitten lapsesta kiinni, tarvitseeko tuota tehostaa jollain.



Jaa lapsesta kiinni?

Minkäs ikänen pentu sulla on kotona?
hallucinogen

Posts: 8,190

#112 • • Edited hallucinogen Edain

koo, 24.4.2006 13:36:
Tulee mieleen ala-asteen opettajat: toinen ei saanut luokkaa hiljaiseksi vaikka huusi naama punaisena ja hakkasi karttakepin paskaksi, toinen sai luokan hiljaiseksi vain astumalla ovesta sisään. Kumpaakohan kunnioitettiin enemmän? Kummastakohan pidettiin enemmän?


Kyllä se karttakepin hakkaaja sai ainakin multa enemmän kunnioitusta kun sellainen vässykkä joka kävelee itku kurkussa luokasta ulos kun ei muu auta, näissä tilanteissa haettiin usein se rehtori joka sitten ärjyi ja luokka oli jälleen hiljainen. Meillä oli ala-asteen kolmannella nuori sijainen kaksi viikkoa jota käytettiin aivan sumeilematta hyväksi koska ei osannut pitää minkäänlaista kuria. Ei tehty muuta kuin laulettiin ja leikittiin kaksi viikkoa. Kivaa oli mut ei paljoa opittu. Tämä rehtori sai kyllä ainakin mut oppiin ja kiinnostumaan esimerkiksi historiasta ja tulee juteltua niitä näitä sen kanssa aina kun hänet kaupassa nään, mahtava opettaja.

Kotona tuli joskus tukkapöllyä tai selkäsauna mut joka kerta aiheesta ja täysin yhteiskuntakelpoinen yksilö tullut, toisin voisi olla jos kaikki olisi sallittu sillä en minä ainakaan uskonut pelkällä puheella.

--
pikku-*possu*

koo

Posts: 379

#113 • • koo
Äh. Te vastailette liian nopeasti, mä en pysy perässä. (Nettikin kaatui kun mä kone sauhuten täällä kirjoittelen)

Säkin Ana nyt kuvittelet, että se on joko tukkapölly tai ei mitään. Eli joko 'ei':stä seuraa kipua tai ei mitään. Yritä nyt tajuta, että mä en ole minkään v*tun vapaan kasvatuksen kannalla. Mä olen sillä kannalla, että lasta voi rangaista muutenkin kuin fyysisesti. Lasta voi uhkailla muullakin kuin fyysisellä kivulla. En mä aio olla mikään mukeltava vanhempi, joka ei tee mitään vaikka lapsi lyö ja potkii ja pistää ikkunat paskaksi jne. Kyllä siinä toimiin ryhdytään, mutta en minä halua satuttaa lastani. Haluan olla turvallinen ja rakastava vanhempi, jota ei tarvitse pelätä.

Jollekulle on kuritus lapsena tehonnut, heidän mielestään se on ok. Mun mielestäni se ei ole ok, mä en halua sitä käyttää vaikka se jonkun toisen tapauksessa olisi toiminutkin.

Te, joiden mielestä kaksivuotiasta on ok kurittaa, koska muuten se tekee pahojaan: entäs vauvat? Entä jos vauva vain huutaa ja huutaa ja huutaa? Onko ok ravistella vauvaa? Vähän läimäistä?

Tässä maailmassa on niin paljon paskaa, että haluan siellä olevan lapsilleni edes yksi turvasatama, jossa ei tarvitse pelätä mitään: oma koti. Sinne voi tulla vaikka mitä pahaa olisi tehty. Siellä voi näyttää ne negatiivisetkin tunteet ilman pelkoa.

--
Backstagella on paratiisi.

India

Posts: 475

#114 • • India

koo, 24.4.2006 14:11:
: entäs vauvat? Entä jos vauva vain huutaa ja huutaa ja huutaa? Onko ok ravistella vauvaa? Vähän läimäistä?



Vauvat on aivan toinen juttu, se että vauva huuutaa ei ole pahantekoa! Sä haluut nyt poiketa hieman aiheesta. Ne ketkä vauvaa ravistelee silloin kun se huutaa eivät yleensä ravistele sitä kuritus mielessä vaan haluaisivat vauvan olevan hiljaa.

Se ei ole mitenkään sama asia kuin lapsen pahanteon seuraukset.
koo

Posts: 379

#115 • • koo

hallucinogen, 24.4.2006 14:09:

Kyllä se karttakepin hakkaaja sai ainakin multa enemmän kunnioitusta kun sellainen vässykkä joka kävelee itku kurkussa luokasta ulos kun ei muu auta, näissä tilanteissa haettiin usein se rehtori joka sitten ärjyi ja luokka oli jälleen hiljainen.



Noniin. Mä en tarkoittanut mitään itkevää vässykkää vaan henkilöä, jonka ei tarvitse tehdä mitään ja silti häntä kunnioitetaan ja hänestä pidetään.

Meillä oli ala-asteen kolmannella nuori sijainen kaksi viikkoa jota käytettiin aivan sumeilematta hyväksi koska ei osannut pitää minkäänlaista kuria. Ei tehty muuta kuin laulettiin ja leikittiin kaksi viikkoa. Kivaa oli mut ei paljoa opittu.



Sijaisilla on usein alussa vaikeaa, koska kokemusta ei ole. Mulla on huomenna alkamassa mun elämäni ensimmäinen sijaisuus (lukiossa tosin), arvaa jännittääkö? Ihan vitusti.


India, 24.4.2006 14:09:
Mä haluaisin Koo kysästä sulta , että onko sulla itselläs lapsia? Mä en tarkoita/vihjaa sitä etteikö lapsettomalla voisi olla hyviä ohjeita ja kokemuksia.



Mulla ei ole vielä lapsia, mutta periaatteita on. Vaikka toistaiseksi olenkin vielä lapseton on niitä lapsia tarkoitus hankkia ja olen pohtinut näitä asioita paljon ja keskustellut niistä erinäisissä yhteyksissä. Mielestäni olen siis yhtä pätevä keskustelemaan kuin sinäkin.

--
Backstagella on paratiisi.

Tyranoid

Posts: 1,552

#116 • • Tyranoid FINRG
Alkoi kiinnostaa, mitä mieltä lasten fyysisen kurittamisen kannattajat ovat aikuisten ruumiillisesta rankaisemisesta? Eli kun Pertsa 27v Hakunilasta tuomittaisiin kahdeksannen kerran ajoneuvon luvattomasta käyttöönotosta, niin tuomari antaisikin tavanomaisen ehdollisen/muutaman kuukauden ehdottoman sijasta muutaman kymmentä raipan iskua. Selvästikään kun Pertsaan ei tehoa muunlainen rangaistus. Vastustatteko vai kannatatteko tällaista mahdollisuutta? Miksi?
Tripla-T

Posts: 373

#117 • • Tripla-T Räntämäen Lataamo

Tyranoid, 24.4.2006 14:18:
Alkoi kiinnostaa, mitä mieltä lasten fyysisen kurittamisen kannattajat ovat aikuisten ruumiillisesta rankaisemisesta? Eli kun Pertsa 27v Hakunilasta tuomittaisiin kahdeksannen kerran ajoneuvon luvattomasta käyttöönotosta, niin tuomari antaisikin tavanomaisen ehdollisen/muutaman kuukauden ehdottoman sijasta muutaman kymmentä raipan iskua. Selvästikään kun Pertsaan ei tehoa muunlainen rangaistus. Vastustatteko vai kannatatteko tällaista mahdollisuutta? Miksi?



Tuossa iässä on jo myöhäistä yrittää kasvattaa ihmistä samasssa mielessä kuin lasta. Tuon ikäinen ihminen tietää jo tekojensa seuraukset ja syyt. (Jos ei, niin tällainen henkilö kuuluisi holhouksen alaisuuteen, joko vankilaan tai muuhun laitokseen).

--
Crom ! - Conan Barbaari

hallucinogen

Posts: 8,190

#118 • • Edited hallucinogen Edain

koo, 24.4.2006 14:16:
India, 24.4.2006 14:09:
Mä haluaisin Koo kysästä sulta , että onko sulla itselläs lapsia? Mä en tarkoita/vihjaa sitä etteikö lapsettomalla voisi olla hyviä ohjeita ja kokemuksia.


Toi sama päti kyllä päälle 50 veteraaniopettajaankin ja kun lähti luokasta pois sanomatta mitään niin seuraavan kerran kun tuli takas oli tuolilla nastoja, muksut pihalla leikkimässä ja luokassa piiloteltu kaikkia tarvikkeita eli tulipa paljon kunnioitusta :D tämä siis kun oltiin luokilla 1-2 =)

--
pikku-*possu*

India

Posts: 475

#119 • • Edited India

koo,

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta periaatteita on. Vaikka toistaiseksi olenkin vielä lapseton on niitä lapsia tarkoitus hankkia ja olen pohtinut näitä asioita paljon ja keskustellut niistä erinäisissä yhteyksissä. Mielestäni olen siis yhtä pätevä keskustelemaan kuin sinäkin.



Juu olet pätevä keskustelemaan , niinkuin sanoin en yrittänyt vihjaista etteikö lapseton voisi antaa hyviä ajatuksia ja ideoita.

Mä voin kumminkin näin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa että noi sun ajatukset tulee siitä sitten hieman hioutumaan kun joskus sen muksun saat. Tulet todennäkösesti huomaamaan että se lapsi kerkiää joka paikkaan ja sä et yksinkertasesti pysty vahtimaan sitä joka sekuntti.

Kyllä mullakin oli ennen muksuja hienoja ideoita siitä kuinka mä muksun kasvatan ja vanhemmuudesta kuva päässä, mutta kyllä se sitten muokkautuu matkan varrella. Vai väitätkö sä nyt, että sun ajatukset ja metodit ovat nyt hyvät ja enää mitään uutta opittavaa ja parempia keinoja vanhemmuudesta ja kasvatuksesta ei löydy?

Niinkun mä tuolla aiemmin kerroin, se että mä olen pyöräyttänyt muutaman mukulan ja niitä jo hetken kasvattanutkin (6 vuotta) ei tee minusta eksperttiä. Mä yritän parhaani ja kasvatan lapset parhaalla näkemälläni tavalla.

edit:typo
hallucinogen

Posts: 8,190

#120 • • hallucinogen Edain

koo, 24.4.2006 14:11:
Te, joiden mielestä kaksivuotiasta on ok kurittaa, koska muuten se tekee pahojaan: entäs vauvat? Entä jos vauva vain huutaa ja huutaa ja huutaa? Onko ok ravistella vauvaa? Vähän läimäistä?


Vauvan ravistelu nyt on aivan toisella tasolla jo siitä syystä, että se oikeasti voi vahingoittaa lasta todella pahasti toisin kun tukkapölly, luunappi tai avarilla persiille. Vauvan pää nyt sattuu oleen niin julmetun iso ja niskalihakset kehittymättömät niin voi käydä todella huonosti.

--
pikku-*possu*