Vanhemmuus ja vanhemmat

279 posts, 14 pages, 63,110 views

Avatar
#261 • • Kirsikka Guest
Niin, tää on sellainen aihe,mihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta tai yhtä oikeaa tapaa toimia. Ja varmasti jokaisen ihmisen mielipiteet, asenteet ja toimintatavat muuttuvat tarpeen vaatiessa.

Oma lapsi on tosiaan vasta ihan pieni, ehkä minullakin on tiukempi linja vuoden parin kuluttua - tarvittaessa. Mietin tätä komentamisasiaa, ja ainakaan tällä hetkellä ei ole juurikaan tullut sellaisia tilanteita, jossa olisi ollut tarpeen jotenkin kieltää tai komentaa lasta. Ainoat tällaiset tilanteet on olleet kerhossa, kun vauvat menevät tekemään tuttavuutta toistensa kanssa ja yrittävät lääppiä toisiaan naamaan (kaikkien vauvat ihan tasapuolisesti). Tällaisissa tilanteissa sitten kaikki nykivät lapsiaan kauemmaksi toisistaan ja kieltävät miten kieltävät.

Mutta vaikea tosiaan tässä vaiheessa tätä kuri-asiaa kovin syvällisesti analysoida, kun ei se ole meillä mitenkään ajankohtainen. Vaikka mielessä olisikin jokin ideologia asian suhteen, ei käytäntö välttämättä tule olemaan sama. Mielestäni on hyvä kuitenkin olla jotain ajatuksia asiasta mielessä jo etukäteen.
devisss

Posts: 345

#262 • • devisss superhero.

Kirsikka, 26.11.2007 15:57:
Niin, tää on sellainen aihe,mihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta tai yhtä oikeaa tapaa toimia.


Yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia ei ehkä ole, vääriä tapoja kyllä (mikäli oletetaan, että lapsensa aikoo kasvattaa tämän nykyisen yhteiskunnan jäseneksi, ja säästää lapsen,muut ihmiset, sekä itsensä suuremmilta ongelmilta).

--
if i was dressed in my best defenses
would you agree to meet me for coffee?

Sunflower

Posts: 363

#263 • • Sunflower

Kirsikka, 26.11.2007 15:57:
Oma lapsi on tosiaan vasta ihan pieni, ehkä minullakin on tiukempi linja vuoden parin kuluttua - tarvittaessa. Mietin tätä komentamisasiaa, ja ainakaan tällä hetkellä ei ole juurikaan tullut sellaisia tilanteita, jossa olisi ollut tarpeen jotenkin kieltää tai komentaa lasta. Ainoat tällaiset tilanteet on olleet kerhossa, kun vauvat menevät tekemään tuttavuutta toistensa kanssa ja yrittävät lääppiä toisiaan naamaan (kaikkien vauvat ihan tasapuolisesti). Tällaisissa tilanteissa sitten kaikki nykivät lapsiaan kauemmaksi toisistaan ja kieltävät miten kieltävät.



No juu, yhdeksän kuukautinen on tosiaan vielä todella pieni, eikä pelkkää tämän hetkistä arkea ajatellen varmastikaan ole tuo sääntöjen, rajojen ja kurin pitäminen kovin olennaista. Kuitenkin se on teilläkin yllättävän nopeasti edessä, joten ehkä asiaa kannattaa miettiä etukäteen myös hieman vanhempien kohdalla. Jos ei lapselle opeteta pelisääntöjä ja rajoja, ollaan aika syvällä suossa ja tilanteen korjaaminen vaati huomattavasti enemmän ponnisteluja.

Ja vauvat lääppivät toisiaan naamaan. Tokihan sitä kannattaa kieltää ja ottaa tilanteesta pois, ettei mitään satu, mutta sen suurempi kasvatus ei varmasti noissa tilanteissa auta, sillä lapsen muisti on tuossa iässä vielä niin lyhyt, ettei siitä ole oikein hyötyä.
Avatar
#264 • • Kirsikka Guest

devisss, 26.11.2007 18:09:
---
Kirsikka, 26.11.2007 15:57:
Niin, tää on sellainen aihe,mihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta tai yhtä oikeaa tapaa toimia.

---

Yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia ei ehkä ole, vääriä tapoja kyllä (mikäli oletetaan, että lapsensa aikoo kasvattaa tämän nykyisen yhteiskunnan jäseneksi, ja säästää lapsen,muut ihmiset, sekä itsensä suuremmilta ongelmilta).



Se on niin hankalaa yrittää lyhyessä tekstissä ilmaista itseään niin, ettei tule vallan väärinymmärretyksi. Nyt varmaan kaikilla on sellainen käsitys, että täällä eletään kuin pellossa ja kaikkea saa tehdä miten lystää, eikä asia nyt ihan niinkään ole.

Lähinnä mun pointti on se, että toivon voivani kasvattaa lapseni mahdollisimman pehmein keinoin, koska uskon sen olevan parempi tapa kuin tiukka kuri. Mielestäni monet ihmiset kieltävät lapsiltaan turhaan monia asioita, ja tekevät elämisen hankalaksi omilla valinnoillaan ja säännöillään. Monia asioita kielletään lapsilta - miksi? Esim. ei saa mennä eteiseen leikkimään kengillä tms (meillä saa). Meillä ei ole "turhan tarkkaa" monikaan asia ihan näin aikuistenkaan kesken.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käyttäytyä voisi ihan miten tahansa, ei tietenkään. Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.

Ja on meillä melko säännölliset päivärytmit ja ruoka-ajat ja sen sellaiset, mutta pyrin kuitenkin lapsentahtisuuteen mahdollisuuksien mukaan. Ja joistain asioista olen sitten hyvinkin tarkka, kuten esim. vauvan ruokavaliosta.
oooo

Posts: 1,249

#265 • • oooo

Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Mielestäni monet ihmiset kieltävät lapsiltaan turhaan monia asioita, ja tekevät elämisen hankalaksi omilla valinnoillaan ja säännöillään. Monia asioita kielletään lapsilta - miksi? Esim. ei saa mennä eteiseen leikkimään kengillä tms (meillä saa).



Päiväkodissa eteinen on pukemista, riisumista sekä vaatteiden säilytystä varten, ei leikkitila. Muiden kengät eivät ole toisten lasten puruleluja, vaan heillä on sitä varten muut lelut sekä kori, jossa on vanhoja vaatteita, kenkiä sekä laukkuja, joita voivat aivan vapaasti penkoa niissä tiloissa, joissa leikitään.

Itselläni on suurin osa kengistä kaapissa, enkä tod alkaisi niitä pesemättömiä kenkiä sieltä vauvalle antamaan. Enkä muutenkaan voi kuvitella, että antaisin vauvan mennä tuonne eteiseen leikkimään minun ja mieheni hiekkaisilla kengillä. Enkä voi kuvitellakaan, että alkaisin sitä varten pesemään talon kenkiä ja avaamaan kaappeja, jotta vauva voi mennä sinne leikkimään.

Nipoa? Minusta ei. Minun kengät eivät ole leikkikalu ja minun kengät ovat kulkeneet sen verran paskaisilla kujilla, etten halua niitä vauvojen käsiin tai suuhun. En myöskään näe ideaa alkaa hinkkaamaan kengänpohjia juuriharjalla.

Ennemmin hommaan lapselle korin, johon laitan vanhoja (puhtaita) kenkiä sekä vaatteita, joilla hän voi leikkiä.

En myöskään ymmärrä, että miten tämä asia tekisi elämisen hankalaksi?

Että eteisiäkin on monenlaisia, siinä yksi vastaus kysymykseesi. Usein ne tuppaavat olemaan täynnä likaisia kenkiä ja hiekkaakin. On ihan luonnollista minun mielestäni, ettei joku halua katsella kun vauva pelehtii niiden ties missä koirankakassa pyörineiden kenkien kanssa.

Minun mielestäni ei myöskään ole soveliasta, jos olettaa, että kaikki haluavat vieraaksi tulevan lapsen leikkivän eteisessä heidän kengillään.

Ehkä teillä+joillain muilla on kotona tilava, avara, siisti ja puhdas eteinen mattoineen ja puhtaine kenkineen mutta monilla se eteinen tai tila, jossa kenkiä säilytetään voi olla aika koppikin, kenties hiekkainen ja joillain siellä säilytetään muutakin tavaraa kuin kenkiä, eikä se siten ole mikään puhdas tai muutenkaan sopiva tila leikkimiseen.

Itse en kyllä ymmärrä yhtään, miten joku voi ihmetellä sitä, ettei jonkun lapsi, vauva saa leikkiä käytetyillä kengillä eteisessä. Ymmärrän itse sen täysin, ettei saa leikkiä kengillä eteisessä mutta ymmärrän myös sen, että siellä voi leikkiä jos eteinen sekä kengät ovat puhtaita ja tila on leikkimiseen soveltuva. Kaikilla se ei sitä ole.



Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.



Mikä on voimakonsti? Miten luonnostaan? Tarkoitatko että lapset luonnostaan pienenä tietävät mikä on väärin ja mikä ei, eivätkä koettele rajojaan, niin että pitäisi komentaa? *eiymmärrä*
tbo

Posts: 935

#266 • • tbo budhisattva

satumetsä, 27.11.2007 02:24:
On ihan luonnollista minun mielestäni, ettei joku halua katsella kun vauva pelehtii niiden ties missä koirankakassa pyörineiden kenkien kanssa.



Ihan todella, todella OTna, mut ois itse asiassa ihan hyvä antaa sen vauvan imeskellä niitä paskaisia kenkiä silloin tällöin - se kasvattaa vastustuskykyä siinä määrin että elämä myöhemmällä iällä on paljon helpompaa kun ei tarvii niiden allergioiden kanssa niin tapella.

No niin, and now back to your regularly scheduled mudslinging.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Miinapiina

Posts: 3,494

#267 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä
joo siis niinku mäki tuol aikasemmin kirjotin, tietyissä jutuissa oon todella taipumaton ja tiukka ja toisissa asioissa sit joustetaan. ei täällä meillä mitään sotilaallista kuria pidetä yllä *nauru*
eli lapset saa olla lapsia, leikkiä ja hillua, mut ne turvallisuus"säännöt" on ne mistä ei tingitä.

mut ei meilläkään kyllä leikitä kengillä eteisessä eikä missään muuallakaan, ihan vaan senkin takia, et en halua et ne paskat sit levii muualle asuntoon ja esim sukkien mukana sänkyyn.
(juuh, en jaksa imuroida montaa kertaa päivässä *pepsodent*)

et en mä antais noiden nuoleskella mitään likasia kenkiä sen vuoksi et se kasvattaa vastustuskykyä, sillä tuolla hiekkalaatikolla hiekkaisen lapion nuoleminen ajaa saman asian *joo*

--
pinkki on pop!!!

Miinapiina

Posts: 3,494

#268 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

satumetsä, 27.11.2007 02:24:


---
Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.

---


Mikä on voimakonsti? Miten luonnostaan? Tarkoitatko että lapset luonnostaan pienenä tietävät mikä on väärin ja mikä ei, eivätkä koettele rajojaan, niin että pitäisi komentaa? *eiymmärrä*



mietin samaa, et miten "luonnostaan"?
ku eihän ne lapset tiedä mikä on oikein ja mikä on väärin ellei joku sitä niille kerro.
esim. jos kahdelle lapselle tulee kinaa jostain tavarasta ja toinen humauttaa toista päähän, ni eihän se tiedä et siihen toiseen sattuu ja et on väärin lyödä, ellei joku sitä kerro.

--
pinkki on pop!!!

Avatar
#269 • • Edited Kirsikka Guest

satumetsä, 27.11.2007 02:24:
---
Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Mielestäni monet ihmiset kieltävät lapsiltaan turhaan monia asioita, ja tekevät elämisen hankalaksi omilla valinnoillaan ja säännöillään. Monia asioita kielletään lapsilta - miksi? Esim. ei saa mennä eteiseen leikkimään kengillä tms (meillä saa).

---

Klips

---



No nyt en puhunutkaan päiväkodista enkä tarkoittanut päiväkoti-ikäisiä lapsia, tai siis meidän lastamme päiväkoti-ikäisenä, jos nyt tarkkoja ollaan (tokihan jotkut laittavat alle 1 v päiväkotiin). Toivon, että omat lapseni joudun laittamaan hoitoon vasta siinä vaiheessa, kun ymmärtävät jo hyvin puhetta jne.

Joo tokihan on totta, että ei varmaan ole kiva jos lapsi kyläpaikassa menee eteiseen tonkimaan, tokihan kylässä täytyy pitää lasta vähän enemmän silmällä. Ei ainakaan ole vielä tullut ongelmaa tästä asiasta.

Ei meillä eteisessä erityisen siistiä ole, mutta asunnon pohjaratkaisu on sellainen, että tuo kenkäteline on n. 1,5 m päässä tästä olohuoneesta, joten olisi aika rasittavaa olla kokoajan lasta sieltä pois hakemassa. Eikä se siellä kokoajan nuohoa, ei edes päivittäin. Jos alkaa häiritä, niin ohjaa sitten johonkin muuhun tekemiseen. Tämä esimerkki tuli siitä, kun juttelin kaverini kanssa, joka sanoi, että kokoajan saa olla hakemassa eteisestä/stereoilta jne, eikä edes mies jaksanut vahtia lasta niin että äiti saisi omaa aikaa, kun ei jaksanut ravata jatkuvasti vauvan perässä.

Tuskin tuo lapsi enää kouluiässä haluaa kenkiä imeskellä vaikka nyt niitä saisikin tutkia.


satumetsä, 27.11.2007 02:24:

Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.

---


Mikä on voimakonsti? Miten luonnostaan? Tarkoitatko että lapset luonnostaan pienenä tietävät mikä on väärin ja mikä ei, eivätkä koettele rajojaan, niin että pitäisi komentaa? *eiymmärrä*



Voimakonstilla tarkoitin edellä mainittuja luunappeja, tukkapöllyjä jne. Luonnostaan; tarkoitin luonteeltaan, ihan alun alkaenkin ilman sen kummempaa yrittämistä, sitä, että tätä normaalia arkea eläessä asiat ja kättäytymistavat tulevat tutuiksi.

Ja uskon, että lapset ovat pohjimmiltaan "hyviä" eivätkä "pahoja". Eivät varmaan ymmärrä mikä on väärin ja mikä ei (ja mikä sitten on? jokaisessa perheessä on omat sääntönsä), ja ovat toki itsekkäitä, sehän kuuluu asiaan, mutta en halua uskoa, että pieni viaton lapsi olisi pahantahtoinen, ellei ole siihen jostain syystä kasvanut ja oppinut.

Enkä tarkoita, ettei lasta pitäisi opastaa ja ohjata, tarvittaessa komentaakin, joku jäähypenkki tms on ihan hyvä ratkaisu, mutta fyysinen kajoaminen lapseen on ihan laissakin kielletty, ei sen vastustaminen ole pelkästään minun hörhötyksiäni...
Avatar
#270 • • Kirsikka Guest

Miinapiina, 27.11.2007 09:48:
---
satumetsä, 27.11.2007 02:24:


---
Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.

---


Mikä on voimakonsti? Miten luonnostaan? Tarkoitatko että lapset luonnostaan pienenä tietävät mikä on väärin ja mikä ei, eivätkä koettele rajojaan, niin että pitäisi komentaa? *eiymmärrä*

---


mietin samaa, et miten "luonnostaan"?
ku eihän ne lapset tiedä mikä on oikein ja mikä on väärin ellei joku sitä niille kerro.
esim. jos kahdelle lapselle tulee kinaa jostain tavarasta ja toinen humauttaa toista päähän, ni eihän se tiedä et siihen toiseen sattuu ja et on väärin lyödä, ellei joku sitä kerro.



Juu tästä olen aivan samaa mieltä, en mielestäni ihan niin sanonutkaan, että tällaista jotenkin vastustaisin. Mutta sitä juuri tarkoitin, että kertominen on parempi tapa kuin tukkapöllyn antaminen.
Miinapiina

Posts: 3,494

#271 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Kirsikka, 27.11.2007 10:03:

Juu tästä olen aivan samaa mieltä, en mielestäni ihan niin sanonutkaan, että tällaista jotenkin vastustaisin. Mutta sitä juuri tarkoitin, että kertominen on parempi tapa kuin tukkapöllyn antaminen.



juu tottakai on *joo*
takerruin vaan siihen, ku kirjotit et "Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan..." tarkottaen tolla sit mitä?

ja vastauksen tohon sain ku luin tosta ylempää *hymy*

--
pinkki on pop!!!

Miinapiina

Posts: 3,494

#272 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Kirsikka, 27.11.2007 10:01:

Ei meillä eteisessä erityisen siistiä ole, mutta asunnon pohjaratkaisu on sellainen, että tuo kenkäteline on n. 1,5 m päässä tästä olohuoneesta, joten olisi aika rasittavaa olla kokoajan lasta sieltä pois hakemassa. Eikä se siellä kokoajan nuohoa, ei edes päivittäin. Jos alkaa häiritä, niin ohjaa sitten johonkin muuhun tekemiseen. Tämä esimerkki tuli siitä, kun juttelin kaverini kanssa, joka sanoi, että kokoajan saa olla hakemassa eteisestä/stereoilta jne, eikä edes mies jaksanut vahtia lasta niin että äiti saisi omaa aikaa, kun ei jaksanut ravata jatkuvasti vauvan perässä.

Tuskin tuo lapsi enää kouluiässä haluaa kenkiä imeskellä vaikka nyt niitä saisikin tutkia



pitää viel tähän väliin sanoa, et sitähän se on pienen kanssa... vaikka se ois kuinka rasittavaa hakea sieltä pois, ni sitä on tehtävä, JOS se asia on kiellettyä, et se lapsi sen oppis.
ja juu, se on rasittavaa, mut sit kun lapsi sen oppii ni ei (toivottavasti) sinne mee, toki tulee niit "hairahduksia", mut ei luultavasti niin useasti *hymy*

jos mä en ois jaksanut hakea miinaa pois aina ku se oli jtn tekemässä, ni todennäkösesti mul ei ois tietokone ollut ehjä hetkeen (edellinen läppäri), kissanhiekat ois jatkuvasti lattialla, strereot ois rikki samoin dvd ja tv tms tms, miina ois tullut keittiön pöydältä alas useemmin ku sen kerran, koska se tykkäs kiipee sinne ja mennä verhon taakke lasiin nojailemaan ja kattoo pihalle. meil on haettu ja jankutettu ja sit annettu se luunappi, ku sinne pöydälle on vaan menty kielloista huolimatta uudestaan ja uudestaan. no ei kiipee enää ja antaa muutenki mun tavaroiden olla enemmän rauhassa ku ennen, ei tartte olla jatkuvasti hakemassa sitä pois "pahan teosta".

ok miina on kaks ja teitin lapsonen pienempi, mut tää "koulutus" on alotettu jo pienenä *hih*

*piis*

--
pinkki on pop!!!

josbe

Posts: 1,982

#273 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Kirsikka, 26.11.2007 00:59:
Muutenkin vähän vierastan termejä kasvatus, rajojen asettaminen, kuri jne...


Ai jaahas. Mitäs termejä suosittelisit sitten käytettävän? Esim. wikipedian mukaan koulutus ja opettaminen ovat kasvatuksen osa-alueita. Pärjääkö lapsesi mielestäsi myös ilman niitä?
oooo

Posts: 1,249

#274 • • oooo

tbo, 27.11.2007 03:06:
Ihan todella, todella OTna, mut ois itse asiassa ihan hyvä antaa sen vauvan imeskellä niitä paskaisia kenkiä silloin tällöin - se kasvattaa vastustuskykyä siinä määrin että elämä myöhemmällä iällä on paljon helpompaa kun ei tarvii niiden allergioiden kanssa niin tapella.



Kyllä lapsi varmaan maistelee tarpeeksi hiekkaa siellä hiekkalaatikollakin. En mä nyt tarkoittanut kuitenkaan, että asunto täytyy pitää steriilinä ja lapsi eristää kaikista normi bakteereista *hih* En kuitenkaan tahallisesti tunkis vauvan suuhun likaisia kenkiä ihan vaan siksi, ettei tule allergioita, jotka voivat tulla kenkien maistelusta huolimatta.



Olen kyllä miinapiinan kanssa aikas samaa mieltä asioista *joo*
Sunflower

Posts: 363

#275 • • Sunflower

Miinapiina, 27.11.2007 10:16:

jos mä en ois jaksanut hakea miinaa pois aina ku se oli jtn tekemässä, ni todennäkösesti mul ei ois tietokone ollut ehjä hetkeen (edellinen läppäri), kissanhiekat ois jatkuvasti lattialla, strereot ois rikki samoin dvd ja tv tms tms, miina ois tullut keittiön pöydältä alas useemmin ku sen kerran, koska se tykkäs kiipee sinne ja mennä verhon taakke lasiin nojailemaan ja kattoo pihalle. meil on haettu ja jankutettu ja sit annettu se luunappi, ku sinne pöydälle on vaan menty kielloista huolimatta uudestaan ja uudestaan. no ei kiipee enää ja antaa muutenki mun tavaroiden olla enemmän rauhassa ku ennen, ei tartte olla jatkuvasti hakemassa sitä pois "pahan teosta".



Mun täytyy myöntää, että epäilen edelleen tuon luunapin tehoa noissa jutuissa. Tietyssä iässä lapset kokeilevat sen 1500 kertaa tiettyjä juttuja ja asiaa pitää toistaa ja toistaa ja hakea lasta pois. Toki se on hetkittäin rasittavaa, mutta liittyy ikään ja toistaminen liittyy osittain myös tuohon lapsen muistin rajallisuuteen ja lyhyyteen. On ihan hirveästi uutta opittavaa ja nähtävää, joten kyllähän ne kiellot helposti unohtuvat.

Se mitä olen tuttujen lapsia seuraillut, niin kyllä sen luunapin jälkeenkin on uudelleen yritetty ja toisaalta meilläkin on x-toistojen jälkeen opittu tietyt rajat ilman luunappeja, vaikka varsin kovapäisiä lapsukaisia ovatkin. Eli siis ihan empiirisillä kokemuksilla olen huomannut, että molemmilla tavoilla päästään samoihin tuloksiin. Toki, jos on annettu luunappeja, niin jatkossa voi olla hankalaa saada lasta uskomaan pelkkää puhetta?

Ja noiden kenkien syömisestä ja vastustuskyvystä. Liian steriili ympäristö tosiaan lisää allergioita, mutta vaikka meillä on kielletty kenkien syöminen, niin kyllä sitä on silmän välttäessä päästy tekemään ja on jyrsitty vessaharjaa ja syöty ulkona hiekkaa jne. Eli kyllä tavallisella vilkkaalla taaperolla tulee noita likaisia juttuja tungettua suuhun ihan ilman vanhempien lupaakin.
Miinapiina

Posts: 3,494

#276 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Sunflower, 27.11.2007 14:31:

Mun täytyy myöntää, että epäilen edelleen tuon luunapin tehoa noissa jutuissa. Tietyssä iässä lapset kokeilevat sen 1500 kertaa tiettyjä juttuja ja asiaa pitää toistaa ja toistaa ja hakea lasta pois. Toki se on hetkittäin rasittavaa, mutta liittyy ikään ja toistaminen liittyy osittain myös tuohon lapsen muistin rajallisuuteen ja lyhyyteen. On ihan hirveästi uutta opittavaa ja nähtävää, joten kyllähän ne kiellot helposti unohtuvat.



sä voit epäillä ihan vapaasti, mä en jaksa tosta aiheesta enää vääntää. mä oon mielipiteeni sanonut ja perustellut, enkä siitä ala enää jauhaa.
ja ihan ku mä en kahen lapsen (4-vee ja 2-vee) äitinä tietäis tota asiaa, et tietyssä iässä asioita kokeillaan ja kokeillaan ja kokeillaan... ja että kiellot välillä unohtuu tms

Sunflower
Se mitä olen tuttujen lapsia seuraillut, niin kyllä sen luunapin jälkeenkin on uudelleen yritetty ja toisaalta meilläkin on x-toistojen jälkeen opittu tietyt rajat ilman luunappeja, vaikka varsin kovapäisiä lapsukaisia ovatkin. Eli siis ihan empiirisillä kokemuksilla olen huomannut, että molemmilla tavoilla päästään samoihin tuloksiin. Toki, jos on annettu luunappeja, niin jatkossa voi olla hankalaa saada lasta uskomaan pelkkää puhetta?



edelleenkin, yks tapa sopii yhelle, toinen toiselle, lapset on kaikki erilaisia ja yksilöitä. mä voin väittää omat lapseni tuntien, et ilman sitä luunappia meillä tiettyjä toistoja ois ollut huomattavasti enemmän ja asioista ois saanut jankuttaa huomattavasti enemmän.
ja kyllä meillä uskotaan hyvin puhetta, ja tiedän sen johtuvan ihan näistä mun kasvatusmenetelmistä *joo*

Sunflower
Ja noiden kenkien syömisestä ja vastustuskyvystä. Liian steriili ympäristö tosiaan lisää allergioita, mutta vaikka meillä on kielletty kenkien syöminen, niin kyllä sitä on silmän välttäessä päästy tekemään ja on jyrsitty vessaharjaa ja syöty ulkona hiekkaa jne. Eli kyllä tavallisella vilkkaalla taaperolla tulee noita likaisia juttuja tungettua suuhun ihan ilman vanhempien lupaakin.



mä en kyllä missään vaiheessa sanonut et kenkien syöminen on meillä kielletty sen takia et ne kengät on likasia, vaan meillä ei leikitä kengillä missään, koska en haluu et ne hiekat ja paskat levii joka paikkaan. enkä oo missään vaiheessa sanonut et mä olisin mitenkään hysteerinen sen suhteen mitä noi muksut tunkee suuhunsa, en oo huuhtelemassa miinan suuta joka kerta ku se hiekkasen lapion sinne tunkee. et se et saako ne tungettua likasia juttuja suuhunsa vai ei, ei oo missään vaiheessa ollut mun pointti!

--
pinkki on pop!!!

Avatar
#277 • • Kirsikka Guest
Tää on nyt taas kärjistynyt siihen pisteeseen, että sanoin mitä vaan, joku käsittää sen väärin. Mulla ei enää riitä aika ja kärsivällisyys tän asian puimiseen, kun en kirjoittamalla saa asiaa tarpeeksi selvästi ilmaistua.

Mutta siis kukin tavallaan, eiköhän täälläkin ole kaikissa perheissä asiat suhteellisen hyvin, tämmöiset kenkien syömiset ja ehkä satunnaiset luunapitkin on aika pieniä murheita todellisiin ongelmiin verrattuna.
Sunflower

Posts: 363

#278 • • Sunflower
Miinapiina. Toi pohdiskelu tuosta luunapista ei ollut mitenkään Sulle erityisesti osoitettu. Se tuli vain mieleen tuosta tekstistäsi ja tästä syystä lainasin Sua. Samaa mieltä olen, että tosiaan tarvitsee paaaaljon aikaa ja kärsivällisyyttä ja vielä vähän lisää kärsivällisyyttä.

Itse en hyväksy ruumiillista kuritusta, enkä sitä näin ollen myöskään toteuta, mutta jokainen kasvattaa lapsensa tavallaan ja kyllä mä tossa esimerkissä ymmärrän hyvinkin ne tilanteet, jolloin sitä käyttää. En väitä sitä hyväksi, mutta olenpa itsekin tehnyt monen monta ratkaisua lasten kanssa, joista en loppujen lopuksi ylpeä ole. Eli tarkoitus ei ollut arvostella kasvatustasi vaan lähinnä mietin vain, mitä hyötyä tuosta tavasta loppujen lopuksi on.


Miinapiina, 27.11.2007 16:12:

mä en kyllä missään vaiheessa sanonut et kenkien syöminen on meillä kielletty sen takia et ne kengät on likasia, vaan meillä ei leikitä kengillä missään, koska en haluu et ne hiekat ja paskat levii joka paikkaan. enkä oo missään vaiheessa sanonut et mä olisin mitenkään hysteerinen sen suhteen mitä noi muksut tunkee suuhunsa, en oo huuhtelemassa miinan suuta joka kerta ku se hiekkasen lapion sinne tunkee. et se et saako ne tungettua likasia juttuja suuhunsa vai ei, ei oo missään vaiheessa ollut mun pointti!



Ja se kenkäpätkä ei todellakaan ollut Sinulle osoitettu, joten en yhtään ihmettele, ettei osunut pointtiisi millään tavalla. En aina jaksa lainailla joka pätkää, kun tuokaan ei ollut yhdelle ja tietylle ihmiselle vaan aiheesta oli ylempänä aika monta kommenttia.
Miinapiina

Posts: 3,494

#279 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Sunflower, 27.11.2007 21:01:
Miinapiina. Toi pohdiskelu tuosta luunapista ei ollut mitenkään Sulle erityisesti osoitettu. Se tuli vain mieleen tuosta tekstistäsi ja tästä syystä lainasin Sua.



Ja se kenkäpätkä ei todellakaan ollut Sinulle osoitettu, joten en yhtään ihmettele, ettei osunut pointtiisi millään tavalla.



jep, kässätty *hymy*

--
pinkki on pop!!!