Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Mielestäni monet ihmiset kieltävät lapsiltaan turhaan monia asioita, ja tekevät elämisen hankalaksi omilla valinnoillaan ja säännöillään. Monia asioita kielletään lapsilta - miksi? Esim. ei saa mennä eteiseen leikkimään kengillä tms (meillä saa).
Päiväkodissa eteinen on pukemista, riisumista sekä vaatteiden säilytystä varten, ei leikkitila. Muiden kengät eivät ole toisten lasten puruleluja, vaan heillä on sitä varten muut lelut sekä kori, jossa on vanhoja vaatteita, kenkiä sekä laukkuja, joita voivat aivan vapaasti penkoa niissä tiloissa, joissa leikitään.
Itselläni on suurin osa kengistä kaapissa, enkä tod alkaisi niitä pesemättömiä kenkiä sieltä vauvalle antamaan. Enkä muutenkaan voi kuvitella, että antaisin vauvan mennä tuonne eteiseen leikkimään minun ja mieheni hiekkaisilla kengillä. Enkä voi kuvitellakaan, että alkaisin sitä varten pesemään talon kenkiä ja avaamaan kaappeja, jotta vauva voi mennä sinne leikkimään.
Nipoa? Minusta ei. Minun kengät eivät ole leikkikalu ja minun kengät ovat kulkeneet sen verran paskaisilla kujilla, etten halua niitä vauvojen käsiin tai suuhun. En myöskään näe ideaa alkaa hinkkaamaan kengänpohjia juuriharjalla.
Ennemmin hommaan lapselle korin, johon laitan vanhoja (puhtaita) kenkiä sekä vaatteita, joilla hän voi leikkiä.
En myöskään ymmärrä, että miten tämä asia tekisi elämisen hankalaksi?
Että eteisiäkin on monenlaisia, siinä yksi vastaus kysymykseesi. Usein ne tuppaavat olemaan täynnä likaisia kenkiä ja hiekkaakin. On ihan luonnollista minun mielestäni, ettei joku halua katsella kun vauva pelehtii niiden ties missä koirankakassa pyörineiden kenkien kanssa.
Minun mielestäni ei myöskään ole soveliasta, jos olettaa, että kaikki haluavat vieraaksi tulevan lapsen leikkivän eteisessä heidän kengillään.
Ehkä teillä+joillain muilla on kotona tilava, avara, siisti ja puhdas eteinen mattoineen ja puhtaine kenkineen mutta monilla se eteinen tai tila, jossa kenkiä säilytetään voi olla aika koppikin, kenties hiekkainen ja joillain siellä säilytetään muutakin tavaraa kuin kenkiä, eikä se siten ole mikään puhdas tai muutenkaan sopiva tila leikkimiseen.
Itse en kyllä ymmärrä yhtään, miten joku voi ihmetellä sitä, ettei jonkun lapsi, vauva saa leikkiä käytetyillä kengillä eteisessä. Ymmärrän itse sen täysin, ettei saa leikkiä kengillä eteisessä mutta ymmärrän myös sen, että siellä voi leikkiä jos eteinen sekä kengät ovat puhtaita ja tila on leikkimiseen soveltuva. Kaikilla se ei sitä ole.
Kirsikka, 27.11.2007 00:06:
Lähinnä toivon (kukapa ei toivoisi) että lapsemme olisivat sen verran fiksuja ihan luonnostaan, ettei järkeä tarvitse päähän sentään voimakonstein takoa.
Mikä on voimakonsti? Miten luonnostaan? Tarkoitatko että lapset luonnostaan pienenä tietävät mikä on väärin ja mikä ei, eivätkä koettele rajojaan, niin että pitäisi komentaa? *eiymmärrä*