Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 718,139 views

0-scar

Posts: 760

#2061 • • 0-scar Team Teknolipat :)
Meil on tarkotus tehdä hörpyt oikein. Joten alotetaan siitä..tottakai vähennetään jäitä jos asiakas pyytää. Eikä se sen kummemmin vituta, paitsi siin vaihees kun hörppy on valmis...Mitä tohon juoman vetisyyteen, 3palaa lillumassa blandiksissa sulaa nopeasti ja vetistää juoman nopeammin kuin täyssatsi kuutioita ...ja lähinnä ekas postis nimenomaan meinasin tota juoman vahvuutta*nillinnillin* *iloinen*

--
Jos joskus murhe painaa, se painaa, se painaa, voit silloin multaa kaivaa ja huolet hukuttaa!

Dementation

Posts: 2,892

#2062 • • Edited Dementation wednesday?

plink, 8.11.2008 11:11:
mäkkärissä ja hesessä myyjien on äärimmäisen hankala tajuta, ettei juomaan laiteta jäitä jos asiakas niin haluaa. ehkä n. 50% ei auta vaikka asian ilmaisisi moneenkin kertaan. ite käyn noissa syömässä lähinnä silloin kun ei ole aikaa käyttää puolta tuntia ruokikseen, ja mulla hampaat vihloo jäistä niin etten pysty sellaista juomaa juomaan. ja kun on kiire, niin ei ole aikaa jäädä odottelemaan jäiden sulamista, jolloin koko limska on pakko heittää koskemattomana viemäriin. ihan sama olis olla antamatta koko juomaa ollenkaan, jolloin säästyisi luontoakin.



Kyse on hyvin harvoin ymmärtämisestä... Lasken työpäivän aikana vaikkapa 200 mukia juomaa, 5 päivää viikossa, eli 1000 mukia juomaa viikossa. Niistä kun menee ehkä joku 50 ilman jäitä, niin ne jäät tulee ihan automaattisesti kauhastua sieltä, vaikka itsekin merkkaan koneelle sen tarkennuksen että "ei jäitä".

Mutta tietenkin annan uuden juoman heti, kun joko itse muistan sen että oli ilman jäitä (tosi usein näin käy just kun oon laittanut sen juoman valumaan), huomaan koneelta että se oli ilman jäitä tai kun asiakas mua siitä muistuttaa... En silti siedä sitä että asiakas käy huutamaan mulle että "etkö sä tajua, mä sanoin että ilman jäitä!"

Mä osaan laskea sen uuden juoman kyllä ilman huutamista ja teen sen jopa ihan mielelläni sillon kun mulle ei huudeta. Vielä ärsyttävämpää on se kun väki ei edes sano että ilman jäitä ja sit kun annat juoman, niin sanotaan että "Mä haluan tän ilman jäitä!" Sen vois kertoa ajoissa *ding*

Onko joku idiootti tosissaan ollut laskematta sulle uutta juomaa jos on laittanut jäät ja oot maininnut asiasta?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

ramsau

Posts: 403

#2063 • • ramsau chuck my norris
Asiakaspalvelijat haloo -

Oletteko siellä asiakkaiden vuoksi vai ovatko asiakkaat teille vain välttämätön paha jotta pystytte harjoittamaan ammattianne?

Järki käteen.

Asiakaspalveluammattiin joko joutuu tai siihen pääsee ja valitettavasti ihmiset jotka joutuvat suoraan asiakaspalveluammattiin pilaavat maineen ja kunnioituksen heiltä jotka tekevät ammattia sen takia koska rakastavat sitä.

Jos asiakas pyytää, toteuta.

Ei pitäisi olla vaikeata (:
Dementation

Posts: 2,892

#2064 • • Dementation wednesday?

ramsau, 10.11.2008 21:13:
Jos asiakas pyytää, toteuta.



Jos asiakkaat osaa pyytää asioita joihin voin vaikuttaa, niin mielelläni toteutan, mutta kun asiakkaat vaatii asioita, joihin mä en edes voi vaikuttaa, eivätkä kuuntele mitään järkipuhetta, niin aika hiljaista että toteuttaisin vaikka voisinkin.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

ramsau

Posts: 403

#2065 • • Edited ramsau chuck my norris

Dementation, 10.11.2008 21:16:

Jos asiakkaat osaa pyytää asioita joihin voin vaikuttaa, niin mielelläni toteutan, mutta kun asiakkaat vaatii asioita, joihin mä en edes voi vaikuttaa, eivätkä kuuntele mitään järkipuhetta, niin aika hiljaista että toteuttaisin vaikka voisinkin.


Ammattitaidon puutetta.

Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.

Eikös se että asiakas lähtee hymyillen ulos paikalta ole se mihin pyritään?
Dementation

Posts: 2,892

#2066 • • Dementation wednesday?

ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.



Eli jos asiakas on alusta asti sitä mieltä että tuote on liian kallis, liian paskalaatuinen ja sen sai liian hitaasti, niin silti se on mun ammattitaidon puutetta ettei asiakas ole tyytyväinen?

Voin tietty sanoa että munkin mielestä nää on paskoja tuotteita ja antaa vastoin ohjeita alennusta ja saada sitten potkut, mutta ei se asiakkaan hymy sillon paljon lohduta.


Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.



Valtaosin kyllä, mutta ei silti aina. Kaikkeen ei vaan asiakaspalvelijalla ole valtuuksia ja toisinaan asiakkaat eivät suostu edes kuuntelemaan, tuskin on ollut pelkästään meidän ammattitaidon puutetta että asiakkaita on jouduttu vartijoiden ja poliisien avulla laittamaan maihin ja viemään pois, kun käyvät käsiksi tai alkavat heilutella puukkoa tai kuten eräs hihhuli, laukomaan ilotulitteita kohti työntekijöitä.


Eikös se että asiakas lähtee hymyillen ulos paikalta ole se mihin pyritään?



Kyllä mun tavoite on se että mä onnistun tarjoamaan asiakkaalle sen mitä se on tullut hakemaan, mutta en mä siihen pysty ellei asiakas myös halua että asia järkevästi tulee hoidetuksi.

Jos mä menen kangaskauppaan ostamaan autoa jonka haluan saada sen 100 eurolla ja heilutan sit kirvestä kun sieltä en saa autoa ostettua, niin siinä ei asiakaspalvelijan ammattitaidolla taida paljon olla merkitystä.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Avatar
#2067 • • Edited astaroth Guest

ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.

Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.


pah. liikkeellä on paljon asiakkaita, jotka kärjistetysti koordinoidusti miettivät, että kenenkäs rasvatukan kassalla tänään käydään vittuilemassa ja toivomassa vedestä viiniä.

provoatko nyt aspalaisia ihan huviksesi? :P vaativalla asiakkaalla ja idiootilla on ero

edit: ja onko mielestäsi parempi raivota tässä topikissa vai sitten työpaikalla asiakkaan / pomon nähden? :]
ramsau

Posts: 403

#2068 • • ramsau chuck my norris

Dementation, 10.11.2008 21:30:
Eli jos asiakas on alusta asti sitä mieltä että tuote on liian kallis, liian paskalaatuinen ja sen sai liian hitaasti, niin silti se on mun ammattitaidon puutetta ettei asiakas ole tyytyväinen?



Ei, mutta turha sinun on siitä mieltäsi pahoittaa. Miksi ottaa asiat aspatehtävissä sitten niin henkilökohtaisesti jos et niille kertakaikkisesti voi mitään? Voithan tietenkin yrittää parhaasi selittää tilanteen jotta asiakas ymmärtäisi tilanteen, mutta sehän tietenkin riippuu siitä haluatko selittää tilanteen ystävällisesti.

Dementation, 10.11.2008 21:30:

Voin tietty sanoa että munkin mielestä nää on paskoja tuotteita ja antaa vastoin ohjeita alennusta ja saada sitten potkut, mutta ei se asiakkaan hymy sillon paljon lohduta.



Ei asiakasta tarvitse lahjoa saadakseen hänen tuntemaan hyvää oloa, jos asiakas tuntee olonsa petetyksi tai huijatuksi aina voi yrittää selittää miten asia oikeasti menee, jos ei sekään riitä pyytää kollegaa selittämään tilanne myös ja sen jälkeen ohjata normaalit reklamointikanavat ja jatkaa päivää.

Jos tiedät ettei se ole sinun vikasi ja asiakas kuitenkin niin väittää.. Eikö egosi kestä sitä ja onko siitä pakkoo ottaa itseensä?

Dementation, 10.11.2008 21:30:

Valtaosin kyllä, mutta ei silti aina. Kaikkeen ei vaan asiakaspalvelijalla ole valtuuksia ja toisinaan asiakkaat eivät suostu edes kuuntelemaan, tuskin on ollut pelkästään meidän ammattitaidon puutetta että asiakkaita on jouduttu vartijoiden ja poliisien avulla laittamaan maihin ja viemään pois, kun käyvät käsiksi tai alkavat heilutella puukkoa tai kuten eräs hihhuli, laukomaan ilotulitteita kohti työntekijöitä.



Ja minua on uhattu aseella ja puukolla töissä ollessani, so what. Siitäkin tilanteesta selvittiin puhumalla ja häiriintyneitä on aina. Täällä ollaan edelleen.

Klisee: Ei ole vaikeita asiakkaita, on haastavia. Joskus se ei riitä, mutta silloin voi lohduttautua siihen ettei se ollut oma vika. Lopputekstin voi silti paketoida aikalailla siihen jos et tilanteelle mitään voi, et voi. Ei siitä kannata ottaa itseensä ja tuntea egotappioita.

Tiedät kyllä mihin olet ryhtynyt kun asiakaspalvelutehtäviin olet mennyt, ei ne siitä mihinkään koskaan muutu.
Lyylikki

Posts: 2,975

#2069 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

ramsau, 10.11.2008 21:13:
Asiakaspalvelijat haloo -

Oletteko siellä asiakkaiden vuoksi vai ovatko asiakkaat teille vain välttämätön paha jotta pystytte harjoittamaan ammattianne?

Järki käteen.

Asiakaspalveluammattiin joko joutuu tai siihen pääsee ja valitettavasti ihmiset jotka joutuvat suoraan asiakaspalveluammattiin pilaavat maineen ja kunnioituksen heiltä jotka tekevät ammattia sen takia koska rakastavat sitä.

Jos asiakas pyytää, toteuta.

Ei pitäisi olla vaikeata (:



Nii. Varmasti suurin osa niistä tyypeistä, jotka käyvät täällä nillittämässä, ovat niitä, joilta saat sitä hyvää palvelua. Kuitenkin myös niitä hyvää palvelua tarjoavia tyyppejä saattaa välillä ärsyttää se asiakaskunta.

Mä ainakin nautin asiakaspalvelusta ja mikään ei ole sen parempaa, kuin tehdä joku ihminen onnelliseksi tai iloiseksi, edes siksi pieneksi hetkeksi. Mutta kyllä kun mä olen ollu asiakaspalvelussa, niin välillä on saanut puhallella höyryjä, jotta ei räjähdä.

95 % asiakkaista pystyy hoitamaan tolla pyyntö -> toteutus kaavalla, mutta sitten on se 5 %, joihin ei tehoa mikään. Jos sä et pysty muuttamaan vettä viiniksi tai tekemään jotain muuta ihmettä, niin heitä sä et pysty palvelemaan.

Älä siis pliis pilaa sitä hetkellistä purkautumisen iloa, minkä tämä topikki tuo asiakaspalvelijoille. Aika monta tänne kirjoitettua juttua on sellaista, joista tulee fiilis, että "mitä sä nillität?" kunnes muistaa, että välillä on niitä päiviä, jolloin mikä tahasa ärsyttää ja varsinkin joku ihan pieni ja mitätön asia voikin nousta käsittämättömän suureksi. Mikäli tämä topik ärsyttää, niin se kannattaa jättää lukematta, ennemmin kuin jakaa omia ohjeitaan.
ramsau

Posts: 403

#2070 • • ramsau chuck my norris

Lyylikki, 10.11.2008 22:12:
asiaa



Aspa - 7 years and counting.

Lähinnä minua vain nauratti nillittäminen siitä minkälaisen vaivan asiakas saa aikaseksi kun pyytää yksinkertaista asiaa. Puhuit täyttä asiaa.
Dementation

Posts: 2,892

#2071 • • Dementation wednesday?

ramsau, 10.11.2008 21:42:
Ei, mutta turha sinun on siitä mieltäsi pahoittaa. Miksi ottaa asiat aspatehtävissä sitten niin henkilökohtaisesti jos et niille kertakaikkisesti voi mitään? Voithan tietenkin yrittää parhaasi selittää tilanteen jotta asiakas ymmärtäisi tilanteen, mutta sehän tietenkin riippuu siitä haluatko selittää tilanteen ystävällisesti.
--
Jos tiedät ettei se ole sinun vikasi ja asiakas kuitenkin niin väittää.. Eikö egosi kestä sitä ja onko siitä pakkoo ottaa itseensä?



En tiedä mistä tää keskustelu nyt tuli, kun kyse ei kai ollut siitä että mä pahoittaisin mieltäni tai tuntisin egotappioita, vaan siitä että sun jutuista sai sen käsityksen että ellei kaikesta selviä puhumalla ja asiakas ei lähde aina hymyillen, niin on huono asiakaspalvelija... Siihen mä väitin vastaan.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

ramsau

Posts: 403

#2072 • • ramsau chuck my norris

Dementation, 10.11.2008 22:27:
.. Siihen mä väitin vastaan.



Uugei, en tarkoittanut missään nimessä sitä. Lievä misunderstunding siis.

Pahoitteluni siitä (:
wiwi

Posts: 1,575

#2073 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Pakko kommentoida tähän asiakaspalvelu-keskusteluun muutama asia. Ite oon ollu ensin pari vuotta ravintolatyössä, tarjoilijana lähinnä, ja viimeisen reilun parin vuoden ajan tavaratalossa duunissa. Erilaisista asiakkaista ja asiakaspalvelutilanteista on siis jonkun verran kokemuksia. Edelleen pidän tästä työstä ja ihmisistä yleensäkin, mutta on kyllä paljon mihin IMO ei auta reippainkaan asiakaspalvelijan asenne.

Mulle on kaikissa duunipaikoissa selvennetty että asiakkaan toivomuksia noudatetaan niin pitkälle kuin mahdollista. Mulle on myös selvää, että oli tilanne mikä tahansa ja vitutus kuinka suuri vaan niin jos joku siinä tilanteessa menettää malttinsa, se en ole minä - tai ainakaan en näytä sitä asiakkaalle. Oon aika pitkäpinnanen ja rauhallinen ihminen, niin harvoin tuottaa vaikeuksia mutta joskus ihmisten idiotismi on sitä luokkaa että ei siinä paljon voi tehdä.

Ehkä suurin vitutuksen aiheuttaja on se, että ihmiset kuvittelee heitä palvelevan ihmisen osaavan lukea ajatuksia. Ei osaa, voin kertoa. Jos asiakas ilmaisee itseään niin vajavaisesti että palveleva henkilö joutuu arvuuttelemaan, kyselemään, tarkistamaan tms. niin siitä ei mun mielestä ole oikeutta suuttua ja pitää työntekijää totaalisena urpona (ja usein vielä sanallisesti ilmaista sitä). Eri ihmiset myös ymmärtävät samalla käsitteellä usein eri asioita, joten väärinkäsityksiä syntyy. Esimerkkinä voin mainita sen, että se että joku "ottaa täyden loton" voi merkitä kahdelle ihmiselle käytännössä eri asioita.

Toinen asia on ylipäätään vuorovaikutustaitojen puute ja epäasiallinen/loukkaava/uhkaava käytös. Kyllä, urpoja tulee olemaan aina eikä kannata tehdä asiakaspalvelutyötä jollei sitä kestä. Kuitenkin on musta, noh, huolestuttavaa se että tuntuu olevan paljon "normaaleja" ihmisiä joilla ei ole hajuakaan, miten kanssaihmisiä kohdellaan (joo, niitä ne asiakaspalvelijatkin on). Jos asiakas viiden minuutin jonottamisen jälkeen neuvonta/pankkipisteessä on niin vihainen että heittää työntekijää rytistämillään asiapapereilla päin naamaa ja tämän jälkeen haukkuu huonosta palvelusta (jota on siis se, että palvellaan edellistä asiakasta) sekä kiroilee ja marssii loukkaantuneena pois paikalta, on mun mielestä ihan turha alkaa sen persettä nuolemaan tilanteen korjaamiseksi. Mä voin tehdä paljon ja yrittää parhaani mutta ihan kaikkeen munkaan ei tarvitse alentua.

Onneksi nykyisessä työpaikassa on tehty hyvin selväksi, ettei kaikkea tarvitse ottaa vastaan ja että vartijalle voi soittaa aina jos on tarve. Mun tavote on oikeasti tyytyväinen asiakas ja kyllä aika paljon voin joustaa, mutta ei se aina riitä. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa senkin, että esim. isossa ketjussa työskenteleminen luo aika tarkat reunaehdot sille, miten voi toimia. Ja yleisemminkin työpaikka. Kaupassa työskentely on muutenkin luonteeltaan vähän erilaista kun ravintolatyö.

Ai niin joo ja koska olen nuori nainen, niin mun kohdalla on myös tyttö-kortti aina käytettävissä. Jos palvelu ei tyydytä, sehän johtuu siitä että ei tällanen likka mistään mitään tajua tai osaa työtään.*plur*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Amma

Posts: 2,383

#2074 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

ramsau,:
---
Dementation
...
---
...


Teidät kummatkin muutamia kertoja tavanneena (mutta sen enempää teitä varsinaisesti tuntematta) voisin väittää kummankin sopivan erittäin hyvin asiakaspalvelutehtäviin. *piis*

--
*etsiskel*

sapeli

Posts: 11,768

#2075 • • Edited sapeli jokukukamikä?

ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.

Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.

Eikös se että asiakas lähtee hymyillen ulos paikalta ole se mihin pyritään?



ja

ramsau, 10.11.2008 21:13:
Järki käteen.

Asiakaspalveluammattiin joko joutuu tai siihen pääsee ja valitettavasti ihmiset jotka joutuvat suoraan asiakaspalveluammattiin pilaavat maineen ja kunnioituksen heiltä jotka tekevät ammattia sen takia koska rakastavat sitä.

Jos asiakas pyytää, toteuta.

Ei pitäisi olla vaikeata (:



Meillä taitaa olla vähän eri käsitys siitä mitä asiakaspalvelijana oleminen on - ja kaipa se vaihtelee senkin mukaan millä alalla on asiakaspalvelijana (itse olen logistiikka-alan asiakaspalvelussa).

Itse määrittelisin asiakaspalvelijana olemisen firman ja asiakkaan välisenä rajapintana toimimisen, tavoitteena firmalle mahdollisimman tuottoisa toiminta. Usein tyytyväinen asiakas on asiakas joka asioi toistekin samassa firmassa, eli hyvä asia. Toisaalta, meille on myös tehty selväksi että asiakkaita piisaa, eli yksittäisten ongelmatapausten kanssa ei tuhlata aikaa ja energiaa. Firmalle tappiollisia ratkaisuja ei tarjota, vaikka se olisikin joskus ainoa tapa saada asiakas oikeasti tyytyväiseksi.

Jos asiakas pyytää jotakin mihin ei omat valtuudet riitä, ohjataan tietenkin asiakas esimiehen juttusille, joka useimmiten kertoo asiakkaalle saman asian mutta vähemmän pehmeään sävyyn. Siinä ei ole mitenkään päin kyse omasta asiakaspalvelutaidosta.

Kärsivällisyys on kyllä hyvä mikä auttaa alalla kuin alalla. Monasti pettynyt tai omalta asiakkaaltaan huudot saanut asiakas on vaikea ja haluaa vain purkaa paineita itsekin, ja tällöin tietenkin kylmäpäinen asiakaspalvelija jaksaa kuunnella huudot ja kun asiakas on rauhoittumaan päin, voidaan yhteistuumin katsoa miten tilannetta voitaisiin korjata. Toisaalta taas, minulle on ainakin esimies opettanut että vittuilua ei tarvi kuunnella - ja luojan kiitos olen puhelinasiakaspalvelussa, eli asiakkaalle voi sanoa että soittaa takaisin kun on rahoittunut, ja luuri korvaan. *joo*

PS: lueskelin vielä uudelleen muita kommenttejasi ja huomasin että vähän sanomasi muuttui sivun alalaitaa kohden - olisin odottanut kaltaisesi hyvän asiakaspalvelijan ymmärtävän millä tavalla moinen kommentti toisen ammattitaitoa kohtaan koetaan ylimielisenä ja loukkaavana. Ehkä kyse on tosiaan eri aloista mutta ei todellakaan ole ammattitaitokysymys useimmissa tilanteissa jos ei lupaa asiakkaalle kuuta taivaalta.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Damien

Posts: 2,882

#2076 • • Edited Damien [tr3ox]

sapeli,
Meillä taitaa olla vähän eri käsitys siitä mitä asiakaspalvelijana oleminen on - ja kaipa se vaihtelee senkin mukaan millä alalla on asiakaspalvelijana (itse olen logistiikka-alan asiakaspalvelussa).

Itse määrittelisin asiakaspalvelijana olemisen firman ja asiakkaan välisenä rajapintana toimimisen, tavoitteena firmalle mahdollisimman tuottoisa toiminta. Usein tyytyväinen asiakas on asiakas joka asioi toistekin samassa firmassa, eli hyvä asia. Toisaalta, meille on myös tehty selväksi että asiakkaita piisaa, eli yksittäisten ongelmatapausten kanssa ei tuhlata aikaa ja energiaa. Firmalle tappiollisia ratkaisuja ei tarjota, vaikka se olisikin joskus ainoa tapa saada asiakas oikeasti tyytyväiseksi.



Tämä on erittäin ikävä pointti perinteisen asiakaspalvelijan näkökulmasta. Tyytyväinen asiakas tulee aina uudestaan ja tuo sillä tavoin pidemmällä aikavälillä enemmän tuottoa firmalle. Valitettavasti tänä kvartaalipiereskelyn aikakautena, tulospaineet sysätään johtajiston niskasta suoraan sorvin viereen ja sitä kautta asiakkaiden niskaan - mikä on mielestäni erittäin vitun perseestä.

Asiakaspalvelussa on kysymys asiakkaan tyytyväisenä pitämisestä, kustannuksista piittamatta. Vituttaa että porvarimentaliteetti ja pörssitulospaineet ovat päässeet herrojen hallintokautena, valumaan suoraan lattiatasolle ja työläiset ovat omaksuneet nämä näkemykset viimeisen kymmenen vuoden aikana mukisematta omaksi ideologioikseen. Vastustan, mulle ei makseta siitä isoa kuukausi palkkaa ja bonusta, että hermoilen tuloksesta ala Gigantti (josta muuten kävelin 2viikon kokeilun jälkeen ulos sormi pystyssä), sitä varten pomot on pomoja ja niillä on pomojen liksat.

edit: typo
sapeli

Posts: 11,768

#2077 • • sapeli jokukukamikä?

Damien, 11.11.2008 08:04:
Asiakaspalvelussa on kysymys asiakkaan tyytyväisenä pitämisestä, kustannuksista piittamatta.



Tästä ollaan näköjään eri mieltä. Asiakaspalvelija on firmansa työntekijä, ei asiakkaiden, ja asiakkaiden tyytyväisyys on kuitenkin vain väline firmalle tuottojen lisäämiseksi. Ei tämä tietenkään tarkoita sitä että asiakkaalle oltaisiin töykeitä tai joustamattomia, se vain tarkoittaa sitä että ei ole firmalle aina järkevää tarjota asiakkaalle tappiollista palvelua (usein vain koska tämä on hankala ja mahdoton saada tyytyväiseksi), jollei kyse ole asiakkaasta joka tienaa firmalle varmasti rahan takaisin.

Kun sanot "kustannuksista piittaamatta", et ehkä ota huomioon sitä, että eri aloilla nuo kustannukset voivat vaihdella rajustikin. Logistiikka-alalla suurten kuljetusten hinnat ja mahdolliset reklamaatiokustannukset ovat todella suuria, eli mahdollinen mainosarvo mitä tyytyväiset asiakkaat tuo harvoin vastaa näitä kustannuksia. Tai ehkä korkeammat tahot ovat määritelleet että sille linjalle ei vain voida lähteä koska siitäkin sana leviäisi, ja sitten kaikki asiakkaat alkaisivat vaatia meille tappiollisia lisäpalveluja.

Eipä tämä ole kuitenkaan oikein yksittäisten asiakkaiden ala, vaan lähinnä isot firmat tuo sitä rahaa, eikä henkilökuntaa riitä useinkaan yksittäisten ongelmatapausten mikromanagerointiin.

Siitä olen kuitenkin kanssasi varmaankin samaa mieltä että ihannemaailmassa asiakaspalvelija pääsee toteuttamaan firmansa siunauksella asiakkaan kaikki pyynnöt ja toiveet, ja mistäpä tulisi parempi mieli? Kyllä minäkin mielelläni ilmoitan aina asiakkaalle kun heidän kadoksissa olleet tavaransa ovat löytyneet tai että sittenkin löytyi vielä yksi kuski joka suostuu päivän päätteeksi viemään kiireelliset tavarat perille, mutta nämä ovat sellaisia asioita että niitä ei voi taikoa todeksi vain koska asiakas niin haluaisi - ja siinä tulee esille se mistä ainakin meidän firmassa on asiakaspalvelussa kyse: tehdään kaikki mitä on ikävän tilanteen välttämiseksi tehtävissä, ja jos ei onnistuta, infotaan asiakasta tästä säntillisesti ja asiallisesti, ja yritetään pitää huoli että tulevaisuudessa vastaavat ongelmat vältetään.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#2078 • • Annakins Guest

crissy, 5.10.2008 22:00:
Se vaatteiden palauttamisen vaikeus johtuu aikalailla viitseliäisyydestä.. syyksi sanotaan mm. ettei enää muista mistä sen vaatteen on ottanut



Kuluttajana pidän kyllä enemmän sellaisista vaatekaupoista, joissa voin jättää sovittamani vaatteet siististi tangolle sovituskopin luona. Varsinkin jos kokeilee useampaa vaatetta, niin en mä ihan oikeasti muista mistä olen minkäkin poiminut mukaani.
Epailija

Posts: 5,636

#2079 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Annakins, 11.11.2008 10:32:
Kuluttajana pidän kyllä enemmän sellaisista vaatekaupoista, joissa voin jättää sovittamani vaatteet siististi tangolle sovituskopin luona. Varsinkin jos kokeilee useampaa vaatetta, niin en mä ihan oikeasti muista mistä olen minkäkin poiminut mukaani.



No ei se nyt ole mikään yllätys, että kuluttaja tällaisesta pitää. Kuluttaja kuin kuluttaja pitäisi myös sellaisista vaatekaupoista, joissa tarjoiltaisiin virvokkeita, tuotaisiin kuluttajalle tämän haluamat vaatteet sovituskoppiin ja toteutettaisiin kuluttajan jokainen toive kyselemättä. Valitettavasti harva kuluttaja kuitenkaan haluaa maksaa tällaisesta, joten stereotyyppinen kuluttaja on kuin hemmoteltu demari.

Sovituskoppiin kannattaa yleisesti ottaen raahata vain jokunen vaate kerrallaan ja painaa mieleen mistä ne on ottanut. Tällöin ahtaissa kopeissa mahtuu vielä kääntymään ja jos tarvitsee hakea sovitettavasta vaatteesta toinen koko, ei sen etsimiseen mene varttia. Kopeissa ei myöskään tule tällöin vietettyä ylenpalttisesti aikaa, mikä on huomaavaista muita asiakkaita kohtaan. Viimeisenä bonuksena sovituskopilta poistuessa osaa sitten viedä ne vaatteet oikeille paikoilleen.

Itse näen asian niin, että jos liikkeessä vaatteet saa jättää sovituskopille, niin se on vain ylimääräistä bonusta (jos ei olla boutique-tyyppisessä liikkeessä, jossa sukatkin maksavat väh. 50e). Muussa tapauksessa vaatteiden palauttaminen omille paikoilleen on vain ja ainoastaan hyvien käytöstapojen mukaista.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Alley Cat

Posts: 489

#2080 • • Alley Cat Jedi Master
Minua ihmetyttää se, että eikö noiden sovituskoppiin vaatteensa jättävien mielestä kopissa jo olevat vaatteet häiritse. Jos heidän mielestään vaatteiden jättäminen on ihan ok, niin hehän voivat itse joutua koppiin, joka on täynnä vaatteita.

Jos on valinnanvaraa, en mene koppiin, johon on jätetty tavaraa. Tiellähän ne vaan siellä ovat. En myöskään koskaan jätä jälkeeni vaatteita koppiin, en edes henkareita, jos päätän jonkun vaatteen ostaa. Kassoilla näkyy yleisesti olevan laatikoita, johon kassahenkilö heittää henkarin.

Mutta itse asiaan. Olen ollut isohkossa kaupassa siivoojana ja tuntu aika uskomattomalta, että jotkut ihmiset röyhkeästi tulivat lihatiskin kautta kaupan takaosaan etsimään myyjiä ja säikyttelemään mua, kun meluisassa tiskihuoneessa touhusin. Sinne kun ei mun järjen mukaan ole asiakkailla mitään asiaa.

--
You see madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little... push.
-Joker-