Asiakaspalvelussa valtion virastotalon respassa (Securitaksella) törmää kanssa kaikkennäköisiin tallaajiin, osa jopa oman työpaikan sisäpuolelta.
1. Vanhempi rouvashenkilö tulee ilmoittamaan haluavansa maksaa veroja. Tiedustelen, millaisestahan verosta on kyse, sillä verotalo on aivan muualla kuin tässä rakennuksessa. Hän haluaa kuulemma maksaa omaisuusveronsa. Mielenkiintoista. Ainoa paikka, jossa täällä voit maksaa veroa, on tulli ja nekin asiat koskevat auto- tai valmisteverotusta... No, päästän rouvan tulliin ja sieltähän hän hetken kuluttua lipuu hissistä ylpeä leveä hymy kasvoillaan pätemään, kuinka hän sai veronsa maksettua muistuttaen kuinka MINÄ olen väittänyt ettei täällä voi veroa maksaa. Vai niin. Vai oliko kyse kuitenkaan omaisuusverosta? Alatko tässä väittelemään asiakkaan kanssa, koska hänen "tietämyksensä" ärsyttää sinua, vaiko nyökyttelet ja myöntelet... Valitsen jälkimmäisen, niin pääsen helpommalla. Luultavasti nainen lähtee ulos viel samaa paasaten, mutta oven mennessä kiinni et enää kuule häntä ;)
2. Isännöitsijä tulee sanomaan sinulle, että tyhjillään olevan huoneiston viemärit haisevat. Samaan hengenvetoon hän kehottaa sinua ravaamaan siellä joka viikko päästämässä vettä viemäreihin, etteivät ne haisisi. Myönnyt miettien, miksi paitasi rinnuksessa lukee "vartija".
3. Auton lämmitystolppa ei toimi / sen lukko on jäätynyt / autopaikka on jonkun mielestä aurattu huonosti lumesta tai joku on parkkeerannut hänen tielleen. Katson jälleen tekstiä työvaatteessani, huokaan syvään ja lupaan ilmoittaa asiasta huoltomiehelle. Seuraavana päivänä sama ihminen tulee taas valittamaan, ja jälleen huoltomies käy 2 min pitämässä kättänsä lukon päällä, jotta se sulaa. Järjen riemuvoitto.
4. Pihan keräyspaperisäiliö on täyttynyt. Ensin joku soittaa sinulle toisesta kerroksesta kertoakseen asiasta, koska ei voi kävellä paria rappusta ihan aulaan asti. Tiskillä oleva asiakas hermostuu, jos vastaat puhelimeen hänen läsnäollessaan. Jos taas et vastaa, hän hermostuu puhelimen pirinään. Kun lopulta saat tiedon asiasta, samaa asiaa käy tiedottamassa muutaman päivän aikana moni muukin ihminen. Kun säiliö ei ole tyhjentynyt huomiseen mennessa, tulee sama soitto että "tilaatko nyt sen tyhjennyksen?", johon kerron että tilattu on, mutta huoltofirma lupasi tulla ensi viikolla. Minä kun ei heidän aikatauluistaan ja kiireestään vastaa.
5. Fiksu ja normaalin oloinen mieshenkilö tulee pyytämään työntekijän numeroa sopiakseen tapaamisen. Annat sen olettaen että kyseessä on työasia. Iltapäivällä työntekijä tulee haukkumaan sinut lyttyyn siitä, että joku on alkanut soitella hänelle häirikköpuheluita. Pahoittelet ja päätät, että tästä lähtien numeroita ei siis anneta yhdellekään asiakkaalle (josta taas asiakkaat hermostuvat sinulle). Sama työntekijä muistaa haukkua sinut vielä ennen kotiinlähtöään ja tietysti seuraavana aamuna töihin tullessaan. Lisäksi hän soittaa pomollesi ja muistaa aina ohikulkiessaan mulkoilla sinua vihaisesti ja käyttäytyä tylysti.
6. Edellisessä kohteessani aloin myös miettiä kuinka paljon sinulle siitä maksetaan, että juokset ympäri taloa hiki hatussa, keität isoherroille 50 hlö:n kahvituksia ja katat heille lounaat, jotka olet ensin tilannut, siivoat ne pois heidän lopetettuaan, olet samalla puhelinvaihde, lajittelet postit, jaat ne taloon, avaat heidän laskunsa ja kirjaat ne järjestelmään, tilaat heille maidot ja teet sun muut sokerit yms, huollat kahviautomaatin, täytät tiskikoneen (kun aikuiset ihmiset itse eivät siihen kykene, vaan jättävät likaiset astiansa altaaseen huomautuslappusesta huolimatta), vaihdat dataa tallentavan nauhan aamuin illoin, puhut montaa kieltä, eikä sinulla ole varsinaista kahvi- tai lounastaukoa, vaa lähtiessäsi 10 m:n päähän syömään eväitäsi, joudut juoksemaan availemassa ovia ja vastailemaan puhelimeen suu täynnä ruokaa. Jos lähdet tiskiltäsi, sinulla on oltava kainalossa mukana talon sisäinen puhelinluettelo.
7. Yöllä on tullut hälytys, josta luet aamulla tapahtumailmoituksesta pöydälläsi. Mainitset tästä yhteyshenkilölle, joka välittömästi kumoaa asian ja päättää tämn olleen selvä laitevika. Sanot selvittäväsi asiaa, johon hän vastaa, ettei hän aio maksaa laskua piirivartijoiden käynnistä kohteella. Avaan kulkuraportit ja totean erään isoherroista käyneen yön aikana työpaikallaan. Mainitsen tästä käynnistä ilmoittaessani pomolleni, että tämä eräs kieltäytyy maksamasta. Pomo käskee näyttämään kulkuraportit hänelle. Kun tämän teen, hän toteaa närkästyneenä, ettei tuo kulku nyt välttämättä ole aiheuttanut sitä hälytystä. (Niin, ei toki, se vain on SATTUMALTA tapahtunut täsmälleen samaan aikaan ja samassa kerroksessa, jossa henkilö on yöllä käynyt). "Se voi silti olla laitevika." Niin. Tottakai. Soitat jälleen pomolle ja faksaat hänelle kulkuraportit hänen niitä pyytäessään. Yhteyshenkilö pysyy päätöksessään.
8. Kun sinulla on 10 min aikaa hengähtää kaikelta juoksemiseltasi ja avaat sähköpostin tai messengerin (Sen sijaan että pyörittelisit peukaloitasi), soittavat työntekijät suoraan pomollesi ja valittavat, eivät toki sitä voi sinulle sanoa.
...ja mitä näitä nyt on...
Listaa voisi jatkaa monikymmenlukuiseksi.
Ah, tätä asiakaspalvelua.
-Saaru, ihmisvihaaja
*sarkasmisydän*