siveys:
---
Ana:
Ennemmin mä valvon niitä 13-vuotiaita pikkulikkoja jotka änkee pukuhuoneeseen viiden paidan kanssa ja palauttaa hyllyyn kaks.
---
En näe argumenttisi relevanttiutta. Tietysti on olemassa piirteitä, jotka vaikuttavat enemmän siihen ketä sinun kannattaa valvoa kuin se, että joku sattuu olemaan romani.
Niin. Sä ehdotit tossa vaan ykskantaan ihmisen romaniuden olevan loistosyy erityiskyttäämiselle, mä yritin vaan tehdä selväks et ne ei ole mikään erityinen riskiryhmä.
siveys:
En kiistä tätä millään tavalla. Kuitenkin se, että kulttuuritausta näyttelee erittäin pientä osaa ei tarkoita sitä, etteikö se näyttelisi jonkinlaista osaa ja mikäli merkittävämpiä osia ei ole havaittavissa niin ei ole mitään syytä jättää tätä - vaikkakin erittäin pientä - osaa huomiotta.
Onpas. Kulttuuritaustan perusteella ihmisen käyttäytymisen ennustaminen on rasistista ja epäreilua tätä ihmistä kohtaan. Mun mielestä siinä on argumenttia ihan tarpeeksi.
siveys:
Mitä sä tällä haet takaa? Eihän ketään voida epäillä syylliseksi ennen kuin tällä on näyttöä siitä, että jonkinlainen rikos on tapahtunut? Miten toisten ihmisten tiiviimpi tarkkailu mitenkään liittyy syylliseksi epäilemiseen - ainakaan meidän keskustelumme puitteissa?
En nyt ihan ymmärrä mitä yrität sanoa.
siveys:
---
Mun tehtäväni on edistää sovinnollisuutta ja tasapuolisuutta ja toimia turvallisuuden edistäjänä, ei rosvojen karkottajana.
---
Kysytäänkö siltä henkilölta joka sut palkkaa esimerkiksi kauppaan, että onko sun funktio karkoittaa rosvoja ja saada niitä kiinni? Veikkaan, että sillä voi olla vähän erilainen näkemys sun funktiostasi ainakin tuon viimeisen osan kohdalla.
Mun pääasiallinen funktioni on turvata rauhallinen työympäristö kaupan työntekijöille ja puuttua häiriötilanteisiin, sekä yrittää ennaltaehkäistä niitä omalla toiminnallani. Myymälävarkaiden kiinniotto tulee tossa sitten seuraavana, ja pelkästään aktiivisesti myymäläympäristössä liikumalla voi ehkäistä näpistelyä ihan hyvin. Mä en tosiaan ole mikään ostarikyttä jonka tehtävä on ottaa rosvot kiinni, vaikka mun hommiini kuulukin ottaa ne kiinni mikäli niitä näen. Pääasiallinen homma on toimia tosiaan muiden työrauhan turvaajana, olla se filtteri kännisen kaljanostajan ja myyntihaluttoman kassaneidin välissä. Jos joku jotain näpistää ja mä sen huomaan, ni toki mä nappaan sen sivuun ja soitan poliisit paikalle, mutta se ei tosiaan ole se pääsääntönen homma. Siihenkin on omat kaverinsa sitten, mutta ei niistä sen enempää.
siveys:
---
Niin kauan kun tollasia tilastoja ei ole edes olemassa, on niihin vetoaminen aika puusilmäistä.
---
Se, että näitä tilastoja ei ole laitettu paperille ei kai mitätöi niiden merkitystä. Tilastollisilla todennäköisyyksillä tarkoita näissä yhteyksissä luonnollisesti yksilöiden toistuvien kokemusten perusteella muodostuneita mielikuvia jostain prosentuaalisesta osuudesta.
Eli subjektiivisia käsityksiä ihmisryhmistä? Ei mulla ainakaan ole mitään salattua taitoa laatia kohtaamistani asiakkaista mitään ennakkokaavioita. Kuten sanoin, jokainen ihminen pitää kohdata yksilönä. Enkä mä ala tarkkailemaan ketään ryhmää sen enempää kuin mitään muutakaan ryhmää, mä ahdistelen ja häiritsen kaikkia tasapuolisesti
siveys:
Tämä johtunee siitä, että sä näet päivittäin niitä viljatukkia niin monta, että se prosentuaalinen osuus niistä kusipäisistä viljatukista on aika minimaalinen? Romaneja taas asuu Suomessa se about 10 000, joten samanlaisen kusipäisyysvaikutelman saamiseksi sun pitäisi jokaista kusipäistä romania kohden nähdä noin 500 kusipäistä suomalaista. Mä en tiedä olenko mä nähnyt edes koko elämäni aikana 500 selkeästi kusipäistä ihmistä (vaikka usko pois - olen niistä kyllä oman osani saanut), mutta voin kyllä kertoa, että olen nähnyt enemmän kuin yhden kusipäisen romanin.. Mutta ehkä mulla on sitten vaan käynyt *aska flaksi?
Niin, todennäköisesti. Tilastotiede ei toimi niin että mennään aina jonkun tietyn prosentin mukaan. Enemmän mulla on ollut hankaluuksia ihan suomalaisten kanssa kun romanien, itseasiassa en ole työn puitteissa koskaan joutunut ongelmiin romanien kanssa. Aina ongelma syntyi kun eräässä liikkeessä myyjä kehotti "pitämään noita vitun manneja silmällä" niin kovaan ääneen, että kyseinen pariskunta kuuli tämän. Siinä oltiin muuten aika pää punasena. Poistuivat liikkeestä samantien, ikinä en ole hävennyt niin paljoa vaikken itse sanonutkaan mitään. Musta se on niin sääli että ihmiset leimataan pelkästään kulttuuritaustansa perusteella jo ovella varkaiksi ja vartija on heti hengittämässä niskaan. Se tekee varmasti ostoksilla käymisestä todella vittumaisen kokemuksen, enkä mä halua edesauttaa sellaista koska se ei imho ole oikein.
siveys:
---
Toi on toi perusharhakuva, mistä rasismi kumpuaa; oletetaan muutaman yksilön piirteiden olevan koko viiteryhmälle määräävä ominaisuus ja täten oletetaan että piirteet ilmestyvät henkilöön ryhmän vaikutuksesta.
---
Eikö se ole ihan loogista, että mitä suuremman osan romanipopulaatiosta mä havaitsen kusipäiseksi niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä mä voin olettaa satunnaisesti valitun romanin olevan kusipäinen? Missä kohtaa tässä on looginen epäjohdonmukaisuus?
Koska sä alat kohtaamaan yksilöitä olemattomien tilastotietojen pohjalta. Vaikka oisit kuinka varma siitä että romaneista joku tilastollisesti merkittävä osa on varkaita, niin et sä voi kohdata yksittäistä ihmistä tän pohjalta; varsinkaan jos oot turvallisuusalalla töissä. Kyl siin katotaan sit ihan eri juttuja.
siveys:
Lisäksi minusta on äärimmäisen johdonmukaista ajatella, että se ympäristö ja kulttuuri, jossa yksilö varttuu vaikuttaa siihen millaiseksi tämä yksilö kasvaa. Se ei takaa sitä, että tämä yksilö omaksuu kulttuurissa esiintyviä piirteitä, mutta kyllä se hyvin vahvasti edistää näiden piirteiden omaksumisen todennäköisyyttä.
Ja kuinka paljon sä oot viettäny aikaa romanikulttuurissa jotta voit rennosti heittää että se kulttuuri edistää häiriökäyttäytymistä?
siveys:
Ja tietysti se on väärin olettaa, että voitaisiin tehdä induktiopäätelmä muutaman yksilön käytöksestä koko ryhmän käytökseen ja sitä kautta deduktio yksilön käytökseen, mutta ei kai sitä kukaan (muu kuin GoA ) ole tässä esittänytkään.
No kyl säkin vähän sellasta heitit ilmaan.
siveys:
Se, että asioista voidaan vetää vääriä johtopäätöksiä ei tarkoita sitä, että kaikki näistä asioista vedetyt johtopäätökset olisivat vääriä.
---
Tämä ei silti anna mulle oikeutta alkaa tuomitsemaan yksittäisiä ihmisiä etnisten syitten perusteella. Ennemmin mä katson sitä onko kaverilla likaset ja halvat vaatteet, tai onko se humalassa. Se kertoo mulle ihmisen tendensseistä paljon enemmän kuin se, minkä väristä ihoa ne vaatteet verhoaa.
---
Ai näidenkö syiden pohjalta sä sitten tuomitset ihmisiä? (Eiköhän se, jota tässä oikeasti ajat takaa puitu jo ylempänä)
En tietenkään tuomitse ketään vaan määrittelen ehkä hieman mielessäni että millainen kaveri on kyseessä ja kuinka ostovoimainen se on, joka pikkasen korreloi sen kanssa kuinka innokaasti se poistuu myymälästä maksamatta tavaroitaan. Etnisyys ei imho oo riittävä peruste tällaselle päätelmälle, sen sijaan varakkuus on jo aika paljon vahvempi peruste. Ei se silti tarkota sitä, että kaikki köyhät on varkaita.
Nojoo, ymmärrän tavallaan mitä yrität sanoa tilastoista sun muista, mut mun työmoraalini määrittelee mun prioriteetit eri tavalla. Mä en halua alkaa laskemaan mitään todennäköisyyksiä sille että ihmiset varastaa, koska jos sille linjalle lähdetään niin ollaan jo vaarallisilla vesillä. Etnisyys ei määrittele yksilön toimintaa, eikä yksilön toiminta etnisyyttä.
Ehkä tää tekee musta sitten huonon ammatissani, tiedä siitä sitten. Mä teen töitä tosin useimmiten sellasissa olosuhteissa että varkaudet ei ole se ongelma, ennemminkin ihmisten käytös. Myymäläväijyä vakkarina tekevät oppii nopeasti kattomaan ihmisistä eri piirteitä, joskus niitä piirteitä on romaniseurueessa, joskus muissa seurueissa. Kyllä siellä kiinniottohuoneessa käy porukkaa ihan joka kastista.