Autokoulu

257 posts, 13 pages, 96,482 views

Lyylikki

Posts: 2,975

#241 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Olen nyt muutaman kuukauden kuulunut taas tähän autoilevien ihmisten joukkoon, kun kesäauton tulin hankkineeksi. Tuota keskusta- ja motariliikennettä katsellessa on kyllä meinannut välillä höyry nousta päästä.

Minuu VITUTTAA esim. motarilla painaa jarrua. Kyllä siellä pelkällä kaasun nostamisella pitäisi saada hoidettua vauhdin säätely ja jengi ajaa ihan hulluna punasia päin keskustassa, joskus kun ite katsoo, että "Hitto valot vaihtu, olisin voinu pysähtyäki." niin takapeilistä näkee kun vielä 2 muutakin autoa tulee valoista läpi. Eli ei ees enää millään vanhoilla vihreillä.

No tätä juttua pohtiessani olenkin tullut sellaiseen tulokseen, että kaikille ajokortin omaaville tyypeille pitäisi olla esim. 10 vuoden välein semmoinen II-vaiheen tyypinen luento. Siellä voisi vähän käydä läpi esim. uusia juttuja, joita liikenteeseen on tullut, uusia (ja ehkä vähän vanhojakin) liikennemerkkejä, vinkkejä taloudelliseen ja joustavaan ajoon jne. Tommoinen olisi ihan hyvä muistutus välillä meille kaikille liikenteessä. Sitä aika helposti fakkiintuu omiin käytäntöihin ja jos kukaan ei muista/osaa sanoa niitten olevan ihan perseestä yms. niin ei ne tavat ikinä muutu.

Tietysti joku nillittäisi, että siitähän ne autokoulut vaan saisivat lisämassia. Mutta jos tuo nyt maksaisi jonkun 30-50 e, niin jos se sen maksun takia joltakulta jäisi käymättä, niin voisi myös miettiä, että tarvitseeko ihan tosissaan korttia.
tomii

Posts: 3,594

#242 • • tomii kallion herttua

Lyylikki, 19.6.2008 12:46:
...ja jengi ajaa ihan hulluna punasia päin keskustassa, joskus kun ite katsoo, että "Hitto valot vaihtu, olisin voinu pysähtyäki." niin takapeilistä näkee kun vielä 2 muutakin autoa tulee valoista läpi. Eli ei ees enää millään vanhoilla vihreillä.



Kyllä! Just tänään todistin viimeksi, kun 2 autoa veti törkeesti päin punaisia, hyvä ettei yksi herra jäänyt auton alle SUOJATIELLÄ. Meitsi on kyl nykyään ihan vainoissaan tietä ylittäessä kantakaupungin alueella. Kilipäisimmät kuskit tuntuis löytyvän Eirasta, ihan törkeetä kaahausta sellaisilla kaduilla. *eiei*

--
reivaan kunnes kuolen

Avatar
#243 • • Norb Guest
ispä opetti, ei tarvinnu turhia maksaa *hihu*
anis

Posts: 2,451

#244 • • anis
Ei oo korttia*hih* Enkä kyl sellaista tarvitsekaan. Mut onhan esim. monia duunipaikkoja jotka kiinnostais mutta niihin tarvis ajokortin huonojen yhteyksien takia. Et saas nyt nähä mitä sitä saa päähänsä. Motskarikortti kiinnostais kans, oon ollu pari kertaa prätkän kyydissä ja alkushokin jälkeen aloin tykkäämään jopa :P

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

crissy

Posts: 1,958

#245 • • crissy
kortti on saatu jo 5.1.2000:D

maailman turhimman ja ihan vitun liian kalliin kakkosvaiheen ajoin 2005. Lykkäsin sitä ku ei ollu rahaa.

Vittu 300e siitä lystistä et se ajatti 20min ja sit käytiin liukkaalla ajamas. Sit autosta hajos joku vaihdelaatikon tukityyny ja jonku muunki auto levis sinne.

sit katottii hikinen video, juotiin kaffia, poltettiin tupakkaa ja lähettiin himaan tosi paljon aikasemmin.

300e KIITTI VITUSTI!!
sts

Posts: 7,969

#246 • • sts Sama pyynti aitta!

crissy, 22.6.2008 15:37:
-clips-



Angst.

kakkosvaiheella on ihan oikeasti merkitys sen 20min aikana katotaan että onko ajotaitosi parantunut itsenäisen opiskelun aikana (se aika ykkösen ja kakkosen välissä), ja palautteessa sitten kerrotaan mitä sinun pitää tarkkailla.
sts

Posts: 7,969

#247 • • sts Sama pyynti aitta!

Lyylikki, 19.6.2008 12:46:
Olen nyt muutaman kuukauden kuulunut taas tähän autoilevien ihmisten joukkoon, kun kesäauton tulin hankkineeksi. Tuota keskusta- ja motariliikennettä katsellessa on kyllä meinannut välillä höyry nousta päästä.



Nyrkkisääntö 1: älä aja keskustassa ellei ole ihan pakko, sinne pääsee julkisella yleensä nopeammin ja paremmin.
jmaa

Posts: 35

#248 • • jmaa

Mimir, 19.6.2008 12:43:
--- Sitte vaan kirjalliset alta pois hyvissä ajoin, koska inssiä ei voi varata, ennenkuin kirjalliset on hyväksytysti suoritettu.



Niin, liekö muuttunut nykysin, mut ainakin itse ajoin v.-93 inssin Oulussa samana päivänä kuin oli kirjalliset. Luonnollisesti molemmat piti varata etukäteen ja inssin varaus oli tietysti pienellä riskillä, että jos kirjalliset eivät menekään läpi, sen olis joutunu perumaan.
crissy

Posts: 1,958

#249 • • crissy

sts, 22.6.2008 16:20:
---
crissy, 22.6.2008 15:37:
-clips-

---


Angst.

kakkosvaiheella on ihan oikeasti merkitys sen 20min aikana katotaan että onko ajotaitosi parantunut itsenäisen opiskelun aikana (se aika ykkösen ja kakkosen välissä), ja palautteessa sitten kerrotaan mitä sinun pitää tarkkailla.



no sen ajotunnin olis pitäny kestää 40min, kun eikö yksi ajotunti oo sen verran? käytiin tsekkaas mis se liukasrata on ja sit se sano " joo huomaa et oot ajanu paljon, eiköhän ajeta takas."

mun mielestä se oli ihan shaibaa ja mä maksoin siit 300e.
Skenemursu

Posts: 1,568

#250 • • Skenemursu Vastarannan Kuha


sen 20min aikana katotaan että onko ajotaitosi parantunut itsenäisen opiskelun aikana (se aika ykkösen ja kakkosen välissä)


ai sitä kutsutaan itsekäiseksi opiskeluksi... se välivaihe ykkösen ja kakkosen välillä? mutta 20 min siihen ei kyllä mene... kyllä tuo välivaihe hoituu ihan 10 sekunnissa... vähän öljyä vaan ajopinnalle ja kakkosta silmään *possu*
Skenemursu

Posts: 1,568

#251 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

liukasrata on ja sit se sano " joo huomaa et oot ajanu paljon"

mun mielestä se oli ihan shaibaa ja mä maksoin siit 300e.



kolmesataa on aina liikaa ajosta oli kyseessä sitten ykkönen tai kakkonen! sua on huijattu!
Sallakat

Posts: 2,220

#252 • • Sallakat jungle, baby !
kyllähän tuo kortti on tullu ajettua n. 10 (!!) vuotta sitten. asuin lapsuuden ja nuoruuden sellaisessa pikku kaupungissa, missä nyt vaan on tapana että melkein kaikki ajaa kortin, usein just vanhemmat maksaa. lukiossa tyyliin 80% saman ikäisistä ajoi kortin silloin kuin itsekin.
on tullut pistettyä kortti hyvään käyttöön kun heti tuli istutta auton ratissa kun kortin sain käteen. pikku siskokin ajanut kortin, mutta hölmö ei sitten ole autoa ajanut tyyliin yhtään eli autokouluun kulutetut massit menny melkein täysin hukkaan. varsinkin kun faija osti pari vuotta sitten vielä ison, hienon uuden auton niin sisko sitten ei "uskaltanut" hypätä sen rattiin niin auton ajo on jäänyt kokonaan pois.
kyllä itse ainakin opin kunnolla autoa ajamaan vasta autokoulun jälkeen.
Mimir

Posts: 1,366

#254 • • Mimir Rouva Yninä

jmaa, 22.6.2008 17:53:
---
Mimir, 19.6.2008 12:43:
--- Sitte vaan kirjalliset alta pois hyvissä ajoin, koska inssiä ei voi varata, ennenkuin kirjalliset on hyväksytysti suoritettu.

---
Niin, liekö muuttunut nykysin, mut ainakin itse ajoin v.-93 inssin Oulussa samana päivänä kuin oli kirjalliset. Luonnollisesti molemmat piti varata etukäteen ja inssin varaus oli tietysti pienellä riskillä, että jos kirjalliset eivät menekään läpi, sen olis joutunu perumaan.



Jep, juuri tämän takia se muuttuikin jossain vaiheessa. Tuli vissiin liikaa peruutuksia, kun ei kirjalliset menneetkään kerralla läpi.

--
[Wings are growing on her.]

Lyylikki

Posts: 2,975

#255 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

sts, 22.6.2008 16:21:
---
Lyylikki, 19.6.2008 12:46:
Olen nyt muutaman kuukauden kuulunut taas tähän autoilevien ihmisten joukkoon, kun kesäauton tulin hankkineeksi. Tuota keskusta- ja motariliikennettä katsellessa on kyllä meinannut välillä höyry nousta päästä.

---

Nyrkkisääntö 1: älä aja keskustassa ellei ole ihan pakko, sinne pääsee julkisella yleensä nopeammin ja paremmin.



Että jeps vaan. Postinumero 00140, joten hankala on välttyä keskustassa ajamiselta, kun mökille on vaan päästävä! Jätetään ne nyrkkisäännöt vähän vähemmälle, jookos.
sts

Posts: 7,969

#256 • • sts Sama pyynti aitta!

Lyylikki, 23.6.2008 09:01:
-clips-



"oo sillä on 60 numeroa pienempi postinumero, on se nyt niin helsinkiläinen" *ding*

No silti jos et osaa ajaa keskustassa niin se on merkki yleensä myös omasta stressaavasta/epäennakoivasta ajotyylistä.

Ainiin itse kävin autokouluni Hakaniemessä juuri siksi että ne ajelluttavat vain ja ainoastaan kaupunki liikenteessä, en ole sen takia ikinä tajunnut näitä ihmisiä jotka itkevät että kaupunki liikenne on hankalaa.
Lyylikki

Posts: 2,975

#257 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

sts, 23.6.2008 13:59:
"oo sillä on 60 numeroa pienempi postinumero, on se nyt niin helsinkiläinen" *ding*

No silti jos et osaa ajaa keskustassa niin se on merkki yleensä myös omasta stressaavasta/epäennakoivasta ajotyylistä.

Ainiin itse kävin autokouluni Hakaniemessä juuri siksi että ne ajelluttavat vain ja ainoastaan kaupunki liikenteessä, en ole sen takia ikinä tajunnut näitä ihmisiä jotka itkevät että kaupunki liikenne on hankalaa.



Kommentoin siis siihen, että minun on pakko ajaa keskustassa; kodin ja mökin sijainnista johtuen. Ajan siellä ihan mielelläni. Ihmettelin alunperin vain tätä liikennekulttuuria, jota näkee keskustassa (ja motarilla) ja sitten sitä, että annetaan nyrkkisääntöjä vieraille ihmisille. Kenkä ehkä puristi näin maanantai aamuna (liekö se, että toimisto on ihan tyhjä, kun tyypit on suunnannut lomalle), mutta näyttääpi olevan koko klubbarilla taas sama ongelma.

Itse siis ajan aina mielelläni ja innoissani ja ihan missä tahansa, ja mielelläni lähden kokeilemaan uusia vehkeitä. Yritän kuitenkin peilata omaa ajotapaani muiden ajotapaan ja löytää sieltä kohteita, joissa sitä omaa ajotapaa voisi parantaa. Toisaalta taas olen huolissani siitä, ettei välinpitämättömyys liikenteessä lisääntyisi, jolloin vaaran paikat lisääntyvät huomattavasti. Se, että olen huolissani liikennekulttuurista ei kai sentään tarkoita sitä, että en osaa ajaa? Lopetan huolissaan olemisen heti, jos näin kerta on.

P.S. Helsinkiläinen - en ikinä!