pHaze:
Työllistymistä ja elinkeinoa? Eli rahaa ja lisää mukavuutta? Kissan tappaminen oli siis väärin koska se edistänyt kaupallisuutta ja tuottanut tarpeeksi rahaa kuten lehmän tappaminen olisi tehnyt?
ei rahaa, mut joo mukavuutta kylläkin lisää.. vaan nimen omaan sitä että kun pidät farmia niin saat joten kuten leipäsi ja joku muukin saa syödä jotain lihaa jos ei halua metsästää sitä itse... eli on ihmisiä jotka monien eläimien tavoin pitävät suurimmaksi osaksi vain lihasta, joka tietty lasketaan mukavuudeksi.. mut sallin tämän kyllä..
Eläimet eivät pidä orjayhdyskuntia toisiaan ruokaa varten, eivätkä yleensä tapa enempää kuin näiden selviäminen vaatii. Ne eivät tapa huvin ja mukavuuden, vaan selviämisen vuoksi. Nekin harvat eläinlajit, jotka pitävät ”karjaa”, eivät käsittääkseni tapa näitä, vaan tekevät lähinnä yhteistyötä, josta molemmat hyötyvät.
on monia eläimiä kyllä jotka myös tappavat toisia eläimiä, vaikkei näitä söisikään...et ilmeisesti ole paljoa luontoeläimien touhua seurannut, sillä moni eläin myös nauttii toisten eläinten tappamisesta, aivan kuten eräissä ihmisissäkin tapahtuu sama ele..
otetaan tässäkin yhteydessä mukavuuden esimerkki:
lohen kudun aikaan karhu tallaa läpi joen, ottaa jokaisesta saamastaan lohesta vain mädin, vaikka syötäväksi kelpaisi mikä tahansa muu osa... eli kyllähän ihmisetkin voisi kasveja popsia, mutta mukava elämä nyt lienee parempi vaihtoehto useimmille kuin kaikista pyhistä pyhin... (tai niin olen käsittänyt.)
Jeps. Ja esim riistan metsästämistä ja syömistä minä pidän jo huomattavan paljon hyväksyttävämpänä tekona kuin lihantuotantoa.
Juu minäkin pidän hyväksyttävämpänä tätä menetelmää... mutta en silti ole mitenkään erityisesti karjataloutta vastaan, sekin on työtä, vaikka onkin eläinten ehdoilla... ja nykyyän vapaasti kasvatettuja nautoja (tai ainakin härkää) on alettu pitämään parempana vaihtoehtona... sen idea alkaa jo lähestymään metsästämistä, sillä jos karjaa ei kahlittaisi, niin silloinhan niitä tapettaisiin luultavasti riistanhoidollisista syistä...
kuten yrität ajaa takaa tuota mukavuutta, sitä se on minunkin mielestä mutta silti. jokin sanoo että mielluummin niiltä pois kuin minulta.... ehkä olen hieman julma sitten...
sanoisinko näin: ennemmin elän elämäni liharuoan parissa kuin olen karjan kasvatusta ja teurastusta vastaan... ja jos niille annettaisi vaihtoehtona elämä suomen luonnossa niin sekin loppuisi lyhyeen petokannan takia... ainakin lehmä on aika kömpelö eläin verrattuna hirveen... tosin ne ei olisi kyllä luonnossa niin pullakoita... voi olla että eivät kuitenkaan selviysi mutta ehkä niiden kannalta olisi parempi olla jossain muualla kuin elää vankeudessa...
edit. typoja
[muokattu 4.5.2004 21:32]